FIFA-sarja

  • 311 669
  • 1 319

lake79

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi, Pahalampi.
Kuinkakos moni tätä vielä pelaa? Itse jätin tänä vuonna FUT:n ja olo on kuin olisi parantunut jostain hiton addiktiosta. Nyt sitten mennään "Ilveksellä" Manager Modea, kun tuonne voi ihan editoida nimet pelaajille ja tehdä edes Ilvestä muistuttavan peliasun. Pelottaa vain nuo kaksi raportoitua pelin tappavaa bugia, joista toinen pistää nuorten pelaajien kehityksen alaspäin toisella kaudella ja toinen korruptoi koko tallennuksen. Toivottavasti nuo on jo korjattu, mutta koska EA, niin en hengitystäni pidä että olisi.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kuinkakos moni tätä vielä pelaa?

Mulla murtui sormi melkein heti kun pelin sain käsiin, joten vähälle on toistaiseksi jäänyt. Alkuun pelailin manager modea legendary vaikeusasteella, mutta 6 minuutin jaksoilla pelit päättyi 9-6. Vähän kokeilin sitten slidereita ja meni parempaan päin, mutta henkilökohtainen loukki sitten lopetti pelit vähäksi aikaa.

Tykkään vetää pelkästään manager modea ja nyt Gerrardin potkut innoitti siihen, että voisin aloittaa Villalla careerin ja nostaa heidät europeleihin. Materiaali on jo nyt fifassa heillä laadukas, joten muutamalla hankinnalla päästään haastamaan top4 sijoista. Toivottavasti saan gameplayn säädettyä semmoiseksi mikä miellyttää, sillä alkuunsa puolustaminen ollut liian vaikeaa ja hyökkääminen liian helppoa. Vastaavanlaisia ongelmia en oo edellisissä fifoissa huomannut, vaikka joka peli ollut FIFA16:sta lähtien.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
MM22-moodi hauska lisä, paitsi että tuli vastaan eka bugi: Brasilia-Serbia, vaihdoin Serbialle punaiset paidat, niin Brasilian joukkueelle ja myös faneille vaihtui Argentiinan pelipaidat.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Pienen breikin jälkeen pelaaminen jatkunut ja player career on se oma juttu.

Tästä pelimuodosta saa oikeasti hyvän ja haastavan kun malttaa säätää edes vähän. Edellisellä sivulla näistä puhuin, mutta nyttemmin on meinannut muuttua ultimatellakin sellaiseksi että pelaajan saa halutessaan yhden kauden aikana 80-82 ovr.

Mutta.

Itse lähdin entistä röyhkeämmin säätämään isompien seurojen pelaajien kokonaisuudet kovalle tasolle. Eli ne kovemmat ovat 90-99 tasoa. Tämä ei luonnollisesti häiritse pelaajauraa kun olet vain itsesi.

Sen sijaan alkaa olemaan melkoinen reality check kun heität PSV:n riveissä 18 vuotiaana kovan kauden(36+10) tehoilla ja Arsenal tarjosi diilin.

Siitä sitten leijuen Arsuun ja Valioliiga muistutti strikeriani todellisuudesta. Aivan eri tason liiga ja mikään aiemmin toiminut ei ollut läpihuutojuttu. Tätä. Hain.

Pelaajan kehitystä voit myös määrittää itse, eli sinun ei ole mikään pakko pumpata pelaajaa koko ajan kovemmaksi. Ja tietty aloittaessa voit päättää oletko syntynyt väliltä -97 ja -04.

Ainoa miinus on tuo että pelaajan pituutta sekä painoa voi säätää. Ymmärrän että noin halutaan helpottaa peliä joillekin että sen nopeuden saa kovaksi. Tuo nopeus on pelin kikka, mutta jopa heikkoluontoinen sortuja voi googlettaa sliderit riittävän kovaksi.

En ole mikään asiantuntija, mutta itselläni sekä tekoälyllä on nopeus 0 ja kiihtyvyys 41 slidereissa. Myöskin "puolustuslinjat" ovat näissä slidereissa niin ettei siellä sooloilla yhtään ylimääräistä. Pitää tietää mitä tekee jos hyökkää suoraan sekä nopeasti. Ja samaten jos meinaa pidempää pyöritystä hakea.

Shot errori tekoälyllä 50 nurkille ja itsellä 70 nurkille. Mutta nämä sliderit löytää ihan googlettamalla ja jokainen löytää mieleisen taatusti.

Vähän sekava vuodatus, mutta oman pelaajauran saa kiinnostavaksi sekä haastavaksi varsin helpolla säädöllä.

PS. Valioliigaan jo ennen urani alkua heitin Gakpon Manuun ja Nkunkun Chelseaan. Toteutuu tai ei. Rolle sitten sinne minne kuuluukin.
 
Viimeksi muokattu:

Lösönen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arizona Coyotes
FIFA:lla on tuo Companion appi jolla pystyy ilmeisesti hoitamaan FUT-hommia niin tulipahan mieleen vain että miksi ihmeessä samalla sovelluksella ei voi pelata myös career modea managerina? Sehän on aika pitkälti simuloimista, pelaajien hankkimista ja kokoonpanojen säätämistä. Muistaakseni NHL:ssä on ainakin joskus pystynyt pelaamaan Franchise modea pelaamaan kännykkäsovelluksella.

Nyt voi ainoastaan miettiä miten hienoa olisi pelata career modea työmatkalla tai junassa. Mutta tämänkin ominaisuuden puuttumiseen on vain yksi syy: FUT. EA haluaa panostaa näihin korttirahastuksiin niin paljon että muut pelimuodot jäävät sivuhuomiolle. Olen vihannut FUT:ia ja HUT:ia alusta asti ja vihani niitä kohtaan kasvaa joka kerta kun muita pelimuotoja laiminlyödään niiden takia.
 

Kuntz

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Aloittelin FIFA22 manager careerin ps4:lla sirasloman ratoksi ja koukkuunhan sitä jäätiin. Olen ihan satunnainen pelaaja ja tuskin olisin peliä edes itse ostanut. Tuo sattui kuitenkin olemaan plussapeleissä ilmaiseksi joku aika sitten.

Tavoitteena on nostaa Fulham Valioliigaan ja kasailla muutamassa vuodessa kokoonpano jolla voisi haastaa Englannin suuret. Pelaan pelit itse. Aloitin professional-tasolla, mutta alle 10 pelin jälkeen nostin vaikeusastetta world classiin, jotta joskus tulisi turpiinkin. N. 10 peliä tuntui hyvältä. Ainoa tappio tuli tiukan matsin päätteeksi uutta sarjakärkeä vastaan. Tämän jälkeen tulikin joltain häntäpään jengiltä 4-0 pataan ja pari seuraavaakin peliä alkoi niin, että vastustaja siirtyi n. puolessa tunnissa parin tai kolmen maalin johtoon. Mun vahvistettu puolustus katsoi maalit lähinnä vierestä, kun AI yhtäkkiä pelasi kuin steroideissa. Eipä siinä paljoa pysty yksin tekemään kun vastustaja pätkii änärimäisillä syöttöketjuilla pakiston hajalle. Parasta oli matsi sarjan vähiten maaleja päästänyttä jengiä vastaan. Sieltä se niiden todella puolustavan formaation ainoa yksinäinen kärki juoksi yhdellä pystysyötöllä koko mun roskan läpi vissiin kolme kertaa samalla puoliajalla. Oli pakko käydä tarkistamassa että onko joku nostanut vaikeustasoa, mutta ei sentään.

Myönnän että hermot meni ja pari peliä aloitin restartilla uusiksi, ettei tavoitteeksi kirjattu mestaruus karkaisi täysin ulottumattomiin. Siis toki välillä pitää toki hävitäkin, mutta meni pasmat sekaisin kun yhtäkkiä ei ollutkaan yhtään mitään palaa. Onko täällä kellään kokemuksia siitä että saako tuota puolustamista tai tekoälyn tason vaihtelua säädettyä slaidereilla jotenkin inhimillisemmäksi? Vai onko se vaan hyväksyttävä että urheilupeleissä tekoäly tekee välillä aivan mitä haluaa? Änäristä tämä onkin tuttua jo monien vuosien ajalta.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Tuli nyt Fifa ostettua, kun sairaslomalaisena pysty juuri muuta tekemään. En ole vuosiin Fifaa pelannut ja aika paljon olen tippunut kärryiltä miten tätä peliä kuuluu pelata. Pelimuotona on FUT ja pelaan nyt nelosdivarissa. Ongelma on se, että mulla ei ole pienintäkään hajua miten kuuluisi kikkailla. Pelityyliini kuuluu lähinnä vain syöttöjen kautta rakentelu, mutta en ikinä pääse 1v1 tilanteessa vastustajan ohi. Tällä tasolla vastustajat ovat niin hyviä peittämään syöttöjä ja olla pelaamatta itseään tilanteista ulos, että olisi pakko oppia monipuolistamaan omaa peliä. Kertokaa hyvät palstalaiset mitä kikkauskomentoja kannattaa opetella? Noita on niin älytön määrä, että ei maksaa vaivaa kaikkia opetella ulkoa.
 

Maalainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tuli nyt Fifa ostettua, kun sairaslomalaisena pysty juuri muuta tekemään. En ole vuosiin Fifaa pelannut ja aika paljon olen tippunut kärryiltä miten tätä peliä kuuluu pelata. Pelimuotona on FUT ja pelaan nyt nelosdivarissa. Ongelma on se, että mulla ei ole pienintäkään hajua miten kuuluisi kikkailla. Pelityyliini kuuluu lähinnä vain syöttöjen kautta rakentelu, mutta en ikinä pääse 1v1 tilanteessa vastustajan ohi. Tällä tasolla vastustajat ovat niin hyviä peittämään syöttöjä ja olla pelaamatta itseään tilanteista ulos, että olisi pakko oppia monipuolistamaan omaa peliä. Kertokaa hyvät palstalaiset mitä kikkauskomentoja kannattaa opetella? Noita on niin älytön määrä, että ei maksaa vaivaa kaikkia opetella ulkoa.
Itse en ole ikinä jaksanut noita kikkoja opetella. Tähänkin päivään mennessä satunnainen oikean tatin pyörittely johonkin suuntaan on toiminut ihan hyvin :) Ja siis ihan oikeasti pelissä pärjää sillä, että osaat suunnilleen nopeat käännökset, pallon sivulle viemisen ja muutamat jalan pyörittelyt. Kokeile rohkeesti mistä mitäkin tapahtuu ilman, että katsot mitään ohjeita.
 

Flyingbird

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO Hockey, Mestis, SJS
Itse en ole ikinä jaksanut noita kikkoja opetella. Tähänkin päivään mennessä satunnainen oikean tatin pyörittely johonkin suuntaan on toiminut ihan hyvin :) Ja siis ihan oikeasti pelissä pärjää sillä, että osaat suunnilleen nopeat käännökset, pallon sivulle viemisen ja muutamat jalan pyörittelyt. Kokeile rohkeesti mistä mitäkin tapahtuu ilman, että katsot mitään ohjeita.
Kiitos vastauksesta. Löytyykö pelistä jostain harjoittelutila, jossa voisi rauhassa kikkoja kokeilla?
 

Nosebleed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, San Jose Sharks




FC 24 gameplay traileria. Tai mitä nyt hurjat 2 sek sitä tuossa trailerissa oli. Tutulta näyttää kuitenkin. Ei kauheasti muutosta vaikka nimi vaihtuu.

Pelataanko Äf Ceetä? Kyllähän tätä varmaan edelleen Fifaksi suussa muuttuu. Tai jos tulee huhuttu FIFA 2K niin miten sitten? EA/FC FIFA ja 2K FIFA, kuten NHL 2K pelien kohdalla.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En ole ostannut uutta FIFA peliä todella pitkään aikaan. Tuumanut että olen ihan tarpeeksi antanut rahojani EASpotsille ja eikä huvita maksaa uudestaan samasta pelistä jossa joskus ainoa päivitys on ollu kokoonpanot ja tietenkin joidenkin joukkueiden sarjatasonousut ja laskut. Mutta Spotifyssä on tullu käytyä pelistä tehdyt soittolistat läpi, kun niistä on aina löytynyt hyviä biisejä joita en varmaan muuten löytäis. Omalle best of FIFA musa kokoelma soittolistalle on päätynyt noin 220 biisiä ja kestoa sillä on 14 h. Eli pakko kyllä kiittää ja kehua FIFA sarjaa hyvästä musasta.
 

BaronFIN

Jäsen
Nyt kun FIFAn lakimiesarmeijasta on päästy eroon, niin itse toivon sarjaan pelimäisiä ominaisuuksia takaisin: ensimmäisenä tulee sikarappaus (varma punainen) ja filmausnappi takaisin.

Nämä nostivat aikanaan tunnelman kattoon, varsinkin kun sijaitsivat saman napin takana jolloin filmausyritys rankkarialuella saattoi vaihtua sekunnin murto-osassa tappotaklaukseksi.

Onnistuessaan filmaus oli … Tunteita herättävää taidetta, aivan kuten oikeassakin futiksessa ja tämä vain valitettavasti kuuluu futiksen ytimeen.
 

Yellow Jester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli hommattua Nintendo Switch muutama kuukausi takaperin, ja siihen mm. Fifa 23. Viimeisin itselläni ollut konsoli on Pleikka 1 teinivuosilta, eli en ole "peliskenessä" ollut vuosiin :D

Osaako joku sanoa (en jaksanut ketjua plärätä), että minkähän takia tässä Fifassa aina välillä joissain matseissa osalle pelaajista ilmestyy ihmeellinen kasvomaalaus?
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko täällä jo uusinta versiota pelanneita? Fifa 23 gameplay oli mulle valtava pettymys otteluiden päättyessä 7-6, joten siitä haluaisin rehellisiä mielipiteitä ollaanko menty realistiseen suuntaan? Mieli tekisi ostaa, kun efootballin lisenssit ja pelimuodot on valitettavasti mitä on.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onko täällä jo uusinta versiota pelanneita? Fifa 23 gameplay oli mulle valtava pettymys otteluiden päättyessä 7-6, joten siitä haluaisin rehellisiä mielipiteitä ollaanko menty realistiseen suuntaan? Mieli tekisi ostaa, kun efootballin lisenssit ja pelimuodot on valitettavasti mitä on.

Itse testasin eilen FC24. Ekat huomiot omasta mielestäni:

-Aidompi
-Smoothimpi
-Enemmän taktiikoita yms.
-Monipuolisempi

Pelasin vielä niin vähän, etten osaa enempää sanoa. Tossahan pitäisi eri pelaajien liikkeet olla personoituja. Pelasin Barcelonalla Manager Modee.
 
Suosikkijoukkue
Puolueeton lätkänseuraaja
Onko täällä jo uusinta versiota pelanneita? Fifa 23 gameplay oli mulle valtava pettymys otteluiden päättyessä 7-6, joten siitä haluaisin rehellisiä mielipiteitä ollaanko menty realistiseen suuntaan? Mieli tekisi ostaa, kun efootballin lisenssit ja pelimuodot on valitettavasti mitä on.

Kokeilin EA Sports FC 24:ä sillä EA Playn kokeilulla. Mielestäni ainoa merkittävä uudistus on nimi ja se brändi. Graafinen ulkoasu on uusittu sekä valikot. Pelattavuuden osalta ei mielestäni merkittävää eroa. Tätä voisi verrata minusta hieman vaikkapa jonkun suklaalevyn uudelleen brändäykseen: nimi muuttuu ja paketin kuorten väri ja graafinen ulkoasu. Maku pysyy samana.

Itse en ostanut peliä kokeilun jälkeen. Keskityn eFootballiin. Vaikka sen pelimuodoissa on kieltämättä kehittämistä ja paljon niin pelattavuus on aivan toista mitä FIFAssa ja nyt EA Sports FC 24:a. Ja vaikka sisältö on eFootballissa mitä on niin kyllä Dream Teamissä ihan mielellään pelaa eFootball Leagueta ja Eventejä kun pelattavuus toimii ja pelaaminen on kivaa sekä peli näyttää ja tuntuu futikselta. Toivottavasti saadaan liiga pystyyn oikeilla joukkueilla pelattavaksi mitä koetan tässä kovasti puuhata. Siitä lisää eFootball-topicissa jotta tämä pysyisi FIFA-sarjaan keskittyvänä.

Saatan tosin ladata EA Sports FC 24:n joskus keväällä kun se tulee EA Playhin tai sitten ostaa tarjouksesta myöhemmin. Täytyy katsoa. Ultimate Team ei nyt jotenkin sytyttänyt pelaamaan mutta Clubsia voisi tosin pelata jos joukkue siihen löytyisi. Mutta mitään todella isoa halua pelaamaan ei EA Sports FC 24 minussa herättänyt. Tulipahan testattua ja ajattelin tosiaan että mieluummin pelaan eFootballia.
 

Beast

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Edellisen kanssa täysin erimieltä. Efootballia jo kokeilin ja poistin koko pelin. Se kertoo jo kaiken. Ei oikein lähteny. Mut mielipiteitä on monia.
 

Arsi Haakana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans
Edellisen kanssa täysin erimieltä. Efootballia jo kokeilin ja poistin koko pelin. Se kertoo jo kaiken. Ei oikein lähteny. Mut mielipiteitä on monia.
Mäkään en eFootballin hienoutta ole tähän mennessä vielä tajunnut. Demoversioita kokeillut eikä tullut koskaan pieneen mieleenkään jatkaa siitä, kun FIFA:kin ollut tarjolla.

Mitä tulee uuteen EAFC:hen niin pelin sisällä pieniä nyansseja paranneltu/uusittu edeltäjään nähden, jotka kyllä huomaa selkeästi jos on tarpeeksi pelejä alla FIFA23:sesta.
Tekoälyä vastaan pelatessa (jota itse käytännössä ainoastaan teen) vaikeimmalla tasolla haastetta on tullut vähän lisää, joka on ihan mukava juttu.

Pieniä bugeja toki löytyy kuten EA:lla on aina tapana tarjota aluksi, mutta niitähän sitten päivityksillä korjaillaan.

Kymmenisen pelatun pelin perusteella väitän ihan hyväksi hankinnaksi.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo tilaukseen meni ja luultavasti huomenna saapuu pakettiautomaattiin haettavaksi. Yksi pitkä miinus ps5 versiossa on cutscenejen puute, eli nykyään ei näe ottelun alkaessa kokoonpanoja ja pelaajien marssimista viheriölle. Mietin careerin aloittamista Newcastlellä mutta jääpähän champparihymnit kuulematta.

No, vanhan mallin konsoleilla ne on vielä mukana, ehkä ne saadaan myös ps5 versioon?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös