Formula 1 – kausi 2013

  • 587 225
  • 1 881

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Harmittavasti Kimi jäi viidenneksi, vaikka saumat olisi ollut napata se 2.sija. Tällä kertaa kuitenkin Lotuksen miehet nukkuivat ihan täysin. Sinällään harmi siis tuo Vettelin keskeytystä seurannut turva-auto. Miksi Vettel ei voinut ajaa nurmikolle autoaan? Lähtökohtiin nähden kuitenkin hyvä suoritus Kimiltä, mutta enemmän olisi ollut otettavissa.

Vettelin harvinainen keskeytys oli ehdottomasti tärkeä MM-tilanteen kannalta. Samalla nähtiin se, että vaikka luotettavuus on formuloissa parantunut, niin edelleen näitä keskeytyksiä nähdään. Alonso käytti hyvin tuon sauman edukseen ja otti Vetteliä kiinni. Molemmat Mersut myös lähestyvät kärkeä, mutta edelleen matkaa on. Hamiltonia varmasti harmittaa, koska voitolla olisi saanut hyvin kiinni kärkeä.

Sitten nämä rengasrikot. Mitä tähän nyt sitten sanoisi. Kaikki kisan neljä rengasrikkoa olisivat voineet aiheuttaa paljon pahempaakin jälkeä, mutta tällä kertaa onneksi pahimmilta onnettomuuksilta vältyttiin. Toivottavasti asia saadaan kuntoon ennen ensi viikonlopun Saksan GP:tä, eikä tällaisia tilanteita enään nähdä.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
F1-atlaksen puolella joku käyttäjä kirjoitteli, että Johnny Herbert pitää Räikkösen diiliä Red Bullille jo varmana ja se on tehty. Lähteenä olisi Lotuksen työntekijöitä ja he eivät vaan olisi pystyneet pitämään Kimistä kiinni.

En tiedä onko jossain lähetyksessä näin sanonut vai missä, mutta itse en ainakaan löytänyt mitään juttua tästä. Todennäköisesti elokuulle saakka saadaan kuitenkin odotella uutisia tästä.

Jos toteutuu, niin milloinkohan viimeksi on ollut jollain tallilla ns. tähtiparivaljakko kuskeina. Saadaan mennä varmaan aika kauas.

E: Niin en lue Hamilton - Button parivaljakkoa tuohon kategoriaan. Jenson on hyvä kuski ja maailmanmestari, mutta ei mielestäni edelleenkään TOP5 kuski F1:ssä.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos tuo Rosbergin liian kova nopeus keltaisten lippujen aikana oli juuri tuo viimeistä varikkokäyntiä edeltävä kierros, niin olisipa jännä nähdä aikavertailuja muihin kuljettajiin... Samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa, tuntui että Vettel väkisin ajatti autonsa tuohon muurin alkuun kun olisi juuri sitä ennen voinut vielä vetää auton nurmikon puolelle. Ilman Safety Caria Kimi olisi mielestäni kyennyt pitämään sijoituksensa, muiden sijat kun olisivat tippuneet renkaanvaihdolla huomattavasti kauemmas kärjestä kuin nyt kun SC tuli.

Sääli ettei Lotus ottanut Kimiä sisään, nyt lopputuloksissa TOP6-autoista Kimi taisi olla ainoa joka ei renkaitaan vaihtanut ja Massakin olisi varmaan tullut ohi jos kisa olisi jatkunut vielä 1-2 kierrosta pidempään. Huono lopputulos muuten hyvästä kisasta. Kimihän otti startissa kolme sijaa, joskin Massa ehti 1. kierroksella ohi. Kisan aikana piti useassa kohti takanaan nopeampiakin kavereita ja myös itse onnistui ohituksissa. Grosjeankin sopivasti blokkasi Alonsoa 2. varikkokäynnin aikana...
 

Falling Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tuo Rosbergin liian kova nopeus keltaisten lippujen aikana oli juuri tuo viimeistä varikkokäyntiä edeltävä kierros, niin olisipa jännä nähdä aikavertailuja muihin kuljettajiin... Samaa mieltä muiden kirjoittajien kanssa, tuntui että Vettel väkisin ajatti autonsa tuohon muurin alkuun kun olisi juuri sitä ennen voinut vielä vetää auton nurmikon puolelle. Ilman Safety Caria Kimi olisi mielestäni kyennyt pitämään sijoituksensa, muiden sijat kun olisivat tippuneet renkaanvaihdolla huomattavasti kauemmas kärjestä kuin nyt kun SC tuli.

Toiselta forumilta luettua, että Rosberg ajoi tuplakeltaisten alla kisan nopeimman sektoriajan. Jo tutun FIA-linjan mukaan tästä ei tullut rangaistusta. Epäilemättä joku pikkutalli olisi saanyt, nyt Mersu on päässyt yliluonnolliseen asemaan.

Vettelin toiminta oli myös hyvin epäurheilijamaista. Hänellä oli aikaa laittaa auto nurmikolle monessa kohtaa, mutta kuin pahainen kakara alkoi kiukutella ja pilaamaan muiden kisaa. Kimi olisi voittanut koko roskan ilman turva-autoa, jos ja kun Rosberg meni varikolle vaurioituneen renkaan vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Vaikka Vettelin auto jäi radalle, niin turva-auto oli tuossa kohtaa kuitenkin ihan turha. Vettelin auto ei ollut mitenkään tiellä tai vaarallisessa paikassa.
 

Giroux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos toteutuu, niin milloinkohan viimeksi on ollut jollain tallilla ns. tähtiparivaljakko kuskeina. Saadaan mennä varmaan aika kauas

Ei tarvitse kuin mennä vuoteen 2007 ja McLarenille.

Lotus sössi mahdollisuutensa pitää Kimi tallissa, viime ja tämän kauden taktiikkapuolen mokat eivät ole ainakaan sellaisia, millä saadaan ykköskuski jäämään talliin. Sama juttu Hamiltonilla, tällä paloi kiinni McLarenin säheltämiseen viime kaudella varikkopysähdyksillä ja taktiikkapuolella muutenkin.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Vaikka Vettelin auto jäi radalle, niin turva-auto oli tuossa kohtaa kuitenkin ihan turha. Vettelin auto ei ollut mitenkään tiellä tai vaarallisessa paikassa.

Aina kun on auto pysähtyneenä valkoisten viivojen sisällä (radalla) niin se pitää poistaa. Tuolla kohdalla ei ollut porttia varikkomuurissa, joten se olisi pitänyt työntää/hinata/nostaa siitä pois jonkun matkan päästä, jolloin radalle olisi tullut pidemmäksi aikaa kalustoa ja ratavirkailijoita, joka taasen pakotti turva-auton radalle. Lisäksi kun taustalla on Kanadan onnettomuus niin varmasti race controllissa haluttiin pelata niin varman päälle kuin olla ja voi.

Sikamainen temppu Vetteliltä häiritä kisaa kun oli mahdollisuus lirutella nurmikolle turvalliseen paikkaan. Voisi nostaa joku asian esille kuljettajakokouksessa...
 

SamSal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vilpas
Ei tarvitse kuin mennä vuoteen 2007 ja McLarenille.

Toki Hamilton/Alonso tiimi on huikea, mutta minun mielestä Hamilton yllätti kaikki Ron Dennisistä alkaen vauhdillaan. Eiköhän MCLarenin alkuperäisenä tarkoituksena ollut ajaa Lewis sisään paineetta 2-kertaisen mestarin tallikaverina.

Pikemmin 2005 MC Laren kaksikko Räikkönen/Montoya oli tälläinen etukäteen ajateltuna huippukuskien tiimi. No Montylla ei oikeen onnistunut mikään. Sääli.

1990 oli Prost/Mansell ja tietenkin Senna/Prost MCLarenilla aiemmat kaudet.

Berger/Alesi Ferrari kaksikon voinee ainakin pitkin hampain laskea samaan kastiin.

Mentiin taas offtopicin puolelle, mutta menköön.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No tuollaiset tähtikaksikot ovat formuloissa enemmän riski kuin mikään varma tae mistään. Vaikka joku 1988 olisi miten hyvä esimerkki päinvastaisesta (McLaren voitti Senna-Prost -kaksikolla yhtä vaille kaikki kisat).

Esimerkiksi Hamiltonin ja Alonson keskinäinen taistelu sai mestaruuden putoamaan Räikköselle ja Ferrarille, vaikka McLaren autona oli sinä vuonna parempi.

Webberin asema on osoittanut, että aina kun Red Bull on ollut tärkeän päätöksen edessä, se on suosinut Vetteliä. Tai vaihtoehtoisesti ollut ratkaisevasti suosimatta Webberiä. Olisi se Räikkösellekin melkoinen leijonanluola vallattavaksi.

Jos Räikkösellä joku osa-alue F1:ssä on edes lievästi kyseenalainen on se tuollainen asemien hankkiminen muulla kuin ajamisella. Isoissa talleissa on aina vaikka mitä kuhinaa ja siellä pitää jokainen mekaanikkokin voittaa puolelleen.

Toisaalta Räikkösen mestaruus tuli Ferrarilla, vaikka koko Ferrari-aika tuntuu olleen hänelle sellaista puolikiusallista edustusten ja muiden suhteen. Eli kyllähän hyvään talliin kannattaa pyrkiä.

--

Toivoa sopii, että näiden tahallaan huonojen renkaiden aikakausi oli tässä. Eiköhän Pirelli saanut tarpeeksi huonoa PR:ää nyt. Vastaavasti kuin Michelin USA:ssa (oliko se 2005?), kun autot jouduttiin vetämään kisasta.

Red Bull ja Mercedes näyttäisivät olevan tällä hetkellä nopeimmat. En laskisi MErcedes-kuljettajiakaan vielä ulos jopa MM-taistosta. Sijoittumalla hyvin ne ainakin syövät paljon jaossa olevista pisteistä, vaikka piste-erot ihan kärkeen ovatkin vielä isoja. Mercedes on kuitenkin jo tallipisteiden kakkonen. Tosin Massan ja Grosjeanin apu pisteiden keruussa on melko vaatimaton Ferrarilla ja Lotuksella...
 

N^Miksu

Jäsen
En usko, että saa. Sehän tarkoittaisi, että Mersu pääsisi kuin koira veräjästä. Tämä olisi kyllä muille talleille oikein muita talleja kohtaan, koska Mersuhan testinsä ovat jo tehneet (tosin ensi kauden renkailla, mutta kuitenkin).

Nyt näyttää siltä, että junnutestit ovat varmuudella muuttumassa rengastesteiksi: BBC Sport - Formula 1: Young driver test altered after Silverstone tyre drama

BBC:n jutusta voi myös poimia tiedon, jonka mukaan Mercedes ei ole testeissä mukana:

An FIA statement said Mercedes, who were banned from the young driver test for using their 2013 car in a Pirelli test in May, had "in the interests of the sport accepted to not participate in the (Silverstone) test"
 
Suosikkijoukkue
KK
Nyt näyttää siltä, että junnutestit ovat varmuudella muuttumassa rengastesteiksi: BBC Sport - Formula 1: Young driver test altered after Silverstone tyre drama

BBC:n jutusta voi myös poimia tiedon, jonka mukaan Mercedes ei ole testeissä mukana:
Tätä minä vähän odottelinkín. Tämä auttaa muita talleja enemmän kuin Mersua testatessaan ensikauden seoksia. Emme kuitenkaan tiedä, vedetäänkö tulevat testipäivät tämän kauden, ensi kauden vai jollain välimallin renkailla. Jos mennään samoilla renkailla joita Mersu käytti, niin silloin Mersu on voittaja tässä, koska he saivat ajaa aivan älyttömästi ja tyhjällä radalla. Nythän siellä kolmen päivän aikana pörisee muutama muukin kuin yksi talli.

Katsellaan ja kuulostellaan.
 

Malla

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS - ei sen enempää
Bottas, Räikkönen ja Sutil eivät kuulu kuljettajayhdistykseen, joten he eivät ehkä ole mukana mahdollisessa boikotissa...
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mersut menee ihan omilla sekunttiluvuillaan tällä hetkellä. Ekoissa vapaissa Hamilton ykkönen, Nico kaksi kymppää perässä ja kolmantena Webber sekunnin jäljessä. Kimi viides 1,2 sekkaa kärjestä. Mielestäni ihan paskapuhetta väittää, että Mersu ei hyötynyt tuosta yli 1000km testistä mitenkään. Miten vitussa se on sen jälkeen kulkenut kuin raketti joka radalla jopa kisassa, ilman että renkaat sulla alle? Nii-i.

Ennustan Räikkösen ja Alonson tippuvan maailmanmestaruustaistosta lähempänä loppukautta, kun samaan aikaan Sebastienin ykköshaastajaksi onkin noussut yllättäen Lewis Hamilton. Joka ei kuitenkaan ole kuin sen vähän päälle 40p perässä Vetteliä.
 

RaitisAna

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Bottas, Räikkönen ja Sutil eivät kuulu kuljettajayhdistykseen, joten he eivät ehkä ole mukana mahdollisessa boikotissa...

Täähän sopisi muuten oikein hyvin, mutta Sutil saattaa olla aika-ajoissa edellä joten Kimin voitto jää varikkotaktiikan varalle. Eikä Bottaksen vauhti taida riittää kuin kolmanneksi joten ainakin kaksoisvoitto jäisi haaveeksi... :)
 

N^Miksu

Jäsen
Harjoitusten pidempien stinttien perusteella Red Bull tulee sunnuntaina olemaan kärjessä, takanaan Ferrari ja Lotus. Mercedes neljäntenä ja tämän jälkeen kohtuullisen kaukana Force India, McLaren, Toro Rosso ja Sauber. Eli ei mitään uutta auringon alla. Tosin Lotuksen stintit olivat lyhyitä, joten heidän tasostaan ei ole varmuutta verrattuna Mercedekseen: German Grand Prix: Friday Practice | intelligentF1

Onko jossain palvelua, josta voisi seurata harjoituksissa ja kisoissa kuskin kierrosaikoja? Virallisella F1-sivustolla oleva palvelu taitaa näyttää vain viimeisen kierroksen ajan, mutta parempi olisi, jos näkisi kuskien kaikki kierrosajat, tai edes 10 viimeistä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tämän aamupäivän harjoituksia en pystynyt katsomaan, mutta eilisten harjoitusten perusteella täytyy sanoa että Red Bullit tulevat olemaan vahvassa vireessä tänä viikonloppuna. Mersut ovat varmaankin sitten siinä erittäin hyvin iskuetäisyydellä, ja tämän jälkeen Lotukset ja Ferrarit. Eiliseltä oli kuitenkin selkeästi havaittavissa, että RB:t ja Mersut ovat ottaneet pienen etumatkan muihin talleihin.

Kohta aika-ajot.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Mitä noi nyt hirnuu Kimin mahdollisuuksista voittoon ihan kuin peli olisi selvä. Paremmat mahdollisuudet Ferrareilla on mielestäni voittoon kuin Räikkösellä. Jotenkin luulen että toi Ferrarin taktiikka tulee olemaan suvereeni. Kun kärki menee renkaiden vaihtoon niin he jäävät uusilla kumeilla lähteneiden Sutileiden ja kumppaneiden taakse ja menettävät paljon aikaa, kun sillä välin Ferrarit paahtaa kovilla renkailla kärjessä ilman hidasteita.
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä noi nyt hirnuu Kimin mahdollisuuksista voittoon ihan kuin peli olisi selvä. Paremmat mahdollisuudet Ferrareilla on mielestäni voittoon kuin Räikkösellä. Jotenkin luulen että toi Ferrarin taktiikka tulee olemaan suvereeni. Kun kärki menee renkaiden vaihtoon niin he jäävät uusilla kumeilla lähteneiden Sutileiden ja kumppaneiden taakse ja menettävät paljon aikaa, kun sillä välin Ferrarit paahtaa kovilla renkailla kärjessä ilman hidasteita.

Tuo kovempi rengas on ollut koko viikonlopun niin paljon hitaampi, että todennäköisempänä vaihtoehtona näen sen, että Ferrarit jämähtää hitaampien taakse samalla kun kärki paukuttaa muilta karkuun. Kärjen tultaessa varikolle, palaavat he erittäin todennäköisesti juuri johonkin Ferrarin perään. Ferrari on pelannut viime aikoina erinomaisesti tätä strategista peliä, mutta nyt veikkaan että tuli jonkinlainen virhearvio tässä kohtaa.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Tuo kovempi rengas on ollut koko viikonlopun niin paljon hitaampi, että todennäköisempänä vaihtoehtona näen sen, että Ferrarit jämähtää hitaampien taakse samalla kun kärki paukuttaa muilta karkuun. Kärjen tultaessa varikolle, palaavat he erittäin todennäköisesti juuri johonkin Ferrarin perään. Ferrari on pelannut viime aikoina erinomaisesti tätä strategista peliä, mutta nyt veikkaan että tuli jonkinlainen virhearvio tässä kohtaa.

No eihän tossa ole kuin yksi ToroRosso, jonka pitäisi olla "hitaampi". Ja ToroRossohan on ollut viime aikoina oikeinkin hyvässä vireessä. Kärki ajaa maksimissaan sen 10 kierosta niin tokkopa he hirveän kauas Ferrareista karkuun ajaisivat. Ferrareilla ei vielä takaa tule kovinkaan potentiaalista uhkaa, koska sekä Hulkenberg ja Button lähtevät myös kovilla.
 

Hönde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Washington Capitals, Real Madrid
Muuten ihan odotettu tulos aika-ajosta, mutta Rosbergin tippuminen viimeisestä osiosta luonnollisesti yllätys. Toki tuo johtui vain siitä, ettei Rosberg lähtenyt enään toisen osion lopussa radalle, vaan luotti siihen että aika riittää. En usko, että Ferrari tulee mitään suurta rengasetua samaan, vaikka kovalla aloittavatkin. Mukava kuitenkin nähdä, että joku uskaltaa tehdä vähän muista poikkeavan taktiikan. Kimiltä hyvä aika-ajo. Pitäisi olla hyvät mahdollisuudet palkintopallille huomenna. Hamilton ja Vettel kuitenkin suurimmat voittajasuosikit.
 

tsajari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins
Kärki ajaa maksimissaan sen 10 kierosta niin tokkopa he hirveän kauas Ferrareista karkuun ajaisivat. Ferrareilla ei vielä takaa tule kovinkaan potentiaalista uhkaa, koska sekä Hulkenberg ja Button lähtevät myös kovilla.

Eikö lähes tuliterät pehmeät kumit kestä kuin 10 kierrosta?

Jos Vettel & Hamilton paalulta paukuttaa heti alusta lähtien vähintään ~1s kovempia kierrosaikoja kuin Ferrarit - jota pidän ihan ehdottomana miniminä - niin eipä sieltä ole enää taktiikoilla asiaa voittoon. Se on kuitenkin niin suuri etu ajaa kilpaa ilman, että edessä on jarruttelevia autoja. Lotuksetkin voivat jarruttaa Ferrareiden menoa jos koittavat jälleen hyötyä jotain tuosta ns. rengasedusta.

Vaikka ensimmäisen varikkopysähdyksen kohdalla Ferrarit pääsisivätkin kärkipaikalle, tai edes sen tuntumaan, se tulisi olemaan vain hetkellistä, sillä RedBull, Mercedes ja toivottavasti Lotus tulevat uusilla pehmeillä kumeilla lentämällä ohitse. Kuten Kimille kävi viime kisan lopussa.'

Sanoisin, että niin monta kertaa Ferrarin toimineet taktikot tulevat tässä kisassa kohtaamaan ison pettymyksen. Podiumille tuolta voidaan ajaa onnistuneella ajolla "helposti", mutta voittoon asti ei tällä kertaa riitä. Ei niin millään.
 

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Eikö lähes tuliterät pehmeät kumit kestä kuin 10 kierrosta?

Jos Vettel & Hamilton paalulta paukuttaa heti alusta lähtien vähintään ~1s kovempia kierrosaikoja kuin Ferrarit - jota pidän ihan ehdottomana miniminä - niin eipä sieltä ole enää taktiikoilla asiaa voittoon. Se on kuitenkin niin suuri etu ajaa kilpaa ilman, että edessä on jarruttelevia autoja. Lotuksetkin voivat jarruttaa Ferrareiden menoa jos koittavat jälleen hyötyä jotain tuosta ns. rengasedusta.

Vaikka ensimmäisen varikkopysähdyksen kohdalla Ferrarit pääsisivätkin kärkipaikalle, tai edes sen tuntumaan, se tulisi olemaan vain hetkellistä, sillä RedBull, Mercedes ja toivottavasti Lotus tulevat uusilla pehmeillä kumeilla lentämällä ohitse. Kuten Kimille kävi viime kisan lopussa.'

Sanoisin, että niin monta kertaa Ferrarin toimineet taktikot tulevat tässä kisassa kohtaamaan ison pettymyksen. Podiumille tuolta voidaan ajaa onnistuneella ajolla "helposti", mutta voittoon asti ei tällä kertaa riitä. Ei niin millään.

Sanoinkin että paremmat mahdollisuudet Ferrareilla on voittoon kuin Räikkösellä. Eli en tarkoittanut että Ferrarit olisivat huomenna suuria voittajasuosikkeja.

Ja ton boldattuun kohtaan niin aika ihme veto se olisi että Mersut ja muut laittaisivat uudestaan pehmeät alle. Eivätköhän he ota ne kovat renkaat käyttöön. Kovat renkaat vielä kestävät aika pitkään tolla radalla, joten uusien kovien hyöty suhteessa vähän käytettyihin koviin ei ole kovinkaan merkittävä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös