Hienoa säätä pidellyt?

  • 957 855
  • 8 257

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun täällä puhutan paljon siitä, miten kukin suhtautuu eri vuodenaikoihin ja keleihin, niin useimmissa viesteissä tässä mennään aika puhtaasti fiilispohjalta, eikä ajatella asiaa sen enempää.

Minä ainakin näen, että mitä tulee ihmisten terveyteen, niin pitkään jatkuvat hellekelit ovat vaarallisimpia kelejä ihmisen fyysisen ja sitä kautta myös psyykkisen terveyden kannalta. Etenkin, kun Suomessa on yleensä varauduttu talven kylmyyteen paremmin kuin kesän kuumuuteen.

Itse en vihaa mitään vuodenaikaa, enkä edes mitään kelejä fiilispohjalta, mutta kun tarkastelen omaa tai läheisten hyvinvointia, niin pitkään jatkuvat kesähelteet saavat aikaan eniten negatiivisia vaikutuksia ja tuntemuksia. Toki jos on kotona riittävät laitteet (tai muut syyt), että kesähelteilläkin sisälämpötila pysyy hyvin kurissa, niin ulkona voi nautiskella auringosta ja kotona pääsee kuitenkin samalla viilentymään ja lepäämään. On kuitenkin syytä muistaa, että jos olet tällaisessa tilanteessa, niin olet erityisasemassa verrattuna valtaosaan suomalaisista ihmisistä.

En minäkään kovista pakkasista erityisesti tykkää, mutta toisaalta kun sisätiloissa on edelleen mukavan lämmin, niin eipä niistä pakkasista lopulta erityisesti kärsi. Ulkona tarvitsee enemmän vaatetta ja autoa pitää vähän lämmitellä, mutta ei sen kummempaa. Jollekin osalle väestöä pakkaset voivat toki aiheuttaa suurempia ongelmia, mutta ei yhtä laajalti kuin helteet.

Olisi ihan hyvä yrittää muistaa nämäkin asiat, kun keskustellaan erilaisista keleistä ja niiden vaikutuksista. On eri asia pohtia omaa fiilistä eri keleistä, kuin sitä millaisia ihan aitoja terveyteen liittyviä ongelmia erilaiset kelit voivat ihmisille aiheuttaa, vaikka näitä ongelmia ei osuisikaan omalle kohdalle.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minä ainakin näen, että mitä tulee ihmisten terveyteen, niin pitkään jatkuvat hellekelit ovat vaarallisimpia kelejä ihmisen fyysisen ja sitä kautta myös psyykkisen terveyden kannalta. Etenkin, kun Suomessa on yleensä varauduttu talven kylmyyteen paremmin kuin kesän kuumuuteen.

Tätä itsekin eniten kelaan näissä keleissä, mitkä nyt vallitsee. Sen verran menee lääkitystä, että aiheuttaa esim. suolatasapainon heittelyä, kun liiaksi kiskoo vettä. Tämän rinnalla vielä kuumassa kun heikkenee unenlaatu ja herää aika pöhnässä, ei päivä oikein käynnisty. Ulkoilu onnistuu parhaiten aika varhain aamulla, tuuli saattaa tuntua mukavalta vielä siihen aikaan. Talvella ei itseä muu häiritse kuin viimasta jumiutuvat niskat. Nuokin saa saunomalla paremmaksi, eli ongelma ratkaistu nopeaan.

Itselle toimii kesällä se 22-25 astetta. Pari pilveä välissä on ihan mukava lisä, plus toki tuuli. Sadepäiviä saisi olla useammin kuin mitä tässä on pari kesää seurannut.

Eli en kesää inhoa, mutta nämä helleputket aiheuttaa hieman ylimääräistä päänvaivaa, eikä oikein mikään vaatekaan tunnu mukavalta. Eli lähdepä siistinä ja virkeänä johonkin sukujuhliin (olisi kahdet edessä...).

Syksystä ja talvesta itse pidän varsin paljon. Keväässä on se vika, että se valo tulee hieman jopa hyökäten. Pääni ei aina tykkää, kun lumeen heijastuu ne ensimmäiset auringonsäteet. Ihonikin on herkillä jo maalis-huhtikuun ensimmäisillä kunnon paisteilla. Kesän UV-varoitusten aikaan olen tainnut jo niin tottua, etten herkästi pala edes.

Mutta kiitos, hyvää muistutusta monelle. :)
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Helteet hellittävät tämän viikon jälkeen mutta sitä ennen on tuo ensi viikonloppu tulossa, joka näyttää erittäin lämpimältä.

Heinäkuun alkupuoliskolle näyttäisi nyt tulevan viileä pätkä. Malleissa toki on hakua sitten uuden korkean syntyyn taas, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Kestäkää toverit. Muutama päivä vielä ja sitten viilenee.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voi olla, että ensi viikon torstaina tulee jo ikävä helteitä, kun näyttäisi ainakin tänne 16 astetta. Mutta joo, ensi pe ja la tuuppaa yli 30. Alkuviikko vaikuttaisi aika ideaalilta, 25 ja aurinkoa.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Selkäranka nitkahti jo nyt. Telttaa en jaksa nysvätä pystyyn takapihalle ennen kuin loma alkaa, vaikka siellä hemmetin mukavat unet saakin, joten oli pakko tehdä ihan spontaanit kaupat ilmastointilaitteesta mallia Duro 9000. Pitäisi saapua toimitettuna kotiovelle jo tänään. Saa nähdä tuliko hankittua priimaa vai paskaa, mutta tuskin se nyt makuuhuonetta ainakaan viimeöisestä kuumemmaksi saa.

Eivät ole huonouniselle ja viileämmistä ilmoista nauttivalle ihmiselle kivoja kelejä nämä. Olo on herätessä kuin olisi dokannut viikon.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tässä idässähän tuntuu ihan elävänsä, kun lämmöt tipahtivat sen 6-7 astetta. Yöllä oli mukava nukkua mökilläkin, kun ei oikein voi pitää ikkunoita muuten selällään hyttysten takia ja nyt on aika sopiva ulkoilukeli. 21 astetta näyttäisi tälle päivälle melkein koko ajaksi.

Aivan erilainen vireystila yön jälkeen.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
...ilmastointilaitteesta mallia Duro 9000. Pitäisi saapua toimitettuna kotiovelle jo tänään. Saa nähdä tuliko hankittua priimaa vai paskaa, mutta tuskin se nyt makuuhuonetta ainakaan viimeöisestä kuumemmaksi saa.

Kyllä noi ilmastointilaitteet ovat pääsääntöisesti ihan hyviä vehkeitä. Kunhan vaan saat poistoilman johdettua ulos kämpästä ni varmasti viilentää. Omassa taloudessa oli jo ennestään yksi ja toisen koneen hankin viime kesänä, noilla saa makuuhuoneet kylmiksi yötä varten ja päivällä vähän viilentävät ja kuivattavat ilmaa.

Ens kesäksi sitten se ilpi tilauksessa..
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Nyt on taas pitkästä aikaa inhimillinen keli, 21 astetta lämmintä ja täysin pilvinen taivas. Tosin ukkosen uhkakin on nyt melko suuri, mutta vielä ei ole lähistöllä jyrissyt. Ensi viikon ennuste näyttää, ainakin tällä hetkellä, vähän paremmalta, mutta katsellaan sitä sitten muutaman päivän päästä uudelleen, onko ennuste vielä samansuuntainen.

Kyllä oli tuskaista eilen jalkapallovuorolla, vaikka juomataukoja pidettiin tuplasti normaaliin verrattuna. Tunnin jaksoi jotenkuten pelata, mutta viimeinen puoli tuntia meni lähes seisoskellessa omalla laidalla. tarkkoja ja, varsinkin, ei niin tarkkoja keskityksiä heitellessä boxiin.
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Helteet hellittävät tämän viikon jälkeen mutta sitä ennen on tuo ensi viikonloppu tulossa, joka näyttää erittäin lämpimältä.

Heinäkuun alkupuoliskolle näyttäisi nyt tulevan viileä pätkä. Malleissa toki on hakua sitten uuden korkean syntyyn taas, mutta se on sitten sen ajan murhe.

Kestäkää toverit. Muutama päivä vielä ja sitten viilenee.

Ihan hyvältä vaikuttaa. Näin lomalla helteiden vaikutusta on helpompi paeta, ja tämä on vielä mennyt ihan inhimillisesti. Tuo viikonloppu taitaa tosin olla aika tuskallinen, kun sinne osuu yhdet juhlat, joissa pitää juhlavaatteissa patsastella. Ensi viikolla loma on tältä erää ohi, joten inhimillisemmät kelit ovat siksi toivottavampia.
 
Suosikkijoukkue
HPK
Rintamamiestalon kellari on ollut varsin oiva nukkumapaikka näillä keleillä. Koirakin tykkää kun saa pötkötellä viileällä laattalattialla. Lämpötila siinä 18-20 nurkilla.

Vähän hirvittää miten jaksaa festaroida viikonloppuna kun tuo helle meinaa imeä kaikki mehut.
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostettiin talo keväällä ja kauppojen varmistuttua tuli kyseltyä ilmalämpöpumppuja lämmitystarkoitukseen(suora sähkö) ja mainittua asentajalle ettei niin kiire, kunhan syksylle saisin, lupasi silti toukokuun aikana tulla laittamaan. Noh, sitten kesäkuun alussa tuli ylä- ja alakertaan Mitsubishi LN25:set ja kyllä osaan nauttia näistä keleistä omalla pihamaalla 100x enemmän kuin ennen koska nyt tietää pääsevänsä sisälle jossa suht. tasainen 22C.

Tosin, vaikka mainitsin ettei niin kiire niin taisin soitella kerran kun kelit lämpenivät että koskas asennuspäivä on...:D
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kyllä noi ilmastointilaitteet ovat pääsääntöisesti ihan hyviä vehkeitä. Kunhan vaan saat poistoilman johdettua ulos kämpästä ni varmasti viilentää. Omassa taloudessa oli jo ennestään yksi ja toisen koneen hankin viime kesänä, noilla saa makuuhuoneet kylmiksi yötä varten ja päivällä vähän viilentävät ja kuivattavat ilmaa.
Anteeksi virheellinen ranskani, mutta jumalauta että tuntuu hyvältä! Kone on pörissyt nyt vajaan tunnin ja olohuoneen ja eteiskäytävän sisäilma alkaa olla jo lähestulkoon siedettävä. Ilmalämpö olisi perin kiva, mutta maalämpötalossa sen kokonaisvaikutus jää hiukan kehnoksi, joten mennään nyt tällä ainakin ensi kesään asti, kunnes nuuka mies saattaa tulla taas uusiin ajatuksiin. Onneksi vaimo on anoppilassa, tässä viileydessä saattaisi yltyä hirmu(3min)tekoihin.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poistoilmalämpöpumppu, jonka ulkotilan lämpösensori on varjossa talon pohjoispäädyssä, näyttää +35.

Eipä tässä muuten, mutta ei voi pikkulasta viedä ulos ollenkaan ja sisälläkin hänelle tuskaista.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Hienoa. Yöllä tullee hieman ukkosen kera vettä ja sitten jatkuu niin kuin pitää.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Sama yli +30 kuten edeltävinä päivinäkin.

Perjantaina hautajaisiin ja tumma puku päälle. Jippii
Itse olin lauantaina häissä ja voin sanoa että tarkeni olla kun vielä pikku kohmelo oli päällä. Toki häissä sen rotsin sai sitten myöhemmin riisua, mutta kuitenkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Itse olin lauantaina häissä ja voin sanoa että tarkeni olla kun vielä pikku kohmelo oli päällä. Toki häissä sen rotsin sai sitten myöhemmin riisua, mutta kuitenkin.
Eikös kohmelo tule vasta häiden jälkitautina?
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Anteeksi virheellinen ranskani, mutta jumalauta että tuntuu hyvältä! Kone on pörissyt nyt vajaan tunnin ja olohuoneen ja eteiskäytävän sisäilma alkaa olla jo lähestulkoon siedettävä. Ilmalämpö olisi perin kiva, mutta maalämpötalossa sen kokonaisvaikutus jää hiukan kehnoksi, joten mennään nyt tällä ainakin ensi kesään asti, kunnes nuuka mies saattaa tulla taas uusiin ajatuksiin. Onneksi vaimo on anoppilassa, tässä viileydessä saattaisi yltyä hirmu(3min)tekoihin.

Mä maksoin 2020 syksyllä 2000€ pelkästä viilentävästä ILPistä uuteen omakotitaloon, jossa on lämmitysmuotona maalämpö. Enkä ole katunut viime tai tänä kesänä tuota investointia. Hyvin jaksaa viilentää ison omakotitalon ja poistaa liian ilmankosteuden.

Tuo maaviileä vs ilp tuntuu olevan ikuinen vääntö tietyissä piireissä.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Mä maksoin 2020 syksyllä 2000€ pelkästä viilentävästä ILPistä uuteen omakotitaloon, jossa on lämmitysmuotona maalämpö. Enkä ole katunut viime tai tänä kesänä tuota investointia. Hyvin jaksaa viilentää ison omakotitalon ja poistaa liian ilmankosteuden.

Tuo maaviileä vs ilp tuntuu olevan ikuinen vääntö tietyissä piireissä.
Tämä on varmasti ihan totta, ILP:n saa puhtaasti viilentävänä myös ja samaa on minulle vannottanut erilaisia lämpö- / viileysratkaisuja myyvä ystäväni. Mutta kun on pöljä jökittäjä. niin on. Ehkä vielä joku kaunis päivä...
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on varmasti ihan totta, ILP:n saa puhtaasti viilentävänä myös ja samaa on minulle vannottanut erilaisia lämpö- / viileysratkaisuja myyvä ystäväni. Mutta kun on pöljä jökittäjä. niin on. Ehkä vielä joku kaunis päivä...

Joo halvimmillaan viilentäviä ilpejä saa kait tonnilla asennettuna (tai no sai ennen koronaa), mutta kannattaa toki mitoittaa laite sen viilennettävän alueen mukaan.

Me pölvästeinä rakennutettiin täyskorkea olohuone ns tuplaikkunoilla LÄNTEEN päin, niin kivasti lämpenisi kämppä ilman ilpiä.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mä maksoin 2020 syksyllä 2000€ pelkästä viilentävästä ILPistä uuteen omakotitaloon, jossa on lämmitysmuotona maalämpö. Enkä ole katunut viime tai tänä kesänä tuota investointia. Hyvin jaksaa viilentää ison omakotitalon ja poistaa liian ilmankosteuden.
Tuosta ilmankosteudesta tuli mieleeni, että nyt on ekaa kertaa tänä vuonna meikäläisen lievästi atooppiselle iholle sopiva ilmankosteus. Ei käperry koko ukko ihan korpuksi, eikä iho irtoa kuivina hiutaleina kun vähän hipaisee. Kunnon pakkasilla alkaa aina veri tirskumaan sieltä sun täältä, kun niin pahoin kuivuu iho. Mutta nyt on hyvä, kun ilmakin tuntuu samettiselta kosteuden ansiosta.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kirkkonummella näyttäisi olevan aikamoinen rähinä päällä. Löytyykö paikallisia vahvistamaan tämä väite?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuosta ilmankosteudesta tuli mieleeni, että nyt on ekaa kertaa tänä vuonna meikäläisen lievästi atooppiselle iholle sopiva ilmankosteus. Ei käperry koko ukko ihan korpuksi, eikä iho irtoa kuivina hiutaleina kun vähän hipaisee. Kunnon pakkasilla alkaa aina veri tirskumaan sieltä sun täältä, kun niin pahoin kuivuu iho. Mutta nyt on hyvä, kun ilmakin tuntuu samettiselta kosteuden ansiosta.

Itse olen myös atoopikko - joskin olen vähän epäillyt, että saattaa tämä olla lievää psoriasistakin, mutta lääkärin mukaan tuolla ei suurempaa merkitystä ole, kun molemmissa on näillä oireiden voimakkuudella täysin samanlaiset hoitomuodot. Yhtä kaikki, minulla kuiva ilma on myrkkyä iholle, mutta ilmankosteus on myös siinä mielessä pahasta, että se lisää hikoilua, ja hiki saa nuo pahimmat ihottumat kutiamaan kunnolla. Suihku ja saippua sekä rasva auttavat, mutta näillä helteillä pitää olla vielä tuplasti tarkempi noissa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Itse olen myös atoopikko - joskin olen vähän epäillyt, että saattaa tämä olla lievää psoriasistakin, mutta lääkärin mukaan tuolla ei suurempaa merkitystä ole, kun molemmissa on näillä oireiden voimakkuudella täysin samanlaiset hoitomuodot. Yhtä kaikki, minulla kuiva ilma on myrkkyä iholle, mutta ilmankosteus on myös siinä mielessä pahasta, että se lisää hikoilua, ja hiki saa nuo pahimmat ihottumat kutiamaan kunnolla. Suihku ja saippua sekä rasva auttavat, mutta näillä helteillä pitää olla vielä tuplasti tarkempi noissa.
Joo, se on kyllä herkkä laji tämä atopian taikka psorin kanssa taiteilu. Aina menee jossakin pieleen. Itseäni auttaa suuresti myös uv-säteily, ja eikös pahimmille oireilijoille ole melkeinpä lääkärin määräyksestä laitettuja kouraan lentolippuja etelään? Noiden pesuaineiden kanssa pitää myös totisesti olla tarkkana, itselleni ei ole edes vaihtoehto mitkään halvat markettishampoot ym.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös