Minusta se turva-auto kisan alkupuolella oli todella harmillinen (ja osin turha koska vain hieman romua radalla), koska se tavallaan tyhjensi taktiikkapajatson. Kaikille ilmainen stoppi. Esim. Zhou olisi noussut huimasti ilman SC:tä kun ajeli letkaa kiinni kovilla renkailla. Taktisesti kisassa oli ainekset hienoille peliliikkeille mutta vähän jäi torsoksi vaikka olikin mielenkiintoinen kisa taas.
Joo tuo vähän kusi koko homman, kun ei mitään under/overcutteja voinut toteuttaa. Toisaalta kisan lopun VSC taas vastoin pelasti äärimmäisen tylsän kisan. Max oli tokalla stintillä erittäin nopea ja neljäs sija jäi vai parin mutkan päähän. Toki edelläajavat joutuivat varikolle liian aikaisin, koska turva-auto, mutta jos nuo SC ja VSC eivät olisi tulleet täydellisen huonoon aikaan Maxille, niin olisi saattanut olla kuitenkin kärkisijoista taistelemassa. Voittokaan ei olisi ollut mahdoton omasta mielestäni, jos olisikin tullut turva-auto hyvään aikaan. Toki tähän vaikutti osittain myös tuo aikainen stoppi ja se, että Sainz kirjaimellisesti kruisaili kärjessä, että nakit säästyy. Vähän vain masentavaa oli katsoa kun top-4 oli DRS-junassa ja Yrjö vain valitteli, että joo toi Sainz ajelee varmaan 1-2 sekkaa hitaammin kuin voisi, mutta ei silti mitään mahkuja tehdä mitään, vaikka on sekan sisällä itse toisesta.
Sainzin paras kommentti oli siinä lopussa kun inssi hätäilee, että Norris 0.8s perässä, ja vastaa että "that's on purpose". Siinä vaiheessa nojatuolissa spontaani "the balls on that guy" reaktio :D Leclercin tahti viime kisoissa ollut heikompi kuin Sainzilla, mutta lopputulokset minusta ei näytä ihan koko kuvaa. Riittää kun häviää pienesti tärkeällä hetkellä, on lopputulos paperilla ihan erilainen. Huonompi ratasijoitus, ruuhkaa, huonompi taktiikka jne jne.
Olen kuullut paljon ylistystä Sainzin neroudessa tuossa, mutta toisaalta sekä sky, että kaikki muut seuraamani kommentaattorit sanoivat hyvissä ajoin, että Sainzin kannattaisi pitää Norris DRS-etäisyydellä. Tulee vain mieleen, kun Landoa joskus pyydettiin pitämään takana olevaa kuskia DRS:llä ja kysyi vain, että "like forever?". Sainzilta tosi hyvä ajo kuitenkin. Ei tullut virheitä tällä kertaa, kuten Monzassa. Tuskin olisi siellä voittanut muutenkaan, mutta Verstappen pääsi silti tilanteessa ohi Sainzin ajovirheen takia. Joo Leclercillä ollut vähän vaikeaa myös, mutta Sainz on ollut inasen parempi kyllä aika tasaisesti. Ansaittu voitto kyllä Sainzille, joka ollut ihan koko ruudukon parhaita kesätauon jälkeen.
Hamiltonin kyyti näytti lopussa kyllä hyvältä. Russell ajoi heti tuoreeltaan kovempia kierroksia ja näistä renkaista on jo pidempään sanottu, että ne kestää hyvin jos malttaa tuoreen kumin kanssa hetken, eikä heti ole liian agressiivinen. Ja kyllähän Russelin rengas alkoi aiemmin antautumaan. Mietin siinä että kannattaisi kokeilla mersujen vaihtaa paikkaa Norriksen perässä, mutta en usko, että George olisi siihen lähtenyt. Tai aika koville olisi ottanut.
Hamilton myös vaikeutti Russellin tekemistä, kun kärkkyi ohitusta, joten Russell joutui pelkäämään myös oman sijoituksensa puolesta. Tosin veikkaan, että Hämis ois painellut voittoon, jos mersut olisivat olleet toisinpäin. Russell oli muuten parempi koko viikonlopun, mutta Hämis oli kyllä vikalla stintillä sen piirun verran nopeampi. Ei ollut toki Yrjölläkään kaukana voitosta. Norriksesta jos ois päässyt ohi, niin Sainzilla tuskin olisi ollut palaa.
Red Bullin osalta oli juttua, että olisi tullut uusi siipien ja pohjan osien taipumista rajoittanut tai mittausta tarkentanut direktiivi, olisiko tällä ollut vaikutusta?
Is FIA technical directive behind Red Bull’s Singapore slump? Onhan tuo kisana ja ratana myös erikoinen, eli sinällään voi olla one off -juttu. Lisäksi Red Bull on helppo auto renkaille, ja tuolla näytti nyt pärjäävän ne tallit, jotka ovat vähän rajumpia renkaille, eli saavat lämmöt helposti kuntoon. Varsinkin kisa on paha kun körötellään ja jos ei saa rengaslämpöjen laskua kontrolloitua niin ongelmia tulee.
Singapore on tosiaan outo rata ja RB:n setuppi taisi kusta. Eikä käsittääkseni ylipäätään RB:lle suotuisa rata. Mersullakin taisi aikoinaan olla vähän vaikeuksia tuolla. Kisassa ainakin Max näytti suhteellisen nopealta kuitenkin. Horner myös ilmoitti, että ei ole sääntömuutos tai tarkennus syynä. Japani ehkä kertoo sitten enemmän. Jos sielläkin muut nopeampia niin voi ehkä alkaa miettimään.