Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 376 903
  • 979

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muutama vuosi sitten itse lopetin ”budjetti” grillien kanssa leikkimisen ja hain Weberin taloon. Vähän kirpaisi hinta, mutta jälkeenpäin ei ole kaduttanut. Jos haluat @Raúl nauttia grillaamisesta, varmasti kestävän ja helppohoitoisen niin katso venyisikö budjetti Weberiin.

Ja tehollisen grillausalan tasaisuuden vuoksi pienemmällä Weberillä grillaa itse asiassa suuremman määrän kuin isommalla mitäsattuu-merkillä. Ja varaosia saa joka malliin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä, missä grillaatte, mutta itse en kyllä kaasua harkitse kun on opetellut grillaamaan hiilillä. Pari viestiä ylempänä olikin, että ihan perus pallo-Weberillä mennään suomalaisilla puuhiilillä, ja tulos on kyllä aivan mahtavaa. Vähän joutui opettelemaan, mutta sen verran useasti tuli viime kesällä ja syksyllä grillattua, että aika reilun kattauksen kävin läpi kaloista burgereihin ja kanoista raakamakkaroihin. Varmasti joku useamman sadan euron kaasugrilli on hyvä oheistoimintoineen ja eggillä saa haudutettua rauhassa, mutta tuohon satasen hintaan laadukas pallogrilli kunnon hiilillä ja sytytyspiipulla on ylivoimainen. Tänään vuorossa broilerinfileet ja kasvikset.
 

Sambody

Jäsen
Ja tehollisen grillausalan tasaisuuden vuoksi pienemmällä Weberillä grillaa itse asiassa suuremman määrän kuin isommalla mitäsattuu-merkillä. Ja varaosia saa joka malliin.
Varaosan saanti on kyllä kanssa hyvä juttu vaikka ei ole täällä ollut tarvetta. Yksi negatiivinen puoli kyllä Weberissä on kaikkien lisähärpäkkeiden hinta ja että grillausala on vähän muista poikkeava ilmeisesti kooltaan, kun esimerkiksi muiden valmistajien(lue halvemmat) parillat tai muurikat eivät tuohon mene kansi kiinni.
 

teppana

Jäsen
Tosiaan jos vain budjetti kestää, Weber on hyvä valinta. Myöskin sen takia, että siihen voi sitten hankkia jos minkä näköistä lisävarustetta sitä mukaa kun tuntuu että grillaukseen huvittaa laittaa rahaa.

Ylempänä jo sampio mainitsi hiiligrillin ja onhan siinä oma tunnelmansa. Appiukolla on grillikota jossa käytetään puuta ja aina on yhtä nautinnollista lähteä sitä hiillosta rakentamaan. Kestää kauemmin mutta itse grillailen pääsääntöisesti silloin kun on aikaa.

Oma savustuspönttö pitäisi huoltaa jotta sillä saa savustella possua. Anoppilan naapurista tuli minullekin puolikas sika ja siitä riittää jos jonkinlaiseen grillailuun ja savustamiseen.
 

wunderveba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Olisi mielessä myöskin uuden grillin osto vanhan tilalle. Entinen kaasugrilli on palvellut hyvin jo n. 5-7 vuotta. Se on mielestäni hyvin tuollaiselle market-grillille, joka on vieläkin ihan toimiva peli. Uuden hankinta on kuitenkin tullut mieleen, kun alkuperäiset ritilät ja parilat olen aikaa sitten tuosta heivannut ja hommannut joka kesä uutta ritilää tilalle. Hommaamani halvat ritilät ovat talven jälkeen olleet aina sen verran mehukkaassa kunnossa, kun en ole jaksanut nähdä vaivaa putsailla ja rasvata(?) niitä talviteloille.

Tällainen houkuttaisi:

https://www.hongkong.fi/fi/piha-ja-...u-ja-hiiligrilli-163-x-66-x-124-cm/p/3604120/

Mutta toisaalta tekisi mieli hommata kunnon hiiligrillikin ja unohtaa kaasu. Kaasuun tottuneena, niin on se vain aika kätevä ja nopea hiiliin verrattuna.

Weber varmaan hyvä olisi, mutta hintakin on ainakin puolet lisää vastaaviin ja enpä usko, että on sen väärti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ylempänä jo sampio mainitsi hiiligrillin ja onhan siinä oma tunnelmansa. Appiukolla on grillikota jossa käytetään puuta ja aina on yhtä nautinnollista lähteä sitä hiillosta rakentamaan. Kestää kauemmin mutta itse grillailen pääsääntöisesti silloin kun on aikaa.
Ei tuollainen yksi reilu sytytyspiipullinen hiiliä lopulta kovin pitkään tule, vartti + minkä haluaa lämpöä ottaa ritilään. Meidän neljä henkeä selviää yleensä yhdellä hiilisetillä, ellei ole jotain erityistä hauduteltavaa. Pääsiäisenä sytytin toisen piipullisen varmuudeksi ja lisäsin puolessa välissä, kun oli vähän populaa kylässä, ja tuolla kahdella jäi hyvät lämmöt vielä hyödyntämättä lopuksi. Haloilla tietysti oma juttunsa, mutta niitäkin voisi hyvään pallogrilliin heittää. Kestää kuitenkin sen verran kauemmin, etten ole kokeillut.
 

teppana

Jäsen
Ei tuollainen yksi reilu sytytyspiipullinen hiiliä lopulta kovin pitkään tule, vartti + minkä haluaa lämpöä ottaa ritilään. Meidän neljä henkeä selviää yleensä yhdellä hiilisetillä, ellei ole jotain erityistä hauduteltavaa. Pääsiäisenä sytytin toisen piipullisen varmuudeksi ja lisäsin puolessa välissä, kun oli vähän populaa kylässä, ja tuolla kahdella jäi hyvät lämmöt vielä hyödyntämättä lopuksi. Haloilla tietysti oma juttunsa, mutta niitäkin voisi hyvään pallogrilliin heittää. Kestää kuitenkin sen verran kauemmin, etten ole kokeillut.

Ei hiilissä kestä kauaa. Mutta puuklapeissa kestää.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itse grillaan läpi vuoden. Laitteistoa on seuraavasti:
Pitkään grillaamiseen/savustamiseen (=1-24 tuntia) Pro Q Frontier. Linkissä vastaava malli, itsellä siinä vielä kolmas välitaso: https://savustintukku.mycashflow.fi/product/276/proq-excel-elite-20-grillisavustin-bbq-savustin

Nopeempaan brikettigrillaukseen weberin 47.

Kaasugrillinä (se helppo ratkaisu) Mustang Miami 6+2. Kuva löytyy http://www.kaasugrillit.com/kaasugr...ruskistuspoltin-myynnissa-20132016-p-899.html

Ihan kelpo setti.
Varsinkin tuohon naudan rinnan (=brisket) vuorokauden kestävään savustamiseen olen tykästynyt. Apuvälineinä toki langaton säädettävä lämpötilamittari, jotta pystyy vahtimaan/säätämään grillin lämpötiloja ilman jatkuvaa kyttäämistä vieressä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minulla on ollut nyt kaksi vuotta käytössä Big Green Eggin kopio, Komado grilli, eli Iso Musta Muna - IMMu tuttavallisemmin.
Enkä kyllä enää kaasuun palaan. Eka kesä meni harjoitellessa lämpöjen kanssa, kun ylä- ja alaventtiileitä säätelee niin saa hallittua lämpöä tosi tarkasti ja tarvittaessa todella kuumaksi eli 350 asteeseen jos haluaa hyvät pinnat pihveihin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@Raúl

Sivukeittimestä ei kannata maksaa senttiäkään, koska tuo on käytännössä aivan turha kapistus.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Kiitokset kommenteista. Kyllä se taitaa kuitenkin olla niin, ettei Weberiin taivu budjetti näillä grillausmäärillä. Onhan noissa Lucifereissakin rosteripolttimoita, joten ajanee asiansa.
Landmanneja ja Rebeleitä (yms muita) kannattaa myös katsoa, ei kannata pelkkään luciferiin jumittua, pitkälti samaa laatua nuo kaikki taitavat olla. Mutta ehdottomasti vähintään 4-poltinta, veikkaan että myöhemmin tulet katumaan jos nyt ostat vain 3-polttimella olevan.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pari vuotta laadukkaalla kamadolla kesät-talvet grillailleena niin täysi suositus. Sillä grillaa, savustaa, hauduttaa jne. Aivan ylivertainen vehje hiilillä grillaukseen ja pitkiin savustuksiin.
Kaasuvehje sitten avuksi jos pitää isommalle määrälle grillailla, kyllähän siinä ne perusmakkarat ja maissit vetää, mutta muuten pysyy kyllä kaasukammio kiinni.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Landmanneja ja Rebeleitä (yms muita) kannattaa myös katsoa, ei kannata pelkkään luciferiin jumittua, pitkälti samaa laatua nuo kaikki taitavat olla. Mutta ehdottomasti vähintään 4-poltinta, veikkaan että myöhemmin tulet katumaan jos nyt ostat vain 3-polttimella olevan.

No jos merkillä ei ole näissä halvoissa grilleissä niin väliä, niin uskaltaako ihan tällaista kokeilla? Edelleen polttimot ruostumatonta terästä ja ihan asialliselta vaikuttaisi:

Kaasugrilli Royal Gourmet Classic 4L | Kaasugrillit.com
 
Mutta toisaalta tekisi mieli hommata kunnon hiiligrillikin ja unohtaa kaasu. Kaasuun tottuneena, niin on se vain aika kätevä ja nopea hiiliin verrattuna.

Näin minä toimin muutama kesä takaperin.

Vissiin periin otteeseen olen Weberin kanssa jumppaillut ja lopuksi paistellut valurautapannulla keittiössä. Vaatii vähän opettelua tuo ja oma kärsivällisyys ei ole riittänyt. Joku kaasupeli täytyy nyt kesäksi hommata.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Näin minä toimin muutama kesä takaperin.

Vissiin periin otteeseen olen Weberin kanssa jumppaillut ja lopuksi paistellut valurautapannulla keittiössä. Vaatii vähän opettelua tuo ja oma kärsivällisyys ei ole riittänyt. Joku kaasupeli täytyy nyt kesäksi hommata.
Oliko sulla sytytyspiippu käytössä? Mä ostin se heti alkuun, eikä ole kertaakaan tarvinnut kypsytellä muualla ruokia, varsinkin kun hiilimäärän oppi parin kerran jälkeen mitoittamaan oikein.

Edit. Ja sytytysnesteet kannattaa unohtaa samantien.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko sulla sytytyspiippu käytössä? Mä ostin se heti alkuun, eikä ole kertaakaan tarvinnut kypsytellä muualla ruokia, varsinkin kun hiilimäärän oppi parin kerran jälkeen mitoittamaan oikein.

Edit. Ja sytytysnesteet kannattaa unohtaa samantien.

On piippu. Jotenkin en nyt vaan ole saanut hommaa toimimaan. Liian kylmää, liian kuumaa.

Pappa käytti aikanaan noita nesteitä. Sytytysnesteen makuinen lohi oli parasta.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
On piippu. Jotenkin en nyt vaan ole saanut hommaa toimimaan. Liian kylmää, liian kuumaa.
Jonkun maissin polttaminen on kieltämättä aika helppoa, jos yhtään unohtaa väärään paikkaan. Toisaalta itseäni ei pienet karsinogeenit haittaa, kun sipaisee reilusti voita kylkeen.

Mutta joo, onhan laadukas kaasu varmasti hyvä vempele. Itse vain olen ihastunut tuohon hiileen ja varsinkin ne savut, mitä sieltä saa irti, kun vaikkapa burgeripihvin jättää kannen alle siinä vaiheessa kun alkaa hiilille valua rasvaa, uhh mama! Kohta menee lohta grilliin, ei paskaa sekään.
 

Raúl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt olisi hyvässä tarjouksessa tuo Weberin Q3000. Vain kaksi poltinta, mutta ostajien arviot hyvin positiivisia. Pärjäisikö tuolla? Jos Weber pitää olla, niin tuo 399€ on aika maksimi, mitä olen valmis grilliin laittamaan.
 

Tuamas

Jäsen
Nyt olisi hyvässä tarjouksessa tuo Weberin Q3000. Vain kaksi poltinta, mutta ostajien arviot hyvin positiivisia. Pärjäisikö tuolla? Jos Weber pitää olla, niin tuo 399€ on aika maksimi, mitä olen valmis grilliin laittamaan.

Pikkuveljellä on nyt pari vuotta ollut tuo ja on ollut äärimmäisen tyytyväinen. Ja hän on äärimmäisen tarkka ja innostunut ruuanlaittaja.

Lämpöä tulee paremmin ja ennen kaikkea tasaisemmin kuin isosta halpisvehkeestä ja tuolla luanaa kaikki pizzasta, kasviksiin ja lihoihin.

Suosittelen kylkeen langatonta paistolämpömittaria, niin tuolla pärjää hyvin ja pitkään, kunhan ei tarvitse joka viikonloppu kokata kymmenille ihmisille.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Jaahas. Nyt tuli minun Lucifer tiensä päähän. Tai vielä voisi elvyttää uusilla polttimoilla 40€ kipale, mutta kun muitakin osia korroosi alkaa viemään niin aika mennä eteenpäin. Lucifer kesti n. 5-vuotta joka on ihan ok.

Annan mahdollisuuden Weberille. Tämä nyt kohteena, että hinta pysyisi kohtuullisena ja mukana valurautaritilät. Weber Spirit II E-310 GBS -kaasugrilli, musta Kokemuksia kyseisestä mallista? Näyttäisi olevan joitain juttuja genesiksestä myös tässä halppiksessa.
 

Sambody

Jäsen
Annan mahdollisuuden Weberille. Tämä nyt kohteena, että hinta pysyisi kohtuullisena ja mukana valurautaritilät. Weber Spirit II E-310 GBS -kaasugrilli, musta Kokemuksia kyseisestä mallista? Näyttäisi olevan joitain juttuja genesiksestä myös tässä halppiksessa.
Meillä on ollut tosiaan muutaman vuoden kolmenpolttimen spirit käytössä enkä ole katunut. Ulkopuolelta griili näyttää vielä pakasta vedetyltä. Sisällä jotain tummumaa, mutta missään ei ruoste kuki ja poltin suojatkin kestänevät tätä vauhtia vielä vuosia. Grillaaminen on stressitöntä, kun lämpötila on tasainen ja poltinsuojat on niin jyrkät ettei valuva rasva tai marinadi jää niiden päälle palamaan. Ylipäätään vaikea tuosta on mitään pahaa sanoa.
 

-Jonne-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Tuli nyt hankittua ja ensimmäinen testi suoritettu aikaisemmin linkitetyllä Weber Spirit e-310 GBS mallilla (uudempi).

Grillausala on erinomainen ja saa tehtyä vaikka pihvejä isommankin satsin kerralla. Vaikka kyseessä on vain 3 polttimen malli, niin potkua riittää ja 260c saavuttaa nopeasti. Tämä lämpö on esim. possunpihville jo riittävä. Tehoja löytyy yli 300c asti, eli naudanlihankin grillaaminen onnistuneen.

Erityistä plussaa sytytysjärjestelmästä, yleisestä laatuvaikutelmasta ja lämmön jakaantumisesta koko grillausalalle.Kyllä tästä tuon 500€ kärsii pulittaa!

Edit: Verkkokaupan tarjous oli siis vajaa 500€. Loppunut jo ja niin tuo mallikin tuolta toistaiseksi. Motonetissä oli tästä myös tarjous n. 520€.
 

teppana

Jäsen
Lauantaina porukalla anoppilassa grillataan. Yleensä olen appiukon kanssa ollut grillaamassa lihoja ja anoppi on hoidellut keittiössä kasvispuolen (ja kaiken muun), loput porukasta nauttii toisten seurasta. Anopilla oli jalkaleikkaus aiemmin tällä viikolla eikä tietenkään nyt osallistu muuten kuin syömällä. Kasvispuolen vastuu delegoitiin minulle. Olis ihan hauska grillillä tehdä kasvikset ja sitten kylkeen keittiössä joku salaatti. Onko täällä vinkkejä mitä kasvista ja miten grillata? Perus ananasta ja sipulia ollaan paistettu grillillä mutta siinäpä se oikeastaan on. Peruna on suosittu tuossa porukassa, mutta kun 6+2 ihmistä syö niin helpompi varmaan on keittää. Mites jos perunan korvais bataatilla ja sitä grillaa?
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Olis ihan hauska grillillä tehdä kasvikset ja sitten kylkeen keittiössä joku salaatti. Onko täällä vinkkejä mitä kasvista ja miten grillata?

Me ollaan laitettu kasvisnyyttejä ts. folion sisään sipulia, paprikaa, kesäkurpitsaa, kukkakaalia, porkkanaa... mausteita (herbamare, mustapippuri) ja päälle tuorejuustoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös