Ihmettelyketju

  • 6 339 228
  • 38 741

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulle selvisi tänään, että "näyttää junttia" ei ole joka puolella käytössä. Itseasiassa kukaan keneltä tähän mennessä kysyin ei tiennyt mitä tuolla tarkoitetaan. Sitä tässä nyt ihmettelen. Että :center vaan kaikille.

En olisi minäkään tiennyt, mutta Jatkoajan ketjusta "Junttiuden määritelmä" vuodelta 2004 löytyi tällainen viesti:

Uskokaa tai älkää niin olen sen verran vanha että muistan kun keskisormen näyttely Etelä-Hämeessä alkoi. Ainakin silloin sanottiin että "näyttää junttia" tarkoittaen että kohde on juntti. Samalla alkoi myös ko. sanan kylväminen. Olihan se koomista että me taajama-asukkaat haukuimme toisiamme junteiksi. Sama kuin Setan kokouksessa homottelisi.

Myöhemmin keskari muuttui sitten fuck-sormeksi ja maailmasta tuli parempi paikka.
 

Isle of Man

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, TuTo
Minulle selvisi tänään, että "näyttää junttia" ei ole joka puolella käytössä. Itseasiassa kukaan keneltä tähän mennessä kysyin ei tiennyt mitä tuolla tarkoitetaan. Sitä tässä nyt ihmettelen. Että :center vaan kaikille.
Havahduin jokusia vuosia sitten tähän samaan julmaan faktaan. "Näyttää junttia" on pienellä alueella lyhyen ajan saatossa syntynyt, nyttemmin jo unohdettu ilmaus. Kaikki mikä oli kaunista, totta ja hyvää on poissa.
 

inchino

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minulle selvisi tänään, että "näyttää junttia" ei ole joka puolella käytössä. Itseasiassa kukaan keneltä tähän mennessä kysyin ei tiennyt mitä tuolla tarkoitetaan. Sitä tässä nyt ihmettelen.

Havahduin jokusia vuosia sitten tähän samaan julmaan faktaan. "Näyttää junttia" on pienellä alueella lyhyen ajan saatossa syntynyt, nyttemmin jo unohdettu ilmaus.

No nyt selvisi sitten minullekin. Ilmeisesti "juntin näyttäminen" on/oli pelkästään kantahämäläinen ilmiö. Ei kyllä tullut mieleenkään, että muualla sitä ei tunnettaisi, mutta toisaalta aikoinaan hämmästelin sitäkin, kun Hämeenlinnan ulkopuolella sijaitsevien grillikioskien ruokalistoilla ei koskaan näkynyt hotsia.

Pikkupoikina näytettiin junttia toisillemme useinkin jos kiivaat väittelyt siihen pisteeseen ajautuivat. Välillä sitä saatettiin näyttää myös selin olevalle opettajalle tai muulle auktoriteetille jos vallan hurjaksi yllyttiin.

Joku vei asiat niinkin pitkälle, että kehitti tuplajuntin, jossa siis nostettiin nimetön keskisormen seuraksi sojottamaan. Piti olla kai tuplasti pahempi loukkaus, mutta pelkästään hölmöltähän se näytti.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Muistatteko vielä mikä oli "Juntti suihkussa"?

Näytettiin kaverille keskisormea ja toisella kädellä heilutettiin kaikkia viittä sormea pystyssä olevan keskisormen päällä. Vaikea selittää heille jotka eivät tunne, mutta kyllä siinä hyvin suihkumainen tunnelma välittyi.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Minulle selvisi tänään, että "näyttää junttia" ei ole joka puolella käytössä. Itseasiassa kukaan keneltä tähän mennessä kysyin ei tiennyt mitä tuolla tarkoitetaan. Sitä tässä nyt ihmettelen. Että :center vaan kaikille.

Yllättävä uutinen. Kyllä juntti on mulle edelleen juntti. Sentteri pelaa lätkää, fuckfinger liittyy pettinkiin, junttia heilutetaan juntille. Simppeliä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ihmetyttää suuresti se, miten jotkut ei työelämässä kestä yhtään mitään kritiikkiä tai kehitysideoita.

Jos hoidat jonkun asian huonosti, tai asia olisi ollut parempi hoitaa toisella tavalla, niin siitä ei saisi sanoa vai? Toki käytöstavat pitää hallita, mutta eihän se nyt niin voi olla, että mistään saisi sanoa, vaikka selkeästi aihetta olisi.

Jotkut eivät vaan kestä että huomautetaan. Sitten mökötetään ja vedetään hernettä nenään: "toi arvostelee mun työtä". Kenkää tollasille pitäis antaa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Yhtä toista työelämän asiaa minäkin ihmettelen. Naapuritoimistossa eräs työntekijä on sekoamassa ihan perinteiseen tyyliin: mikrofonit on asennettu huoneeseensa, puhelinta kuunnellaan, sähköpostejaan luetaan. Kertoo tästä työyksikkökokouksissa. Taloyhtiönsä isännöitsijä käy kuulemma tapaamassa kollegoita työpaikalla, vaikka hän on näitä kieltänyt ottamasta ko. isännöitsijää vastaan (ei siis oikeasti ole käynyt). Jaksaa tulla töihin ehkä pari kertaa viikossa, hommat jää muiden niskoille.

Ihmetyksen aiihe: työnantaja tai työterveys ei voi puuttua asiaan, ennenkuin ko. henkilö käyttäytyy väkivaltaisesti joko itseään tai muita kohtaan tai alkaa aiheuttaa työnantajan omaisuudelle vahinkoa. Ilmeisesti traaginen lopputulos odotettavissa.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
On se perkele kun koulusta järjestetään parin päivän eksursiomatka (tutustumiskäynti pariin alaan liittyvään firmaan), jossa myös yövytään Helsingissä. Niin hyvä jos kahdesta luokasta yhteensä saadaan edes kolmasosa mukaan matkalle. Matkakustannuskin on jotain 20e luokkaa per pää.

En ymmärrä. Noh tässä käy todennäköisesti sitten niin, että pidetään ihan normaalit tunnit maanantaina ja tiistaina.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Vieläkö joku ihmettelee erinäisten länsimaisten elintasosairauksien määrän räjähdysmäistä kasvua valmisruoka-aikakaudella? Shit just hit the fan.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Jokainen harrastajahiihtäjäkin osaa katsoa lämpömittariin, valita temperatuurin perusteella sopivan suksivoiteen ja levittää sitä sivakoiden pohjiin. Ihmettelen sitä, että kuukausipalkkaiset, ammatikseen suksia huoltavat ihmiset eivät osaa. Luulisi, että paras tietotaito olisi kasaantunut maajoukkueiden käyttöön, mutta kai siellä tuhertaa jotkut kierosilmäanterot kun aina saa lukea ja kuulla valituksia siitä miten suksi ei toimi.

Sitäkin ihmettelen, että suksi. Hiihdossa niitä on yleensä kaksi, miksei voi sanoa että sukset eivät olleet kunnossa?
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ihmetyttää välillä niinkin laadukkaan lafkan kuin BBC:n dokkarit.

Katsoin vasta nyt tuon Yleltä tulleen dokkarin Freddie Mercurystä ja siinä oli selvästi teemaksi otettu se miten huikea mukamas tuo Barcelona-proggis oli. Aluksi puitiin Mercuryn ensimmäistä soololevyä ja selvä pointti oli miten vaisu ja epäonnistunut se oli jne. Sitten rummutetaan miten paljon menestyneempi Barcelona oli. Erikoista, että tuon tason dokkarissa puhutaan ihan polleasti paskaa. Mercuryn ensimmäinen soololevy oli kuitenkin monissa maissa listoilla, kun taas Barcelona ei oikeastaan saanut mitään aikaan. Se mitä Freddien kuoleman jälkeen tapahtui on taas eri juttu ja sitäkin tuossa sivuttiin.

Henk.koht en pidä kummastakaan levystä yhtään. On aika mielenkiintoista miten noinkin merkittävä artisti sai soolourallaan aikaan pelkkää roskaa.
 
Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Otteluseurannassa on näköjään ihan oma ketju "Kalle Koskisen taklaus..."

Siis mitä helvettiä? Onko se muka kerinnyt osumaan johonkin?
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Ihmetyttää välillä niinkin laadukkaan lafkan kuin BBC:n dokkarit.

Katsoin vasta nyt tuon Yleltä tulleen dokkarin Freddie Mercurystä ja siinä oli selvästi teemaksi otettu se miten huikea mukamas tuo Barcelona-proggis oli. Aluksi puitiin Mercuryn ensimmäistä soololevyä ja selvä pointti oli miten vaisu ja epäonnistunut se oli jne. Sitten rummutetaan miten paljon menestyneempi Barcelona oli. Erikoista, että tuon tason dokkarissa puhutaan ihan polleasti paskaa. Mercuryn ensimmäinen soololevy oli kuitenkin monissa maissa listoilla, kun taas Barcelona ei oikeastaan saanut mitään aikaan. Se mitä Freddien kuoleman jälkeen tapahtui on taas eri juttu ja sitäkin tuossa sivuttiin.

Henk.koht en pidä kummastakaan levystä yhtään. On aika mielenkiintoista miten noinkin merkittävä artisti sai soolourallaan aikaan pelkkää roskaa.

Barcelona on ns. taiteellisesti eri tasolla kuin Mr. Bad Guy. Viimeksimainitun albumin listasijoitukset perustuivat lähinnä Queenin suosioon ja Mercuryn kuriositeettiarvoon. Suurin - tai ainakin tunnetuin - hitti Mr. Bad Guylta oli Living On My Own, ja sekin 1993 lämmitettynä versiona. Barcelona taas sai esimerkiksi Luciano Pavarottin ulisemaan, koska Freddie astui tämän varpaankynsille. Miten voikaan mennä muovinen rock-hinttari vetämään oopperaa, ja osa jopa uskoo siihen?

Freddie Mercury, Montserrat Caballé - Barcelona - YouTube

Queen - Living on my Own - YouTube

Tuossa remix-versio vielä:

Freddie Mercury - Living On My Own - YouTube
 

Mack

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Barcelona on ns. taiteellisesti eri tasolla kuin Mr. Bad Guy. Viimeksimainitun albumin listasijoitukset perustuivat lähinnä Queenin suosioon ja Mercuryn kuriositeettiarvoon.

Noinhan tuo menee, mutta silti vähän väsynyttä kun nimenomaan tuossakin tykättiin jauhaa myyntiluvuilla ja listamenestyksellä. Onneksi musaguru "Gambo" Gambaccini sanoi tuossa lopussa, että kyllähän Queen oli se mikä Freddien saavutus oli. Tuntui siltä kuin koko pirun Barcelonasta oltiin tuossa dokussa tekemässä jotain ihmiskunnan suurinta saavutusta.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Noinhan tuo menee, mutta silti vähän väsynyttä kun nimenomaan tuossakin tykättiin jauhaa myyntiluvuilla ja listamenestyksellä. Onneksi musaguru "Gambo" Gambaccini sanoi tuossa lopussa, että kyllähän Queen oli se mikä Freddien saavutus oli. Tuntui siltä kuin koko pirun Barcelonasta oltiin tuossa dokussa tekemässä jotain ihmiskunnan suurinta saavutusta.

Ehkä on ollut dokumentin ohjaajan Rhys Thomasin tavoitteena korostaa Mercuryn lahjakkuutta muusikkona, eikä vain Queenin johtohahmona? Onko tekijä halunnut häivyttää ns. erheitä eli paskaa - kirjaimellista sellaista?

Kuitenkin oli 80-luvun puolivälin tienoilla alkanut vuosia kestänyt aika, jolloin Freddie-parkaa jahdattiin aiheesta AIDS - nimenomaan isolla kirjoitettuna. Siihen aikaan kun ei aids ollut tarpeeksi arkipäiväinen sairaus kiteytyäkseen pienillä kirjaimilla kirjoitetuksi lyhenteeksi. 80-luvulla AIDS oli homojen syöpä.

Mercury sitten saatiinkiin julkisesti - iltapäivälehtitasolla - hinttaamisesta kiinni, kiitos "parhaan ystävän" Paul Prenterin (pala helevetissä). Joka tapauksessa Barcelona-hanke oli Freddien terveydentila huomioonottaen lähes yli-inhimillinen suoritus ja Montserrat Caballé osasi pitää turpansa kiinni sen lisäksi, että oli Freddielle ystävä, niitä kun ei Freddiellä liiaksi ollut.

Mercury halusi lopulta käyttää viimeiset vuotensa, kuukautensa ja peräti minuuttinsa laulamiseen ja luomiseen. Kukin voi tykönään miettiä, että oliko kyseessä turhamaisuus, halu tulla muistetuksi vai ehta epätoivo jäädä henkiin edes jotenkin.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquarta
Lapsuudenkaverini kanssa tässä eilen (tai toissapäivänä) muistelimme, että silloin vuonna 1995, kun seitsemänvuotiaina pelailimme Segalla ensimmäisiä NHL-pelisarjan pelejämme, NJ Devilsin maalilla pelasi Martin Brodeur. Nyt reilut 17 vuotta myöhemmin pelasimme PS3:lla saman sarjan peliä ja edelleen siellä pirulaisten maalilla seisoo sama ukko.

On se jännä.
 

Susimies

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Toronto Maple Leafs,Westghost,Ghostbusters
Ehkä on ollut dokumentin ohjaajan Rhys Thomasin tavoitteena korostaa Mercuryn lahjakkuutta muusikkona, eikä vain Queenin johtohahmona? Onko tekijä halunnut häivyttää ns. erheitä eli paskaa - kirjaimellista sellaista?

Kuitenkin oli 80-luvun puolivälin tienoilla alkanut vuosia kestänyt aika, jolloin Freddie-parkaa jahdattiin aiheesta AIDS - nimenomaan isolla kirjoitettuna. Siihen aikaan kun ei aids ollut tarpeeksi arkipäiväinen sairaus kiteytyäkseen pienillä kirjaimilla kirjoitetuksi lyhenteeksi. 80-luvulla AIDS oli homojen syöpä.

Mercury sitten saatiinkiin julkisesti - iltapäivälehtitasolla - hinttaamisesta kiinni, kiitos "parhaan ystävän" Paul Prenterin (pala helevetissä). Joka tapauksessa Barcelona-hanke oli Freddien terveydentila huomioonottaen lähes yli-inhimillinen suoritus ja Montserrat Caballé osasi pitää turpansa kiinni sen lisäksi, että oli Freddielle ystävä, niitä kun ei Freddiellä liiaksi ollut.

Mercury halusi lopulta käyttää viimeiset vuotensa, kuukautensa ja peräti minuuttinsa laulamiseen ja luomiseen. Kukin voi tykönään miettiä, että oliko kyseessä turhamaisuus, halu tulla muistetuksi vai ehta epätoivo jäädä henkiin edes jotenkin.

Tästä aiheesta suosittelen palstaveljille luettavaksi Laura Jacksonin kirjoittaman Freddie Mercuryn elämänkerran. Avaa aikalailla erilaisen kuvan Freddiestä kuin mitä median kautta saa.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Tää on tylsä ja liittyy jääkiekkoon, mutta silti.

Minä en käsitä, miten JYP voi olla runkosarjassa toisena, vaikka ainakin minun mielestä JYPin kausi on pelillisesti ollut harvinaisen paska viime kausiin verrattuna.

Ihme kupla, tosin minun puolestani ei tarvitse puhjeta koko keväänä, mutta silti: kuinka paskoja ne muut joukkueet oikein voivat olla?
 

Näkemys

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tää on tylsä ja liittyy jääkiekkoon, mutta silti.

Minä en käsitä, miten JYP voi olla runkosarjassa toisena, vaikka ainakin minun mielestä JYPin kausi on pelillisesti ollut harvinaisen paska viime kausiin verrattuna.

Ihme kupla, tosin minun puolestani ei tarvitse puhjeta koko keväänä, mutta silti: kuinka paskoja ne muut joukkueet oikein voivat olla?

Täysin samaa ihmettelen. Hauskintahan tässä on se, että Jypillä on vielä ihan realistiset mahdollisuudet harjata koko runkosarja.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lapsuudenkaverini kanssa tässä eilen (tai toissapäivänä) muistelimme, että silloin vuonna 1995, kun seitsemänvuotiaina pelailimme Segalla ensimmäisiä NHL-pelisarjan pelejämme, NJ Devilsin maalilla pelasi Martin Brodeur. Nyt reilut 17 vuotta myöhemmin pelasimme PS3:lla saman sarjan peliä ja edelleen siellä pirulaisten maalilla seisoo sama ukko.

On se jännä.
Lätkäpelaajien urista ja niiden pituuksista tosiaan saa ihmettelyjä aikaiseksi. Esim. Teemu Selänne varattiin NHL:ään kolme kuukautta ennen kuin olen itse syntynyt. Pelaa kuitenkin edelleen NHL:ssä ja varsin hyvin pelaakin. Sen sijaan Aleksander Barkov jr. on syntynyt samaan aikaan kun olen ollut koulussa ekalla luokalla muutaman viikon.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lätkäpelaajien urista ja niiden pituuksista tosiaan saa ihmettelyjä aikaiseksi. Esim. Teemu Selänne varattiin NHL:ään kolme kuukautta ennen kuin olen itse syntynyt. Pelaa kuitenkin edelleen NHL:ssä ja varsin hyvin pelaakin. Sen sijaan Aleksander Barkov jr. on syntynyt samaan aikaan kun olen ollut koulussa ekalla luokalla muutaman viikon.
Jep, on hauska vertailla vanhoihin partoihin esim. näitä uraansa vasta aloittavia Barkovia, Lehkosta ja Saarelaa ja muita vastaavia, eli ammattilaiskaukaloissa itsekin pyöriviä kundeja ikäluokasta 1995-97.

Outoa ajatella, että ovat esim. edelleen NHL:ssä starailevan ja toista kannuaan himoitsevan Teemun urasta päässeet seuraamaan vasta nämä viimeisimmät vuodet, arviolta alkaen jostain sieltä Teemun Stanley Cup -voitosta tai niiltä nurkilta. Tämä olettaen, että isompi kiinnostus esim. NHL-kiekkoon olisi alkanut joskus 10 ikävuoden tienoilla, joka tapauksessa jäänyt muutama peli ja maali näkemättä tämän suomalaislegendan matkan varrelta.

Jotenkin vaan se perusajatus on, että Teemu on koko "nykysukupolven" suomalaisikoni, että samat matsit sitä on katseltu ja samat esikuvat tässä on ollut niin minulla kuin noilla nuoremmilla liigapelaajillakin. Mutta kun perkele tuota ikää alkaa olla kohta se 32, täytyy yrittää pysyä ajan mukana ja tajuta että parhaimmillaan tässä voisi itsekin olla teini-ikäisen lapsen isä. Eli nuoremmat eivät ole ihan kaikkea samaa nähnytkään kuin meidän ikäluokka, ja sama toki pätee omassa suhteessa vanhempiin.

Mutta joo, hurjaa että jos nyt 9-vuotias ts. vuonna 2004 syntynyt junnu pelaa pleikkarilla NHL:ää, on siellä samat starat Selänne, Jagr ja Brodeur jolla minä pelasin kun ensimmäisiä kertoja kaverin SEGA:lla jotain alkeellista NHL-peliä hakattiin joskus yläasteikäisinä vuonna 1994 tai 95. Ja tätä menoa, siellä ne papat jyrää vielä kun omat lapseni joskus pleikkariin käsiksi pääsevät.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta joo, hurjaa että jos nyt 9-vuotias ts. vuonna 2004 syntynyt junnu pelaa pleikkarilla NHL:ää, on siellä samat starat Selänne, Jagr ja Brodeur jolla minä pelasin kun ensimmäisiä kertoja kaverin SEGA:lla jotain alkeellista NHL-peliä hakattiin joskus yläasteikäisinä vuonna 1994 tai 95. Ja tätä menoa, siellä ne papat jyrää vielä kun omat lapseni joskus pleikkariin käsiksi pääsevät.

Ja kyllähän se niin on, että NHL-95 on sarjan paras peli. Ja piste.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös