IFK 2019–2020 – edistyneiden tilastojen valossa

  • 7 015
  • 33
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK:n ylivoimaprosentti Liigan paras, 29,09%.

Mielenkiintoista myös, se että IFK:n kahden miehen ylivoimaprosentti on tasan 100%. Kolme kertaa oltu kahden miehen ylivoimalla ja aina helähtänyt.

Eli voi ainakin sanoa, että tämä osa-alue on kunnossa.

Alivoimakin Liigan viidenneksi parasta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
IFK:n ylivoimaprosentti Liigan paras, 29,09%.

Mielenkiintoista myös, se että IFK:n kahden miehen ylivoimaprosentti on tasan 100%. Kolme kertaa oltu kahden miehen ylivoimalla ja aina helähtänyt.

Eli voi ainakin sanoa, että tämä osa-alue on kunnossa.

Alivoimakin Liigan viidenneksi parasta.

On se huikea, kun ottaa huomioon ettei meillä oikein ole maaleja tekeviä pakkeja, kun Kousankin ruuti ollut märkää. Mutta tehokkaita hyökkääjiä onkin sitten monta. Mutta kevättä ajatellen toivoisi, että varsinkin juuri Kousa ja Lyytinen alkaisivat taas osumaan myös.
 

Kendofutari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK ja Chicago Blackhawks
On se huikea, kun ottaa huomioon ettei meillä oikein ole maaleja tekeviä pakkeja, kun Kousankin ruuti ollut märkää. Mutta tehokkaita hyökkääjiä onkin sitten monta. Mutta kevättä ajatellen toivoisi, että varsinkin juuri Kousa ja Lyytinen alkaisivat taas osumaan myös.
En tiedä onko tämä vain omaa pään sisäisiä huomioita, mutta jaan sen kuitenkin. Mitä minä olen nähnyt HIFK:n ylivoimaa niin etenkin ykkösylivoimassa kiekko erittäin harvoin kiertää viivalle pakille, vaan se kiertää maalin takana Salliselle/Paajaselle, eikä näin puolustaja saa juurikaan paikkoja vetää. Sitten jos kiekko siirtyy viivalle, niin se on joko roiskaisu nopeasti pakille, jossa ratkasu on yleensä joku hätäinen kaaliperhonen tai kiekko päätyyn tai sitten suoraan aloituksessa, mistä harvoin etenkin ylivoimissa vedetään.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
En tiedä onko tämä vain omaa pään sisäisiä huomioita, mutta jaan sen kuitenkin. Mitä minä olen nähnyt HIFK:n ylivoimaa niin etenkin ykkösylivoimassa kiekko erittäin harvoin kiertää viivalle pakille, vaan se kiertää maalin takana Salliselle/Paajaselle, eikä näin puolustaja saa juurikaan paikkoja vetää. Sitten jos kiekko siirtyy viivalle, niin se on joko roiskaisu nopeasti pakille, jossa ratkasu on yleensä joku hätäinen kaaliperhonen tai kiekko päätyyn tai sitten suoraan aloituksessa, mistä harvoin etenkin ylivoimissa vedetään.

Joo totta. Enemmän pyöritetään hyökkääjien kautta sitä, ja myös vetopaikat/ohjurit tulevat heille joko neliön keskelle tai sivuille. Lisävariaatiota voisi vielä ottaa noista pakeista ja heidän vedoistaan, mutta tosiaan ei meillä kauheasti siellä perinteistä viivapelotetta ole, joten jatkunee nykyisillä asetuksilla
 

Pekka Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadi
@X Leevi X ja @douppi

Mulla semmonen fiilis, että alkukaudesta kierrätettiin viivassa enemmän. Nyt viimeiset 15 - 10 peliä on pelattu ohjuria ja kääntöä kulmalta (joskus suoraa vetoa kaarelta).

Vois viivavedotkin nykyään mennä kun sota-alueelle menijöitökin on ruvennut löytymään. Mutta miksi korjata toimivaa?
 
Suosikkijoukkue
IFK
Mitä minä olen nähnyt HIFK:n ylivoimaa niin etenkin ykkösylivoimassa kiekko erittäin harvoin kiertää viivalle pakille, vaan se kiertää maalin takana Salliselle/Paajaselle, eikä näin puolustaja saa juurikaan paikkoja vetää.

Omaan silmään Turunen/Paajanen kaksikko näyttää niin 100% itsevarmalta, että he kaksistaan sen maalin ylivoimalla tekevät. Kyljessä Dyk itkee/iskee kiekkoa avopaikoilla, niin aika helppo on kolmikkoa ymmärtää, että miksi sitä limppua ei olla sinne viivaan heittelemässä. Ja noilla tehoilla sopii ainakin mulle ihan mainiosti. Leipokoot kolmistaan, kun kerta homma toimii.

Aika moni pelaaja, viimeisimpänä Varakas on todistanut sitä, että nää nykyiset Liiga-veskarit on kaikki niin hyviä, ettei viivavedot mene maaliin ilman kunnollista maskipelaamista. Ja se on ollu alkusyksystä selkeä puute IFK:n pelaamisessa. Nyt Sallinen on ottanut tuon maski-, ja ribaripelaajan roolin kantaakseen, ja tehnyt sen hyvin.

Jos mun pitää valita, niin voidaan ylivoimissa jauhaa surutta vaikka lähes koko kaksiminuuttinen hakien sitä 'varmaa' maalia.
Fanikatsomo kiljuu laukauksia ja vetoja vaikka kuinka epätoivoisista paikoista, ja mikäs siinä, aina välillä pomppivalepattavakierteinenkaaliperhonenkin saataa osua. Todennäköisempää näillä ylivoimaketjuilla on kumminkin, että se maali tehdään hyökkäyskolmikon voimin molemmissa ylivoimakentissä, siksi antaisin heidän pelata just niinkun nyt pelaavat.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
IFK:n ylivoimaa on tällä hetkellä erittäin vaikea puolustaa.

Kaksi syöttösuuntaa. Joko keskelle ohjaus tai sitten poikittain toiselle B-pisteelle josta one-timer. Pitää pelata syöttölinja poikittain pois, kuten myös keskustassa olevat mailat. Katsokaa mitä Paajanen tekee ennen ensimmäistä maalia lauantaina, varmistaa, että lapa on vapaana nostamalla omaa mailaa ensin ylöspäin.

Näkisin ainut tilanne olisi myös suoraan syötöstä laukaus viivasta, se toisi yhden variaation lisää.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Corsi % (Joukkueen laukausten suhde vastustajan laukauksiin tasakentällisin)
1. IFK 59,5
2. KooKoo 59,4
3. Tappara 53,4
...
5. Ilves 52,3
...
15. Jukurit 40,8

Kiitoksia ketjun aloittajalle otteluiden analysointia rikastuttavan ketjun avaamisesta. En ole koskaan aiemmin näihin tilastoihin tutustunut ja aika pitkään sai miettiä tuon Liigan sivuilla esitetyn kuvauksen perusteella, mistä tässä Corsi-prosentissa on oikein kysymys. Eli mitä suhdetta esimerkiksi IFK:n lukema 59,5 prosenttia tarkoittaa. Itseasiassa tuo kuvaus on epätarkka tai jopa virheellinen. Tässä esitetty Corsi-prosentti kuvaa joukkueen osuutta otteluiden aikana tasakentillisin suoritetuista laukauksista. Eli se ei ole suhde vaan osuus. Suhteeksi esitetty tunnusluku muuttuu siinä kohtaa jos kahden joukkueen Corsi-prosentit jaetaan keskenään.

Ylläesitetty ei siis ollut kritiikkiä minkään tekstin asiasisältöä kohtaan vaan asiaan ensimmäisen kerran tutustuneen henkilön selvittelytyöstä syntynyt, asian ymmärrystä helpottava tarkennus.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En tiedä onko tämä vain omaa pään sisäisiä huomioita, mutta jaan sen kuitenkin. Mitä minä olen nähnyt HIFK:n ylivoimaa niin etenkin ykkösylivoimassa kiekko erittäin harvoin kiertää viivalle pakille, vaan se kiertää maalin takana Salliselle/Paajaselle, eikä näin puolustaja saa juurikaan paikkoja vetää. Sitten jos kiekko siirtyy viivalle, niin se on joko roiskaisu nopeasti pakille, jossa ratkasu on yleensä joku hätäinen kaaliperhonen tai kiekko päätyyn tai sitten suoraan aloituksessa, mistä harvoin etenkin ylivoimissa vedetään.

Voihan olla että kauden aikana haetaan ja kokeillaan vähän eri variaatioita ettei jäädä keväällä yhden tempun poniksi. Toki nyt kun tuo laidoilta toisille syöttely toimii kuten myös ohjurit maalille ja riparit niin ehkä ei ole ollutkaan tarve pelata viivalle vetopaikkoja. Toisalta kun pakki on siinä viivauhkana niin antaahan se tilaa jakaa poikkikentän syöttöjäkin ihan hyvin. Uskon kyllä että jossain vaiheessa haetaan myös vetoja Kousalle ja Lyytiselle.

Alkukaudesta muistelen että Kousalle pelattiin oikealle vetopaikkaa mutta ne toki ei olleet viivavetoja vaan b-pisteen läheisyydestä suoraan maalin kulmalta syötöstä.

Turusen ja Dykin sekä nyt myös M. Keräsen ja Leskisen laukaukset molemmilta laidoilta on niin laadukkaita että nekin jo itsessään tekevät pahaa jälkeä ja ehkä viiva pelotteelle ei ole ollut niin paljoa edes tarvetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös