Mainos

Hard Rock Cafe rantautuu Suomeen

• 11 607
  • 42

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Kuulin juttua siitä, kuinka paljon perustaminen maksaisi, enkä ihmettele yhtään ettei saada. Pelkkä lisenssi satoja tuhansia plus emofirman osuus liikevaihdosta melko suuri.

Itse olen siinä käsityksessä että Burger King-tuotemerkin Suomen oikeudet päätyivät noiden kansainvälisten Carrols-veivailujen yhteydessä Suomen Mäkin haltuun 80-luvun alussa, ja siksi Burger King oli pitkään ulkona Suomesta. Käsitääkseni tämä oikeus on vanhentunut. Nyt sitten markkina on edelleenkin pieni ja johtuen Hesestä todella tiukkaan kilpailtu, joten ketjua ei kiinnosta panostaa Suomeen itse eikä kukaan yrittäjä ole halunnut lähteä painamaan kovalla omalla riskillä BK:ta Suomeen.

HRC on itselle ollut aina törkeä rahastusketju, joten ihan sama jos sellainen Helsinkiin tulee, ei se täällä roiku kolmea vuotta kauempaa.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Globalisaatio on mielestäni monilta osin hyvä asia, mutta yhtenä sen hedelmistä yleistyvät ylikansalliset ketjut kokonaisuutena ei niin hyvä.

Hard Rock Cafe nyt sinällään on ok, kun ei ole kuitenkaan mikään joka kirkonkylän juttu. Kyllä yksi semmoinen Helsinkiin mahtuu ilman, että se tappaa kaupungin omaleimaisuutta millään tavalla.

Suuremmalla huolestuneisuudella seuraan tuota Starbucksin rantautumista maahamme. Keskinkertaista kahvia ylihintaan persoonattomassa ympäristössä on tarjolla kohta jokaisessa vähintään 50000 asukkaan kaupungissa Suomessakin. Ikävasti juuri silloin, kun kulmakahvilakulttuuri on rantautumaisillaan myös suomalaisiin pikkukaupunkeihin.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse olen siinä käsityksessä että Burger King-tuotemerkin Suomen oikeudet päätyivät noiden kansainvälisten Carrols-veivailujen yhteydessä Suomen Mäkin haltuun 80-luvun alussa, ja siksi Burger King oli pitkään ulkona Suomesta. Käsitääkseni tämä oikeus on vanhentunut. Nyt sitten markkina on edelleenkin pieni ja johtuen Hesestä todella tiukkaan kilpailtu, joten ketjua ei kiinnosta panostaa Suomeen itse eikä kukaan yrittäjä ole halunnut lähteä painamaan kovalla omalla riskillä BK:ta Suomeen.

Tossa on pari (vanhaa) juttua aiheesta:

Peruutus: Burger King ei tulekaan Suomeen | Taloussanomat

Burger King, Hooters, Hard Rock Cafe, T.G.I. Friday’s, Wienerwald – nt mahdu Suomeen | Taloussanomat

Talsaa joo, mutta kai noissa ainakin pari faktaa on kohdallaan.

Lyhyesti ainakin se, että franchising-pohjalla pelaavat lähes kokonaan (90%) ja ei nähdä järkevänä tulla Suomeen ellei avata yli viittä paikkaa. 80-luvulla tosiaan on kokeiltu kahdella raflalla ja silloin vetäydyttiin. Jälkimmäisessä jutussa kohta viisi kertoo aika hyvin sen, miksi ei kannata alkaa franchise-yrittäjäksi.

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Lyhyesti ainakin se, että franchising-pohjalla pelaavat lähes kokonaan (90%) ja ei nähdä järkevänä tulla Suomeen ellei avata yli viittä paikkaa. 80-luvulla tosiaan on kokeiltu kahdella raflalla ja silloin vetäydyttiin. Jälkimmäisessä jutussa kohta viisi kertoo aika hyvin sen, miksi ei kannata alkaa franchise-yrittäjäksi.

Toisaalta eikös PizzaHut vaikuta Suomessa alle viidellä toimipisteellä?

Tuskin se kannattavaa bisnestä on, mutta markkinointimielessä tärkeää ilmoittaa olevan Suomessa?

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Toisaalta eikös PizzaHut vaikuta Suomessa alle viidellä toimipisteellä?

Tuskin se kannattavaa bisnestä on, mutta markkinointimielessä tärkeää ilmoittaa olevan Suomessa?

En osaa sanoa, ylihintaista paskaa kun on(joskus käynyt sen lounasbuffan vetämässä ja ihmetellyt normihintoja). Tiedän että stadissa on yksi (city-käytävä) ja Tapiolassa ainakin joskus oli yksi. Muista en osaa sanoa. Nehän on olleet pitkään jo Suomessa, ja muistelisin että niitä on enemmänkin joskus ollut. Ehkä.

Harva yhtiö jaksaa vedellä miljoonia pöntöstä alas ihan markkinointimielessä. Mäkki ilmeisesti, ellei nyt kyseessä ole jotain verokikkailua. Toki jos BK ostaisi vaikka Heset pois ja muuttaisi nimet, niin se voisi toimia. Ja olisin helvetin onnellinen.

frozen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No ei normitilanteessa tietenkään. Muistuu vaan mieleen kun joskus olin Italiassa (tais olla Milano, oon käyny maassa useesti) ja tuntu että keskipäivällä oli kaikki ruokamestat kines. Tais olla siesta. No mäkkiä se ei koskenut. Toi oli mun eka Italian reissu, että tais mennä sen piikkiin.

Tämä on ihan totta, enkä laittaisi edes ensi kerran piikkiin (olen käynyt italiassa useita kertoja ja asunutkin siellä). Mäkki tms. on monesti ainoa ratkaisu jos nälkä iskee klo 15-20 välillä. Ja turistina kun on koko päivän liikkeellä, niin ainakin mulla on pahin nälkä juuri tuohon aikaan. Asuessa sitten tottuu paremmin paikalliseen ruokailurytmiin, mutta lyhyillä reissuilla joutuu aina suunnittelemaan todella paljon että tajuaa mennä joko lounasaikaan safkaamaan tai sitten hankkia kunnolla eväitä, että jaksaa illallisaikaan. Ja italiassa ruokakauppaketjuja on "muutama" enemmän kuin suomessa, eli ei ihan yhtä helppo etsiä S:ää tai K.ta niin kuin täällä, varsinkaan turistina. En kyllä itse ole tainnut syödä kuin kaksi kertaa mäkissä siellä, mutta ymmärrän kyllä täysin tuon, ettei muuta safkaa oikein tunnu löytyvän. Tuskin kukaan sentään mäkkiä ykkösvaihtoehtonaan italiassa pitäisi (luultavasti viimeinen vaihtoehto, mutta käytännössä varmaankin joskus ainoa).

Yhden kerran olen HRC:ssa käynyt, ja oli paskinta palvelua mitä ikinä missään on saanut. Ja kun ei safkakaan ihmeellistä ole, niin ei jostai skeban näkemisestä viitsi ylihintaa maksaa. Hauskahan tollanen ois stadissakin nähdä, mutta tuskimpa sinne omia rahojani kannan. Vähän epäilen että v.2020 ei kyllä enää Suomessa ole. Ei täällä nyt niin paljoa sentään turisteja käy paitsi kesäisin, mutta tuskin 2kk riittää kannattelemaan koko vuoden tulosta.

Jäsen
Tuoreeltaan tuli käytyä Amsterdamin HRC:ssä ja en ymmärrä kohua paikasta. Ok seinillä oli jotain rock-sälää, muttei minua suuremmin kiinnosta esillä olevat rojut vaikka jonkun artistin musaa kuuntelisikin. Toisaalta ei se ole minulta mitenkään pois ja Helsinki on muutenkin täynnä revintoloita joissa en ole ikinä käynyt, enkä varmaan tule ikinä käymäänkään.

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei täällä nyt niin paljoa sentään turisteja käy paitsi kesäisin, mutta tuskin 2kk riittää kannattelemaan koko vuoden tulosta.
Aleksanterinkadun varrella muutaman vuoden työskennelleenä on pakko todeta, että kyllä Helsingissä käy paljon turisteja ympäri vuoden. Mutta suurin osa heistä palloilee hyvin suppealla alueella Mannerheimintien ja Kauppatorin välissä. Ja juuri turistien kannalta HRC olisi positiivinen lisä Helsingin valikoimiin.

Varmastikaan se ei oikeasti toisi kaupungin ravintolatarjontaan mitään sellaista, mitä ei jo nyt saa, mutta turisteille se on helposti tunnistettava kansainvälinen brandi - toisin kuin S-ryhmän ketjut. Myönnän että olen itsekin muutamia kertoja ulkomailla ollessani vieraillut paikallisessa HRC:ssä, kun se on vain jotenkin tullut vastaan, ja siellä on ollut helppo käydä, ja tietää mitä saa ja ja...

Eivät kaikki Suomeen tulevat turistit etsi paikallisia erikoisuuksia, luomua tai michelin-tähtiä. Niin risteilyllä oleva juntti, kamerakaulainen japanilainen kuin krapulainen elämysmatkaaja kohtaavat toisensa todennäköisimmin kaikkien tuntemassa kansainvälisessä ketjussa. Aikanaan epäonnistunut Planet Hollywood ei tosiasiassa ollut sitä, mutta pikaruokapaikkojen "yläpuolella" Hard Rock Cafe lienee se kaikista tunnetuin.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Aikanaan epäonnistunut Planet Hollywood ei tosiasiassa ollut sitä, mutta pikaruokapaikkojen "yläpuolella" Hard Rock Cafe lienee se kaikista tunnetuin.

Itseasiassa olen sitä mieltä että Planet Hollywood oli mainettaan parempi paikka. Olin ehkä silloin PH:n suomeen tulo aikana juuri suurinta kohderyhmää mutta hyvin ainakin meikäläiseen upposi koko skaala, esim isot fajita-annokset, usean eri baarin tarjonta, illan mittaan tyhjensivät alakerran salin pöydistä että pääsi jamittelemaankin. Tupa oli täysi useat vuodet putkeen mitä siellä vierailin 90- luvun loppupuoliskolla.

HRC:n mahdollisuudet menestyä paremmin näen täysin samassa suhteessa mitä se on maailmalla, yksinkertaisesti tunnetumpi ja kokonaisuutena toimivampi brändi. Tiedät mitä saat kun kävelet sisään.

Ruoasta mulla on viimeisin mielikuva 10 vuoden takaa Barcelonan HRC:sta ja silloin sain eteen hillittömän setin ok makuista ja rasvaista Ceasar's salaattia. Oli kaksi kertaa niin suuri annos kuin missään muualla olin vastaavaa syönyt. Hinta oli Barcelonan yleistä hintatasoa korkeammalla.

_

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sinänsä yllättävää, että esim. Pizza Huteja ei taida löytyä Suomesta kuin ehkä juuri se viisi. Itse olen ollut aina siinä käsityksessä, että onhan noitakin vaikka missä, mutta eihän niitä tule mieleen kuin Tennari, Munkkivuoren ostari, Töölö ja Citykäytävä. Stadin ulkopuolella noita ei taida oikeastaan kai sitten ollakkaan. Pienet on markkinat.
Luulen, että kysynnän ja tarjonnan laki määrää elinkelpoisuuden. Plus toki se fakta, että franchising-lafkoissa taitaa mennä emofirmalle kohtuulliset korvaukset. Mielestäni siis PH:ssa on surkeat mätöt.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
No jaa, pari kertaa tullut maailmalla HRC:ssä käytyä, ja aika perusburgereitahan (ylihinnoiteltuna) noissa on. Miksei tuollainen Suomessa silti menestyisi, kyllähän tuo nyt esim vastaavalla ruokalistalla toimivan Amarillon pieksee mennen tullen. Vastaavia paikkoja vaan on Suomessa jo pilvin pimein, ja vaikea uskoa, että alkuinnostuksen jälkeen kukaan haluaa selvästi kalliimmalla burgereita syödä.

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Suuremmalla huolestuneisuudella seuraan tuota Starbucksin rantautumista maahamme. Keskinkertaista kahvia ylihintaan persoonattomassa ympäristössä on tarjolla kohta jokaisessa vähintään 50000 asukkaan kaupungissa Suomessakin. Ikävasti juuri silloin, kun kulmakahvilakulttuuri on rantautumaisillaan myös suomalaisiin pikkukaupunkeihin.

Itse kyllä eri mieltä Starbucksista. Mielestäni erittäin miellyttävä tunnelma, persoonattomasta ympäristöstään huolimatta, kahvi on hyvää (joskin hieman ylihintaista), WC:t aina siistit ja wlan löytyy. Palvelukin pääosin ripeää ja hyvää. En ihmettele lainkaan, miksi esim jenkeissä usein ihmiset viettää aikaa starbuckseissa kahvitellen mäkkien tai ipadien tms kanssa.

Fordél

Jäsen
Itsekään en ymmärrä HRC:n hienoutta. Olen muutamassa HRC:ssä käynyt Euroopassa, mutta eipä nuo mitään ihmeellistä tarjonneet. Sapuska oli ihan samaa kuin muissakin ketjuissa. Jos vertaa muihin paikallisiin ravintoloihin niin kyllä niistä jää ihan eri tavalla käteen, niin tunnelmaltaan kuin ruualtaan. Tavallaan ongelma on siinä, että paikoissa ei ole suuria eroja vaan mun kokemuksen mukaan on ihan sama oletko vaikka Tukholman vai Münchenin HRC:ssa. No tokihan se on koko ketjutoiminnan yksi ajatuksista, mutta samalla myös ongelma: puuttuu paikallisuus ja omintakeisuus. Kun olet käynyt yhdessä, olet käynyt oikeastaan kaikissa. Muutaa katkennut rumpukapula lähialueen kovalta bändiltä ym. ei vielä riitä luomaan omintakeisuutta.

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Voi olla, että jotain on minulta mennyt ohi, mutta onko Starbucks vihjannut, että se olisi noin reilusti laajentamassa Suomessa? Starbuckshan alunperin halusi tulla Helsingin keskustaan, mutta edes Aleksin/Keskuskadun kulmilla ei Starbucksin mukaan ole riittävästi ihmisvirtaa, joten ihmettelen, jos muualta Suomesta löytyy paikkoja missä olisi suuremmat volyymit.

ipaz

Jäsen
Ihan hyvä vaan, että saadaan Mäkin lisäksi tänne edes toinen iso ja hyvin tunnettu ravintolabrändi. HRC odotti todella kauan tänne tuloaan ja ei kai siihen ollut muuta syytä kuin liiketoimintapaikka. Nyt se on lähestulkoon paras mahdollinen aivan keskellä Helsinkiä, joten jokainen Forumin / Stockan nurkille osuva tulee näkemään tutun kyltin. Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Oslossa ravintolat ovat olleet jo vuosikausia. Reykjavikissakin Hard Rock Cafe oli vuosina 1987-2001, joten Suomi on ollut ainoa pohjoismaa ilman ravintolaa. Ja jos HRC:n tule ottaa jotain pois Amarilloilta tai muilta S- ja K-ketjuravintoloilta niin hyvä vaan. Noiden kahden kun ei soisi kasvavan enää yhdelläkään liikkeellä. Franchise-korvaus on yleisesti 4-6% luokkaa, joten suurin osa mahdollisesta tuloksesta tulee kuitenkin jäämään Suomeen. Toivottavasti ottaa tuulta alleen tämä kokeilu.

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
HRC odotti todella kauan tänne tuloaan ja ei kai siihen ollut muuta syytä kuin liiketoimintapaikka.

Franchise-korvaus on yleisesti 4-6% luokkaa, joten suurin osa mahdollisesta tuloksesta tulee kuitenkin jäämään Suomeen.

Itse sen oikean syyn tuossa tuot esille. 4-6% on helvetin paljon jos se otetaan liikevaihdosta, enkä mä nyt oikein näe mitään muutakaan paikkaa mistä se otettaisiin. Helvetin kovalla katteella saa hommia tehdä, jotta tuon jälkeen vielä jää jotain voittoa itsellekin. Olisi kiva tietää kuka tuossa on yrittäjänä, antaisi vähän osviittaa onko toivoa että kuppila kauankin tuossa pysyisi. Nettisivuilta ei mitään infoa asiaan saanut, enkä jaksanut hakemusta laittaa, vaikka hetken leikittelin ajatuksella. Ketju mikä ketju, eikä ne oikein nappaa.

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Noeikös tuo 4-6% ole aika "normaali" frankkarikorvaus?
Kotipizza taitaa viedä jopa enemmän? Ja niitä on kuin sieniä sateella nykyään...

Mutta toivottavasti taustalla on tosiaan sellainen porukka, että ei samantien nuri mene. Joten kyllä tuolla nyt pitää yksi burgeri alkuun käydä vetäsemässä, ja niin, se paita myös ostamassa :)

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy