Guns N' Roses - Uusi alku vai lopullinen mahalasku?

  • 5 610
  • 31

axe

Jäsen
Jos pelkkä nimi Axl Rose herättää sinussa vahvan inhoreaktion, niin kannattanee heti painaa sitä back-nappulaa ja valita joku toinen viestiketju.

Niin, Guns N' Roses on tässä parisen vuotta tehnyt hitaasti paluuta ja ihan viimeisen parin viikon aikana iskenyt pikkuisen isompaa vaihdetta silmään jo myyttiseksi muuttunutta Chinese Democracy -levyä odotellessa.

Tässä kohdassa on ensimmäiset vastatuhahdukset kuuluneet jo. Ei se ole enää mikään Guns N' Roses vaan Axlin sooloyritys. Niille, jotka eivät tiedä, niin Axl Rose osti/kiristi muilta alkuperäisjäseniltä oikeuden käyttää bändin nimeä, ja nykyään bändi ei sisällä enää muita vanhoja tuttuja kuin Axlin itsensä, plus ennen Use Your Illusioneja mukaan liitetyn kosketinsoittaja Dizzy Reedin. Poissa ovat siis myös Duff McKagan ja ennen kaikkea Slash. Monien mielestä Guns N' Rosesia ei voi olla olemassa ilman Slashia. Minä jätän kuitenkin tämän ainakin mulle jo hyvin kuluneen debatin väliin. Se on sellainen aihe muutenkin, että siihen ei koskaan saada minkäänlaista ratkaisua. Minä olen kuitenkin hyväksynyt, että Guns N' Roses tarkoittaa nyt Axl Rosea ilman entisiä kumppaneitaan.

Otetaan nyt vielä kuitenkin sen verran tätä sivuaihetta, että miksi mies sitten välttämättä haluaa kutsua bändiään edelleen Guns N' Rosesiksi, vaikka on vaihtanut kaikki muut jäsenet? Miksei Axl Rose Project tai Gunless Roses tai mitä tahansa? Mun nähdäkseni tähän on pari hyvää syytä. Markkinointi on yksi. Guns N' Roses ulottaa nimenä lonkeronsa paljon useampaan paikkaan ja pidemmälle kuin pelkkä Axl Rose. Axliä joko rakastetaan tai vihataan, mitään välimuotoa ei ole. Guns N' Roses sen sijaan saatetaan inhopiireissäkin muistaa bändinä, "jolla oli pari ihan ok biisiä vaikka se laulaja olikin huono ja kusipää". Jotkut ihmiset ovat valmiita antamaan Guns N' Rosesille mahdollisuuden mutta pelkkää Axl Rosea he eivät voisi sietää. Toinen mun mielestäni varsin kelpo syy on se, että samanniminen bändi saa soittaa vanhoja biisejäkin. Kuvittelisin vastarintaman naureskelevan, jos Axl Rose toisen nimisellä bändillään soittaisi livenä Sweet Child O' Minea ja muita vanhoja hittejä. GNR:lle taas on luontevaakin soittaa tuttuja GNR-biisejä, vaikka soittajat sitten olisivatkin muita kuin ne alkuperäiset.

Näihin syihin voisi varmaan lisätä myös Axl Rosen egoismin. Jollakin lailla mies on alusta alkaen nähnyt bändin ikään kuin omana projektinaan ja on diktaattorimaisesti johtanut sitä haluamaansa suuntaan. Ja kun olen lukenut suunnilleen kaikki netissä olevat haastattelut niin Axliltä, Slashiltä, Duffilta kuin Izzyltäkin (Stevenillä ei paljoa sanottavaa ole ollut), niin kenties valinta on ollut oikea. Axlin vision mukaisesti Guns N' Rosesista tuli maailman isoin, vaikka se sitten kääntyikin bändiä vastaan ja teki siitä vitsin. Ilman Axliä GNR olisi luultavasti tehnyt yhden loistavan levyn ja sitten tuhoutunut huumeisiin jossakin Los Angelesin klubipiireissä, joihin mm. Slash olisi ilmeisesti hyvinkin tyytynyt, kuten miehen sooloprojektien vaatimattomuus selvästi kertoo. Mutta kuten sanottu, tää aihe ei enää minua niin liikuta. Olen kuitenkin seurannut näitä 90-luvun hiljaisia vuosiakin kaikkine miehistövaihtoineen niin intensiivisesti, että se tietty vieraantumisefekti on jo hävinnyt ja tapahtuneet on hyväksynyt. Guns N' Roses on nyt tällainen mikä se on.

Mikä se sitten on? Axl Rose on vocals tietysti. Kitaristeja bändissä on kolme. "Yksikään kitaristi ei voi korvata Slashiä", on Axlkin sanonut. Ehkä mies siksi kokeilee useammalla. Näkyvin hahmo näistä on mystinen kitaravirtuoosi Buckethead, mies joka esiintyy keltaisessa sadetakissa Mike Myers -naamari kasvoillaan ja Kentucky Fried Chickenin kanaämpäri päässään, vetää soolo-osuudessaan breakdanceä ja heiluttelee nunchakuja, ei anna haastatteluja, ei näytä koskaan kasvojaan ja julkaisee soololevyjä useammin kuin Kari Peitsamo. Toinen varsin omalaatuisen näköinen heppu on goottityylinen Robin Finck, joka tunnetaan Nine Inch Nailsistä ja Cirque de Soleilista. Viimeisin kitaristilisäys alkuperäisen bändin hajottajaksi nimetyn Axlin kaverin Paul Hugen tilalle on Richard Fortus, jonka aiempiin "meriitteihin" kuuluvat mm. keikat N'Syncin ja Enrique Inglesiasin kanssa. Bassossa häärii Duffin tapainen punk-tyyppi Tommy Stinson (ex-Replacements) ja rummuissa Brain (Brian Mantia, ex-Primus). Koskettimia hoitelee jo aiemmin mainitun Dizzy Reedin lisäksi Chris Pitman.

Bändi on nyt väsännyt tätä uutta levyään ikuisuuden. Nimi Chinese Democracy on kerrottu jo vuosia sitten, mutta nyt viime viikkojen aikana on saatu lisää infoa. Axl on esitellyt kannen valokuvan keikalla ja kertonut, että levylle tulevat biisit ja jopa niiden järjestys on saatu valittua tähän mennessä varmaankin noin sadasta biisiehdokkaasta. Ja että CD:n seuraajakin on samantien valmis ja ilmestyy kunhan levy-yhtiö on päättänyt, että CD on tehtävänsä tehnyt ja on toisen levyn aika. Richard Fortus kuitenkin liittyi bändiin vasta melko hiljattain ja ilmeisesti takoo osan kitaroista levylle uusiksi nyt jo noin tuhannenteen kertaan ennen kuin levy ilmestyy. "You will see it, but I don't think 'soon' is the word", Axl sanoi MTV:lle viime perjantaina.

Levyltä on saatu hiukan maistiaisia, kun bändi on tässä viimeisen kahden vuoden aikana esiintynyt noin kymmenkunta kertaa. Keikkasetit ovat koostuneet lähes yksinomaan Appetite For Destructionin materiaalista ja muutenkin vanhoista biiseistä, mutta syy ei ole uusien hyvien biisien puuttuminen vaan internet. Jokainen show bootlegataan ja biisit ovat imuroitavisssa netistä kahdessa päivässä. Axl on pyrkinyt suojelemaan "lastaan" ennenaikaiselta julkistumiselta ja haluaa ihmisten kuulevan uudet biisit valmiina teoksina studioversioina eikä huonolaatuisina raakaversioina livenä. Kun CD joskus ilmestyy, luultavasti settilistakin vaihtuu tuoreemmaksi.

Uuden bändin (vaikka sekin on jo suurimmaksi osaksi "vanha" bändi koska jäseniä on taas vaihtunut...) biiseistä Oh My God julkaistiin Schwarzeneggerin End of Daysin soundtrackilla, mutta se ei juuri positiivista huomiota herättänyt. Mun mielestäni se ei ole huono biisi, mutta erilainen eikä missään tapauksessa GNR-standardien mukainen. Se on myös hyvin koneellisen kuuloinen, vaikka huhut Axl Rosen suuntautumisesta ihan kokonaan techno-industrialiseen NIN-tyyppiseen musaan ovatkin vääriä. OMG on pudotettu myös soittolistalta viime aikojen keikoilla, joten se lienee hylätty kappale.

Livebootlegeillä on kuultu kappaleet nimeltä Madagascar, The Blues, Silk Worms, Riyadh and the Bedouins ja levyn nimikappale Chinese Democracy. Madagascar on lähes spektaakkelimainen keskitempoinen balladi. The Blues jatkaa lyhennetyn November Rainin jalanjäljissä Axlin pianorockballaditarinoita epäonnistuneesta rakkaudesta. Riyadh (tai Rhiad) on omalaatuinen rockbiisi jossa minä olen kuulevinani vaikutteita arabimusiikista. Silk Worms on paras/pahin esimerkki Axlin mieltymyksestä koneisiin. Se on ikään kuin hiukan melodisempi ja laulunomaisempi versio UYI:n My Worldistä. Chinese Democracy taas on aika suora parin-kolmen soinnun rock-biisi melkein grunge-hengessä.

Uusi GNR potkaisi comebackinsä kunnolla vauhtiin viime viikolla MTV:n Video Music Awardsissa, jossa se yllätysesiintyjänä päätti koko shown -- ja varasti koko shown. P. Diddyt ja Justin Timberlaket esiintyivät kyllä omalla sarallaan hyvin taustatanssijoidensa kanssa ja Eminem voitti pyttyjä ja aiheutti pahennusta, mutta Guns N' Rosesin raaka kahdeksanminuuttinen medley lopussa oli ihan selvästi koko homman kohokohta. Niin se tuntui olevan myös juhlayleisölle, joka tv-kuvan perusteella näytti innostuvan oikein kunnolla kuullessaan Welcome To The Junglen ensimmäiset kitarariffit ja nähdessään Axlin ryntäävän esiin.

Minä olin kuullut melko varmoja huhuja, että GNR tosiaan tekisi sen yllätysesiintymisen ja katselin koko homman. Kun ohjelman juontaja Jimmy Fallon yhdelle mainoskatkolle mennessä sanoi, että jotain mahtavaa on tapahtumassa esiripun takana ja jos olette kuulleet huhun niin se on totta, niin koko puuduttavan shown uneliaisuus kaikkosi minusta hetkessä. Pari mainoskatkoa myöhemmin Fallon ilmestyi kameran eteen GNR-paita päällään, vihelsi Patiencen introa ja kertoi, että pian se tapahtuu, "we just need a little patience", ja silloin mulla ihan oikeasti meni kylmänväreet selkää pitkin.

Lopulta kaikki palkinnot oli jaettu ja Fallon tuli pitämään loppupuheensa eikä meinannut pysyä housuissaan. Poika oli kuin pikkulapsi karkkikaupassa ja kiirehti äkkiä läpi kiitokset yleisölle ja New Yorkille. Juontonsa hän lopetti: "...and for those who don't live in New York, welcome to the jungle. Ladies and gentleman, GUNS N' FUCKIN' ROSES!" Juontaja-Fallonista oli hetkessä tullut fani-Fallon ja siinä unohtuivat kirosanakiellotkin. Yhtä innoissaan tuntui olevan yleisökin joka puhkesi huutoon jo, kun juontaja sanoi vasta "welcome to the jungle".

Esirippu nousi paljastaen vihreässä valossa kylpevän lavan, Finck heitti ensimmäiset riffit ja sitten kuvassa oli Axl vetämässä biisin alku-ulinan pidempään ja raaemmin kuin koskaan. Me liked very very much. Noin 10 vuotta sitä oli odotettukin ja siinä mies nyt oli livenä ainakin telkkarissa. Ei varmaan tarvi mainita, että mulla oli jo lippu kourassa viime joulukuussa peruutettuun Helsingin konserttiin.

Bändi soitti kuin itse perkele. Lavalla oli jonkinlaisia friikkejä, ei Slashiä, ei Duffia, mutta musiikki soi tiukemmin ja paremmin kuin vanha GNR oli niitä livenä koskaan esittänyt. Pienenä miinuksena nautintoon oli itse Axl, jonka ääni ei ollut kunnossa. Se kuulosti ohuelta ja voimattomalta, ihan kuin se WTTJ:n intron alku-ulina olisi vienyt ilmat keuhkoista ihan täysin. Useampaan kertaan katsottuna ja kuunneltuna se ei kuitenkaan kuulosta niin pahalta. Eikä Axl koskaan kummoinen live-laulaja ole ollutkaan, siis puhtaasti lauluääneltään, vaikka esiintyjänähän mies hakee vertaistaan. Ja kun noita ihan vain viikonkin takaisia live-mp3:sia on kuunnellut ja kuullut Axlin pitävän vaikeatkin nuotit pidempään ja puhtaammin kuin koskaan, niin sitä tietää ettei se ääni ole kadonnut vaan vain parantunut. Axlille sattui syystä tai toisesta -- kenties niinkin maallisesta syystä kuin ihan hermorauniona olemisesta joutuessaan pitkästä aikaa miljoonien ihmisten eteen -- huono päivä mahdollisimman huonoon paikkaan. Silti mies pisti esiintymiseensä niin paljon ja bändi soitti niin hyvin, että ei sitä oikeasti edes huomaa. Sellaista oikea liverock joskus on, ja taustanauhan mukana huuliaan liikuttaviin barbinukkeihin tottuneet eivät tahdo sitä tajuta.

Lisäksi Axlillä oli selvästi vaikeuksia kuulla tarvitsemiaan asioita korvassaan olevasta monitorista. Mies räpläsi sitä ja vyötäröllään olevaa säädintä koko ajan. Ja kun laulaja myöhästyy neljä kertaa saman mittaisen hetken verran kymmenen sekunnin pätkän aikana, niin eiköhän se kerro, että mies ei kuule korvassaan oikeita ääniä tai ainakaan oikeaan aikaan. Joku muusikko varmaan tietäisi tästä enemmän.

WTTJ oli aikarajoituksen takia lyhennetty pariin pikaiseen säkeistöön, jonka jälkeen bändi siirtyi suoraan uuteen biisiin Madagascariin. Mun mielestäni pelkästään Madagascar on riittävä oikeutus sille, että tää uusi levy joskus ilmestyy. Se on loistava, kaunis, koskettava, varsinkin kun Axl pistää esitykseen kaikkensa. Biisin rauhallisemman tempon myötä Axl ei juossut lavalla muutenkaan samaan tahtiin ja ääni pysyi paremmin aisoissa. Madagascar katkaistiin myös noin puoleenväliin ja siirryttiin suoraan medleynä Paradise Cityyn. Taas Axlin ääni kuulosti kireältä ja pakotetulta, mutta kun biisi pääsi vauhtiin kolmen kitaran voimalla, niin kukaan ei edes huomaa sitä. Valot välkkyvät, paperisilppu lentää ilmassa, bändi rokkaa perseensä ruvelle ja Axl kaiken seassa juoksentelemassa sinne tänne. Mahtavaa!

Lopuksi Axl antoi vielä backstagella lyhyen haastattelun MTV:lle vaikka siinä ei nyt hirmusti infoa tullutkaan. Hiljaiseloa on ollut ja homma on kestänyt, koska "tämän hirviömäisyyden kokoaminen mies kerrallaan ei ole ollut helppoa".

MTV-esiintymisellä oli selvä positiivinen vaikutus. Mulla on koneellani kaikki nämä uudet biisit, jotkut parinakin versiona, ja KaZaassa ne ovat olleet viime viikonlopusta lähtien erittäin kysyttyä tavaraa. Varsinkin Madagascaria on imppaamassa jatkuvasti joku. Nimi Guns N' Roses on nyt kaivettu unholasta ja herättää taas keskustelua, myös paljon kritiikkiä, kuten se teki huippuaikoinaankin. Axl Rosea on helppo inhota ja vihata ja hyvin monet haluavat käyttääkin sitä helppoutta hyväkseen.

Axl Rose itse on nyt 40-vuotias. Pahat kielet puhuvat peruukista tai ainakin vahvoista hiuslisäkkeistä, sillä miehen letti on nyt vedetty kokonaan pikkuleteille (braids). Puhutaan kasvoleikkauksista, jostain ihon alle ruiskutettavista ryppymyrkyistä, lihomisesta (löysä football jersey ja löysät housut eivät paljasta kropan kuntoa, mutta mistään jarisillanpäästä ei ainakaan ole kyse), mutta millään niistä ei ole ainakaan mulle väliä. Mies on palannut ja rokkaa. Bändi ei ole vanha GNR mutta se on musiikillisesti loistava kokonaisuus, joka todella osaa soittaa ja myös esiintyä. Toivottavasti tuleva levy pystyy myös osoittamaan, että Axlillä on edelleen tallessa myös lahjakkuus biisintekijänä.

Tästä piti tulla vain ihan pieni ilmoitus, että GNR on jossakin muodossa palannut ja ikään kuin sörkkäisy hiillokseen, että lähteekö sieltä nousemaan positiivisia vai negatiivisia liekkejä. Mutta sitten tästä tulikin joku paineen purku missä halusin sanoa mahdollisimman paljon siitä, mitä yksi pieni kahdeksanminuuttinen telkkarissa sai mut tuntemaan.

Guns N' Rosesin uusi levy Axlin vision mukaisena on jotain, mitä minä olen odottanut kiihkeästi jo lähes yhtä kauan kuin Tapparan mestaruutta. Molemmissa unelmissa ollaan lähellä. Toivottavasti Axl ei aiheuta samanlaista pettymystä kuin Tappara viime keväänä.

Ja mun mielestäni musiikkimaailma tarvitsee taas "pelastamista". Mikään ei ollut hienompaa kuin nähdä MTV:n isoimmassa ohjelmassa aitoa livenä soitettua kovaäänistä rockmusiikkia. MTV:stä ja sen trendinluontiluonteen takia koko musiikista on liian kauan puuttunut Welcome To The Jungle, ihan sama soittaako sitä Slash vai Buckethead. Rockmusiikki on taas hiukan heräillyt rapin ja poikabändien puudutuksesta, mutta ehkä sen todelliseen esiin nostamiseen tarvitaan sellainen hullu ja omapäinen nero kuin Axl Rose, joka tekee asiat niin kuin itse haluaa, ei niin kuin managerit ja imagonluojat käskevät.

Jokaisella on tietysti oikeus mielipiteeseensä, mutta vaikka en sitä juuri sinulta vielä ole kuullutkaan, niin olen oikeasti täysin väsynyt kuulemaan, että Axl Rose on idiootti kusipää eikä tää ole mikään Guns N' Roses eikä sitä voi olla olemassa ilman Slashiä. Jokeritkin pysyi sittenkin elossa ilman Otakar Janeckyä vaikka jotkut kiihkoilijat sitäkin epäilivät. Slash ei ole enää Guns N' Rosesissa ja se on vain hyväksyttävä.

Minä ainakin hakeudun joka päivä tietyille suosikkisivuilleni odottaen uutista siitä, että Chinese Democracyn julkaisupäivä olisi viimeinkin vahvistettu virallisesti myös Axl Rosen taholta. Tosin tähän loppuun sopii ihan parin viikon takainen lainaus mieheltä itseltään:

"If you're waiting...don't. Live your life. That's your responsibility, not mine. If it were not to happen, you won't have missed a thing. If in fact it does, you might get something that works for you. In the end you could win on this either way. But if you're really into waiting, try holding your breath for Jesus 'cause I hear the payoff may be that much greater."
 
Viimeksi muokattu:

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Izzy Stradlinin lähtö oli tuhon alku. Kyllähän miehen pystyy korvaamaan toisella soittajalla, mutta biisien teko onkin sitten eri juttu. Izzyn kynästä lähti pääasiassa nämä bändin parhaat rynkytysbiisit. Axl teki hienoja ballaadeja. Näin ainakin oma mielipiteeni esim. Use Your Illusion levyistä. En nyt jaksa kaivaa ekaa levyä, mutta siinähän muistaakseni koko bändi pistettiin aina biisien tekijöiksi???
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Kerrassaan hienon paketin oli Axe kasannut...selvisipä sitä lukiessa, mistä tuo jatkoajan nimimerkkikin lienee peräisin.

Kuka tietäisi kertoa, mitä Izzy, Slash ja Duff puuhaavat nykyään ja missä väleissä ovat Axl:n kanssa. Mielelläni haaveilisin jostain originaalikokoonpanon heittämästä keikasta tai jopa virallisesta comebackistä. Kertokaa siis viisaammat, ovatko herrat enää edes puheväleissä?
 

axe

Jäsen
Slash, Duff ja Matt Sorum ovat ilmeisesti tekemässä "vastaiskua" ja jammailevat yhdessä. Jossakin vaiheessa sanottiin, että myös Izzy olisi ollut tässä nipussa mukana, mutta en ole varma. Laulajana oli entinen Buckcherry-vokalisti Josh Todd, mutta sittemmin uuden miehen etsiminen sille tontille on käynnistynyt. Projektin aikomuksena on levyttää uutta originaalimateriaalia.

Slash sai viime torstaina pojan. Hiljaisten vuosien aikana Duff poksautti haimansa, meinasi kuolla ja on sittemmin tervehdyttänyt elämänsä ilmeisesti kokonaan ja juoksee maratonejakin. Izzy väsäilee pienten ympyröiden rocklevyjään ja mun mielestä Izzy kaipaa Axliä biisintekijänä enemmän kuin Axl Izzyä. Izzy haluaa vain soittaa, ei tehdä ikimuistoisia biisejä.

Yhteistyö Axlin kanssa ei taida tulla kuuloonkaan siitä syystä, että Axl vihaa entisiä kavereitaan. Oli sitten syytäkin tai vainoharhaa, niin Axl sanoo, että Slash ja co. ovat tavalla tai toisella pyrkineet jatkuvasti myrkyttämään uuden kokoonpanon tekemisiä. "People have worked very hard - meaning my former friends - so that I couldn't be here tonight", Axl kertoi lavalla Riossa puolitoista vuotta sitten. Viime viikolla Leedsissä joku yleisöstä oli Patiencen aikana ilmeisesti kysellyt kovaäänisesti Slashin perään ja Axl puolikeskeytti biisin vastatakseen mikrofoniin "Up my ass, that's where Slash is. Now go home!"

Lisää suhteesta ex-jäseniin Axlin omin sanoin parin viikon takaisesta haastattelussa gnronline.comissa: "Slash has lied about nearly everything and anything to nearly everyone and anyone. It's who he is. It's what he does. Duff's support for the man though understandable in one sense in regard to his circumstances, is inexcusable, and furthers my distance from the two of them. For me Matt doesn't figure into the equation and for as much as I was a friend to him he was incapable of reciprocating and life is much better without such an obvious albatross."

Huhujen mukaan MTV oli ehdottanut tuonne VMA:han yllätykseksi vanhan GNR:n paluuta. Neljälle muulle alkuperäisjäsenelle se olisi luonnollisesti sopinut, mutta Axl oli raivostunut ehdotuksesta ja jättänyt koko MTV:n melkein kokonaan väliin. Mies on tehnyt vuosikausia töitä uuden miehistön kanssa ja yrittää tehdä uutta läpimurtoa uuden bändin kanssa ja MTV olisi halunnut torpedoida sen nostalgian vuoksi.

Jos noita Axlin rönsyileviä ajatuksia haluaa lukeaa enemmän, niin niitä löytyy osoitteesta www.gnronline.com ja heti siinä etusivulla.
 
Viimeksi muokattu:

kipa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves,Philadelphia Flyers,Arsenal
Täytyy toivottaa onnea Axl Roselle uuden kokoonpanon kanssa.Toivottavasti menestyvät ja saavat yleisöä taakseen.Mutta olisihan mahtava juttu jos Axl Rose,Slash,Duff Mckagan ja Izzy Stradlin joskus vielä mahtuisivat samalle lavalle ja tykittäisivät legendaarisia biisejänsä.Se jos mikä palauttaisi uskon kunnon rockmusiikkiin.

Kyllä minäkin olen heti musiikkiliikkeen kassalla ostamassa omani,kun Chinese Democracy ilmestyy.On muuten tulevalla levyllä komea nimi,kantaa ottava sekin?
 

Kopteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Bruins
Viestin lähetti kipa
Mutta olisihan mahtava juttu jos Axl Rose,Slash,Duff Mckagan ja Izzy Stradlin joskus vielä mahtuisivat samalle lavalle ja tykittäisivät legendaarisia biisejänsä.Se jos mikä palauttaisi uskon kunnon rockmusiikkiin.

Ja minä kun luulin olevani ainoa...

Vastenhakoisesti olin lähdössä sille peruuntuneelle keikallekin...
Axe n kirjoitus pisti kyllä vähän miettimään mutta kun SE EI OLE GUNS N ROSES!!!!!!

Slash, Steven, Izzy,Axl ja Duff. Siinä on minun Guns n Roses!
Sorumkin oli "vaihdokki" ja Izzyn lähtiessä homma hajosi käsiin...
Ikimuistoiset keikat olen kokenut näillä varamiehilläkin (Gilby ja Sorum) mutta se ei ole sama asia....

Katsoiko joku uukakkosen keikan viime perjantaina, sama bändi ollu koossa jo parikymmentä vuotta! Kyllä siinä on heti eri fiilis...
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
GNR oli osa varhaisnuoruuttani.

Niin, GNR:n ja nimenomaas Slashin ansiosta aloin soittamaan kitaraa 11-vuotiaana. Seinät tapetoin Gannareiden julisteilla, ja itseasiassa samat julisteet ovat vielä seinillä tuolla lapsuudenkodissani :)

Odotan comebackiä innolla, ja kai se levykin pitää hankkia.
Ihan vaan vanhojen, hyvien aikojen vuoksi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti kipa
Täytyy toivottaa onnea Axl Roselle uuden kokoonpanon kanssa.Toivottavasti menestyvät ja saavat yleisöä taakseen.Mutta olisihan mahtava juttu jos Axl Rose,Slash,Duff Mckagan ja Izzy Stradlin joskus vielä mahtuisivat samalle lavalle ja tykittäisivät legendaarisia biisejänsä.Se jos mikä palauttaisi uskon kunnon rockmusiikkiin.

Kyllähän se mahtavaa olisi. G 'n R on kuitenkin minulle "se" bändi ja tulee aina olemaan. Mutta kyllä se vähän niin on kuten Korak sanoi että Izzyn lähdöstä se alamäki alkoi. Jos nämä kundit tekisivät comebackin, jonottaisin lippuja vaikka tuntikaupalla. Mutta tämä Axl + hölmön näköiset statistit eivät kiinnosta. Keikalle menen jos ilmaiseksi saan lipun. Ja tuosta VMA esiintymisestä sen verran että mielestäni Axl oli sekä a) pulskistunut b) lauloi päin helvettiä. Nim. Katkera...

Noh, toivotaan että 5-10 vuoden kuluttua miehet ovat tehneet aselevon ja tekevät comeback rahastuskiertueen. Tulen paikalle G'nR World Tour '91 muistot mielessäni...
 

Karl Benz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Tottenham, vuorikauriit ja kiritykit
Nämä kampäkit vaan tahtovat turhan usein olla melko pliisuja esityksiä. Hanoi Rockskin oli jotain ihan muuta, kuin Andy ja Mike nykyään... GNR:sta puhuttaessa ei muuten ole syytä unohtaa Hanoita, siitähän ne Aksun ideat alkunsa saivat. Joka tapauksessa ei meikäläinen oikein pysty mieltämään GNR:a ilman Duffia ja Slashia, eikä oikein ilman Izzyäkään.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
GNR on varmasti GNR ilman entisiä jäseniäänkin. Musiikki itsessään on aina enemmän kuin sen tekijöidensä summa. Jos uusi levy on hyvä niin faneilla ei pitäisi olla valittamista kun bändi viimein palaa aktiiviseksi monen vuoden hiljaiselon jälkeen.

Esim Black Sabbath teki levyjä ja keikkaili monta vuotta 80 ja 90-luvuilla ilman muita alkuperäisjäseniä kuin Tony Iommi. Puristit morkkasivat eivätkä huomanneet bändin tehneen hyviä levyjä ja biisejä sekä keikkailleen ympäri maailmaa ja se on se mikä merkitsee jotain. (kaikki Black Sabbath ilman Ozzyä ovat parempia kuin Ozzyn soolot, btw)

Hölmöä itkeä jonkun Izzy Stradlinin lähdön perään kun soololevyt ovat näyttäneet kaverin olevan surkea laulaja ja keskinkertainen kitaristi joka osaa tehdä kappaleita vain kopioimalla Richardsia ja Claptonia ilman omaperäisyyden häivääkään...
 

leivoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
St Pauli - Non established since 1910
MIKÄ?

No joo, käsittääkseni britannian keikat (Reading?) ovat saaneet aika positiivista palautetta, joten keikkarintamalle ainakin pitäisi kuulua hyvää. Toisaalta mitä tulee uuteen plattaan, niin käsittääkseni 2-3 uutta biisiä on veivattu keikoilla. Levyä on tehty muutama vuosi, eikä taida valmista tulla.

Vähän samanlainen tausta oli Stereo MC's orkalla, kymmenisen vuotta, eikä "kukaan" muistanut enää, vaikka levy olikin hyvä. Samat sanat Leftfieldiä koskien ja Prodigylle käy kanssa kalpaten, jengin mielenkiinto hiipuu, kun liikaa odotutetaan...
 

Phillyflu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, Rangers
Viestin lähetti Sledge Hammer!
GNR on varmasti GNR ilman entisiä jäseniäänkin. Musiikki itsessään on aina enemmän kuin sen tekijöidensä summa. Jos uusi levy on hyvä niin faneilla ei pitäisi olla valittamista kun bändi viimein palaa aktiiviseksi monen vuoden hiljaiselon jälkeen.

Esim Black Sabbath teki levyjä ja keikkaili monta vuotta 80 ja 90-luvuilla ilman muita alkuperäisjäseniä kuin Tony Iommi. Puristit morkkasivat eivätkä huomanneet bändin tehneen hyviä levyjä ja biisejä sekä keikkailleen ympäri maailmaa ja se on se mikä merkitsee jotain. (kaikki Black Sabbath ilman Ozzyä ovat parempia kuin Ozzyn soolot, btw)

Hölmöä itkeä jonkun Izzy Stradlinin lähdön perään kun soololevyt ovat näyttäneet kaverin olevan surkea laulaja ja keskinkertainen kitaristi joka osaa tehdä kappaleita vain kopioimalla Richardsia ja Claptonia ilman omaperäisyyden häivääkään...

Ei tasan ole! Nykyinen G'N'R on pelkkä ylisuuriegoisen Axlin rahantekoväline. Arvaa onko vaikeampaa lähteä täyttämään areenoita esim Axl Rose Bandina vai Guns 'n' Rosesina? Jos Slash olisi mukana, olisi G'N'R nimen käyttö edes hieman perustellumpaa. Teoriasi mukaan voisi Mick Jagger esiintyä yksin Rollareina, Jimmy Page voisi palkata kolme uutta muusikkoa ja lähteä kiertuelle Led Zeppelin-nimellä jne.

Ozzyn soolot huonompia kuin Sabbathin 80-90 luvun tekeleet, huh huh... Dion aikana tehdyt Mob Rules ja Heaven and Hell ovat aivan kuunneltavia levyjä, mutta sen jälkeen putosi taso kyllä rankasti. Ozzyn soolot, varsinkin Randy Rhoadsin aikaiset (myös osin Bark At The Moon), ovat metallin merkkipaaluja, ei pelkästään MINUN mielestäni vaan myös yleisesti (kysy keltä tahansa rock/heavy-muusikolta mitä mieltä he ovat Ozzyn 80-luvun levyistä), joten mielipiteesi jäänee omaksesi.

Se, että Izzyn soolokama on huonoa, vain todistaa, että bändinä kaverit (G'N'R) täydensivät toisiaan ja syntyi loistavaa musiikkia. Ja kukapa nykykitaristi ei kopiosi Keefiä tai Claptonia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
"Teoriasi mukaan voisi Mick Jagger esiintyä yksin Rollareina, Jimmy Page voisi palkata kolme uutta muusikkoa ja lähteä kiertuelle Led Zeppelin-nimellä jne."

Noh, kyseiset herrat tuskin omistavat yksin oikeuksia kunniallisten yhtyeittensä nimiin ja muutenkin aika kaukaa haettua koska Led Zeppelin hajosi yli 20v. sitten ja Stones kiertää edelleen. Black Sabbath taas oli hyvä esimerkki koska niin Ozzy, Butler kuin Wardkin erosivat itse yhtyeestä (Ozzystä en ole varma, tosin). Saivatko kaikki ex-gunnarit kenkää vai lähtivätkö itse, en tiedä...

Ozzyn kaikki soolot ovat hyviä, mutta niiden nostaminen hard rockin merkkipaaluiksi on aika hassua siitä yksinkertaisesta syystä että niiltä ei löydy kovin erinomaisia biisejä, pelkästään tasapaksua, mutta kelpo rockausta eikä Ozzy osaa laulaa jos häntä vertaa vaikka omiin aikalaisiinsa (Coverdale, Dio, Gillan, Plant) biisintekitaidosta puhumattakaan.

Vertasin Sabbath levyjä Ozzyn vastaaviin ja jo pelkkä kitaristi vie vaa'an ensin mainitun puolelle kysy vaikka keneltä muusikolta, koska loppupeleissä biisi ratkaisee ei se kuinka mahtava persoona laulaja on.
 

Phillyflu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hawks, Rangers
Mielipiteitä, mielipiteitä...

Oli bändi hajonnut 20 tai 10 vuotta sitten, mitä väliä sillä on? Nimen käyttöoikeuden omistaminen taasen ei tuo välttämättä tyyliä. Led Zeppelin, esimerkiksi, ei halunnut enää jatkaa Led Zeppelininä, koska John Bonhamia ei heidän mielestään voinut korvata kukaan. Axl Rose taas käytännössä antaa ymmärtää, että Slash ja muut olivat vain hänen palkollisiaan. Ehkä näin paperilla (sitäkin epäilen), mutta kyllä Slashin ja muiden rooli G'N'R soundin ja musiikin luomisessa oli merkittävä.

Ozzyn soolot ovat hard rockin merkkipaaluja, vai mitä ovat sitten esim. Crazy Train, I don't know, Suicide solution, Mr. Crowley, Flying high again, Believer, Bark at the moon jne? Mielipiteesi näiden biisien tasapaksuudesta, huonosta laulamisesta ym. on omasi, ei yleinen mielipide.

En muuten viitannut Ozzyn persoonaan, vaan hänen tajuttoman koviin taustabändeihinsä (Randy Rhoads, Bob Daisley, Lee Kerslake, Tommy Aldridge, Rudy Sarzo, Brad Gillis, Don Airey, Jake E. Lee, Zakk Wylde, Randy Castillo ym.) ja niiden todella tiukasti soittamiin loistaviin biiseihin.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni uudessa Guns N' Rosesissa ja 80-90-lukujen Black Sabbathissa on se olennainen ero, että Black Sabbath kuitenkin oli toiminnassa koko ajan ja jäsenet vaan sattuivat vaihtumaan miltei täysin. Onhan noita yhden alkuperäisen bändejä muitakin, vaikkapa kotoinen CMX ja tuskin kukaan on Yrjänältä kieltämässä nimen käyttöä, vaikka ainoa alkuperäinen onkin. Tai vaikka Cure.

Guns N' Roses oli sen sijaan miltei vuosikymmenen poissa kuvioista ja sitten Axl ilmestyi vieraan porukan kanssa takaisin ja ilmoitti, että "tässä ois Gunnarit". Vähän sama kuin Paul McCartney keräisi kolme naapurin ukkoa mukaansa ja lähtisi kiertämään The Beatlesina. No ehkä ei ihan sama kuitenkaan, kun Beatles ei samalla lailla henkilöitynyt yhteen jäseneen.

Siitä syystä suhtaudun aika nihkeästi GNR:n paluuseen, aiva niinkuin Hanoi Rocksin paluuseenkin.
 

NorthenAxe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, DFB, LFc, TML, FC Bayern, RoPs
Moto: Tuon paremmin tätä hommaa ei voi panna pakettiin...Sabbath ei ole koskaan kuollut Rollarit eivät ole koskaan kuolleet, mutta Gunnarit ovat kuolleet, jäjellä on, hyvin vanhoja biisejä vetävä coverbändi, kunnes toisin todistetaan... :-)
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä pointti Motolta: jos naamavärkissä henkilöityy samalla koko bändi niin samahan se ketkä ovat taustamuusikot, no ei ihan mutta melkein. Lemmy on Motörhead ja Blackmore oli Rainbow jne. Itse mielsin ja miellän GNR:n kuitenkin laulajan bändiksi ja siksi en vielä menisi tuomitsemaan. Odotellaan.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kyllä minulle amatöörikitaristina Slash oli erittäin tärkeä osa bändiä. Hänellä on hämmästyttävä kyky säveltää melodisia kitarasooloja, jotka ovat vaikeampia kuin ensialkuun kuullostavat. Monilla GNR:n nopeilla biiseillä ei välttämättä tämä puoli tule edes parhaalla tavalla esille, mutta Sweet Child O'Mine, November Rain sekä erityisesti Estranged ovat sellaisia suorituksia, että vaikea kuivitella ketään toista soittamasta niiden sooloja!

En ollut viime viikonloppuna mitenkään etukäteen tietoinen Bändin esiintymisesta MTV:llä (jota en yleensä edes aktiivisesti seuraa), mutta joku etiäinen pani avaamaan telkkarin oikealta kanavalta juuri oikeaan aikaa. Olin kuitenkin positiivisesti yllättynyt - varsinkin kun Slashin bravureihin ei tällä kertaa koskettu...

GNR ei ollut mielestäni koskaan yhden miehen bändi. Slash oli kuin Steve Harris Iron Maidenissa tai Pantse Syrjä Epuissa (jos tällainen vertaus sallitaan...)

Odotan uutta levyä mielenkiinnolla. Lupaan suhtautua siihen ennakkoluulottomasti ja kuunnella sen ennen kuin tuomitsen... Voihan "Uusi Guns N' Roses" olla omalla tavallaan hyvä, vaikka ei "oikean" tasoon pystyisikään. Slashillä on kuitenkin aina erityinen asema omien suosikkikitaristieni joukossa.


Ps. Tuli nähtyä Korsossa Hanoi Rocks, joka yllätti minut täysin! Mutta niillä onkin sentään kaksi alkuperäisjäsentä mukana - olispa muillakin...
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Moto
Tai vaikka Cure.
Vähän off-topic, mutta liittyy aiheeseen.
Eli Robert Smith on tehnyt lähes kaikki Curen biisit, osan biiseistä vielä niin että on soittanut kaikki soittimet. Ja on usein sanonut haastatteluissa että "minä olen The Cure. Kaikki muut ukot voidaan vaihtaa, ja on vaihdettukin."

Axl Rosen kohdalla tilanne ei ole mielestäni niin. Bändissä kun oli muitakin vahvoja hahmoja.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Buckethead

Sellainen vaan tuli mieleen, että ovatko muut täällä kuuleet Mr. Bucketheadin soittoa? Itse omaan mieheltä neljä levyä, ja ovat kyllä sellaista menoa että oksat pois. Miehen tyylistä ja biiseistä joko tykkää tai sitten ei, harvoin jättävät ketään kylmäksi.

Buckethead on vähän kuin Matrix, sitä ei voi selittää kenelläkään, vaan se pitää kuulla, ikävä kyllä miehen levyjä on "hieman" vaikea löytää täältä pohjolasta.

Vähän lisäinfoa kaverista kuitenkin täällä.
http://www.bingeandgrab.com/


op777
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Viestin lähetti Vaughan
Kyllä minulle amatöörikitaristina Slash oli erittäin tärkeä osa bändiä. Hänellä on hämmästyttävä kyky säveltää melodisia kitarasooloja, jotka ovat vaikeampia kuin ensialkuun kuullostavat. Monilla GNR:n nopeilla biiseillä ei välttämättä tämä puoli tule edes parhaalla tavalla esille, mutta Sweet Child O'Mine, November Rain sekä erityisesti Estranged ovat sellaisia suorituksia, että vaikea kuivitella ketään toista soittamasta niiden sooloja!

Nyt viilataan vähän pilkkua. Slashin soittotaitoa en missään nimessä kiistä mutta kaikki nuo mainitsemasi biisit ovat Axlin käsialaa. Estrangedissa Izzy vaikuttaa muttei Slash. Siis sävellyspuolella.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Nikke

Nyt viilataan vähän pilkkua. Slashin soittotaitoa en missään nimessä kiistä mutta kaikki nuo mainitsemasi biisit ovat Axlin käsialaa. Estrangedissa Izzy vaikuttaa muttei Slash. Siis sävellyspuolella.

En väitä vastaan! Olisihan mullakin nuo levyt tuolla hyllyssä, en jaksanut vain tarkistaa...

Sitä paitsi luulen, että vaikka biisi ovat Akselin käsialaa, luultavasti Slash kuitenkin "säveltää" omat soolonsa sointukuvion pohjalta! Ja kyseisissä kappaleissa soolot eivät ole tyyliä: "soita puoli minuuttia mitä mieleen tulee, niin palataan sitten kertosäkeeseen", vaan ne ovat aika olennainen osa kokonaisuutta. Ehkä kyse on siitä kuuluistasta "sovittamisesta", minkä merkitys joskus jää vähän hämäräksi...
 

axe

Jäsen
Kaivoinpa vanhan ketjun esiin. Ei ei, uutta materiaalia ei kuulu vieläkään. Vain sata ja yksi huhua eri julkaisupäivistä vaihdellen suunnilleen huomisesta kolmen vuoden päähän, mutta ei mitään vahvistuksia virallisilta tahoilta.

Sen sijaan Guns N' Rosesin ensimmäinen Amerikan kiertue vuoden 1993 jälkeen alkoi eilen -- siis tämän upouuden miehistövaihdos-GNR:n kaikkien aikojen eka USA:n kiertue. Tai piti alkaa... Kiertueen avaus oli Vancouverissa, bändi paikalla, Axl ei. Muutamaa hetkeä ennen lämppäribändin (CKY) aloitusta ihmisiä ei oltu vielä päästetty edes areenalle ja sitten ulos kuulutettiin, että koko konsertti on peruutettu. Tuloksena tuhansien ihmisten mellakka, rikottuja ikkunoita, poliiseja, pamppuja, pidätyksiä. Just like back in the good old days...

Niin se vaan on, että kusipää on kusipää, vaikka kymmenen vuotta olisi välissä. Tiedän yhdeltä keskustelupalstalta newyorkilaisen tyypin, joka halusi välttämättä olla mukana avauksessa ja lensi Vancouveriin tätä varten. Lohduttaa varmaan saada joku 50 dollaria lipusta takasin. Kuka maksaa lentoliput takaisin?

Virallisen tiedotteen mukaan Axl ei päässyt lähtemään lentokoneella Los Angelesista huonojen sääolosuhteiden takia. Losissa kuulemma oli satanut, mutta tietojen mukaan kaikki muut lennot olivat kyllä päässeet matkaan ihan normaalisti. En ole vielä jaksanut kahlata läpi satojen ja taas satojen viestien, mutta huhuja liikkuu mm. marihuanapidätyksestä Kanadan tullissa, mutta mitään varmaa ei ole.

Ainoa varma asia on se, että uusia ystäviä Axl Rose ei taaskaan tehnyt. Saas nähdä kuinka kauan edes (mun kaltaiset) innokkaimmat fanit jaksavat katsella tuollaista touhua. Astuisi nyt edes esiin kertomaan siitä levystään, muutakin kuin että kannattaa mieluummin odotella Jeesusta kuin sitä.

Kiertueen pitäisi jatkua jo tänään Washingtonin osavaltion Tacomassa. Saas nähdä. Ehkä pukuhuoneessa onkin väärän väriset tapetit ja keikkaa ei pystytä järjestämään.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Valitettavasti meinaa taas farssin puolelle mennä, mikä on todella, todella sääli.

Tänään itseasiassa luin, olisko ollut Metrosta, että muut vanhat Gunnarit ovat ryhmittyneet uudelleen, kuten huhut jo aiemmin kertoivat. Eli mukana on Izzy, Duff, Slash ja Matt. Saa nähdä mitä pojat saavat aikaan. Guns 'n Roses nimi on kuitenkin Axlin hallussa, joten saa nähdä minkä nimen ottavat.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Viestin lähetti axe
Niin se vaan on, että kusipää on kusipää, vaikka kymmenen vuotta olisi välissä. Tiedän yhdeltä keskustelupalstalta newyorkilaisen tyypin, joka halusi välttämättä olla mukana avauksessa ja lensi Vancouveriin tätä varten. Lohduttaa varmaan saada joku 50 dollaria lipusta takasin. Kuka maksaa lentoliput takaisin?

Ainoa varma asia on se, että uusia ystäviä Axl Rose ei taaskaan tehnyt. Saas nähdä kuinka kauan edes (mun kaltaiset) innokkaimmat fanit jaksavat katsella tuollaista touhua. Astuisi nyt edes esiin kertomaan siitä levystään, muutakin kuin että kannattaa mieluummin odotella Jeesusta kuin sitä.

Kiertueen pitäisi jatkua jo tänään Washingtonin osavaltion Tacomassa. Saas nähdä. Ehkä pukuhuoneessa onkin väärän väriset tapetit ja keikkaa ei pystytä järjestämään.

Toisaalta niin kauan kun näen Axlin lavalla, en usko että konserttia edes järjestetään eli kyllä noita tempauksia on nähty aikojen saatossa niin paljon, että ei siihen voi luottaa, että konsertti järjestetään, vaikka peruuttamisesta ei olisi aiemmin ollutkaan puhetta. Harmitti jumalattomasti mm. Helsingin keikan peruuttaminen silloin joku aika sitten, kun olin lipunkin hankkinut sinne. Toisaalta vitutuksen määrä ei ollut tietenkään mitään samaa luokkaa kuin tämän tyypin, joka lensi näkemään kyseistä tapahtumaa.

Mikä muuten on tuo keskustelupalsta, josta mainitsit? Olisin kiinnostunut liittymään siihen jos se on joku mailing list tyyppinen juttu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös