Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 362
  • 574

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähinnä viittasin jutun loppukaneettiin, joka sai melkein kahvin tulemaan sieraimista.
Joo, ymmärrän kyllä. Artikkelin alkuosuus oli ihan ok, mutta toimittajalta selvästi puuttuu ymmärrystä siitä miten Audi on nyt mukana tai miten se tulee vaikuttamaan tallin tulevaisuuteen. Saati onko Valtterin jatkaminen hänen omissa käsissä (ei ole).
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Audin F1-projekti on täysi roskispalo, Valtteri on onnekas jos pystyy välttämään siihen sekaantumisen:
Kokonaisuudessaan kyllä todella outo artikkeli. Seidl sai luottomiehensä McLaren-ajoilta talliin ja toimittajan mielestä Bottaksen kannattaa miettiä jatkaako tuolla enää.

Musta jotenkin tuntuu, että kyse ei ole siitä haluaako Valtteri jatkaa, vaan haluaako Audi hänet.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eipä tuo ison autofirman mukaantulo ole mikään automaatio menestykseen. Toyota esim sortui lopulta turhan japanilaiseen ajattelutapaan ja kankeuteen. BMW pääsi taistelemaan voitoista mutta ehkä lopullinen panostus puuttui. Jaguar, Ford tms aika marginaalissa. Renault pärjäsi hyvin. Mersu onnistui nykyisen tiimin kanssa lähinnä siinä, että tulivat mukaan oikeaan aikaan ja isolla panostuksella. Eli ensin opettelemaan F1-sarjaa vanhoilla säännöillä (vaikkeivat silloin vielä olleet ykköstalli), mutta panostivat huimasti tulevaan muutokseen, eli hybrideihin ja haalivat työmarkkinoilta tyyliin kaikki turbo, sähkö, hybridi jne puolen inssit ja tohtoritutkijat 1-3v ennen kuin säännöt tuli voimaan ja panostivat siihen rahallisestikin paljon. Tällä sitten saivat täysin ylivoimaisen moottoriedun mikä kantoi vuosia. Totta kai kuski(t) ja auto muutenkin oli osaavissa käsissä suunnittelua myöten.

En tiedä yrittääkö Audi sitten vastaavaa loikkaa, mutta en tiedä onko sääntömuutokset nyt niin rajuja, etteikö olemassa olevilla tiimeillä olisi siihen hyvät lähtökohdat ja tuollaista Mersun tyylistä tasonnostoa ei voi tehdä "takavasemmalta". Kuskeille sinänsä Audin tai muun ison tehtaan tuki on hyvä, koska palkka ja edut on kunnossa. Paikka arvostettu ja kaikesta huolehditaan hyvin. Eli työpaikkana jees vaikkei nyt sitten voittaisikaan mestaruuksia.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Mersu onnistui nykyisen tiimin kanssa lähinnä siinä, että tulivat mukaan oikeaan aikaan ja isolla panostuksella.
Ei pidä myös unohtaa sitä, että Mersuhan oli myös Mclaren aikana hyvinkin vahvasti esillä ja myös mukana tiimin toiminnassa. Siellä oli vuosien osalta varmastikin paljon näkemystä ja myös kokemusta F1 maailmasta eri tavoin. Kaikki 2000-luvun taitteessa formulaa seuranneet varmasti muistavatkin muuan Norbert Haugin (Mersun moottoriurheluosaston johtaja tuolloin) Häkkisen ja Räikkösen taustajoukoista. Eivät siis hypänneen ihan tyhjyyteen vrt. esim Toyota, joka loi käytännössä tallin ja moottorin tyhjästä.

Muistelisin muuten huhuna olleen, että Mersu olisi kiinnostunut ostamaan Mclarenin jossain kohdin 2000-lukua, mutta päätyivät sitten tunnetusti Brawn GP talliin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei pidä myös unohtaa sitä, että Mersuhan oli myös Mclaren aikana hyvinkin vahvasti esillä ja myös mukana tiimin toiminnassa. Siellä oli vuosien osalta varmastikin paljon näkemystä ja myös kokemusta F1 maailmasta eri tavoin. Kaikki 2000-luvun taitteessa formulaa seuranneet varmasti muistavatkin muuan Norbert Haugin (Mersun moottoriurheluosaston johtaja tuolloin) Häkkisen ja Räikkösen taustajoukoista. Eivät siis hypänneen ihan tyhjyyteen vrt. esim Toyota, joka loi käytännössä tallin ja moottorin tyhjästä.

Muistelisin muuten huhuna olleen, että Mersu olisi kiinnostunut ostamaan Mclarenin jossain kohdin 2000-lukua, mutta päätyivät sitten tunnetusti Brawn GP talliin.

Jep, Ron Dennis/Mansour Oijeh eivät olleet innokkaita myymään rakentamaansa brändiä, varsinkin kun Mersun ostos olisi ilmeisesti kattanut koko McLaren Groupin ja juuri käyntiin saatu superautotuotanto olisi mennyt samalla.

Sen verran täytyy tuohon korjata, että Mersuhan ei alukseen laittanut isoja panostuksia F1-talliinsa, vaan oletti Brawnin olevan valmis paketti(mitä se ei ollut, porukkaa oli laitettu pihalle ja 2010 auton kehitystyötä ei ollut aloitettu kunnolla) ja tämänkin jälkeen mentiin kohtuu maltillisella panostuksella, ennenkuin Toto Wolf tuli mukaan kuvioihin ja vakuutti Stuttgartin pään siitä mitä tarvitaan että talli saadaan kärkeen.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Sen verran täytyy tuohon korjata, että Mersuhan ei alukseen laittanut isoja panostuksia F1-talliinsa, vaan oletti Brawnin olevan valmis paketti(mitä se ei ollut, porukkaa oli laitettu pihalle ja 2010 auton kehitystyötä ei ollut aloitettu kunnolla) ja tämänkin jälkeen mentiin kohtuu maltillisella panostuksella, ennenkuin Toto Wolf tuli mukaan kuvioihin ja vakuutti Stuttgartin pään siitä mitä tarvitaan että talli saadaan kärkeen.
Joo tätä ei tarkoitus ollutkaan väittää, vaan että ylipäätään tallien toiminnasta heillä oli olemassa jo valmis näkymys ja ennen kaikkea valmista kokemusta. 2010 tosiaan jäivät neljänneksi, mutta mikä oli huolestuttavinta että tuloskurssi laski tasaisesti vuoteen 2012(vaikkakin tuolla kaudella ottivat ensimmäisen gp voittonsa). Noihin tuloksiin liittyenhän Norbert Haug jättäytyikin 2012 pois ja sen jälkeen kurssi kääntyikin aika radikaalisti, kuten kirjoititkin.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä

Linkin takaa löytyvä uutinen roskasivustolla, mutta huhun lähde toki jostain täysin muualta.

Perfect wingman? Olisi Red Bullilta kyllä kova veto. Nähty kuitenkin, mitä Vale sai aikaan Mersulla wingmanina. Samalla varmasti viimeinen tilaisuus Bottakselle päästä taas kilpailemaan jopa voitoista.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Linkin takaa löytyvä uutinen roskasivustolla, mutta huhun lähde toki jostain täysin muualta.

Perfect wingman? Olisi Red Bullilta kyllä kova veto. Nähty kuitenkin, mitä Vale sai aikaan Mersulla wingmanina. Samalla varmasti viimeinen tilaisuus Bottakselle päästä taas kilpailemaan jopa voitoista.
Jos tässä jotain oikeaa perää on, niin yksi syy RB:n kiinnostukselle lienee Bottaksen sisäpiiritiedot toisen mahtitallin asioista. Lähinnä siis siitä, miten eri asioita tallien sisällä hoidetaan ja mitä voisi mahdollisesti vielä kehittää. Vaikka RB on nyt kärkitalli, niin ei sielläkään kaikki täydellisesti suju, kuten Perezin kohdalla nähdään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lol ei. Helmut Marko päättää lopulta siellä kuskeista ja sanoi jo Mersu-aikoina, että Valtterin ei tarvitse heille soitella.
Ei tarvinnut silloin soitella. Eihän Marko sanonut, että Valtterin palvelukset eivät kelpaisi, vaan silloin ei ollut tarvetta.

Onhan Valtteri ollut heittämällä paras kärkitallin wingman miesmuistiin. Ihan varmasti RB arvostaa tuota, kun Perezin kanssa on nyt ollut todella vaikeaa.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Onhan Valtteri ollut heittämällä paras kärkitallin wingman miesmuistiin. Ihan varmasti RB arvostaa tuota, kun Perezin kanssa on nyt ollut todella vaikeaa.

