Formula 1 – kausi 2008

  • 367 372
  • 2 737

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tallipisteitä jaettaisiin, kuskeille pelkkiä mitaleita.

Jos tällä kaudella olisi ollut mitalit jaossa, niin mitalitaulukko olisi näyttänyt tältä:
vasemmalta oikealle; sijoitus, kuljettaja, voitot, 2. sijat, 3. sijat ja suluissa toteutunut sijoitus. Mestari olisi Massa, suurin sijoituksen nostaja Rosberg ja suurin putoaja Trulli. Muuten muutokset olisivat olleet melko pieniä. Webber ajoi viime kaudella 21 pinnaa (oli 15.), muttei päässyt kertaakaan palkintopallille. Väärin ajettuja pinnoja, sorry.


HTML:
	        1.	2.	3.
1. Massa	6	2	2     (2.)
2. Hamilton	5	2	3     (1.)
3. Räikkönen	2	2	5     (3.)
4. Alonso	2	1	-     (5.)
5. Kubica	1	3	3     (4.)
6. Kovalainen	1	1	1     (7.)
7. Vettel	1	-	-     (8.)
8. Heidfeld	-	4	-     (6.)
9. Rosberg	-	1	1     (13.)
10. Glock	-	1	-     (10.)
11. Piquet     -	1	-     (12.)
12. Barrichello	-	-	1     (14.)
13. Trulli	-       -	1     (9.)
14. Couldthard	-	-	1     (16.)

Tuo koodi on ihan keturallaan, joten ei kannattane lainata sitä.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Eikö kaikista paras ratkaisu olisi kumminkin ollut ratkaista tulevaisuudessakin mestaruudet pisteillä, tosin voittoja korostaen. Esim 10p voittajalle ja 6p toiseksi tulleelle? Kyllä vaan tuntuu, että kun saisi olla joku urheilumoguli pari päivää niin muuttaisin säännöt joka lajissa mikä minua kiinnostaa niin "oikeiksi". SM-liigassa ja F1:ssä on kyllä aina näitä ihmesääntöjä mitä sitten vatkataan suuntaan ja toiseen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö kaikista paras ratkaisu olisi kumminkin ollut ratkaista tulevaisuudessakin mestaruudet pisteillä, tosin voittoja korostaen. Esim 10p voittajalle ja 6p toiseksi tulleelle?
Tässä onkin se ongelma, että miten sitten jaettaisiin pisteet lopuille. Veikkaan, että 8 parasta saa jatkossakin pisteitä ja mielestäni se on vain hyvä ja tuo uusia talleja ja kuljettajia pisteille, kuin kuuden parhaan systeemi. Siellä kuitenkin on Ferrari, McLaren, BMW-Sauber ja Renault joiden takaa olisi vaikea nousta pisteille ilman kunnon tapahtumia radalla.
Myös voittajan pistemäärän lisääminen yli 10 pisteeseen on ehkä vaikea ajatus, koska on aina tunnettu juuri se fakta, että voittaja saa sen 10 pistettä tasan eikä vaikkapa 25 kuten joissakin lajeissa.

Kunhan Bernien ehdotus ei mene läpi.
 

Quagmire

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS, SoJy
Onhan tuo nyt ihan naurettava idea. Eihän sitä hiihdossakaan maailmancupia voita se urheilija, joka on eniten kultamitaleja kerännyt. Vaan pisteillä ne sijoitukset lopulta ratkaistaan.

Olisihan se aika koomista avata teksti-tv ja nähdä otsikko:
"Hamiltonille kultaa, Kimi pronssilla"

Noh en tiedä onko tällä Bernillä isoin kikkeli vai mikä on, mutta aika hyvin yleensä saa oman tahtonsa läpi. Vanha patu prkl.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos tällä kaudella olisi ollut mitalit jaossa, niin mitalitaulukko olisi näyttänyt tältä:
vasemmalta oikealle; sijoitus, kuljettaja, voitot, 2. sijat, 3. sijat ja suluissa toteutunut sijoitus. Mestari olisi Massa

Niin tilastoissahan Massalla on viime kaudelta eniten voittoja. Mutta täytyy muistaa, että Massa sai Belgian voiton täysin lahjana kabineteissa Hamiltonilta. Hamilton ajoi siis todellisuudessa voittajana maaliin 6 kertaa ja Massa 5 kertaa. Jos tämä systeemi olisi ollut tällä kaudella käytössä, niin mestaruuden kohtalo olisikin ratkenut kabinettipäätöksellä. Noh, onneksi ei ollut.

Mutta mielenkiintoista nähdä, saako Ecclestone nujittua ideansa läpi. On nimittäin syytä olla aika huolestunut, jos Bernie saa tuosta vain lyötyä ideansa läpi. Pelottaa jo nyt ajatella, että mitä se Bernie mahtaa seuraavaksi keksiä?
 

AbeL

Jäsen
Suosikkijoukkue
St, LFC, SCH
Myös voittajan pistemäärän lisääminen yli 10 pisteeseen on ehkä vaikea ajatus, koska on aina tunnettu juuri se fakta, että voittaja saa sen 10 pistettä tasan eikä vaikkapa 25 kuten joissakin lajeissa.

Valikoivalla muistilla voi sanoa aina, mutta itseasiassa 10 pistettä voitosta oli jaossa ekan kerran vasta kaudella 1991.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Valikoivalla muistilla voi sanoa aina, mutta itseasiassa 10 pistettä voitosta oli jaossa ekan kerran vasta kaudella 1991.

Ja ainakin omalla kohdallani on kyllä helvetin paljon helpompaa tottua siihen voittajalle annettavaan 12 pisteeseen kuin johonkin perseestä revittyyn mitalijärjestelmään.
 

Rankaisija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago,KäRpät
Lewis ajaa niin kovaa, että hän tulee aina tekemään virheitä

Mika Häkkisen mielestä Lewis Hamiltonilla on mahdollisuudet nousta kaikkien aikojen parhaaksi F1-kuskiksi.

- Lewis Hamilton ajaa niin kovaa, että hän tulee aina tekemään virheitä. Ajamalla sillä tavalla mikään ei ole mahdotonta. Uskokaa minua, tämä kaveri on loistava. Hän on nuori, hän on loistavassa tallissa ja hän on osoittanut omistautumista tallille jo pitkään, Mika Häkkinen kehuu timesonline.co.uk-sivustolla.

- Lewis on todella lahjakas ja mikä parasta, hän on loistava kaveri ja hieno persoona. Hänestä tulee loistava roolimalli nuorille ympäri maailmaa. En usko, että löydät parempaa kaveria mistään. Hän on loistavassa fyysisessä kunnossa, joten häneltä löytyy energiaa ajaa huipulla pitkään, Häkkinen sanoo.

Häkkisen mielestä Hamiltonilla on mahdollisuudet yltää Michael Schumacherin tasolla ja jopa ohi. Schumi voitti urallaan uskomattomat seitsemän maailmanmestaruutta.

- En näe mitään syytä, miksi hänestä ei voisi tulla kaikkien aikojen parasta. Hän on vasta toista vuotta formula ykkösissä, ja se on todella painostava ympäristö. Mutta hän kestää sen. Hän voi olla paras kaikista.

lähde: http://www.iltalehti.fi/formulat/200812048702822_fo.shtml
 
Suosikkijoukkue
HIFK
http://www.urheiluviikko.net/bbc-honda-jattaa-f1-sarjan/22036/

BBC:n mukaan Honda jättää formulat.
Mielenkiintoinen uutinen etenkin, jos ostajia ei ala löytymään. Ecclestonehan "sopimuksessahan" lukee, että jokaisessa kisassa on vähintään 20 autoa mukana, joten saa nähdä miten tulisi käymään.

Ihmettelen kyllä sitäkin, kun FIA ja Bernie pyytävät, niin kovia summia pelkästään osallistumismaksuina kaikilta talleilta ja kieltävät ostoautot eli sen, että heikompi talli voisi ostaa esimerkiksi toisen tallin auton runkoja jne.
Tätä tahtia siellä pyörii kohta Ferrari, Mclaren ja pari muuta.

Huhujen mukaan BMW-Sauberin suuri sponsori Credit Suissekin olisi luopumassa tallin tukemisesta, koska tekee niin kovaa tappiota. Alkaa olemaa rahat tiukilla kohta talleilla.
 

Lexaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Juventus
Jos Brawn jäisi Hondan lopetettua ilman työtä, niin kelpaa avosylin takaisin Ferrarille hoitamaan kisataktiikoiden laatimista, se oli viime kaudella Ferrarin yksi suurista puutteista, ettei osattu laatia kunnon kisastrategiaa. Mutta harmi, että tallit vähenee. Kohta tosiaan on turha katsoa kisoja kun Hamilton ajaa yksinään.
 

Niksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tiedät sen paremmin. Vai tiedätkö sittenkään?

trap

Jäsen
Tuli kieltämättä vähän puskista, mutta ei toi nyt mikään suuri menetys Formula 1:lle ole. Tietty harmi, että Brawnin aloittama pidemmän tähtäimen projekti kaatui tällä tavalla.

Toivottavasti Hondalle löytyisi kuitenkin joku ostaja, että lähtöruudukkoon saataisiin edes se 20 autoa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli kieltämättä vähän puskista, mutta ei toi nyt mikään suuri menetys Formula 1:lle ole. Tietty harmi, että Brawnin aloittama pidemmän tähtäimen projekti kaatui tällä tavalla.

Tallit alkaa käydä sen verran vähiin että mikä tahansa talli on suuri menetys F1:lle, varsinkin jos ostajaa ei löydy. Ja kyllähän Honda perinteikkäänä F1-toimijana ja suurena autonvalmistajana on menetys F1:lle vaikka menestys ei olekaan ollut isoa, koska Hondan vetäytyminen on tavallaan imagotappio F1:lle ja saattaa laukaista suuremmankin "joukkopaon". Esim. Toyota ilmeisesti on jo harkinnut samaa ratkaisua, ja ihan varmasti muutkin tallit tutkivat maailman taloustilannetta tarkasti ja miettivät päätöksiään. Esim. Williamsin talous kai on ollut jo vuosikausia aika tiukoilla ja tuskin tämä tilanne sitä yhtään parantaakaan. Ja mitä tapahtuu Force Indialle jonka taloudellinen tilanne ilmeisesti on myös tiukahko ja ostajaa etsitään. Myytävänä taitaa olla myös Toro Rosso, sitä enteilee se että Red Bull osti Bergerin ulos.

Toisaalta iso "joukkopako" F1:stä saattaisi jopa jollain tavalla tervehdyttää koko touhua ja käynnistää jopa "uuden F1:n" joka toimisi terveemmällä pohjalla. Onhan nuo tallien kulut kasvaneet ihan käsittämättömän suuriksi ja muutenkin tuntuu että nuo Bernien poukkoilevat ja ihmeelliset ideat eivät ole viemässä lajia ainakaan parempaan suuntaan.
 

Jeda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Ykkösten viehätys piilee ainakin minusta suurelta osalta siinä, että siellä tehdään kaikki viimeistä teknologiaa hyödyntäen, kuluista piittaamatta. Jokamiesluokka on jo olemassa. Jos lama äityy tarpeeksi pahaksi niin painettakoon ykkösiä sitten jokkiksen säännöillä ja vehkeillä. Vieläköhän jengi jaksaisi valvoa yötä myöden kisoja jännäten?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainakin Jokkis on viihdyttävää ja mielenkiintoista nyky-F1:een verrattuna... Vaan ei F1:n nyt noin äärimmäisyyksiin tarvitse mennä mutta jonkinlaista kulujen karsimista on pakko tapahtua koska nyt ne on jo karanneet käsistä ja tätä menoa talleja tulee kaatumaan useampi kuin yksi. Ehkä sen kulujen karsimisen voisi aloittaa itse organisaation puolelta, ettei tallien tarvitsisi maksaa niin järjettömiä osallistumismaksuja ja kynnysrahoja. Ja kyllä F1:stä on mahdollisuus karsia kallista teknologiaa ilman että luokka muuttuu vielä "jokkikseksi".
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ainakin Jokkis on viihdyttävää ja mielenkiintoista nyky-F1:een verrattuna... Vaan ei F1:n nyt noin äärimmäisyyksiin tarvitse mennä mutta jonkinlaista kulujen karsimista on pakko tapahtua koska nyt ne on jo karanneet käsistä ja tätä menoa talleja tulee kaatumaan useampi kuin yksi. Ehkä sen kulujen karsimisen voisi aloittaa itse organisaation puolelta, ettei tallien tarvitsisi maksaa niin järjettömiä osallistumismaksuja ja kynnysrahoja. Ja kyllä F1:stä on mahdollisuus karsia kallista teknologiaa ilman että luokka muuttuu vielä "jokkikseksi".
Juuri näin. Käsitykseni mukaan mr. Ecclestone kerää myös kaiken tv-rahan itselleen omiin taskuihin. Näistäkin voisi jakaa varmasti talleille edes jonkinlaista pottia.
Muutama vuosi sitten F1 oli vielä se sarja, jossa oli uusin teknologia ja tiede mukana, mutta nyt oikeastaan pakotetaan tallit tekemään autoista parannettuja/päivitettyjä versioita 10 vuoden takaisiin formuloihin.

Pahalta nyt vaikuttaa, kun muutama muukin talli on puhunut, että miettii vakavasti jatkoaan sarjassa.
 

trap

Jäsen
Joo, kyllähän kulut on lähtenee käsistä mutta onhan se vähän huvittavaa, että niitä yritetään laittaa kuriin vain tallien kustannuksella ja niin, että itse Ecclestonen rahavirrat pysyvät samanlaisina. Onhan tässä viimeisten vuosien aikana nähty ties minkälaista "kulujen karsimista", mutta loppupeleissä talleilla on palanut käytännössä vaan enemmän rahaa. Muistaakseni esim. V8-koneiden eteen paloi hirveästi rahaa kun autoihin piti tehdä muutoksia. Sama varmasti tänä vuonna, kun kauden aikana on täytynyt kehittää 2008-autoa jatkuvasti, mutta samalla panostaa helvetisti, jotta ensi vuoden autosta saadaan täysin uusilla säännöillä mahdollisimman hyvä.

Kisojakin viedään jatkuvasti jonnekin öljyvaltioihin, koska nämä pystyvät maksamaan enemmän Ecclestonelle kisaoikeuksista, mutta samalla F1 näyttää persettä perinteisille kilpailupaikoille, ja kyllähän tuo varmasti tallienkin kuluja jonkin verran lisää. Tehtaat kun on Euroopassa, mutta kalustoa pitää rahdata jatkuvasti eri suuntiin.

Yksi rahaa säästävä keino voisi olla testaaminen lisärajoittaminen. Talvella saisi testata vain muutamalla tietyllä radalla, ja kisakaudella saisi testata vain kisaviikonloppujen yhteydessä. Esimerkiksi kisaa edeltävänä keskiviikkona, torstaina ja perjantaina voisi olla rajattomasti testiaikaa (tai vaikka esim. kuusi tuntia). Tässäkin varmasti säästyisi hyvin rahaa, kun kalustoa ei tarvitsisi erikseen siirtää testiradoille.

Ja lisätään vielä, että toi testirajoitusidea oli kyllä osittain lähtöisin Ecclestonelta, mutta jalostin sitä hieman. Bernie siis ehdotti jokunen viikko sitten, että talvella olisi vain yksi rata missä saisi testata, ja kisakaudella se olisi kiellettyä. Tosin vähän kuten tuossa esittelemässäni mallissa, Bernien ehdotuksessa kisapaikalle saisi jäädä pariksi päiväksi testaamaan GP:n jälkeen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kyllähän kulut on lähtenee käsistä mutta onhan se vähän huvittavaa, että niitä yritetään laittaa kuriin vain tallien kustannuksella ja niin, että itse Ecclestonen rahavirrat pysyvät samanlaisina. Onhan tässä viimeisten vuosien aikana nähty ties minkälaista "kulujen karsimista", mutta loppupeleissä talleilla on palanut käytännössä vaan enemmän rahaa.

Juuri näin. Bernien politiikka on liian poukkoilevaa, sääntöjä muutellaan jatkuvasti mukamas kustannusten karsimiseksi mutta Bernien organisaation vetäisemä siivu rahapotista on taitanut vaan kasvaa koko ajan. Jos pystyttäisiin luomaan järkevät säännöt autojen rakentamiseen ja jäädyttämään ne riittävän pitkäksi aikaa niin sillä pystyttäisiin todennäköisesti parhaiten vaikuttamaan kuluihin. Nyt tuntuu että Bernie vaan puuhastelee koko ajan jotain typeriä mitali-ideoita ja vie koko ajan lajia väärään suuntaan. Ainakin vaikuttaa että tallit ja Bernie olisivat molemmat viemässä lajia eri suuntiin (esim. tämä uusi moottorisääntö jossa kaikki käyttäisivät samaa myllyä). Siksi sanoinkin tuossa aiemmin että tallien vetäytyminen ja uuden sarjan luominen tämän mädältä vaikuttavan nykysarjan tilalle ei välttämättä olisikaan ihan paska ratkaisu.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Itse kun olen tälläinen F1-historiafriikki niin Hondan ulostautuminen sarjasta on huono juttu. Legendaarinen moottoritoimittaja taisi tulla ykkösiin omana tallina 60-luvulla ja teki tuolloin minusta varsin hienot RA-271, RA-272 ja RA-300-mallit. 80- ja 90-luvulla tehtaan koneille voitettiin kisoja ja mestaruuksia. Ehkäpä viime vuodet tai viimeinen vuosikymmen oli heikointa aikaa huolimatta kovista tavoitteista ja panostuksesta kun voittoja tuli vain yksi ja podiumillakin vain yksittäisi kertoja.

Jos suuren autotehtaan tukema tiimi joutuu jättämään sarjan niin viimeistään nyt olisi mietittävä mihin F1 on menossa. Bernien yksinvalta ja ahneus on minusta ainakin huono juttu sarjalle. Ehkä olisi aika jo muuttaa toimintatapoja ja pysähtyä miettimään missä mennään. Kuinka yksityistallit pystyvät kilpailemaan nykyisellään menestyksekkäästi? Autotehtaita tuskin on tulossa mukaan ja voi olla mahdollista, että lähtöruudukon koko pienenee vielä tästäkin. Jälkikäteen voi viisastella, että ostoautojen kieltäminen voi nyt iskeä takaisin melko pahasti. Silloin olisi ollut mahdollisuus nostaa automäärää muutamilla (ehkä jopa 5-6 autoa lisää). Nyt väkisin junailtavat kaikille samat moottorit jne. säästöhommat on vähän paskan pyyhkimistä kun on jo housussa. Ostoautoilla kilpailu olisi säilynyt pienemmillä kustannuksilla. Esim. testaamista olisi voitu siirtää enemmän kisaviikonlopuille kun saadaan enemmän dataa useasta autosta. Noh, jälkiviisaus on aina osittain turhaa mutta mielenkiintoisia aikoja eletään.

F1:sen hienous ja ongelma on prototyyppiluokkan oleminen. Kaikki high tech, nopeus, aerodynamiikka jne kiehtoo faneja ja erottaa sen muista mutta maksaa liikaa. Jos taasen aletaan pudottamaan kalliita osia ja teknologiaa pois niin vetovoima ykkösluokkana hiipuu. Jos jäädytetään kallista kehitystyötä niin sekin heikentää sarjan hankkimaa imagoa ja luonnetta. Lisäksi nykyisin kehitystyö on hidastunut ja vaikeutunut. Autot olivat viime kaudella sääntöjen puitteissa jo liian hyviä eikä vauhtia tahtonut löytyä mistään enää. Ennen pystyi pienilläkin oivalluksilla nopeuttamaan autoa sekunnilla kierroksella ja tämä osittain piti pienet tallit mukana kun "kuka vain" pystyi rakentamaan voittaja-auton. Nyt se ei onnistukaan ilman vuosien kehitystyötä.

Ehkä osallistumiskynnyksen ja sitä kautta riskien pitäisi madaltua, jotta sarjaan saataisiin lisää kalustoa. Kalliit osallitumismaksut, vaatimus tehdä ja kehittää itse kalliit autot ja isojen tehtaiden rämpiminen ei varmasti houkuttele ketään kokeilemaan siipiään formuloissa. Ostoautot mahdollisiksi, yksityistallien toiminnan helpottaminen esim. poistamalla kalliit maksut ja villillä kortilla osallistumisen mahdollisuus jne. voisi houkutella joitain yrittäjiä mukaan.

Sama homma on tapahtumassa moottoripyören ja MotoGP:n puolella. Enää vain isot tehtaat pystyvät kilpailemaan ja vastaavasti halvemmat tuotantopyöriin perustuvat sarjat kukoistavat lähtöruudut täynnä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kyllähän tuo Hondan lopettaminen oli aikamoinen yllätys. Honda oli kuitenkin kehitellyt jo pidemmän aikaa ensi kauden autoa ja tallilla olisi ollut Brawnin mukaan myös hyvät mahdollisuudet menestyä tulevalla kaudella.

Toisaalta Hondan vetäytymisen formuloista kyllä ymmärtää tämän hetkisessä taloustilanteessa. Kuluja on piennettävä ja ensimmäisenä leikkaukset kohdistuvat F1-toimintaan, josta ei varmasti ole yhtiölle hyötyä kuin markinnoinnissa. Eikä markkinointikaan toteudu parhaalla mahdollisella tavalla, kun talli heiluu häntäpäässä. Siinä suhteessa tietysti huvittavaa, että toiminta loppuu juuri silloin, kun menestystä olisi taas pitkän tauon jälkeen luvassa.

Joka tapauksessa F1-tallin pyörittäminen ei ole ihan halpaa leikkiä, joten voi hyvinkin olla, että tässä nykyisessä taloustilanteessa useampikin talli päättää lyödä hanskat tiskiin. Perinteinen Williams lienee aika heikoilla jäillä jo tällä hetkellä, sillä takaa ei löydy enää suurta autonvalmistaja. Pikkutalleista Toro Rosso on kytköksissä Ferrariin ja Force India tulevasta kaudesta lähtien Mäcciin, mutta kovin luottavainen en olisi näidenkään tallien jatkosta tulevaisuudessa.

Se voikin olla, että parin vuoden päästä kuninkuusluokassa ei ole kuin 5 tallia, Ferrari, Mäcci, Rellu, BMW ja Red Bull. Jotain täytyisi siis tehdä ja nopeasti. Mutta ainakin Ecclestone on tilanteesta aivan yhtä pihalla kuin aina ennenkin.

Mosley ymmärtää sentään kulujen karanneen käsistä, mutta mitään konkreettista ehdotusta kulujen supistamiseksi ei tunnu olevan. F1-tallithan olivat pari vuotta sitten perustamassa oman sarjan, mutta mitäköhän noille kaavailuille sitten mahtoi lopulta käydä? Tallien oma sarja olisi ainakin siinä suhteessa hyvä, että Ecclestone ja FIA saataisiin pois säätämästä ja päätökset tehtäisiin tallien etujen mukaisesti.
 

Bo'er

Jäsen
Tallien oma sarja olisi ainakin siinä suhteessa hyvä, että Ecclestone ja FIA saataisiin pois säätämästä ja päätökset tehtäisiin tallien etujen mukaisesti.

Ongelma ei ole pelkästään tallien. Länsimaiset kisajärjestäjät ovat jo nyt erittäin ahtailla ja monet tekevät miljoonatappioita. Ongelmana ovat Ecclestonen järkyttävät "järjestelyoikeudet", jotka suoraan näkyvät lippujenkin hinnoissa. Mitenköhän Bernie reagoi, mahtaakohan maksuihin tulla alennuksia, tuskin?

Uskon, että ensi kaudella katsomot ammottovat Euroopassa tyhjyyttään. Moni varmaan jättää 150€:n päivälipun ostamatta ja säästää, kuten nyt tapana on. Se taas tietää monille järjestäjille lisää tappioita -> konkursseja. Ranskassa ja Kanadassa varmaan huokaistaan helpotuksesta, ettei ensi kaudella täydy kisaa järjestää...
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Se voikin olla, että parin vuoden päästä kuninkuusluokassa ei ole kuin 5 tallia, Ferrari, Mäcci, Rellu, BMW ja Red Bull. Jotain täytyisi siis tehdä ja nopeasti.
Jos näin olisi, että talleja olisi vaikkapa tuo viisi, niin olisi ehkä syytä ottaa käyttöön kolmosautot? Eli jokainen talli ajatuttaisi kisoissa kolmea autoa. Eriasia sitten kuinka kallista ja hankalaa se kehitys olisi pitää kolme kilpailukykyistä autoa kehissä.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.86
  • 3.80
  • 3.80
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös