Hiihdon harrastajat Jatkoajassa

  • 234 693
  • 1 391

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@DAF kokemusteni mukaan Petikossa on sama ongelma joka vuosi. Lumetusta siellä ei ylipäänsä ole vielä kovin monta vuotta harjoitettu, olisiko ollut 2017 alkaen. Mutta joka vuosi taitaa Hakunilassa olla jotkut kisat, minkä vuoksi tykitys Petikossa päästään aloittamaan kovin myöhään.

Lisäksi laduntekijät (kaikki kunnia heille) olisivat jälkikäteen ajatellen voineet priorisoida lyhyemmän pätkän, jolloin lumipatja olisi voitu tehdä paksummaksi ja myös leveämmäksi. Alkuun tuo pätkä oli tänä vuonna yli tuplamittainen pituudeltaan, mutta peräkkäisiin viikonloppuihin osuneet Atlantin paskamyrskyt pilasivat kaiken työn. Toki pidempää pätkää oli ilo hiihtää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
@DAF kokemusteni mukaan Petikossa on sama ongelma joka vuosi. Lumetusta siellä ei ylipäänsä ole vielä kovin monta vuotta harjoitettu, olisiko ollut 2017 alkaen.

2015 syksystä, jollen väärin muista. Ei tuota ongelmaa ole ollut kuin kaksi kertaa - tänä vuonna ja SM-kisavuonna. Muina vuosina saaneet homman käyntiin ajoissa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
2015 syksystä, jollen väärin muista. Ei tuota ongelmaa ole ollut kuin kaksi kertaa - tänä vuonna ja SM-kisavuonna. Muina vuosina saaneet homman käyntiin ajoissa.

No perhana! Kiitos oikaisusta. Olen tehnyt omat oletukseni ilmeisen hatarin perustein. Vaikka suht lähellä Petikkoa asun, olen niin tottunut ensilumia hakemaan Oittaalla ja Paloheinästä, etten ole alkutalvesta Petikon hiihtomahdollisuuksia tutkinut.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Onhan se tietysti vähän nihkeää kiertää sellaista kilsan lenkkiä pidemmän päälle, mutta kyllä tuo parempi oli kuin ei hiihtäisi ollenkaan.

Samaa mieltä. Huonoin talvi ikinä, mutta siitä huolimatta 850 km eräällä pikkujärvellä pääasiassa tasatyöntöä on tullut mentyä. Joka vuosi 2000-luvulla on vähintään tonni tullut, usein kaksikin, mutta tänä talvena se tonni tekee tiukkaa.

Ensi viikonloppuna olisin menossa Tampereen seudulle. Onko siellä mitään tykkilumilatua tms? Entä millainen tilanne mahtaa olla Kankaanpään Niinisalossa? Siellähän hiihdettiin viime viikonloppuna lyhennetty Pirkan Hiihto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Kyllä nyt tänä talvena on innokasta hiihtäjää koeteltu. Yllättävän paljon olen kuitenkin keleista huolimatta päässyt hiihtämään, mutta eipä sitten päässyt testaamaan kuntoa massahiihdoissa, joita oli tarkoitus hiihtää tänä talvena useampia. Tervahiihto peruttiin lumen puutteen takia ja nyt ihan kalkkiviivoilla Vuokatti-hiihto koronan takia. Samasta syystä peruttiin myös vuoden odotetuin hiihtoviikko Lapponia-hiihto. Syö kyllä miestä rotan lailla juuri nyt!
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiinni meni siis Oittaa ja Paloheinä liiasta väkimäärästä johtuen. Tätä tosiaan odotinkin, ja kun jäi tämä viikonloppu itseltä kokonaan hiihtämättä pienoisesta flunssantunteesta johtuen, niin se oli siinä tämä hiihtotalvi. Monta hyvää kokemusta rikkaampana ja uuden hiihtotyylin löytäneenä ei voi sanoa kuin, että nälkää jäi kovasti ensi talven lumille. Silloin kokeillaan taas saada se 500 km pitkästä aikaa kokoon. Viimeksi tämä tapahtui vajaa 10 vuotta sitten ja reilu 10 kiloa kevyempänä, pitää siis yrittää samalla saada oma liikuntapainotus kuntosalin sijaan enemmän tuonne kestävyyspuolelle.
 
Viimeksi muokattu:

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Toki ihan tällaisella viestinnällä ja markkinoinnilla saat sinne lisää väkeä, joten eiköhän sekin kiinni mene saman tien.

No jos meinaat, että tähän ketjuun kirjoittamalla tuollainen kansanliike saadaan aikaiseksi, niin ehkä on tosiaan parempi poistaa viestini.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos meinaat, että tähän ketjuun kirjoittamalla tuollainen kansanliike saadaan aikaiseksi, niin ehkä on tosiaan parempi poistaa viestini.

Facebookin latutilanne-ryhmä sen tulee epäilemättä tekemään, mutta ainahan voi yrittää... Tottahan hiihdon harrastajat ne harvat etelän suorituspaikat tietävät.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Se siitä sitten. Nyt vikana viikonloppuna tuli hinkattua Petikon n. 600 metrin pätkää edestakaisin reilun 30 kilsan edestä. Kivaa oli ja melko rauhassa sai tuolla hiihdellä. Yöpakkaset tekivät hyvää. Mutta kaiken järjen mukaan nyt loppui ylläpito myös Petikossa.

Nythän on jo vähän lämpenevää ennustettu, joten Espoon huoltomies Pete Forsman ehti Facebookissa ennakoidakin, että kulunut viikonloppu olisi viimeinen hyvä hiihtoviikonloppu Oittalla tälle kaudelle. Odotin silti jo vikoja lenkkejä Oittaalla Kärpästen pörrätessä ympärillä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kausi alkaa pian olla ohi. Eilen kävin vielä lenkin heittämässä, vaikka paikoin pohja muodostuu vain parin sentin jääkuoresta. Lenkki on muutenkin ollut osin suljettuna ja nyt loppukin uhkaa katketa pätkiksi. Paikoin lunta riittäisi vielä pariksi viikoksi, mutta latujen kunnostus on jo päättynyt, joten saa nähdä viitsiikö enää käydä kahlailemassa sohjossa. Kaikkiaan hyvin poikkeuksellinen talvi ja olosuhteet olivat kaukana normitalvesta. Lumen vähyys ja vesisateet jäävät päällimmäisenä mieleen. Ja sekin, että hiihtäjien määrä oli vähäinen, enkä yhtään ihmettele. Varmaankin parikymmentä lenkkiä sain tehdä ihan itsekseen, monesti vesisateessa. Kumma, kun kukaan muu ei viitsinyt ;)

Ero edelliseen talveen on huikea, silloin lunta satoi lähes päivittäin ja lämpötila pysytteli pakkasen puolella yli kaksi kuukautta putkeen. Harmittaa, että kevään parhaimpien kelien aikana ei ole lunta. Maaliskuussa normaalisti kilometrejä kertyy yli 400, nyt jäi alle puoleen. Kaikkiaan talven aikana tuli hiihdettyä n. 1100 km, jota pidän hyvänä saavutuksena tällaisena ”talvena”. Olisi vielä mökki varattuna pohjoisesta, mutta voi olla, että jää väliin. Syyn tiedätte.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Huonoin talvi ikinä, mutta siitä huolimatta 850 km eräällä pikkujärvellä pääasiassa tasatyöntöä on tullut mentyä. Joka vuosi 2000-luvulla on vähintään tonni tullut, usein kaksikin, mutta tänä talvena se tonni tekee tiukkaa.

Ensi viikonloppuna olisin menossa Tampereen seudulle. Onko siellä mitään tykkilumilatua tms? Entä millainen tilanne mahtaa olla Kankaanpään Niinisalossa? Siellähän hiihdettiin viime viikonloppuna lyhennetty Pirkan Hiihto.

Tulihan se tonni lopulta täyteen, vaikka hiihto on ollut 85 prosenttisesti tasatyöntöä jäällä. Toissa perjantaina kävin Jämin hiihtoputkessa ( 27 km lenkki), muita hiitäjiä ei ollut. Putkea pidettäneen auki tämän kuun, avaavat pakkasöinä ovet ja ainakin toissa perjantaina ladut ja baana olivat hienossa kunnossa. Eikä maksanut mitään, koska virallisesti paikka meni helmikuun lopussa kiinni. Jos sinne vielä aikoo, kannattaa käydä Jämikeskuksen sivuilla, ja varmistaa että pääsee.

Toissa lauantaina hiihtelin Nokian Alisen Järvellä ja Tampereen Kaupin tykkilumiladulla. Viime viikolla painelin vielä yhtenä päivänä 40 kilsaa asuinpaikkakuntani pikkujärvellä, mutta sunnuntai kairaustulos hyvän pakkasyön jälkeenkin oli vain 5 senttiä, ei niin teräsjäätä, joten omituinen kausi oli siinä.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kohta on taas aika kaivaa Skiket esiin. Noilla voi ainakin tasuria mennä. Vähän olen jo joitakin vuosia kuolannut uudempaa mallia, jolla onnistuisi perinteinen vuorohiihto. Onko kellään täällä noista kokemusta?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kohta on taas aika kaivaa Skiket esiin. Noilla voi ainakin tasuria mennä. Vähän olen jo joitakin vuosia kuolannut uudempaa mallia, jolla onnistuisi perinteinen vuorohiihto. Onko kellään täällä noista kokemusta?

Ennemmin osta perinteisen rullasukset (niihin saa nykyään jarrujakin). Uusilla skikeillä "voi" hiihtää pertsaa, mutta aika heikosti. V07:illa luistelen itse, koska ovat paljon paremmat kuin uudet, kummatkin taloudesta löytyy.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ennemmin osta perinteisen rullasukset (niihin saa nykyään jarrujakin). Uusilla skikeillä "voi" hiihtää pertsaa, mutta aika heikosti. V07:illa luistelen itse, koska ovat paljon paremmat kuin uudet, kummatkin taloudesta löytyy.

Johan oli nopea vastaus, kiitos! V07:t mulla nimenomaan onkin. Olen yllättynyt että pidät noita parempina kuin uudempia. Mutta uusista ei itselläni olekaan kokemusta.

En myöskään tiennyt että rullasuksiin on jarruja saatavilla - juuri jarrut oli vuonna 2009 tärkein syy sille, että hommasin Skiket enkä rullasuksia. Täytyy tutkia asiaa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Johan oli nopea vastaus, kiitos! V07:t mulla nimenomaan onkin. Olen yllättynyt että pidät noita parempina kuin uudempia. Mutta uusista ei itselläni olekaan kokemusta.

En myöskään tiennyt että rullasuksiin on jarruja saatavilla - juuri jarrut oli vuonna 2009 tärkein syy sille, että hommasin Skiket enkä rullasuksia. Täytyy tutkia asiaa.

Meillä on molemmat. V09:t kevyemmät ja niihin saa maantierenkaita jne., mutta edelleen pidän vanhoista enemmän.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
60km tänä talvena takana. Kävin päivittämässä Ficherin luistelukaluston tämän vuoden Rossignolin malliin ja olen kyllä tyytyväinen. Rossignol on minun makuuni paljon vakaampi suksi ja toimii kyllä niin mainiosti!

Nyt kun täällä näyttää ensilumenladun lisäksi aukeavan pikkuhiljaa muutkin ladut, niin voi alkaa tykittää huolella kilometrejä alle.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska jalat kestävät juoksua aiempaa huonommin, olen kenties pakotettu aloittamaan jokusen vuoden tauon jälkeen hiihtämisen. Myös kaluston päivittäminen on siis agendalla. Sanokaas pääkaupunkiseudulla hiihtelijät, että kummalle tyylille keskimäärin löytyy paremmat fasiliteetit? Preferoin luistelua vauhdin hurman sekä kaikenlaisen helppouden takia, mutta jos pertsalle on oleellisesti paremmat olosuhteet, voin harkita sitäkin.

Vinkkejä välineistä otetaan myös vastaan. Ei ihan parasta tarvita, mutta jotain sellaista keskihintaista semihyvää settiä kaipailisin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Koska jalat kestävät juoksua aiempaa huonommin, olen kenties pakotettu aloittamaan jokusen vuoden tauon jälkeen hiihtämisen. Myös kaluston päivittäminen on siis agendalla. Sanokaas pääkaupunkiseudulla hiihtelijät, että kummalle tyylille keskimäärin löytyy paremmat fasiliteetit? Preferoin luistelua vauhdin hurman sekä kaikenlaisen helppouden takia, mutta jos pertsalle on oleellisesti paremmat olosuhteet, voin harkita sitäkin.

Vinkkejä välineistä otetaan myös vastaan. Ei ihan parasta tarvita, mutta jotain sellaista keskihintaista semihyvää settiä kaipailisin.

Äkkiseltään tekisi mieli sanoa, että kyllä täällä alkaa olosuhteet olla paskoja kummallekin tyylille...

Vakavammin sanottuna: kun lunta on, on mielestäni mahdollisuuksia molempiin suunnilleen yhtä lailla. Ainakin kuntoladuilla. Runsaslumisina talvina saa toki nauttia kapeammista yhdysladuista myös, nämä saattavat joiltakin osin toimia paremmin perinteisellä.

Välineitä löytyy aika hyvin mm. Tammiston budget sportista. Yllättävän asiantunteva palvelu, olen ollut tyytyväinen. Luisteluhiihtoon ostin sieltä muutama vuosi sitten uuden setin (sukset, siteet ja monot). Olisikohan maksanut kolmisensataa. Hiihdon harrastajien paratiisi pk-seudulla lienee kuitenkin Kalle Sport Haagassa. Sielläkin varmasti kannattaa käydä kurkkaamassa. Toki voi olla, että siellä on enemmän vaativamman tason välineitä.

Jos perinteisen suksia harkitsee, tulee tietysti miettiä haluaako hoitaa pitovoitelun itse, vai kenties hankkia karvapohjasukset, joita nykyään kovasti kehutaan. Itse hiihdän perinteistä edelleen voideltavilla. Viime "talvena" pitovoiteluna toimi parhaiten liisteri, jolla saikin parhaimmillaan seinäpidon. Tosin lämpö vaikutti siten, että etenkin laduilla, joissa osin oli varjoa, osin auringonpaistetta, saattoi ladun eri osissa voitelu toimia eri tavoin.

En tiedä vastasinko nyt suoraan kysymyksiin, mutta vähän tällaista tajunnanvirtaa joka tapauksessa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Koska jalat kestävät juoksua aiempaa huonommin, olen kenties pakotettu aloittamaan jokusen vuoden tauon jälkeen hiihtämisen. Myös kaluston päivittäminen on siis agendalla. Sanokaas pääkaupunkiseudulla hiihtelijät, että kummalle tyylille keskimäärin löytyy paremmat fasiliteetit? Preferoin luistelua vauhdin hurman sekä kaikenlaisen helppouden takia, mutta jos pertsalle on oleellisesti paremmat olosuhteet, voin harkita sitäkin.

Vaparille yleensä paremmat ulko-olot, ja olen kyllä Schweinin kanssa aika eri mieltä niiden tasosta. Toki kilsoja on joinain talvina vähän (luonnonlumitalvina pk-seudulla on enemmän ajettuja latuja kuin Ylläksellä), mutta niiden laatu on hyvä. Hallissa ei kannata hiihtää kuin perinteistä, vapaalle se Kivikko on jauhoinen ja huono. Perinteiselle latukilsoja tosin on sinänsä enemmän, koska vapaa on joillain väleillä kiellettyä. Ainahan toki voi tasatyöntää.

Suksia en koskaan ostaisi mistään Budgetista tai XXL:sta. He saavat lähinnä pahnanpohjimmaisia pareja. Kalle Sport sen sijaan on ehkä koko Suomen paras suksikauppa. Laadusta - ja erityisesti siitä, että he ovat "ruokaketjussa" ylempänä kannattaa maksaa. Yksi hyvä optio on myös etenkin vaparin suksien osalta tilata suoraan Kiteen tehtaalta, he kun tekevät vähemmän kärkitalleille, siellä pääsee helposti hyvän tason parienkin ääreen.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@DAF ja @Snakster

Viittasin lähinnä lumiolosuhteiltaan surkeisiin talviin. Etenkin viime talvi surettaa vieläkin, sekä se, että samanlaista on luvassa tulevaksikin talveksi ilmeisesti. Ja enenevässä määrin jatkossa myös.

Latujen huolto sen sijaan on pääkaupunkiseudulla monessa paikassa aivan priimaa. Latu miehet tekevät kyllä kaikkensa, jotta kansa pääsee ladulle. Oittaa lienee tässä suhteessa ykkönen, mutta oma suosikkini on Petikko. Se myös sijaitsee lähimpänä kotiani näistä paikoista, joita tarvittaessa lumetetaan. Parhaina lumitalvina on mukava Pähkinärinteestä hiihdellä Petikkoon, ja sieltä vaikkapa Keimolaan.

Lienet, DAF, aika lailla harjaantuneempi hiihtäjä kuin minä. Itse en ole hiihtoa ohjatusti harrastanut muutaman illan kurssia lukuun ottamatta. Noin muuten olen vain hyvin innokas harrastaja, jonka mielestä ei ole mitään parempaa kuin perinteisen hiihto 10-20 asteen pakkasessa. Harmittaa vain, että pitää rakastaa lajia, jonka sesonkiaika vuodessa on niin kovin lyhyt. Parasta olisi sit joskus vanhana yksinkertaisesti hiihtää itsensä hengiltä, (hymiö).

Sen verran vänkään noista suksikaupoista, että itse olin oikein tyytyväinen suksipakettiin, jonka ostin Budget Sportista. Myös palvelu oli minusta varsin asiantuntevaa. Mutta kenties tasoeromme selittää myös näkemyseromme tässä. Sen sijaan olen samaa mieltä XXL:stä. Jostain Stadiumilta en myöskään suksia ostaisi, saati Prismasta tahi Citymarketista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Schwein Aika samoilla kulmilla näköjään asutaan ja kivenheitto on Petikkoon tästä Varistostakin. Petikossahan on siinä mielessä hieno latuprofiili, että kaikki nousut on alkupuolella ja loppu on iisiä laskettelua, jolloin kynnys lähteä uudelle kierrokselle on matala.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Petikko-Serena on hieno väli lumitalvena, ja viime kevättä lukuun ottamatta ollut yleensä keväisinkin pitkään hiihdettävissä. Toinen ”haara” Keimolaankin kiva, mutta useimmiten heikompikuntoinen ja golfkentän osuus on tylsä. Petikko silti hieno hiihtopaikka.

Jokseenkin joka talvi olen yhtenä nautittavana reittinä myös hiihtänyt vähintään Solvalla-Olari-välin, joskus sieltä Paloheinän suuntaankin. Huikea pätkä, suosittelen jos riittävästi lunta on. Alkaa täysin erämaasta ja päättyy urbaanille pätkälle. Solvalla-Pirttimäki on hieno väli kesälläkin, mutta erityisesti lumitalvena.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@Schwein Aika samoilla kulmilla näköjään asutaan ja kivenheitto on Petikkoon tästä Varistostakin. Petikossahan on siinä mielessä hieno latuprofiili, että kaikki nousut on alkupuolella ja loppu on iisiä laskettelua, jolloin kynnys lähteä uudelle kierrokselle on matala.

No joo, samoilla kulmilla tosiaan! Itse asiassa Pähkinärinteestä tullessahan tuossa joutuu pariin kertaan sukset irrottamaan ennen Varistoa, joten parhaat osuudet alkavat juuri Varistosta. Nimenomaan sen 4,7:n profiili on todella mukava. Alkaa olla sen verran tuttu, että joskus jos meinaa olla nukahtamisvaikeuksia, mietin etenemistä Petikon ladulla. (Ei välttämättä aivan tervettä.) Sen verran hyvin on muistissa kaikki pienetkin kummut ja mutkat.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No niin, tämäkin ketju saattaa aktivoitua nyt tulevina viikkoina, kun tänne eteläänkin saatiin vihdoinkin kunnon talvi. Joku hiihti jo äsken Kulosaaren sillalla.

Itse tässä nyt aloittelemassa hiihtoharrastusta osana triathlontreenaamista. Sukset tällä hetkellä hionnassa, mutta toivottavasti saisin ne pian alle, niin pääsisi kunnolla treenailemaan. Viimeksi hiihdin viime vuonna näihin samoihin aikoihin Vuokatissa ja sitä ennen noin 20v aiemmin koulussa. Joten kauheasti ei tästä hienosta harrastuksesta ole kokemusta.

Sukset on siis pertsat, joten tuota tekniikkaa lähdetään opettelemaan. Tekniikkavinkit tervetulleita :)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Pakilan Veto ja esimerkiksi Electrofit vetävät hiihtotekniikkakouluja pk-seudulla. Kannattaa mennä, jollei ole aikoihin hiihtänyt. Hiihdosta tulee paljon mielekkäämpää ja taloudellisempaa. Ulkohiihtokausi Helsingin seudulla on toki kestänyt jo yli kuukauden.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös