Lätkä-Bongari Iso-E
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KK
Uusi FIA:n alainen formula sarja, Formula E aloittaa vuoden 2014 syksyllä ja lopettaa vuoden 2015 kesäkuussa.
Tulevaan kauteen on tulossa 10 kilpailua.
Kisakalenteri
2014
20.9. Peking
18.10. Putrajaya, Malesia
8.11. Hongkong
13.12. Punta del Este, Uruguay
2015
10.1. Buenos Aires
14.2. Los Angeles
18.4. Miami
9.5. Monte Carlo
30.5. Berliini
27.6. Lontoo
Tosin Peking ja Monte Carlo joutuvat vielä odottamaan FIA:n vahvistusta.
Autot
Muotoilu:
-Auton muotoilu on suunniteltu helpottamaan ohituksia.
-Jousitus ja korkea ajokorkeus herkkyys mahdollistaa katuradoilla ajamisen.
-Kustannus tehokkuutta unohtamatta
-Unohtamatta FIA:n turvallisuus määräyksiä
Teknologia:
-Käyttää uusinta teknologiaa, koetellen tulevaisuuden rajoja
-Kompromissi suorituskyvyn ja kustannustehokkuuden välillä aina kun mahdollista.
-Suosii komposiitti materiaaleja käyttämättä kumminkaan kalliimpia hiilikuitu materiaaleja.
Mitat:
-Pituus: 5000mm (max)
-Leveys: 1800mm (max)
-Korkeus: 1250mm (max)
-Akselileveys: 1300mm (min)
-Ajokorkeus: 75m (max)
-Koko paino (kuljettajan kanssa) 800kg (min) // Akusto painaa yksinään 200kg
Voima:
-Max power (rajattu): 200kw/270bhp
-Race mode (tehon säästö): 133kw/180bhp
-'Push-to-Pass': 67kw
Suurin teho on sallittu harjoituksissa sekä aika-ajoissa. Rece mode on luonnollisesti kisoissa päällä ja 'Push-to-pass' on KERS:in tyylinen kierroksen aikana rajoitettu "turbo-nappi".
Suorituskyky:
-Kiihtyvyys: 0-100km/h (0-62mph) 3s - Arvioitu.
-Suurin nopeus: 225 km/h (FIA limited) - Arvioitu.
Lopullisia suorituskyky tietoja ei ole vielä annettu.
Moottori:
-MGU (Motor Generator Unit) McLarenilta.
-Enimmillään kaksi MGU:ta sallittu.
-MGU:t tulee kiinnittää taka-akseliin.
-Luistonesto kielletty
Ajoakku:
-Ajoakku on Rechargeable Energy Storage System (RESS) eli uudelleen ladattavan energian säilytys järjestelmä joka antaa virtaa koko järjestelmälle ja ajomoottorille. (Tossa tuli jopa sähkömiehelle hieman vaikeaa autoteknistä englannin kielistä tekstiä, mutta ei kai tätä kukaan edes lue).
RESS:
-FIA standartoitu
-Maksimi paino 200kg.
-Kaikkien akustojen kennot tulee olla minimissään UN Transportation Standartoituja (mitä lie sitten tarkoittaakaan vai käännänkö taas päin vittua?).
Alusta:
-Alusta/turvakehikko: hiilikuitu/alumiini hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.
-Etu- ja takasiipi: hiilikuituisia ja muotoilu - made by Dallara.
-Runko: Hiilikuitu/kevlar hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.
Vaihdelaatikko:
-Hewland paddle shift sequential gearbox (joku muu voisi kertoa tästä hieman).
-Vakio välitykset minimoimaan kustannuksia.
Jarrut:
-Kaksi erillisrtä standartoitua hydraulijarrua, jotka toimivat samasta polkimesta.
-Jarrumateriaalit voidaan vapaasti valita.
-Jarrusatulat: jokaisen jarrumännän tulee olla pyöreä. Jarrusatula tulee olla alumiininen.
Vanteet ja renkaat:
-Mittatilautyönä 18-tuumaiset Michelin-renkaat, myös kostean- ja märänkelin renkaat.
-Championship specific wheel dimensions (WTF?)
-O.Z. Racing Magnesium vanteet. Suurin leveys edessä - 260mm / takana 305mm. Suurin halkaisija - edessä 650mm / takana 690mm
Sähköjärjestelmä:
-McLaren Electronics ECU/GCU sisältäen tiedon keruu järjestelmän.
-Tehonjako järjestyelmä.
-CAN datan keräys.
-FIA:n hallinnoima järjestelmä.
-Radio vastaanotin.
-Telemetria ei ole sallittu (eli siis ymmärsin tämän niin, että aivan kuten F1:ssä, talli ei voi säätää autoa kisan aikana esimerkiksi tehoja yms.)
Jousitus:
-Kaksoisteräs kolmiotukivarret, työntövarsi toimiset, tuplapeltiset ja vääntövarsi jousitus edessä sekä jouset takana.
-Säädettävä maavara ja jäykkyys.
-Kaksisuuntainen (edessä) / neljäsuuntainen (takana) Koni iskunvaimentimet.
-Säädettävä kallistuksenvaimennin (edessä ja takana).
Ohjaus:
-Ei tehostettu hammastanko ohjaus.
-Ratti kuten F1:ssä (noin suunnilleen)
Turvallisuus:
-FIA:n turvallisuusstandardien vaatimukset täyttyvät niin etu-, sivu- kuin takatörmäystesteissäkin.
-Pyörän kiinnitys turvakaapelit
-Sammutusjärjestelmä (elektroninen) tarkoittanee palon sattuessa?
Kameroita on myös sijoiteltu sinne tänne.
Tallit ja kuskit
Kauteen etsitään kymmentä tallia ja jokaiseen kaksi kuljettajaa. Tällä hetkellä talleja on neljä: Drayson Racing (Oxfordshire, UK), China Racing (Kiina), Dragon Racing (Los Angeles, USA) ja Andretti Autosport (Indianapolis, USA). Yksikään talli ei tietääkseni ole vielä julkistanut kuskejaan. Loput tallit ilmoitettaneet loppu vuodesta.
Tässä nyt jotain, että päästään alkuun keskustelussa. Kiinnostaako ketään edes ko. hömpötys?
Kaikki tiedot olen kaivanut Formula E-sarjan virallisilta sivuilta ja kääntänyt itse sieltä joten virheitä tulee varmasti tähän aikaa perjantai-iltaa. Joku voi käydä korjailemassa virheeni.
Formula E . com
Tulevaan kauteen on tulossa 10 kilpailua.
Kisakalenteri
2014
20.9. Peking
18.10. Putrajaya, Malesia
8.11. Hongkong
13.12. Punta del Este, Uruguay
2015
10.1. Buenos Aires
14.2. Los Angeles
18.4. Miami
9.5. Monte Carlo
30.5. Berliini
27.6. Lontoo
Tosin Peking ja Monte Carlo joutuvat vielä odottamaan FIA:n vahvistusta.
Autot
Muotoilu:
-Auton muotoilu on suunniteltu helpottamaan ohituksia.
-Jousitus ja korkea ajokorkeus herkkyys mahdollistaa katuradoilla ajamisen.
-Kustannus tehokkuutta unohtamatta
-Unohtamatta FIA:n turvallisuus määräyksiä
Teknologia:
-Käyttää uusinta teknologiaa, koetellen tulevaisuuden rajoja
-Kompromissi suorituskyvyn ja kustannustehokkuuden välillä aina kun mahdollista.
-Suosii komposiitti materiaaleja käyttämättä kumminkaan kalliimpia hiilikuitu materiaaleja.
Mitat:
-Pituus: 5000mm (max)
-Leveys: 1800mm (max)
-Korkeus: 1250mm (max)
-Akselileveys: 1300mm (min)
-Ajokorkeus: 75m (max)
-Koko paino (kuljettajan kanssa) 800kg (min) // Akusto painaa yksinään 200kg
Voima:
-Max power (rajattu): 200kw/270bhp
-Race mode (tehon säästö): 133kw/180bhp
-'Push-to-Pass': 67kw
Suurin teho on sallittu harjoituksissa sekä aika-ajoissa. Rece mode on luonnollisesti kisoissa päällä ja 'Push-to-pass' on KERS:in tyylinen kierroksen aikana rajoitettu "turbo-nappi".
Suorituskyky:
-Kiihtyvyys: 0-100km/h (0-62mph) 3s - Arvioitu.
-Suurin nopeus: 225 km/h (FIA limited) - Arvioitu.
Lopullisia suorituskyky tietoja ei ole vielä annettu.
Moottori:
-MGU (Motor Generator Unit) McLarenilta.
-Enimmillään kaksi MGU:ta sallittu.
-MGU:t tulee kiinnittää taka-akseliin.
-Luistonesto kielletty
Ajoakku:
-Ajoakku on Rechargeable Energy Storage System (RESS) eli uudelleen ladattavan energian säilytys järjestelmä joka antaa virtaa koko järjestelmälle ja ajomoottorille. (Tossa tuli jopa sähkömiehelle hieman vaikeaa autoteknistä englannin kielistä tekstiä, mutta ei kai tätä kukaan edes lue).
RESS:
-FIA standartoitu
-Maksimi paino 200kg.
-Kaikkien akustojen kennot tulee olla minimissään UN Transportation Standartoituja (mitä lie sitten tarkoittaakaan vai käännänkö taas päin vittua?).
Alusta:
-Alusta/turvakehikko: hiilikuitu/alumiini hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.
-Etu- ja takasiipi: hiilikuituisia ja muotoilu - made by Dallara.
-Runko: Hiilikuitu/kevlar hunajakenno rakenteinen - made by Dallara.
Vaihdelaatikko:
-Hewland paddle shift sequential gearbox (joku muu voisi kertoa tästä hieman).
-Vakio välitykset minimoimaan kustannuksia.
Jarrut:
-Kaksi erillisrtä standartoitua hydraulijarrua, jotka toimivat samasta polkimesta.
-Jarrumateriaalit voidaan vapaasti valita.
-Jarrusatulat: jokaisen jarrumännän tulee olla pyöreä. Jarrusatula tulee olla alumiininen.
Vanteet ja renkaat:
-Mittatilautyönä 18-tuumaiset Michelin-renkaat, myös kostean- ja märänkelin renkaat.
-Championship specific wheel dimensions (WTF?)
-O.Z. Racing Magnesium vanteet. Suurin leveys edessä - 260mm / takana 305mm. Suurin halkaisija - edessä 650mm / takana 690mm
Sähköjärjestelmä:
-McLaren Electronics ECU/GCU sisältäen tiedon keruu järjestelmän.
-Tehonjako järjestyelmä.
-CAN datan keräys.
-FIA:n hallinnoima järjestelmä.
-Radio vastaanotin.
-Telemetria ei ole sallittu (eli siis ymmärsin tämän niin, että aivan kuten F1:ssä, talli ei voi säätää autoa kisan aikana esimerkiksi tehoja yms.)
Jousitus:
-Kaksoisteräs kolmiotukivarret, työntövarsi toimiset, tuplapeltiset ja vääntövarsi jousitus edessä sekä jouset takana.
-Säädettävä maavara ja jäykkyys.
-Kaksisuuntainen (edessä) / neljäsuuntainen (takana) Koni iskunvaimentimet.
-Säädettävä kallistuksenvaimennin (edessä ja takana).
Ohjaus:
-Ei tehostettu hammastanko ohjaus.
-Ratti kuten F1:ssä (noin suunnilleen)
Turvallisuus:
-FIA:n turvallisuusstandardien vaatimukset täyttyvät niin etu-, sivu- kuin takatörmäystesteissäkin.
-Pyörän kiinnitys turvakaapelit
-Sammutusjärjestelmä (elektroninen) tarkoittanee palon sattuessa?
Kameroita on myös sijoiteltu sinne tänne.
Tallit ja kuskit
Kauteen etsitään kymmentä tallia ja jokaiseen kaksi kuljettajaa. Tällä hetkellä talleja on neljä: Drayson Racing (Oxfordshire, UK), China Racing (Kiina), Dragon Racing (Los Angeles, USA) ja Andretti Autosport (Indianapolis, USA). Yksikään talli ei tietääkseni ole vielä julkistanut kuskejaan. Loput tallit ilmoitettaneet loppu vuodesta.
Tässä nyt jotain, että päästään alkuun keskustelussa. Kiinnostaako ketään edes ko. hömpötys?
Kaikki tiedot olen kaivanut Formula E-sarjan virallisilta sivuilta ja kääntänyt itse sieltä joten virheitä tulee varmasti tähän aikaa perjantai-iltaa. Joku voi käydä korjailemassa virheeni.
Formula E . com
Viimeksi muokattu: