Formula 1 – kausi 2018

  • 299 081
  • 1 853

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tai tehdä kuten Mersu teki Bottaksen kanssa Italiassa. Ajattivat ensin Räikkösen Bottaksen perään kiinni ja samalla Räikkösen renkaat paskaksi, sen jälkeen Hamilton sai ilmaisen ohituksen kun Bottarainen otettiin varikolle.

Sitä myös meinasin mainita mutta sitten olisi Red Bullit voinut tulla ohi, toisaalta Kimi oli tuossakohti myös Verstappenin edellä.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Miksiköhän Ferrari ei voi yrittää käyttää kimiä jotenkin hyödyksi mestaruustaistelussa selkeesti vain ajatetaan suoraan Vettelin taakse. Olisi Räikkösen kohdalla voinut yrittää jotain muuta, ottaa aikaisemmin sisään ja tuoda painetta aikaisempaan pysähdykseen mersulle.
Kieltämättä vaikea kuvitella Ferrarin hoitavan Kimiä samanlaisena tulppana kuin Bottas teki Monzassa. Tuntuu että Kimillä ei ole minkäänlaista taktiikkaa kisoihin lähtiessä, tulee siinä Vettelin perässä 10s päässä aina maaliin asti ja sitten italialaislehdet haukkuvat pystyyn. Ja aika hyvin on Mersu lukenut joissain kisoissa nuo Ferrarin bluffausyritykset Kimin kanssa.

Tässä kisassahan Ferrari pääsi pitkästä aikaa näpäyttämään taktiikoilla Mersua, mutta ei tuollakaan hirveästi väliä ollut, kun radalla vauhti ei sitten riittänyt.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin tai tehdä kuten Mersu teki Bottaksen kanssa Italiassa. Ajattivat ensin Räikkösen Bottaksen perään kiinni ja samalla Räikkösen renkaat paskaksi, sen jälkeen Hamilton sai ilmaisen ohituksen kun Bottarainen otettiin varikolle.

Ferrari taistelee myös tallimestaruudesta (jonka tulisi olla tallille kuskien mestaruutta paljon tärkempää) ja Räikkösen stintin venyttäminen olisi tältä kantilta ollut täysin typerää. Eikä Kimillä olisi ollut mitään palaa Mersuja vastaan kuluneilla ultrasofteilla, vaan Mersut olisivat painelleet horisonttiin varsin nopeasti.

Helposti näissä tapauksissa unohtuu radan ja renkaiden vaikutukset. Monzassa on pitkä pääsuora, mutta sitä ennen äärimmäisen hankala mutka takana ajavan kannalta. Renkaat myös Monzassa kestivät huomattavasti paremmin, jolloin tuo Mersun käyttämä taktiikka toimi.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Täällä on monta ansioitunutta F1-tietäjää ja paljon aktiivisia seuraajia.

Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin? Kohta 10 vuotta on kulunut siitä kun näitä on tullut tunteen palolla seurattua.

Itselläni on se olettamus, että sääntöuudistuksilla, (rataprofiileilla?) jne. vietiin lajista sähäkkyys, ohitukset ja "vanha meininki".
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin?
Aikakoneen ja suomalaisen huippukuskin taistelemaan mestaruudesta. Joko tuonne 90-luvun loppuun tai Räikkösen huippuvuosiin.

Hankala nähdä että sääntömuutokset ja uudistukset tuota lajia kauheasti muuttaisivat. Ohittamisen vaikeudesta on puhuttu niin kauan kuin itse muistan, välillä keksitään aina jotain millä sitä ehkä hetkellisesti saadaan parannettua mutta vastaavasti keksitään sitten sellaisia asioita joilla siitä tehdään taas hankalampaa. Huipputallejakaan ei kerrallaan tunnu olevan sitten lopulta kuin maksimissaan sen pari kappaletta kerrallaan joten vuoksi mestaruuksistakaan ei taistele kuin pari kuskia.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
Hankala nähdä että sääntömuutokset ja uudistukset tuota lajia kauheasti muuttaisivat. Ohittamisen vaikeudesta on puhuttu niin kauan kuin itse muistan, välillä keksitään aina jotain millä sitä ehkä hetkellisesti saadaan parannettua mutta vastaavasti keksitään sitten sellaisia asioita joilla siitä tehdään taas hankalampaa. Huipputallejakaan ei kerrallaan tunnu olevan sitten lopulta kuin maksimissaan sen pari kappaletta kerrallaan joten vuoksi mestaruuksistakaan ei taistele kuin pari kuskia.

Hyvä pointti noiden tallien määristä ja panostuksista liittyen todellisiin menestysmahdollisuuksiin. Ei tuohon sitten varmaan mitään taikatemppua löydy.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin? Kohta 10 vuotta on kulunut siitä kun näitä on tullut tunteen palolla seurattua.
Ensimmäinen muutos pitäisi tapahtua autoissa, koska nykyiset laitokset eivät mahdollista kovin lähekkäin ajamista (edessä ajava tuottaa liikaa "dirty airia", joten hankalampi seurata mutkissa). Ensi kaudeksi etusiipiä ollaan muuttamassa isommiksi ja yksinkertaisemmiksi, joten tämän pitäisi ainakin teoriassa vähän viedä tilannetta parempaan suuntaan. Oli siellä kai muutamia muitakin muutoksia autoon liittyen, mutta en nyt tähän hätään niitä muista.

Välitankkauksia tuskin tuodaan ikinä takaisin ja tämän takia kilpailut muistuttavat entistä enemmän kestävyysajoja, eikä kuskien kannata lähteä ottamaan turhia riskejä koska muuten se kostautuu kisan lopussa. Tietysti aika kultaa muistot, mutta olihan siinä enemmän fiilistä, kun kahden stopin kisassa pääset viimeisen stopin jälkeen baanalle uusilla renkailla ja melko kevyellä autolla. Nykyisin viimeiset kierrokset ajetaan vanhoilla renkailla, joilla on ajettu se 40 kierrosta, niin eipä siinä hirveästi pusketa ylimääräistä. Bensankulutuskin on todella limitillä.

Formulafaneja on tietysti hankala pitää ikinä tyytyväisinä, mutta nyt konsensuksena tuntuu olevan keinotekoisen DRS:n poistaminen. Toisaalta jos autoja muutetaan siihen suuntaan, että lähekkäin ajaminen on mahdollista, niin tuolle DRS:lle ei pitäisi olla niin suurta tarvetta enää. Aika näyttää.

Kuitenkin mielestäni uusien omistajien tultua mukaan lajiin on vasta asioita ruvennut oikeasti tapahtumaan. Ross Brawn vastaa lajin kehityksestä ja ainakin konseptikuvat vuodelle 2021 (jolloin tulee isompi läjä muutoksia) näyttivät melkoisen hyviltä. Eiköhän se siitä pikkuhiljaa.
 

Tähtipakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä on monta ansioitunutta F1-tietäjää ja paljon aktiivisia seuraajia.

Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin? Kohta 10 vuotta on kulunut siitä kun näitä on tullut tunteen palolla seurattua.

Vähän kaksipiippuinen juttu. Ensi kaudelle tehtävä etusiiven radikaalimpi muuttaminen on varmasti tervetullut asia, mutta vasta aika näyttää, kuinka isosta asiasta puhutaan. Tallien henkilökunnat kun tuppaavat olemaan varsin hyviä noiden porsaanreikien löytämisissä. Sen lisäksi itse koen renkaat varsin isona asiana. Taktiikat ovat kaikkien tiedossa jo ennen aika-ajoa ja täten minkään sortin yllätyksiä taktiikoiden suhteen ei nähdä oikeastaan ikinä. Tavoitehan on, että kisoissa tehtäisiin pari stoppia, mutta nykyautoilla tuo yksi stoppi on ohittamisen vuoksi lähes aina parempi. Pirelliäkään ei suoraan voi syyttää, koska esimerkiksi Singaporessa renkaat kyllä kuluivat, mutta juuri tuo ohittamisen vaikeus esti sen, että tallit tekisivät yhtä stoppia enempää. Mielummin ajeltiin 2-3 sekuntia hitaampia kierroksia huonommilla renkailla.

E: @Giroux kirjoittelikin yllä paljon hyvää (ja osittain samaa) asiaa. Itse olen samaa mieltä, että uuden omistuspohjan myötä valoa tunnelin päässä kuitenkin on. Muutoksia ei vaan F1:n osalta voida nuijia ihan yhdessä yössä läpi.

E2: Lopuksi tuli vielä mieleen, että hiekka-alueita kaipaan itse takaisin. Kuskeja rankaistaan niiden avulla huomattavasti enemmän ajovirheistä kuin näillä nykyisillä lentokenttäradoilla, joihin myös Sotshi kuuluu.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ensi kaudeksihan on tulossa jo pieniä muutoksia esimerkiksi etusiipiin ja niiden elementtien vähentämistä, jolla pitäisi olla pienempi vaikutus taaemman kuskin auton käyttäytymiseen, mutta nämä muutokset ilmeisesti kuitenkin aika pieniä ja tuskin isossa kuvassa vielä hirveästi muuttavat asioita radikaalisti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täällä on monta ansioitunutta F1-tietäjää ja paljon aktiivisia seuraajia.

Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin? Kohta 10 vuotta on kulunut siitä kun näitä on tullut tunteen palolla seurattua.

Itselläni on se olettamus, että sääntöuudistuksilla, (rataprofiileilla?) jne. vietiin lajista sähäkkyys, ohitukset ja "vanha meininki".

Tietty arvaamattomuus on myös mennyt kun autojen täytyy kestää viikonlopusta toiseen. Vaikka yksi talli donimoisi kisoja niin satunnainenkin keskeytys toi lisää jännitystä tai tieto edes että jotain voi tapahtua vaikka kyllähän se Ferrarikin huippuvuosina kesti hyvin. Samalla kun autosta otettiin kaikki irti niin myös annettiin mahdollisuus pienellä riskilläkin hakea niitä sijoituksia. Samalla kun osien täytyy kestää niin autosta ei oteta kaikkia irti. Hyvä esimerkki oli nyt kun ajettiin Verstappenin takana niin autot olisi varmasti voinut halutessa ajaa kovempia kieroksia mutta kaikki tyytyi tilanteeseen ja säästeltiin vain kun ohikaan ei voi ajaa.
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Hyvä kisa Bottakselta ja olisi voittanut ilman tallimääräystä, mikä oli täysin oikea päätös. Hamiltonin käytös esimerkillisen hillittyä.
Tuttiritari on jo luovuttanut ja samoin tuntuu Ferrari olevan täysin lamaantunut.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Täällä on monta ansioitunutta F1-tietäjää ja paljon aktiivisia seuraajia.

Kertokaa nyt jos jaksatte, mitä uudistuksia ja muutoksia lajissa pitäisi tapahtua, että se vetäisi entisen aktiivisen seuraajan takaisin lajin pariin? Kohta 10 vuotta on kulunut siitä kun näitä on tullut tunteen palolla seurattua.

Itselläni on se olettamus, että sääntöuudistuksilla, (rataprofiileilla?) jne. vietiin lajista sähäkkyys, ohitukset ja "vanha meininki".
Paskemmat autot, eli teknologiaa pois. Nykyään kavereille tulee ilmoitus korvaan jo siitäkin, että vaihda vaihde. Taitavia kuskeja kaikki, mutta jos et satu ajamaan Mersulla, Ferrarilla tai Red Bullilla, niin mahdollisuudet päästä ajamalla palkintosijoille ovat pyöreät 0. Laita Hamilton paskimpaan autoon ja sekään ei aja edes pisteille, vaika nyt voittaa kisan toisensa perään. Ricciardon etusiipi hajosi tänää ekalla kierroksella, eikä herralla ollut mitään vaikeuksia nousta sieltä perältä kuudenneksi. Huonommat autot vähemmällä downforcella helpottaisivat ohittamista ja saataisiin kuskien osaamista enemmän esille. En usko että kovinkaan moni on tuolla katsomassa niinkään mihin autot pystyy, vaan enemmän kiinnostaisi se kuskien osaaminen.

Ensi kauden osalta taas yritetään helpottaa ohittamista, mutta tuskin mikään suuremmin muuttuu.

Ferrarilla vähemmän yllättäen sisäisiä ongelmia taas sellainen läjä, että ei ihme kuinka auto on taas yllättäen mersua huonompi. Kyllä nuo italialaiset vaan osaa.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Harmi että MM-taisto lässähti näin pahasti. 50 pistettä eroa Hamiltonin hyväksi ja tuota ei enää Vettel ota kiinni.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Harmi että MM-taisto lässähti näin pahasti. 50 pistettä eroa Hamiltonin hyväksi ja tuota ei enää Vettel ota kiinni.
Joo, vaikka Hamilton keskeyttäisi kaksi kisaa putkeen ja Vettel voittaisi molemmat niin silti olisivat tasapisteissä. Uskon että siitä huolimatta Hamilton kääntäisi mestaruustaiston itselleen koska Mersu on kuitenkin kokonaisuutena sen verran edellä ja toisaalta Hamilton on sen verran Vetteliä parempi että ero tulisi Lewiksen hyväksi.

Toki jos nyt seuraavassa kisassa kävisi niin että Hamilton keskeyttäisi ja Vettel voittaisi niin se puolittaisi tuon piste-eron ja voisi ehkä hieman lyödä vielä painetta Hamiltonille, mutta kyllähän tuo mestaruuden menettäminen vaatisi ihan jäätävää pupeltamista. Ei tule tapahtumaan.
 

Gust

Jäsen
Ensi kaudeksihan on tulossa jo pieniä muutoksia esimerkiksi etusiipiin ja niiden elementtien vähentämistä, jolla pitäisi olla pienempi vaikutus taaemman kuskin auton käyttäytymiseen, mutta nämä muutokset ilmeisesti kuitenkin aika pieniä ja tuskin isossa kuvassa vielä hirveästi muuttavat asioita radikaalisti.
On se askel oikeaan suuntaan, mutta isompia muutoksia saadaan odottaa vuoteen 2021, kun tulee kokonaan uudet säännöt. Ensi kaudella pitäisi kuitenkin pystyä seuraamaan edellä ajavaa autoa edes vähän paremmin.
 

Byvajet

Jäsen
Aika kultaa muistot. Tämän päivän kilpailussakin oli rehellistä kilvanajoa, jota esimerkiksi Schumacherin ja Häkkisen aikakausilla ei nähty lainkaan. Silloin jonojonotettiin.

Vaikuttaa myös siltä, että katsojat eivät tahdo nähdä kilvanajoa, koska aina kun joku ajaa röyhkeämmin tai puolustaa asemiaan niin kuin tänään Vettel, niin netti rupeaa itkemään. Ristiriitaisesti samaan aikaan tahdotaan kovaa kamppailua, mutta kuitenkin siistejä kliinisiä ohituksia.

Kaudella 2016 tehtiin 1030 ohitusta, joten kyllä niitä on, mutta ne eivät jää mieleen puhtautensa ja helppoutensa vuoksi.

Formula One Overtaking Database

Haave siitä, että ykkösissä tultaisiin näkemään tasaväkistä kamppailua kärjessä, on turha. Tehdäänpä autoille mitä tahansa, niin jatkossakin tilanne tulee olemaan se, että nopeampi joko ei pääse ohi tai sitten pääsee ohi ja sen jälkeen katoaa näköpiiristä.

On turha kuvitella, että syntyisi tilanne, jossa kärkipaikat vaihtuisivat jatkuvasti.

On suorastaan järjetöntä kuvitella, että sarja, jossa autoja saa kehittää ja jossa rahalla on ratkaiseva merkitys, johtaisi tasaväkiseen kamppailuun. Kun autot eivät ole yhtä nopeita, niin silloin nopeamman päästessä ohi se katoaa horisonttiin ja sillä selvä.

Jos taas nopeusero ei ole riittävä, niin sitten se ei pääse ohi vaan jää ajamaan jonoon.

En usko, että lajin seuraajilla on enää selvää mielikuvaa itselläänkään, mitä he odottavat ja tahtovat,
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Ellei Vettel tee jotain ihmekiriä, niin Ferrarin on pakko erottaa Arrivabene ja palkata tilalle Briatore. Tai ei "ehkä" varsinaisesti Briatorea, mutta joku vastaavanlainen vahva johtaja, joka osaa organisoida ja oikeasti johtaa. Todtin jälkeen Ferrari on sekoillut kuin ellun kanat.

Bottakselta pitkästä aikaa hyvä viikonloppu. Tässä vaiheessa kautta on vaan pakko pelata MM-sarja edellä, ja sitten kun Hamilton varmistaa tittelin, niin eiköhän toiseltakin puolelta tule apuja.

Vaikka Valtterille Sotshi tuntuukin sopivan, tuo rata on niitä jotka poistaisin ensimmäisten joukossa. Ikävä kyllä Putin maksaa kisasta sellaiset summat, että Sotshissa ajetaan vielä 2080-luvulla. Muita poistokelpoisia ratoja olisivat ainakin Singapore, Kanada, Hungaroring, Monaco (kyllä, Monaco) ja Barcelona.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Vaikka Valtterille Sotshi tuntuukin sopivan, tuo rata on niitä jotka poistaisin ensimmäisten joukossa. Ikävä kyllä Putin maksaa kisasta sellaiset summat, että Sotshissa ajetaan vielä 2080-luvulla. Muita poistokelpoisia ratoja olisivat ainakin Singapore, Kanada, Hungaroring, Monaco (kyllä, Monaco) ja Barcelona.
Miksi Kanada? Siellähän ajetaan pääsääntöisesti kyllä ihan hyviä kisoja. Tämä vuosi oli kyllä poikkeus, mutta yleensä siellä on hyvä kisa.

Monacoakaan en poistaisi, onhan se toki ihan mahdoton rata noin niinku kunnon kilvanajon kannalta, mutta toisaalta siellä on vähän sellainen spesiaali tunnelma ja yllätyksiä voi nähdä siinä mielessä että virheisiin ei ole pientäkään mahdollisuutta.
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse en suoraan kaipaa tuota ohittamisen tuomaa muutosta. Aina se on ollut vaikeaa. Se mistä ennen kisoissa nautti oli yllätyksellisyys. Lipsautus pois radalta vei nurmelle, soralle etc. ja ongelmia oli luvassa. Nykyään voi lipsautella lähes missä haluaa ja parhaimmillaan voittaa aikaa. Keskeytykset teknisiin vikoihin toi myös jännitystä. Häkkisen ja Räikkösen McLaren-aikoina esimerkiksi sai aina ruutulipulle odottaa, että kestääkö vehkeet. Kaikki tekniikka autoista pois, jota voi kontrolloida varikolla. Radioliikenne mukaan lukien. Ei tule tapahtumaan, mutta itse diktaattorina määräisin heti. Kuten edellä sanotaan, parhaat tallit on aina parhaita ja kuorii kerman, mutta ennen pikkutallit pystyivät satunnaisesti nousemaan podiumille. Nykyään lähes mahdotonta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Vaikka Valtterille Sotshi tuntuukin sopivan, tuo rata on niitä jotka poistaisin ensimmäisten joukossa. Ikävä kyllä Putin maksaa kisasta sellaiset summat, että Sotshissa ajetaan vielä 2080-luvulla. Muita poistokelpoisia ratoja olisivat ainakin Singapore, Kanada, Hungaroring, Monaco (kyllä, Monaco) ja Barcelona.

Singaporesta voisi joo luopua, mutta kyllähän noi pari muuta rataa kuuluu kalenteriin. Jo pitkälti sen takia, että ovat olleet tovin jo sarjassa ?

Monaco kuuluu nyt ja aina jatkossakin mm-sarjaan. Sillä on niiiiin vahvat perinteet ja se on nykyäänkin kaikkien julkkisten mekka. Kilvan ajolla ei ehkä ole mitään merkitystä, mutta jo se kaikki hype mitä kisan ympärillä on, kuuluu mm-sarjaan

Ehkä noita ratoja voisi jotenkin kierrättää ? 2000 -luvulla on tehty monta rataa ja muutamalla on ajettiin vain pari kertaa: Turkki, Intia , Korea
Jotenkin täysin käsittämätöntä, että noilla radoilla ei ajettu kuin pari kertaa. Turkki 7 kertaa, Intia 3 kertaa, Korea 4 kertaa
 

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
Miksi Kanada? Siellähän ajetaan pääsääntöisesti kyllä ihan hyviä kisoja. Tämä vuosi oli kyllä poikkeus, mutta yleensä siellä on hyvä kisa.

Monacoakaan en poistaisi, onhan se toki ihan mahdoton rata noin niinku kunnon kilvanajon kannalta, mutta toisaalta siellä on vähän sellainen spesiaali tunnelma ja yllätyksiä voi nähdä siinä mielessä että virheisiin ei ole pientäkään mahdollisuutta.

Samaa mieltä ja Kanadahan on vanhan liiton rata. Siellä, kun nukut niin olet helposti seinässä. Ihmettelen, että Barnes ei nimennyt Ranskaa, joka turva-alueineen on aivan hirveä sommitelma.

Noin muutoinkin kyllä minä mielummin katselen tylsää kisaa perinteisessä Barcelonassa kuin Abu Dhabissa. Ranska ihan ensimmäiseksi pois kalenterista, viimeisenä nämä perinteiset, koska kuten totesin, katselen mielummin tylsää kisaa Unkarista kuin Singaporesta.

Vanhoille radoillekin nurmikot ja hiekat takaisin ja turva-alueet pois. Jos Paul Ricardilla tämä toteutetaan, niin hyväksyn heidän jatkon sarjassa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Samaa mieltä ja Kanadahan on vanhan liiton rata. Siellä, kun nukut niin olet helposti seinässä. Ihmettelen, että Barnes ei nimennyt Ranskaa, joka turva-alueineen on aivan hirveä sommitelma.

Noin muutoinkin kyllä minä mielummin katselen tylsää kisaa perinteisessä Barcelonassa kuin Abu Dhabissa. Ranska ihan ensimmäiseksi pois kalenterista, viimeisenä nämä perinteiset, koska kuten totesin, katselen mielummin tylsää kisaa Unkarista kuin Singaporesta.

Vanhoille radoillekin nurmikot ja hiekat takaisin ja turva-alueet pois. Jos Paul Ricardilla tämä toteutetaan, niin hyväksyn heidän jatkon sarjassa.

Niin kyllähän toi Ranskan Gp ois pitäny viedä sinne Magny Coursiin eikä mihkään Paul Rigardiin. Ja onhan toi Magnyn profiilikin on paljon parempi ? Magnyssä Schumi voitti joskus 4 pysähdyksen taktiikalla !!! Jumalauta 4 stoppia ja silti voittoon !!! Käsittämätöntä. Ja onhan Schumi joskus varmistanut tuolla mestaruuden joskus heinäkuussa ?
Magny-Cours vs Paul Ricard

Linkeissä radat

Edit. Muuten vika kerta kun magny-coursissa ajettiin 2008, silloin mukana olleista enään ajavat Kimi, Alonso, Vettel ja Hamilton !
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ehkä noita ratoja voisi jotenkin kierrättää ? 2000 -luvulla on tehty monta rataa ja muutamalla on ajettiin vain pari kertaa: Turkki, Intia , Korea
Jotenkin täysin käsittämätöntä, että noilla radoilla ei ajettu kuin pari kertaa. Turkki 7 kertaa, Intia 3 kertaa, Korea 4 kertaa

Joo esimerkiksi Turkin rata kuuluu kuitenkin sarjan selkeästi "parhaimistoon" ihan helposti voisi vaikka vuorotella tämän Venäjä GP kanssa, vaikka joka kolmas vuosi Venäjällä että Putin pääsee esiintymään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kiitoksia paljon @Giroux , @Tähtipakki , @-pasi- ja @huhheijaa.

Pitääpä lukaista nuo vielä uudelleen. @Byvajet :lla on kyllä pointtia myöskin, onko aika kullannut muistot.


Kyllähän tossa tuli arvon mestareilta hyviä ideoita jne. Niitä nyt tuskin tullaan näkemään ?

Itseäni "kiehtoo" kanssa tuo ajatus välitankkausten palauttamisesta ja niistä joskus olen maininnutkin. Ne toisi paljon tai no paljon ja paljon mielenkiintoa kun polttoaineiden määrissä olisi varmasti eroja ?
Silloin joskushan Top 10 aika-ajojen jälkeen joutui lähtemään sillä määrällä kisaan mitä tankissa oli, kun yli 10 sijoituksilla olevat saivat lähteä matkaan millä määrällä tahansa. Niitä eroja sai aika hyvin aikaan kun toisella oli kevyt auto ja toisella painava.
Ja noi varikkokäynnit vaihtelisi kun tankkaukseen menee kuitenkin aikaa ? Nyt stoppi kestää 2.5 sek + varikon ajelu. EI mitään järkeä ?
Joo tulipaloriski on mutta kyllä siihenkin jotain keksittäisiin ? Jenkeissä suihkutettiin joskus "ainetta" samalla kun letku vedettiin irti ? Miksi ei toimisi F1:ssä ?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös