Herkkämahaisten ketju

  • Viestiketjun aloittaja Kiekkokatsoja
  • Alkaa
  • 1 316
  • 7
K

Kiekkokatsoja

Löytyykö henkilöitä jotka uskaltavat myöntää, että mahan toiminta on tavallista herkempää.
Ehkä joskus se olisi ollut pilkan aihe, mutta tuskin nykyisin.
Joten esitän kohtuu asiallisia viestejä ketjuun.
Tyypillisesti maha reagoi ravintoon. Joko allergian tai muusta syystä. Joskus maha reagoi myös elämäntilanteen mukaan.
Kuka rohkenee aloittaa?
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Avaat ketjun kierrätyskeskukseen vatsan toiminnasta ja odotat asiallisia viestejä???

No joo, voin mä nyt ainakin aloittaa asiallisesti. Eli sairastan IBD:tä eli tulehdusta pukkaa suolessa. Aamu alkoi aina ennen sillä kun päästin varpuset vapaaksi pönttöön, mutta ruokavalion muutos on laskenut tulehdusarvot normaaleiksi ja eipä tuo vatsa mitenkään elämää enää häiritse. Joistain ruoista on joutunut luopumaan mutta kaikkeen tottuu.

Kun tulehdus havaittiin niin lääkärit koittivat saada syömään saman tien lääkkeitä, mutta halusin kokeilla ensin ruokavalion muutosta ja onneksi onnistui. Tässä totta kai auttoi se että tulehdus ei ollut pahimmasta päästä, joten uskalsin testata ilman suurempia riskejä.
 

Ralph

Jäsen
Täällä seuraava herkkämaha. Olen ollut nuoresta astien herkkämahainen ja kuluttanut vessaa normaalia enemmän. Yläasteen lopussa aloin kuluttumaan vielä enemmän ja alkoi olla vertakin mukana. Yöllä saatoin herätä kolmekin kertaa vessaan, joten oli aika suunnata lääkäriin. Siellä sitten tutkimukset ja tähystykset. Ja IBD sieltä löytyikin.

Välimuotoinen koliitti eli ei varmuutta mihin suuntaan IBD:ni osoittaa. Kaikenlaisia ruokavaliota tuli yritettyä ja eri lääkkeitä, mutta mitään merkittävää muutosta ei ole tullut. On siis parempi kuin yläasteen lopussa, mutta ei täydellisessä kunnossa. Ja olen luovuttanut sen suhteen, että kuntoon koskaan tulekaan vaan näillä mennään, vessaa edelleen kuluttaen normaalia enemmän.

Asian kanssa on tullut sinuiksi ja en anna asian vaikuttaa elämiseen. Tietenkin julkisilla paikoilla tulee aina vähän pohdittua, että missä on lähin vessa, varmuuden vuoksi. Aasiassakin tuli yksin käytyä toteamassa, että vaikka ruoat ovat mausteisempia ja vessat julkisilla paikoilla huomattavasti heikompitasoisia, pärjään kuitenkin.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Välimuotoinen koliitti eli ei varmuutta mihin suuntaan IBD:ni osoittaa. Kaikenlaisia ruokavaliota tuli yritettyä ja eri lääkkeitä, mutta mitään merkittävää muutosta ei ole tullut.

Itselläni sama diagnoosi.

Minkälaista ruokavaliota kokeilit? Itse olin aluksi kuukauden ilman maitotuotteita, gluteenia, sokeria ja fodmap-ruokia. Kun huomasin että alkoi hieman auttamaan, niin otin joitain ruokia takaisin ja nykyään olen ilman laktoosia ja gluteenia ja joitain ruoka-aineita joista huomaan ettei toimi. Myös esim peruna ja tomaatti ovat sellaisia joiden poistamista ruokavaliosta kannattaa kokeilla, sillä myös ne voivat häiritä vatsaa vaikka niistä ei yleensä puhuta.
 

Ralph

Jäsen
Minkälaista ruokavaliota kokeilit?
Minulla on jo aiemmin todettu laktoosi-intoleranssi, joten laktoositon ruokavalio on ollut jo ennen IBD-diagnoosia käytössä. Tähän päälle olen kokeillut gluteenitonta, vähentänyt merkittävästi sokerin syöntiä, perunatonta ja jopa vegaanista ruokavaliota. Lääkkeistä minulla kokeiltiin biologista lääkettä normaalien pillerilääkkeiden rinnalla. Mutta ei, mikään ei ole tuottanut muutosta.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Minulla on jo aiemmin todettu laktoosi-intoleranssi, joten laktoositon ruokavalio on ollut jo ennen IBD-diagnoosia käytössä. Tähän päälle olen kokeillut gluteenitonta, vähentänyt merkittävästi sokerin syöntiä, perunatonta ja jopa vegaanista ruokavaliota. Lääkkeistä minulla kokeiltiin biologista lääkettä normaalien pillerilääkkeiden rinnalla. Mutta ei, mikään ei ole tuottanut muutosta.

No onhan tuossa... Selvästi olet kaiken mahdollisen kokeillut, todella harmi että ruokavaliosta ei ole apua. Mutta hienoa että tauti ei kuitenkaan liikaa rajoita elämääsi, toivottavasti pysyy myös aisoissa tulevaisuudessa.
 
K

Kiekkokatsoja

Itselläni ravinto vaikuttaa herkästi siihen, miten vatsa toimii. Osa ravinnosta saa mut jo syödessään valmistautumaan vessakiireeseen. Osa ravinnosta puolestaan vaikeuttaa tyhjennystä.
Joten saa aina miettiä, mitä kannattaa syödä.
Tämän kirjoitin huoltoaseman vessassa, jonne tuli hoppu.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
On pitänyt kirjoittaa tähän ketjuun jo aika päiviä sitten mutta se on jäänyt. Eli täällä on yksi herkkämahainen myös. Ja eilispäivän uudet sattumukset pistivät vihdoin myös tänne kirjoittamaan.

Olen tosiaan herkkämahainen ja tämä ilmenee tavalla jota on äärimmäisen noloa myöntää. Ei ole nimittäin yksi ja ainut kerta kun minulla on yhä aikuisiälläkin tullut kakat housuun. Eilen viimeksi.

Olin matkalla juna-asemalle, lähipitäjässä piti olla työhaastattelu kello yhdeksältä mutta en vain pystynyt enää pidättelemään ja ihan lähellä jo esimerkiksi hotellia ja juna-asemaa sekä vessoja tuli sitten jälleen kakattua housuun. Vituttihan se tosi paljon kun olin vielä niin lähellä jo vessojakin mutta ei vain enää pystynyt tosiaan pidättelemään.

Jouduin perumaan sitten työhaastattelun, enhän tietenkään kehdannut sanoa oikeaa syytä vaan kerroin syyksi olevani sairaana.

Kävin kyllä ennen lähtöäni kävelemään vessassa ja kaiken lisäksi kakallakin mutta se ei vaan auttanut sitten kuitenkaan koko matkaa selviämään puhtain housuin.

Noloahan näistä on kirjoittaa mutta päätin nyt silti jakaa tarinani täälläkin. Olen tosiaan herkkämahainen ja usein varsinkin kävellessä tulee kakat housuun. Ehkä se on se että maha alkaa toimimaan paremmin ja tehokkaammin kun liikkuu ja vessoja ei ole kävelyreitin varrella niin vain käytössä. Vessoja saisikin kaupungissa olla enemmän.

Vituttaa olla herkkämahainen ja eilenkin taisi myös sitten kuitenkin stressillä ja jännitykselläkin olla osuutta asiaan. Niin paljon on tullut monien vuosien aikana kakat housuun että ensi viikolla on sitten lääkäriaika. Päätin että lääkäri saa tutkia onko jotain enemmänkin häikkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös