Formula 1 – kausi 2020

  • 266 821
  • 2 260

Wenzel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahden Pelikanat
Viimeisessä uusintastartissa Räikkönen lähti ruudusta kuin nakki haulikosta, hauki kaislikosta, mitä näitä Juuselan eläinvertauksia nyt onkaan, ja ajoi jesarilla kasaan parsitulla autolla pisteille viiden sekunnin aikarangaistuksesta huolimatta. Vieläkö joku ex-kuski katkerana jaksaa vuodattaa kyyneleitään siitä kuinka vanha mestari vie nuorempien kuskien tallipaikat?

Bottakselta terävä aloitus, ensimmäisessä uusintastartissa oli jo vähän sopupelin makua ja toisessa ei sitten enää ollut edes minkäänlaista yritystä. Turvallisesti kakkosena kotiin kun Verstappen jäi jo alkumetreillä hiekalle, ja Mersun sekä Formuloiden rasismia vastaan taisteleva vähemmistön PR-lähettiläs nousi voiton päähän Schumacherista.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Viimeisessä uusintastartissa Räikkönen lähti ruudusta kuin nakki haulikosta, hauki kaislikosta, mitä näitä Juuselan eläinvertauksia nyt onkaan, ja ajoi jesarilla kasaan parsitulla autolla pisteille viiden sekunnin aikarangaistuksesta huolimatta. Vieläkö joku ex-kuski katkerana jaksaa vuodattaa kyyneleitään siitä kuinka vanha mestari vie nuorempien kuskien tallipaikat?

Niin, Kimi kuitenkin pyyhkii kisasta toiseen lattiaa tallikaverinsa lisäksi oikeastaan kaikilla muillakin "bottom 3" tallien kuskeilla Russellia lukuunottamatta. Viime aikoina tuohon voisi melkein lisätä Vettelinkin. Vauhti riittää valitettavasti tuolla autolla vain juuri siihen kympin ulkopuolelle. Pisteille pääsy vaatii sitten väkisin tuuria.

Jos Kimillä on haluja jatkaa, niin paha kai häntä on syrjäyttää. Maailmanmestaruudesta taisteluun ei toki enään vauhti riitä hyvälläkään autolla, mutta heittämällä mahtuu kahdenkymmenen nopeimman kuskin joukkoon.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Jos Kimillä on haluja jatkaa, niin paha kai häntä on syrjäyttää. Maailmanmestaruudesta taisteluun ei toki enään vauhti riitä hyvälläkään autolla, mutta heittämällä mahtuu kahdenkymmenen nopeimman kuskin joukkoon.
Varmaan täysin itse Kimin päätös on, jatkaako vai eikö. Tuskin siellä edes Schumi jr. taustajoukot rupeavat savustamaan ulos. Sen sijaan luulen, että Giovinazzi on se, kuka paikkansa joutuu uhraamaan. Eilisen kolari ei nyt täysin ollut hänen syytään, mutta kyllä tässä nyt väistämättä rupeaa näyttöpaikat loppumaan. Varsinkin, jos Mick vie F2-mestaruuden - tuolloin ei saa edes jatkaa sarjassa. Joten eiköhän silloin kutsu Alfalle käy Kimin vierelle.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kimin pisteet lämmittää kyllä paljon. Onneksi ne nyt sai, vaikka meinasin jo kirveen heittää kaivoon, kun tieto rankusta tuli. Onneksi Kimi sai eroa revittyä ja jäipä vielä toinen Ferrarikin taakse.
Hieno kisa Kimiltä, seurasin viimeiset kierrokset livemonitorista tarkkaan ja kyllä saa olla kylmät hermot kun veti omaa parasta kierrostaan varmaan neljä putkeen viimeisestä viidestä kierroksesta, ajoi pääosin tuolloin nopeampia kierroksia samoilla renkailla kuin takana tulevat Ferrarit. Uskomatonta!

Olihan kisassa tapahtumaa, ehkä vähän liikaakin. Ei tarvitse ihan näin montaa uusintastarttia, auton raatoa ja SC:tä olla. SC käytäntöihin täytyy tulla pysyviä muutoksia. Standing start on turvallisempi ehdottomasti tälläisessä tilanteessa kun voidaan himmailla suoran puoleen väliin asti.

Rata on kapea ja veikkaan ettei tuolla jatkossa ajeta. Mukavaa vaihtelua ehdottomasti nähdä ykköset eri radoilla, siitä saadaan kiittää koronaa.
Katsotaan Imola vielä mutta en usko että mikään horjuttaisi normikaudella Monzan asemaa Italian GP:nä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rata on kapea ja veikkaan ettei tuolla jatkossa ajeta. Mukavaa vaihtelua ehdottomasti nähdä ykköset eri radoilla, siitä saadaan kiittää koronaa.
Katsotaan Imola vielä mutta en usko että mikään horjuttaisi normikaudella Monzan asemaa Italian GP:nä.
Mikä rajoittaa sitä, että Italiassa ei voisi olla useampaa kilpailua normaalilla kaudella? Eiköhän tuo ole järjestettävissä, jos molemminpuolista halua löytyy, kuten luulisi löytyvän.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mikä rajoittaa sitä, että Italiassa ei voisi olla useampaa kilpailua normaalilla kaudella? Eiköhän tuo ole järjestettävissä, jos molemminpuolista halua löytyy, kuten luulisi löytyvän.
Toivon samaa, mutta peilaan nykyhetkeen ennen koronaa. Vaikeata oli pitää Saksan kahta kisaa puhumattakaan lisätä euroopan kisoja. En todellakaan ole aavikkokisojen ystävä mutta valitettavasti F1:siä viedään vahvasti ympäri maailman uusille markkinoille, jos jotain uutta vanhaa voi odottaa niin jenkkeihin uuden omistuksen myötä saattaa vielä toinen kisa tulla jatkossa.

Euroopan trendi taitaa isossa kuvassa olla liikaa kallellaan e-formuloihin, mikä on perseestä. Mennään sitten vaikka Kiinaan jos jossain on aitoa halua ja petrol headeja maan johtoa myöten.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toivon samaa, mutta peilaan nykyhetkeen ennen koronaa. Vaikeata oli pitää Saksan kahta kisaa puhumattakaan lisätä euroopan kisoja. En todellakaan ole aavikkokisojen ystävä mutta valitettavasti F1:siä viedään vahvasti ympäri maailman uusille markkinoille, jos jotain uutta vanhaa voi odottaa niin jenkkeihin uuden omistuksen myötä saattaa vielä toinen kisa tulla jatkossa.

Euroopan trendi taitaa isossa kuvassa olla liikaa kallellaan e-formuloihin, mikä on perseestä. Mennään sitten vaikka Kiinaan jos jossain on aitoa halua ja petrol headeja maan johtoa myöten.
Nykyisistä F1-sarjan omistajista on kyllä paistanut halu lisätä kisojen määrää, eikä vaikuta siltä, että olisi kauheasti merkitystä sijainnilla, vaikka toki uusille markkinoille mahdollisuuksien mukaan viedään.

Mugello sai tämän viikonlopun aikana todella paljon positiivista palautetta kuljettajilta, katsojilta, medialta ja tallien edustajilta. Kyllä sillä luulisi jotain merkitystä olevan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sanoisin, että se turva-auton jälkeinen kolarisuman laittoi alulle tuomaristo (Salo mukana) kun päättivät antaa tiedon turva-auton poistumisesta kierroksen loppupuolella ja valot sammui katolta siinä kun turva-auto kurvasi viimeiseen mutkaan. Tässä vaiheessa kärki oli siis vikassa mutkassa, mutta häntäpää jossain 4-5 mutkaa taaempana, eivät edes nähneet turva-autoa. Tiimit sanoo tietty radioihin että SC ending ja sitten pitäisi saada letka kiinni. No nehän yritti ja sitten tilanne se, että kärki ajaa satasta maalisuoraa kuin keskikasti tulee reilua kahta sataa päälle. Minusta tuo ideana oli hyvä, että se turva-autoviiva on vasta maalisuoralla puolivälissä, tulee vähän jenkkityylinen uusintalähtö, mutta toteutus nyt kusi pahasti kun liian myöhään tuli tieto että kisa jatkuu, jolloin peräpää joutui ajamaan liian kiireesti kärkeä kiinni. Jos olisi vaikka kierrosta aiemmin annettu tieto truva-auton poistumisesta, tai edes reilu puolikin kierrosta aiemmin, niin kaikki olisivat ehtineet ajaa letkan kiinni ja tiiviimmäksi jolloin lähtökin olisi tapahtunut paremmin nipussa ja samoilla vauhdeilla.

Kieltämättä kyllä nauratti miten hommat aina kääntyy Hamiltonille jos tulee hankaluuksia, tai kuinka omien mokailujen jälkeen saa vaan uusia mahdollisuuksia korjata tilanne. Ensin Bottas ottaa hyvän lähdön, tai aika normaalin, Hamilton vain sössi siinä. Sitten saa uuden mahdollisuuden SC:n jälkeen, jonka Bottas taas hoitaa. No eipä siinä, vielä kolmas kerta niin kyllähän sen tietää miten siinä lopulta käy. Olihan siinä Bottaksellakin revanssin paikka mutta ei vaan riitä tasaisesti olemaan koko ajan parempi, yksittäisiä onnistumisia tulee mutta pitkässä juoksussa ei riitä.

Kimi ajoi hyvin koko viikonlopun ja on nyt Spasta lähtien ollut selkeästi parempi Afla-kuski. Onneksi tuli pisteitä vihdoin.

Mikähän Verstappenille aiheutti väärän ERS-asetuksen? Oliko oma vika vai autossa syy?

Rata tarjosi kyllä hyvää skabailua minusta etukäteisarvoihin nähden. Monessa mutkassa on mahdollisuuksia ajaa eri linjoilla ja pystyi ohittamaan ihan kohtalaisesti. Mutta on varmasti makea rata ajaa ja virheistä rangaistaan. Mutta eihän tuo ihan optimi ole nykyformuloille kun ei autot mahdu turvakaiteiden välistä kunnolla ulos, paria turva-aluetta voisi laajentaa jne. Tullut vain aika ja autojen kehitys vastaan, mutta pikkufiksillä saisi varsin turvallisen ja modernin radan vakikäyttöön ykkösille.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisin, että se turva-auton jälkeinen kolarisuman laittoi alulle tuomaristo (Salo mukana) kun päättivät antaa tiedon turva-auton poistumisesta kierroksen loppupuolella ja valot sammui katolta siinä kun turva-auto kurvasi viimeiseen mutkaan. Tässä vaiheessa kärki oli siis vikassa mutkassa, mutta häntäpää jossain 4-5 mutkaa taaempana, eivät edes nähneet turva-autoa.
Tässähän taisi olla kyse siitä, että jostain syystä turva-auton päättymisraja oli vedetty ilmeisesti maaliviivan kohdalle, eikä varikon sisäänmenon paikkeille, missä se yleensä on. Sitä en tiedä, että kuka tuon rajan oli noin hölmösti määrittänyt. Saattaa olla ratakohtainen juttu.

Mikähän Verstappenille aiheutti väärän ERS-asetuksen? Oliko oma vika vai autossa syy?
Ei tainnut olla mikään väärä asetus, vaan ERS ei yksinkertaisesti toiminut ollenkaan.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viimeisessä uusintastartissa Räikkönen lähti ruudusta kuin nakki haulikosta, hauki kaislikosta, mitä näitä Juuselan eläinvertauksia nyt onkaan, ja ajoi jesarilla kasaan parsitulla autolla pisteille viiden sekunnin aikarangaistuksesta huolimatta.
Lähti todella hyvin ja hyvin kartalla olevat Juusela ja Oikarinenkin huomasivat tämän kahden kierroksen jälkeen.

Juusela myös puhui useaan otteeseen kolmesta uusintalähdöstä. Nukuin varmaan välillä, sillä itse näin vain kaksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähti todella hyvin ja hyvin kartalla olevat Juusela ja Oikarinenkin huomasivat tämän kahden kierroksen jälkeen.

Juusela myös puhui useaan otteeseen kolmesta uusintalähdöstä. Nukuin varmaan välillä, sillä itse näin vain kaksi.
Annan kyllä itsekin jatkuvasti Juuselalle raippaa, mutta nyt on pakko hieman puolustella. Juusela noteerasi Kimin nousun kahdeksanneksi samalla kierroksella kuin lähtö tapahtui. Ei sitä hehkutettu niin kuin olisi pitänyt, mutta huomasivat kuitenkin.

Ja itse ainakin tulkitsin, että Juusela laski sen turva-auton jälkeisen kisavauhtiin palaamisen myös uusintalähdöksi, niin kuin se tavallaan onkin. Eli kahdesti otettiin uusintalähtö ruudukosta ja kertaalleen turva-auton takaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainakin selostamossa oli viimeisen uusintalähdön lämmittelykierrokselle asti epäselvää onko standing start, voiko olla että tuomaristo arpoo tätä viimeiseen asti. Ei tullut ainakaan ruutuun katsojille mitään tietoa.

Tavallaan hauskaa että tapahtumia riittää mutta jotenkin tuollainen ei sovi kuninkuusluokkaan, tiedä sitten mistä johtuu, onko uusi kisanjohto ihan kuutamolla Charlien poismenon jälkeen vai mitä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ainakin selostamossa oli viimeisen uusintalähdön lämmittelykierrokselle asti epäselvää onko standing start, voiko olla että tuomaristo arpoo tätä viimeiseen asti. Ei tullut ainakaan ruutuun katsojille mitään tietoa.

Tavallaan hauskaa että tapahtumia riittää mutta jotenkin tuollainen ei sovi kuninkuusluokkaan, tiedä sitten mistä johtuu, onko uusi kisanjohto ihan kuutamolla Charlien poismenon jälkeen vai mitä.
Se tieto standing startista tuli siinä paikkeilla, kun lämmittelykierrokselle lähdettiin. En tiedä arpoiko tuomaristo asiaa, vai eikö vain jostain muusta syystä tiedotettu aiemmin.
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Hieno rata, lisää kisoja Mugelloon. Paska kisa taas suomalaisittain, mutta siihen on tottunut. Joo, Räikkönen sai jotain jämäpisteitä mutta entäs sitten.
 

Juhisjuhis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Avalanche
Se tieto standing startista tuli siinä paikkeilla, kun lämmittelykierrokselle lähdettiin. En tiedä arpoiko tuomaristo asiaa, vai eikö vain jostain muusta syystä tiedotettu aiemmin.
Eikös tämä lue säännöissä ihan, että aina punaisen lipun jälkeen standing start? Tätä samaa puitiin Monzassa ja näin asia selitettiin. Eli en oikeen ymmärrä mitä siellä olisi arvottu? Eri asia on toki jos sataa, tuolloin lähdetään punaisen jälkeen aina lentävällä lähdöllä, esim. Interlagos 2016. Mutta joo, hidasta tiedotusta näin ilmiselvästä asiasta
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tämä lue säännöissä ihan, että aina punaisen lipun jälkeen standing start? Tätä samaa puitiin Monzassa ja näin asia selitettiin. Eli en oikeen ymmärrä mitä siellä olisi arvottu? Eri asia on toki jos sataa, tuolloin lähdetään punaisen jälkeen aina lentävällä lähdöllä, esim. Interlagos 2016. Mutta joo, hidasta tiedotusta näin ilmiselvästä asiasta
Ei se taida ihan yksiselitteinen sääntöpykälä olla, kun siitä aina erikseen odotetaan tuomariston päätöstä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Isossa kuvassa viime vuosina monesti ollut aikamoista säätöä ja arvontaa tuomaripäätökset. Epäilen kyllä että Charlien poismeno näkyy, taisi olla hyvä auktoriteetti kisan johtamisessa. Eikä tämä entinen kisakuski tuomaristossa tee tuomaristosta yhtään parempaa, päin vastoin, voivat olla jääräpäitä ja ylimielisiä mulkkuja. Enkä viittaa kenenkään meidän hyvin tuntemaan. :)
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Isossa kuvassa viime vuosina monesti ollut aikamoista säätöä ja arvontaa tuomaripäätökset. Epäilen kyllä että Charlien poismeno näkyy, taisi olla hyvä auktoriteetti kisan johtamisessa. Eikä tämä entinen kisakuski tuomaristossa tee tuomaristosta yhtään parempaa, päin vastoin, voivat olla jääräpäitä ja ylimielisiä mulkkuja. Enkä viittaa kenenkään meidän hyvin tuntemaan. :)
Kyllä se entisen kisakuskin näkökulma on todella tärkeä olla mukana tuomaristossa. Ei välttämättä tee päätöksenteosta helpompaa, mutta parantaa varmasti päätöksiä yleisesti ottaen.

Ihan yhtälailla kuka tahansa muukin tuomaristossa voi olla jääräpää tai mulkku, ei se koske pelkästään entisiä kuskeja. Eiköhän siellä pääosin kuitenkin tehdä päätöksiä ihan hyvässä hengessä.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, Cogliano, RD
Eikös tämä lue säännöissä ihan, että aina punaisen lipun jälkeen standing start? Tätä samaa puitiin Monzassa ja näin asia selitettiin. Eli en oikeen ymmärrä mitä siellä olisi arvottu? Eri asia on toki jos sataa, tuolloin lähdetään punaisen jälkeen aina lentävällä lähdöllä, esim. Interlagos 2016. Mutta joo, hidasta tiedotusta näin ilmiselvästä asiasta
Siis on kaksi vaihtoehtoa, joko turva-auton perässä tai ruudukosta. Kulloinenkin tuomaristo valitsee sitten kumpaa käytetään.
Ymmärsin että talleille tuli tieto juuri kun lähdettiin lämmittelykierrokselle, oli mersun kisainssi taisi jommallekummalle näin sanoa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Itse mietin myös että pitäisikö aina kun tulee turva-auto ja olosuhteet vain sallii niin otettaisiin uusintalähtö? tuntuu nämä punaiset liput tuovan todella paljon lisäviihdettä.
Vaikka punaiset ovat paljon tapahtumia tuoneet, ei niistä kannata tehdä itseisarvoa. Turva-auto on vakiintunut konsepti ja kovalla prosentilla sen poistuttua radalla tapahtuu. Ennemminkin SC:n käyttökynnys tulee pitää tämän hetken tasolla. VSC ollut piilossa koko kauden, enkä usko kenenkään sitä varsinaisesti kaipaavan kun tulokset ovat olleet nähdynkaltaisia.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Viime viikolla (tuli tuosta Juusela-Oikarinen - debatista mieleen) kehuin Skyta Maikkarin kustannuksella. Onhan niissä lähetyksissä ymmärrettävästi eroa, mutta Mugellossa Croft ja Kravitz olivat kyllä todella pihalla. Meneillään sekasortoisin kisa pitkään aikaan ja herrojen ykköspuheenaihe oli Abiteboulin ja Ricciardon veto. Etenkin Kravitz vaikuttaa aivan helvetin tyhmältä jätkältä, kun pitää leikkiä hauskaa. Että ei se aina onnistu isoilta pojiltakaan.

Hieno rata, lisää kisoja Mugelloon. Paska kisa taas suomalaisittain, mutta siihen on tottunut. Joo, Räikkönen sai jotain jämäpisteitä mutta entäs sitten.
Kimi on monelle tärkein kuljettaja vanhan statuksensa vuoksi. Siksi tuntuu hienolta että Räikkönen vielä pärjää ja pystyy hienoon suoritukseen.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Se tieto standing startista tuli siinä paikkeilla, kun lämmittelykierrokselle lähdettiin. En tiedä arpoiko tuomaristo asiaa, vai eikö vain jostain muusta syystä tiedotettu aiemmin.

Kyllä se ainakin Sky sportsin ukoilla oli tiedossa jo paljon ennen toisen uusintastartin lämmitelykierrosta.
 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Skylla ne vaan oletti näin olevan, kun se nyt oli toki erittäin todennäköistä. Eivät varmasti "tienneet" ennen tuomariston päätöstä.

Jos virallisia sääntöjä yhtään tulkitsevat samalla tavalla kuin minä, niin tiesivät. Totta on että tuomaristo sen viimeisen signaalin silti antaa standing startille, mutta nykykäytäntö on että aina jos olosuhteet ovat ns. turvalliset, niin ruuduista lähdetään. Mutta joo, tämä tästä. Cmoren poikien arpomista oli hauska kuunnella jälkikäteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös