Hienoa säätä pidellyt?

  • 960 675
  • 8 314

Dustwallow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Skellefteå AIK, PoPa und Red Wings
Siitana kun olisi vain tasaisesti koko kesän (tai koko vuoden, jos oikein saisi toivoa) läpi sen 17-18 astetta plussalla. Ei olisi kuuma eikä vilu. Tuosta lämpimämpi ja jo alkaa punkerolla soija puskemaan inhottavasti.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Yöt voisi jo lämmetä, että aamullakin osaisi vähän pohtia, mitä laittaa päälle. Tältä timanttiselta ladylta puuttuu tarpeeksi kevyt kesätakki ja kuljen edelleen kevytuntuvassa. No, tuon alle kun on erehtynyt laittamaan hupparin tai neuletakin on se sitten yhtä hikoilua. Kyllä, osaan valittaa paremmin lämpimistä keleistä kuin pakkasista mitä tulee pukeutumiseen. Ehkä tänäänkin selviän kohta liikenteessä hupparilla, laitan alle jotain lämmintä.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Onko helle sanana jotenkin pannassa, kun täällä pyritään jatkuvasti välttämään sen käyttöä mitä mielikuvituksellisimmilla kiertoilmaisuilla?

Ei. Kunhan vaan käytetään noita iltapäivä-lehdistön käyttämiä kiertoilmaisuja sarkastisessa tarkoituksessa.

Oikeastaan noista parhaiten jäi mieleen toissa keväinen "hyytävä hyrrä" joka uhkasi kesän alkua ja pyörikin vielä vastapäivään.

Kyseessä siis laaja matalapaineen alue pohjoismaiden yllä.
 
Suosikkijoukkue
Colorado, Toronto, sympatiat Krakenille
Ei. Kunhan vaan käytetään noita iltapäivä-lehdistön käyttämiä kiertoilmaisuja sarkastisessa tarkoituksessa.
Juu, se on huomattu ja toki peukkua sille, hauskoja ja asiantuntevia kirjoituksia. Omaa ikääsi en tiedä, mutta @Sistis on omansa täällä paljastanut ja on juuri sitä joukkoa, jolle "seksihelle" on tullut henkilökohtaiseen sanakirjaan herkässä kehitysvaiheessa.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Viime vuonnahan oli siinä touko-kesäkuun vaihteessa vielä niitä päiviä, kun oli jotain 8-10 astetta lämmintä ja vettä tuli vaakasuorassa. Niin se vaan silloinkin kuitenkin käänsi kelin yhdeksi kaikkien aikojen kuumimmista kesistä. Eli kyllä nämä säätyypit tästä vielä ehtii moneen kertaan muuttua.

Aurinkoisia päiviä ja lämpöä tuollainen 20-25 astetta. Se olisi aivan täydellistä kesäkeliä minun makuuni. Viimeistään juhannuksesta eteenpäin koko heinäkuun läpi, kun olisi tuollaista, niin olisi aivan 5/5 kesä kelien puolesta.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viime vuonnahan oli siinä touko-kesäkuun vaihteessa vielä niitä päiviä, kun oli jotain 8-10 astetta lämmintä ja vettä tuli vaakasuorassa. Niin se vaan silloinkin kuitenkin käänsi kelin yhdeksi kaikkien aikojen kuumimmista kesistä. Eli kyllä nämä säätyypit tästä vielä ehtii moneen kertaan muuttua.

Aurinkoisia päiviä ja lämpöä tuollainen 20-25 astetta. Se olisi aivan täydellistä kesäkeliä minun makuuni. Viimeistään juhannuksesta eteenpäin koko heinäkuun läpi, kun olisi tuollaista, niin olisi aivan 5/5 kesä kelien puolesta.
Toukokuussa oli viime vuonna toisaalta kyllä todella lämmintä ja shortsikelejä, vaikka siellä yksittäisiä kylmiä kelejä saattoikin olla.

En mä valita. Aurinko paistaa. Ei sada lunta. Ihan jees.

Edit: Talo on aika tuulisella paikalla, niin en tiedä olenko vaan minä, mutta täällä Lahdessa tuntuu jatkuvasti olevan todella kova tuuli
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juu, se on huomattu ja toki peukkua sille, hauskoja ja asiantuntevia kirjoituksia. Omaa ikääsi en tiedä, mutta @Sistis on omansa täällä paljastanut ja on juuri sitä joukkoa, jolle "seksihelle" on tullut henkilökohtaiseen sanakirjaan herkässä kehitysvaiheessa.

Ei. Vaan enemmänkin se kertoo sitä, että minulla on erikoinen persoona, joka häiriintyy siitä, kuinka media pakkosyöttää tajuntaani manipuloivaa viestiä siitä, kuinka ihanaa tämä keli on, ja siitä on vain pakko nauttia. Kun helteen sulattamat ja King Crimsonin kuuntelusta polarisoituneet aivot kohtaavat tuollaisen, lopputulos näkyy todetulla tavalla. Ja kun yhdistetään tuohon vielä se, että kyseinen henkilö on Kerhon kannattaja, seuraukset vain ylikorostuvat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
2017 toukokuussa näkyy ainakin suunnistuskisoissa olleen reiluakin 20 astetta ja aurinkoa, samoin kesäkuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Samoin heinäkuun puolivälissä ja elokuun alkupuolella. Varsinaisia hellelukuja ei, mutta ulkolajeihin kyllä ihan kuumiakin päiviä (auringonpaiste kun nostaa ne lämmöt reippaasti varjosta).
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toukokuussa oli viime vuonna toisaalta kyllä todella lämmintä ja shortsikelejä, vaikka siellä yksittäisiä kylmiä kelejä saattoikin olla.

En mä valita. Aurinko paistaa. Ei sada lunta. Ihan jees.

Viime toukokuu oli hyvin kirjava säältään, ainakin Pirkanmaalla. Ensimmäiset kymmenen päivää pyörittiin kymmenen asteen tuntumassa, ja 7.5. päivälämpötila jäi vain viiteen asteeseen. Sitten lämpenikin hyvin nopeasti oikein kunnolla, ja 11.-17.5. oltiin yli 20 asteessa. Helleraja rikkoontui ainakin 13.5., eli poikkeuksellisen aikaisin. Loppukuu menikin sitten taas siinä 15 asteen tuntumassa, joskin parina päivänä jäätiin alle kymmeneen asteeseen. Lisäksi toukokuun loppupuoli oli erittäin sateinen. Pirkanmaalla tuli parina päivänä yli 20 milliä vettä, ja yhtenä vain hieman alle tuon. Ja muutama maltillisempi sadepäivä täydensi tuota.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
2017 toukokuussa näkyy ainakin suunnistuskisoissa olleen reiluakin 20 astetta ja aurinkoa, samoin kesäkuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Samoin heinäkuun puolivälissä ja elokuun alkupuolella. Varsinaisia hellelukuja ei, mutta ulkolajeihin kyllä ihan kuumiakin päiviä (auringonpaiste kun nostaa ne lämmöt reippaasti varjosta).

Juuri näin. Piti oikein palata tuon kesän muistoihin katsomalla omaa sosialistista meediotani, ja kyllä sitä ihan lyhythihaisessa paidassa on pitkin kesää pärjätty. Omat reissuni ovat ehkä osuneet kesän hyviin kohtiin, mutta ei tuo tilastojen pohjalta mikään "joka päivä alle 15 astetta höystettynä tuulella ja vesisateella" -kesä ollut. Etenkin heinäkuu, ja osin elokuukin, olivat Pirkanmaalla keskimääräistä kuivemnat. Kesäkuu oli toki poikkeuksellisen sateinen.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Tosin vuonna 2017 auringonpaiste ei paljoa auttanut koska Ilmantieteenlaitoksen mukaan:

"Kesä oli monin paikoin harvinaisen pilvinen, Pohjanmaalla ja Lapissa paikoin poikkeuksellisen pilvinen, mikä osaltaan selittää viileitä lämpötiloja".

Toki turhahan minun on mitään ilmatieteenlaitosten tilastoja vuoden 2017 kylmyydestä tänne laittaa kun Sistis pärjäsi t-paidassa.

 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
2017 toukokuussa näkyy ainakin suunnistuskisoissa olleen reiluakin 20 astetta ja aurinkoa, samoin kesäkuun ensimmäisellä ja toisella viikolla. Samoin heinäkuun puolivälissä ja elokuun alkupuolella. Varsinaisia hellelukuja ei, mutta ulkolajeihin kyllä ihan kuumiakin päiviä (auringonpaiste kun nostaa ne lämmöt reippaasti varjosta).
Itse en muista tuon kesän keleistä oikein muuta kuin että Enon Jukolassa oli todella lämmin. Tai siis ei varsinaisesti mikään helle, mutta yölläkin pääsi omalle osuudelle todella lämpimässä (varmaan liki kahdenkymmen asteen) lämmössä. Kevään ja alkukesän kylmyyden muistan siitä, että tuolla Jukolassakin maaston haastavuudesta katosi osa kun aluskasvillisuus ei ollut kerennyt kasvaa lainkaan normaaliin tapaan.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tosin vuonna 2017 auringonpaiste ei paljoa auttanut koska Ilmantieteenlaitoksen mukaan:

"Kesä oli monin paikoin harvinaisen pilvinen, Pohjanmaalla ja Lapissa paikoin poikkeuksellisen pilvinen, mikä osaltaan selittää viileitä lämpötiloja".

Toki turhahan minun on mitään ilmatieteenlaitosten tilastoja vuoden 2017 kylmyydestä tänne laittaa kun Sistis pärjäsi t-paidassa.

Olikohan tuo se vuosi, kun jossain päin Pohjanmaata ei menty kertaakaan hellerajan yli, ja +20 astettakin meni rikki vasta heinäkuun lopulla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse en muista tuon kesän keleistä oikein muuta kuin että Enon Jukolassa oli todella lämmin. Tai siis ei varsinaisesti mikään helle, mutta yölläkin pääsi omalle osuudelle todella lämpimässä (varmaan liki kahdenkymmen asteen) lämmössä. Kevään ja alkukesän kylmyyden muistan siitä, että tuolla Jukolassakin maaston haastavuudesta katosi osa kun aluskasvillisuus ei ollut kerennyt kasvaa lainkaan normaaliin tapaan.

Siinähän toki myös edellisen vuoden muisto oli verrokkina varmaan aika määräävä. Oli tosiaan aika lämmin yö, aamuyön tunteina olin itsekin silloin metsässä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toki turhahan minun on mitään ilmatieteenlaitosten tilastoja vuoden 2017 kylmyydestä tänne laittaa kun Sistis pärjäsi t-paidassa.

Annahan nyt olla. Sanoin jo ensimmäisessä vastauksessani, että eroja voi olla maantieteellisesti. Sen lisäksi olen maininnut, minkä verran sellaisia mielestäni sopivia kelejä oli Pirkanmaalla, ja nuo eivät pohjaudu muistelmiini vaatetuksestani, vaan juuri noihin virallisiin mittauksiin.

Summataanko: kesä 2017 oli keskimääräistä viileämpi, osin jopa selvästikin. Silti joka päivä ei ollut koleaa ja vesisadetta, vaan mukaan mahtui myös kauniita ja lämpimiä päiviä, jolloin jotkut pärjäsivät t-paidassa. Niille, jotka eivät pidä yli 28 asteen helleputkista, tuo kesä oli säiltään mieleinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
Siinähän toki myös edellisen vuoden muisto oli verrokkina varmaan aika määräävä. Oli tosiaan aika lämmin yö, aamuyön tunteina olin itsekin silloin metsässä.
Joo, Lappeenrannan Jukola nevö forget. Onneksi saavuttuani pysäköinti oli siirretty jo valtatien varteen. Sen aikainen Volvoni olisi varmaan vieläkin uponneena siellä savipelloilla.
Kohtahan tässä saa alkaa jännittämään Mynämäen kelejä kuukauden päästä. Kolmena edelliskertana kun mukana olen ollut (2017-19), olosuhteet kelien puolesta ovat olleet parhaat mahdolliset yölliseen suunnistukseen. Toki Hälvälän pölypilvi oli oma juttunsa.

Keleistä ylipäänsä kommenttina, että nämä keväät ovat nykyisin järjestäin ihan hemmetin tuulisia. En muista lapsuudesta tai nuoruudesta näin selvästi tällaista ilmiötä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: DAF

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olisihan siellä nyt mainio ilma, mutta kun olen perhana kipeänä. Tälle päivälle oli suunnitteilla talsimista kaunissa kesäsäässa, mutta ollaan nyt kotosalla.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Noin. Se 20 raatia, tasan, näyttäisi olevan nyt Porvoossa. Tuossa kuun viimeisten päivien aikana on myös korkeapaineen tynkää malleissa, mutta toki vielä kaukana on tuo.

No, täällä etelä-Pirkanmaalla se joku 19, kiva raikas ja kuiva tuuli, aurinko paistaa.

Tuossa kävin lenkin ryntäilemässä shortsit ja t-paita päällä ja vallan hyvin tuolla tarkeni. Noin omasta puolesta ollaan noin suurin piirtein optimissa kesäolojen suhteen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, päätin työpäivän kolmelta ja painelin pihalle. Oluen melkein haluaisin raapaista ilman paitaa tässä näin, mutta säästänpä illalle matsia varten. Tuuli on vielä vähän vilakka.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Ukkoskauden avausta odotan. Porissa.

Suomessa viikko sitten paukutti jo jonkun verran. Ensin etelämpänä, sitten Keski-Suomesta Lappia kohden välillä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Toki turhahan minun on mitään ilmatieteenlaitosten tilastoja vuoden 2017 kylmyydestä tänne laittaa kun Sistis pärjäsi t-paidassa.
Puhelimesta löytyi kesältä 2017 ensin kun joku oli laittanut Whatsupissa sateisen juhannuskuvan ja tekstin mukaan +12 astetta lämmintä. Sitten löytyi heinäkuulta kuva, jossa palellaan mökin pihassa kevyttoppatakki päällä ja huopa hartioilla. Elokuulta löytyi sitten jo shortsikuviakin. Puhelimen muisti on nykyään pidempi kuin miesmuisti.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Tämä käytävä keskustelu on siinä mielessä mielenkiintoinen ja jopa eksoottinen, että ei ole kovin montaa maata maapallolla, jossa saadaan arvuutella että tuleeko kesällä lämpimiä säitä vai ei.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Tämä käytävä keskustelu on siinä mielessä mielenkiintoinen ja jopa eksoottinen, että ei ole kovin montaa maata maapallolla, jossa saadaan arvuutella että tuleeko kesällä lämpimiä säitä vai ei.
Niin, monessa maassa nämä lämpötilat mitä Suomessa nyt mittaillaan ovat tyypillisiä talvikelejä. On tämä kyllä outo on paikka asua. Sri Lankassa käydessäni muistan aina on paikallisen miehen toteamuksen, kun lämpötila oli +27°c, "Kandy city very cold now". Ja pipo päähän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös