Hienoa säätä pidellyt?

  • 977 921
  • 8 570

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Myötätunto riittää ihan helposti ymmärtämään sen, että kaikille nämä helteet ei maistu, ja joillekin ihan oikeasti on itsestään riippumattomista syistä ihan terveydellekin haitallista/jopa vaarallista.

En sen nojalla kuitenkaan murusenkaan vertaa rupea kieltämään itseltäni sitä, että nautin ihan hitosti näistä ilmoista. Vihaan vuosi vuodelta enemmän sitä talven pimeyttä, lunta, pakkasta, surkeita ajokelejä ja kaikkea sitä muuta paskaa, että aion iloita näistä upeista ilmoista nyt kunnolla. Kaltaiselleni talven vihaajalle kulunut talvi oli oikein erityisen hankala, koska sitä ihan oikeaa talvea kesti nyt kuukausitolkulla. Olen huomannut sen, että aurinko ja lämpö vaikuttaa hyvinkin selvästi positiivisella tavalla omiin mielialoihini. Olen paljon iloisempi ja positiivisempi keväästä syksyyn, kuin mitä ikinä talven aikana olen.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Myötätunto riittää ihan helposti ymmärtämään sen, että kaikille nämä helteet ei maistu, ja joillekin ihan oikeasti on itsestään riippumattomista syistä ihan terveydellekin haitallista/jopa vaarallista.
Nauttikaa te lämmöstä, jotka pystytte. Inhoan sitä hokemaa, että jokaisen tulisi pitää pitää 30 asteen helteistä.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei ole pelkästään kokemus/kokemusmaailma. Perusterveiden on vitun helppo huudella helteistä. Eläppä vaikka ms-taudin kanssa tai ilman toimivaa kehon lämmönsäätelyjärjestelmää. Todellakin ihanaa asianosaisille nämä sexyhelteet. Not.
Ole kuitenkin tyytyväinen että asut maassa jossa on maailman toiseksi kylmimmät kesät. Jos haluat kylmempää kesää niin Islanti lienee sopiva paikka. Muualla +30°c on tuiki tavallinen leppoisa kesäkeli.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En sen nojalla kuitenkaan murusenkaan vertaa rupea kieltämään itseltäni sitä, että nautin ihan hitosti näistä ilmoista. Vihaan vuosi vuodelta enemmän sitä talven pimeyttä, lunta, pakkasta, surkeita ajokelejä ja kaikkea sitä muuta paskaa, että aion iloita näistä upeista ilmoista nyt kunnolla. Kaltaiselleni talven vihaajalle kulunut talvi oli oikein erityisen hankala, koska sitä ihan oikeaa talvea kesti nyt kuukausitolkulla. Olen huomannut sen, että aurinko ja lämpö vaikuttaa hyvinkin selvästi positiivisella tavalla omiin mielialoihini. Olen paljon iloisempi ja positiivisempi keväästä syksyyn, kuin mitä ikinä talven aikana olen.

Saahan sitä hirmuhelteistä nauttia, jos ne omaan makuun ovat. Siitä ei tarvitse huonoa omaatuntoa potea.

Minä myös olen talven vihaaja. Tai vihaaja on ehkä väärä sana, mutta kokonaisuutena se on inhokkivuodenaikani melkeinpä kaikilla mittareilla. Minulla ei kuitenkaan mene niin, että se toinen ääripää, eli käristyskupoli, olisi sitten se paratiisi, vaan olen enemmänkin ns. välimallin jätkä. Eli kevät on suosikkivuodenaikani. Kesä on myös mahtavaa aikaa, mutta pystyn nauttimaan sen hyvistä puolista silloin kun lämpötila on maltillisempi. Syksy on myös mukavaa aina suunnilleen sinne lokakuun loppupuolelle asti.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Päivät on ok, vaikka on kuuma. En hirveästi naamaani ulkona näytä, kuin pakon edessä ja hereillä ollessa ei niin vaivaa.

Mutta nuo yöt. 3 kertaa vähintään herää ja tänäänkin töihin lähtiessä olo on kuin olisi ryypännyt koko yön. Kroppaa särkee ja mieli on sumuinen.

Pari yötä mennyt kuumuuden piikkiin ja ennen kuumuutta tuli valvottua muuten vaan.

Huono yhdistelmä.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivät on ok, vaikka on kuuma. En hirveästi naamaani ulkona näytä, kuin pakon edessä ja hereillä ollessa ei niin vaivaa.

Mutta nuo yöt. 3 kertaa vähintään herää ja tänäänkin töihin lähtiessä olo on kuin olisi ryypännyt koko yön. Kroppaa särkee ja mieli on sumuinen.

Pari yötä mennyt kuumuuden piikkiin ja ennen kuumuutta tuli valvottua muuten vaan.

Huono yhdistelmä.
Ajattele positiivisesti, sait ilmaisen krapulan, normaalisti joutuu pulittamaan pitkän pennin. On tämä kyllä tuskaa, petivaatteet vaihdettava päivittäin kun hikoilee litratolkulla yön aikana. Lidlin vissyä menee pari pulloa päivän aikana.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ajattele positiivisesti, sait ilmaisen krapulan, normaalisti joutuu pulittamaan pitkän pennin. On tämä kyllä tuskaa, petivaatteet vaihdettava päivittäin kun hikoilee litratolkulla yön aikana. Lidlin vissyä menee pari pulloa päivän aikana.
Viilennysvinkki niille, joilla ei ole kotona ilmastointia.

Köyhän miehen ilmastointi:

1) Hanki tuuletin
2) Laita se yöksi puhaltamaan ikkunasta tai ovesta ulospäin. Nimenomaan ulospäin.
3) Avaa makuuhuoneesta ikkuna.

Kas näin, makuuhuoneeseen syntyy läpivedon kaltainen tilanne. Oma kämppä viileni yöllä lähes 3 astetta. Yöllä sai vetää jopa peittoa päälle.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo näköjään se perinteinen tapahtui taas, että korkeapaine ruokkii itseään ja tämä saatanan käristyskupoli jäi päälle pitkäksi aikaa. Eilen näytti kymmenen päivän ennusteessa viimeiset päivät vielä kohtuulliselta, mutta nyt oli sinnekin laitettu se perinteinen 29 astetta. Lisäksi tiistain sadekuurot on yllätys yllätys peruttu. Viidentoista vuorokauden ennusteen viimeisillä parinkymmenen asteen päivillä voi myös pyyhkiä persettä, ei tule tapahtumaan. Miksi oi miksi kesäkin on nykyään joko tai, kun suurin osa meistä olisi erittäin tyytyväisiä siihen välimallin lämpötilaan ja ennen kaikkea vaihtelevuuteen, vettäkin saisi siis todellakin tulla viikoittain.

No tänä vuonna pääsen itse helpommalla, kun muutettiin viime kesän lopuksi uuteen osoitteeseen ja nyt ilppi pukkaa mukavan viileää ilmaa olohuoneeseen, mutta kaikki pihahommat (vielä olisi miljoona asiaa hoidettavana/raivattavana, jotta pihasta saa edes siedettävän näköisen) vaativat kyllä veronsa. Ja luonnollisesti kasvithan tuolla kärsii myös.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Ei riitä sanat kuvaamaan miten perseestä nää helteet on. Onneksi kämpässä on vielä 21 astetta.

Ei pihalle voi mennä. Korkkasin oluen, juodaan sitten kolmaskin päivä kalsarit jalassa.
Sama homma. Nämä helteet eivät vaan ole minua varten. Kämpässä on jotain 24 astetta, mutta onneksi pahin pätsi ainakin tämän päivän osalta alkaa olla ohi, sillä aurinko on jo matkannut talon toiselle puolelle.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Pahasti näyttää siltä, että lähiaikoina ei ulkona tarvitse pitempiä aikoja viettää kuin vasta iltamyöhällä auringonlaskun jälkeen. Pitää myöskin vakavasti harkita, että laittaako liikuntaharrastukset "helletauolle". Tosin pitäisi tuota painoa saada pois jonkin verran, kun tuli kaverille sellaista luvattua ja aloitimme projektin, niin kai sitä pitää jotain liikuntaa yrittää harrastaa tappohelteistä huolimatta.

Kyllähän nämä helteet v-tuttaa ja kovasti. Laiha lohtu on, että olihan tuossa pari päivää ihan täydellistä kesäkeliä, reilu 20 lämmintä, lähes pilvistä ja kohtalainen tuulenvire. Sitä kun olisi koko kesä, niin ai että.
 
Viimeksi muokattu:

mike owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
tepsi, hjk ja kiisto
Itse en välitä helteistä laisinkaan. 22 - 24 astetta lämmintä riittää vallan mainiosti. Pihatöistä ei tuu mitään. Ei jaksa enää. Pitää muistaa juoda paljon nestettä näillä helteillä. Salaattia ja vesimelonia on tullut syötyä paljon. Makkaransyönnin lopetin pariviikkoa sitten.

Koko talven odotin näitä " helteitä ".
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Suomessahan ei vielä ole mitenkään oikeasti kuuma. Tuossa vähän katselin miten muualla euroopassa lämpötilat on, ja sellainen 30-35 astetta näyttää olevan ihan normaali kesäkeli useimmissa paikoissa. Siihen päälle vielä polttavampi aurinko. Eli ei täällä pitäisi olla vielä edes tukalat olot, mutta kai kyse on siitä mihin ihmiset ovat tottuneet. Ehkä geenitkin vaikuttaa. Minussa on verta hieman etelämpää, ja saatan hyvinkin palella vielä 21-23 asteessa, mutta nyt on kyllä aika hyvä olla.
 
Viimeksi muokattu:

Gotterdam

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä, Leijonat, IPV, Roihuttaret, PuMu
Ihanaa nyt on mun kesä. Se kertoo tuntemuksiani. Olen huomattavasti positiivisempi näillä säillä. Tunnen eläväni ja toivon tämän kestävän piiitkään. Ymmärrän, että joitakin tämä vituttaa, mutta mua vituttaa sitten syssymmällä ja koko talven.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Syksyllä hommattiin vuosien puhumisen ja saamattomuuden jälkeen vihdoin ilmalämpöpumppu.

Ei ole ainakaan vielä kaduttanut. Toki sähkönkin hinta nousi, mutta ei läheskään niin paljon kuin maakaasun. Ja nyt sitten kuumallakin pystyy nukkumaan, eikä tartte olla huolissaan, että onko koirat saaneet lämpöhalvauksen sillä välin kun on itse töissä.

On siis ihan jees, kun voi valita onko kuumassa vai viileässä. Pelkään tosin että tämän pitkän viikonlopun jälkeen töissä kivitalo on vetänyt lämmöt seiniinsä ja siellä tulee olemaan hikinen viikko.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Meillä meni keväällä ilmalämpöpumppu rikki ja tilattiin sitten uusi Daikini. Saa nähdä milloin tulee, ennen tai jälkeen juhannuksen oli ennuste. Kelpaisi kyllä sillä sen verran hyvin hikoilen öisin tämän prkleen kuumuuden takia. Pari aamua herännyt kun hikeä on pukannut oikein kunnolla.
 

Glove

Jäsen
Minulla oli kylmä tuolla Rodoksellakin viime syksynä. Toki tämä tapahtui illalla/yöllä ja kylmillä juomilla oli varmaan osuutta asiaan. 28 näyttää nyt virallinen mittari, mutta ei minua haittaisi, vaikka olisi vielä lämpimämpää.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Käytiin polkupitkiksellä Teijon kansallispuistossa. 25 km:ä reiluun kolmeen tuntiin. Nestettä kului pari litraa mitä oli mukana ja sen jälkeen juonut ainakin saman määrän, mutta kusella ei ole tarvinnut käydä. Ihan mukavat lenkkisäät vielä. Viime vuonna piti pari kertaa jättää välistä/lyhentää lenkkiä kun kuumuus iski. Nyt ollaan vielä siedettävissä lukemissa. Auton mittari näytti kolmenkympin molemmin puolin kun ajeltiin pois.

Mihinkään rannalle mua ei kyllä saisi makoilemaan. Siinä tulee ihan eri tavalla kuuma kuin hölkkäilessä.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minulla oli kylmä tuolla Rodoksellakin viime syksynä. Toki tämä tapahtui illalla/yöllä ja kylmillä juomilla oli varmaan osuutta asiaan. 28 näyttää nyt virallinen mittari, mutta ei minua haittaisi, vaikka olisi vielä lämpimämpää.
Et ole ainoa, kenellä siellä oli silloin kylmä. Öisin meinasi jäätyä hengiltä, kun oli vain reilu parikymmentä astetta lämpöä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ilmeisen lämpökestävä olen, kun tänään taasen riehuin ulkona moottorisahan ja kirveen kera kuutisen tuntia. Pidin kyllä pidennetyn ruokatunnin ja kävin suihkussa siinä välissä, eikä työskentelytahti muutenkaan tehokkain ollut, mutta kyllä tuossa kuitenkin motteja muodostui halkovajaan. Viime kesänä tein lapiohommia päiväkaupalla helteillä. Kaikenlaista.

No, nyt huutaa ilmastointilaitteet ja yö menee makkarin ovi auki. Harmi vain, että samalla häipyy mahdollisuus käyttää pimennysverhoa, mutta valo on pienempi paha. Noilla selviää hyvin.

Tuolla edellä mainittiin valon vaikutus mielenlaatuun. Itse en erityisemmin ole sitä havainnut, mutta sen olen, että asennoituminen on mulla tehnyt paljon. Se muuttui vuosien kuluessa, ja nykyisellään pidän kesästä siinä missä kunnon talvestakin. Myös syksy ja miksei kevätkin menettele pl. pahimmat rospuuttokaudet.

Edellä en yritä tarjota asennoitumista lääkkeeksi heille, joilla on jokin fyysinen vaiva tai (mielen)terveydellinen ongelma, jota kuumuus pahentaa. Jonkin verran kuitenkin perusterveillä kyse on asennoitumisesta ja tarpeesta valittaa milloin kuumasta, milloin vesi- tai lumisateessa ja milloin kylmästä. En erityisemmin itsekään nauti yli 30 asteen helteistä, 25 riittäisi täysin, ja talvella olisin tyytyväinen 5-10 asteen pakkasiin 25 sijaan. Vaan tällaista tämä on. Ja toisaalta, enemmän näistä lämmöistä nyt jaksaa iloita, samoin kuin hyvästä talvesta, kun ne eivät itsestäänselvyyksiä ole.
 
Viimeksi muokattu:

Buster

Jäsen
27 astetta varjossa kello kymmenen. En ole kertaakaan käynyt tänä kesänä vielä palloa potkimassa, kun ensin oli pitkänpuoleinen talvi, myöhäiset hokin MM-kisat, päivittäiset sadekuurot (no ku kenttä kostea) ja nyt sitten näin kuuma. Joskus olin kolmenkympin vai ylikin helteillä potkimassa ja se on ainoa kerta, kun urheillessa on tuntunut "että nyt ei kyllä ihmisen pitäisi olla täällä juuri nyt tekemässä tätä". Ei mitään varjoa ja suojaa koko kentällä.

Valitettavasti kaksi vapaapäivää edessä. Ilmalämpöpumppu ei oikein ulotu tänne viihdehuoneisiin kunnolla, niin on normaalirutiinin verrattuna outoa kärvistelyä, kun ei oikein viitsisi elokuvia katsella laitteiston lämmittäessä ja keskittymisen sitten rakoillessa. Viime vuonna meni koko kesä lähes töitä tehdessä, jolloin ei ennätyshelteitä edes huomannut.

Jos pari liikuntasuoritusta vetää päivään, niin eikö se sillä se aika kulu ja välissä kirjoja lukiessa. Tutulla on kadehdittavan hyvin talo rakennettu, kun siellä ei noussut viime helteilläkään millään lämpötila oikein 25 korkeammaksi. Kovasti kehui, ettei hirveästi tarvitse edes pumppua huudattaa. Oma bungalowi vissiin vähän heikommin sen puoleen rakennettu, mäen päällä ja naapurit kaataneet puutkin tuolta, jolloin aurinko porottaa esteittä tasaisesti vuorokauden läpi vailla armoa. Eipä tule kuitenkaan sentään kaupungissa ihan asuttua.

Aiempaan viitaten mielestäni jotkut ihmiset tulevat lämmöstä iloisemmaksi, ja jotkut sanovat nauttivansa siitä, mutta ovat kuitenkin ristiriitaisesti ihan helvetin äkäisiä kun riittävästi itseään siellä väsyttävät. Ehkä täällä on vähän sellainen suhtautuminen tuohon aurinkoon ja helteeseen, että sitten kun se pitkän pimeyden ja kylmyyden jälkeen koittaa, niin sitten siitä lyhyestä kesästä perkele nautitaan hampaat irvessä.

Viittävaille kyllä kun koko lauantai meni töiden jälkeen enemmän tai vähemmän auringossa krokettia pelatessa, grillatessa ja aikuisten virvokkeita juodessa, ettei heti kättelyssä iho palanut. Perjantaina sai litkiä juhannuspyöräretken ja -saunan jälkeen vielä litran vettä päälle ennen kuin alkoi olo tuntua jossain määrin tasapainoiselta. Nyt onkin jo kokonaisia suolakurkkujakin jääkaapissa odottamassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

Ihan selkokielinen selitys miten helleaallot meille syntyy.

Se mitä tuossa ei mainittu on kastepisteen merkitys tukaluudelle. Nyt kastepiste huitelee keskimäärin 15 asteessa mutta vastaavassa tilanteessa parin viikon kuluttua ilmankosteus on ilmakehässä lisääntynyt niin että mentäisiin 18-20 asteen kastepisteisiin, silloin 30 astetta on jo todella tukala. Nyt tämä menee vielä miellyttävyyden rajoissa.

Tropiiksissa kastepiste on sitten 23-28 astetta, silloin puhutaan 30 asteen lämmössä jo reilusti yli 40 asteen tuntuvuudesta. Siellä matkailleena toki sitten uima-altaat ja meri tuo helpotusta. Silti joku Bangkok on jäänyt äärikokemuksena mieleen kun lämpö oli 35 astetta ja kastepiste 26 astetta. Se tuntui 50 asteelta. Kuin saunassa olisi ollut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös