Golfin harrastajat

  • 487 567
  • 2 925

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Kyllä ainakin itse olen nyt surutta ilman rankkareita siirtänyt pallon bunkkerissa tasaiselle kohdalle, jos se jonkun kengänjäljessä on. Samoin puteissa jos pallo pomppaa pois reiästä tangosta johtuen, olen nekin merkannut onnistuneiksi. Eniten on ollut pallopesureita ikävä.
Wot? Näinkö ne säännöt menee? Entä jos pallo on hiekkaan painuneena kengänjäljessä? Edustan vähän sitä ajatusmallia että jos palloni on kengänjäljessä niin se on siinä koska olen lyönyt sen siihen.
Ja entä putit jotka uppoavat juuri tangon takia? Uusitko putin? Tuo että merkataan onnistuneeksi putteja jotka ei ole edes käynyt kupissa tuntuu varsin erikoiselta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Wot? Näinkö ne säännöt menee? Entä jos pallo on hiekkaan painuneena kengänjäljessä? Edustan vähän sitä ajatusmallia että jos palloni on kengänjäljessä niin se on siinä koska olen lyönyt sen siihen.
Joillain klubeilla (kuten omallani), on siirtosääntö bunkkerissa voimassa. Tämä on mielestäni ok, sillä välillä on sellaisessa kenkämontussa pallo että alta pois + laji lienee ihan tarpeeksi vaikea muutenkin. Kengänjäljet eivät kuitenkaan bunkkeriin kuulu ja nyt niitä on ollut vähän vaikeampi tasoitella.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Joillain klubeilla (kuten omallani), on siirtosääntö bunkkerissa voimassa. Tämä on mielestäni ok, sillä välillä on sellaisessa kenkämontussa pallo että alta pois + laji lienee ihan tarpeeksi vaikea muutenkin. Kengänjäljet eivät kuitenkaan bunkkeriin kuulu ja nyt niitä on ollut vähän vaikeampi tasoitella.
Tottakai jos on siirtosääntö koko kentän alueella voimassa niin asiahan on selvä. Meillä vain lyhyeksi leikatulla osuudella. Tuo puttisääntö erikoisemmalta tuntuu kun itse en ole ennenkään poistanut tikkua (ja varmaan siitä enemmän hyötynyt kuin kärsinyt).
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tottakai jos on siirtosääntö koko kentän alueella voimassa niin asiahan on selvä. Meillä vain lyhyeksi leikatulla osuudella. Tuo puttisääntö erikoisemmalta tuntuu kun itse en ole ennenkään poistanut tikkua (ja varmaan siitä enemmän hyötynyt kuin kärsinyt).
Meillä tuli ihan jäsenille meili, jossa kerrottiin kaikissa bunkkereissa siirtosäännön pätevän (muuten siis vain väylällä). Puttaamisesta muuten samaa mieltä, paitsi minua lippu haittaa visuaalisesti aika paljon läheltä putatessa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tottakai jos on siirtosääntö koko kentän alueella voimassa niin asiahan on selvä. Meillä vain lyhyeksi leikatulla osuudella. Tuo puttisääntö erikoisemmalta tuntuu kun itse en ole ennenkään poistanut tikkua (ja varmaan siitä enemmän hyötynyt kuin kärsinyt).

Kuulostaa pelaajalta jolla saattaa lyöntejä vähentyä kortista muistakin syistä. Lippu paikallaan puttaaminen taitaa pitkässä juoksussa vain parantaa tulosta, joten outoa jos merkkaa onnistuneeksi epäonnistuneita putteja. Onneksi golffia voi pelata jokainen omilla säännöillään, mutta silloin tulokset kannattaa pitää omana tietonaan.
 

F#21

Jäsen
^^ Esim. aiemmin mainitsemassani Hill Sidessa on sama paikallissääntö bunkkerien osalta: Paikallissäännöt - Hill Side Golf

EPÄNORMAALI KENTTÄOLOSUHDE BUNKKERISSA
Kaikki bunkkereissa olevat jalanjäljet ja lyöntijäljet ovat epänormaalia kenttäolosuhdetta, josta pelaaja voi halutessaan vapautua säännön 16.1 c mukaisesti.
Kun pallosi on bunkkerissa ja epänormaali kenttäolosuhde haittaa, voit vapautua:
  • Ilman rangaistusta: Säännön 16.1 b mukaisesti, paitsi että:
  • Lähimmän täydellisen vapautumisen pisteen täytyy olla bunkkerissa.
  • Jos lähintä täydellisen vapautumisen pistettä ei ole bunkkerissa, pelaaja voi silti vapautua rangaistuksetta käyttäen vertailupisteenä maksimaalisen vapautumisen pistettä, joka on bunkkerissa.
  • Rangaistuksella pelaaminen bunkkerin ulkopuolelta (linjassa taaksepäin -vapautuminen):
  • voit yhden lyönnin rangaistuksella pudottaa pallon kuvan mukaisesti.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
En muista missä oli mutta vannon nähneeni jossain olleen ohjeistuksen toimia noin kolahtavien puttien kanssa.

En ole itse niin mennyt mutta nähnyt olen
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tottakai jos on siirtosääntö koko kentän alueella voimassa niin asiahan on selvä.
Ei ole kysymys koko kentän alueista.

R&A antoi kaksi erilaista paikallissääntöä, joita seurat voivat käyttää näin korona-aikana, koska bunkkereissa ei ole haravaa/haravia.

Joko niin että jäljet ovat korjattavia alueita, jolloin saa pudottaa siihen viereen tasaiseen paikkaan, ja edelleen bunkkeriin. Tai sitten bunkkerit voivat olla ns. wasteland-alueita, jolloin sääntöjen 16 tai 19§ mukaan voidaan jatkaa eikä sääntö 12§ ole voimassa.

Mutta nyt jos haravat ilmeistyvät bunkkereihin, ko. seuran pitää poista mahdolliset paikallissäännöt bunkkeripelaamisesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
@Jyty
Ok, selvyyden vuoksi, jos käytössä on "siirtosääntö koko kentän alueella" onko se koskenut myös bunkkereita?

Aika hyvin porukka on jälkiään korjannut, ainakin niillä kentillä joissa noita em. paikallissääntöjä ei ole (tietääkseni) ollut voimassa. Tai en tiedä onko golffari niin kristillinen otus että sen takia siivoaisi jälkensä paremmin.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
selvyyden vuoksi, jos käytössä on "siirtosääntö koko kentän alueella" onko se koskenut myös bunkkereita?
Ei.

Siirtosääntöä ei ensinnäkään pitäisi käyttää kuin väylämittaan ja siitä lyhyemmäksi leikatuilla alueilla, mutta ei kuitenkaan viheriöillä. Mutta jos se on voimassa koko kentän alueilla, niin siihen ei kuitenkaan kuulu
1) tiiauspaikat
2) estealueet
3) bunkkerit
4) pelattavan reiän viheriö
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kyllähän se niin taitaa olla, että jos bunkkerit on muutettu wasteland-alueeksi, niin kentällä ei silloin voi tehdä virallista tulosta. Siis jos palloa siirtelee bunkkerissa. En ole sääntöniilo, mutta luulisin että virallista tuloista tavoittelevan pitää tyytyä myös kengänjäljistä lyömiseen. Harkkarundit voi tietenkin vetää miten parhaaksi näkee. Mutta siitä olen varma, että pallon on mentävä kuppiin oli lippua tai ei. Siis jos haluaa väylälle tuloksen.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Wot? Näinkö ne säännöt menee? Entä jos pallo on hiekkaan painuneena kengänjäljessä? Edustan vähän sitä ajatusmallia että jos palloni on kengänjäljessä niin se on siinä koska olen lyönyt sen siihen.
Ja entä putit jotka uppoavat juuri tangon takia? Uusitko putin? Tuo että merkataan onnistuneeksi putteja jotka ei ole edes käynyt kupissa tuntuu varsin erikoiselta.
Puttien osalta ainakin täällä Varsinais-Suomessa oli alkukaudesta sellainen, että noi kupin pohjat oli jätetty n. sentin syvyyteen, jolloin n. puolet puteista tuli kupista ulos, kimmoten joko pohjasta, tangosta tai molemmista. Näissä aina katsottiin sitten peliseuralaisten kanssa että miten toimitaan. Nykyisin nuo on jo vaihdettu yleisemmin käytössä olevaan "rinkula lipun ympärillä" --systeemiin, joka toki vaihtelee vielä sekin kenttien välillä siten, että osassa se rinkula toimii hyvin eli taittuu pallon alla ja pallo jää kuppiin, ja osassa saattaa edelleen pompauttaa pallon pois (esim Lakeside golfissa oli pehmeää pesusienimateriaalia n. sentin syvyydellä). Ja kyllä aina peliseuran kanssa noita tapauskohtaisesti on katsottu. Enemmän lyöntejä "säästyisi" sen suosituksen mukaan, että ei putata lainkaan reikään.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kyllähän se niin taitaa olla, että jos bunkkerit on muutettu wasteland-alueeksi, niin kentällä ei silloin voi tehdä virallista tulosta. Siis jos palloa siirtelee bunkkerissa.
Ei vaan kenttä on tasoituskelpoinen, jos bunut muutetaan paikallissäännöllä waste-alueiksi.

Tämä on ihan R&A:n linjaus, joten asiassa ei ole mitään epäselvää. Ja paikallissääntö tehtiin nimenomaan koronapandemian takia, koska haravat piti poistaa bunuista.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä merkkaan joka ikisen kierroksen tasoituskierrokseksi, oli sitten mitkä siirtosäännöt voimassa. Samalta ne kierrokset aina tuntuu ja näin pysyy tasoitus hyvin oikeana. Kerran cädäri meinasi ottaa tasoituskierroksen pois kun oli rankkasadetta, mikä ihmetytti suuresti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Minä merkkaan joka ikisen kierroksen tasoituskierrokseksi, oli sitten mitkä siirtosäännöt voimassa. Samalta ne kierrokset aina tuntuu ja näin pysyy tasoitus hyvin oikeana. Kerran cädäri meinasi ottaa tasoituskierroksen pois kun oli rankkasadetta, mikä ihmetytti suuresti.
Sama, tai siis palautan kaikki kortit joilla vaan on merkkaaja mukana. Yksin pelaan toki aina paremmin...
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Suomen Golfliitto on kyllä linjannut näin:

’ Jos kenttä julistaa kaikki bunkkerit kokonaan kunnostettaviksi alueiksi tai sallii siirtosäännön bunkkereissa, tuloksia ei hyväksytä tasoitustarkoituksiin’

Ja tässä linkki, josta tuo tieto löytyy (Golfliiton sivuille):

Ja ihan aiheesta. Jos bunuissa saa palloa siirrellä mielin määrin, kenttä pitäisi sloupata uudestaan. Harkkapeleissä ja kaveriturnauksissa ei tietenkään väliä. Eikä varmaan suurta merkitystä tasoituskierroksiinkaan, mutta tunnetusti lajin säännöt ovat tiukkoja ja kiemuraisia.

Edit. Tämä siis Suomessa. Jossain muualla voi olla toisenlainen käytäntö, kuuleman mukaan esimerkiksi Ausseissa.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Golf on siinä hyvä laji, että säännöt harvoin antaa mahdollisuutta tulkinnalle. Joskus se on väärin kun joutuu lyömään toisen kengän jäljestä, mutta jos osaa säännöt niin niitä pystyy myös hyödyntämään toiseenkin suuntaan. Eli suosittelen tutustumaan sääntöihin ja pelaamaan niiden mukaan vaikka ne ihan aina sovikaan omaan pelikirjaan.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Parin vuoden pelaamattomuuden jälkeen tuli taas hankittua jäsenyys ja ensimmäinen kierros takana.

Vain kaksi palloa metsään eikä kertaakaan tarvinnut kunnolla menettää hermojaan. Hyvin siis meni.

Eniten hämmästyttää edelleen se, että miten se pää ja katse ei pysy koko aikaa siellä missä pitää, mutta ehkä se tästä. Joskus.
 

Fordél

Jäsen
Kysymys golfin sääntöniiloille: Saako golfissa ns. vipata? Ja kysymys koskee nyt lyöntiä.

Vippaamisella tarkoitetaan tässä sitä, että ei lyö palloa normaalisti vaan ikään kuin nostaa sitä. Ei kuitenkaan niin, että pallo on lavassa pitkän aikaa vaan itse asiassa pallon kosketus lapaan voi olla suurin piirtein sama kuin normilyönnissä.

Sitten loppuun vielä ihmettelyä. Ihmettelen, kun törmään edelleen aina silloin tällöin keskusteluun lavan koosta ja profiilista. Enemmän massaa ja anteeksiantavuutta omaava lapa on aloittelijoille ja kauemmin pelanneet eivät ehkä 'kehtaisi' sellaisilla pelata. Oikeesti, mitä väliä sillä on, kunhan mailat tuntuu itselle sopivilta ja peli kulkee. Jos itselle sopii anteeksiantavat ja helposti palloa nostavat mailat niin mikäs siinä. Eikait kukaan nyt enää pelaa jollain taotuilla pienempi lapasilla mailoilla vain sen takia, että se olisi muka coolia ja kun ei helpommilla kehtaa? Tai kuittaileeko joku vielä siitä, jos kokeneempi pelaaja pelaa helpommilla mailoilla?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kysymys golfin sääntöniiloille: Saako golfissa ns. vipata? Ja kysymys koskee nyt lyöntiä.

Vippaamisella tarkoitetaan tässä sitä, että ei lyö palloa normaalisti vaan ikään kuin nostaa sitä. Ei kuitenkaan niin, että pallo on lavassa pitkän aikaa vaan itse asiassa pallon kosketus lapaan voi olla suurin piirtein sama kuin normilyönnissä.
Sääntökirja puhuu kieltävänä tekona vain laahaamisesta, työntämisestä tai kauhomisesta.

Jos palloa lyö kunnolla, kuten sääntö edellyttää ja siinä tapahtuu vippaus (tosin en tiedä miten se on mahdollista), niin kait se sitten on sallittua.

Jos voisit ottaa viedon vippaavasta lyönnistäsi, niin arvioidaan sitten sen perusteella, onko sääntöjen mukainen vai ei.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten loppuun vielä ihmettelyä. Ihmettelen, kun törmään edelleen aina silloin tällöin keskusteluun lavan koosta ja profiilista. Enemmän massaa ja anteeksiantavuutta omaava lapa on aloittelijoille ja kauemmin pelanneet eivät ehkä 'kehtaisi' sellaisilla pelata. Oikeesti, mitä väliä sillä on, kunhan mailat tuntuu itselle sopivilta ja peli kulkee. Jos itselle sopii anteeksiantavat ja helposti palloa nostavat mailat niin mikäs siinä. Eikait kukaan nyt enää pelaa jollain taotuilla pienempi lapasilla mailoilla vain sen takia, että se olisi muka coolia ja kun ei helpommilla kehtaa? Tai kuittaileeko joku vielä siitä, jos kokeneempi pelaaja pelaa helpommilla mailoilla?
Golffihan on paljon itseluottamuksesta kiinni. Mitä tyylikkäämmät mailat ja pienmpi lapa, niin ainakin itsellä on parempi fiilis siinä pallon päällä katsella. Sen lisäksi, että pienemmät lavat näyttävät paremmilta on niissä myös parempi tuntuma. On helpompi pelata, kun tietää osuiko lyönti hyvin vai ei. Vaikeammilla mailoilla voi myös muokata lyöntiä eri tavalla ja lyödä erilaisia lyöntejä. Ehkä näistä tekijöistä sitten koostuu se ettei kehtaa pelata toisenlaisilla mailoilla. Ihmettelen minäkin mikäli joku ei jollain mailalla kehtaa pelata, mutta sellaisia tyyppejä on varmasti aina.
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Sitten loppuun vielä ihmettelyä. Ihmettelen, kun törmään edelleen aina silloin tällöin keskusteluun lavan koosta ja profiilista. Enemmän massaa ja anteeksiantavuutta omaava lapa on aloittelijoille ja kauemmin pelanneet eivät ehkä 'kehtaisi' sellaisilla pelata. Oikeesti, mitä väliä sillä on, kunhan mailat tuntuu itselle sopivilta ja peli kulkee. Jos itselle sopii anteeksiantavat ja helposti palloa nostavat mailat niin mikäs siinä. Eikait kukaan nyt enää pelaa jollain taotuilla pienempi lapasilla mailoilla vain sen takia, että se olisi muka coolia ja kun ei helpommilla kehtaa? Tai kuittaileeko joku vielä siitä, jos kokeneempi pelaaja pelaa helpommilla mailoilla?
Minä pelaan muistaakseni vuonna 1992 jenkeistä tilatuilla Tiger Sharkin Hammerhead raudoilla. Ei noita ole ikinä saanut Suomesta, mutta kun isä lupasi minulle aikoinaan mopon kun täytän 16v enkä sitten halunnutkaan mopoa enää marraskuussa niin osti minulle grafiittivartiset golfmailat, joista olin aina haaveillut. Kyllä noita moni ihmettelee nykyään ja joskus käynyt mielessä, että voisi ostaa uudetkin, mutta miksi vitussa kun sopivat minun käteeni kuin naula päähän. Eivät ole modernit, eikä tyylikkäät eikä anteeksiantavat. Mutta minun juttuni. Joskus noilla pelannut alle parin kierroksen niin kyllä minä siihen pystyn ehkä tulevaisuudessakin. Toki vaatisi paljon enemmän treeniä, mutta ei siis ole mailoista kiinni.

Ja kyllä olen nähnyt itsekin tuota välineurheilua golfin parissa ihan liikaakin. Ihan sama kyllä minulle, jos joku haluaa tuhansia upottaa välineisiin harjoittelematta ollenkaan niin siitä vaan. Voi se tulos lyönnin pari parantua kun pallo lentää pidemmälle, mutta kyllä ne taidot oikeasti pitää vaan itse hankkia harjoittelun kautta. Ja nimenomaan harjoittelun eikä pelaamisen jos jonnekin singeliin tähtää.
 

Fordél

Jäsen
Sääntökirja puhuu kieltävänä tekona vain laahaamisesta, työntämisestä tai kauhomisesta.

Jos palloa lyö kunnolla, kuten sääntö edellyttää ja siinä tapahtuu vippaus (tosin en tiedä miten se on mahdollista), niin kait se sitten on sallittua.

Jos voisit ottaa viedon vippaavasta lyönnistäsi, niin arvioidaan sitten sen perusteella, onko sääntöjen mukainen vai ei.

Laahamiseksi ja ehkäpä myöskään kauhomiseksi en vippausta luokittelisi, mutta työntämistä siinä voi toki olla mukana.

En nyt viitsi videota kuvata, mutta ajatuksen asiasta varmasti saa, kun kuvittelee vippaavansa lätkämailalla tennispalloa tai säbämailalla säbäpalloa korkealle ilmaan. Otekin voi olla suurin piirtein sama.

Tällainen vippaus voi olla hyvä vaihtis (ainakin aloittelijalla) esim. kun pallo on korkeaseinäisen bunkkerin seinämässä. Itse testasin tänään vippausta tällaisessa tilanteessa, ja sain pallon lentämään korkeassa kaaressa noin 30 cm päähän lipusta:)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Sitten loppuun vielä ihmettelyä. Ihmettelen, kun törmään edelleen aina silloin tällöin keskusteluun lavan koosta ja profiilista. Enemmän massaa ja anteeksiantavuutta omaava lapa on aloittelijoille ja kauemmin pelanneet eivät ehkä 'kehtaisi' sellaisilla pelata. Oikeesti, mitä väliä sillä on, kunhan mailat tuntuu itselle sopivilta ja peli kulkee. Jos itselle sopii anteeksiantavat ja helposti palloa nostavat mailat niin mikäs siinä. Eikait kukaan nyt enää pelaa jollain taotuilla pienempi lapasilla mailoilla vain sen takia, että se olisi muka coolia ja kun ei helpommilla kehtaa? Tai kuittaileeko joku vielä siitä, jos kokeneempi pelaaja pelaa helpommilla mailoilla?
Toisaalta se milli sinne tänne lavan koossa vaikuttaa enemmän pään sisällä. Lyönti joka menee taotuilla perseelleen, ei olisi kovin hääppöinen ollut niillä anteeksiantavilla aloittelijan mollukoillakaan. Se siro taottu saattaa jossain kunnon chunkissa jopa suoriutua paremmin. Itse vanhoilla taotuilla pelaavana aloittelijana tykkään kyllä tuntumasta joka niissä on, enkä usko että se huono lyönti todellisuudessa sen huonompi on, se vain tuntuu huonommalta.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nykyään on sen verta kehittyneet mailat, että ns. game improvement raudat eivät ihan kauhean moukareilta näytä. Samalla vähemmän ja vähemmän ammattilaisia taitaa käyttää bleidejä, ja nuo keskitason taotut kehäpainoitteiset taitaa olla suosituimpia (esim. Titleistin AP2).

Mitä enemmän asiaa tutkii, niin harrastajalle ei juuri mikään asia varsinaisesti puolla vaikeampia rautoja (paitsi mainitut visuaaliset asiat). Olen itse innostunut faijan helpommista raudoista ja ensi viikolla raharikkaan elkein fittaukseen katsomaan uusia mailoja. Lyön käytännössä pelkästään pientä feidiä ja ehkä 0-1 drawta/koukkua per kierros pakon edessä. Ei siis mitään suurempaa syytä lapojen tuottaa Tiger-tason kierteitä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös