Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 376 861
  • 979

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Weber on aina loistava valinta. Toki siitä sitten saa maksaakkin sen premiumin hinnan, että huonoa et valinnut. Kuten olen sanonut jo aiemmin niin oma grilli on Weber. Mutta myös muita suositeltavia merkkejä löytyy, kunhan varmistaa sen että varaosia saa sitten 2-3 vuoden päästä, kun ne polttimot on puhki. Se, että siihen saa varaosia just sen kesän ei auta, koska kesässä ei hajoa kyllä yksikään grilli, jos sitä oikein käyttää. Noita kauppojen halppiksia kun myydään millon milläkin nimellä ja voi olla varma, että niihin löytyy just sen kesän se uus polttimo jos silloinkaan. Seuraavana kesänä sitten seuraava malli myynnissä ja edelliseen ei enää varaosia saa mistään.
Ei kuulosta Weberit kovin laadukkailta, jos pitää parin vuoden jälkeen vaihdella polttimia puhkipalaneiden tilalle. Ei tule ihan äkkiä mieleen konstia jolla valurautaisen polttimen saa kymmenessä vuodessa puhki tai muutenkaan pilalle jos viitsii grilliään edes vähän huoltaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei kuulosta Weberit kovin laadukkailta, jos pitää parin vuoden jälkeen vaihdella polttimia puhkipalaneiden tilalle. Ei tule ihan äkkiä mieleen konstia jolla valurautaisen polttimen saa kymmenessä vuodessa puhki tai muutenkaan pilalle jos viitsii grilliään edes vähän huoltaa.
No vastasit itse itsellesi, lisäksi sinun käyttösi, säilytyspaikkasi yms. eivät ole samat kuin muilla. Enkä missän sanonut, että puhuisin Webereistä niinä joiden polttimet menee puhki, vai sanoinko? Moni halppis kyllä kestää sen mitä Weberikin ja halvemmalla, jos jaksaa noita polttimia vaihtaa, se vain tarkoittaa että niitä myös saa. Tässä ketjussa oli aimmin juttua asiasta kun yksi CM-kauppias kertoili kuinka varastoa on, mutta pitäisi osata kysyä, jostain, mutta kukaan ei tiedä mistä. Melkoinen ero näihin Webereihin ja Mustangeihin, mihin löytyy (ainakin weberin tapauksessa) joka helskutin ruuvi, nippeli ja nuppeli 10v päästäkin. Eikä tuo Mustang ole ainakaan allekirjoittanutta vielä pettänyt palvelullaan.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Weber on aina loistava valinta. Toki siitä sitten saa maksaakkin sen premiumin hinnan, että huonoa et valinnut. Kuten olen sanonut jo aiemmin niin oma grilli on Weber. Mutta myös muita suositeltavia merkkejä löytyy, kunhan varmistaa sen että varaosia saa sitten 2-3 vuoden päästä, kun ne polttimot on puhki. Se, että siihen saa varaosia just sen kesän ei auta, koska kesässä ei hajoa kyllä yksikään grilli, jos sitä oikein käyttää. Noita kauppojen halppiksia kun myydään millon milläkin nimellä ja voi olla varma, että niihin löytyy just sen kesän se uus polttimo jos silloinkaan. Seuraavana kesänä sitten seuraava malli myynnissä ja edelliseen ei enää varaosia saa mistään.

Weber on nyt kasassa ja pari kertaa testattu. Ei voi kuin olla tyytyväinen valintaan. Tehokas ja kätevä peli, ja näyttääkin hyvältä. Ainoa miinus tosiaan nuo teräksiset ritilät, mutta ihan hyvää jälkeä niilläkin tuli. Ja valurautaahan saa lisäosana, kuten kaikkea muutakin. Se kieltämättä puhutteli itseäni kuinka paljon noihin saa varaosia ja lisävarusteita.

Harkitsin myös tuota @greatLeo n mainitsemaa Weber Spiritiä, mutta lopulta tulin lopputulokseen, että hieman enemmän rosteriosia on hyvä ulkosäilytyksen kannalta. Lisäksi Spiritissä on molemmilla puolilla tuollaiset toimistotuolimaiset pienet pyörät, mikä ei ole toimiva ratkaisu varsinkaan pehmeämmällä alustalla työntelyyn, mutta ei oikein edes harvajakoisella terassilaudoituksella. Terassin voisikin itse asiassa seuraavaksi rakentaa uusiksi, mutta siitä ei ehkä enempää tässä.

Ostin samalla Weberin Premium-peitteen ja säilytän laitetta räystään alla, joten ihan taivasalla tuo ei onneksi ole. Ja onhan noilla ruostumattomuustakuutakin. Pyörät tuntuvat ihan riittäviltä terassilla tapahtuvaan muutaman askeleen liikuttamiseen. Ja kyllä, meilläkin on edellisen omistajan vanha terassi vaihtokunnossa. Siihen hommaan tarvitsisi jostain aikaa, energiaa ja suunnitelman. Mutta onhan tässä vielä kesää...
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Viime syksynä tuli myötyä vanha halpis kaasugrilli pois ja nyt olisi vakaa aikomus siirtyä hiiligrillauksen pariin. Weber lienee hiiligrilleissäkin se varmin valinta, mutta löytyykö palstalta kokemuspohjaa eri mallien eroista? Eli kannattaako maksaa One Touchista hieman lisää vai pärjääkö perusjanari noilla Kettle -sarjan vermeillä? Ja piippusytkä lienee ehdoton lisävaruste?
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Eli kannattaako maksaa One Touchista hieman lisää vai pärjääkö perusjanari noilla Kettle -sarjan vermeillä? Ja piippusytkä lienee ehdoton lisävaruste?

Ehdottomasti tämä malli vähintään. Itselläni on lähes vastaava (kansipidike puuttuu ja brkettikorit olen ostanut erikseen). Tuloilman säätimeen kun vielä merkitsee permanent-tussilla kohdat, milloin ilmanottoaukot ovat täysin kiinni, puoliksi auki ja täysin aukin, niin se helpottaa lämmönsäätöä.

Piippusytyttimen avulla hiiligrillin sytytys on tosi helppoa ja vaivatonta. Käytän nykyään ainoastaan brikettejä.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...J a piippusytkä lienee ehdoton lisävaruste?

Piippusytkä on grillauksen uusavuttomille (kuten minä) tarkoitettu apuväline. Toki sen siis ostin ja käytänkin aina silloin kun itse grillailen, mutta vaimo joka on - hävettää myöntää - paljon parempi grillimestari kuin allekirjoittanut, ei tuota koskaan käytä kun ei koe siitä vastaavaa hyötyä. Naureskelee vaan mun grilli-sähläilyille. Käy se vähän itsetunnon päälle, muttei niin paljon, että olisin asiakseni ottanut syrjäyttää hänet perheen grillimestarin valtaistuimelta. Eli en sanoisi, että tuo piippusytkä mikään pakollinen lisävaruste on oikeille taitajille!

Hän on myös meidän taloudessa se, joka tietää erikois-oluista paljon enemmän kuin minä... Keskustelee mun kavereiden kanssa asiantuntevasti näistä jutuista kun minä istun nurkassa hiljaa. ;-)

Meillä on tuo @leicester :in linkkaamaama weberin malli. Voin suositella jos haluaa yksinkertaista ja toimivaa
 
Viimeksi muokattu:

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Siirryin juuri sekakäyttäjäksi, eli kaasugrillin lisäksi tuli hankittua iso Kamado hiiligrilli. Hauduttaa, savustaa ja grillaa. On se saakelin massiivinen ja painava.
Nyt pitäisi vielä jalusta kasata ja alkaa sisäänajamaan grilliä. Mielenkiinnolla odotan millaisia tuloksia antaa.
Hiilet on hankittu duunipaikan ammattikokkien avustuksella puolet kookosbrikettiä, puolet kovapuu hiiltä. Kovapuuhiili nostaa lämmön nopeasti korkealle, kookosbriketti sitten tasaa lämpöä ja pitää sitä riittävän pitkään.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ehdottomasti tämä malli vähintään. Itselläni on lähes vastaava (kansipidike puuttuu ja brkettikorit olen ostanut erikseen). Tuloilman säätimeen kun vielä merkitsee permanent-tussilla kohdat, milloin ilmanottoaukot ovat täysin kiinni, puoliksi auki ja täysin aukin, niin se helpottaa lämmönsäätöä.

Piippusytyttimen avulla hiiligrillin sytytys on tosi helppoa ja vaivatonta. Käytän nykyään ainoastaan brikettejä.
Minulla on suurin piirtein tuollainen. Hiukan harjoittelua aluksi vaati, mutta nykyään osaan käyttää ihmeemmin ajattelematta. Nuo ilmanottoaukon asennothan paljastuvat noista aukkojen kuvioista.

Sillä, mitä brikettejä käyttää, on yllättävän paljon merkitystä grillin kuumuuteen. Weberin omat tuottavat pitkän ja tasaisen lämmön, ovat sellaisia muhkeita. Haisevat kuitenkin niin pahalta, että en käytä. Kerran ostin Luciferin brikettejä. Grilli kuumeni aivan liikaa, en pystynyt edes vieressä seisomaan. Muitakin on tullut kokeiltua, mm. S-kaupan omaa merkkiä. Nykyään käytän Pirkka-brikettejä. Ovat hyviä ja halpoja.

Piippusytytin on hyvä keksintö. Poltan sen alla sellaisia sytytyspusseja muutaman, ja kun briketit hehkuvat, niin sitten ne vaan kipataan grilliin, kansi päälle ja 10 minuutin päästä on tarpeeksi kuuma.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Piippusytkä on grillauksen uusavuttomille (kuten minä) tarkoitettu apuväline. Toki sen siis ostin ja käytänkin aina silloin kun itse grillailen, mutta vaimo joka on - hävettää myöntää - paljon parempi grillimestari kuin allekirjoittanut, ei tuota koskaan käytä kun ei koe siitä vastaavaa hyötyä. Naureskelee vaan mun grilli-sähläilyille. Käy se vähän itsetunnon päälle, muttei niin paljon, että olisin asiakseni ottanut syrjäyttää hänet perheen grillimestarin valtaistuimelta. Eli en sanoisi, että tuo piippusytkä mikään pakollinen lisävaruste on oikeille taitajille!
Milläs hän grillin sytyttää? Tuskin perinteisin menoin sytytysnesteellä ainakaan? Oman karvalakki-weberini tuikkaan tuleen sytytysnesteellä. On mulla piippusytytinkin, mutta jotenkin ei tule vaan käytettyä, vaikka olisihan se nopeampi. Pelkällä sytyspalalla tms taas kestää liian kauan.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Milläs hän grillin sytyttää? Tuskin perinteisin menoin sytytysnesteellä ainakaan? Oman karvalakki-weberini tuikkaan tuleen sytytysnesteellä. On mulla piippusytytinkin, mutta jotenkin ei tule vaan käytettyä, vaikka olisihan se nopeampi. Pelkällä sytyspalalla tms taas kestää liian kauan.

Hän käyttää sellaista kartonkipaperia (palaa hiukan kauemmin kuin tavallinen paperi..), ei mitään muuta. Mitä olen yrittänyt urkkia, niin salaisuus taitaa olla siinä, miten hän kasaa hiilet juuri sopivan - muttei liian - tiiviiksi pyramidiksi ja sijoittaa nuo paperikartongit sopiviin paikkoihin. Sitten hän käyttää sellaista kiinalaista huiskua vimmatulla voimalla, jotta saa hiilet syttymään ja hehkumaan tulipunaisina nopeasti. En ole huomannut, että mitään sen suurempia salaisuuksia olisi. Joka tapauksissa grilli on kuumana ja valmiina vähintään yhtä nopeasti kuin minä käyttäessäni tuota sytytyspiippua. Eikä tarvitse mitään pahanhajuisia nesteitä tms.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Suomalaiset eivät sitten ole tottuneet käyttämään grillauksessa brikettejä. Mä en ole hiilillä grillanut enää viiteentoista vuoteen. Laitan sekaan myös hieman puulastuja tasaisen "hehkun" aikaan saamiseksi. Parasta tietenkin olisi jos voisi näin kaupungissa käyttää koivuklapia mutta nällä mennään.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Suomalaiset eivät sitten ole tottuneet käyttämään grillauksessa brikettejä. Mä en ole hiilillä grillanut enää viiteentoista vuoteen. Laitan sekaan myös hieman puulastuja tasaisen "hehkun" aikaan saamiseksi. Parasta tietenkin olisi jos voisi näin kaupungissa käyttää koivuklapia mutta nällä mennään.
Hyvä briketti on hyvä, mutta moni ns markettitavara melkoisen huonoa. Kamado grillissä hiilet puoltavat, koska kun grillauksen lopettaa ja vetää luukut kiinni, jää osa hiilistä palamatta, eli voi ensi kerrallakin käyttää. Briketit menevät loppuun.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Suomalaiset eivät sitten ole tottuneet käyttämään grillauksessa brikettejä. Mä en ole hiilillä grillanut enää viiteentoista vuoteen.
Ne harvat kerrat kun olen brikettejä käyttänyt, niiden muodostama savu on haissut ihan kauhealle. Hiilistä sen sijaan tulee mahtavat tuoksut.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Hyvä briketti on hyvä, mutta moni ns markettitavara melkoisen huonoa. Kamado grillissä hiilet puoltavat, koska kun grillauksen lopettaa ja vetää luukut kiinni, jää osa hiilistä palamatta, eli voi ensi kerrallakin käyttää. Briketit menevät loppuun.
Ainakaan Weberissä eivät briketit pala loppuun, kun sulkee ilma-aukot.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Ne harvat kerrat kun olen brikettejä käyttänyt, niiden muodostama savu on haissut ihan kauhealle. Hiilistä sen sijaan tulee mahtavat tuoksut.
Weberin briketit (kookos) haisevat kamalalta. Muut briketit saattavat savuttaa alkuun kovasti ja hiukan nokiselta haistakin, mutta sen jälkeen eivät kyllä haise sen ihmeemmin. Koivusta nuo taitavat yleensä olla tehtyjä ja aika lähellä tuoksu on hiilien tuoksua.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Joo, myönnän kyllä oman vajavaisuuteni sikäli, että vaikka briketti on varmaan kelpo juttu, niin jotenkin se ei tunnu niin miellyttävältä kun koostumuksesta ei ole varmuutta. Hiilissä kuitenkin tietää varmuudella mitä ovat tai ainakin sen että ovat puut ei pali muut. Karsinogeenista toki sekin. Mutta jotenkin briketeissä jää tunne että niissä voi olla mitä vaan masuunikuonaa ja jäteoöljyä. Varmaan osittain johtuu siitä erilaisesta hajusta joka niistä tulee.
Foliohattu kuuluu grillausasusteisiini.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Ainakaan Weberissä eivät briketit pala loppuun, kun sulkee ilma-aukot.
Ehkä näin, mutta suurin syy hyvien hiilien käyttöön minulla on: kemikaalivapaita, aromi, sekä lämpö. Hyvä Hiili nostaa lämmön selkeästi nopeammin kuin briketti ja pitää tarvittaessa korkeammalla.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Menisi varmaan kokkausketjuunkin mutta laitetaan nyt tänne. Eli tarkoitus olisi valmistaa porchettaa grillaamalla. Koska kokonainen nasu ei 57cm palloon mahdu niin lähdetään kyljellä liikkeelle. Maustaminen, sitominen sujuvat kyllä mites tuo paisto? Lähinnä haen sitä että en ole raaskinut laittaa lähes 200€ moottoroituun vartaaseen joten töytyy mennä ns uunityylillä. Onko veljillä kokemusta tuollaisesta toiminnasta? Olisiko vain parempi hankkia se varras vai saako onnistumaan ilmankin?
 

Mosku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lieksan hurtat
Porchetta onnistuu kyllä ilman varrastakin kun muistat vain kostuttaa pintaa ja käännellä rullaa pitkin matkaa. Muista mieto lämpö ja tarpeeksi aikaa! Hiilligrillin savu epäsuoralla tulella toki vain parantaa asiaa..;)
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Siirryin juuri sekakäyttäjäksi, eli kaasugrillin lisäksi tuli hankittua iso Kamado hiiligrilli. Hauduttaa, savustaa ja grillaa. On se saakelin massiivinen ja painava.
Nyt pitäisi vielä jalusta kasata ja alkaa sisäänajamaan grilliä. Mielenkiinnolla odotan millaisia tuloksia antaa.
Hiilet on hankittu duunipaikan ammattikokkien avustuksella puolet kookosbrikettiä, puolet kovapuu hiiltä. Kovapuuhiili nostaa lämmön nopeasti korkealle, kookosbriketti sitten tasaa lämpöä ja pitää sitä riittävän pitkään.
Mitenkäs on grillailut sujunut kamadolla? Tuli juuri itsekin hankittua samanmoinen. Grillaus on intohimo ja kaasugrillaus sai nyt jäädä. Onko mitään vinkkejä kamadolla grillaukseen, savustukseen jne? Olihan se kallis, mutta kaasugrillikin piti uusia pari-kolmen vuoden välein,joten nopeasti tuo maksaa itsensä takaisin, takuukin on 20 vuotta ja voi rillailla myös talvella.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mitenkäs on grillailut sujunut kamadolla? Tuli juuri itsekin hankittua samanmoinen. Grillaus on intohimo ja kaasugrillaus sai nyt jäädä. Onko mitään vinkkejä kamadolla grillaukseen, savustukseen jne? Olihan se kallis, mutta kaasugrillikin piti uusia pari-kolmen vuoden välein,joten nopeasti tuo maksaa itsensä takaisin, takuukin on 20 vuotta ja voi rillailla myös talvella.
Hyvin maistuu, ei ole 4-polttimen kaasugrilliä ikävä. Vähän opettelua vaati, miten pihvit grillataan, miten matalalämmöllä jne. Eli alaluukun ja yläluukun yhdistelmät ym. Jenkkifoorumeilla on paljon hyviä vinkkejä, kun vain kääntää Farenhaitit Celciuksiksi.
Pihvit min 250 astetta, lähemmäs 300 on myös ok, ylä ja alaluukut täysin auki.
Grillikylki 3 tuntia hauduttaen ylätasolla, foliossa, noin 125 astetta, sitten noin 230 astetta ilman foliota alatasolla, jatkuvasti käännellen, kansi auki ja samalla voidellen glasyyrillä.
Hampurilaiset tulee loistavia myös tällä.
Edit:
Forums - Kamado Guru
Kamado Grill Resources
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyvin maistuu, ei ole 4-polttimen kaasugrilliä ikävä. Vähän opettelua vaati, miten pihvit grillataan, miten matalalämmöllä jne. Eli alaluukun ja yläluukun yhdistelmät ym. Jenkkifoorumeilla on paljon hyviä vinkkejä, kun vain kääntää Farenhaitit Celciuksiksi.
Pihvit min 250 astetta, lähemmäs 300 on myös ok, ylä ja alaluukut täysin auki.
Grillikylki 3 tuntia hauduttaen ylätasolla, foliossa, noin 125 astetta, sitten noin 230 astetta ilman foliota alatasolla, jatkuvasti käännellen, kansi auki ja samalla voidellen glasyyrillä.
Hampurilaiset tulee loistavia myös tällä.
Edit:
Forums - Kamado Guru
Kamado Grill Resources
Kiitti! Aletaan opettelemaan pikkuhiljaa :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös