Tämä on se todennäköisin syy, ainakin omasta mielestäni. Ilmeisesti "low-rake"-autot ottivat täksi kaudeksi eniten kuokkaan ja säätöjen saaminen kohdalleen on hankalaa. Renkaiden lämpötilan pitäminen optimina on myös ilmeisesti vaikeampaa kuin ennen, eikä Bottas ole tunnettu rengasvelhona. Jos renkaat ovat liian kylminä kokoajan, haetaan enemmän downforcea, jotta saadaan ne lämpimäksi. Kohta downforcea on sen verran että nopeus suorilla on jo aivan paska (varsinkin kun takasiipi ei jousta).Ja jos autossa on jotain pielessä, niin se käyttäytyy levottomasti, jolloin kuskilla ei ole siihen luottoa. Ei puhuta isoista asioista, kun vaikutus on jo aivan valtava.
Tuossa tilanteessa pitäisi entistä suuremmalla syyllä pistää kaikki peliin ja tehdä hyviä tuloksia. Jos miettii esimerkiksi viime kauden Péreziä, niin varmasti miestä harmitti että menetti paikkansa Aston Martinilla, mutta hyvien tulosten ansiosta hän pääsi lopulta parempaan talliin kuin mitä Aston Martin olisi ollut. Toki tuo hyvien tulosten napsiminen on helpommin sanottu kuin tehty, helposti sitä rattia alkaa puristaa tuollaisessa tilanteessa.Yksi vaihtoehto on sellainen, että Bottakselle on ilmoitettu, että jatkoa Mersulla ei ole luvassa ja se on saanut pääkopan sekaisin. Puhdasta spekulaatiota, mutta ei mahdotonta.
Täytyy myös muistaa että kaikilla muillakaan ei nyt niin järin mehukkaasti ole kulkenut. Ricciardo yössä, Peresillä alkaa näemmä pikku hiljaa kulkemaan, Tsunoda yksittäisiä suonenvetoja siellä täällä muutoin onkin Markon suurennuslasin alla... Muuttujia on jo näin alkukaudesta ja niitä varmasti tulee vielä lisää. Jakkaroita voi löytyä vielä yllättävistäkin suunnista.Tuossa tilanteessa pitäisi entistä suuremmalla syyllä pistää kaikki peliin ja tehdä hyviä tuloksia. Jos miettii esimerkiksi viime kauden Péreziä, niin varmasti miestä harmitti että menetti paikkansa Aston Martinilla, mutta hyvien tulosten ansiosta hän pääsi lopulta parempaan talliin kuin mitä Aston Martin olisi ollut. Toki tuo hyvien tulosten napsiminen on helpommin sanottu kuin tehty, helposti sitä rattia alkaa puristaa tuollaisessa tilanteessa.
Bottaksella on kyllä ilkeä tilanne jos (ja kun) Mercedes-ura päättyy tähän kauteen. Lähinnä mieleen tulee Williams, jonne voisi päästä Russellin tilalle.
Mercedeksen viimeaikainen tiedotus politiikka huomioon ottaen, mitään tiedoettta ei tulla asiasta koskaan saamaan. htä kaikki, tässä on varmasti monen asian summa kyseessä. Pari viikkoa sitten taisteltiin vielä Monacossa paalusta ja kisassa P1 / P2 sijoituksista. Tuskin kaverin taidot katoaa parin viikon huilin aikana mihinkään.Itseluottamuksen kun kadottaa, niin homma näyttää juuri noin työntävältä ja väkisin vedetyltä, kuin nyt Bottaksella. Pahaa pelkään, että näin kävi tänä viikonloppuna ja ennen kun Bottaksen auton viasta tulee jotain konkreettista esiin, niin siitä puhuminen on vähän "toiveajattelua".
Koitin tarkistaa nykyisten kuskien sopimustilanteita ja vapaita paikkoja on periaatteessa Mercedeksen lisäksi Red Bullilla, Aston Martinilla, Alpinella, AlphaTaurilla, Alfa Romeolla ja Williamsilla.Iso kysymys Bottaksen jatkosuunnitelmien kohdalla on myös avoinna olevat tallipaikat. Niitä kun ei oikein ole. Joku brittitoimittaja (olisko ollut Savard) kertoi viime viikolla faktana tietävänsä, että Bottas oli jo periaatteessa valittu Alpinen toiseen autoon kunnes päämiehet päättivät lähteä vielä kertaalleen Alonson kelkkaan. Sitä myöten sekin ovi on nyt kiinni, sillä Alpine on kertonut haluavansa lähtökohtaisesti jatkaa Oconin kanssa. Aston Martinilla Vettelillä on kolmevuotinen diili ja Strollia sieltä ei pois saa kirveelläkään.
Bottaksen ainoa sauma on se, että Williams haluaa ottaa kokeneen äijän kehittämään tallia, mutta pystyykö Bottas nöyrtymään? Ja mitä saavutettavaa Bottaksella itsellään siellä olisi? Heikki Kovalainenhan esim. kuvitteli, että McLaren-vuosien jälkeen steppi taaksepäin olisi steppi eteenpäin ja muut tallit jotenkin olisivat hänestä edelleen kiinnostuneita. Taisi vain Heikki unohtaa, että sieltä tulee joka vuosi myös talleja kiinnostavia nuorempia kuskeja tarjolle ja kun olet kerran näyttänyt "laatusi", ei sitä tosta vain unohdeta. Bottaksesta esim. tiedetään täsmälleen mitä saadaan - tai tiedettiin ennen tätä kautta - hyvä kakkoskuski, joka voi satunnaisesti voittaa kisan tai kaksi. Nyt tämä kausi on vaan lähtenyt menemään niin reisille, että Valtterin osakkeet laskevat kuin lehmän häntä. Samaan aikaan nuorempi polvi tekee todellista marssia eteenpäin, joten väliinputoajaksi taitaa Bottas jäädä tämän kauden jälkeen.
Jos ei ole tehty päätöstä vielä, niin eiköhän vähintään kesätaukoon asti ole aikaa näyttää. Eli viisi kisaa, kun elokuun alkuun asti mennään ja sitten on tauko ennen Belgiaa.Montas kisaa veikkaatte, että Botte saa vielä osoittaa olevansa paikan arvoinen? Olettaen, että päätöstä ei ole tehty vielä.
Pidän edelleen Mersua suosikkina molempiin kannuihin, mutta eipä tässä ole varaa kauheasti tulevissa kisoissa tuhnuroida kummankaan. Jännäksi menee, oli miten oli.
Paras tilanne olisi kun mestaruustaistelu menisi Abu Dhabiin niin, että Hamilton olisi 5 pistettä Verstappenin takana. Kisaa olisi jäljellä muutama kierros ja järjestys kisassa Bottas - Hamilton - Verstappen. Mercedes luonnollisesti käskee Valtteria väistymään Lewiksen tieltä, mutta Vale ei suostu niin helpolla vaan käskee Totoa radion päähän, antaen uhkauksen, että ilman jatkosopimusta ei väisty Hamiltonin tieltä. Mikäli Toto ei tähän suostu niin Valtteri tosiaan ajaa keskisormet pystyssä voittoon, tehden samalla Maxista mestarin. Toivotaan että näin käy.Kaikki kielii siitä, että Bottaksen kohtalo on jo päätetty. Wolffin käyttäytyminen, Bottaksen jatkuvat ongelmat auton kanssa, ihan kaikki. Alempiin talleihin on ihan turha lähteä enää räpiköimään, joten nyt vaan loppukaudesta sitten aina tuolta virheettömältä, täydellisyyttä hipovalta, Jumalasta seuraavalta Wolffin lellikkipojalta vaan ovet kiinni, hiekalle/seinään ajattaminen tai sitten yhteen kolarointi aina kun sattuu olemaan takasiiven alla. Vaikka olisi kierroksella ohittamassa. Ei mitään väliä enää Bottaksen itsensä kannalta, joten voisi tehdä viimeisen palveluksen F1-sarjan faneille ja antaa uuden mestarin Verstappenin muodossa. Sitten poistuminen sarjasta keskarit pystyssä todeten: ”to whom it may concern, fuck you!”
Siellä on esimerkiksi sellainen sarja kuin Formula E, jossa Mersulla on oma talli. Hölmöintähän Bottaksen olisi polttaa sillat Mercedekseen etenkin jos F1-ura päättyy tähän kauteen. Bottas on ollut tuomassa neljää tiimimestaruutta (nyt näyttääkin vähän heikommalta) eikä ole keikuttanut venettä, varmasti Mesu arvostaa sitä.Vaikka olisi kierroksella ohittamassa. Ei mitään väliä enää Bottaksen itsensä kannalta, joten voisi tehdä viimeisen palveluksen F1-sarjan faneille ja antaa uuden mestarin Verstappenin muodossa.
Ei onnistuisi, varikolta ottaisivat tehoa pois autosta. Ero pitäisi olla 8-9p Verstappenin hyväksi ja tuo tilanne. Eli Bottaksen pitäisi pitää Max samalla kolmantena.Paras tilanne olisi kun mestaruustaistelu menisi Abu Dhabiin niin, että Hamilton olisi 5 pistettä Verstappenin takana. Kisaa olisi jäljellä muutama kierros ja järjestys kisassa Bottas - Hamilton - Verstappen. Mercedes luonnollisesti käskee Valtteria väistymään Lewiksen tieltä, mutta Vale ei suostu niin helpolla vaan käskee Totoa radion päähän, antaen uhkauksen, että ilman jatkosopimusta ei väisty Hamiltonin tieltä. Mikäli Toto ei tähän suostu niin Valtteri tosiaan ajaa keskisormet pystyssä voittoon, tehden samalla Maxista mestarin. Toivotaan että näin käy.
Perustelut tälle satavarmalle? Satavarma mutu ilmeisesti?Aivan satavarmasti on tehty. Toiveissa on, että Bottaksellekin on kerrottu.
Ei onnistuisi, varikolta ottaisivat tehoa pois autosta. Ero pitäisi olla 8-9p Verstappenin hyväksi ja tuo tilanne.