HPK - JYP la 1.10.2005

  • 7 885
  • 58

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kapo 00 kirjoitti:
Mutta mistä se johtuu?
Että aina kun JYP voittaa vieraissa niin pelin taso on sieltä, syvältä ja poikittain.
Peli päättyi kylläkin tasan. Ottelun jälkeinen tikanheittokisa lisäpisteestä on asia erikseen, eikä sillä ole vaikutusta pelin tasoon, rankkariskabassa kun ei voi kahvata - eikä ollut vaikutusta edes viime vuonna, kun me voitettiin ne kaikki.

Vastaavasti voidaan kääntää kysymys toisin päin, eli kun JYP voittaa vieraissa ja bussissa on kaikilla mukavaa ja nestetankkaus kohdallaan, onko peli aina hyvä? Armahtakaa meitä, jotka joudumme olemaan katsomossa selvin päin ilman hyvähenkistä huutosakkia ympärillä pelastamassa tunnelman.

Toinen kysymys jyväskyläläisille: Oliko mielestänne eilisen pelin sisällä erien välillä eroa pelin tasossa? Minun mielestäni pelin kaksi ensimmäistä erää olivat katsojille epäviihdyttävää, puuduttavan tylsää jääkiekkoa, ja kolmas erä ja jatkoaika jo ihan kohtuutasoista, jännittävää peliä, jota jaksoi katsoa. Ero näiden erien välillä oli huima, mutta loppu ei pelastanut kokonaisuutta. Tämä oli enintään kahden tähden jääkiekko-ottelu, jonka nautittavinta antia olivat maalivahdit ja JYPin hyökkäyspään näppärä siniviivan ylityskuvio, joka toimi 4-5 kertaa todella hienosti.

Ja onhan se tiukka puolustaminenkin hyvää peliä, mutta tuomari teki puolustamisen liian helpoksi. Kovassa häirinnässä ei liiku kiekko eivätkä pelaajat, ja kun molemmat joukkueet keskittyvät ensisijaisesti rikkomaan toisen peliä sen sijaan että rakentaisivat omaasa, on sellaista ottelua useimmiten hyvin ikävä katsoa, etenkin kun asuu hallilta 2 minuutin kävelymatkan päässä eikä sinnekään mennä fanibussilla.
 

Pee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitkä kirjoitti:
Toinen kysymys jyväskyläläisille: Oliko mielestänne eilisen pelin sisällä erien välillä eroa pelin tasossa?

Oli.

Pitkä kirjoitti:
Minun mielestäni pelin kaksi ensimmäistä erää olivat katsojille epäviihdyttävää, puuduttavan tylsää jääkiekkoa, ja kolmas erä ja jatkoaika jo ihan kohtuutasoista, jännittävää peliä, jota jaksoi katsoa.

Lähes samaa mieltä. Avauserä oli ehkä sitä "epäviihdyttävää, puuduttavan tylsää jääkiekkoa", minkä takia pubin puolelle "pitkin" poistua jo vähän puolivälin jälkeen. Sen sijaan toinen erä oli minusta "enää" tylsää, ei puuduttavan tylsää, peliä. Päätöserässä ja jatkoajalla riittikin sitten katsottavaa muutenkin kuin vain jännitysmielessä.

Mielestäni kokonaisuudessaan siis nousujohteinen ottelu, ja kun loppuratkaisu oli tuollainen, niin hyvät fiiliksethän reissusta sikäli jäivät.
 

Kapo 00

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pitkä kirjoitti:
Vastaavasti voidaan kääntää kysymys toisin päin, eli kun JYP voittaa vieraissa ja bussissa on kaikilla mukavaa ja nestetankkaus kohdallaan, onko peli aina hyvä? Armahtakaa meitä, jotka joudumme olemaan katsomossa selvin päin ilman hyvähenkistä huutosakkia ympärillä pelastamassa tunnelman.
Muista en tiedä, mutta ainakin minä olen sitä mieltä että voitto peli on aina hyvä.
ja
Lauantai vieraspeli selvinpäin on jotain sellaista mihinkä tarvitaan mielestäni todella hyvä syy olla selvinpäin.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Toimitus kirjoitti:
Ilmeisesti olen tosiaankin onnistunut välttelemään niitä huonoja pelejä, sillä eilinen ottelu oli jostain aivan eri planeetalta kuin kaikki aiemmat tällä kaudella näkemäni ottelut. No, jokaisella on omat vertailukohtansa. Jos jonkun mielestä tuo peli oli normaalia liigakiekkoa, olen todella pahoillani hänen puolestaan ja toivon parempaa viihdettä heille jatkossa.
...
Matti Liljaniemi

Ensinnäkin kiitokset siitä, että vastasit palautteeseen suoraselkäisesti. Pistänpä oman vastineeni, mutta nimimerkin takaa.

Ahaa, eli puhuit tämän kauden mitassa surkeimmasta näkemästäsi pelistä?. Se muuttaa kirjoituksen perspektiiviä aika paljon, joka olisi kannattanut ehdottomasti mainita myös jutussa. Ymmärsin raporttisi luettuasi, että eilinen HPK-JYP -ottelu oli jopa suurempaa myötähäpeää aiheuttava kokemus kuin Idols-ohjelman katsominen - kautta aikojen.

Tarkoitin omassa palautteessani, että olen nähnyt verrattain lyhyen elämäni aikana monta surkeampaa ottelua kuin eilinen kamppailu. Useita niitä yhdistää se, että oma joukkue hävisi kotiottelun - toki poikkeuksena tällä kaudella pelattu JYP-Ässät, joka oli mielestäni huonotasoinen vaikka "oma" joukkue voittikin 5-1. Mutta mielestäni eilinen ottelu oli lähempänä normaalia liigakiekkoa kuin suurta sontaa. Ilmeisesti olet todellakin ollut onnekas nähdessäsi vain laadukkaita jääkiekko-otteluita ja onnittelenkin hyvistä otteluvalinnoistasi. Mutta luullakseni sinun on hyvä viimein todeta myös omin silmin, mitä normaalit tasavahvojen SM-liigajoukkueiden väännöt ovat nykyliigassa. Luullakseni tämän seikan huomioiminen antaa lisää perspektiiviä kirjoituksiisi.

Myös hyvän urheiluviihteen ja tasokkaiden kolumien ystävä, Huerzo
 

rinkeli22

Jäsen
Aika monet ihmiset luonnehtivatkin siten, että peli on ollut tosi hyvä, kun oma joukkue voittaa, ja surkea kun hävitään.. Tämä on suhteellisen normaalia "puusilmäistä" fanaattisuutta omaa joukkuetta kohtaan, eikä niinkään rakkautta itse peliä kohtaan..

Toki minullekin HPK on sydämen asia, mutta vuosien myötä tuo suuri fanaattisuus on suureksi osaksi karissut ja hallille ei mennä vain kannustamaan Kerhoa, vaan katsomaan jääkiekkoa. Tätä väitettä tuen vielä sillä, että olen aika monta kertaa matkustanut paikan päälle katsomaan liigapeliä, jossa Kerho ei edes pelaa. Telkustakin katson kaikki lätkäpelit ihan riippumatta siitä, että onko Kerho kuvissa. Siinä sitä parhaiten oppiikin näkemään peliä ilman niitä värilaseja, kun katselee pelejä, jossa kumpikaan joukkue ei herätä juuri minkäänlaista tunnetta. Olen nähnyt todella paljon hyviä pelejä, jotka Kerho on hävinnyt, mutta joiden jälkeen on ollut helppo hymyillä loppuilta.. Samoin olen nähnyt ison liudan surkeita otteluita, jotka Kerhon on voittanut, eikä sellaisen pelin jälkeen jaksa edes nauttia pisteistä.

Korostan vielä lisäksi sitä, että kyllä huonossakin pelissä viihtyy ihan eri tavalla, kun on pienessä sievässä ja iso joukko samanhenkisiä ihmisiä huutamassa ympärillä fanipaidat päällä.. Vielä kun pinnoja tarttuu mukaan, niin onhan se hienoa! Tiedän kyllä ihan kokemuksesta myös sen, että ihmetyttää, kun vastustajan leiri tuollaisten hienojen reissujen jälkeen tuomitsee pelin heikkotasoiseksi..

Arvon jyväskyläläiset, ei sitä nyt tartte ottaa mitenkään henkilökohtaisesti, jos eilinen peli oli suurimman osan hämeenlinnalaisen mielestä viihdearvoltaan ja tasoltaan melkoisen surkea. Kontrasti esim. edelliseen HPK-Kärpät otteluun oli kaikin puolin aivan kammottava. JYP oli parempi ja sai makeat 2 pistettä mukaansa, jotka toivottavasti auttaa taas teitä pidemmälle. Nauttikaa te niistä, ja kyllä teillä oli varmasti viihdettä kyllikseen, ketkä JYP-paitaa eilen hallilla kannoitte. Vieraspelit on ihan oma maailmansa. Tässä vaiheessa ei tietysti hirveesti ole muulla väliä kuin sillä, että pisteitä kertyy tasaiseen tahtiin, mutta kuten jo aikaisemmin kirjoittelin, niin hämeenlinnassa on todella harvoin jouduttu taistelemaan pudotuspelipaikasta, mikä auttamatta saa ihmisen keskittymään runkosarjassa muihin asioihin, kuin nauttimaan vain jokaisesta pisteestä. Yleensä pudotuspelipaikka on joko saavutettu tai menetetty jo hyvissä ajoin.. Joskus on kyllä tiputtu ihan viime hetkillä.. Hauskana yksityiskohtana tosiaan, että HPK ei ole koskaan sijoittunut runkosarjassa niiden kolmen viimeisen pudotuspeleihin pääseen joukkueen joukkoon, eikä säälipleijariaikanakaan ole tarttenut taistella suorasta pudotuspelipaikasta kuuden joukossa.
 
Viimeksi muokattu:

Brunberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kyynärpäätaklaus
Kapo 00 kirjoitti:
Muista en tiedä, mutta ainakin minä olen sitä mieltä että voitto peli on aina hyvä.

Jos kerho olis ton pelin rankkareiden jälkeen voittanut kuten Jyp nyt teki niin ei se tuota kiekkosontaa olisi makeaksi muuttanut. Kärppä peliin verrattuna tämä "tuote" oli sieltä ja syvältä ja poikittain. Jos joku haluaa vertauksen sellaiseen peliin jonka kerho hävisi niin viime keväältä HPK - Jokerit toinen semifinaali on parasta jääkiekkoa mitä olen ikinä livenä nähnyt, siinä oli kaikkea. Eilisestä ei voi samaa sanoa, vaikka Alatalo kehuikin peliä hyväksi, valittelut Jyväskylään siitä hyvästä.
 

vsop

Jäsen
Näin kirjoitti ottelusta HPK:n sivuille Joonas Holste: Vähämaalisessa lauantai-illan kamppailussa JYP kukisti Kerhon rangaistuslaukauskilpailun päätteeksi 3-2 . (0-0,1-1,0-0,0-0). Heh, mitähän tuohon sanoisi.
 

kummitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
vsop kirjoitti:
Näin kirjoitti ottelusta HPK:n sivuille Joonas Holste: Vähämaalisessa lauantai-illan kamppailussa JYP kukisti Kerhon rangaistuslaukauskilpailun päätteeksi 3-2 . (0-0,1-1,0-0,0-0). Heh, mitähän tuohon sanoisi.
Hän jatkaa...
"JYP:n kuudes laukoja Jyri Marttinen onnistui ensimmäisenä harhauttamaan Karri Rämön ja pistämään kiekon pömpeliin..."
 

Hakkuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham
Pitkä kirjoitti:
Peli päättyi kylläkin tasan. Ottelun jälkeinen tikanheittokisa lisäpisteestä on asia erikseen, eikä sillä ole vaikutusta pelin tasoon, rankkariskabassa kun ei voi kahvata - eikä ollut vaikutusta edes viime vuonna, kun me voitettiin ne kaikki.

Tässä suhteessa aivan samaa mieltä, rankkarikisa liittyy itse pelillisiin asioihin yhtä vähän kuin liigojen All Stars-otteluiden yhteydessä järjestettävät taitokilvoittelut! Onhan se kiva, kun yleisöllä on pikkuisen lisäjännitystä ja toinen joukkue saa vielä mukaansa lisäpisteen... Askel eteenpäin on sentään se, ettei näitä maaleja enää lasketa mukaan viralliseen pistepörssiin. Onneksi sitten sentään "tosipeleissä", playoffeissa, ratkaisut tehdään ihan oikeasti pelaamalla!

Sarja on kuitenkin tällä kaudella alkanut ihan mielenkiintoisesti ja toivottavasti näitä mielenkiintoisia lopputuloksia saadaan runsaasti myöhemmässäkin vaiheessa kautta. Esim. Jyppi on ilmeisesti tehnyt ihan hyviä hankintoja ja saattaa vielä jatkossakin yllättää monetkin kiekkoihmiset. HPK:n ryhmä taitaa tosiaankin olla materiaaliltaan kapeanpuoleinen, joten tarkemmin ajatellen tämän kyseisen ottelun lopputulos ei sitten kuitenkaan loppujen lopuksi ole mikään maailmoja mullistava yllätys?? Ja kuten yleisesti tiedetään, tämähän oli vain yksi ottelu pitkässä juoksussa. Kyllä näitä juttuja aina silloin tällöin tulee aivan joka joukkueelle. Kärsivällisyyttä... ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös