Espoon Siniset
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Two Degrees of Mike Sillinger
Tuolla Liberecin kisaketjussa on jo asiaa sivuttu, mutta ajattelin että tästä voitaisiin keskustella erillisessä topicissa.
Hieman ajassa taaksepäin, tässä ohjelma vuodesta 1992 vuoteen 1999 arvokisoissa (miehet/naiset)
10/5 km (p)
15/10 km takaa-ajo (v)
30/15 km
50/30 km
4x10/4x5 (2p+2v)
Vuodesta 1993 eteenpäin kahden jälkimmäisen matkan tyylit vaihtelivat vuorotellen.
Lahdessa 2001 ja Salt Lake Cityssä 2002 mentiin seuraavasti:
15/10 km (p)
30/15 km (2001 p, 2002 v; SLC:ssä yhteislähtö)
50/30 km (2001 v, 2002 p)
sprintti (v)
10+10/5+5 (eka osa väliaikalähtö, saman päivän aikana toinen osa takaa-ajona p+v)
4x10/4x5 (2p+2v)
Val di Fiemmessä 2003 oli tuo yhdistelmäkisa yhteislähtönä ja noilla pituuksilla. Muuten ohjelma samankaltainen kuin kaksi edellistä. 50/30 ja 30/15 mentiin samoilla tyyleillä kuin Lahdessa.
Vuonna 2005 siirryttiin nykyiseen ohjelmaan:
15/10 km (1)
15+15/7,5+7,5 yhdistelmäkilpailu
sprintti (2)
parisprintti (1)
50/30 km yhteislähtö (2)
(1) = vapaalla 2005 ja 2007, perinteisellä 2006 ja 2009, (2) sitten toisinpäin.
Yhteislähtöjä on nykyään kyllä liikaa. Minun puolestani yksi hieman pidempi sellainen saa olla, mutta 30/15 on ehdottomasti maksimi. Yhdistelmäkilpailussa matkat ovat mielestäni liian pitkät. Jos sellainen on oltava nykymuodossa, vuoden 2003 matkat ovat parempia.
Parisprintistä en oikein ole jaksanut koskaan innostua, vaikka Suomi onkin menestynyt erityisesti naisissa erinomaisesti siinä. Henkilökohtaiset sprintit ovat ok. Jos jonkunlaista kompromissia yhteislähtöjen ja väliaikalähtöjen osalta miettii, niin Val di Fiemmen ohjelma oli aika passeli. 50 kilsaa on kuitenkin sellainen matka, että se kaipaa väliaikalähtöä. Yhtenä vaihtoehtona voisi kuitenkin kokeilla lähtövälin pienentämistä perinteisestä 30 sekunnista vaikka 20 sekuntiin, jolloin lähtö sujuisi 1½ kertaa nopeammin.
Yhdistetty on toinen tapaus. Arvokisojen kannalta täksi kaudeksi tehty muutos eli yksi hyppy ja 10 km hiihto ei ole oikein hyvä, koska kisoista tulee nyt samanlaisia. Mielestäni normaalikilpailu ja sprintti oli ihan hyvä yhdistelmä. Jonkun verran maailmancupissa käytettiin aikaisemmin hurrikaanikilpailua, ja jos nykyinen versio säilytetään, niin toinen kisa voisi olla sellainen. Kisat ovat kuitenkin sen verran pitkät, että vähintään kaksi henkilökohtaista kisaa on hyvä olla. Yhteislähtökisa on tietysti erilainen, ja sikäli sillä voisi olla paikka jatkossakin. Toki silloin sitä pitäisi kilpailla myös maailmancupissa.
Mäkihypyn ohjelma on ihan hyvä ja siihen ei tarvitse muutoksia tehdä.
Hieman ajassa taaksepäin, tässä ohjelma vuodesta 1992 vuoteen 1999 arvokisoissa (miehet/naiset)
10/5 km (p)
15/10 km takaa-ajo (v)
30/15 km
50/30 km
4x10/4x5 (2p+2v)
Vuodesta 1993 eteenpäin kahden jälkimmäisen matkan tyylit vaihtelivat vuorotellen.
Lahdessa 2001 ja Salt Lake Cityssä 2002 mentiin seuraavasti:
15/10 km (p)
30/15 km (2001 p, 2002 v; SLC:ssä yhteislähtö)
50/30 km (2001 v, 2002 p)
sprintti (v)
10+10/5+5 (eka osa väliaikalähtö, saman päivän aikana toinen osa takaa-ajona p+v)
4x10/4x5 (2p+2v)
Val di Fiemmessä 2003 oli tuo yhdistelmäkisa yhteislähtönä ja noilla pituuksilla. Muuten ohjelma samankaltainen kuin kaksi edellistä. 50/30 ja 30/15 mentiin samoilla tyyleillä kuin Lahdessa.
Vuonna 2005 siirryttiin nykyiseen ohjelmaan:
15/10 km (1)
15+15/7,5+7,5 yhdistelmäkilpailu
sprintti (2)
parisprintti (1)
50/30 km yhteislähtö (2)
(1) = vapaalla 2005 ja 2007, perinteisellä 2006 ja 2009, (2) sitten toisinpäin.
Yhteislähtöjä on nykyään kyllä liikaa. Minun puolestani yksi hieman pidempi sellainen saa olla, mutta 30/15 on ehdottomasti maksimi. Yhdistelmäkilpailussa matkat ovat mielestäni liian pitkät. Jos sellainen on oltava nykymuodossa, vuoden 2003 matkat ovat parempia.
Parisprintistä en oikein ole jaksanut koskaan innostua, vaikka Suomi onkin menestynyt erityisesti naisissa erinomaisesti siinä. Henkilökohtaiset sprintit ovat ok. Jos jonkunlaista kompromissia yhteislähtöjen ja väliaikalähtöjen osalta miettii, niin Val di Fiemmen ohjelma oli aika passeli. 50 kilsaa on kuitenkin sellainen matka, että se kaipaa väliaikalähtöä. Yhtenä vaihtoehtona voisi kuitenkin kokeilla lähtövälin pienentämistä perinteisestä 30 sekunnista vaikka 20 sekuntiin, jolloin lähtö sujuisi 1½ kertaa nopeammin.
Yhdistetty on toinen tapaus. Arvokisojen kannalta täksi kaudeksi tehty muutos eli yksi hyppy ja 10 km hiihto ei ole oikein hyvä, koska kisoista tulee nyt samanlaisia. Mielestäni normaalikilpailu ja sprintti oli ihan hyvä yhdistelmä. Jonkun verran maailmancupissa käytettiin aikaisemmin hurrikaanikilpailua, ja jos nykyinen versio säilytetään, niin toinen kisa voisi olla sellainen. Kisat ovat kuitenkin sen verran pitkät, että vähintään kaksi henkilökohtaista kisaa on hyvä olla. Yhteislähtökisa on tietysti erilainen, ja sikäli sillä voisi olla paikka jatkossakin. Toki silloin sitä pitäisi kilpailla myös maailmancupissa.
Mäkihypyn ohjelma on ihan hyvä ja siihen ei tarvitse muutoksia tehdä.