Ghost – saatanalliset popsäkeet

  • 30 446
  • 192

Mikä on Ghostin paras albumi?

  • Opus Eponymous (2010)

    Ääniä: 10 11,9%
  • Infestissumam (2013)

    Ääniä: 13 15,5%
  • Meliora (2015)

    Ääniä: 33 39,3%
  • Prequelle (2018)

    Ääniä: 23 27,4%
  • Impera (2022)

    Ääniä: 5 6,0%

  • Äänestäjiä
    84
Ensimmäisen kuuntelu kerran jälkeen pakko yhtyä ketjun kommentteihin, todella hyvä lätty tää uusin. Oon tykännyt Hunter's Moonista enkä ois ikinä uskonut että se on albumin heikompaa kastia - toki tähän voi vaikuttaa kun se soi radiossakin kokoajan. Ekan pyörityksen jälkeen suosikiksi jäi Kaisarion. Watcher in the Skyin kertosäkeestä sai heti korvamadon.

Rumpusoundeille iso +++!
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tänään vihdoinkin Posti suvaitsi toimittaa Imperan CD-version postilaatikkoon. Rupesin pläräämään levyn mukana tullut vihkosta ja biisin Twenties lyriikkojen kohdalla olevalla aukeamalla on kuvassa hyvin tutun oloinen kaveri raivoamassa. Repesin!

Osuvaa sinänsä, että biisi kertoo vallasta, vihasta, rahasta ja muista vastaavista "paheista".
 

Liitteet

  • Trumppiko se siellä....jpg
    Trumppiko se siellä....jpg
    166,9 KB · kertaa luettu: 222

Crueman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Man Utd, Los Angeles Lakers
Tänään vihdoinkin Posti suvaitsi toimittaa Imperan CD-version postilaatikkoon. Rupesin pläräämään levyn mukana tullut vihkosta ja biisin Twenties lyriikkojen kohdalla olevalla aukeamalla on kuvassa hyvin tutun oloinen kaveri raivoamassa. Repesin!

Osuvaa sinänsä, että biisi kertoo vallasta, vihasta, rahasta ja muista vastaavista "paheista".
Katsoin ensin että kuvassa on Vesa Keskinen.
 

Joope

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins
Ennen albumia julkaistut sinkut jätti vähän kaksijakoiset ja pettyneetkin fiilikset, mutta kyllähän tää Impera-albumi kuitenkin toimii kivasti. Spillways, Griftwood ja Darkness At The... jäänyt ainakin itselle tehosoittoon tässä vaiheessa.
 

Senaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Uutta levyä luukuteltu ilmestymisestä asti repeatilla ja kyllähän on toimivaa settiä. Ei oikeastaan yhtään hutivetoa jos ei outoa Twentiesiä lasketa.

Hassutteluksi oma unelmien settilista Tampereen keikalle:

Rats
From the pinnacle to the pit
Spillways
Hunter's Moon
Cirice
Ritual
Year Zero
Kiss the go-goat
Griftwood
Call me little sunshine
Mary on a cross
Mummy Dust
Miasma
Darkness at the heart of my love

Encore 1
He is
Dance Macabre
Square Hammer

Encore 2
If you have ghosts
Monstrance clock
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
@Anselm Raato
Kyllähän edeltävä albumi Prequelle taisi olla lopullisesti vahva suunnannäyttäjä popimmalle ilmaisulle. Poppia edelleen kyllä, mutta kitarointi ja muut koukut kyllä maistuvat itselleni aivan mainiosti. Taitaa olla niin, että myynnitkin ovat nousseet varsinkin rapakon takana popimman ilmaisun aikana. Se bändille suotakoon. Ei doomilla ole asiaa niitä stadioneita täyttämään.

Opus Eponymous on toki oma suosikkini tuotannosta edelleen.
Juuri näin! Hyvinhän tuo jenkkien valloitus tuntuu etenevän ja ymmärrän täysin että tietyllä poppisaundilla on helpompi täytellä stadioneita. Ja se tosiaan on myös ollut Topsukan tavoite jo vuosia. Jäsen @rinne tuossa myös jutteli vähän tähän liittyen. Hieno showhan se uusikin show varmasti on ja enemmänhan tuo on nimen omaan show kuin "tavanomainen stadionkeikka". Tavallaan olis kiva lähteä katsomaan helsinkiin tätä tulevaa liveä, mutta en ehkä kuitenkaan viitsi vaivautua. Edeltävä jäähallilive minkä näin Helsingissä pari vuotta sitten oli heikointa näkemääni live-Ghostia. Tämä toki varmasti osin myös Kardinaali Munaus -hahmon vuoksi. No mut joo...

Oon nyt kuunnellut lisää tätä uutta levyä. Vähän jopa ärsyttää ettei tämä nyt lähde kuitenkaan niin paljon kuin olin toivonut. Ruuti märkää jne. Twenties on noussut levyn kohokohdaksi. On siellä myös Kaisarion, mikä toimii levyversiona jotenki räyhäkämmin kuin ensimmäisillä kiertueen keikoilla. (Käänteinen esimerkki tästä muuten on Mommy Dust, mistä en saanut mitään otetta ennen kuin sen Circuksessä 2015 todistin. Se jos mikä on livebiisi!)
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tavallaan olis kiva lähteä katsomaan helsinkiin tätä tulevaa liveä, mutta en ehkä kuitenkaan viitsi vaivautua. Edeltävä jäähallilive minkä näin Helsingissä pari vuotta sitten oli heikointa näkemääni live-Ghostia. Tämä toki varmasti osin myös Kardinaali Munaus -hahmon vuoksi. No mut joo...
Korjataan sen verran, että huhtikuun Suomen keikka on Tampereen uudessa hallissa. Mikä Nokia Arena se nyt olikaan. Entinen Uros.

Itse hommasin liput ja majoitukset ennakkoon heti kun se oli mahdollista. Olen tehnyt päätöksen, että aina kun Metallica tai Ghost härmään tulee, minä olen paikalla.

Oon nyt kuunnellut lisää tätä uutta levyä. Vähän jopa ärsyttää ettei tämä nyt lähde kuitenkaan niin paljon kuin olin toivonut. Ruuti märkää jne. Twenties on noussut levyn kohokohdaksi. On siellä myös Kaisarion, mikä toimii levyversiona jotenki räyhäkämmin kuin ensimmäisillä kiertueen keikoilla. (Käänteinen esimerkki tästä muuten on Mommy Dust, mistä en saanut mitään otetta ennen kuin sen Circuksessä 2015 todistin. Se jos mikä on livebiisi!)
Minulle Impera maistuu kokonaisuutena mainiosti.

Minulle Twenties on maistunut heti alusta saakka. Sen erilaisuus on nimenomaan biisin vahvuus, ei heikkous. Todella rytmikäs poljento. Ei toki sentään albumin kohokohta mielestäni.

Mummy Dust on myös itselleni ollut aina hieman vähemmän maistuva biisi. Ja olen edelleen sitä mieltä. En ole tainnut tosin livenä todistaa, luulisin.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Impera on myynyt todella hyvin maailmalla. Ainakin listasijoitusten perusteella tästä on tulossa bändin myydyin albumi. Levy on yltänyt kärkeen esimerkiksi Yhdysvalloissa useilla eri listoilla. Listakärjessä toki myös Suomessa.

Olisiko jälleen tulossa jopa metalli-Grammy? Yhden pystinhän Ghost on joa jenkkilässä voittanut (paras metalliesitys: Cirice, 2016).

Fyysisten levyjen myynti on ylipäätään ilahduttavasti kasvussa. Vinyylien lisäksi maailmalla on myös ainakin pienimuotoinen CD-buumi menossa. Mahtavaa!

 

RockTheRink

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NHL
Ghostin olen nähnyt pari kertaa livenä, ja levyhyllystä löytyy kolme ensimmäistä täyspitkää ja muutama EP.

Kahteen edelliseen albumiin en ole kuitenkaan jostain syystä syttynyt. Biiseissä ei kuitenkaan ole sävellyksellisesti suurta vikaa, päinvastoin koukkuja ja hyviä melodioita riittää. Eikä vika ei välttämättä ole popimpaan suuntaan menemisessä, mutta ehkä kaipaisin jotain rähjäisyyttä tai huuruisuutta takaisin Ghostin musiikkiin. Viimeisen päälle hiottu tuotanto ja soundi on vähän syönyt Ghostin viehätystä ja charmia omaan makuuni.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ghostin olen nähnyt pari kertaa livenä, ja levyhyllystä löytyy kolme ensimmäistä täyspitkää ja muutama EP.

Kahteen edelliseen albumiin en ole kuitenkaan jostain syystä syttynyt. Biiseissä ei kuitenkaan ole sävellyksellisesti suurta vikaa, päinvastoin koukkuja ja hyviä melodioita riittää. Eikä vika ei välttämättä ole popimpaan suuntaan menemisessä, mutta ehkä kaipaisin jotain rähjäisyyttä tai huuruisuutta takaisin Ghostin musiikkiin. Viimeisen päälle hiottu tuotanto ja soundi on vähän syönyt Ghostin viehätystä ja charmia omaan makuuni.
Joo, eihän se oo ihan sama bändi ku aikoinaan kävin kattoo puolitetulla Teatrialla jossa ukot seiso savussa mystisinä paikallaan ja veti hienoa 70-luvun rokkia. Sellaisella ei Areenoita täytellä joka ollu kuitenki Papojen tavoite alusta asti.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täytyy sanoa, että en ole oikein koskaan ymmärtänyt jonkun musiikin arvioimista kuuntelijana sen perusteella, että kuinka hyvin se toteuttaa bändin bisnestavoitetta..
Jos ensimmäistä ja viimeisintä vertaa niin onhan niissä isohko ero ja minusta se uudempi on nimenomaan kaupallisempi. Vaikka uusinkin minulle maistuu niin pidän enemmän niistä "vanhoista".
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ghost aloitti eilen Imperatour-kiertueen Euroopan osion Englannissa (Manchester).

Settilistassa ei isompia yllätyksiä. Uudelta albumilta ehkäpä suurin suosikkini eli Spillways saatiin onneksi mukaan. Imperalta mukana myös Hunter's Moon ja Kaisarion (Call Me Little Sunshine kuuluu sekin settiin käyttäjän @Tonny riemuksi).

Keikan suurin yllätys lienee ollut Papa Nihilin paluu lavalle saksofonin varteen Miasman aikana. Kai siellä on tapahtunut lähestyvän pääsiäisen kunniaksi jonkunlainen kuolleista nouseminen.

Enter Sandman on näköjään edelleen mukana. Valitettavasti. Vaikka Mary on the Cross tilalle, kiitos.

1. Kaisarion
2. Rats
3. From the Pinnacle to the Pit
4. Spillways
5. Devil Church
6. Call Me Little Sunshine
7. Miasma
8. Cirice
9. Hunter's Moon
10. Faith
11. Helvetesfönster
12. Year Zero
13. He Is
14. Ritual
15. Mummy Dust
16. Kiss the Go-Goat

Encore:
17. Enter Sandman
18. Dance Macabre

19. Square Hammer
Papa Nihilin paluu


 

Tonny

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Imperalta mukana myös Hunter's Moon ja Kaisarion (Call Me Little Sunshine kuuluu sekin settiin käyttäjän @Tonny riemuksi).
Voi helvetti sentään. Tässä nimittäin muuttujien vuoksi joutuu jättämään keikan väliin ja tää tieto ei varsinaisesti vähennä vitutusta. :D
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Ghostin "rivijäsenten" eli Ghoulien uusien asujen ulkonäkö on napattu ainakin osittain Star Wars -maailmasta (Tusken Raiders, suomalaisittain Hiekkakansa). Asut ovat sekoitus armeijalookia ja Tusken Raidereita.

Tobias Forge on Star Wars -fani, joten siinä selitys. Arvostus miestä kohtaan nousi entisestään.

Olen itse varsinkin niiden vanhojen (Episodit IV-VI) Star Warsien suuri ystävä.

I wanted a sort of militant look, but any time you have people in uniform and in plural, you end up with a slight military vibe. But I wanted to progress that from cult members to more like an army. So you have a little bit of Thirties European there, and also old air-pilot helmets. As a Star Wars fan, I’ve always been into the Tusken Raiders and their sort of lifeless look, so that was also part of it.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mistäs albumista kannattaisi aloittaa kuuntelu? Nyt kun on Spotify, niin pistin bändin kuuntelulistalle. Mulle iskee vähän kaikenlainen musiikki, mutta nyt on hieman raskaamman musiikin kausi menossa.

Tärppejä siis kaipailisin, ettei ainakaan sieltä ”platkummasta” päästä tulisi alettua kuuntelemaan :)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mistäs albumista kannattaisi aloittaa kuuntelu? Nyt kun on Spotify, niin pistin bändin kuuntelulistalle. Mulle iskee vähän kaikenlainen musiikki, mutta nyt on hieman raskaamman musiikin kausi menossa.
No näillä spekseillä debyytti Opus Eponymous
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Mistäs albumista kannattaisi aloittaa kuuntelu? Nyt kun on Spotify, niin pistin bändin kuuntelulistalle. Mulle iskee vähän kaikenlainen musiikki, mutta nyt on hieman raskaamman musiikin kausi menossa.

Tärppejä siis kaipailisin, ettei ainakaan sieltä ”platkummasta” päästä tulisi alettua kuuntelemaan :)
Suosittelen etenemään ihan kronologisesti. Ghostin musiikillinen kasvuhan etenee raskaamman kautta kevyempään.

Kaksi uusinta levyä on aika häpeilemätöntä poppia jo. Debyytti Opus Eponymous (2010) sisältää jopa doomimaisia piirteitä.

Eli sama johtopäätös kuin käyttäjältä @heavy tuossa edellä.

Jos haluat vielä aivan alkupisteestä aloittaa, debyytiltä löytyvä Stand By Him on Tobias Forgen aivan ensimmäinen Ghostille kynäilemä kappale.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Kiitos @heavy ja @CuJo#31 nopeista kopeista kysymykseen.

Lähdetään siis ehtoolla alusta liikkeelle. Mulle nuo popihtavat soundit ei ole mikään kynnys kuuntelulle, mutta hyvä tietää että se raskaampi materiaali (ehkä luontaisestikin) löytyy alukutuotannosta.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
H-hetkeen kolmisen tuntia. Onko muita keikalle menijöitä?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
H-hetkeen kolmisen tuntia. Onko muita keikalle menijöitä?
Ei ollut alunperin edes tarkoitus keikalle lähteä kun tässä on muutakin tapahtumaa ollut, mutta toissapäivänä kurkkasin lipunmyyntiä ja yllätyin kun oli permantolippuja vielä myynnissä, enkä voinut vastustaa kiusausta. Nyt olen pari päivää luukuttanut Ghostia ja parhaillaan jonottelen areenan edessä turvatarkastukseen. Tulee nyt sitten Nightwish, Jethro Tull ja Ghost kaikki nähtyä Tampereella viikon sisään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös