Lätkä-Bongari Iso-E
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KK
Otin oikeuden avata ensi kauden ketjun, koska mielestäni kaikki kuljettaja-spekulaatiot voitaisiin rauhoittaa tämän kauden ketjusta. Myös tekniikka muuttuu roimasti, josta tullee keskustelua jo tämän kauden aikana.
Kuljettajat ja tallit:
Redbull
Sebastian Vettel pysyy RB:llä vielä pari vuotta ainakin. Jos Newie pysyy tallissa niin ei oikein ole edes järkeä vaihtaa tallia. Toisesta paikasta onkin sitten jo useampikin kuski taistelemassa, kun Mark Webber kertoi lopettavansa F1-uransa. RB on dominoinut kuljettajien sekä tallien välisten maailmanmestaruuksia muutaman vuoden. Eniten esillä toiseksi kuljettajaksi on ollut nimet Alonso, Räikkönen ja Ricciardo.
Red Bull varmasti pystyy kehittämään kauden 2014 autoa todella isollakin rahalla ja vieläkin suuremmalla ammattitaidolla.
Ferrari
Fernando Alonsolla on sopimus Ferrarin kanssa kaudeksi 2016 asti, mutta huhut ovat kertoneet, että Alonso olisi jutellut RB:n kanssa. RB:llä toki olisi pätäkkää ostaa Alonson sopimus, mutta ihan halvalla Ferrari ei Alonsoa myy. Ellei sitten päästä halvalla, koska tulosta ei ole tullut. Toiseksi kuljettajaksi on spekuloitu Massaa. Huhut myös kertovat, että Kimi olisi jutellut Ferrarin kanssa. Voi sieltä joku nuori kuljettajakin tulla.
Lotuksen pääinsinööri James Allison ollaan huhuiltu Ferrarille. Tämä olisi Ferrarille todella hyvä lisä.
Lotus
Lotuksen molemmat tallipaikat ovat auki. Lotus varmasti haluaa pitää Kimin ja talli korostaakin rentoa tunnelmaansa sekä vähäisiä PR-tehtäviä. Romain varmasti haluaa jäädä Lotukselle, koska auto on hyvä ja tallipaikat ovat varmasti kortilla muualle Romainin kolarointejen jälkeen. Pastor Maldonadoa on huhuiltu Kimin jatkajaksi Lotuksella ja ottanee ykköskuskin paikan mikäli Kimi tallista poistuu.
Jos Allison menee Lotukselta Ferrarille, Kimin kannattaisi vaihtaa tallia ja äkkiä. Tämä toki vain minun mielipiteeni.
McLaren
Jenson Button ja Sergio Perez. Eikä spekulaatioita näistä olla edes käyty.
Auto on ollut todella hidas tällä kaudella ja talli onkin lopettanut kauden 2013 auton kehityksen ja alkaa valmistautumaan jo puolessa välissä tätä kautta seuraavaan kauteen. Harmi sinänsä. Toivottavasti hopeanuoli tarjoaa parempaa vastusta kärkeen ja tulee sekoittamaan pakkaa.
Mercedes
Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Sama kuin McLarenilla.
Mersu sai autonsa kuntoon salaisilla testeillään ja saanee sen myös ensi kaudeksikin.
Toro Rosso
Kuskeista ei taideta tietää vielä mitään. Toki muutama varmasti saa sopimuksen nykyisiin talleihinsa, mutta muutama saattaa tippua kelkasta kokonaan.
Toro Rosso siirtyy ensi kaudeksi käyttämään samoja moottoreita kuin RB eli Renault. Taisi jopa tehdä todella pitkän sopimuksen moottoreista. Muistan jostain lukeneeni, että RB:n johto näin haluaisi, jotta autot olisivat lähempänä toisiaan. Näin ollen Toro Rosso saattaa ensi kaudella päästä jopa taistelemaan kärkisijoista jopa enemän kuin nyt. Pelottava ajatus, että parin vuoden päästä Red Bull ja Toro Rosso dominoisivat F1:stä. Mutta ei se kaukaa ole haettu. Red Bull voisi lähes ostaa oikeudet lajiin. Hurja firma.
Williams
Valtteri Bottaksen debyytti formuloihin on mennyt yllättävän hyvin. Harmi, että auto ei ole aivan täyttänyt odotuksia. Pastor on hävinnyt lähes jokaisessa kisassa tallikaverilleen, vaikka ihan kelpo vaihtia välillä väläytteleekin. Jotenkin tapaturma-altis kaveri. Ei välttämättä jatkane ensi kaudella Williamssilla.
Auto on siis ollut surkea joten uskonkin Williamsin heitääneen pyyhkeen kehään tältä kaudelta ja säästävän vähäiset rahansa ensi kauteen.
Force India
Paul di Resta jatkanee Force Indialla vaikka joitain spkulaatioita henästäkin olisi. Sopimus on edelleen voimassa ja köyhä talli varmasti pyytää soppimuksen purkamisesta massiivista summaa. Toisesta kuskista ei ole minulla ole mitään käryä. Talli on kyllä kehittynyt hyvin, mutta mitä tapahtuu tulevalla kaudella kun auto lähes kehitetään uudestaan.
Mitenköhän Force India liitää ensi kaudella? Ei mitään käryä.
Caterham
Charles Pic jatkanee tallissa. Toiseksi kuskiski on sitten jo puhuttu jopa Heikki Kovalaista.
Autosta on turha edes puhua. En jaksa uskoa, että talli tulee samaan hirveästi, jos lainkaan pisteitä ensi kaudelta.
Marussia ja Sauber
Kuskeista ei ole mitään tietoa minulla, enkä oikein löytänytkään. Toki nykyiset kuskit voivat jatkaa talleissa, mutta uskon myös muutoksiin. Nico Hülkenberg on mielestäni vahvoin kuski näistä talleista ja saattaa jopa päästä vehreemmille nurmille ensi kaudeksi.
Autot eivät oikein ole säväyttäneet.
Siinä pientä analyysiä ensi kauden kuskeista ja talleista. Toki moni paketti on vielä täysin auki, mutta spekulaatiot pyörivät hurjina. Ensi kaudesta tullee todella mielenkiintoinen joka tapauksessa.
Tekniikka 2014
Moottori muuttuu nykyisestä 2,4L V8 vapaastihengittävästä 1,6L V6 turboahdettuun. Maksimi kierrokset tippuvat 18 000 rpm:stä 15 000 rpm:ään. Bensan määrä kisaa kohdin myös pienenee 160kg:sta (n. 230 litrasta) 100kg:aan (n. 144 litraan).
Myös KERS, eli noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi per kierros järjestelmän rinnalle tulee uusi parempi energian kierrätysjärjestelmä. ERS, joka ottaa talteen moottorin tuottamaa hukkalämpöä. ERS ja KERS yhdessä tuottavat 161 lisähevosvoimaa jopa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros.
Myös auton runkoon tulee paljon muutoksia. Esimerkiksi auton keula ei saa olla vain 185mm radan pinnalta, kun se tällä kaudella saa olla 550mm korkealla. Tämä on turvallisuus kysymys. Väittävät, että näin keula ei osuisi toiseen kuljettajaan jos auto tulee toisen kylkeen. Toki ymmärrän ajatuksen, mutta aika paljon muuttunee taas autot. Etusiipi kavenee nykyisestä 1800mm:stä 1650mm:iin.
Pakoputket pitää suunnata ylöspäin. Tällä kaudella pakokaasuja ohjaan alapäin, jotta ilmavirtaus menisi diffuusorille ja parantaisi aerodynamiikkaa.
Tekniikan specsit tarkistin maikkarin netistä sekä wikipediasta. Eihän noita millimetrejä voi muistaa.
Siinä pieni alustus ja näin kauden 2013 kesälomalla ehtii myös miettiä ensi kautta.
Kuljettajat ja tallit:
Redbull
Sebastian Vettel pysyy RB:llä vielä pari vuotta ainakin. Jos Newie pysyy tallissa niin ei oikein ole edes järkeä vaihtaa tallia. Toisesta paikasta onkin sitten jo useampikin kuski taistelemassa, kun Mark Webber kertoi lopettavansa F1-uransa. RB on dominoinut kuljettajien sekä tallien välisten maailmanmestaruuksia muutaman vuoden. Eniten esillä toiseksi kuljettajaksi on ollut nimet Alonso, Räikkönen ja Ricciardo.
Red Bull varmasti pystyy kehittämään kauden 2014 autoa todella isollakin rahalla ja vieläkin suuremmalla ammattitaidolla.
Ferrari
Fernando Alonsolla on sopimus Ferrarin kanssa kaudeksi 2016 asti, mutta huhut ovat kertoneet, että Alonso olisi jutellut RB:n kanssa. RB:llä toki olisi pätäkkää ostaa Alonson sopimus, mutta ihan halvalla Ferrari ei Alonsoa myy. Ellei sitten päästä halvalla, koska tulosta ei ole tullut. Toiseksi kuljettajaksi on spekuloitu Massaa. Huhut myös kertovat, että Kimi olisi jutellut Ferrarin kanssa. Voi sieltä joku nuori kuljettajakin tulla.
Lotuksen pääinsinööri James Allison ollaan huhuiltu Ferrarille. Tämä olisi Ferrarille todella hyvä lisä.
Lotus
Lotuksen molemmat tallipaikat ovat auki. Lotus varmasti haluaa pitää Kimin ja talli korostaakin rentoa tunnelmaansa sekä vähäisiä PR-tehtäviä. Romain varmasti haluaa jäädä Lotukselle, koska auto on hyvä ja tallipaikat ovat varmasti kortilla muualle Romainin kolarointejen jälkeen. Pastor Maldonadoa on huhuiltu Kimin jatkajaksi Lotuksella ja ottanee ykköskuskin paikan mikäli Kimi tallista poistuu.
Jos Allison menee Lotukselta Ferrarille, Kimin kannattaisi vaihtaa tallia ja äkkiä. Tämä toki vain minun mielipiteeni.
McLaren
Jenson Button ja Sergio Perez. Eikä spekulaatioita näistä olla edes käyty.
Auto on ollut todella hidas tällä kaudella ja talli onkin lopettanut kauden 2013 auton kehityksen ja alkaa valmistautumaan jo puolessa välissä tätä kautta seuraavaan kauteen. Harmi sinänsä. Toivottavasti hopeanuoli tarjoaa parempaa vastusta kärkeen ja tulee sekoittamaan pakkaa.
Mercedes
Lewis Hamilton ja Nico Rosberg. Sama kuin McLarenilla.
Mersu sai autonsa kuntoon salaisilla testeillään ja saanee sen myös ensi kaudeksikin.
Toro Rosso
Kuskeista ei taideta tietää vielä mitään. Toki muutama varmasti saa sopimuksen nykyisiin talleihinsa, mutta muutama saattaa tippua kelkasta kokonaan.
Toro Rosso siirtyy ensi kaudeksi käyttämään samoja moottoreita kuin RB eli Renault. Taisi jopa tehdä todella pitkän sopimuksen moottoreista. Muistan jostain lukeneeni, että RB:n johto näin haluaisi, jotta autot olisivat lähempänä toisiaan. Näin ollen Toro Rosso saattaa ensi kaudella päästä jopa taistelemaan kärkisijoista jopa enemän kuin nyt. Pelottava ajatus, että parin vuoden päästä Red Bull ja Toro Rosso dominoisivat F1:stä. Mutta ei se kaukaa ole haettu. Red Bull voisi lähes ostaa oikeudet lajiin. Hurja firma.
Williams
Valtteri Bottaksen debyytti formuloihin on mennyt yllättävän hyvin. Harmi, että auto ei ole aivan täyttänyt odotuksia. Pastor on hävinnyt lähes jokaisessa kisassa tallikaverilleen, vaikka ihan kelpo vaihtia välillä väläytteleekin. Jotenkin tapaturma-altis kaveri. Ei välttämättä jatkane ensi kaudella Williamssilla.
Auto on siis ollut surkea joten uskonkin Williamsin heitääneen pyyhkeen kehään tältä kaudelta ja säästävän vähäiset rahansa ensi kauteen.
Force India
Paul di Resta jatkanee Force Indialla vaikka joitain spkulaatioita henästäkin olisi. Sopimus on edelleen voimassa ja köyhä talli varmasti pyytää soppimuksen purkamisesta massiivista summaa. Toisesta kuskista ei ole minulla ole mitään käryä. Talli on kyllä kehittynyt hyvin, mutta mitä tapahtuu tulevalla kaudella kun auto lähes kehitetään uudestaan.
Mitenköhän Force India liitää ensi kaudella? Ei mitään käryä.
Caterham
Charles Pic jatkanee tallissa. Toiseksi kuskiski on sitten jo puhuttu jopa Heikki Kovalaista.
Autosta on turha edes puhua. En jaksa uskoa, että talli tulee samaan hirveästi, jos lainkaan pisteitä ensi kaudelta.
Marussia ja Sauber
Kuskeista ei ole mitään tietoa minulla, enkä oikein löytänytkään. Toki nykyiset kuskit voivat jatkaa talleissa, mutta uskon myös muutoksiin. Nico Hülkenberg on mielestäni vahvoin kuski näistä talleista ja saattaa jopa päästä vehreemmille nurmille ensi kaudeksi.
Autot eivät oikein ole säväyttäneet.
Siinä pientä analyysiä ensi kauden kuskeista ja talleista. Toki moni paketti on vielä täysin auki, mutta spekulaatiot pyörivät hurjina. Ensi kaudesta tullee todella mielenkiintoinen joka tapauksessa.
Tekniikka 2014
Moottori muuttuu nykyisestä 2,4L V8 vapaastihengittävästä 1,6L V6 turboahdettuun. Maksimi kierrokset tippuvat 18 000 rpm:stä 15 000 rpm:ään. Bensan määrä kisaa kohdin myös pienenee 160kg:sta (n. 230 litrasta) 100kg:aan (n. 144 litraan).
Myös KERS, eli noin 80 hevosvoimaa 6,7 sekunnin ajaksi per kierros järjestelmän rinnalle tulee uusi parempi energian kierrätysjärjestelmä. ERS, joka ottaa talteen moottorin tuottamaa hukkalämpöä. ERS ja KERS yhdessä tuottavat 161 lisähevosvoimaa jopa 33,3 sekunnin ajaksi per kierros.
Myös auton runkoon tulee paljon muutoksia. Esimerkiksi auton keula ei saa olla vain 185mm radan pinnalta, kun se tällä kaudella saa olla 550mm korkealla. Tämä on turvallisuus kysymys. Väittävät, että näin keula ei osuisi toiseen kuljettajaan jos auto tulee toisen kylkeen. Toki ymmärrän ajatuksen, mutta aika paljon muuttunee taas autot. Etusiipi kavenee nykyisestä 1800mm:stä 1650mm:iin.
Pakoputket pitää suunnata ylöspäin. Tällä kaudella pakokaasuja ohjaan alapäin, jotta ilmavirtaus menisi diffuusorille ja parantaisi aerodynamiikkaa.
Tekniikan specsit tarkistin maikkarin netistä sekä wikipediasta. Eihän noita millimetrejä voi muistaa.
Siinä pieni alustus ja näin kauden 2013 kesälomalla ehtii myös miettiä ensi kautta.
Viimeksi muokattu: