Formula E – sähköformuloiden alku

  • 15 540
  • 79
Suosikkijoukkue
KK
Uusi FIA:n alainen formula sarja, Formula E aloittaa vuoden 2014 syksyllä ja lopettaa vuoden 2015 kesäkuussa.
Tulevaan kauteen on tulossa 10 kilpailua.

Kisakalenteri

2014
20.9. Peking
18.10. Putrajaya, Malesia
8.11. Hongkong
13.12. Punta del Este, Uruguay
2015
10.1. Buenos Aires
14.2. Los Angeles
18.4. Miami
9.5. Monte Carlo
30.5. Berliini
27.6. Lontoo

Tosin Peking ja Monte Carlo joutuvat vielä odottamaan FIA:n vahvistusta.

Autot

Muotoilu:

-Auton muotoilu on suunniteltu helpottamaan ohituksia.
-Jousitus ja korkea ajokorkeus herkkyys mahdollistaa katuradoilla ajamisen.
-Kustannus tehokkuutta unohtamatta
-Unohtamatta FIA:n turvallisuus määräyksiä

Teknologia:

-Käyttää uusinta teknologiaa, koetellen tulevaisuuden rajoja
-Kompromissi suorituskyvyn ja kustannustehokkuuden välillä aina kun mahdollista.
-Suosii komposiitti materiaaleja käyttämättä kumminkaan kalliimpia hiilikuitu materiaaleja.

Mitat:

-Pituus: 5000mm (max)
-Leveys: 1800mm (max)
-Korkeus: 1250mm (max)
-Akselileveys: 1300mm (min)
-Ajokorkeus: 75m (max)
-Koko paino (kuljettajan kanssa) 800kg (min) // Akusto painaa yksinään 200kg

Voima:

-Max power (rajattu): 200kw/270bhp
-Race mode (tehon säästö): 133kw/180bhp
-'Push-to-Pass': 67kw

Suurin teho on sallittu harjoituksissa sekä aika-ajoissa. Rece mode on luonnollisesti kisoissa päällä ja 'Push-to-pass' on KERS:in tyylinen kierroksen aikana rajoitettu "turbo-nappi".

Suorituskyky:

-Kiihtyvyys: 0-100km/h (0-62mph) 3s - Arvioitu.
-Suurin nopeus: 225 km/h (FIA limited) - Arvioitu.

Lopullisia suorituskyky tietoja ei ole vielä annettu.

Moottori:

-MGU (Motor Generator Unit) McLarenilta.
-Enimmillään kaksi MGU:ta sallittu.
-MGU:t tulee kiinnittää taka-akseliin.
-Luistonesto kielletty

Ajoakku:

-Ajoakku on Rechargeable Energy Storage System (RESS) eli uudelleen ladattavan energian säilytys järjestelmä joka antaa virtaa koko järjestelmälle ja ajomoottorille. (Tossa tuli jopa sähkömiehelle hieman vaikeaa autoteknistä englannin kielistä tekstiä, mutta ei kai tätä kukaan edes lue).

RESS:

-FIA standartoitu
-Maksimi paino 200kg.
-Kaikkien akustojen kennot tulee olla minimissään UN Transportation Standartoituja (mitä lie sitten tarkoittaakaan vai käännänkö taas päin vittua?).

Alusta:

-Alusta/turvakehikko: hiilikuitu/alumiini hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.
-Etu- ja takasiipi: hiilikuituisia ja muotoilu - made by Dallara.
-Runko: Hiilikuitu/kevlar hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.

Vaihdelaatikko:

-Hewland paddle shift sequential gearbox (joku muu voisi kertoa tästä hieman).
-Vakio välitykset minimoimaan kustannuksia.

Jarrut:

-Kaksi erillisrtä standartoitua hydraulijarrua, jotka toimivat samasta polkimesta.
-Jarrumateriaalit voidaan vapaasti valita.
-Jarrusatulat: jokaisen jarrumännän tulee olla pyöreä. Jarrusatula tulee olla alumiininen.

Vanteet ja renkaat:

-Mittatilautyönä 18-tuumaiset Michelin-renkaat, myös kostean- ja märänkelin renkaat.
-Championship specific wheel dimensions (WTF?)
-O.Z. Racing Magnesium vanteet. Suurin leveys edessä - 260mm / takana 305mm. Suurin halkaisija - edessä 650mm / takana 690mm

Sähköjärjestelmä:

-McLaren Electronics ECU/GCU sisältäen tiedon keruu järjestelmän.
-Tehonjako järjestyelmä.
-CAN datan keräys.
-FIA:n hallinnoima järjestelmä.
-Radio vastaanotin.
-Telemetria ei ole sallittu (eli siis ymmärsin tämän niin, että aivan kuten F1:ssä, talli ei voi säätää autoa kisan aikana esimerkiksi tehoja yms.)

Jousitus:

-Kaksoisteräs kolmiotukivarret, työntövarsi toimiset, tuplapeltiset ja vääntövarsi jousitus edessä sekä jouset takana.
-Säädettävä maavara ja jäykkyys.
-Kaksisuuntainen (edessä) / neljäsuuntainen (takana) Koni iskunvaimentimet.
-Säädettävä kallistuksenvaimennin (edessä ja takana).

Ohjaus:

-Ei tehostettu hammastanko ohjaus.
-Ratti kuten F1:ssä (noin suunnilleen)

Turvallisuus:

-FIA:n turvallisuusstandardien vaatimukset täyttyvät niin etu-, sivu- kuin takatörmäystesteissäkin.
-Pyörän kiinnitys turvakaapelit
-Sammutusjärjestelmä (elektroninen) tarkoittanee palon sattuessa?

Kameroita on myös sijoiteltu sinne tänne.


Tallit ja kuskit

Kauteen etsitään kymmentä tallia ja jokaiseen kaksi kuljettajaa. Tällä hetkellä talleja on neljä: Drayson Racing (Oxfordshire, UK), China Racing (Kiina), Dragon Racing (Los Angeles, USA) ja Andretti Autosport (Indianapolis, USA). Yksikään talli ei tietääkseni ole vielä julkistanut kuskejaan. Loput tallit ilmoitettaneet loppu vuodesta.


Tässä nyt jotain, että päästään alkuun keskustelussa. Kiinnostaako ketään edes ko. hömpötys?

Kaikki tiedot olen kaivanut Formula E-sarjan virallisilta sivuilta ja kääntänyt itse sieltä joten virheitä tulee varmasti tähän aikaa perjantai-iltaa. Joku voi käydä korjailemassa virheeni.

Formula E . com
 
Viimeksi muokattu:

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Jotenkin tuntuu vähän siltä, että FIA tässä tunnustelee jo vähän tulevaisuuden F1-autojen suhteen...

Paha sitten sanoa miten tuo jaksaa tuo sarja kiinnostaa ketään, riippuu paljon varmaan siitäkin että ketkä siellä ajavat. Kiinnostavuuden kannalta toivottavasti saavat joidenkin tusinakuskien sijaan ihan tekijämiehiä. Radat ei ainakaan herätä kyllä minkäänlaisia riemunkiljahduksia.
 
Suosikkijoukkue
KK
Nostetaa hieman ketjua ylös, kun kausikin alkaa syksyllä. Kimin ex-tallikaveri Nick Heidfeld on tehnyt sopimuksen Venturi tallin kanssa. Lisäksi E-sarjassa on entisiä F1-kuskeja, kuten Bruno Senna ja Jarno Trulli.

lähde: MTV3.fi
 
Suosikkijoukkue
KK
Kisakalenterikin on näemmä muuttunut.

Oikea järjestys ja päivämäärät:

Kiina, Peking, 13. syyskuuta 2014
Malesia, Putrajaya, 18. lokakuuta 2014
Brasilia, Rio de Janeiro, 15. marraskuuta 2014
Uruguay, Punta del Este, 13. joulukuuta 2014
Argentina, Buenos Aires, 10. tammikuuta 2015
Yhdysvallat, Los Angeles, 14. helmikuuta 2015
Yhdysvallat, Miami, 14. maaliskuuta 2015
Monaco, Monte Carlo, 9. toukokuuta 2015
Saksa, Berliini, 30. toukokuuta 2015
Iso-Britannia, Lontoo, 27. kesäkuuta 2015

Jotenkin kyllä uskon, että kilpailut kiinnostavat ainakin kohtalaisesti kansaa, koska kisat ajetaan pelkästään katuratatyyppisillä kilparadoilla, joten ihmisten ei tarvitse mennä radoille, kun kisat ajetaan kaupungeissa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä sarja alkaa kyllä vaikuttamaan mielenkiintoiselta, kun mukaan näyttää olevan lähtemässä kohtuullisen kova joukko myös pitkän linjan kilpatalleja ja entisiä F1-kuljettajia. Ja katuradat tarjoaa aina mahdollisuuden tapahtumarikkaille kilpailijoille jos ne on järkevästi suunniteltu. Kyllä tätä sarjaa pitää alkaa ainakin alussa seurailemaan.

Tässä muuten ensi kauden vahvistetut kuljettajat:

Jarno Trulli (Trulli GP)
Franck Montagny (Andretti Autosport)
Lucas Di Grassi (Audi Sport Abt)
Daniel Abt (Audi Sport Abt)
Karun Chandhok (Mahindra Racing)
Bruno Senna (Mahindra Racing)
Sam Bird (Virgin Racing)
Jaime Alguesuari (Virgin Racing)
Stephane Sarrazin (Venturi Grand Prix)
Nick Heidfeld (Venturi Grand Prix)

Muutama kuljettajapaikka on vielä avoinna, ja tuossa E-formuloihin hyväksytyssä "Drivers clubissa" on vielä monta entistä F1-kuljettajaa ja pitkän linjan kilpa-ajajaa vapaana joten aika kovan kuljettajajoukon tämä sarja näyttäisi heti avauskaudelleen saavan.


EDIT: Pari videota vielä:
Jarno Trulli testailee uutta ajopeliään
Onboard-kuvaa kierroksesta sateisella Doningtonin radalla

Kyllähän nuo ihan kohtuullisen lujaa näyttää menevän, ja äänikin on sähköautoksi ihan hieno. Kyllä tämä jonkinlaista mielenkiintoa herättää.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Tämä sarja alkaa kyllä vaikuttamaan mielenkiintoiselta, kun mukaan näyttää olevan lähtemässä kohtuullisen kova joukko myös pitkän linjan kilpatalleja ja entisiä F1-kuljettajia. Ja katuradat tarjoaa aina mahdollisuuden tapahtumarikkaille kilpailijoille jos ne on järkevästi suunniteltu. Kyllä tätä sarjaa pitää alkaa ainakin alussa seurailemaan.
Samaa mieltä. Lisäksi autot ovat tekniikaltaan aika samanlaisia. Isoin ero tullee aerodynamiikasta. Moottorit, vaihteistot, akustot ym. tulee aina yhdeltä valmistajalta. Mielestäni tämä on hyvä asia. Olihan tuo Trullin meno aika hauskan näköistä. Onhan nuo teho/painosuhteeltaan ihan ok autoja.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt on sitten ilmoitettu että sarjassa nähdään myös naiskuljettaja, kun Aguri Suzukin tiimin (Amlin Aguri) autoa ajaa Katherine Legge.

Tässä siis päivitetty kuljettajalista:
Katherine Legge (Amlin Aguri)
Franck Montagny (Andretti Autosport)
Lucas Di Grassi (Audi Sport Abt)
Daniel Abt (Audi Sport Abt)
Karun Chandhok (Mahindra Racing)
Bruno Senna (Mahindra Racing)
Jarno Trulli (Trulli GP)
Sam Bird (Virgin Racing)
Jaime Alguersuari (Virgin Racing)
Stephane Sarrazin (Venturi Grand Prix)
Nick Heidfeld (Venturi Grand Prix)
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kuinka kovaa tuollaisella pääsee?

Sii normi formulat eivät ole kiinnostaneet allekirjoittanutta vuosiin, mutta ideana tämä juttu vaikuttaa kiinnostavalta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuinka kovaa tuollaisella pääsee?

Löytyy avausviestistä, jos huippunopeutta/kiihtyvyyttä tarkoitat. Kierrosajoista ei osaa vielä sanoa mitään ennen kuin alkavat ihan tosissaan testaamaan ja hakemaan niitä kisasäätöjä, ja käyvät ajamassa jollakin sellaisella radalla että pääsee vertaamaan esim. F1:n vauhtiin.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nissanhan oli tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajossa yhdellä sähköautolla mukana.

Aika-ajoissa sijoitus oli tasan lähtörivin puolessa välissä eli 27. 54:n auton joukossa. Itse kisassa ei leikki sitten kauan kestänyt vaan pelit lyötiin seis 19 minuutin ajon jälkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nissanhan oli tämän vuoden Le Mansin 24 tunnin ajossa yhdellä sähköautolla mukana.

Aika-ajoissa sijoitus oli tasan lähtörivin puolessa välissä eli 27. 54:n auton joukossa. Itse kisassa ei leikki sitten kauan kestänyt vaan pelit lyötiin seis 19 minuutin ajon jälkeen.

Tuohan ei itse asiassa tainnut olla täysin sähköinen vaan hybridi, jos siis tätä ihme Deltawing-viritelmää tarkoitat? Taisivat onnistua nyt Le Mansissa ajamaan kokonaisen kierroksen täysillä pelkällä sähköllä, mutta muutenhan tuossa on pieni bensamoottori siinä lisänä.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuohan ei itse asiassa tainnut olla täysin sähköinen vaan hybridi, jos siis tätä ihme Deltawing-viritelmää tarkoitat?

Varmaan samaa tarkoitetaan eli Nissania joka ajeli numerolla 0. Voi tuon kai hybridiksi lukeakin vaikka onkin siinä täysin eri maata kuin yleiskilpailun voitosta taistelleet Audi, Toyota ja Porsche.

Tai nuo ovat taas ymmärtääkseni hyvin lähellä normiautoja, mutta hybrideiksi niitäkin kutsutaan.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Varmaan samaa tarkoitetaan eli Nissania joka ajeli numerolla 0. Voi tuon kai hybridiksi lukeakin vaikka onkin siinä täysin eri maata kuin yleiskilpailun voitosta taistelleet Audi, Toyota ja Porsche.

Tai nuo ovat taas ymmärtääkseni hyvin lähellä normiautoja, mutta hybrideiksi niitäkin kutsutaan.

Jos autossa on sähkömoottorin lisäksi polttomoottori niin silloinhan se on hybridi. Toteutustapoja noissakin on toki erilaisia.

Tässä juttua tuosta Nissan ZEOD -autosta: http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_ZEOD_RC
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisää entisiä F1-kuljettajia sarjaan. Sebastien Buemi ajaa e.dams:in tallissa tallikaverinaan Professori-Prostin poika eli Nicolas Prost. Isä-Prosthan on tässä tallissa osaomistajana joten ei niin yllättävä tuo pojan sopimus.

Päivitetty kuljettajalista:
Katherine Legge (Amlin Aguri)
Franck Montagny (Andretti Autosport)
Lucas Di Grassi (Audi Sport Abt)
Daniel Abt (Audi Sport Abt)
Karun Chandhok (Mahindra Racing)
Bruno Senna (Mahindra Racing)
Jarno Trulli (Trulli GP)
Michela Cerruti (Trulli GP)
Sam Bird (Virgin Racing)
Jaime Alguersuari (Virgin Racing)
Stephane Sarrazin (Venturi Grand Prix)
Nick Heidfeld (Venturi Grand Prix)
Nicolas Prost (e.dams)
Sebastien Buemi (e.dams)
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisää naiskuljettajia sähköformuloihin: Michela Cerruti Trullin tiimin toiseksi kuljettajaksi.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisää naiskuljettajia sähköformuloihin: Michela Cerruti Trullin tiimin toiseksi kuljettajaksi.

Jahah, siellä viininviljelijä pelaa selustaa puhtaaksi, että lyö aina tallikaverinsa. Ei vaan, mahtava nähdä yksi kautta aikain suurimmista F1-suosikeistani takaisin radoilla. Trullihan oli nopea yhdellä kierroksella ja jos hitunenkaan aika-ajonopeudesta on tallella, voi se tuoda hyviäkin sijoja katuradoilla joukon ainoalle gp-voittajalle. Ainakin alkuun mielenkiintoa riittää uutta sarjaa kohtaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika mielenkiintoiselta vaikuttaa ja jos erot tallien välillä on pienet ja tulee ohituksia niin voisi alkaa ihan tosissaan seurata.

Eihän tuo nimilistakaan pahalta näytä, tuohon kun saataisiin vaikka vielä Kovalainen mukaan niin mielenkiinto nousisi pilviin. Eikä tuossa nuo nimet kuitenkaan niin pahalta näyttäisi että puuttuisi enää joku Kimi, Alonso, Hamilton, Rosberg, Button, Webber niin olisi jopa mielenkiintoisempi kun nykyinen F1
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lisää kuljettajauutisia: Antonio Felix da Costa Amlin Agurille ja Mike Conway Dragon Racingille. Toivottavasti saisivat vielä edes yhden jenkkikuskin mukaan sarjaan. Siellähän on molemmissa jenkkitalleissa yksi kuljettajapaikka vapaana.


Päivitetty kuljettajalista:
Katherine Legge (Amlin Aguri)
Antonio Felix da Costa (Amlin Aguri)
Franck Montagny (Andretti Autosport)
Lucas Di Grassi (Audi Sport Abt)
Daniel Abt (Audi Sport Abt)
Mike Conway (Dragon Racing)
Karun Chandhok (Mahindra Racing)
Bruno Senna (Mahindra Racing)
Jarno Trulli (Trulli GP)
Michela Cerruti (Trulli GP)
Sam Bird (Virgin Racing)
Jaime Alguersuari (Virgin Racing)
Stephane Sarrazin (Venturi Grand Prix)
Nick Heidfeld (Venturi Grand Prix)
Nicolas Prost (e.dams)
Sebastien Buemi (e.dams)
 

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Maikkarikos näitä nyt sitten näyttää?

Ihan mielenkiintoinen idea ja jos tosiaan tasainen sarja ja ohituksia riittää, niin aion seurata sarjaa. Vähän tulee alustavasti mieleen vanhojen hyvien aikojen formulakisat. Toivottavasti on ees puolet sitä tämä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Kohtahan se helähtää tämäkin sarja käyntiin. Sarja ajetaan Michelinin vartavasten sähköformuloita varten räätälöidyissä autoissa. Lue pitkä juttu auto.msn:n sivuilta:

Sähköformuloissa ajetaan Michelinin renkailla
No auto ei kuitenkaan taida olla Michelinin suunnittelema.

http://auto.fi.msn.com/moottoriurheilu/s%C3%A4hk%C3%B6formuloissa-ajetaan-michelinin-renkailla:
Ensimmäisellä kaudella kaikki tiimit ajavat Spark-Renault SRT 01-E autoilla.


Spark-Renault SRT 01E - Wikipedia, the free encyclopedia
The car is the result of a 10 month collaboration between Spark Racing Technologies, McLaren Electronic Systems, Williams Advanced Engineering, Dallara and Renault.

Renkaat ovat toki Michelinit kuten mainitsitkin.
 

hcp27

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM-Liiga
Itse pääsin kolmisen vuotta sitten eräässä tapahtumassa näkemään sen hetken tuotannon sähköautojen huiput, juurikin nuo urheiluautot. Eniten niissä pisti silmään, tai enemmänkin korvaan se äänettömyys. Mutta eikös se ole juurikin tuon lajin yksi helmistä? Kun kerta nykyisiinkin "oikeisiin" formuloihin jotain lisä-ääntä yritetään kai saada kun uusien sääntöjen myötä niistä tuli kuulemma liian hiljaisia?


Käsittääkseni sähköautojen ongelma on ollut juurikin tuo "range"? Kulutus on ollut tähän päivään asti aivan järkyttävä ja noilla tuolla tapahtumassa esitetyilläkin autoilla pääsi pitkälti yli 200km/h mutta sitä päästeli reilut 10min oli akut nollissa. Eli "tankataanko" noita vai vaihdetaanko tyyliin akkukin sitten? Varikkokäynnit kuitenkin on yksi iso osa formuloita, poistuuko ne nyt sit kokonaan jos akuista on saatu tarpeeks tehokkaita?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eli "tankataanko" noita vai vaihdetaanko tyyliin akkukin sitten? Varikkokäynnit kuitenkin on yksi iso osa formuloita, poistuuko ne nyt sit kokonaan jos akuista on saatu tarpeeks tehokkaita?

Minä olen käsittänyt niin että pakollisella varikkokäynnillä vaihdetaan koko auto. Eli kullakin kuljettajalla olisi käytössä kaksi autoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös