Slovakkimediassa olleen Gabriel Spilarin haastattelun referaatti
- Olimme Bluesin edustajien kanssa yhteyksissä yli viikon ajan ja lopullinen ratkaisu saatiin aikaan tiistaina.
- Pääsimme yhteisymmärrykseen ja nyt voin suunnata katseeni uusiin haasteisiin. SM-liiga on yksi Euroopan parhaista sarjoista ja olen tyytyväinen, että pääsin Espooseen.
- Pudotuspelipaikka on muutaman pisteen päässä, mutta se ei ole lisännyt hermostuneisuutta. Seura on hankkinut muutamia uusia pelaajia ja ensivaikutelma viittaa siihen, että joukkue saattaa olla hyvä. Olen hyvin iloinen siitä, että kaikki joukkuetoverit puhuvat englantia, joten kommunikoinnin kanssa ei ole mitään ongelmia. Vastaanotto yllätti minut positiivisesti, koska aina kun siirtyy ulkomaille, se (puhutaanko englantia) on jotenkin pienenä huolenaiheena. Olen ollut Espoossa nyt pari päivää ja tunnen oloni täällä erittäin hyväksi.
- Branislav Mezeistä on paljon apua täällä. Hän voi kertoa minulle asioita, joita minun tarvitsee tietää. Branislavilla on vahva asema Bluesissa, sillä hänellä on kokemusta NHL:stä, jota kaikki arvostavat.
- Valmentaja antoi minulle mahdollisuuden aloittaa ykkösketjussa ja nyt kaikki on vain minusta kiinni. Odotan torstain avausottelua ja teen kaikkeni, jotta olen luottamuksen arvoinen (ykkösketjussa) myös jatkossa. Olen treenannut nyt pari päivää poikien kanssa ja en malta odottaa torstain debyyttiä Jyväskylässä.
- Kotihalli on erittäin hyvä. Vähän heikompien tulosten takia yleisöä ei ole ollut kovin paljon, mutta jos otamme pari voittoa, uskon katsojien tulevan takaisin. Ensi viikolla meillä on kolme ottelua kotihallissa ja näemme miten hommat etenevät.
- Meillä on sekä kokeneita pelaajia että nuoria kyvykkäitä kavereita. Espoo pelasi viime kaudella Mestareiden liigassa ja esitti erittäin hyvää jääkiekkoa.
- Kaupunkia en vielä ole nähnyt kovin paljon. Asun hotellissa ja keskityn vain jääkiekkoon. Vaimoni tulee tänne viikonloppuna ja pääsemme varmaan muuttamaan omaan asuntoon lähiakoina. Meidän pitäisi saada asunto Branislavin kämpän lähistöltä, joten ainakin vaimot voivat tavata toisiaan helposti. Täytyy tutustua paremmin Espooseen, mutta ensisilmäyksellä kaupunki erittäin mukava ja täällä on rauhallista.
- Olen käynyt Suomessa kahdesti aiemmin. Molemmilla kerroilla valmistauduimme kauteen ja osallistuimme harjoitusturnauksiin. Kuten sanoin, Suomen liiga on kovatasoinen ja myös Mezei vahvisti tämän minulle.
Slovakeille tulee Suomesta ensimmäisenä mieleen Finlandia Vodka ja sauna. Entä Spilarille?
- (naurua) Nuo kaksi asiaa tulevat minullekin mieleen. Olen kyllä käynyt saunassa aiemmin, mutta en pidä siitä erityisesti. Suomalaisesta jääkiekosta minulle tulevat mieleen luistelu ja tekniikka. Jääkiekon ulkopuolisista asioista järvet ja kaunis luonto.