Hienoa säätä pidellyt?

  • 958 108
  • 8 257

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Saakeli, kun on hienoa keliä nyt monta päivää luvassa. Ei tarvitse aamulla miettiä mitä yllensä laittaa. Shortsit jalkaan, paita päälle ja menoksi. Ihan kuin etelän maissa!
Nyt on kieltämättä kelit kohdallaan. Oispa lomilla... no, kyllä tässä ehtii duunin jälkeenkin. Harmittaa vaan katsella ikkunasta ulos... jos siirtyisi partsille duunintekoon. Joo.
 
Milloinkohan Suomessa saadaan kunnon ilmastointi sairaaloihin ja hoitokoteihin? Mietin vaan, kun itselläkin tekisi tiukkaa oleilla 30-asteisessa kämpässä (jos ei olisi ilmastointilaitetta), niin miltä sitten mahtaa tuntua sairaasta sairaalan kuumissa huoneissa?
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuli pulahdettua uimassa. Järvivesi kuitenkin paikallisella uimarannalla vasta 16 raatista, joten mukavasti virkisti vielä. Mukava navakan sorttinen tuuli vielä liikuttaa ilmaa, niin tuskan tasolle ei olla päästy.

Aika tiukasti halkaisee rintama Suomen kahtia ja tuo rintama nyt sitten tulee elämään. Ei olla oikein kunnon Skandinaavisessa blokkikorkea-tilanteessa, jossa korkea vain möllöttää päällä, vaan edelleen tuolla Atlantilla Brittein saarten luona olevat matalat kamppailevat tuon Länsi-Venäjän korkean kanssa ja me ollaan ikään kuin rintamalinjalla välissä.

Pikku hiljaa kosteampaa ilmaakin alkaa virrata tässä tilanteessa ja tuo kun yhdistetään 30 raadin lämpötiloihin ja trooppisiin öihin saadaankin sitten sellainen cocktail, että minäkin alan valittaa lämpötiloista. Yleensä nautin näistä kunnon aurinkoisista kesäkeleistä, mutta kyllähän lopulta se lämpö yhdistettynä vitulliseen ilmankosteuteen tappaa kyllä innon.

Mut joka tapauksessa on tässä ollut aivan huikean upeita kesäiltoja monta peräkkäin ja näitähän sitä ikävä tulee taas sitten kun se hevon vitun marraskuu vääjämättä tulee sitten joskus.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jäin tänään lomalle ja säät näyttää aika tukalilta täällä krematoriossa asuessa.

Ainut hyvä on se, ettei unettoman yön jälkeen tarvitse mennä töihin.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Mahtavia kelejä. Mä nautin. Sanottakoon, että kotona on viilennyspumppu, jolloin sisällä on mukavan viileä. Tuskin hirveästi nauttisin, jos yöt menisi hikisenä lakanoissa pyöriessä. Opiskelijaboksissani vanhassa kerrostalossa aikoinaan hellepäivät saattoivat olla aika ikäviä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mukavaa +32 astetta näyttää ensi viikolle etelä-suomeen ja lämpötilatkaan ei enää laske yöllä alle 20 asteen.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Oli eilen hyvin välimerellinen sää, kun lämpöä aika reilusti ja helvetillisiä tuulenpuuskia koko ajan. Skootterikin lensi seljälleen. Oikein tuntui kuinka lämpö tuli jostain Afrikasta saakka.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Hyvään aikaan saapui ilmastointilaite kämpille, eilen kun siirtyi makkarin puolelle 11 aikaan illalla niin lämpötilaero muuhun asuntoon viitisen astetta ja melko nopeasti onnistui siinä nukahtaminenkin. Siirtyi kerralla luontainen unirytmi paria tuntia aiempaan kun noilla nihkeänkuumilla vajunut sitä myöhemmäksi mitä nihkeänkuumempaa ollut ja toissayönä esim. nukahtaminen onnistui vasta kahdelta ja herääminen hieman yhdeksän jälkeen aivan tokkurassa.

Tänään näköjään välipäivä, helteet alkaa vasta illalla. Ja sitten niitä piisaakin siinä määrin liian kanssa että muutan ehkä vaatehuoneeseen tuon puhaltimen kanssa.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Joopa joo. Ei voi muuta sanoa, kuin että kyllä oli täydellinen ajoitus ilmalämpöpumpun keskiviikkoisella asennuksella. Vanhasta tottumuksesta meinaa edelleen vähän ahdistaa kun katson tulevan viikon sääennusteita. Vaan ainakin eilisen perusteella tuo ilppi kyllä viilentää erittäin tehokkaasti. Yöllä en ole vielä pitänyt päällä, mutta varmaan ensi yönä tulee sekin kokeiltua.

Lenkki tuli juostua eilen. Juomataukoja oli pakko pitää lähes tuplasti siihen nähden mitä sellaisella 15-20 asteen kelillä. Mutta toisaalta näissä lämmöissä jalat on jotenkin heti messissä, että on tässä jotain hyvääkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt näyttää kyllä vähän liian rankalta makuuni. Onneksi alkoi viikon kesäloma, niin ei tarvitse töitä tehdä tässä käristyskupolissa. Ilmanviilennin auttaa jonkin verran, mutta sen verran äänekäs se on, ettei sitä pidä päällä yöllä, vaan ainoastaan viilentää huoneilmaa pahimman lämmön aikana ja illalla ennen kuin laittaa kämppään läpivedon.

Ilmalämpöpumpun hankintaa olen vähän pohtinut, mutta ensin pitäisi selvittää, että saako sellaista laittaa tässä taloyhtiössä. Onneksi olen hallituksen jäsen, niin minulla on siksi etuoikeuksia (vitsi), ja tämä todennäköisesti onnistuisi. Ongelma on, että ulkoyksikkö olisi pakko laittaa aurinkoiselle puolelle, mitä ei yleensä suositella...
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Nyt näyttää kyllä vähän liian rankalta makuuni. Onneksi alkoi viikon kesäloma, niin ei tarvitse töitä tehdä tässä käristyskupolissa. Ilmanviilennin auttaa jonkin verran, mutta sen verran äänekäs se on, ettei sitä pidä päällä yöllä, vaan ainoastaan viilentää huoneilmaa pahimman lämmön aikana ja illalla ennen kuin laittaa kämppään läpivedon.

Ilmalämpöpumpun hankintaa olen vähän pohtinut, mutta ensin pitäisi selvittää, että saako sellaista laittaa tässä taloyhtiössä. Onneksi olen hallituksen jäsen, niin minulla on siksi etuoikeuksia (vitsi), ja tämä todennäköisesti onnistuisi. Ongelma on, että ulkoyksikkö olisi pakko laittaa aurinkoiselle puolelle, mitä ei yleensä suositella...
Koeta kestää. Kohta taas palellaan. Ei näitä kuumia päiviä ole Suomen kesässä keskimäärin kuin n. 10 kpl. Joskus 20, ja joskus kesän aikana vain muutama. Elämme kuitenkin yhdessä maailman kylmimmistä maista.

Minulle nämä kelit toki kelpaa, tänäänkin 15 kilsan juoksulenkki ja aivan mahtavaa oli. Olen kai joku trooppinen elukka.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koetahan nyt kestää. Kohta taas palellaan. Ei näitä kuumia päiviä ole Suomen kesässä keskimäärin kuin n. 10 kpl. Joskus 20, ja joskus kesän aikana vain muutama. Elämme kuitenkin yhdessä maailman kylmimmistä maista.

Minulle nämä kelit toki kelpaa, tänäänkin 15 kilsan juoksulenkki ja aivan mahtavaa oli. Olen kai joku trooppinen elukka.

Minulla taitaa olla joku kylmän maan asukkaan kroppa, kun en oikein tykkää näin kuumasta. Vähän yli 20 astetta on vielä ihan OK, mutta sitten kun mennään yli 25 asteen, ainakin pidemmäksi aikaa, loppuu hyvä meininki. Ja nämä 30 asteen tuntumassa olevat lämmöt eivät iske enää yhtään.

Oikeastaan päivällä lämpö ei edes niin paljoa haittaisi, jos illalla viilenisi kunnolla. En minä noista hirmupakkasistakaan tykännyt, voin minä senkin tässä myöntää.
 

Buster

Jäsen
37 hellepäivää keskimäärin Suomessa, mutta kesät lämmenneet huomattavasti. Onko tällä vuosituhannella yli 50 hellepäivän kesiä ollut jo 7-8 ulkomuistista, kun 80 ja 90 -luvuilla vastaava 50 päivän raja ylittyi vain yhtenä kesänä.

Vituttaa jo ennakkoon työolot. Ja eipä tuo pumppukaan seivaa elokuvaluolaani, kun jostain syystä muut huoneet oli tärkeämpiä. Pitänee korjata joskus.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Juoksemisesta ei tahdo tulla kyllä hevonhelvettiäkään näillä keleillä. Tänään aamupäivällä kävin, ja varmasti oli silloin jo se +25 mittarissa. Ihan suorasssa auringonpaisteessa, niin on se kyllä aivan mielettömän rankkaa, kun vertaa jonnekin 10 astetta viileämpiin keleihin. Pitäisi mennä joko tosi myöhään ilalla, tai sitten ihan hävyttömän aikaiseen aamulla juoksemaan, jos ei halua käristyä. Eikä paljoa kiinnostele lomilla herätä joskus klo. 5-6 juoksemaan ulos. Illalla ei sitten taas jaksa enää myöhään.

Mutta en tosiaankaan tämän enempiä valita. Mahtavia kelejähän nämä noin muuten ovat. Juoksemaan pääsen kyllä, vaikka kuntosalin juoksumatolle tai sitten menen pyöräilemään ulos, joka ei ole läheskään niin rankka liikuntamuoto. Kyllä tässä maassa riittää sitten niitä juoksemiseen paremmin soveltuvia ilmoja ympäri vuoden aivan riittävästi.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
37 hellepäivää keskimäärin Suomessa, mutta kesät lämmenneet huomattavasti. Onko tällä vuosituhannella yli 50 hellepäivän kesiä ollut jo 7-8 ulkomuistista, kun 80 ja 90 -luvuilla vastaava 50 päivän raja ylittyi vain yhtenä kesänä.

Vituttaa jo ennakkoon työolot. Ja eipä tuo pumppukaan seivaa elokuvaluolaani, kun jostain syystä muut huoneet oli tärkeämpiä. Pitänee korjata joskus.

Tuo 37 taitaa olla koko Suomessa? Mikähän esim. Helsingin keskiarvo, tuskin yli 30?

Harvinaisia näin hyvät kelit ovat, ihan oikeus ja kohtuus, että saadaan hyvä Juhannus. Niin monta kylmää Juhannusta oli 2010-luvulla.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tänään oli semmoinen keli, että tätä lisää. Ja ihanaa että lisää tulee vielä monta päivää. Tämmöistä kesän kuuluu olla. Lämpötila on juuri sopiva kun pärjää t-paidalla ja shortseilla, eikä sukkia tarvitse pukea. Mitään ilmalämpöpumppua ei ole, kun kerrostalossa asun, mutta ei ole kyllä tarvettakaan. Suomessa ei edelleenkään ole ollut liian kuumaa päivää minun makuuni. Katsotaan sitten jos joskus mennään yli 40 asteen. Sitä ei tosin tule tapahtumaan.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
En tykkää helteistä, enkä ilmastoimattomista asunnoista kesän aikana. Ilppi tuli tähän talouteen toukokuussa ja kesän alun perusteella ja asumismukavuuden pysyessä hyvänä en ymmärrä miksi enää tässä ajassa kenenkään pitäisi kärsiä kotonaan liian korkeasta lämpötilasta. En ymmärrä niitä ihmisiä jotka ovat ilmalämpöpumppuja vastaan. Miksi kenenkään täytyy katsoa jalkapallon em-kisoja munat hiestä märkänä illalla yhdentoista aikaan?

Onhan siinä vissi ero, jos on mahdollisuus päästä ulkoa oikeasti sisälle ja nauttia (tai kärsiä) kirjaimellisesti kesästä ulkona.
 

RustEnuff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ilmalämpöpumpun hankintaa olen vähän pohtinut, mutta ensin pitäisi selvittää, että saako sellaista laittaa tässä taloyhtiössä. Onneksi olen hallituksen jäsen, niin minulla on siksi etuoikeuksia (vitsi), ja tämä todennäköisesti onnistuisi. Ongelma on, että ulkoyksikkö olisi pakko laittaa aurinkoiselle puolelle, mitä ei yleensä suositella...

Jos asut kerrostalossa ja pystyt asentamaan ulkoyksikön parvekkeelle, niin taloyhtiöltä ei tarvitse enää lupaa kysyä. KKO:n linjaus täällä: KKO linjasi osakkeenomistajan oikeutta asentaa ilmalämpöpumppu parvekkeelleen - Korkein oikeus
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
En tykkää helteistä, enkä ilmastoimattomista asunnoista kesän aikana. Ilppi tuli tähän talouteen toukokuussa ja kesän alun perusteella ja asumismukavuuden pysyessä hyvänä en ymmärrä miksi enää tässä ajassa kenenkään pitäisi kärsiä kotonaan liian korkeasta lämpötilasta. En ymmärrä niitä ihmisiä jotka ovat ilmalämpöpumppuja vastaan. Miksi kenenkään täytyy katsoa jalkapallon em-kisoja munat hiestä märkänä illalla yhdentoista aikaan?

Onhan siinä vissi ero, jos on mahdollisuus päästä ulkoa oikeasti sisälle ja nauttia (tai kärsiä) kirjaimellisesti kesästä ulkona.
Ihan rauhassa saa minun puolestani ihmiset hankkia ilmalämpöpumpun, jos tuntee että sille on tarvetta. Itse tosin inhoan yli kaiken ilmastointilaitteen tuottamaa huoneilmaa. Saanut siitä tarpeekseeni tropiikissa reissatessa. Se vain on epämiellyttävää. Toki varmaan parempi, kuin kärsiä kuumuudesta jos siihen on taipumus.
 

nksh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Florida Panthers
Ihan rauhassa saa minun puolestani ihmiset hankkia ilmalämpöpumpun, jos tuntee että sille on tarvetta. Itse tosin inhoan yli kaiken ilmastointilaitteen tuottamaa huoneilmaa. Saanut siitä tarpeekseeni tropiikissa reissatessa. Se vain on epämiellyttävää. Toki varmaan parempi, kuin kärsiä kuumuudesta jos siihen on taipumus.

Enpä ole sisäilmassa huomannut eroa viime kesäiseen ilman ilppiä tai nyt ilpillä. Tai vähän, nyt on raikkaampi kun eteisen kenkäkasa ei ala tuoksumaan koko kämppään lämpötilan noustessa. Ja hikiset kassit tosiaan jo mainitsin.

Ei mutta, kaikkia ei ole veistetty samasta puusta. Se mikä sopii toiselle on ehdoton ei toiselle. Mutta kyllä minäkin osaan nauttia näistä keleistä, ehkä paremmin nyt kun tietää tarvittaessa pääsevän taas siedettävimpiin lämpötiloihin. Olihan tuo ihan mahtavaa mm. tänään käydä tyttöjeni kanssa ostamassa lähikaupasta jätskit ja nauttia ne ulkona.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos asut kerrostalossa ja pystyt asentamaan ulkoyksikön parvekkeelle, niin taloyhtiöltä ei tarvitse enää lupaa kysyä. KKO:n linjaus täällä: KKO linjasi osakkeenomistajan oikeutta asentaa ilmalämpöpumppu parvekkeelleen - Korkein oikeus

Jep, niin ne päättivät. Asustelen kuitenkin pienessä rivitaloyhtiössä, ja kun olen vielä hallitusvastuussa, niin pitää mennä varovaisesti eteenpäin. Eli on järkevintä keskustella asiasta ensin muiden hallituksen jäsenten kanssa, ja sitten vielä kysyä isännöitsijän mielipidettä, että miten asiassa edetään.

Tänä kesänähän tuota olisi turha edes yrittää saada, mutta pitää aktivoitua hyvissä ajoin ensi kevättä ajatellen. Byrokratia on usein hidasta.
 

Buster

Jäsen
Tuo 37 taitaa olla koko Suomessa? Mikähän esim. Helsingin keskiarvo, tuskin yli 30?
Jeps ja se oli ymmärtääkseni ihan mittaushistorian keskiarvo. Täysin paikallisesti jos hellepäiviä tuijottaa mittaushistorian ajalta, niin ei taida missään ylittyä 20 päivän keskiarvo. Se ei tarkoita, etteikö yksittäisille paikkakunnille tulisi noita yli 30 hellepäivän kesiä. Kouvolassa on viimeisen 11 vuoden aikana nähty kolme hellepäivien täytteistä kesää, jotka meni kaikki top-9 eniten hellepäiviä since 1959 missään Suomessa. Silti olisi ihan mielenkiintoista löytää kartta, jossa olisi esimerkiksi hellepäivät paikallisesti tällä vuosituhannella ja vielä toinen vuodesta 2010. Ei pistänyt ainakaan Ilmatieteen laitokselta silmiin.

Tässä on joku salaliitto, että aina kun on ollut fudiksen MM-kisat, niin hellepäiviä on kesällä riittänyt. 2018 oli 64, 2014 -> 50, 2010 -> 57 (30/31 heinäkuu), 2006 -> 61, 2002 -> 65. Sitten tulee 1998 ja vain 15, '94 -> 33, '90 -> 22 jne.

EM-kisojen ajankohtina luvut ovat huomattavasti pienempiä erityisesti tällä vuosituhannella, joten ehkä tänä kesänä ei lopulta hirveästi hellepäiviä tule. Luulen, että luontoäiti on ottanut kisojen siirtymisen huomioon. Samoin varmasti vuoden kuluttua marras- joulukuussa saa kulkea shortsit jalassa ulkona, kun palloillaan Qatarissa.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Se ei tarkoita, etteikö yksittäisille paikkakunnille tulisi noita yli 30 hellepäivän kesiä. Kouvolassa on viimeisen 11 vuoden aikana nähty kolme hellepäivien täytteistä kesää, jotka meni kaikki top-9 eniten hellepäiviä since 1959 missään Suomessa.

Jep. Utissa mitattiin kesällä 2010 48 hellepäivää. Ja tuo on siis ainakin noilla ilmantieteenlaitoksen sivuilla yksittäisen mittauspisteen kesän hellepäivien ennätys. Pisimmät yhtäjaksoiset hellejaksot ovat puolestaan kesältä -14, kun Helsingin Kumpulassa, Hattulassa ja jälleen Utissa mitattiin heinä-elokuun vaihteeseen 26 hellepäivää putkeen.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ole kyllä Jaksanut tehdä oikein mitään koko päivänä. Kaupassa pitäisi ehkä käydä, kun aurinko kääntyy kohta poistamaan sisälle ja olo alkaa todella tukalaksi.

Oma makuuhuone on varmaan vessan lisäksi viilein paikka ja lapsetkin yllättäen tunkevat sänkyyni nukkumaan ja näin itselleni jää sohva.
Unetkin jääneet vähän heikoiksi...

Olohuone/keittiön yhdellä seinällä on 6 ikkunaa ja 2 ranskalaista parveketta sekä parvekkeen ovi ja nyt kun aurinko pääsee paistamaan tuosta, niin on tietysti aika lämmintä. Varmaan pakko yrittää lomarahoilla ostaa joku tehokkaampi viilennyslaite tänne jo ensi kesää ajatellen

Nyt jo kaikki paikat märkänä ja tähän asti varjon puolella ollut parvekekin on tuntunut kostealta sekin koko päivän.

Ja aika lämpöisellä näyttää tulevaisuuskin...
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Kyllähän näin kuumilla keleillä valuu kesäpäiviä hukkaan, kun ei puolenpäivän jälkeen huvita vapaaehtoisesti enää nokkaansa ulos pistää. Ilmalämpöpumppu pelastaa, että edes sisällä saa lämpötilan siedettäväksi. Voi ainakin hyvällä omallatunnolla katsella futista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös