Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 918 281
  • 6 141

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Firman jatkuvasti temppuilevat nettisivut. Ainahan niiden kanssa jotain säätöä on, mutta nykyisen työnantajan sivut ovat kyllä helvetillisimmät, joihin olen törmännyt. Julkaisujärjestelmä jääköön tilanpuutteen vuoksi mainitsematta, minkä lisäksi voisin lähettää terveisiä Tampereeseen. Onneksi tässä lohduttaa kuitenkin se, että neljän tunnin päästä olen jo tuoppi kourassa.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suomentajan vaihtuminen kesken tarinan. Kun kuusi ensimmäistä kirjaa (fantasiaa) on suomentanut sama henkilö ja tehnyt nimet ja termit tutuksi niin miksi seitsemännessä sitten käytetäänkin yhtäkkiä eri sanoja? Lukevatko nuo suomentajat tällaisissa tapauksissa aiempia tarinoita? No ainakin vähän kun päähenkilöiden nimet näyttävät pysyneen, mutta sitten kiertelevistä laulajista onkin tullut minstreleitä.

Kyseessä siis Robin Hobbin FitzUljaan tarina ja voi olla, että alkuperäinen suomentaja on jo eläköitynyt tai siirtynyt ajasta ikuisuuteen, kun ekan trilogian eka osa julkaistu 1995 ja viimeisen ensimmäinen osa vuonna 2014 (viimeinen osa tänä syksynä ja kun näin moisen kirjakaupassa niin tuli mieleen lukea koko tarina alusta asti, kaksi ekaa triologiaa olin toki lukenut jo aiemmin, mutta jälkimmäisestä en näköjään muistanut juuri mitään). Ja siis turha ehdottaa vastaukseksi alkuperäiskielellä lukemista, kun tuon Tawny Man trilogian luin alun perin jo enkuksi (ja muutenkin varmaan puolet lukemastani kaunokirjallisuudesta), mutta kun tämä ärsytys koskee nimen omaan suomennosta.

Joo nämä kieltenkääntämiset on vähän kinkkisiä hommia. Tuossa nyt kuitenkin olisi varmaan uuden suomentajan hyvä tutustua edes vähän olemassa olevaan materiaaliin. Olisi itsekin päässyt helpommalla.

Omassa duunissa olen koittanut kovasti painottaa porukalle ettei keksi esimerkiksi mitään omia lyhenteitä. Joo voi se vituttaa kirjoittaa sama pitkä sana monta kertaa yhden sivun aikana, mutta jos sä sille keksit jonkun ihan oman lyhenteen, ei sitä kukaan muu välttämättä ymmärrä.

Alkuperäiskielellä kirjat ja leffat ovat yleensä luonnollisesti parempia, mutta koska kaikki eivät esimerkiksi englantia osaa, on se sitten kääntäjän tehtävä välittää sama tunnelma ja tapahtumat kuin alkuperäisessä. Täsmälleen niin kuin alkuperäisessä, ja tässä se vaikeus sitten onkin. Tosin esimerkiksi suomesta englanniksi käännettäessä on yleensä aika helppo löytää juuri vastaava sana, koska niitä on enemmän. Toisinpäin sitten vähän hankalampi, mutta jos kääntäjä hommansa osaa, kyllä nekin sanat sieltä löytyvät. Se on vaan viitsimisestä kiinni vähän miettiä mikä ilmaisu olisi kontekstiin sopiva.

Joo sori meni nyt vähän nysväämiseksi, mutta kyllä mä ymmärrän varsin hyvin miten tuollainen saattaa potuttaa.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Sain lahjaksi oloasun jossa on huppu. En ole kyllä sillä mitään käyttöä keksinyt. Nytkin istun huppu päässä mutta päätä kuumottaa eli otan kohta hupun pois. Huppu pudottaa vissiin takin pois harteilta jos vetoketju ei ole kiinni. Ärsyttää... Lisäksi huppu painaa niskassa kun laittaa ulkotakin päälle. Otan ehkä kohta sakset ja leikkaa koko (turhan) ulokkeen pois...
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Ärsyttää nämä touhukkaat viihdealan uranaiset, ja heidän yliaktiiviset instatilinsä. Pahimpia Suomessa Kirsi Alm-Siira, Vappu Pimiä, Marja Hintikka.

Ottaa niin paljon verenpaineeseen se jatkuva kiireen ylistäminen. Ärsytys maximus näille kanoille, vaikka Hintikka onkin ihan tajuton puuma.
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ärsyttää nämä touhukkaat viihdealan uranaiset, ja heidän yliaktiiviset instatilinsä. Pahimpia Suomessa Kirsi-Alm Siira, Vappu Pimiä, Marja Hintikka.

Ottaa niin paljon verenpaineeseen se jatkuva kiireen ylistäminen. Ärsytys maximus näille kanoille, vaikka Hintikka onkin ihan tajuton puuma.
Minua ei ärsytä yhtään. En edes tiedä noista ulkonäöltä kuin yhden. Nippa nappa tiedän mikä tuo insta on, en itse ole kuitenkaan instannut. Ihan vitun hienoa! Sillä aikaa kun muut instaa ja vittuuntuu muiden instoista niin mie voin vaikka kuunnella Abbey Roadin, syödä appelsiinin ja maata sohvalla. Ja te niine instoinenne... oikeesti. Hankkikaa elämä.
 

Glove

Jäsen
Minua ei ärsytä yhtään. En edes tiedä noista ulkonäöltä kuin yhden. Nippa nappa tiedän mikä tuo insta on, en itse ole kuitenkaan instannut. Ihan vitun hienoa! Sillä aikaa kun muut instaa ja vittuuntuu muiden instoista niin mie voin vaikka kuunnella Abbey Roadin, syödä appelsiinin ja maata sohvalla. Ja te niine instoinenne... oikeesti. Hankkikaa elämä.
Kyllä me päästään @Evil in kanssa helpolla kun ei seurata julkkisnaisten instoja. Mulla on kyllä insta, mutta aika vähän on mitä siellä seuraan ja saattaa helposti mennä kuukausikin etten avaa koko sovellusta.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä tuun kanssa teidän kanssa syömään sohvalle appelsiinia. Aikojen saatossa olen Instagramiin lisännyt yhden päivityksen. Eipä sillä oikein muuta tarkoitusta ole kuin pitää yhteyttä pariin kaveriin jotka eivät juuri muuta sosiaalista mediaa käytä. En taida siellä edes seurata ketään muita kuin kavereitani, ja sekin seuraaminen on ehkä kerran parissa kuukaudessa sivuston avaamista.

Ei kyllä kestäis hermot jos oikeasti pitäisi jotain fucking Vappu Pimiää seurata. Onneks ei pidä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Minua ei ärsytä yhtään. En edes tiedä noista ulkonäöltä kuin yhden. Nippa nappa tiedän mikä tuo insta on, en itse ole kuitenkaan instannut. Ihan vitun hienoa! Sillä aikaa kun muut instaa ja vittuuntuu muiden instoista niin mie voin vaikka kuunnella Abbey Roadin, syödä appelsiinin ja maata sohvalla. Ja te niine instoinenne... oikeesti. Hankkikaa elämä.
Mää miltein rakastuin suhun tän viästin saattelemena. Mutta en sillee homolla tavalla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Hampaasta on irronnut ihan pikkuruinen siru ja jättänyt hampaasern ihan helvatun terävät reunat jotka raapivat kieltä. Kieli on kyllä kipeä. Täytyy varmaan ruveta hammaslääkärille aikaa varaamaan. Vastahan minä siellä kävin...
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Radiojuontajien tapa: "Ja seuraavaksi (suosikkibiisini) ja (toinen suosikkibiisini) mutta niitä ennen, tässä on Elton Johnin Candle in the Wind!
 

johnnywee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars
Ei kyllä kestäis hermot jos oikeasti pitäisi jotain fucking Vappu Pimiää seurata. Onneks ei pidä.

Joo siis tarkennuksena et en luonnollisestikaan niin masokisti ole että vapaaehtoisesti seuraisin instassa näitä uraihmeitä. Lähinnä vituttaa se että nämä päivitykset tuppaa tunkemaan jokaisen seuraamani laatujournalismisivuston otsikoihin.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
En tiedä kumpi ärsyttää enemmän...
Se että ihmiset lähettelee ja linkittää englanninkielisiä juttuja kun kaikkihan sitä enkkua osaa...
Vai se etten itse osaa niin hyvin että viitsisin yrittää lukea niitä juttuja jos ne ei minusta ole elintärkeitä...
Olen suomenkielinen ja luen mielelläni juttuni omalla äidinkielelläni.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Se, kun ihmiset jäävät jumittamaan oviaukkoihin, portaisiin tai vastaaviin paikkoihin, jotka ovat kapeita ja joista ihmisiä kulkee ottaa päähän. Tuo asia on viime aikoina alkanut ärsyttää hyvin paljon, kun tuntuu vaan, että jatkuvasti kun menee johonkin kauppaan tai muualle julkiseen tilaan niin yksi tai useampi ihminen tukkii kulkureitin.

Toinen mikä ärsyttää on ihmiset, jotka tulevat vauvan tai pienten lasten kanssa kirjastoon ja eivät osaa lähteä, kun lapsi alkaa itkeä tai huutaa. Ymmärrän, että lapsia ei voi jättää kadulle parkkiin odottamaan, kun vaikka palauttaa jonkun kirjan, mutta kun joku lapsi huutaa toistuvasti niin pitäisi älytä mennä muualle.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

ace

Jäsen
Se, kun ihmiset jäävät jumittamaan oviaukkoihin, portaisiin tai vastaaviin paikkoihin...

Voi vittu sitä meininkiä Kiinassa! Paikallisilla siellä ei ole minkäänlaista maalaisjärkeä tämän asian suhteen. Kengännauhoja voi hyvin jäädä sitomaan liukuportaiden alapäähän, vaikka porukkaa tulee alas päin koko ajan.

Ja lentokoneessa... Aargh.. en edes aloita kirjoittaa niistä kokemuksista. Ärsyttää tämä asia niin paljon.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jos sen harvan kerran eksyt olosuhteiden pakosta pikaruokapaikkaan ja odotat saavasi ruokaa nopeasti, niin et kuitenkaan saa. Valitset mätöt itse automaatilla ja maksat jo etukäteen, mutta oman kokemukseni mukaan tämä ei ole ainakaan lyhentänyt odotusaikaa yhtään. Perusteluina joku random Mäkkäri helmikuussa Lontoossa ja Burger King Kouvolassa joulukuussa. Paskaa alusta loppuun, suosin edelleen itämaisten ruokapaikkojen seisovia pöytiä, jos vain mahdollista. Niiden hinta-laatusuhdetta ei voita mikään.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Jos sen harvan kerran eksyt olosuhteiden pakosta pikaruokapaikkaan ja odotat saavasi ruokaa nopeasti, niin et kuitenkaan saa. Valitset mätöt itse automaatilla ja maksat jo etukäteen, mutta oman kokemukseni mukaan tämä ei ole ainakaan lyhentänyt odotusaikaa yhtään. Perusteluina joku random Mäkkäri helmikuussa Lontoossa ja Burger King Kouvolassa joulukuussa. Paskaa alusta loppuun, suosin edelleen itämaisten ruokapaikkojen seisovia pöytiä, jos vain mahdollista. Niiden hinta-laatusuhdetta ei voita mikään.

Tästä tuli mieleen tarina erään pikaruokalan nopeasta palvelusta.

Olin viime vuonna Saksassa vaihdossa ja en muista meninkö nyt Mäkkäriin vai Burger Kingiin hakemaan syötävää. Halusin vain pelkän hampurilaisen ja päätin tilata sen sillä perusteella, mitä näin olevan valmiina kassan takaisella lämpöpöydällä. Ruokapaikassa oli aika hiljaista ja vain yksi kassa käytössä, joten kukaan ei ehtisi viedä haluamaani hampurilaista nenäni edestä.

Menin tiskille ja näin kassatyöntekijän ihmettelevän limukonetta selkä tiskiin päin kunnes hän tajusi minut ja tuli ottamaan tilaustani. Tilasin sen burgerin, maksoin ja odotin, että työntekijä kääntyisi ympäri, nappaisi hampurilaisen, antaisi sen minulle ja pääsisin syömään. Maksun jälkeen hän kääntyi ympäri, vilkaisi lämpöpöydällä, mutta kääntyikin takaisin tuijottamaan sitä limukonetta ja huikkasi jotain toiselle työntekijälle, joka hääräsi taaempana jonkin koneen takana. En saksaa juuri osannut ja oletin, että hän sanoi kollegalleen "annappa tuolle tuo mcfeast, kun minä olen niin kiireinen". Toinen kaveri käveli hitaasti kulman takaa siihen valmiiden hampurilaisten viereen ja oletin saavani ruokani. Tämä kaveri katseli siinä ympäriinsä, puolittain minuakin unisen oloisena, mutta hän kääntyi 180 astetta ja käveli takaisin sinne mistä oli tullutkin. Tässä vaiheessa mietin, että pitääkö minun kiivetä tiskin yli hakemaan sitä hampurilaista vai mikä käytäntö täällä oikein on. Tilaukseni ottanut työntekijä tuijotteli edelleen sitä limukonetta, joka oli ilmeisesti rikki ja hän koitti varmaan mielen voimalla korjata sitä. Lopulta hän kääntyi sivuttain ja huomasi minun seisovan vielä siinä kassalla, jolloin hän viimein katsoi niihin burgereihin päin ja otti burgerin ja antoi sen eleettömästi minulle ja jatkoi limukoneen tuijottamista.

En vieläkään keksi, että mikä oli niin vaikeaa tuossa tilanteessa. Minun on vaikea uskoa, että se työntekijä ei tajunnut sen tuotteen olevan valmiina, kun niitä oli muistaakseni useampi siinä ja hyvin näkösällä. En tajua, mitä sen unissakävelijän oli tarkoitus tehdä, kun hän oikeasti vain tuli esiin tehdäkseen pyörähdyksen ja painuen takaisin pois. Se ensimmäinen kaveri oli ihan eleetön pokerinaama enkä usko, että hän vain unohti ja muisti tilauksen minut nähdessäni.

Eipä tuossa episodissa mennyt kuin puoli minuuttia varmaan, mutta hyvä osoitus pikaruokaloiden tehokkuudesta, kun on tärkempää tekemistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös