Grillaus – keskustelua eri grillimalleista ja grillauksesta yleisesti

  • 376 867
  • 979

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Sain ihan hyvän tarjouksen tuosta kolme-polttimisesta Weberin Spirit Classic E-320 mallista (eri malli kuin Spirit Original), mutta tokihan nuo Weberin grillit sen hintaisia ovat että kahteen kertaan pitää vielä harkita.

Em. Weber noin 600 euroa ja kolmen polttimen Lucifer emaloiduilla ritilöillä 250e.

Onhan Weber tietenkin paljon laadukkaampi, mutta kuinka paljon se tulee esille kun, grillailee kesällä ehkä keskimäärin 2krt/viikko? Varaosia ja lisätarvikkeita Weberiin saa kiitettävästi, mutta toisaalta hinnatkin ovat sitä luokkaa että parin parillan hinnalla ostaa uuden halppisgrillin.

Mitäs näkemyksiä, onko Weber tuolla käytöllä hintansa väärti vrt. johonkin halppikseen? Kuinka suuri ero on varsinaisessa käytössä?


Kuin suoraan omalta näppäimistöltä. Samaista asiaa olen pohtinut nyt viikkotolkulla. Weberiä kehutaan vuolaasti keskustelupalstoilla ja myyjien suusta mutta kyllähän tuollainen 250e maksava Luciferkin varmasti ajaisi asiansa ja houkuttelee kyllä hintansa puolesta. Pääasiassa Lucifer Arkose 4 mallia olen katsellut. Kuitenkin on yli puolet edullisempi mitä Weberin grilli.

Siltikin sitä miettii, kun melko usein grillailee, että olisiko syytä kärvistellä ja lyödä taalat Weberiin jolloin ainakin saa laatua ja kestävyyttä.

On se grillin ostaminenkin hankalaa, kun ei ole mikään rahassa rypeävä ja kaikkea muutakin pitäisi hommata.
 

Tuamas

Jäsen
Kuin suoraan omalta näppäimistöltä. Samaista asiaa olen pohtinut nyt viikkotolkulla. Weberiä kehutaan vuolaasti keskustelupalstoilla ja myyjien suusta mutta kyllähän tuollainen 250e maksava Luciferkin varmasti ajaisi asiansa ja houkuttelee kyllä hintansa puolesta. Pääasiassa Lucifer Arkose 4 mallia olen katsellut. Kuitenkin on yli puolet edullisempi mitä Weberin grilli.

Siltikin sitä miettii, kun melko usein grillailee, että olisiko syytä kärvistellä ja lyödä taalat Weberiin jolloin ainakin saa laatua ja kestävyyttä.

Lähinnä se suurin ero tulee pidemmällä aikavälillä, Weberin kanssa menee helposti kymmenenkin vuotta ilman kovin isoja huoltotoimenpiteitä.

Hyvältäkin näyttävissä halvemmissa grilleissä ollaan yleensä viimeistään viiden vuoden tienoilla sinä tilanteessa, että grilli alkaa olla vaihtokunnossa.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Pisti muuten nyt silmään myös Landmannin kelpoisen näköinen 3-polttimen grilli Landmann Grillchef - talotarvike.com

Kokemuksia tästä kenelläkään?
Ei kolemuksia mutta nopeasti vilkaistuna ottaisin selvää ovatko grillausritilät valurautaa ja kuinka painavat ne ovat. Noin muuten vaikuttaa ihan ok-hyvältä, joskin tehoa voisi olla enemmänkin.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Ei kolemuksia mutta nopeasti vilkaistuna ottaisin selvää ovatko grillausritilät valurautaa ja kuinka painavat ne ovat. Noin muuten vaikuttaa ihan ok-hyvältä, joskin tehoa voisi olla enemmänkin.

Tuota itsekin mietin, kun näyttää olevan jokapuolella vain maininta "Emaloitu grillausritilä".

Pitänee käydä K-raudassa paikanpäällä tutkimassa hieman tarkemmin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Joo, kyllä niitä rillejä kannattaa käydä fiilistelemässä liikkeessä, koska viimeistelyn ja materiaalien laaduissa on isoja eroja. Toki spekseissäkin. Itekin kävin vastaavaa pohdiskelua viime kesänä karvalakkiweberin ja alle 300€ markettigrillin välillä ja kävin hipelöimässä kaikki potentiaaliset ehdokkaat, joista osa paljastui ihan järkyttäviksi rimpuloiksi. Päädyin lopulta muistaakseni tähän: Futur Trio Alpes Steel kaasugrilli - Prisma verkkokauppa
Sitä en ole vielä keksinyt, miksi grillissäni piti olla tuo sivukeitin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Pisti muuten nyt silmään myös Landmannin kelpoisen näköinen 3-polttimen grilli Landmann Grillchef - talotarvike.com

Kokemuksia tästä kenelläkään?

Landmanneja on tullut vastaan jokunen, eikä niiden laatu ole kyllä päätä huimannut. Nupit ovat käytännössä heppoista tekoa ja menevät helposti rikki. Toki noissakin lienee eroja, mutta itse olen törmännyt pelkästään heppoisiin ja vielä heppoisempiin Landmanneihin.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Landmanneja on tullut vastaan jokunen, eikä niiden laatu ole kyllä päätä huimannut. Nupit ovat käytännössä heppoista tekoa ja menevät helposti rikki. Toki noissakin lienee eroja, mutta itse olen törmännyt pelkästään heppoisiin ja vielä heppoisempiin Landmanneihin.

Ok kiitos varoituksesta! Tietysti tällaiset 250e hintaluokan tuotteet varmasti usein ovatkin aika heppoista tekoa jos vertaa noihin arvokkaampiin malleihin. Landmannia aloin pohtimaan sen takia, kun vanhemmillani on ollut käytössä jokin malli jo kohta 15v ilman ongelmia. Voi silti mennä takuuseen, ettei tuollainen hinnat alkaen malli kestä tuota aikaa.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Mulla ollut käytössä Landmannin valurautaparilagrilli reilun kymmenen vuotta. Ei ole tarvinnut osia vaihdella laisinkaan. Ainoat tarvittavat huollot on olleet normipuhdistukset ja jonkun kerran harjaillut teräsharjalla polttimista ruostetta pois. Hyvin on toiminut ja grillausala on riittänyt tarpeisiin mainiosti. Puinen kärry alkaa olla siinä kunnossa, että vaatii uusimista tai korjausta.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Sitä muuten en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sähkögrillejä morkataan niin kovasti, hyvinhän niillä ruoat laittaa. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan että sama tehdä ruoka hellalla niin ei ole. Grillauksessa iso juttu on kuitenkin se ulkona oleminen, ja se ruoan kanssa näprääminen ennenkuin on valmista.
Kyllähän sähkögrilli ruoan kypsentää, mutta se pienen pieni savun maku jää ruoasta uupumaan. Se on se pieni ero, miksi moni sähkögrilliä niin kovin vähän arvostaa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sitä muuten en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sähkögrillejä morkataan niin kovasti, hyvinhän niillä ruoat laittaa. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan että sama tehdä ruoka hellalla niin ei ole. Grillauksessa iso juttu on kuitenkin se ulkona oleminen, ja se ruoan kanssa näprääminen ennenkuin on valmista.

Kerrostaloaikana itselläni oli myös sähkögrilli ja onhan se ulkona/parvekkeella ruoanlaitto mukavaa vaihtelua keittiölle ja sikäli ihan käyttökelpoinen vehje, mutta jos mahdollisuus on mihinkään muuhun niin sähkögrilliä en enää hommaisi.

Sähköllä grillaamista vertaisin siihen jos paistaa ruoan paistinpannulla ilman rasvaa, eli oikeastaan vain makkarat riittävän rasvaisina tuotteina olivat ihan hyviä sähkögrillillä grillattuna, mutta vähärasvaisemmat tuotteet kuten vaikka kana, ja vihannekset tulevat todella kuiviksi sähkögrillissä. Alun testaamisen jälkeen mitään muuta tuolla grillillä ei viitsinyt grillata kuin makkaraa. Oma sähkögrillini nyt tosin oli joku muutaman kympin viritys, mutta en usko että kunnon sähkögrilli on tuossa suhteessa sen parempi.

Kiitokset kommenteista @V-G- @BlackWolf @Jeffrey Kävin liikkeessä toteamassa grillien erot ja totesin että parempi se on ostaa kerralla laatua ja vielä kun huomiseksi on luvattu sellaisia grillikauden avaukseen kelpaavia kelejä niin täytyy huomenna käydä heittämässä takaluukkuun tuo kyseinen Weber, kun viime käynnillä ei kyytiin mahtunut.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Itselläkin olisi grillin osto edessä. Grillauspaikkana toimii kattoparveke, aiempina vuosina on menty satasen sähkögrilleillä (Lucifer), nyt saatan harkita myös jotain hieman tyyriimpää kaasugrilliä.

Sitä muuten en ole koskaan ymmärtänyt, että miksi sähkögrillejä morkataan niin kovasti, hyvinhän niillä ruoat laittaa. Ja ennenkuin joku tulee sanomaan että sama tehdä ruoka hellalla niin ei ole. Grillauksessa iso juttu on kuitenkin se ulkona oleminen, ja se ruoan kanssa näprääminen ennenkuin on valmista.
Monellakos sinne ulos tulee voimavirtaa ja paljonkos sellainen voimavirta kaapelilla varustettu grilli maksaa? Kyse on nimittäin myös lämmöstä. Random esimerkki... nappasin googlella ensimmäisen grillin alle 200€ luokasta, grillausteho 9kW. Weber yksipoltin Q2200 teho 3,5kW, verkkokaupan 100€ halppis 2 polttimoa tehoa 6kW.... saa olla aika järeä saunankiuas siellä sähkögrillissä, että se puskee sen 3kW siihen yhteen ritilään. Tästä syystä esim. kalan grillaaminen on kokonaisena tai isompana fileenä käytännössä mahdotonta sähkögrillillä. Sitä voi sitten vaikka paistella niitä medaljonkeja siellä sisällä lieden ääressä.

En viitsisi edes lähteä maku linjalle, koska siinä sitä eroa sitten vasta alkaakin olemaan. Lisäksi se käytännöllisyys on vähän siinä ja siinä kun aletaan virittelemään sähköjohtoja pihamaalle, eikö sitä voisi ennemmin sitten laittaa sen ruoan sinne uuniin sen grillivastuksen alle, kun sieltä se aika monilla löytyy, makoilla siellä partsilla/kuistilla, you name it ja nauttia kesästä ja sitten hakea se ruoka uunista ulos, jos siis haluaa sähköllä grillata. Mutta makuaisioitahan nämä on, ai niin ei pitänyt puhua makuasioista. Sovitaan että nämä on ihan jokaisen itse päätettävissä olevia asioita, että mitä pitää minkäkin arvoisena.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kesällä minustakin tulee keskiluokkainen rivitaloasuja, joten kunnon grilli pitää pihalle ostaa. Ruoanlaitto on mulle tärkeä harrastus, joten jätän huonoimmat rimpulat ihan suoraan kauppaan, ja Weberillä mennään. Muutamaa eri vaihtoehtoa olen tässä pyöritellyt, eli ykkösvaihtoehtonani on Weber Genesis 310 ja kakkosvaihtoehtona Weber Spirit Original 310. Osaako joku sanoa onko näissä käytännön eroja? Spekseiltään hyvin pitkälti toisiaan vastaavia näyttäisivät olevan.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kesällä minustakin tulee keskiluokkainen rivitaloasuja, joten kunnon grilli pitää pihalle ostaa. Ruoanlaitto on mulle tärkeä harrastus, joten jätän huonoimmat rimpulat ihan suoraan kauppaan, ja Weberillä mennään. Muutamaa eri vaihtoehtoa olen tässä pyöritellyt, eli ykkösvaihtoehtonani on Weber Genesis 310 ja kakkosvaihtoehtona Weber Spirit Original 310. Osaako joku sanoa onko näissä käytännön eroja? Spekseiltään hyvin pitkälti toisiaan vastaavia näyttäisivät olevan.
Käsittääkseni Genesis on käytännössä sama grilli, mutta ikäänkuin "pro" versiona, eli vähän paremmat materiaalit jne. Tämä kyllä ihan mutuna, mutta näin olen itseni antanut ymmärtää. Suosittelen menemään johonkin kauppaan katsomaan, huomaatko itse käytännön eroja, molemmat on laatu grillejä kuitenkin.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Käsittääkseni Genesis on käytännössä sama grilli, mutta ikäänkuin "pro" versiona, eli vähän paremmat materiaalit jne. Tämä kyllä ihan mutuna, mutta näin olen itseni antanut ymmärtää. Suosittelen menemään johonkin kauppaan katsomaan, huomaatko itse käytännön eroja, molemmat on laatu grillejä kuitenkin.
Näin ajattelinkin. Täytyy katsoa mihin päätyy. Koskas yleensä on muuten alkanut grillien (ja kesäkalusteiden) alennusmyynnit? Onko Webereissä hyviä alennuksia loppukesästä?
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Näin ajattelinkin. Täytyy katsoa mihin päätyy. Koskas yleensä on muuten alkanut grillien (ja kesäkalusteiden) alennusmyynnit? Onko Webereissä hyviä alennuksia loppukesästä?

Viime syksynä ja alkutalvesta kyttäsin Weberiä mutta eipä näkynyt tarjouksia juurikaan.
 

blaugrana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NYR, FCB
Kesällä minustakin tulee keskiluokkainen rivitaloasuja, joten kunnon grilli pitää pihalle ostaa. Ruoanlaitto on mulle tärkeä harrastus, joten jätän huonoimmat rimpulat ihan suoraan kauppaan, ja Weberillä mennään. Muutamaa eri vaihtoehtoa olen tässä pyöritellyt, eli ykkösvaihtoehtonani on Weber Genesis 310 ja kakkosvaihtoehtona Weber Spirit Original 310. Osaako joku sanoa onko näissä käytännön eroja? Spekseiltään hyvin pitkälti toisiaan vastaavia näyttäisivät olevan.

Genesis on tukevammalla vaunulla ja siinä on suurempi grillausala. On valmistajan mallistossa napsun ylempänä tuota Spiritiä.

Näin ajattelinkin. Täytyy katsoa mihin päätyy. Koskas yleensä on muuten alkanut grillien (ja kesäkalusteiden) alennusmyynnit? Onko Webereissä hyviä alennuksia loppukesästä?

Harvemmin on Weberissä alennuksia. Noita kun myydään joitain kappaleita myös talvisin, niin ei ole tarvetta hävittää varastoista pois. Lisäksi hinnat ovat lähtökohtaisesti niin tiukat, että mihinkään suuriin alennuksiin ei Weberin kanssa kukaan oikein pysty.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Tampereen K-Raudassa Weber E-210 tarjouksessa 399e. Tämä siis 2-polttimen malli.

edit: Sori vedetääs takaisin hieman. Kyseessä nimittäin EO-210 malli, jossa vain yksi sivutaso ja pienet renkaat alla.
 
Viimeksi muokattu:

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viime lauantaina tuli sitten kotiutettua tuo Weber E-320 ja viikonloppuna vähän pääsi jo testaamaan. Tuli muuten todella hyvää ja mureaa possua ja iso plussa oli ettei tarvinnut sytyttäessä pelätä räjähtävänsä taivaantuuliin kuten vanhan grillin kanssa, heh. Kasaaminen oli ehkä vähän odotuksia isompi homma ja pari tuntia siinä vierähti, mutta onneksi ohjeet olivat hyvät.

Lyhyen kokemuksen perusteella hintansa veroinen peli. Huomenna tarkoitus sitten kokeilla kunnolla grillin ominaisuuksia ja kokeilla ensimmäistä kertaa kalan savustamista kaasugrillillä ja tehdä lohkoperunoita ja katkarapuvartaita. Weberin sivuilta löytyi hyviä ruokaohjeita.

(Sivumainintana jos jollekin grillin hommaaminen on ajankohtaista niin Espoon K-raudassa oli tuo sivukeittimetön kolmen polttimen malli Spirit Classic E-310 oli tarjouksessa 579e.)
 

Kampitus

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Wild, Avalanche
Kovin keskustelu keskittyy kaasugrilleihin. Kyllähän se on ihan aloittelijan tasolla tämä homma. Tosimies kaataa puut joista veistää käsin hirsimökin. Mökin pihalle muurataan grilli, johon tapetaan oma sika syötäväksi. Mikäli tykkää kasviksista, ne otetaan omasta puutarhasta. Levynä palvelee vanha vuolukivi jolla jo esi-isä aikanaan paistoi lihansa.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Arvoisa Jokeri23. Seuraavassa marinadiresepti possun kaslerille.

Rypsiöljyä, sinappia, tuoretta rosmariinia sekä valkosipulia makusi mukaan.

Leikkaa kasleri pihveiksi ja nuiji kevyesti. Laita pihvit pussiin ja kaada marinadi pussiin. Sulje pussi huolellisesti ja puristele pussia niin, että marinadi sekoittuu huolellisesti pihveille. Anna maustua yön yli.

Ennen grillausta suolaa ja pippuroi pihvit. Ollaan tykätty.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä tykkään pintamaustamisesta enemmän kuin marinoimisesta. Riippuen ihan siitä mitä hakee, mitä on kaveriksi tarjolla ja juomina - joku valmisrub kaupasta vaikka, ellei itse halua kokeilla. Possun ja kanan kanssa kannattaa olla kuivattamatta niitä paloja liikaa. Jos ei kokemusta hirveästi ole, mieluummin vaikka viiltää hiukan auki lihoja ja tsekkaa, punertaako vielä. Riittävän kuumaksi grilli ja muistaa pitää paikoillaan niitä paloja eikä heiluttele edestakaisin. Kääntää sitten kun alkaa kypsä liharaja nousta näkyviin, toista puolta niin pitkään kun lihasnestetta alkaa nousta pintaan. Kypsää pintaa voi sivellä jollain grillikastikkeella tai joskus olen pihvejä maustanut suolalla ja pippurilla vasta tässä vaiheessa, jos on hyvästä lihasta kyse.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
Normiohjeet hommaan kuin hommaan: mitä vähemmän taitoa, sitä paremmat työkalut. Eli kaasulla mennään.
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Tuommoinen saapui tänään, näin kevättä odotellessa Meathead: The Science of Great Barbecue and Grilling: Meathead Goldwyn, Greg Blonder: 9780544018464: Amazon.com: Books
153 ensimmäistä sivua käsittelee tekniikoita ja laitteita ennen kuin päästään reseptiosioon. Olen tuon tyypin nettisivuilta useampia juttuja kokeillut ja täytyy sanoa että toimivia settejä ovat. Linkkiä Amazonin sivuille, josta tuon kirjan tilasin.
Viime kesänä tuli hankittua Weberin 57cm pallogrilli ja täytyy sanoa että odotukset on kovat ensi kesälle kun rupeaa saamaan härveliä lämmönsäätöineen hanskaan vähän paremmin. En halua sytyttää ainaista sotaa aiheesta mutta sen tiedän jo tässä vaiheessa että tarvitaan vakavat perustelut ennen kuin palaan kaasugrilliin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minullakin on tuollainen Weber, ollut jo neljä vuotta. Koko ajan olen oppinut sitä paremmin ja paremmin käyttämään. Lämmönhallinta on suurin hankaluus todellakin. Lämpö ja lämmönnousu vaihtelevat todella paljon sen mukaan, mitä brikettejä siinä polttaa ja minkä määrän. Weberin omilla on vaikeaa saada lämpö nousemaan yli 250 asteen (ei ole tarvettakaan), mutta Luciferilla huiteli 400 asteen paikkeilla, loppui lämpömittarin asteikko kesken.

Viime kesänä käytin lähes pelkästään Pirkan brikettejä, ne ovat jotain tuosta em. välistä. Niistä tulee parempi tuoksu kuin Webereistä, ne ovat pienempiä ja hehkuvat nopeammin piippusytyttimessä, mutta savuttavat aluksi kyllä hiukan liikaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös