Halvalla ja edullisesti Englantiin

• 13 871
  • 70

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen mahdollisesti saamassa työpaikan piakkoin Englannista Chesteristä. Onko kellään heittää mitään tietoa millä löytäisi halvimmat lennot sinne (Manchester tai Lontoo) ja sieltä edelleen junalla Chesteriin? Tai jokin muu reittimalli? Mistä netistä yleensäkin löytää ne halvimmat matkat?

Kaiken näköinen muukin apu otetaan vastaan liittyen Englannissa asumiseen jne.

Kiitän!

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Halpalentoyhtiöt eivät enää lennä Suomesta Enklanninmaalle. Lisäksi koneet sinne ovat useimmiten niin täynnä, että tarjouksia ei ole ja paikkoja voi olla viime tingassa muutenkin vaikea saada.

Suosittelen liittymistä Lontoon suomalaisen merimieskirkon tukiyhdistykseen ns. kirkonkiltaan, se on neuvotellut ainakin Finnairin, SASin ja BA:n lennoille ihan kohtuulliset alennukset. Perhejäsenmaksu on tälle vuodelle 22€, yksittäiseltä henkilöltä muistaaksen 14€, ja sen säästää kyllä jo yhden lennon hinnassa takaisin. Kirkonkillan sivuilta ja keskusteluryhmästä saat lisäksi varmasti hyviä käytännön vinkkejä sinne muuttamisesta ja asumisesta. (www.finn-guild.org)

Muuten Finnairin lennot ovat usein ns. yhteistyölentoja, eli hiukan tutkimalla vaihtoehtoja voi samaan koneeseen saada lipun eestiläisen lentoyhtiön lennolle hommattuna >100€ halvemmalla, siltikin killan hinnat ovat olleet halvimmat.

Huomenaamulla Dubliniin, (Guinness here I come!) kolmen hengen edestakaisissa Tre-Dublin lennoissa säästöä yhteensä 486€ Finnairin listahintoihin!

t. Hanu

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Ebookers.fi myy suhteellisen halpoja lentoja mutta kannattaa myos kokeilla ba.co.uk. Netista surffaamalla yleensa loytaa halvimmat lennot. Viimeksi loysin finnairin lennon Man-Hel-Man £130 puntaa

Skoda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Englantiin

Skavstasta lentävä Ryan Air on tosiaan halvin, mutta laivaliput lahden yli syö senkin kilpailuedun aika tehokkaasti. Suomessa Ilmailuhallitus (Finnair) estää halpayhtiöiden tulon tehokkaasti. Itse olen lennellyt hyvällä menestyksellä RyanAirillä. Toimii eikä maksa paljon.

Kunhan pääset Englantiin niin sitten muutaman punnan menopaluut Italiaan, Espanjaan sun muualle ovat sinullekin arkipäivää.

Englannissa on mukava asustella. Työkulttuuri on hiukan verkkaista mutta kaikkeen tottuu. Riippuu toki firmasta ja alastakin.

Pankkiasiat hoituvat nopeimmin vaikkapa verkkopankin kautta, myöhemmin voi sitten avata ihan perinteisen pankkitilin. Itselläni oli Halifaxin perus-web pankki. Muistathan sitten säästää kaikki sinulle tulevat laskut ja kirjeet ensimmäisen kuukauden aikana. Näitä kannattaa pyydellä vaikkapa työpaikasta tai tuttaviasi lähettämään. Näillä todistat osoitteesi mm. pankkitilin avaamiseksi, virastoille ja kirjastoille. Mitään virallista rekisteriä kun ei ole olemassa. Yleensä kolme kirjettä osoitteeseesi riittää ja homma toimii.

Shekkejä kannattaa opetella käyttämään, näillä maksat laskut näppärästi ilman pankissakäyntiä. Pankit tosin ovat yleensä lauantaisinkin auki, joten niihinkin ehtii.

Terveyspalveluita varten kannattaa rekisteröityä johonkin oman lähialueen "Surgeryyn". Kullekin klinikalle on määrätty oma alueensa jolta tulevia he palvelevat. Täältä saat sitten tarvittaessa reseptilääkkeet. Englannissa lääkkeet ovat ilmaisia, reseptinkirjoituksesta menee 5 punnan kertamaksu. Mahdolliset allergia- ja migreenilääkkeet kannattaa siis hankkia täältä - halvalla. Palvelut ovat oman kokemuksen mukaan täysin vertailukelpoisia kotimaisten kanssa.

Verottajan kanssa on suhteellisen helppo asioida. He ovat velvollisia toimittamaan sinulle tarvitsemasi lomakkeet, sitä ennen ei sinun tarvitse liikahtaakaan. Asia ei ole sinun vastuullasi. Tässä jotain infoa verotuksesta parin vuoden takaa. En tiedä onko siihen tullut merkittäviä muutoksia.

Karkea kaava (johon on joitain poikkeuksia) miten lasket veroprosenttisi on:

Verovuoden ajalta ansaitusta tulosta:
Perusverovähennys £4385 (tähän asti ansaitusta tulosta ei mene veroa, vähennys voi vaihdella jonkin verran henkilön iän, tulotason yms. mukaan)

Perusvähennyksen yli menevästä tulosta maksetaan veroa seuraavasti:

Ensimmäiset £1500 Veroprosentti 10%
Seuraavat £26500 Veroprosentti 22%
Tästä ylimenevät Veroprosentti 40%

Tässäpä tällaista perusinfoa. Kysele lisää jos tarvetta on.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kiitos vaan kaikille vastanneille! Paljonko noi Ryanairin lennot maksaa kaiken kaikkiaan, veroineen päivineen? Miten ne voi olla noin halpoja?

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Teacup
Kiitos vaan kaikille vastanneille! Paljonko noi Ryanairin lennot maksaa kaiken kaikkiaan, veroineen päivineen? Miten ne voi olla noin halpoja?

Käsittääkseni niillä on suomalaisille varattuna vain ja ainoastaan seisomapaikkoja siivellä, joten of course ne ovat halpoja.

Hymiö?

Niin ja Teekupille löytyy tietoja myös pienoismalliketjusta...

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kyllä sinne enklantiin kannattaa painella ja kiireesti.

Lontoosta pääsee eteenpäin esim.

- Dublin, £ 12.50, lentsikalla menopaluu ja
- Val d'Isere, £ 99 viikko huippumajoituksella

Itse maahan on maailman suurin ulkoilmamuseo, mutta
siistiytynyt Thatcherin kauden jälkeen.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja minä kun luulin, että suomalaiset on niitä jotka roikkuu köysistä koneen perässä... no joo.

Onko kellään tietoa miten noi kännykkähommat hoituu sielläpäin kätevästi. Onko liittymän avaaminen helppoa? Kokemuksia?

Riz

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers
Ainakin "pay-as-you-go" tyyppisen liittyman hankkiminen on sita etta kavellaan halutun operaattorin vareilla koristettuun liikkeeseen ja ostetaan SIM-kortti. Siita se lahtee. Muistaakseni siina vaiheessa saa sitten valita etta ottaako vain SIMmin ja maksaa "top-up"eilla, eli lataa puheaikaa aina kun on vahissa, tai sitten tekee liittymasopparin joka saattaakin olla vahan mutkikkaampi juttu. Itselle ainakin tuo pay-as-you-go on toiminut hyvin, mita nyt pitaa pitaa huolta etta puheaikaa riittaa. Puheaikaa saa ostettua raaputuskortteina tai sim-kortin kanssa tulevaa korttia vinguttamalla ja maksamalla samalla. Onnistuu useimmissa kaupoissa/kioskeissa.

Jos satut muuten diggaamaan salibandysta, niin Chesterissa operoi suomalaisvoimin toimiva Chester Vikings, joka pelaa liigaa taalla sumuisilla saarilla suht menestyksekkaasti.

Ex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näyttääpi Suomestakin jo pääsevän.

Osoitteessa www.ryanair.com voi vielä ainakin tänään ja huomenna varata kohtuullisen halpoja lentoja. Vaatii Master Cardin tai Visan, sillä tiketit maksetaan saman tien.

Itse tilasin juuri edestakaiset lennot koko perheelle (4 "aikuista" + sylilapsi) akselille Tre-Tukholma-Pariisi, ja hinta jäi alle 400 euron! Siis oikeasti, koko paketti! Tähän toki hotelliyöt sitten perillä, mutta maksoivat ne sitten mitä tahansa (aion varata ne vasta hetken kuluttua), niin kohtuuhalvaksi loma jää joka tapauksessa. Tolla hinnalla on jo melkein sama vaikka joutuisi ruumassa matkustamaan...

Onko kellään kokemuksia tai kuulopuheita ko. firman toimista? Noh, meitsillä on ainakin hetken perästä (=toukokuussa).

-Ex-

PS. Haa, lapset pääsee Disneylandiin! Ja minä myös!

PPS. Ryanair ei järjestä ns. "jatkolentoja", vaan noi lentojen aikataulut on osattava itse laskea siten ettei myöhästy seuraavasta lennosta. Tarkkuutta peliin.

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Nostetaampa ketjua ylös.

Eksyin tässä jotenkin RyanAirin sivuille, ja huomasin, että nykyään pääsee Tampereelta suoraan (Tukholman lisäksi) myös Lontooseen ja reittikartan mukaan Brysseliin kans.

Hinnat eivät todellakaan päätä huimaa, reissu Lontooseen maksaapi "huikeat" 19.99€. Josko sitä lähtisi veronpalautuksilla elvistelemään... Tukholmaan näkyy pääsevän alle kympillä (9.99€).

Että tämmöstä.

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Jep, aika näyttävästi Ryanair on aamulehden sivuilla viimeaikoina esiintynyt - niin artikkeleissa, kuin mainoksissaankin.

Air Botnian seuraaja Blue1 on valittanut siitä, että Ryanair saa käyttää uutta ns. halpalentoterminaalia tampereella ja säästää siinä paljon rahaa. Niin paljon en ole asiaan perehtynyt, että tietäisin miksi muut letoyhtiöt sivät saa samaa terminaalia käyttää?

Pari viikkoa sitten Ryanair ilmoitti, että lento välillä Pirkkala-Skavsta on mahdollisesti loppumassa helmikuun lopulla huonon menestuksen takia. Jos tulanne paranee, niin reitti säilyy, mutta muuten se lopetetaan.

Onhan tuo Ryanair mielenkiintoine. Jos et ole opsikelija, niin pääset Pirkkalasta lentokoneella halvemmalla Lontooseen Stansdtetin kentälle, kuin junalla Lahteen.

Mietikkääpä sitä.

-ipa rules

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kysytään nyt vielä näistä Englannin vero-asioista. Olin siis puoli vuotta sielläpäin ja en todellakaan tienannut tuota Skodan mainitsemaa £4385. Joka tapauksessa työnantajani otti joka viikko palkastani verot pois.

Kaverini oli ollut samalla lailla Englannissa töissä ja häneltä ei otettu penniäkään missään vaiheessa eikä kukaan kysellyt mitään perään. Kyselin silloin pomoiltani usein asiasta ja he antoivat epämääräisiä kierteleviä vastauksia ja lopettivat keskustelun lyhyeen. Suomeen tullessani verovirasto sanoi, että oli minun verot maksettava, kun kyselin heiltä neuvoa asiaan. Nyt olen enemmän kuin pihalla näistä kuvioista. Lisäksi olen kuullut useista eri ihmisistä eri tahoilta jotka olivat saaneet nämä rahat takaisin.

Onko kellään täällä vastaavia kokemuksia?

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Teacup
Kysytään nyt vielä näistä Englannin vero-asioista. Olin siis puoli vuotta sielläpäin ja en todellakaan tienannut tuota Skodan mainitsemaa £4385. Joka tapauksessa työnantajani otti joka viikko palkastani verot pois.

Kaverini oli ollut samalla lailla Englannissa töissä ja häneltä ei otettu penniäkään missään vaiheessa eikä kukaan kysellyt mitään perään. Kyselin silloin pomoiltani usein asiasta ja he antoivat epämääräisiä kierteleviä vastauksia ja lopettivat keskustelun lyhyeen. Suomeen tullessani verovirasto sanoi, että oli minun verot maksettava, kun kyselin heiltä neuvoa asiaan. Nyt olen enemmän kuin pihalla näistä kuvioista. Lisäksi olen kuullut useista eri ihmisistä eri tahoilta jotka olivat saaneet nämä rahat takaisin.

Onko kellään täällä vastaavia kokemuksia?

Siis et tienannut puolen vuoden aikana tuota reilua 4000 puntaa?
Jos verovuoden (huhtikuusta huhtikuuhun) aikana kertyneet ansiot jää alle tuon, niin veroa ei silloin tarvitse maksaa (jos kuuluit siis englannin verotuksen piiriin). Tapauksesta riippuen voi olla että NI (national insurance, sairasvakutuus) maksua joudut jonkun verran maksamaan.

Jos olit alle puoli vuotta niin kuulut edelleen suomen verotuksen piiriin eli maksat verot suomeen (joista saat vähentää englantiin jo maksamasi), jos taas oli yli puoli vuotta niin maksat ne anglantiin. Noin hiukan karkeasti yleistäen.

Jos työnantajasi pidätti veroja niin sait niistä varmaan kuitit (palkkanauha, PAYE slip tai jotain sinnepäin) ? Jos maksoit veroja vaikka tulot jäi alle tuon minimin, niin sittenhän se tarkoittaa että saat veronpalautusta. Oliko työnantaja suomalainen vai englantilainen?

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti ipa rules

Onhan tuo Ryanair mielenkiintoine. Jos et ole opsikelija, niin pääset Pirkkalasta lentokoneella halvemmalla Lontooseen Stansdtetin kentälle, kuin junalla Lahteen.

Mietikkääpä sitä.

-ipa rules

Ryanairia muutaman kerran jo viime vuosina muilla väleillä käyttäneenä täytyy kiljaista riemusta että viimeinkin Lontoo-Suomi välille pääsivät. Pari kertaa on tullut lennettyä Lontoo-Tre väliä, kummallakin kerralla lento on ollut perillä puolisen tuntia etuajassa ja muutenkin kaikki on toiminut ihan ok Ryanairin puolesta. Ikävä kyllä Tampereen kenttä on vaan aika ankea, palveluita ei juuri ole. Check in:in jälkeen on pelkästään kotipizza/kahvila, ei edes kioskia. Ennen checkiniä taas ei ole mitään.. saattajan kanssa ei kahvikuppia saa juotua (kuuemma toisessa terminaalissa jotain olisi?).

Niin, ja lentämään ko. välille on päässyt hintaan 26 euroa yhteen suuntaan sisältäen kaikki verot ja maksut (tarjous). Kaverille kun lipun hintoja katselin joulukuun puoleenväliin niin Ryanairin ja Finnairin hintaero oli menopaluussa vaatimattomat 740 euroa. Finnair ei ollut se halvempi.

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti juppe
Siis et tienannut puolen vuoden aikana tuota reilua 4000 puntaa?
Jos verovuoden (huhtikuusta huhtikuuhun) aikana kertyneet ansiot jää alle tuon, niin veroa ei silloin tarvitse maksaa (jos kuuluit siis englannin verotuksen piiriin). Tapauksesta riippuen voi olla että NI (national insurance, sairasvakutuus) maksua joudut jonkun verran maksamaan.

Jos olit alle puoli vuotta niin kuulut edelleen suomen verotuksen piiriin eli maksat verot suomeen (joista saat vähentää englantiin jo maksamasi), jos taas oli yli puoli vuotta niin maksat ne anglantiin. Noin hiukan karkeasti yleistäen.

Jos työnantajasi pidätti veroja niin sait niistä varmaan kuitit (palkkanauha, PAYE slip tai jotain sinnepäin) ? Jos maksoit veroja vaikka tulot jäi alle tuon minimin, niin sittenhän se tarkoittaa että saat veronpalautusta. Oliko työnantaja suomalainen vai englantilainen?

Olin siis Englannissa helmikuun melkein alusta heinäkuun viimeisille päiville. Tarkalleen ottaen jää alle 6kk:n jos oikein tarkasti katsotaan. Itse olen vaan pitänyt sitä puolena vuotena. No, kuitenkin työnantaja oli englantilainen. Kuiteista säästin muutaman heinäkuulta. Sen mukaan olin maksanut sekä NI:t että verot. Kokonaistulot (Total Gross Pay TD) jäi reippaasti alle 3000:n). Muuten en ole töissä ollut (opiskelua ja armeijaa).

Suomessa verotoimistosta kysyessäni sain vastaukseksi, että Englannilla oli oikeus kerätä ja pitää nuo rahat ja niitä ei takaisin saa millään.

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Teacup
Olin siis Englannissa helmikuun melkein alusta heinäkuun viimeisille päiville. Tarkalleen ottaen jää alle 6kk:n jos oikein tarkasti katsotaan. Itse olen vaan pitänyt sitä puolena vuotena. No, kuitenkin työnantaja oli englantilainen. Kuiteista säästin muutaman heinäkuulta. Sen mukaan olin maksanut sekä NI:t että verot. Kokonaistulot (Total Gross Pay TD) jäi reippaasti alle 3000:n). Muuten en ole töissä ollut (opiskelua ja armeijaa).

Suomessa verotoimistosta kysyessäni sain vastaukseksi, että Englannilla oli oikeus kerätä ja pitää nuo rahat ja niitä ei takaisin saa millään.

No jos se jää päivänkin alle 6kk niin suomen verottaja noista sitten verottaa kun ilmoitat veroilmoituksessa.

Niin, ja suomen verotoimistossa ei tiedetä yhtään mitään englannin verotuskäytännöstä. ei yhtään mitään, mutta silti sieltä annetaan "varmoja tietoja".

Noin vähäisistä tuloista ei olisi veroja pitänyt pidättää, jos sinulla on ollut (uk verotoimistosta saatava) verokoodi (vrt suomalainen verokortti) jonka mukaan veroja pidätetään. Joka tapauksessa, jos veroja niistä tuloista olet englantiin maksanut niin ne todennäköisesti myös saa pois. Jos kyse on ihan pikkusummista niin en tiedä maksaako vaivaa mutta jos on merkittävä summa niin kannattaahan ne pyytää pois. Laita vaikka privaattiviestiä jos kiinnostaa niin voin kaivella sulle linkkejä mistä löytyy lisäinfoa.

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti juppe
Kaverille kun lipun hintoja katselin joulukuun puoleenväliin niin Ryanairin ja Finnairin hintaero oli menopaluussa vaatimattomat 740 euroa. Finnair ei ollut se halvempi.

Tuossa täytyy kyllä sanoa jo olevan vikaa katsojassakin. En tiennyt mitä päiviä olit katsellut tuosta joulukuulta, mutta itse valitsin summassa Finnairin sivulta menon 10.12. ja paluun 16.12. Tuollaiselle suoraan Finskin sivuilta löytyi hinnaksi:
Veroton hinta: 215.00€
Vero: 41.07€
Toimitusmaksu: 15.00€
Eli yhteensä 271.07€

Joten tuollaisen hintaeron löytäminen on kyllä ihan hyvä saavutus, vaikka toki saa sieltä vielä suuremmankin löytymään. En nyt yritäkään kiistää etteikö Ryanair Finnairia halvempi olisi - on toki. Jo Hki-Vantaan ja Heathrowin lentokenttäverokin on paljon paljon isompi kuin Pirkkalan ja Stanstedin vastaavat maksut.

Old TJ

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Old TJ
Tuossa täytyy kyllä sanoa jo olevan vikaa katsojassakin. En tiennyt mitä päiviä olit katsellut tuosta joulukuulta, mutta itse valitsin summassa Finnairin sivulta menon 10.12. ja paluun 16.12. Tuollaiselle suoraan Finskin sivuilta löytyi hinnaksi:
Eli yhteensä 271.07€

Joten tuollaisen hintaeron löytäminen on kyllä ihan hyvä saavutus, vaikka toki saa sieltä vielä suuremmankin löytymään. En nyt yritäkään kiistää etteikö Ryanair Finnairia halvempi olisi - on toki. Jo Hki-Vantaan ja Heathrowin lentokenttäverokin on paljon paljon isompi kuin Pirkkalan ja Stanstedin vastaavat maksut.

Old TJ

No on Finnairinkin hinnat romahtanu aika lailla alkuvuodesta. Helmikuun alussa ei nuoriso-alennuksillakaan saanut alle 300:n meno-paluuta Finnairilla, ei edes lähelle. SAS jäi pikkasen alle Kööppenhaminan kautta. Kyllä siitä Ryanairista on tässäkin mielessä hyötyä.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Teacup, odota kun saat ensi toukokuussa, verovuoden paattymisen jalkeen, P60 formin ja sen kanssa sitten Inland Revenueen, niin sielta sitten aika nopeassa tahdissa tipahtaa sekki. Nain on minulla ja tyttoystavallani kaynyt jo useana vuonna.

Englannissa on vain se, etta palvelutaso missa tahansa asiassa on aivan kasittamattoman kirjava. Jos et saa jostain tyydyttavaa vastausta, niin kannattaa kysya seuraavalta ihmiselta. Se ei tietenkaan ole varmaa, etta tyydyttaako sekaan vastaus, mutta se on lahes varmaa, etta vastaus on kuitenkin eri.

Eli: selvittele asioita Inland Revenuen kanssa ja ala todellakaan usko kaikkea mita sinulle sanotaan, vaan kysy tarvittaessa seuraavalta virkailijalta.

Olen muuten menossa Chesteriin asioille ensi viikonlopuksi, eipa ole koskaan tullut siella kaytya. Mahtaa olla melkoinen tuppukyla, vihjaisepa jotain paikkoja.

EDIT: Niin ja sitten viela varoituksen sana Stanstedille halajaville. Meno-paluu junalla Stansted - Liverpool Street - Stansted maksaa £23, kun taas Heathrowlta paasee muutamalla punnalla.

Onhan lippu edelleen halvempi, mutta jos esim paakaupunkiseudulta meinaa tehda vaivalloisen HEL - TMP - STN - TMP - HEL -reissun, niin kannattaa laskea sen kokonaishinta verrattuna huomattavasti aikaa saastavaan HEL - LHR - HEL -reissuun... Maksaahan juna HEL - TMP -HEL myos jotain vajaa 50e.

Heathrow'lle, kun kuitenkin paasee Stadista noin 200:lla eurolla.

Viimeksi muokattu:

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti pernaveikko
Teacup, odota kun saat ensi toukokuussa, verovuoden paattymisen jalkeen, P60 formin ja sen kanssa sitten Inland Revenueen, niin sielta sitten aika nopeassa tahdissa tipahtaa sekki. Nain on minulla ja tyttoystavallani kaynyt jo useana vuonna.

Englannissa on vain se, etta palvelutaso missa tahansa asiassa on aivan kasittamattoman kirjava. Jos et saa jostain tyydyttavaa vastausta, niin kannattaa kysya seuraavalta ihmiselta. Se ei tietenkaan ole varmaa, etta tyydyttaako sekaan vastaus, mutta se on lahes varmaa, etta vastaus on kuitenkin eri.

Eli: selvittele asioita Inland Revenuen kanssa ja ala todellakaan usko kaikkea mita sinulle sanotaan, vaan kysy tarvittaessa seuraavalta virkailijalta.

Olen muuten menossa Chesteriin asioille ensi viikonlopuksi, eipa ole koskaan tullut siella kaytya. Mahtaa olla melkoinen tuppukyla, vihjaisepa jotain paikkoja.

No sain kyllä sellasen P60 formin jo rupeamani alkupuolesta silloin, oliko se nyt sitten toukokuussa. Siihen nyt ei kovin paljoa kerennyt vielä veroja kertyä, mutta eipä ole sitäkään rahaa kuulunut. Ja kysyin monelta ihmiseltä paikanpäällä siitä, mutta neuvo siis oli että vasta Suomessa... En siis ole enää Englannissa joten olisi siis soitettava Englannin verotoimistoon (kalliita puheluita ja onnistumisesta ja yhteisymmärrykseen pääsystä ei mitään takeita, joten taitaa jäädä). Thank you England! Noilla rahoilla se Irakin sota rahoitettiin :-)

Pitänee odottaa sitä jälkimmäistä paperia.

Ikävä kyllä työpaikkani vaihtui silloin sittenkin Chesteristä Hope Coveen, joten valitettavasti en kykene sinua tuossa auttamaan. Tai no on Hope Covekin ehdottomasti käymisen arvoinen paikka, loistava lomakohde jos haluaa esim. rentoutua, mutta jos kutsut Chesteriä tuppukyläksi niin...

Englannissa ei muuten anneta tehdä mitään yksinkertaista asiaa helposti. En saanut nousta tikapuilla edes vähäsen tai irroittaa edes toista jalkaa lattiasta avonaisen ikkunan luona. Olisinhan toki loukannut itseni. Tai että sahaa tai kirvestä olisi saanut käyttää silloin kun ne olivat ainoat sopivat työvälineet - ei puhettakaan. Käsi olisi varmasti mennyt poikki sillä sekunnilla huolimattomuudestani johtuen. Oh yeah... Ja tuttu samalla työpaikalla kertoi miten hänelle annettiin tehtäväksi pilkkoa puita: ensin kunnon koulutus asiantuntijalta, sitten piti täyttää lomakkeita ja lopuksi puettiin suojapuvut ja -hansikkaat...

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti Old TJ
Eli yhteensä 271.07€

Old TJ

Katsoin lentoja silloin 11-15.12, eli to-iltana lontooseen ja su iltana takaisin. silloin hinta oli hiukan vajaat 800 euroa.

noille mainitsemillesi päiville (10-16.12) sain hinnaksi viisisataa euroa finnairin webbisivuilta.

AY835 V HEL -> LHR
Turisti 19:30 20:40
AY840 H LHR -> HEL
Turisti 16:10 21:05

Aikuinen 446.00 41.16 1 487.16 EUR
KOKONAISHINTA 487.16 EUR
TOIMITUSMAKSU 15.00
YHTEENSÄ 502.16 EUR

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti pernaveikko
EDIT: Niin ja sitten viela varoituksen sana Stanstedille halajaville. Meno-paluu junalla Stansted - Liverpool Street - Stansted maksaa £23, kun taas Heathrowlta paasee muutamalla punnalla.

Onhan lippu edelleen halvempi, mutta jos esim paakaupunkiseudulta meinaa tehda vaivalloisen HEL - TMP - STN - TMP - HEL -reissun, niin kannattaa laskea sen kokonaishinta verrattuna huomattavasti aikaa saastavaan HEL - LHR - HEL -reissuun... Maksaahan juna HEL - TMP -HEL myos jotain vajaa 50e.

Heathrow'lle, kun kuitenkin paasee Stadista noin 200:lla eurolla.

Heathrown juna on kyllä muistaakseni kalliimpi kuin Stanstedin, nopeampihan se kyllä on. Stanstedista pääsee myös bussilla joka on reilusti junaa halvempi (ja hitaampi - riippuen vähän siitä minne päin Lontoota on menossa).

Heathrowsta pääsee myös metrolla keskustaan, mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras reitti.

Hki-Heathrow hinta lienee yhteen suuntaan sen 200 euroa jos yhdensuuntaisia lippuja finskiltä saa(?)

Ryanair ajattaa bussia hki-treen kenttä, mikä menee suoraan terminaaliin ja lienee helsingistä helpoin reitti jos ei omalla autolla kulje, maksaa 20 euroa ja junaan verrattuna ei tarvitse vaihtaa kulkuvälinettä tampereella. Kentälle on kuitenkin treen keskustasta jonkunverran matkaa.

Old TJ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti juppe
noille mainitsemillesi päiville (10-16.12) sain hinnaksi viisisataa euroa finnairin webbisivuilta.

AY835 V HEL -> LHR
Turisti 19:30 20:40
AY840 H LHR -> HEL
Turisti 16:10 21:05

Aikuinen 446.00 41.16 1 487.16 EUR
KOKONAISHINTA 487.16 EUR
TOIMITUSMAKSU 15.00
YHTEENSÄ 502.16 EUR

Juu - noille lennoille hinta näyttää tosiaan olevan tuollainen. Mutta yleensä ottaen, jos haluaa halvempia lentoja niin ei kannata valita sellaisia, mistä jo Finskin sivu sanoo, että paikkoja on jäljellä enää "rajoitetusti". Kyllä niistä on jo ne halvemmat paikat menneet. Näin myös noilla valitsemillasi lennoilla. Itse valitsin siitä aikaisempia lentoja, joissa ei tuota "rajoitetusti"-varoitusta ollut. Tuolloin siis tuo 271€.

Viestin lähetti juppe
Heathrown juna on kyllä muistaakseni kalliimpi kuin Stanstedin, nopeampihan se kyllä on. Stanstedista pääsee myös bussilla joka on reilusti junaa halvempi (ja hitaampi - riippuen vähän siitä minne päin Lontoota on menossa).

Heathrowsta pääsee myös metrolla keskustaan, mikä on hinta-laatusuhteeltaan paras reitti.

Heathrow Express muistaakseni £13 yhdensuuntainen matka, joten kallista se on. Tubella on hitaampi, mutta ei maksakaan paljon mitään ja toisekseen siinä pääsee pois missä haluaa eikä pelkästään Paddingtonilla. Eli jos nyt ei tulenpalava kiire ole niin ehdottomasti Tubeen.

Old TJ

EDIT: Teinpähän tässä vielä työpäivän ratoksi lisää vertailevaa tutkimusta. Itsekin kun Oulussa asun niin tuohon halvimpaan Finskin hintaanhan tulee vielä ~100€ lisää jos Finskillä haluaa Oulusta Helsinkiin. Flying Finnillä sama halvimmillaan 58€.

Mutta kun kahdella lennolla sinne Lontooseen on kuitenkin Oulusta mentävä niin vertailun vuoksi kurkkasin mitä skandinaaviset ystävämme eli SAS/Air Botnia tarjoaa. Ja sieltä noille päiville löytyi hinnaksi 278€. Eli käytännössä sama kuin Finski Helsingistä, joten olisi halvin tarjous Oulusta.

Onhan SAS tietenkin Helsingistäkin vaihtoehto, ainoa vika vaan, että silloin on yksi ylimääräinen koneenvaihto joko ARL tai CPH. Hinta kuitenkin Finskiä huomattavasti edullisempi eli 208€. SAS pesi siis Finskin näissä hinnoitteluissa.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy