Forsius kieltäisi roskaruoan markkinoinnin

  • 2 508
  • 24

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Siis tämmöinen pirulainen osui silmiini selattuani tuota jokapäiväisen raamatun nettiversiota... Ei voi muuta kun todeta, että taas ei nähdä metsää puilta...


Kun tulee kolareita maanteillä niin eikö kielletä autot? EI perkele pojjaat, kyllä nyt taas lähdetään väärää kautta parantamaan maailmaa, häh?

Kaiken pohja perusta on ne tissiposki vanhemmat jotka antavat lapsilleen periksi ja lyövät kouraan vielä sata egeä, että osta jotakin hyvää...


Lelut pois lasten aterioiden kylkiäisistä, voi herranen aika. Sekö se syy on lasten lihavuuteen? Kyllä minä lähtisin nostamaan vanhempien velvollisuutta tässä asiassa. Pistäköön nassikkansa liikkumaan niin saapi syödä vaikka raa'an hevosen eikä masu kasva...

Minä en ainakaan syytä muita kuin itseäni, kun on kehittynyt tuollainen täydellisen rakastajan vartalo, kröhöm...



Tissiposkia ovat kaikki jotka eivät myönnä omia virheitään, perkele!! "Vittu sä koulutat niitä!"

edit. http://www.iltalehti.fi/2004/03/26/1558502_uu.shtml vaatii rekisteröitymisen, mutta ei kuseta mitään muuta kamaa mukanaan, joten ihan rauha maassa etiäpäi!


ja ehkä tuon otsikon nimi pitäisi olla perseilijät suomalaisessa päätäntä elimessä... Ollaanko me oikeasti näin konservatiivisia m*lkkuja, ettemme osaa ottaa vastuuta, täh?
 

OldTimeHockey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Bayern München, Deutschland
Voi voi - nyt taitaa tulla ryppy rakkauteen, sillä ilman tappelua ei Hjallis revi Hesburger-kylttejä alas hallinsa seiniltä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Sanos muuta

Onko hjallis intoutunut selibaattiin vai mistä tämmöinen suora hyökkäys Forsiukselta?

Pitäisikö pistää kolehti pystyyn ja kipaista Hot Lipsistä virvoittava sarja erilaisia leluja makuukammarin puolelle?

Syötävät alushousut? Kenties paljon mainostetut peppuhelmet, jotka kyllä aiheuttavat allekirjoittaneessa lievästi etovia fiiliksiä, mutta kukin tyylillään:)

Miten olisi eri makuiset liukastajat?

Siis kyllähän meidän täytyy pitää huoli omistamme, eikö?!!


ps. mitenkäs tää nyt taas kääntyi tälle suunnalle?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Minä kieltäisin naimisissa olevien miesten nussimisen Merikukan kaltaisilta kevytkenkäisiltä.

Niin ja hjöördis pitäisi muuten vaan kieltää, ellei se olisi niin koominen hahmo.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti masaman
Ei voi muuta kun todeta, että taas ei nähdä metsää puilta...

Suomen tilannetta en tieda, mutta Britanniassa lasten ylipaino on mennyt niin pahaksi, etta asialle pitaa tehda jotain ja nopeasti.

Mainontaa on jo rajoitettu ja roskaruuan ankaraa verottamista harkitaan ja se myos mennee nauraen lapi. Tama kaikki saastaa veronmaksajien rahoja alentuneina terveyskuluina.

Suomalaiset koululaiset syonevat aika hyvin eivatka mussuta crispeja pussitolkulla paivassa, joten ongelma ei liene samanlainen.

Kaiken kaikkiaan hyva ehdotus, ihmeellisia kommentteja tassa ketjussa.

EDIT: hyva ehdotus, jos sen tarve on kartoitettu kunnolla.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse näkisin suurimpana ongelma roskaruokaketjujen onnistuneen brandiytymisen. Nykynuoret eivät enää mieti menevänsä syömään hampurilaisia, vaan menevänsä mäkkäriin, heseen etc. Tähän brandiajatteluun liittyy olennaisesti juuri tällaiset lelukylkiäiset ja pellehahmot, joiden myötä vanhemmat ajattelevat hyväntahtoisesti tarjoavansa lapsilleen syömisen ohella myös muunlaisia elämyksiä. Mielestäni olisi ihan kohtuullista vaatia lapsia ja lapsiperheitä törkeästi kosiskelevaa mainontaa lopetettavaksi mukaanlukien lelujen liittäminen aterioiden kylkiin.

Aika erikoista tasoa muuten keskustelijoilta osoittaa tapa, jolla tässä ketjussa on puututtu sinänsä asiallisen aloitteen tekijän persoonaan ja kytköksiin.
 

VH87

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eiköhän tämä nyt kuitenkin ole pääasiassa niistä vanhemmista kiinni, mitä kakaroilleen syöttävät/syötyttävät.
Tämä on nyt mun mielestä vähän samanlainen juttu kuin se, että esim. MTV3:n päättäjät ovat täysiä kusipäitä sen takia että kello 21.00 näytetään jotain sarjaa missä joltain äijältä ammutaan aivot pellolle, ja sen perusteella sitten joku herkkä murrosikäinen raukkaparka voi ampua seuraavana päivänä kaverinsa koulussa...

Eli tämä ilmeisesti johtaisi siihen että alle 13-vuotias ei saa syödä hampurilaisia muuta kuin vanhempiensa/holhoojiensa läsnäollessa. Sen jälkeen kun tämä keino on havaittu hyödyttömäksi lakia tiukennetaan sen verran ettei alle 13-vuotias saa enää syödä roskaruokaa Hesessä tai muilla julkisilla paikoilla.

Kohta EU menee mukaan tähän touhuun ja kaupungit kuhisevat pian hampurilaispoliiseja ja pyöriäisentarkkailijoita.
Yhdestä hampurilaisesta saa sakkoa joka määräytyy vanhempien tulojen mukaan...

Ei, Ei ja Ei...

Kysyn vaan miksi Suomessa pitää holhota ja kuluttaa energiaansa täysin turhanpäiväisten asioiden julkituomiseen??
 

Zeppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo--o, onhan tupakan mainostaminen kielletty
mutta poltetaanhan sitä silti. Ja ei se roskaruuan syönti
vähenisi kuitenkaan, se on sitten kunkin omalla vastuulla
millaiseen kuntoon kroppansa päästää.
Merikukka haluaa kai että se jää ihmisten mieleen muustakin
kun minihameestaan ja Hjalliksen huorana olemisesta.

Ja kuten OldTimeHocky jo mainitsikin; Mitäs Hjöördis tähän
sanoo?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ihan hyvn tuota voitaisiin harkita, vaikka ehkäpä verotus ja kytkykaupan tarkempi kieltäminen riittäisikin.

ihmettelen hieman muutamia ketjun kommentteja:
Jos mainonnalla ei ole väliä, niin sittenhän se ei haittaa että se poistetaan? Ja itseasiassa jos mainonta ei vaikuttaisi, niin sitä ei tehtäisi, sillä markkinointi on tarkkaan mitattu ja tutkittu juttu.
Ja se mainonta vaikuttaa niihin vanhempiinkin.

Suomessa ihmisiä pitää valitettavasti holhota lähinnä siksi, että he eivät itse osaa hoitaa asoitaan. Siitä todisteena on iso joukko liikalihavia lapsia ja aikuisia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaiketi tuossa on selityksenä vaan se, että Merikukka ajattelee, ettei Hjallis mainonnan kieltämisen jälkeen osaa enää ostaa roskaruokaa itselleen. Tämä näkyisi pitkässä juoksussa Harry-pojan naamataulun kaventumisena...

;)
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Tämänhetkinen tilannehan on todellakin kaksinaismoralistinen: yhtäältä tiedostamme lihavuuden riskit ja kustannukset valtiolle sekä koitamme päästä niistä eroon, toisaalta sallimme epäterveellisen ruoan markkinoinnin mitä ällöttävimmillä keinoilla.

Onneksi vielä ei olla sentään Jenkkien tilanteessa, jossa firmat maksavat kouluille luvasta näyttää lapsukaisille koulussa McDonaldsin (ja Niken yms. suuryritysten) mainosvideoita... siis alle kymmenvuotiaille kakaroille. Muutenkin mainonta ja markkinointi vaatisi yhä tiukempia säädöksiä - ja kyllä, kieltoja. Liberalistien jorinat kaiken vapauttamisen autuaaksitekevyydestä vaikuttavat aika kummallista ottaen huomioon sen, että jos ihmiset saisivat (mainonnan ryydittäminä) päättää itse mitä tekevät, 99% istuisi lapsesta hautaan himassa brändätyissä vetimissä syöden brändättyä roskaruokaa ja juoden brändättyjä juomia. Jos mainonta todella olisi vapaata, suurella todennäköisyydellä moni olisi alkoholisti (sekä mahdollisesti nisti) ja vetäisi röökiä ketjussa. Ja omistaisi ehkä aseen.

Ja se olisi hienoa se, sillä ihminen on viisas eläin ja vapautemme ja viisautemme valita haluamamme kaltainen elämäntyyli (jos siihen vain on varaa) menee kaiken muun edelle.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti dana77
Ihan hyvn tuota voitaisiin harkita, vaikka ehkäpä verotus ja kytkykaupan tarkempi kieltäminen riittäisikin.

Kytkykauppa lienee pikaruokaloiden saatanallisin juoni saada lapset asiakkaikseen. Lapsia hankkineet sukulaiset ovat kertoneet, kuinka niin ylikansallisten kuin kansallistenkin hampurilaisketjujen vetovoima tuntuu perustuvan pitkälti siihen, että pikaruuan oheen lyödään jokin muovilelu.

Sinänsä edustaja Merikukan ajatus edustaa mielestäni umpisokeata vihreyttä pahimmillaan. Hänen ehdotuksensa perustuu ajatteluun, jonka mukaan kansalaiset ovat markkinavoimien tahdottomia orjia ja näin ollen täysin mainosten vietävissä. Jotkut "radikaalit" yhteiskuntakriitikot puhuvatkin mainoksista "turhien tarpeiden luojina" - aivan kuin joku (vihreä?) olisi älyllisesti muita kansalaisia ylempänä ja sikäli oikeutettu sanomaan, mikä yksilön kulutustarpeista on "turha", mikä ei.

En myöskään usko, että keskiverto kansalainen on mainosten johdateltavissa. Mikäli näin olisi, olisimme kaikki juosseet jo ostamaan tänäänkin mediassa mainostettuja pesuaineita, vaatteita, lehtiä, levyjä, autoja... vaikka suurin osa suomalaisista on tänään ostanut todennäköisesti vain hieman ruokaa ja juomaa viikonlopun varalle.

Jos vanhemmat ostavat lapsilleen pikaruokaa hampurilaishelveteistä vain siksi, että tuotetta mainostetaan (ja sen ohella myydään muovileluja), ei vika ole mainostajissa, vaan vanhemmissa itsessään. Vielä masentavampaa on, mikäli he (tai välillisesti vihreät) siirtävät vastuun yksilön omista ostopäätöksista pois yksilöltä itseltään osoittaen syyttävällä sormella "mainostajia" tai "markkinoita". Sellainen toiminta kertoo vain siitä, että vihreätkin uskovat edelleen suomalaisten olevan alamaisia, ei kansalaisia.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti rapster
Onneksi vielä ei olla sentään Jenkkien tilanteessa, jossa firmat maksavat kouluille luvasta näyttää lapsukaisille koulussa McDonaldsin (ja Niken yms. suuryritysten) mainosvideoita... siis alle kymmenvuotiaille kakaroille.

Oh, elääpä siellä Utopia-nimisessä valtiossa, mutta mutta... Täällä meillä Suomessa käy Mc Pelle ihan ilmaiseksi (jotta rahapulasta kärsivät kunnalliset tarttuisivat täkyyn) jo päiväkodeista asti jakamassa "kaikkee kivaa M-krääsää". Siis ihan sieltä nolla vuotiaasta lähtien.

Itse kun en noita hampurilaisravintoloita harrasta niin ei tule myöskään lapsen kanssa käytyä, mutta yllätys yllätys, kun kadulla kuljemme M-kirjaimen ohi niin eikös tämä 6v. huudahda iloisesti: "kato äiti, pelleravintola!".

Vähän ristiriitaisia tunteita siis herättää tuo ehdotus, varsinkin kun kuitenkin haluaisin olla ehdottomasti kaikkea holhousta vastaan.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Maple Leaf
Sinänsä edustaja Merikukan ajatus edustaa mielestäni umpisokeata vihreyttä pahimmillaan. Hänen ehdotuksensa perustuu ajatteluun, jonka mukaan kansalaiset ovat markkinavoimien tahdottomia orjia ja näin ollen täysin mainosten vietävissä. Jotkut "radikaalit" yhteiskuntakriitikot puhuvatkin mainoksista "turhien tarpeiden luojina" - aivan kuin joku (vihreä?) olisi älyllisesti muita kansalaisia ylempänä ja sikäli oikeutettu sanomaan, mikä yksilön kulutustarpeista on "turha", mikä ei.
Mukavaa, että saadaan vihreillekin luotua vähän omaa profiilia... vakavasti, en tiedä mitä puolueita olet seuraillut, mutta ainakin itselle taas noin keskimääräisesti suomalaiset vihreät tuntuisivat olevan kovin liberalistisia ja jopa porvarillisia ajattelussaan. Mikä on tietysti hieman valitettavaa ja osin aika kummallistakin aatteellisen taustansa valossa.

Sivupolulle ajautuakseni, tuotteen x mahdollisesta turhuudesta saa ja pitää keskustella - olkoonkin, että tässä nimenomaisessa, kuten useimmissa muissakin tapauksissa kyse ei ole "turhuudesta" vaan jostain aivan muusta. Tai kai tämä on määrittelykysymys: lähtökohtia keskustelulle on erilaisia ja minusta jokaista on syytä pyrkiä ymmärtämään. Koska elämme maailmassa, jossa kulutuksestamme johtuvien ja siitä seuraavien päästöjen voidaan sanoa mullistavan elinolosuhteitamme, on vähintään ymmärrettävää (ja mielestäni suunnilleen ainoaa järkevää) ajattelua suhtautua kulutukseen ekologisesta lähtökohdasta, jonka tiukimman tulkinnan mukaan kaikki tuotanto, mikä ei ole tarpeellista hengissä pysymiselle ja normaalille toiminnalle, on turhaa (en nyt ehkä ihan fundislinjalle tässä asiassa lähtisi, mutta jotain sinnepäin). Tavara- ja rahavuoren päällä syntyneelle tämä saattaa aiheuttaa lievää nikottelua, mutta ihmiskunnassa vallitsevan käsityksen mukaan ihmisen saatavilla olevien "turhien" tuotteiden ja tämän onnellisuuden välille ei synny korrelaatiota.

Viestin lähetti Maple Leaf
En myöskään usko, että keskiverto kansalainen on mainosten johdateltavissa. Mikäli näin olisi, olisimme kaikki juosseet jo ostamaan tänäänkin mediassa mainostettuja pesuaineita, vaatteita, lehtiä, levyjä, autoja... vaikka suurin osa suomalaisista on tänään ostanut todennäköisesti vain hieman ruokaa ja juomaa viikonlopun varalle.
Harhaillaan nyt sitten vähän lisää.

Syyllistäminen on sävy johon en halua ryhtyä, koska asioista tulee ottaa vastuuta yhteisesti, mutta... koskakohan olet viimeksi käynyt esim. lauantai-iltapäivänä jossakin kaupassa, esim. isommassa automarketissa? Oletko seuraillut, mitä (ja mitä määriä) asioita ihmiset ostavat? Mainonta on helvetin kannattavaa. Siksi siihen syydetään niin käsittämättömiä määriä rahaa. Ei ihmisiä kiinnosta taistella valtavirtaa vastaan. Jos jotain tuotetta on mainostettu kivasti hymyilevällä pellelogolla, ja kaupan hyllyssä sen vieressä olevasta tuotteesta ei olla koskaan kuultukaan, totta helvetissä ihmiset ostavat sen pelleroinan. Ei heitä kiinnosta ottaa selvää, että aiheuttaako tuote mahdollisesti syöpää, skitsofreniaa, läskiä, Bushin uudelleenvalinnan, kasvihuoneilmiön tai Jokereiden mestaruuden, jos siitä ei heille kerrota, tai jos mainonnalle tai itse tuotteelle ei tehdä jotain. Ihmisillä on (myös mutta ei vain) kaupassa käydessään tärkeämpiäkin asioita ajateltavana, kuten mitähän sille Amin kihdille kuuluu tai mitäs se Kotikadun Taavetti nyt silleen. Koska mainonta on kannattavaa, on helppo todeta, että ihmiset ovat lampaita. En nyt koita toimia moraalipoliisina tai ylempänä oikeudenjakajana, sillä en itsekään ole kovin linkolalainen kuluttaja. Vedän itse valkoista mallua ja tänään selvisi, että kaapissani nököttävä purkki O'boyta on myös Philip Morrisin valmistama, joka siis oli Bushin 2. suurin tukija viime vaaleissaan. Elämä jatkuu. Yritän vain sanoa, että maailmassa on mahdollisesti hieman kestävämpiäkin aatteita ja arvoja kuin markkinaliberalismi.

Viestin lähetti Maple Leaf
Jos vanhemmat ostavat lapsilleen pikaruokaa hampurilaishelveteistä vain siksi, että tuotetta mainostetaan (ja sen ohella myydään muovileluja), ei vika ole mainostajissa, vaan vanhemmissa itsessään. Vielä masentavampaa on, mikäli he (tai välillisesti vihreät) siirtävät vastuun yksilön omista ostopäätöksista pois yksilöltä itseltään osoittaen syyttävällä sormella "mainostajia" tai "markkinoita". Sellainen toiminta kertoo vain siitä, että vihreätkin uskovat edelleen suomalaisten olevan alamaisia, ei kansalaisia.
Eli tupakka- ja viinamainontakin sitten vapaaksi, vai mitä ajat takaa?

Totta helvetissä vanhemmissa on vikaa, mutta suuri osahan ei vain tajua (olen "hieman" kyynisen 95% -teorian kannattaja). Siinä vaiheessa valtion on tultava apuun, edes omien etujensa (jos ei sitten moraalisten, eettisten tai esim. ekologisten) tähden. Mitäs muuten tekisit sitten (eli nyt), kun jokainen kakara maailman rikkaimmassa valtiossa skruudaa Mcsapuskaa? Antaisit syödä itsensä hengiltä? Analogia: jos maailman rikkaimmassa valtiossa on eniten vankeja ja vankiloita koko maailmassa, ei vika ole systeemissä, vaan rikollisissa, jotka ovat pahoja sekä rikollisempia kuin muualla. Näinkö? Edelleen analogian mukaisesti jatkaisin, että jos suomalaiset saisivat itse siitä päättää, vankilatuomiot kovenisivat todennäköisesti noin 500%. Parantaisiko tämä olojamme? Vähenisikö rikollisuus?

Ja mitä noihin Ronald Mclastensäätiökampanjoihin ja vastaaviin tulee, niin ihan kivahan se olisi, jos ihan altruistisesti auttaisivat ihmisiä, mutta kun kyseessä on oman tahriintuneen julkisuuskuvan kiillotuksesta ja irtopisteiden keräämisestä sairaiden lasten avulla, ei voi kuin tuntea vistotusta yhtiötä kohtaan.
 
Viimeksi muokattu:

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Pyydän jo etukäteen anteeksi sitä, että muokkaan rapsterin viestiä numeroimalla olennaiset kohdat vastaten sitten kohta kohdalta omilla mielipiteilläni. En ole kuitenkaan muokannut hänen tekstinsä sisältöä sanallakaan.

Viestin lähetti rapster

1) Koska elämme maailmassa, jossa kulutuksestamme johtuvien ja siitä seuraavien päästöjen voidaan sanoa mullistavan elinolosuhteitamme, on vähintään ymmärrettävää (ja mielestäni suunnilleen ainoaa järkevää) ajattelua suhtautua kulutukseen ekologisesta lähtökohdasta, jonka tiukimman tulkinnan mukaan kaikki tuotanto, mikä ei ole tarpeellista hengissä pysymiselle ja normaalille toiminnalle, on turhaa (en nyt ehkä ihan fundislinjalle tässä asiassa lähtisi, mutta jotain sinnepäin).
- - -
2) Yritän vain sanoa, että maailmassa on mahdollisesti hieman kestävämpiäkin aatteita ja arvoja kuin markkinaliberalismi.
- - -
3) Eli tupakka- ja viinamainontakin sitten vapaaksi, vai mitä ajat takaa?
- - -
4) Analogia: jos maailman rikkaimmassa valtiossa on eniten vankeja ja vankiloita koko maailmassa, ei vika ole systeemissä, vaan rikollisissa, jotka ovat pahoja sekä rikollisempia kuin muualla. Näinkö? Edelleen analogian mukaisesti jatkaisin, että jos suomalaiset saisivat itse siitä päättää, vankilatuomiot kovenisivat todennäköisesti noin 500%. Parantaisiko tämä olojamme? Vähenisikö rikollisuus?
- - -
5) Ja mitä noihin Ronald Mclastensäätiökampanjoihin ja vastaaviin tulee, niin ihan kivahan se olisi, jos ihan altruistisesti auttaisivat ihmisiä, mutta kun kyseessä on oman tahriintuneen julkisuuskuvan kiillotuksesta ja irtopisteiden keräämisestä sairaiden lasten avulla, ei voi kuin tuntea vistotusta yhtiötä kohtaan.

1) Tämä on tietenkin totta. Ajatuksen hyväksymisestä seuraa kuitenkin lähes automaattisesti kysymys siitä, kenellä on oikeus määrittää kulutuksemme "turhuus" ja asialliset "ekologiset lähtökohdat". Esimerkiksi jääkiekko on käsittääkseni puhtaasti ekologisista lähtökohdista katsoen tyystin turhaa toimintaa. Samoin esimerkiksi kirjallisuus. Itse kannan täysin järjettömiä summia kirjakauppoihin ja divareihin, eivätkä nämä ostokset varmasti ole tarpeellisia hengissä pysymiseni kannalta, mutta elossa olemisen tunteen kannalta kyllä. Kenellä on oikeus määrittää tämä tunteeni/tunteesi turhaksi?

2) Tietenkin. Tästä olemme varmasti samaa mieltä.

3) Mainokset eivät ole komentoja. Ne ovat viettelystä. Yksilö itse päättää, ottaa hän viettelyksen komentona.

4) En oikein näe yhteismitallisuutta siinä, päättääkö yksilö tehdä rikoksen tai syödä palasia kuolleesta eläimestä. Tottakai ymmärrän, että joskus yhteiskunnalliset ja/tai sosiaaliset olosuhteet ajavat ihmisen tilanteeseen, jossa rikoksen tekeminen on ainoa tapa selviytyä huomiseen. Mutta jos joku ostaa mainoksen "ykskakkaa-kakskakkaa-kanankakkaa" innoittamana lannoitetta, tekeekö hän tämän valinnan punnittuaan pitkään ajatusta varastaa kyseinen lannoitepussi? Ajoiko iloisesti rallatteleva mainos hänet pohtimaan rikoksen tekemisen mahdollisuutta? Mitä taas tulee "enemmistön" mielipiteisiin suomalaisen oikeuslaitoksen rangaistusasteikosta, ei ajattelukykyni riitä näkemään tämän tematiikan yhteyttä keskusteluun mainosten vaikutuksesta yksilöön. Oikein pinnistämällä päädyn kuitenkin ajatukseen siitä, että mielestäsi - ja nyt kärjistän - ihmiset ovat noin niinkuin massoina hieman tyhmiä. Se on aika masentava ajatus, enkä halua jakaa sitä kanssasi.

5) Olen kanssasi tästä asiasta täysin samaa mieltä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti Maple Leaf
En myöskään usko, että keskiverto kansalainen on mainosten johdateltavissa. Mikäli näin olisi, olisimme kaikki juosseet jo ostamaan tänäänkin mediassa mainostettuja pesuaineita, vaatteita, lehtiä, levyjä, autoja... vaikka suurin osa suomalaisista on tänään ostanut todennäköisesti vain hieman ruokaa ja juomaa viikonlopun varalle.
Minä olen tästä täysin erimieltä. Ihmiset joka päivä nimenomaan ostavat tuotteita, joiden paremmuus perustuu pelkästään mainonnan luomiin mielikuviin (seuraavassa copy-pastea omista vanhoista teksteistäni).

Jos ihminen olisi täysin immuuni mainoksille, niin hänellä tuskin olisi yhtään merkkivaatetta. Niiden hintaan sisältyy kuitenkin AINA mainostamisesta tulleita kuluja, joten ne ovat lähtökohtaisesti kalliimpia kuin halpis kauppojen halpis vaatteet (minä väitän että laadussa ei ole välttämättä eroa, samat lapset ne samassa indonesiassa tekee kuitenkin).

Ihmiset eivät erota esim. mietoja alkoholijuomia sokkotesteissä (en ole poikkeus), kuitenkin he ovat merkkiuskollisia -> mainoksen uhreja (mulla se on aina Koff, koska se maistuu parhaalta).

Mainostaminen pyrkii vaikuttamaan alitajuntaan, ei tietoisiin päätöksiin, joten mutu-perusteella on mahdotonta sanoa vaikuttaako mainos itseensä vai ei. Tässä kohtaa voi miettiä ennakkoluuloisuutta ensimmäisellä kerralla Lidl:issä käydessä.

Jos minä ostan elektroniikkatuotetta, jonka merkkivaihtoehdot ovat 'Kinma' (mulla on kyseisen merkkinen Video-Cd/mp3-soitin) ja 'Sony' ja joiden hinnat ovat samat, niin varmasti päädyn viimeksi mainittuun ihan oletuksena. Pelaan siten vain varman päälle, vaikka minä en voi mitenkään tehdä perusteltua arviota tuotteiden laadusta.
Viestin lähetti Maple Leaf
Vielä masentavampaa on, mikäli he (tai välillisesti vihreät) siirtävät vastuun yksilön omista ostopäätöksista pois yksilöltä itseltään osoittaen syyttävällä sormella "mainostajia" tai "markkinoita".
Minä menen tässä vielä pidemmälle kuin rapster. Miksi huumeiden käytön pitäisi olla kiellettyä suomessa? Kyllä ihmiset osaavat itse parhaiden arvioida sopiiko huumeiden käyttö heille vai ei.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti dana77
Ihmiset joka päivä nimenomaan ostavat tuotteita, joiden paremmuus perustuu pelkästään mainonnan luomiin mielikuviin...

Tästä olemme varmasti samaa mieltä. Epäselvän vuodatukseni takana on kuitenkin ajatus siitä, että viime kädessä yksilö itse päättää ostokäyttäytymisestään, ja on siitä myös itse vastuussa. Tämän vastuun sysääminen mainostajille, markkinoille tai yhteisölle on omasta elämästä kannettavan vastuun pakoilua. Jos yksilö tekee tämän itse, hän samalla myöntää, että jollakulla toisella on ote hänen elämästään. Mikäli yhteiskunta tekee tämän (esimerkiksi lainsäädännöllisin toimin, vaikkapa kieltämällä hampurilaismainokset) viestittävät päättäjät silloin pitävänsä alamaisiaan liian tyhminä tekemään itsenäisiä päätöksiä.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti Maple Leaf
Tästä olemme varmasti samaa mieltä. Epäselvän vuodatukseni takana on kuitenkin ajatus siitä, että viime kädessä yksilö itse päättää ostokäyttäytymisestään, ja on siitä myös itse vastuussa. Tämän vastuun sysääminen mainostajille, markkinoille tai yhteisölle on omasta elämästä kannettavan vastuun pakoilua. Jos yksilö tekee tämän itse, hän samalla myöntää, että jollakulla toisella on ote hänen elämästään. Mikäli yhteiskunta tekee tämän (esimerkiksi lainsäädännöllisin toimin, vaikkapa kieltämällä hampurilaismainokset) viestittävät päättäjät silloin pitävänsä alamaisiaan liian tyhminä tekemään itsenäisiä päätöksiä.
Minun mielestäni asian myöntäminen on rehellisyyttä. Voimassa olevien yhteiskuntasopimusten mukaan pyrimme hoitamaan ja estämään muidenkin "viettelysten" kuten alkoholin, tupakan ja huumeiden (ja miksei seksin ja rock n' rollinkin) vaaroja, ja on todettu, että niiden pauloihin joutuneen henkilön oma päätösvalta ja vastuu käyttäytymisestään on näiden vaikutuksen alaisena selvästi alentunut, mutta että vaikutus ei ole niinkään tietoista kuin tiedostamatonta. Samaa voisi sanoa mainonnasta, ja päteehän tämä yhteiskuntasopimus siihenkin: mainontaa valvotaan ja säädellään (paikoin) hyvinkin tarkasti ja säädösten rikkomisesta rapsahtaa mojova rangaistus. Sen vaikutus yksilöön siis tiedostetaan jo hyvin tarkasti. Vielä tiukempi linja kelpaisi minulle loistavasti.

Siis mä en nyt ymmärrä tätä über-individualismia. Sen vielä ymmärrän ja olen samaa mieltä, että ihminen on periaatteessa lopulta vastuussa omista (tässä tapauksessa) kulutustottumuksistaan. Mutta minusta on vähän yksioikoista samalla unohtaa kaikki esim. psykologiset, taloudelliset ja ekologiset asiat, jotka siihen vaikuttavat - ja jotka siitä seuraavat - sekä yksilötasolla että (pienemmän tai suuremman) yhteisön tasolla. Varsinkin jos 100% ihmisistä tuntuu toimivan jossain asiassa vastoin omaa tai yhteistä etua, miten koko asia voidaan ohittaa olankohautuksella vedoten vain ja ainoastaan valinnanvapauteen? Selväähän on, että jos yhteiskunta toimisi kategorisesti näin, eläisimme aika kummallisessa maailmassa.

(Ja loppuun rautalanka-disclaimer joka ei ole mitenkään tarkoitettu keskusteluun jo osallistuneille: valinnan- ja sananvapaus ovat humaanin demokratian peruspilareita ja erittäin tärkeitä ja kannatettavia asioita.)
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Eipä tuo aihe niin kaukaa haettua ole Merikukalta, ennen Hjalliksen aikaa hän pyöritti Vihdissä luomutilaa entisen heilansa Erkki Hakkaraisen kanssa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Maple Leaf
Tästä olemme varmasti samaa mieltä. Epäselvän vuodatukseni takana on kuitenkin ajatus siitä, että viime kädessä yksilö itse päättää ostokäyttäytymisestään, ja on siitä myös itse vastuussa. Tämän vastuun sysääminen mainostajille, markkinoille tai yhteisölle on omasta elämästä kannettavan vastuun pakoilua. Jos yksilö tekee tämän itse, hän samalla myöntää, että jollakulla toisella on ote hänen elämästään. Mikäli yhteiskunta tekee tämän (esimerkiksi lainsäädännöllisin toimin, vaikkapa kieltämällä hampurilaismainokset) viestittävät päättäjät silloin pitävänsä alamaisiaan liian tyhminä tekemään itsenäisiä päätöksiä.

Totta kai yksilöllä on, ja tuleekin olla, vastuu omasta käyttäytymisestään mukaanlukien kuluttaminen. Ainoa ikävä asia tässä on, että harva meistä osaa olla sillä tavalla reflektiivinen, että osaisi analyyttisesti pohtia syitä ja vaikuttimia omiin tekemisiinsä. On aivan eri asia tehdä valintoja tietoisesti kuin syöksyä harakan lailla kiiltävän perään ilman parempaa tietoa oman toiminnan motiiveista ja siitä kuka toimintaa lopulta ohjaa ja manipuloi.

Kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että kun yhteiskunnassa on kuitenkin olemassa laaja-alaisesti yksilön käyttäytymiseen paneutuneita ihmisiä, joilla on vielä hyvä näkemys siitä mikä on yksilölle hyväksi, niin kyllä tätä asiantuntemusta tulee hyödyntää rajoittamalla epäsuotuisaa toimintaa ja vahvistamalla suotuisaa. Se tuleeko näin tehdä kampanjoinnilla ja asennekasvatuksella vai kielloilla ja rajoituksilla onkin toinen kysymys.

Itse hampurilaisaiheeseen liittyen olen sitä mieltä, että ei mainostamista voida missään nimessä kieltää, mutta selkeämmät säännöt siihen millä tavalla esimerkiksi hampurilaisia mainostetaan pitäisi saada. Juuri nämä kylkiäiset ja pellet pitäisi voida kieltää. Sen sijaan varsinaisen tuotteen mainostaminen on mielestäni hyväksyttävää.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika turhaa tehdä iso uutinen jonkun Merikukan lakialoitteesta. Totuushan on, että kansanedustajien lakialoitteet harvemmin menevät läpi.

Taitaa muuten Merikukka olla Jatkoajan suosituin kansanedustaja; jo kaksi ketjua hänelle avattuna...
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Viestin lähetti rapster
Siis mä en nyt ymmärrä tätä über-individualismia. Sen vielä ymmärrän ja olen samaa mieltä, että ihminen on periaatteessa lopulta vastuussa omista (tässä tapauksessa) kulutustottumuksistaan. Mutta minusta on vähän yksioikoista samalla unohtaa kaikki esim. psykologiset, taloudelliset ja ekologiset asiat, jotka siihen vaikuttavat - ja jotka siitä seuraavat - sekä yksilötasolla että (pienemmän tai suuremman) yhteisön tasolla.

Pyydän anteeksi, jos viesteistäni on saanut sellaisen käsityksen, että yksilön omaa vastuuta perätessäni olen ikään kuin hylännyt yksilöön vaikuttavat (psykologiset, taloudelliset ja ekologiset) asiat. Tottakai olen sitä mieltä, ettei kukaan meistä elä eristyksissä syöden, juoden ja hengittäen vain omaa erinomaista itseään. Olen kuitenkin (jankuttamisen uhallakin) sitä mieltä, että jokainen meistä on itse oman elämänsä keskeisin päätöksentekijä. Se on "über-individualismia" sillloin, jos näiden päätösten seurauksena kokee muun maailman edelleenkin pyörivän oman nöyhtäisen navan ympärillä - mikä on kyllä aika masentava ajatus, mutta aivan eri asia kuin vastuunkantaminen omista päätöksistään ja omasta elämästään, mikä ei ole millään muotoa ristiriidassa sosiaalisen ja solidaarisen ajattelun kanssa.

Saatan edustaa "über-individualismia" puhuessani yksilön vastuusta omasta elämästään, mutta juuri tämän ajattelun seurauksena maksan kuukausittain pienen summan turvatakseni kahden eri ns. adoptiolapsen koulunkäynnin kolmannen maailman maissa, ja tämän lisäksi pulitan kuukausittain rahaa ihmisoikeusjärjestö Amnesty Internationalin toiminnan tukemiseksi. Toivottavasti kukaan ei nyt oleta, että kerroin nämä asiat saadakseni ns. humanistin irtopisteitä. Kerroin ne oikeastaan hieman vastentahtoisesti yrittäessäni perustella sen, että uskoni yksilön vastuuseen omasta elämästään käsittää myös yksilön vastuun maailmasta.

En kuitenkaan usko kieltojen tehoon asioissa, joissa yksilön on otettava vastuu tekemisistään, esimerkiksi uskostaan mainoksiin. Asia on kuitenkin hieman eri mittaluokassa kuin kysymys huumeista tai rikollisuudesta, ja on oikeastaan huume- ja rikollisuusongelmien täydellistä banalisointia vetää ne mukaan keskusteluun - siis hei nyt oikeesti - hampurilaismainosten kieltämisestä tai sallimisesta.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Viestin lähetti Eppis
Aika turhaa tehdä iso uutinen jonkun Merikukan lakialoitteesta. Totuushan on, että kansanedustajien lakialoitteet harvemmin menevät läpi.

Taitaa muuten Merikukka olla Jatkoajan suosituin kansanedustaja; jo kaksi ketjua hänelle avattuna...


Sehän kertoo ihmisestä, joka oikeasti kuvittelee, että kun säädetään laki joka kieltää hamppareiden mainostamisen, niin maailma pelastuu! Tietysti tästä voisi kertyä hyvät hynät valtiolle, mutta itse olen kyllä vakaasti sitä mieltä, että tässä tehdään vanhemmille karhunpalvelus, kun vastuuta otetaan heiltä pois ja lyödään se myyjälle, eihän asian näin kuuluisi mennä... Sama kuin koulunkin muuttuminen... Opettaja saa nykyään olla koko ajan varuillaan, kun ennenaikaan hänellä oli valta ja oikeus heittää nulikat pihalle... Ei tämäkään uudistus ollut kovin onnistunut, mutta ajatkin ovat toki muuttuneet... Mutta lähinnä sen takia otin tuon osaksi, että hyvätkään ajatukset eivät välttämättä toimi käytännössä...
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ensiksi haluan pahoitella skandinaavien puuttetta.

Yksi nakokulma holhousasiaan on se, etta holhoaminen voi aiheuttaa holhottavuutta. Eli mita enemman yhteiskunta (tai joku muu taho) maaraa yksilon elamaa, sita vahemman han itse ottaa siita vastuuta. Vastuulliseksi tulemiseen tarvitaan vapautta ja tietoisuutta, seka vallitsevasta tilanteesta etta omasta itsestaan.

Kuitenkin, kun holhouskierteessa jo ollaan, voi vapautumisen kautta vastuulliseksi paatyminen olla utopistista. Tai en tieda, olisiko se muutenkin utopistista. En valttamatta luottaisi ihmisten hyvyyteen.

Toisaalta, mista tiedamme, etta holhoajat tietavat, mika meille on hyvaksi? Maailmassa on varmasti ollut monta vahingossa epaonnistunutta yhteiskuntaa. Kuitenkin, ihmiset mieluusti heittaytyvat holhottaviksi, luovuttavat osan vastuustaan muille. Elama on helpompaa, kun voi turvallisin mielin jattaa osan paatoksistaan "ammattilaisten" tehtaviksi. Siihen kai yhteiselo perustuu, tehtavien jakamiseen ja toisista huolehtimiseen?

Mielestani hyvin perusteltu holhoaminen on ihan mukavaa. Huonosti perusteltu tai ei ollenkaan perusteltu taas saa rikkomaan saantoja ja toimimaan painvastoin suosituksia. Ainakin minut.

Mita roskaruokamainosdebattiin tulee, voisi ainakin lapsiin kohdistuvaa rajoittaa. (Kuten muutakin lapsiin kohdistuvaa mainontaa). Jalleen kerran, vanhemmat eivat aina ole tarpeeksi patevia ja aikaa omaavia kertomaan lapsilleen, ettei kaikkea mediasta tulevaa pida ottaa vastaan.

Lisaksi tupakoitsijana olen kauan hautonut pienta tasa-arvoistamista muiden terveydenhuoltoa kuormittavia sairauksia aiheuttavien tuotteiden verotuksen suhteen. Miksei laskistavista, sydan- ja verisuonitauteja aiheuttavista tuotteista makseta yhtalailla veroa? Tupakkaveroa olen kuullut perusteltavan sen aiheuttamien sairausten kustannuksilla. Yhta turhia ja sairauksia aiheuttavia ovat epaterveelliset elintarvikkeet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös