No, nyt mä en enää tiedä, mistä me puhutaan. En kyllä mielestäni ole poissulkenut mitään, tai ainakaan se ei ole ollut tarkoitukseni. Arvailuni ovat ennemminkin perustuneet todennäköisyyksiin ja siihen, millaisia ruutuja HIFK:ssa on vapaana ja mitä on ilmoitettu etsittävän. En esim. ole poissulkenut Auvitunkaan jatkosopimusta, mutta se nyt lienee selvää, että jatkosopimusta ei ainakaan vielä ole tehty. En minä ole väittänyt missään, että HIFK on vain yksillä markkinoilla ja mitään muita "markkinoita" ei seurata lainkaan. En voi sellaista väittää, kun minulla ei ole mitään tietoa asiasta. Mutta ottaen huomioon Salmelaisen aiemmat haut ja HIFK:n nihkeän halukkuuden hankkia muualta Euroopasta ennestään Liigassa pelaamattomia pelaajia, pidän äärimmäien todennäköisenä, että nyt odotellaan liikkeitä Pohjois-Amerikan sarjoissa. Ja jostain syystä myös muut joukkueet ovat tehneet vähänlaisesti liikkeitä. Toki, jos haluamme vaikka Ruotsin kakkostasolta pelaajia avoimena oleviin rooleihin, niin varmasti löytyy pelaajia. Mutta riittääkö heidän tasonsa? Ja valitettavasti esim. saksalaisia ja sveitsiläisiä pelaajia ei Liiga ole kiinnostellut, vaikka täällä pääsisi pelillisesti varmasti eteenpäin. Mulla ei ole syytä epäillä, etteikö HIFK olisi kartoittanut pelaajia laajasti jo pidemmän aikaa, mutta ilmeisesti tarjolla ei ole ollut sellaisia pelaajia, jotka olisi vielä haluttu ehdottomasti kiinnittää. Mutta itse en ainakaan kartottaisi tässä tilanteessa kovinkaan tiiviisti pelaajia Euroopan alemmista sarjoista, kun tarpeemme on ison roolin pelaajissa. Vaikea kuvitella, että tuolla olisi suurta joukkoa pelaajia vapaana, jotka ovat pelanneet omalle tasolleen väärässä sarjassa, eikä yksikään seura olisi tällaista aiemmin tajunnut.
Jos katsotaan Liiga-jengien pelaajasiirtoja ensi kaudelle, siellä loistaa poissaolollaan yksi ryhmä, joka on perinteisesti ollut vähintään kohtuullisen hyvin edustettuna Liigassa, eli AHL-taustaiset pelaajat. Muutenhan siirrot ovat olleet joko nuoria, Liigaan ulkomailta palaavia suomalaisia, Liigan "sisäisiä siirtoja" ja muista Euroopan sarjoista siirtyviä toivotaan-toivotaan-hakuja.
Liiga
old.liiga.fi
Siitä olemme toki aivan samaa mieltä, että haussa olevat kaksi puolustajaa ovat erittäin tärkeitä palasia ensi kauden joukkueessa ja kaikki riskit heidän suhteensa pitäisi minimoida. Riskejä on toki aina ja elämässä voi tapahtua kaikenlaista yllättäen, eikä niille voi mitään. Mutta kaikkia sellaisia riskejä, joihin voidaan jo jotenkin etukäteen vaikuttaa, tulisi välttää.