Tätä juuri mietin, että voisi käydä hyvinkin järkeen. Vuosien kokemus ylipäätään F1:stä, lisäksi vuosien kokemus myös pahimmasta kilpakumppanista, siellä näytöt kakkosmiehenä kiistattomat. En kyllä keksi parempaa wingmania Maxille tuosta sarjasta kuin Bottas. Toki jos haluavat takavuosien Rosberg - Hamilton asetelman sinne, niin sitten joku nyt jo vauhtinsa osoittanut nuori kuljettaja sinne piiskaamaan Maxille vauhtia (jota max ei kyllä todellakaan tarvitse)
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tätä juuri mietin, että voisi käydä hyvinkin järkeen. Vuosien kokemus ylipäätään F1:stä, lisäksi vuosien kokemus myös pahimmasta kilpakumppanista, siellä näytöt kakkosmiehenä kiistattomat. En kyllä keksi parempaa wingmania Maxille tuosta sarjasta kuin Bottas. Toki jos haluavat takavuosien Rosberg - Hamilton asetelman sinne, niin sitten joku nyt jo vauhtinsa osoittanut nuori kuljettaja sinne piiskaamaan Maxille vauhtia (jota max ei kyllä todellakaan tarvitse)

Äkkiseltään tulisi mieleen että jos talli haluaa juuri välttää tuon Rosberg-Hamilton asetelman, sillä sitä se pahimmillaan saattaisi jos Ricciardo talliin tulisi ja luulisi että Verstappenilla olisi jonkin verran myös sanavaltaa valinnoissa eikä ihan ykkösvaihtoehtoja tallikaveriksi olisi. Tosin lähtisikö Bottas sinne asia erikseen, ihan hyvällä palkalla kuitenkin nykyisessä, voisi olla eri jos jotain 2-3 miljoonaa saisi niin voisi palkannousu ja voittotaistelu kiinnostaa, mutta nyt sopimus ensikaudesta ja 10 miljoonaa käsittääkseni huhuttu palkka. Monivuotinen sopimus toki voisi olla asia erikseen.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Tosin lähtisikö Bottas sinne asia erikseen, ihan hyvällä palkalla kuitenkin nykyisessä, voisi olla eri jos jotain 2-3 miljoonaa saisi niin voisi palkannousu ja voittotaistelu kiinnostaa, mutta nyt sopimus ensikaudesta ja 10 miljoonaa käsittääkseni huhuttu palkka. Monivuotinen sopimus toki voisi olla asia erikseen.
Tuossa jäämisessä kuitenkin on riskinä se, että jos Audi ei haluakaan miestä talliinsa, niin jääkö sitten luu käteen ja kokonaan ilman ajopaikkaa? Riippuen tietysti, myös siitä, että milloin Perez lähtee RB:ltä kävelemään. Jos se tapahtuu tämän kauden jälkeen, niin silloin Valtterilla ei taida jäädä muita vaihtoehtoja kuin tarttua Red Bullin tarjoukseen (jos sellaista jostain syystä tarjottaisiin) mutta jos se tapahtuu vasta ensi kauden jälkeen, niin silloin varmasti Audikin on jo viisaampi tulevien kuskiensa suhteen. Silloin Bottaksella jää enemmän pelivaraa kuulostella tulevaisuuttaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ricciardosta ei ole enää haastamaan Verstappenia vauhdillisesti. 2018 Verstappen oli paljon hiomattomampi kuin 2023 Verstappen.

Toisaalta vaikea olisi nähdä Ricciardoa myöskään Verstappenin apupoikana kiltisti päästämästä ohi ja tekemässä yhteistyötä tallikaverin kanssa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
En usko, että Bottas on asemassa, jossa voi päättää jääkö talliin. Hänen ovellaan ei ole jonoa muista talleista ja tää Red Bull -homma on niin älytön, että varmaan on jonkun punditin jossain haastattelussa laukoma.

Bottas jää ilman tallipaikkaa Audin tulon myötä.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Bottaksella on ollut merkittäviä mielenterveysongelmia lajin luoman paineen johdosta, joka johti jopa (diagnosoimaton, mutta omien sanojensa mukaan) syömishäiriöön. Mersun aikana pää ei oikein tahtonut enää lopulta kestää. Nyt saanut olla aika rauhassa hälläväliä asenteella Romeolla. Tämän jälkeen sitten RB:lle, joka on tuhat kertaa mersua pahempi? En tiedä kumman kannalta siirto olisi huonompi RB:n vai Bottaksen. En ole edes täysin vakuuttunut, että RB haluaa mitään kakkoskuskia talliin. Käsittääkseni RB on halunnut ihan tosissaan esim. Norrisia talliin, joka tuskin tulisi leikkimään Maxin apupoikaa, vaikka tuskin Maxia pystyisi täysin haastamaankaan. Tällä hetkellä ei välttämättä oikeasti ole hirveästi saatavilla kuskeja, jotka suoriutuisivat Pereziä paremmin.

Olen myös yllättynyt, jos Bottas saa vielä tallipaikan, mutta en oikein tiedä haittaako kaveria.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Bottaksella on ollut merkittäviä mielenterveysongelmia lajin luoman paineen johdosta, joka johti jopa (diagnosoimaton, mutta omien sanojensa mukaan) syömishäiriöön. Mersun aikana pää ei oikein tahtonut enää lopulta kestää.
Minusta tässä oli vähän kahden asian summa, eli auton painorajojen vuoksi piti laihduttaa ja sitten henkinen paine. Ja monella elimistö reagoi vähän erilailla tällaiseen, esim, Bottas sanoi että alkoi sairastelemaan lisäksi. Samaa on mm. rallin puolella Toni Gardemeister kertonut on kun Ford-kausina piti vähän sporttailla: äkillinen treenimäärien kasvu ja laihdutus vei liikaa kehosta rasvaa ja alkoi muut ongelmat. Lisäksi sitten tuo henkinen kuorma kun ei pärjää Hamiltonille, sekä lisäksi tallin kontrolli yksityiselämään ja kuinka pitää esiintyä julkisuudessa. Eli jos on fyysisesti ja henkisesti rikki niin eipä ihme jos mieli vähän kurvaa.

Toisaalta Hamiltonin kanssa olivat sentään ihan hyvissä väleissä ja näin, varmaan jonkun Maxin kanssa ei saattaisi löytyä samaa säveltä niin tiedä siitä millainen nautinto siinä olisi ajella kun ottaa pataan radalla, ja pari mulkvisti-Tappenia vielä roastaa siinä vieressä...
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Ricciardon ranne murtunut FP2:n mällissä ja Liam Lawson ajaa toista AlphaTauria huomisesta eteenpäin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ricciardon ranne murtunut FP2:n mällissä ja Liam Lawson ajaa toista AlphaTauria huomisesta eteenpäin.

Saa nähdä tuleeko pitempikin tauko ajamiseen. Ainakin Perezille tuo loppukaudelle edes vähän rauhaa. Ei kyllä edelleenkään suorittaminen sillä tasolla mitä voi odottaa jos samaan aikaan tallikaveri vetää yhtä ylivoimaisemmasta kaudesta lajin historiassa. Paljon enemmän pitäisi kakkostiloja olla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK




Bottakselta kerrankin hyvä lähtö ja avauskierros ja taisi parantaa jonkun kuusi sijaa ylöspäin, kuten videollakin näkyy.
Ja kaikki tämä johti lopulta siihen, että muutaman kierroksen päästä Bottas olikin taas perällä, kun renkaidenvaihdossa ei käyty tarpeeksi ajoissa ja samaan aikaan tallikaveri otettiin heti sisään ja löysi itsensä väliaikaisesti stoppien jälkeen sijalta 2.
Kerrankin kun joku asia onnistuu, niin eiköhän toinen sitten petä.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki

Hamiltonille kahden vuoden jatkosopimus.

Kuljettajamarkkinoilla katseet kääntyvät nyt Ferrariin ja Red Bulliin. 2025 molemmilla kun on paikka vapaana ja Sainzin lähtö Ferrarilta on käytännössä satavarma asia.

Edit: Myös Russell jatkaa tiimissä seuraavat kaksi vuotta.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Maailma on jälleen hetken kaunis kun Ferrari juhlii Monzassa.

Forza Ferrari!!!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös