Mainos

Formula 1 – kausi 2018

  • 305 540
  • 1 853

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuoreimmassa Urheilulehdessä oli jännä tilasto joss verrattiin Sebastian Vettelin ja Daniel Ricciardon voittoja. Toki eroa on Vettelin eduksi aika ujosti 49-6, mutta aika hämmentävä tilasto oli se että Vettel ei ole koskaan voittanut kilpailua jos on joutunut lähtemään kilpailuun huonommasta kuin kolmannesta lähtöruudusta. Ricciardon voitot puolestaan on tulleet lähtöruuduista 6, 4, 5, 4, 10 ja 6. Usein Ricciardo on vahvoilla sellaisissa kisoissa missä on vähän ylimääräistä hämmennystä, eli toisin sanoen Ricciardo osaa lukea tilanteita hyvin jos on jotain erikoisia tapahtumia menossa.

Luin itse myös tuosta Ricciardon tilastosta jokin tovi sitten. Tosiaan melko mielenkiintoinen tilasto eikä lainkaan hassumpi Ricciardon kannalta. Varmaan mieluummin kuitenkin starttaisi paalulta kuin vaikkapa P5 - näytti tilastot mitä tahansa :)

Tuo Vettelin tilasto sen sijaan oli kyllä melkoinen yllätys. Olisin kyllä kuvitellut hänen voittaneen kisoja P3 heikommista lähtöruuduistakin. No joka päivälle sitä tulee kaikkea uutta eli en herännyt tänäänkään turhaan.
 

5hole

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks, VGK, Savolaiset, Jokerit, CBJ?
Olipahan loppu kilpailussa. Ei harmita yhtään tulos kimin puolesta!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipahan kisa. Sattui ja tapahtui!

Kyllä syö miestä tuo Bottaksen kohtalo. Ehkä menee siihen kuuluisaan kategoriaan "Suomalaisen F1-fanin sunnuntai"-vitutus taas.
Bottas olisi noussut MM-pisteissä kärkeen tuolla voitollaan. Nyt sitten eroa onkin se 30 pistettä tallikaveriin, joka keräsi potin.

Kimillä käynyt nyt hyvä munkki toinen kisa putkeen, kun edestä on poistunut sopivasti porukkaa. Hyvä näinkin välillä.

Mutta kyllä tässä silti jäi kaivelemaan tuo Bottaksen keskeytys...
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Joo Bottas olisi noussut voitolla sarjan kärkeen, mutta kun vittu ei. Kimillä sentään vähän tuuri kääntynyt niiden parin ensimmäisen kisan jälkeen, mutta ero kärkeen kuitenkin yli 20 pistettä.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin, Kimihän otti MM-kärkeä kiinni kahdella pisteellä Baku kisassa. Tuuria oli kyllä kerrankin tarjolla ja tällä kertaa tulos konkretisoitui kuutossijan vaihtuessa toiseksi. Kiitos vaan Verstappenille ja Vettelille. Viittasin kimimäinen epäonni tässä kisassa voi olla kohtalokas kun kauden päätteeksi pinnoja lasketaan.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Bottaksella Bakun tuurit tasoittuivat plusmiinusnollaan, kunnon munkituksen jälkeen viime vuonna. Kalliita pisteitä MM-taistelun kannalta, kun juuri tallikaveri hyötyi eniten, että sikäli suuri harmi...

Vettel ei edelleenkään ole se fiksuin ja laskelmoivin kaveri ratin takana. Ottaa melkoisia riskejä tiukoissa tilanteissa ja/tai kun tilanne kääntyy yllättäen johonkun suuntaan. Puhumattakaan jos tallikaverina ei olisi ollut starteissa niin huomaavainen tapaus kuin 2010-luvun Kimi, olisi kolissut moneen kertaan niissäkin jo Vettelin muuveilla (ja muutaman kerran silti kolissut).

Verstappen. Viihdyttävä ja hieno (idiootti)hahmo, niin kauan kuin ei kolhi suomalaisia. Viime aikoina kolistelut keskittyneet muihin, joten tuonut hyvää väriä eikä vitutusta kisoihin. Mutta miettikää jos Ricciardo olisi suomalainen niin millaiset olisivat fiilikset... Montakohan kertaa on haitannut/tuhonnut tallikaverinsa kisan parin vuoden aikana? Tänään kolme kertaa aivan järjetöntä peippailua tallikaveria kohtaan ja lopulta se kolahti.

Baku. Erikoisuudessaan hyvä rata, mutta hieman kyseenalaista, että johtaa tällaiseen törmäilyyn aina. Turva-autoepisodit parantavat yleensä kisaa kuin kisaa kun sekoittavat pakkaa, joten loppupeleissä plussan puolelle nämä romurallit kai kääntyvät, koska perustylsiä kisoja mahtuu kauteen aina toistakymmentä.

Renkaat. Monettako vuotta on puhuttu, että niitä olisi pehmennetty jälleen? Paskanmarjat tai sitten tallit osaavat kehittää autojaan rengasystävällisemmiksi aivan maagisella tavalla. Toisaalta vika on nimenomaan tallien eikä Pirellin, 2013 huikea alkukausi ja Mercedeksen ja RB:n itkut sekä sen jälkeen koittanut ylikestävyys eivät unohdu.Toisaalta Bakussa renkaiden saaminen lämpöihin on tuonut oman aspektinsa kilpailuun ja paljon rähinää radalle. Mutta supersofteilla 4/5 kisamatkasta on aivan liikaa.

Pitäisi olla aivan tykkipidon omaavat renkaat, joilla voi ajaa max. 15-20% kisamatkasta, sellaiset 30-40% stintin kestävät ja sitten yhdet joilla saa 50-75%(jos oikein osaa säästellä ja auto renkaille ystävällinen) kisamatkasta kasaan (kisamatka = noin 300 km normaalilla radalla, Monacot ja muutamat muut radat sitten asia erikseen).
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nyt varmaan voidaan unohtaa ainakin ne höpinät jostain Kimin kroonisesta huonosta tuurista. Kahtena viikonloppuna putkeen tullut podium erittäin onnekkaasti, vaisun suorittamisen jälkeen..
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Renkaat. Monettako vuotta on puhuttu, että niitä olisi pehmennetty jälleen?
Tämän vuoden supersoftien pitäisi olla samaa tasoa kuin viime vuoden ultrasoftit. Lisäksi tarjolla on hypersoft, joka tulee ensimmäistä kertaa käyttöön vasta Monacossa. Mutta ainakin tällä kaudella ollaan nähty vähän erilaisia taktiikoita, kun se kovin seos ei ole ollut pelkkä turhake.
 

Rubicon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt varmaan voidaan unohtaa ainakin ne höpinät jostain Kimin kroonisesta huonosta tuurista. Kahtena viikonloppuna putkeen tullut podium erittäin onnekkaasti, vaisun suorittamisen jälkeen..

Tältä vuodelta Bahrain torpedoi Bakun hyvän onnen ja ylikin, kun todennäköinen podium-paikka vaihtui nollaan pisteeseen. Australiassa Vettel kiilasi edelle turva-auton täydellisellä ajoituksella hänen kannaltaan, tasoittaa melko hyvin mielestäni Kiinan lopun tuurit (ja siellä tuurille olisi ollut vähemmän tarvetta, jos talllikaveri olisi antanut startissa tilaa).

Aiemmilta vuosilta saldoa on siinä määrin, että en nyt näe, että tältä vuodelta edes nettotuuria jää toistaiseksi sitä kutistamaan, mutta kukin laskee tietysti omalla algoritmillaan...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi klassikokisa kyllä viimevuosien ajalta nähtiin tänään, Ehkä vähän harmi että lopussa ei montaa kierosta nähty kilpailua, olisi voinut jännenpää jos se 5 kierosta lisää kisailua ollut kun selkeästi isoja eroja autojen rankaisen toimivuudesta ja vauhti yhtäkkiä jollain nouseekin tietyn ajan päästä. Noin yleisesti kyllä vituttavaa taas tuo renkaiden kestäminen, olisi samoilla kumeilla pystynyt ajamaan koko kisankin. Toinen saikka sitten että melko hidasta tuo autojen raivaaminen radalta, olisi vaikka sitten kisa kokonaan vihelletty poikki kun isoilla autoilla käydään poimimassa noita.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Minkähänlainen loppu olisi saatu jos kisa olisi vaikka stopattu siksi aikaa kun krosaanin auton romua koetettiin saada radalta pois...

Tai hommaan nyt ei olisi taas sössitty aikaa ihan älyttömästi. Miten vtu voi olla noin vaikeaa saada yhtä autoa pois vaikka on nosturi käytössä... auto viereen ja koukku kiinni. Paska kyytiin ja vex...
Taas kesti varmaan 10 min... siinä ajassa suomalaiset rallikatsojat nostaa auton käsin tielle 2 m syvästä haudasta ja auto on vielä katollaan saatana...
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Hannu Jortikka
Pakko kommentoida Alonson kauden aloitusta, tuuri ollut todellakin kohdillaan vaikka auto on edelleenkin vaisu. Edellisen kisojen pisteet 10-6-6-6. Oishan tuo hienoa nähdä mies jossain paremmassa autossa vielä vaikkei oma suosikki olekaan. Taitaa vaan olla niin vaikea persoona ettei ovet enää aukea.

Tän päivän kisa oli kyllä lopulta loistava, eteenkin Kimillä oli tuuri kohdallaan. Olisipa kauden loputkin kisat yhtä tapahtumarikkaita!
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Mukavasti tapahtumaa oli tässäkin kisassa, vaikka osaltaan suomalaisenkin kohdalle osui nyt tämä. Olisi se ollut hyvä saada mm-taistoon tasaisuutta, vaikka eihän se niin harmittanut kuin jos Kimi olisi ollut kyseessä kärjestä.

Toi uusi haastattelusysteemi oli ihan surkea, heti kisan jälkeen, jolloin kuljettajilla ei ollut mitään aikaa valmistautua mihinkään. Kimiltä tuntuu yllättäen nykyään tulevan pisimmät kommentit. Seuraavaksi Coulthard haastattelee jo maalisuoralla radion välityksellä? Toivottavasti tapa ei jää pysyväksi, nyt oli ihme kiire johonkin.
 

BaronFIN

Jäsen
Tämä on jotenkin uskomatonta. Hamilton ollut sysipaska koko kauden, ollut selvästi Mersuista se hitaampi eikä ole oikein Ferrareitakaan missään vaiheessa haastanut. Silti; neljä kisaa ja mies johtaa sarjaa. Jossain vaiheessa sillä vielä palaset loksahtaa kohdalleen, niin sitten lopputulos on muiden kannalta aika tylyä.
 

aatelisode

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Skellefteå, Capitals, Erik Karlsson
Bottaksella mennyt nyt kaksi voittoa ohi täysin itsestä riippumattomista syistä. Tänään olisi toki ollut tuuria taktiikassa mutta eipä sekään sitten auttanut... On kuitenkin ollut oikein hyvin mukana taisteluissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ocon jatkaa Räikkösen tilittämistä kolarista. Eipä siinä Kimillä ollu oikein mahdollisuutta väistää ? kun kapeassa rännissä mentiin...
Ocon oli kyllä "edellä" mut taittoi aika hyvin mutkaan... Paska homma et kolisi mutta shit happens....


By the way... Millaistahan settiä on Red Bullilla ollut ja mitä tulee eteen. Voi olla hienoo mennä tehtaalla käymään ja pyyteleen henkilökunnalta anteeksi... Tuli aika kallis leikki. Siihen ny on vaikea sanoa et kumman vika oli loppupeleissä mutta kyllä molemmat saa peiliin katsoa..
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
By the way... Millaistahan settiä on Red Bullilla ollut ja mitä tulee eteen. Voi olla hienoo mennä tehtaalla käymään ja pyyteleen henkilökunnalta anteeksi... Tuli aika kallis leikki. Siihen ny on vaikea sanoa et kumman vika oli loppupeleissä mutta kyllä molemmat saa peiliin katsoa..
Luulen että Max jarrutti kuten jarrutetaan jos mutka aiotaan ajaa läpi nopeimmalla mahdollisella tavalla, tuolla linjalla. Ricciardo taas aikoi jättää jarrutuksen niin myöhäiseksi että pystyisi tekemään ohituksen. Sellaisen Vettelmäisen, mutta kuitenkin hiukan hallitumman. Jonkinlainen ajatuskatkos Ricciardolta siis, koska minusta Verstappen oli (pienestä venkoilusta huolimatta) kuitenkin suoraan Ricciardon edessä. Peräänajajan vika siis. Voi toki olla että Verstappen jarrutti tai nosti tarpeettoman aikaisin, jolloin tilanne on toinen.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulen että Max jarrutti kuten mutkaan kuten jarrutetaan jos mutka aiotaan ajaa läpi nopeimmalla mahdollisella tavalla, tuolla linjalla. Ricciardo taas aikoi jättää jarrutuksen niin myöhäiseksi että pystyisi tekemään ohituksen. Sellaisen Vettelmäisen, mutta kuitenkin hiukan hallitumman. Jonkinlainen ajatuskatkos Ricciardolta siis, koska minusta Verstappen oli (pienestä venkoilusta huolimatta) kuitenkin suoraan Ricciardon edessä. Peräänajajan vika siis. Voi toki olla että Verstappen jarrutti tai nosti tarpeettoman aikaisin, jolloin tilanne on toinen.

Kyllähän tuossa varmaan tallin johto suurimmat haukut voi ottaa oli kolariin syylinen kumpi tahansa kun vaaran elementit nähtii jo useamman kerran ennen tuota tilannetta. Suurimmasta osasta muita talleja tilanne rauhoitetaan tuossa kohti kyllä jollain tavalla. Melkein kun taas peilaa kisan lopun tapahtumia niin talli itse pilasi jopa mahdollisen voiton tästä kilpiailusta. Jos Richardo olisi ajatettu Verstappenin ohi jollain tavalla niin olisi Hamiltonin voinut voittaa.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulen että Max jarrutti kuten mutkaan kuten jarrutetaan jos mutka aiotaan ajaa läpi nopeimmalla mahdollisella tavalla, tuolla linjalla. Ricciardo taas aikoi jättää jarrutuksen niin myöhäiseksi että pystyisi tekemään ohituksen. Sellaisen Vettelmäisen, mutta kuitenkin hiukan hallitumman. Jonkinlainen ajatuskatkos Ricciardolta siis, koska minusta Verstappen oli (pienestä venkoilusta huolimatta) kuitenkin suoraan Ricciardon edessä. Peräänajajan vika siis. Voi toki olla että Verstappen jarrutti tai nosti tarpeettoman aikaisin, jolloin tilanne on toinen.
En tiedä miten vaikuttaa se että noin lähellä ajaessa etusiiveltä puuttuu downforcea Ricciardolta joten pitoa vaan ei välttämättä enää ollut. Kuvitteli saavansa jarruttaa "puhtaassa" ilmassa ja silloin auto olisi pysähtynyt paremmin... Kyllä se syyllinen on Max. Vaihtoi linjaa kahdesti ja kikkaili jarrutusalueella... Olisi pysynyt siellä ulkolinjalla josta olisi saanut paremman lähdön seuraavalle suoralle ja siten olisi saanut paikkansa takaisin. Nyt hölmöili molemmat pihalle...
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Luulen että Max jarrutti kuten mutkaan kuten jarrutetaan jos mutka aiotaan ajaa läpi nopeimmalla mahdollisella tavalla, tuolla linjalla. Ricciardo taas aikoi jättää jarrutuksen niin myöhäiseksi että pystyisi tekemään ohituksen. Sellaisen Vettelmäisen, mutta kuitenkin hiukan hallitumman. Jonkinlainen ajatuskatkos Ricciardolta siis, koska minusta Verstappen oli (pienestä venkoilusta huolimatta) kuitenkin suoraan Ricciardon edessä. Peräänajajan vika siis. Voi toki olla että Verstappen jarrutti tai nosti tarpeettoman aikaisin, jolloin tilanne on toinen.

Minun mielestä tilanteen tekee kyseenalaiseksi se, että ovat tiimikavereita.

Verstappen vaihtaa kahdesti linjaa, mutta sehän on nykyään laillista kun saa ottaa mutkaan optimaalisen linjan. Ennenhän tuo oli kiellettyä, mutta juurikin Verstappenin töhöilyjen takia selkeytettiin sääntöä.

Jos takaa olisi tullut erivärinen auto niin mielestäni ehdottomasti peräänajajan vika. Nyt tuli samanvärinen ja siinä tapauksessa on aika järjetöntä vaihdella linjaa useasti. Voisi kuvitella että briefissä on vielä sanottu ettei niin tehdä omaa tiimiä vastaan, sitähän ei saada selville kun Max on RB:n kultapoju ja ovat valmiita jopa ottamaan pojan ajovirheet oman tekniikan piikkiin.

Asia mikä alkaa olemaan varma, Ricciardo siirtyy johonkin toiseen tiimiin. En jaksa millään uskoa että kaveri joka on kovalla työllä taistellut itsensä Rb:n ykköstiimiin, on erittäin hyväkäytöksinen ja tekee harvoin virheitä, on tyytyväinen tilanteeseen kun tallikaveri hölmöilee jatkuvasti ja on silti tallin kultapoika. Toivon todella tätä skenaariota, ehkäpä silloin RB tajuaa Ricciardon arvokkuuden. Onhan tuo outoa että talli haukkuu molemmat vaikka Max kerran jo aikaisemminkin törmäsi Ricciardoon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
No joo, ehkä olen jotenkin jo turtunut siihen että Verstappen peittää ja tallikaveria vielä kahta kovemmin. Ricciardo on tosiaan kova kuski, tallikaverina Vetteliä ja Verstappenia ja mesimäyrä laittaa ne nätisti taskuun*. Olisi mielenkiintoista nähdä hänet Hamiltonin kanssa Mersulla (Valtteri Ferkulle).
*No joo, toisaalta hävinnut Vergnelle ja Kvjatille.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verstappen vaihtaa kahdesti linjaa, mutta sehän on nykyään laillista kun saa ottaa mutkaan optimaalisen linjan. Ennenhän tuo oli kiellettyä, mutta juurikin Verstappenin töhöilyjen takia selkeytettiin sääntöä.
.

Paitsi että nythän Max ei ottanut optimaalista linjaa vaan huonomman nimenomaan peittääkseen ohitusta... Ekaksi siirty ulos kun Dani oli menossa sinne peittääkseen ohitusta ja heti perään sisälle taas peittääkseen ja vielä jarrutusalueella...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos takaa olisi tullut erivärinen auto niin mielestäni ehdottomasti peräänajajan vika. Nyt tuli samanvärinen ja siinä tapauksessa on aika järjetöntä vaihdella linjaa useasti. Voisi kuvitella että briefissä on vielä sanottu ettei niin tehdä omaa tiimiä vastaan, sitähän ei saada selville kun Max on RB:n kultapoju ja ovat valmiita jopa ottamaan pojan ajovirheet oman tekniikan piikkiin.

Jaa että briefissä sanottaisiin, että näin saa tehdä, mutta älkää tehkö omaa tiimikaverianne vastaan? Just.

Vaikea uskoa, että Ricciardo olisi ajanut noin kovaa perään, jos Verstappen olisi jarruttanut normaalissa kohdassa. Ja jos Verstappen jarrutti aiemmin kuin normaalisti, olisi se härskiydessään avian omaa luokkaansa, jopa Maxin asteikolla. Jos taas Max jarrutti ihan oikeassa kohdassa, menee kyllä kolari myös Ricciardon piikkiin, vaikka Max siinä kaksi kertaa vaihtoikin ajolinjaa.

No tämä asia jäänee suurelle yleisölle mysteeriksi ainakin toistaiseksi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Allaoleva crash.netistä.

Eli tapahtumasarja alkoi auton 33 (Verstappen) liikehdinnästä mutta auto 3 (Ricciardo) jätti ohituksen liian myöhäiseksi.

Tuon nyt sitten voi tulkita miten haluaa kenen vika se sitten oli vai oliko molempien vika :)

"The Stewards heard from Daniel Ricciardo, the driver of car 3, Max Verstappen, the driver of car 33 and the team representative. Both drivers contributed to the collision," the stewards' decision reads.

"The driver of car 33 made two moves, both of which were relatively minor. The driver of car 3 admitted he left his move to overtake on the left, too late.

"It was obvious to the stewards that although the incident had its origins in the moves by car 33, the driver of car 3 also contributed to the incident.

"Both drivers expressed regret about their respective contributions to the incident, during the Stewards’ hearing."
 

Backhander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Jaa että briefissä sanottaisiin, että näin saa tehdä, mutta älkää tehkö omaa tiimikaverianne vastaan? Just.

Näin uskon. Kuljettajien haastatteluista on käynyt ilmi että tallit pitävät omat briefingit ennen kilpailua myös. Varmaan Twitter-sukupolvelle vaikea uskoa kun sitä ei näe YouTubesta.

Vaan kukapa niitä haastatteluita enään kuuntelee kun voi lukea myöhemmin Twitteristä lyhennetyn version niin ei tarvitse käyttää omaa aivokapasiteettia analysoimiseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös