Mainos

Formula 1 -kausi 2023 – jatkuuko Verstappenin valtakausi?

  • 77 359
  • 574

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eihän Pereziä nyt voi mainita samassa lauseessakaan Mersu-ajan Valtterin kanssa. Vaikka Bottakselle tuli huonoja viikonloppuja, oli suorittaminen kuitenkin ihan eri tasoa kuin Checolla nyt ollut.

Paitsi viimeisellä kaudella, jolloin Bottas oli todella paska. Tää Perezin meno on ollut ihan samanlaista, enkä ihmettele jos jää myös Sergion viimeiseksi huipputallissa.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän Pereziä nyt voi mainita samassa lauseessakaan Mersu-ajan Valtterin kanssa. Vaikka Bottakselle tuli huonoja viikonloppuja, oli suorittaminen kuitenkin ihan eri tasoa kuin Checolla nyt ollut.
Sama Bottas joka ajoi sarjan nopeimmalla autolla itsensä mm-sarjan sijalle 5, kun tallikaveri voitti yli puolet kauden kisoista 2018? Tai 2020, jolloin aika-ajojen suurin jännitys oli se oliko mersut yli vai ali sekunnin muita nopeampia ja Bottas onnistui silti olemaan mm-taistossa toisena vain siksi, että Maxin RB ei oikein päässyt ruutulipulle. Molemmat kyllä aika mitäänsanomattomia olleet kärkitalleissa. Bottas ehkä oli parempi aika-ajoissa, mutta kisoissa ottaisin varmaan mieluummin Perezin rattiin. Kumpikaan ei tosin mitään huippukuskeja toki.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sama Bottas joka ajoi sarjan nopeimmalla autolla itsensä mm-sarjan sijalle 5, kun tallikaveri voitti yli puolet kauden kisoista 2018? Tai 2020, jolloin aika-ajojen suurin jännitys oli se oliko mersut yli vai ali sekunnin muita nopeampia ja Bottas onnistui silti olemaan mm-taistossa toisena vain siksi, että Maxin RB ei oikein päässyt ruutulipulle. Molemmat kyllä aika mitäänsanomattomia olleet kärkitalleissa. Bottas ehkä oli parempi aika-ajoissa, mutta kisoissa ottaisin varmaan mieluummin Perezin rattiin. Kumpikaan ei tosin mitään huippukuskeja toki.

Tietysti kauheata kun Bottas loukkasi sinua ilmeisesti henkilökohtaisesti Australiassa 2018, mutta kun muistellaan tarkemmin esim vuotta 2018, niin tuo auto ei koko kautta ollut Mersulla sarjan nopein ja tuo kausi muistetaan hyvin siitä kuinka MM-johdossa ollut Vettel suli yksinkertaisesti vittuun MM-taistosta omien virheidensä ja päänsä pettämisen vuoksi.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Jos oikeasti kakkoskuskien paskoista kausista puhutaan niin olihan tuo 2018 Bottakselta aivan totaalisen huono. Bakun rengasrikon jälkeen tuntui enemmän ja vähemmän kaikki menevän perseelleen, joka korostui kauden edetessä Mersun laitettua ymmärrettävästi kaikki munat samaan koriin ja Bottaksen korin alle. 2020 taas katson olevan enemmän Verstappenin hyvyyttä, kuin Bottaksen paskuutta. Verstappen ajoi lähes kaikissa kisoissa, joissa pääsi maaliin, Red Bullista kaiken irti.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
2018 oli Bottakselta huono kausi, mutta kun Checo on pian pisteissä yhtä paljon perässä, ja 2018 oli kuitenkin kolme muutakin kuskia pisteissä Hamiltonin ja Bottaksen välissä. Luullakseni Max on vielä selvästi ylivoimaisempi kuin mitä kisat nyt näyttää, eli kun sen paremmin kakkoskuski kuin muut tallit ei ole minkäänlainen uhka tai mittatikku, niin voi säädellä vauhtiaan ihan vapaasti.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
2018 kautta jos muistetaan niin Mersu uhrasi muutaman kerran Bottaksen taktiikassa (mm. Sotshi ja Monza nyt ekana mieleen) niin sitä kautta hävisi sijoja. Ferrarihan yritti Räikkösen kanssa samaa mutta lähinnä alkukaudesta. Jos en ihan väärin muista niin huomattavan paljon huonommalla menestyksellä... Saksan gp:n jälkeen tuota ei enää Ferrarilla tehty, mutta Mersulla tehtiin. Autothan olivat hyvinkin tasavertaisia, lisäksi Red Bull oli molempia lähempänä kuin yksinkään talli tällä hetkellä heitä.

2021 taas Bottashan oli Pereziin nähden parempi. Viimeisen kisan Hamiltonin hidastus taisi tehdä sen että moni muistaa Perezin olleen parempi kuin todellisuudessa olikaan...
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Loppujenlopuksi Perez ja Bottas ovat jotakuinkin saman korin kuskeja: kakkoskuskeja, jotka voivat yksittäisiä kisoja voittaa kun auto on riittävän hyvä. Tarkempaa eroa herrojen välille on vaikeaa saada, mutta hienoa molempien kannalta on se, että molemmat saivat mahdollisuutensa sarjan parhaassa autossa. Moni ei saa sitäkään, vaikka taidot riittäisivät.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas, Englanti
Ei sarjassa ole tällä hetkellä kuin kolme kuskia ketkä ovat todistaneet kestävänsä vertailussa ihan korkeimmalla tasolla.

Russell ei ole pystynyt Mersulla mitenkään erityisiin suorituksiin, Leclerc ei ole myöskään vielä mitään poikkeavaa esittänyt. Landoa hypetetään mutta häntäkään ei ole vielä testattu huopputiimissä.

Näinköhän näistä kenestäkään on Verstappenin kengittäjäksi.
 

Rautanaamio

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, New Jersey Devils




Jo tällaisten Söör-kulttilaisten takia toivon, että Verstappen voittaa seuraavat 15 mestaruutta. Todella raskasta luettavaa #viaplayF1fi tägin takaa tämänkaltaiset itkijät.

Itselleni nykyisessä gridissä ei Kimin lopettamisen jälkeen ole ollut suosikkia, joten nykyään seuraan puhtaasti vain kiinnostuksesta lajiin. Tämän takia kyseiset fanaatikot ja oman elämänsä F1-insinöörit ihmetyttävät fiidivirrassa.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Kyllähän maailmaan mielipiteitä mahtuu. Joidenkin mielestä Verstappenillakin on jo kaksi mestaruutta yhden sijaan, mikä on aina vähän huvittavaa.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers




Jo tällaisten Söör-kulttilaisten takia toivon, että Verstappen voittaa seuraavat 15 mestaruutta. Todella raskasta luettavaa #viaplayF1fi tägin takaa tämänkaltaiset itkijät.

Itselleni nykyisessä gridissä ei Kimin lopettamisen jälkeen ole ollut suosikkia, joten nykyään seuraan puhtaasti vain kiinnostuksesta lajiin. Tämän takia kyseiset fanaatikot ja oman elämänsä F1-insinöörit ihmetyttävät fiidivirrassa.

Asiaa ei tietysti helpota Viaplayn selostuskopin vahva puolueellisuuden käry. Jos ei Valju ja MotoGP olisi tuolla, niin F1TV olisi ollut luikauksella palvelunvälittäjänä.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo

Sainzilla esisopimus Sauberille (tuleva Audi), kaudeksi 2025. Ei estä silti jatkamasta Ferrarilla.

Tuostahan on huhuttu jo sen verran, että kai sitä aika varmana voi pitää. Ferrari panostaa kaiken Leclerciin, ansaitusti ja Sainz ei pysy perässä. Carlos on kuitenkin selvästi Bottasta kovempi kuski joten en ihmettele Audin kiinnostusta.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuostahan on huhuttu jo sen verran, että kai sitä aika varmana voi pitää. Ferrari panostaa kaiken Leclerciin, ansaitusti ja Sainz ei pysy perässä. Carlos on kuitenkin selvästi Bottasta kovempi kuski joten en ihmettele Audin kiinnostusta.
Valtterista on muutenkin jäänyt kuva, että ajelee uran viimeiset vuodet vaan pois ja nautiskelee, ihan sama miten menee.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers

Sainzilla esisopimus Sauberille (tuleva Audi), kaudeksi 2025. Ei estä silti jatkamasta Ferrarilla.
Eikös tuo ole ollut jotenkin aika selkeä keissi, että Bottas ei tule olemaan se Audin johtava kuljettaja saatikka edes kuljettajana, kun sen aika koittaa. Tosin en kyllä näe, että Sainzistakaan välttämättä olisi siihen, jos Audi haluaa olla alusta lähtien haastaja. Voisi kuvitella, että ainakin ykköskuski tulee olemaan statukseltaan kovaa kaliberia.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sainzissa on Bottakseen verrattuna ainakin se etu, että hän on Bottasta viisi vuotta nuorempi, Audilla kun lienee mielessä useamman vuoden projekti tallin rakentamiseksi.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Eikös tuo ole ollut jotenkin aika selkeä keissi, että Bottas ei tule olemaan se Audin johtava kuljettaja saatikka edes kuljettajana, kun sen aika koittaa. Tosin en kyllä näe, että Sainzistakaan välttämättä olisi siihen, jos Audi haluaa olla alusta lähtien haastaja. Voisi kuvitella, että ainakin ykköskuski tulee olemaan statukseltaan kovaa kaliberia.
Sainz on maksimitasoa Audille. Verstappen, Hamilton, Leclerc ja Russell oletettavasti kaikki jatkavat nykyisissä talleissaan, ja Norrista viedään vahvasti Ferrarille+sopimus McLarenin kanssa kestää vuoden 2025 loppuun saakka. Yleensähän näissä projekteissa on ollut tapana aloittaa jonkun kokeneen laatukuskin (eri asia kuin huippukuski) kanssa, koska profiilinimet eivät halua hukata vuosia hakkaamalla päätään seinään.

Alonso on varmasti Audin tähtäimessä, mutta enpä kyllä näkisi kovinkaan järkevänä vetona Fernandon kannalta jättää Astonia - etenkin kun Honda on tulossa kaveriksi. Miksi ihmeessä siirtyä yhdestä projektista toiseen, kun Astonilla on kuitenkin tullut ihan tuloksia?

Bottas ei tosiaan missään olosuhteissa aja enää Audi-Sauberilla, jossain muualla saattaa ehkä ajaakin. Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta kokemukselle on varikolla aina kysyntää.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Alonso on varmasti Audin tähtäimessä, mutta enpä kyllä näkisi kovinkaan järkevänä vetona Fernandon kannalta jättää Astonia - etenkin kun Honda on tulossa kaveriksi. Miksi ihmeessä siirtyä yhdestä projektista toiseen, kun Astonilla on kuitenkin tullut ihan tuloksia?
Itselläni on kyllä vaikea uskoa, että Alonso olisi Audin tähtäimessä.
Alonso on jo nyt 42-vuotias ja Audi on vasta 2026 tulossa mukaan, Alonson ollessa tällöin jo 45-vuotias.

Ei olisi mitään järkeä Audin kannalta ottaa pelkän nimen ja kokemuksen takia noin vanhaa kaveria mukaan, koska se ura on kuitenkin jo nytkin täysin ehtoopuolella ja lähenee loppuaan, vaikkakin edelleenhän Alonso äärimmäisen kovalla tasolla ajeleekin.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itselläni on kyllä vaikea uskoa, että Alonso olisi Audin tähtäimessä.
Alonso on jo nyt 42-vuotias ja Audi on vasta 2026 tulossa mukaan, Alonson ollessa tällöin jo 45-vuotias.
En minäkään siis usko, että Alonso mikään ykkösvaihtoehto tuonne on, mutta luulisin olevan hyvinkin - ellei taso putoa - kiinnostava vaihtoehto kyllä jos tarjolle asettuisi. Nimi on kunnossa, vauhti on kunnossa ja mies on kunnossa.

En ihmettelisi yhtään, vaikka Alonso ajaisi tuolla vielä viisikymppisenäkin. Missä se sitten tapahtuisikaan, niin sitä voi vaan arvailla. Astonilla on ainakin erittäin kunnianhimoinen projekti, ja Alonsolla aikaa edellisestä kannujahdista jo yli kymmenen vuotta. Aston-Hondalla taas voittojen tielle, olisihan se romanttinen tarina. Hamiltonkin näyttää viihtyvän komeasti yli nelikymppiseksi gridillä.

Mika Salohan tästä puhui, ettei fysiikka niinkään estänyt aikalaistensa urien venymistä, vaan kaikki oheistoiminta. Siinä missä nykyisin on paljon enemmän kisoja, ovat viikon muuten pitkälti vapaata, kun ei ole testejä ja yhteistyökuviotkin voi hoitaa nykyteknologialla paljon inhimillisemmin kuin ravaamalla ympäri maailmaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Valtterista on muutenkin jäänyt kuva, että ajelee uran viimeiset vuodet vaan pois ja nautiskelee, ihan sama miten menee.
Joo vähän sama fiilis on, tai sitten on vain paremmin sinut realiteettien kanssa, eli auto on mitä on, ja tietää oman vauhdin/tason (ja tiimikin tämän tietää). Jolloin pahemmin ei paineita ole. Mersu-aikana oli liikaa painetta omalta taholta kun väkisin piti yrittää voittaa Hamiltonia ja kaikki muutenkin odottaa voittoja (media, fanit jne). Lisäksi mersu-vuosina ymmärtääkseni suitsittiin käytöstä ja vapaa-ajan tekemisiä enemmän, sekin ahdistaa pidemmän päälle. Ja taisi siinä olla siviilielämässäkin haasteensa. Nyt tuntuisi olevan asiat paremmin ja taloudellisesti ok tilanne niin mikäs siinä on ketjua pyörittää sorateillä.
 

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sainz on maksimitasoa Audille. Verstappen, Hamilton, Leclerc ja Russell oletettavasti kaikki jatkavat nykyisissä talleissaan, ja Norrista viedään vahvasti Ferrarille+sopimus McLarenin kanssa kestää vuoden 2025 loppuun saakka. Yleensähän näissä projekteissa on ollut tapana aloittaa jonkun kokeneen laatukuskin (eri asia kuin huippukuski) kanssa, koska profiilinimet eivät halua hukata vuosia hakkaamalla päätään seinään.

Alonso on varmasti Audin tähtäimessä, mutta enpä kyllä näkisi kovinkaan järkevänä vetona Fernandon kannalta jättää Astonia - etenkin kun Honda on tulossa kaveriksi. Miksi ihmeessä siirtyä yhdestä projektista toiseen, kun Astonilla on kuitenkin tullut ihan tuloksia?

Bottas ei tosiaan missään olosuhteissa aja enää Audi-Sauberilla, jossain muualla saattaa ehkä ajaakin. Kuulostaa oudolta, tiedän, mutta kokemukselle on varikolla aina kysyntää.
Sen verran ehtii vielä vettä virrata joessa sun toisessa ennen Audin mukaantuloa, että vaikea näitä on enempää vielä ennustaa. Todennäköisesti 20-30% gridin kuljettajista on jo vaihtunut tuohon mennessä muutenkin uusiin nimiin. Bottaksen uskon kuitenkin lopettavan viimeistään nykyisen sopimuksensa jälkeen, jos edes saisi muutenkaan sopimusta enää formuloihin.

Koviin nimiin ei välttämättä Audilla riitä ennen kuin:
a) lyö isoa pinoa euroja pöytään
b) todistetusti vauhti riittää kärkikahinoihin.

Mutta muuten tuossa nykyisessä keskikastissa on useampi mahdollinen kuski, joilla uran luulisi jatkuvan vielä muutaman vuoden kuluttua, kuten esim: Ocon, Gasly, Albon tai Zhou. Tällä hetkellä uskoisin Russelin, Norrisin ja Piastrin ajavan kärkiautoilla noihin aikoihin. Alonson näen jo liian iäkkäänä tuohon projektiin, mutta esim Perezillä olisi ikää 36 vuotta kauden 2026 startatessa ja voisi muodostaa Sainzin kanssa hyvän tandemin, jolla astua mukaan ykkösiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Audin F1-projekti on täysi roskispalo, Valtteri on onnekas jos pystyy välttämään siihen sekaantumisen:
Erikoista kuvailla Alfan aikana tehtyjä virheitä Audin F1-projektiksi. Ei Audilla ollut viime kaudella mitään tekemistä tuon tallin kanssa, eikä ole oikeastaan vieläkään. Audihan nimenomaan tuo tallille lisää resursseja, joka on ollut sen ylivoimaisesti suurin ongelma tähän saakka.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Erikoista kuvailla Alfan aikana tehtyjä virheitä Audin F1-projektiksi. Ei Audilla ollut viime kaudella mitään tekemistä tuon tallin kanssa, eikä ole oikeastaan vieläkään. Audihan nimenomaan tuo tallille lisää resursseja, joka on ollut sen ylivoimaisesti suurin ongelma tähän saakka.
Lähinnä viittasin jutun loppukaneettiin, joka sai melkein kahvin tulemaan sieraimista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös