Nettihuutokaupoista eniten käyttämäni ovat kotimainen huuto.net sekä eBay. Molemmista minulla on pääosin hyviä kokemuksia, homma toimii.
Huuto.netissä olen suunnilleen vuosikymmenen ajan sekä ostanut että myynyt sekalaista tavaraa, kuten huonekaluja, kirjoja, äänilevyjä ja soittimia. Myös pääsyliput eri tapahtumiin vaihtavat kätevästi omistajaa tuolla. Jos en jostakin syystä ole päässyt paikalle jonnekin johon olen ostanut lipun, niin huuto.netin kautta on ostaja löytynyt aina.
Ylivoimainen enemmistö huuto.netin käyttäjistä on rehtejä ja asiallisia. Yleensä vilunkimielessä toimivan myyjän pystyy tunnistamaan helposti, ja tässä suhteessa huuto.net myös valistaa käyttäjiä selkeäsanaisesti. Uudenkarheaa tavaraa hävyttömän halvalla myyvät kauppiaat ja kaikki epämääräiset tai epäselvät ilmoitukset kun sivuuttaa, niin säästyy useimmilta harmeilta. Palautejärjestelmä kannustaa ihmisiä toimimaan asiallisesti, ja ylläpito poistaa sääntöihin sopeutumattomat kohtuullisen äkkiä.
Ostajana olen joutunut antamaan negatiivista palautetta vain kerran. Ostin tuotteen osta heti -hintaan, eli kauppa kuittaantui saman tien. Myyjä piti hiljaisuutta jonkin aikaa, tuli vaan viesti että palaa asiaan kun ehtii. No viikon päästä tuli viestiä ettei kauppaa tulekaan sillä hinnalla millä tuotetta myytiin, vaan että tuotteesta pitäisikin maksaa lähes 50 prosenttia enemmän. Tuote ei kuulemma ollut myyjän oma, hän toimi välikätenä, ja oikean omistajan kanssa oli tullut hinnasta jokin väärinkäsitys. Miten vaan, voi olla. Myyjän puolelta toiminta oli joka tapauksessa tuomittavaa, joten negatiivinen palaute oli paikallaan.
Joidenkin vinyylilevyjen kohdalla levyjen kunto on ollut olennaisesti huonompi kuin mitä ilmoituksessa on annettu ymmärtää. Eräs kauppias möi omalla kuntoluokituksella "kohtalainen" levyä, joka oli rispaantunut melko lailla kuuntelukelvottomaksi. Ymmärsin myyjää siinä mielessä ettei hän ollut levynkerääjä tai muu levyjä erityisemmin tunteva ihminen. Myyjä halusi oma-aloitteisesti palauttaa minulle rahat eikä hän huolinut levyä takaisinkaan. No ei tuosta voi antaa kuin positiivisen palautteen. Virheitä sattuu kaikille, etenkin tahattomia, ja fiksut myyjät korjaavat aina virheensä.
Ostin huuto.netistä kerran noin 40 kpl erän vinyylilevyjä, kuulemma "vanhoja mutta hyväkuntoisia". Levyistä muutama oli ihan keräilymielessä kiinnostavia, ja loputkin kelpaisivat hyllyn täytteeksi, jos eivät edelleen myytäväksi tai vaihtoon. Koska levyt sijaitsivat lähestulkoon työmatkan varrella, niin sovin että käyn hakemassa ne myyjän kotoa. Paikalla olikin iloinen myyjä, joka oli kaivanut levynipun valmiiksi esille. Vinyyleistä noin yksi tai kaksi oli oikeasti kohtuukuntoisia, mutta loppujen kunto vaihteli surkean ja kelvottoman välillä. Osasta puuttui kannet ja jopa sisäpussi, lopuista kannet olivat enemmän tai vähemmän rispaantuneet jne. Siinä oli sitten ikävä palauttaa myyjä maan pinnalle toteamalla, etten missään tapauksessa maksa levyistä huutokaupan vasarahintaa (yli 350 euroa), vaan korkeintaan 20 euroa ja nekin noista parista melko hyväkuntoisesta. Todettiin sitten yhdessä ettei myyntierän kunto ollut vastannut ilmoitusta, ja kauppa on purkautunut. Sovittiin ettei anneta palautetta puolin eikä toisin ja homma on sillä taputeltu. Noh, sattumalta huomasin kuukausi tai pari myöhemmin, että sama kaveri myi uudestaan samaa levynippua, "vanhoja mutta hyväkuntoisia"...
Myyjänä en ole kohdannut tuotakaan vähää ongelmia. Kerran yksi nainen valitti myymästäni konttorituolista jälkeenpäin, puuttui muka jokin olennainen säätö. Tosin en ollut sellaista säätöä luvannut tuolissa olevan, eikä sitä voinut pitää itsestään selvästi tuotteeseen kuuluvaksi ominaisuudeksi. Kyse oli tietysti siitä että voittohuudon tekijä oli tullut katumapäälle ja halusi kokeilla kepillä jäätä josko ottaisin tuolin takaisin.
Kerran joku ostaja halusi välttämättä kitaran toimitettavaksi postiennakolla, vaikka maksuehdot olivat joko käteisellä noudettaessa tai ennakkomaksu postikuluineen pankkitilille. No en tietenkään suostunut, paitsi siten käy että ostaja maksaa tilille käsirahana 100 euroa ja loput postiennakkona. Tuolla vältän sen että ostaja jättää kitaran vastaanottamatta, jolloin tuote palautuu minulle ja postikulut jäävät minun maksettavakseni. Olin jo siinä uskossa että taas on kyse huutajasta joka on tullut katumapäälle, mutta kyllä tuokin lopulta maksoi ostoksensa tilille. Turhaa veivaamista tämäkin kyllä, koska myyjä kertoo ilmoituksessaan toimitusehdot ja maksuvaihtoehdot, ja huutaja hyväksyy ne jos päättää tehdä tarjouksen.