Galluppi: Pienet asiat, jotka ärsyttävät

  • 921 152
  • 6 150

odwaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kepa ja Pena
Oudosti sukunimiä taivuttelevat ihmiset.
Kyllä. Pahin viime aikoina on ollut Valeri Minkenen. Minulla on semmoinen käsitys, että nimi on venäläisperäinen, mutta silti ainakin MTV3 puhuu Minkesestä. Käsittääkseni "Minkenenistä" olisi parempi.
Vaan "virallisestihan" homma kai menee niin että nimi pitäisi taivuttaa sillä tavalla kuin nimen omistaja sen itse haluaa taivutettavan, vaikka se sitten menisi kaikkia kieliopin sääntöjä vastaan.
Kyllä nuo sukunimet taipuu joskus omituisesti ja ainakin omaan korvaani oudolta kuulostaen.
Siis kyllähän (suomalainen) sukunimi taipuu nimenomaan (suomen) kielioppisääntöjen mukaan, eikä se ole mitenkään henkilön päätettävissä. Etunimi toisaalta voi taipua eri tavoilla, riippuen juurikin henkilön omasta mieltymyksestä. Ja kyllä Kuhta kuulostaa melko suomalaiselta, joten väittäisin, että "Kuhdan". Jos se olisi Kuhtaian, niin sitten epäilisinkin alkuperäksi Armeniaa.
 

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Parkkihallissa käytyäni alkoi taas vituttaa eräs asia. Mikä helvetti siinä on että kun perhe on lähdössä parkkihallista ja heidän autonsa vieressä on ainoa tyhjä paikka koko parkkihallissa niin ostoskärryt täytyy roudata siihen, sitten laittaa viisi minuuttia lapsia autoon ja sitten vielä yrittää peruuttaa päälle. Ei se saatana voi olla niin vaikeaa odottaa 10 sekuntia kunnes auto jolla on vilkku päällä ja on tulossa viereiseen parkkiruutuun pääsee paikalleen. Tämä asia on toistunut muutaman kerran lähiaikoina. Perheenisä vittuili varmasti tahallaan kun huomasi minut saman tien kun käveli autolleen. Ja yleisesti ottaenkin tuntuu siltä että vanhempien älykkyysosamäärä tipahtaa 50% kun heidän mukanaan on lapsia.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Täysipäiväinen pelaajakoordinaattorimme sai taas uuden sulan hattuunsa. Kannattaa googlettaa kyseisen herran nimellä, niin löytää parin vuoden takaisen jutun kyseisestä hepusta. Naurettavinta tässä touhussa on se, että kaverille maksetaan vielä tosta työstä palkkaa.
Miksei sitä linkkiä voi tähän viestiin laittaa? Ärsyttävää.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Siis kyllähän (suomalainen) sukunimi taipuu nimenomaan (suomen) kielioppisääntöjen mukaan, eikä se ole mitenkään henkilön päätettävissä.

Näinhän se on ihan virallisesti, siksi kirjoitinkin tuohon aikaisemmin että "virallisesti" koska käytännössä homma kuitenkin aika monesti menee juuri niin että nimen omistaja itse määrää sen miten se sukunimi taivutetaan. Minä olen sanomalehdessä töissä ja olen useasti seurannut sivusta toimittajien kädenvääntöä tästä asiasta. He kun haluaisivat tietenkin kirjoittaa aina kielioppisääntöjen mukaan mutta silti noissa käytännössä aina mennään sen mukaan kuinka haastateltava itse tuon nimen haluaa taivuttaa. Ja näin on kuulemma monessa muussakin lehdessä.
 

secord

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Jari Sarasvuo.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Tulee itse asiassa useampi, mutta johtuvat samasta tapahtumasta.

Kävin eilen paikallisella ABC-asemalla lounaalla (tiedän, über-junttia). Samaan aikaan kanssani sisään asteli kaksi rouvaa paksuissa mustissa hameissa. Tein tästä rasistisen päätelmän, että ovat romaaneja. Molemmat rouvat olivat samalla asialla kuin minä, eli lounaslinjastolle suorilla. Lähtivät liikenteeseen saarekkeen toista puolta kuin minä. Linjastolla ei vielä suurempaa ärsytystä, mitä nyt napsivat feta-juustoa sormin suoraan suuhun. Toinen rouvista päätyi siihen, että lounas ei maita, vaan pitää saada listaruokaa. Lounaan lastannut rouva poistui linjastolta suoraan pöytään syömään. Vielä siinäkin vaiheessa olin sinisilmäisen luottavainen, että noo, toinen rouva varmaan hoitaa listaruokaa tilatessaan laskun. Tämä listaruokaa hamuava rouva etuili komeasti kassajonoon juuri edelleni, eikä puhettakaan että olisi maksanut muusta kuin omasta ruoastaan. Tapahtumaa seurasi sekä tyhjää kassaa päivystänyt kassasetä sekä ruokalinjastoa parhaillaan täyttänyt keittiötäti. Sekä minä.

Ärsyttää siis:
1) en pysty olemaan 100 % varma, että ärsytykselleni on aihetta. Onhan aina mahdollista, että toinen rouvista kävi maksamassa lounaansa ruoan jälkeen.
2) ärsyttää, että valitsin väärän puolen lounaslinjasta, koska se toinen taisi tosiaan olla ilmainen
3) ärsyttää, että jos lounas ei ollut ilmainen, miksi rouva sen ilmaiseksi otti?
4) ärsyttää, että jos lounas ei ollut ilmainen, miksi henkilökunta ei edes yrittänyt periä rahaa?
5) ärsyttää, että jos lounas ei ollut ilmainen, miksi minäkään en sanonut mitään?
6) ärsyttää, että asia on ärsyttänyt eilisestä asti niin paljon, että nyt on pieni päänsärky.
7) ärsyttää, että on päänsärky
8) ärsyttää, koska en tiedä milloin tämä ylittää vitutusrajan.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Sauvakävelijät. Ei siinä mitään jos nää kulkee yksinään jolloin peittävät ainoastaan n. puolet kävelytiestä/lenkkipolusta/jostain muusta, mutta voi helvetti ku pitää aina pareittain kulkea ja niin helvetin leveästi ettei mitään järkeä. Eilen viimeksi eräällä lenkkipolulla juostessa törmäsin tälläiseen pariskuntaan eikä ne tietenkään voinu senttiäkään väistää vaan jouduin ite koukkaamaan metsän kautta et ohi pääsin. Vittu toiset on täällä oikeasti kuntoilemassa eikä ulkoiluttamassa jotain sauvoja. Samaan kastiin menee kyl kaikki yli kaksi henkeä sisältävät akkaporukat, eihän lenkillä nyt voi yksin käydä ku siinä voi samalla juoruta uusimmat Seiskan uutiset kaverin kanssa.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mua ärsyttää nyt pari asiaa.

1. Työ"kaveri" nöyryyttää kesätyöntekijöitä ilokseen, varsinkin sellaista erästä ujompaa just ja just 18-vuotiasta tyttöä, jota tämän jampan olisi tarkoitus opastaa. Mulkku yrittää pönkittää omaa itsetuntoaan takomalla nuorempien itsetuntoa pohjamutiin. Ja luonnollisesti tämä mulkero oli itse se pahin sählä silloin aikoinaan, kun hän aloitti täällä. Onneksi tämä on ainoastaan kesätyöpaikka joten pääsen tästä mulkusta eroon, tosin tähän asti mä olen ollut tässä samassa paikassa töissä joka kesä 18-kesäisestä asti ja niin on tämä kaverikin joten luultavasti ensi kesänä nähdään taas. (tämä nyt oli oikeastaan jo vitutusketju-kamaa, mutta menkööt)

2. Iltavuoro-viikoilla joudun perkele vie kuuntelemaan Novaa Peltoreista kahdeksan jälkeen. Syy: ainoat kanavat mitkä kuuluu ovat YleX ja Nova, ja jostain vitun syystä YleX alkaa särisemään ihan perkeleesti siinä kuuden-seitsemän kratinoissa (mikä helvetti siinäkin on), joten Nova it is. Jees vittu, "Seuraavaksi kuunnellaan Tommi Läntisen uusi kappale Äidin vitunsoma silkohapsi ja sen jälkeen tuleekin 17 minuuttia mainoksia(elikkäs kaupallisia tiedotteita, kuten se 80-luvulla viimeksi hauska ollut kasku kuuluu)." Joo, no sitten kun vitun ärsyttävä perheenisä on saanut ostettua vitun ärsyttävälle mukulalleen turbot ja namigaattorit niin sitten palataan takaisin lähetykseen. SuomiAreena ja Eppu "VILLEPELTONENIIIÄFKOO" Salminen! Tämä maankuulu juontaja-näyttelijä, visailumestari-Reijon poika ja valtakunnan kakkos-kigulin näyttäjä heti Samuli Edelmannin jälkeen. Niin, ja ei varmaan tarvitse edes sanoa että missä kaupungissa nämä SuomiAreenat järjestetään.

Ja kun Eppu on saatu pois eetteristä ja uudet kaupalliset tiedotteetkin on kuunneltu niin soitetaan joko Arttu Wiskarin Tuntematon Potilas tai jostain helvetin "arkistojen kätköistä" joku Vielä on kesää jäljellä.

Noo, kahdeksalta alkaa sitten "Onnen illat", kansa saa toivoa. Ensimmäiseksi soittaa Taina Keravalta. "Ai täällä sai toivoa? Joo no siis mä oon niin onnellinen että Tommi Läntinen tekee taas uutta musaa, voisitsä soittaa sensensen.." Johon juontaja vastaa: "joo, täältä tulee Tommi Läntinen ja Äidin silkohapsi (tai jotain). Tämän jälkeen rapiat kolme minuuttia Tomppaa (ja mainokset päälle) ja seuraava soittaja langoille. Intti-Kerkko soittelee puolijoukkueteltasta että hän ja kaverit haluaa nyt kuulla sen perkeleen Tuntemattoman Potilaan, kun se on niin koskettava biisi ja nönnönnöö ja TJ on sejase. Ja ei muuta kun Wiskarit soimaan. Ja kun Tuntematon Potilas on soitettu, otetaan väliin tekstaritoive. Terttu Kauhavalta pyytää soittamaan Mamban Vielä on kesää jäljellä, kun se biisi on vaan niin ihana!!!

Summa summarum: Pitääkö ne samat saatanan biisit, jotka soi muutenkin kerran tunnissa, toivoa uudestaan silloin kun voisi toivoa oikeasti jotain sellaista mitä harvemmin ratiosta (ainakaan Novalta) kuulee.

3. Tänään ennen töitä kävin hakemassa vähän mansikoita ja herneitä, että saan sitten työvuoron jälkeen herkutella niiden ja oluen parissa kun tyttöystäväkin on poissa. Samaan aikaan kojulle paukkaa eläkeläisbussi täynnä mummoja. Kaksi ehtii ennen minua jonoon, noin kuusi jää taakse. No, kaksi mummoa tuli mun kanssa melko samoihin aikoihin siihen jonoon(tosin minä olin oikeasti edellä), mutta ne perkeleet alkoivat siinä jotain jupisemaan joten päästin rouvat eteeni, kun ajattelin että heillä se kiire on kun kuolo luultavasti korjaa aikaisemmin kun mun työvuoro alkaa. Virhe. Jo tuli mummua ohi oikealta ja vasemmalta. Tai siis yritti. Yhden vielä päästin, mutta lopuille jouduin sanomaan tylysti että rajansa kaikella. Siis eikö nykyajan vanhuksilla ole mitään tapoja, T: närkästynyt veronmaksaja

p.s. Kaljat on loppumaisillaan.
 
Viimeksi muokattu:

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Nimimerkki -RTK-:lle ratkaisuehdotuksia pariin ekaan ärsytykseen:

1. Sano kaverille suoraan ja jos ei usko, sano ylemmälle portaalle asiasta tai yksinkertaisesti vittuile takaisin, joskin tästä saattaa kyseinen ihminen vain innostua lisää.

2. Ota Peltorien alle nappikuulokkeet ja oma soitin taskuun, eipä kuulu meidänkään töissä kuin nuo pari radiokanavaa + YLE-puhe ja käsittääkseni Yle Suomi. Kertaakaan en ole kuunnellut noita YLEX:n aamun kisoja enempää radiota töissä, joskaan en suojaimia tarvitse itse. Ylexin musaan hajoaa pää aivan joka kerta kun kuuntelee, syynä tuo about 20 biisiä käsittävä soittolista, joskaan itse musiikistakaan pidä itse. Lisänä pää hajoaa myös iltapäivän juontajiin YLEX:llä.
(Työpaikan radiot soittavat YLEX:iä jos ovat päällä)
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nimimerkki -RTK-:lle ratkaisuehdotuksia pariin ekaan ärsytykseen:

1. Sano kaverille suoraan ja jos ei usko, sano ylemmälle portaalle asiasta tai yksinkertaisesti vittuile takaisin, joskin tästä saattaa kyseinen ihminen vain innostua lisää.
Tuota vittuilua olen jo kokeillut, tosin tämä kaveri ei taida tajuta että mä vittuilen sille. Ja pari kertaa olen sille jo ärähtänyt - tuloksetta - joten täytyy varmaan tosiaan mennä esimiesten puheille ensi viikolla.

2. Ota Peltorien alle nappikuulokkeet ja oma soitin taskuun, eipä kuulu meidänkään töissä kuin nuo pari radiokanavaa + YLE-puhe ja käsittääkseni Yle Suomi.
Tämä ei ole tullut mieleenkään, täytyy varmaan koittaa.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Ja kyllä Kuhta kuulostaa melko suomalaiselta, joten väittäisin, että "Kuhdan". Jos se olisi Kuhtaian, niin sitten epäilisinkin alkuperäksi Armeniaa.

Kuten todettua asia tarkastettiin jostain lingvistiikan laitokselta. Voit muuten tehdä testin. Mene youtubeen ja kirjoita hakusanaksi Kuhta. Ensimmäisenä on varmasti Kimmo kuhtaa, mutta scrollaapas hieman alemmaksi. Uskotko heillä olevan sukunimi Suomesta?
 

Pekkis

Jäsen
Tämä ei ole tullut mieleenkään, täytyy varmaan koittaa.

Koita ensiks vaikka sormella siitä toisen kuppikuulokkeen ulkoreunasta onko siinä soittimen johdon mentävä reikä. Voi myös silmiä käyttää. Jos reikä löytyy, niin älä turhaan ala tunkemään niitä nappeja sinne korvaan. Uusimmissa malleissa se reikä taitaa jo löytyä.

Toi mummo-ilmiö on kyllä tasan totta. Kovasti märisevät nykynuorison käytöstapoja, mutta oma toiminta usein juuri kuvaamasi kaltaista. Kokeileppa seuraavan kerran "Häjyt"-elokuvassa käytettyä tapaa. Siinähän Edelman ja Veijola menevät kylän grillille muistaakseni tiedustelemaan myyjältä jotain. Jollen nyt ihan väärin muista, niin jokukin jonottava urpo lensi kivetyksille "Mene sinäkin helvettiin siitä"-kommentin saattelemana. Erinomainen leffa kaiken kaikkiaan.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Isle of Manin jälkeen ärsytykseni tuntuu mitättömältä, mutta henkilökohtaisesti sitäkin enemmän ärsyttää ruuan heittäminen roskiin. On ihan ymmärrettävää, että etenkin pienillä lapsilla ruokaa usein menee hukkaan, kun vielä opetellaan makuja yms. Olen töissä paikassa, jossa on työpaikkaruokala, ruoka on todella, todella maukasta ollakseen kuitenkin iso ruokala, jossa määrät on suuria. Ruokaa saa ottaa itse niin paljon kuin haluaa ja summa menee verotusarvona pois liksasta, riippumatta paljonko syöt.

Itse syön aina aivan helvetisti, useasti haen jopa lisää. Ruoka on kunnon kotiruokaa, tietenkin vivahteittain lisättynä eksoottisempaan ruokaan, jopa ala carte annoksien kaltaisia ruokia on viikoittain tarjolla.

Mutta mitä vittua? Keski-ikäisiä naisia on varmaankin valtaosa töissä tuolla ja voi jumalauta sitä ruokala käyttäytymistä. Etuillaan, ronkitaan, närpitään. Otetaan safkaa helvetisti ja 80% heitetään roskiin. VITTU!

Aikuiset ihmiset, jos ruoka maittaa, hieno homma, hae vaikka lisää. On ok, jos heittää joskus sapuskaa sivuun, voi tulla sellainen stoppi, että ei mene, mutta jos tämä toistuu joka kerta, niin helvetti. Lisäksi jatkuvasti on näitä kitisijöitä, en tykkää tästä, tässä on joku vialla, perkeleen kusipäät.

Se ruoka on oikeasti todella maukasta, ainakin minun mielestäni, jos ette ole varma pidättekö ruuasta, älkää ottako niin paljon. Nöyrä pyyntö ja täysin perusasia.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika pieni on meikäläisenkin ärsytyksen aihe, mutta voihan vimpeli kuinka ottaa pattiin henkilöt, jotka eivät osaa poistaa kurkussa olemaa limaa tms. paskaa yskäisemällä, vaan jatkuvalla pienellä kakomisella, tyyliin "krm-krm-kröhöm". Ihan kun se kurkku tyhjentyisi sillä, että minuutin välein röhäistään sen verran, että se limälöntti liikkuu ehkä sentin lähemmäksi suuta. Sitten minuutin päästä, kun se on taas valunut siihen kohtaan kurkkua, missä se ärsyttää, röhäistään uudestaan. Tämä toistetaan mahdollisimman monta kertaa päivän aikana, erityisesti jos sattuu olemaan jossain hiljaisessa paikassa. Eikö sitä perkele voisi edes kerran päivässä yskäistä pari kertaa oikein kunnolla ja sylkäistä kurkun sisältö esim. nurmikolle, viemäriin, lavuaariin tai vaikkapa nenäliinaan?
 

verikuut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suonen Veto
Eikö sitä perkele voisi edes kerran päivässä yskäistä pari kertaa oikein kunnolla ja sylkäistä kurkun sisältö esim. nurmikolle, viemäriin, lavuaariin tai vaikkapa nenäliinaan?

Ei, vaan vuosien kröhömien jälkeen yskäistään puoliksi aivastaen, jolloin klöntti päätyy räkätorveen. Sen verran syvälle, että varmasti ärsyttää, muttei kuitenkaan niin pitkälle, että sen saisi niistämällä ulos. Sitten kurnutetaan loppupäivä yrittäen saada se klöntti sieltä nokasta takaisin kurkkuun.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä MTV3:n harrastama "klikkijournalismi" pistää kyllä välillä ärsyttämään vaikka ymmärränkin hyvin miksi sitä harrastetaan. Mutta välillä noissa otsikoissa jo ihan suoranaisesti valehdellaan ja vääristellään todella paljon jutun sisältöä.

Hyvä esimerkki tältä päivältä: MTV3:n etusivulla oli otsikko jossa luki "Loeb kertoi tylyn mielipiteensä Suomen MM-rallista". Itse jutusta selviää että tämä Loebin "tyly" mielipide on se että Jyväskylä "ei ole hänen suosikkimaastoansa, koska se ei sovi hänen luontaiselle ajotyylilleen." Todella tylyä!
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä MTV3:n harrastama "klikkijournalismi" pistää kyllä välillä ärsyttämään vaikka ymmärränkin hyvin miksi sitä harrastetaan. Mutta välillä noissa otsikoissa jo ihan suoranaisesti valehdellaan ja vääristellään todella paljon jutun sisältöä.
Sama juttu, ymmärrän miksi sitä tehdään mutta on se nyt jumalauta pelleilyä kun esim. Tulosruutu eli urheilun uutisohjelma ei muuta noissa alalaidassa juoksevissa uutisotsikoissaan tee kuin vihjaile ja loput tiedot eli suurimman osan totuudesta saa sitten henkilö itse uteliaisuuksissaan selvittää. Ja maikkarin netistä tietenkin, mistäs muualta saatana.

Seitsemän uutisten jälkeisessä Tulosruudussa äsken oli taas minulle aihetta alkaa vaimolle noista mesoamaan lenkin jälkihiet niskassa, en nyt sanatarkasti lauseiden eli uutisotsikoiden sisältöä muista mutta siellä oli "Veikkausliigatähti sitä ja tätä..., Honka-pelaaja sitä ja tätä..., Kohumaalivahti sitä ja tätä..., 600-ottelun NHL-konkari sitä ja tätä... F1-konkari sitä ja tätä... jne."

Noita lukiessa sitä voisi hätäisempi kuvitella, että ihmisillä tai ainakaan urheilijoilla ei ole nimiä lainkaan.

Kuten sanottu, ymmärrän mitä tuolla hakevat mutta laittaa vaan illasta ja viikosta toiseen vituttamaan kun kenestäkään ei voida suoraan käyttää sitä ihmisen nimeä mitä meilläpäin on totuttu tunnistamisen välineenä käyttämään, vaan aina vaan noita kalasteluja hakemaan netistä lisätietoja asiasta.

On siinä varsinaiset urheilu-uutiset!
 

Rushlow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämä MTV3:n harrastama "klikkijournalismi" pistää kyllä välillä ärsyttämään

Todellakin! MTV3 on mennyt klikki-kalastelussa pidemmälle kuin muut tekemällä uutisia joissa siis ensin pitää klikata MTV3:n sivuille jotta päästän juttuun, jossa ei kerrotakaan mitään siitä mitä otsikko mainosti vaan sivun alareunassa on linkki: "Lue asiasta Subin nettisivuilta", jota klikkaamalla vasta pääsee lukemaan uutisen. Jumaperkele! Tarkoituksena tietenkin saada liikennettä subinkin nettisivuille, että voidaan yhteistyökumppaneille/mainostajille esitellä miten sielläkin käy paljon lukijoita. Muutenkin MTV3:n nettiuutisointi on ollut ala-arvoista niin en kyllä edes juurikaan enää klikkaile mitään puljun uutisia.
 

Inttikaveri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK (Joukkue ja nimimerkki)
Todellakin! MTV3 on mennyt klikki-kalastelussa pidemmälle kuin muut tekemällä uutisia joissa siis ensin pitää klikata MTV3:n sivuille jotta päästän juttuun, jossa ei kerrotakaan mitään siitä mitä otsikko mainosti vaan sivun alareunassa on linkki: "Lue asiasta Subin nettisivuilta", jota klikkaamalla vasta pääsee lukemaan uutisen. Jumaperkele! Tarkoituksena tietenkin saada liikennettä subinkin nettisivuille, että voidaan yhteistyökumppaneille/mainostajille esitellä miten sielläkin käy paljon lukijoita. Muutenkin MTV3:n nettiuutisointi on ollut ala-arvoista niin en kyllä edes juurikaan enää klikkaile mitään puljun uutisia.

Joskus muistaakseni vielä samassa lafkassa kun painoi "Lue lisää Subin nettisivuilta" se meni Subin etusivulle, jossa ei ollut mainintaa uutisesta ja sitä joutui siellä etsimään monen monta sivua kunnes löysi uutisen. Mielestäni ampparit.com -sivu on hyvä kun sieltä näkee uutisen saamista +/- äänistä onko uutisessa mitään järkevää asiaa.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hermo noiden kohuotsikoiden sekä tämän ns. skeidamedian nykytyylin kanssa menee päivittäin. Aivan naurettavaa touhua mitä saa hämmentyneenä tai lähinnä huvittuneena seurata. Nämä nyt voisi laittaa huonot toimittajat vauhdissa -ketjuun tai mihin tahansa vastaavaan, tai oikeastaan olla laittamatta mihinkään sillä näitä vastaavia on Suomen iltapäivämedia ja viihdemedia muutenkin nykyään niin pullollaan että mitä niitä kaikkia erikseen vatvomaan.

Kuitenkin, sattuipa silmään Iltalehden otsikko verkkopalvelunsa urheilusivuilla:

"Suomen ralliässä paljasti itkeneensä"

Latvalalle torstaina alkava Jyväskylän MM-ralli on uran sadas startti WRC-autolla. Sen kunniaksi Ford tarjoili Latvalalle kolme mansikkakakkua, joista muodostui luku 100.

- Olen iloinen, että Jari-Matti on ajanut noista ralleista 75 Fordilla, tallipäällikkö Malcolm Wilson sanoi.

- Sata rallia, huh. Tässä miettii, että olenko minäkin jo niin vanha mies. Vuodet vain menevät niin nopeasti, 26-vuotias Latvala totesi.

Latvalan ura on ollut aikamoista vuoristorataa. Sen mies myönsi itsekin.

- On ollut hienoja hetkiä, mutta on myös itketty. Uralla on tullut paljon takapakkia. Jos minulla olisi 18-vuotiaana ollut kaikki tämä tieto mitä minulla on nyt, niin kehitykseni olisi taatusti ollut nopeampaa. Mutta koko ajan pitää yhä kehittyä, en ole vieläkään valmis kuljettaja, Latvala totesi.


Hienoa Pekka Jalonen jos olet itse tuon kirjoittamasi juttusi otsikoinut, olet hienosti otsikoinnissa päässyt suoraan asian ytimeen ja keskittynyt olennaiseen.

Sitä kun on itsekin aikanaan toimittajan mahdollista uraa harkinnut ja alan koulutuksen makuun edes hieman päässyt, tulee kirjoituksia, uutisointeja, tyylejä ja otsikoita sun muuta niihin liittyvää seurattua aika tarkkaan.

On sitten kyse teksti-tv:stä, iltapäivälehdistä tai ihan mistä tahansa kirjoitetusta mediasta, on ihan hauska itsensä viihdyttämiskeino aina otsikon nähtyään äkkiä päässään kuvitella ja hahmotella, mitähän tuokin juttu oikeasti sisältää ja kuinka pahasti otsikko lopulta johtaa lukijansa metsään. Ja totta vie sitä aika usein osuu oikeille linjoille aavistaessaan, että se otsikon jymypaukku mainitaan ehkä jossain sivulauseessa artikkelin muuten kertoessa, kuinka joku julkisuuden henkilö on viettänyt kesäänsä mökillä jännästi makkaraa syöden ja mattoja pesten.

Otsikko voisi kuitenkin olla vaikka "Lavojen supersuosikki hengenvaarassa mökkirannallaan", ja täysin mitättömiin perusjuttuihin ja kesäkuulumisiin keskittyvässä jutussa sitten tosiaan mainitaan ohimennen kuinka Pave Maijasen mökin edustalla on entisten asukkaiden aikana iso mänty kaatunut sittemmin entistä ehommaksi rakennetun laiturin päälle, mutta tästä onneksi on aikaa jo 20 vuotta ja nyt tontilta on raivattu kaikki isommat puut ja risut helvettiin eikä nyt ns. osumavaaraa ole muusta kuin vanhasta lipputangosta joka keskellä pihaa tököttää.

Mutta joo, pitää mielen virkeänä ja skarppina, kun jokaisen näkemänsä otsikon jälkeen arvailee kuinka pahasti nyt mennään varsinaisesta aiheesta sivuun, sitten vasta lukee itse jutun ja hämmästelee lukemansa paskan määrää. Ja taas vituttaa ja naurattaa.
 
Viimeksi muokattu:

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Se, kun lastaa ostoskärryt täyteen pakastetuotteita ja sen jälkeen huomaa, että kassoilla on niin pitkät jonot, että kamat sulavat jonottaessa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös