Facebook

  • 990 243
  • 3 098

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minusta tuntuu että yllättävän moni edelleen kirjoittaa omalle seinälle, mutta FB ei halua niitä ihmisille näyttää. Saa tunteja selata sivua alas ihan vain huomatakseen että se näyttää 3-4 päivän takaisiakin viestejä jostain randon ryhmästä ja vielä semmoisia viestejä jotka jo ehkä lukenut kuin vaikkapa kaverilistalla olevan tuoreita julkaisuja. Sitten vielä nuo kaikenmaailman spämmäysviestit ryhmiin, feikkisivujen arvontoja, mainoksista varmaan murto-osa on ihan oikeiden yritysten ja sitten vielä kasa feikkiprofiileja pyytää kokoajan kaveriksi. Yhteydenpitovälineenä alkaa olemaan aika kuollut, lähinnä vain korvaa kotisivut firmoille muuten ei oikein käyttöä.

Itse kyllästyin tähän lopullisesti muutama viikko sitten ja lopetin Facebookin käytön. Tai no kaverittoman valeprofiilin loin, koska esim joissan tapahtumissa ja vastaavissa FB on paras paikka saada tietoa nopeasti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse kyllästyin tähän lopullisesti muutama viikko sitten ja lopetin Facebookin käytön. Tai no kaverittoman valeprofiilin loin, koska esim joissan tapahtumissa ja vastaavissa FB on paras paikka saada tietoa nopeasti.

Joo nimenomaan tuossa jos haluaa jostain tapahtumista tai yrityksistä saada tietoa toimii hyvin, mutta ei ehkä siinä yhteydenpitovälineenä ja muiden kuulumisien seuraamisessa. Toisaalta hyvin harvan tutun puhelinnumeroa tai muita yhteistietoja itse oon mitenkään kerännyt että silti jos johonkin haluaa yhteyttä niin joutuu välillä tuota käyttää.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Tänään Facebook tarjosi beta-versiota uudesta layoutista, jonka otin testiksi käyttöön (on mahdollista vielä palata vanhaan).

Aika lailla on menty Instagramin suuntaan kieltämättä. Vähän omituiselta näyttää aluksi, että sivulla on paljon tyhjää tilaa koska feedi täyttää vain kolmanneksen pääfreimistä. Mutta syy tähän on tietysti se että mobiili- ja desktop-näkymät halutaan yhdenmukaistaa, mikä on toki ainakin sisällöntuottajille helpotus. Ja myös Instagramin ja Facebookin yhdenmukaistus keskenään, jotta saman sisällön voi tuupata sellaisenaan molempiin medioihin.

Ja tumma väriteema on myös mukana, mistä plussaa! En minä tätä täysin tyrmää, moni asia on myös paremmin tehty tässä uudessa. Ainakin se idioottimainen omien ryhmien selaus on vähän parantunut.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Toisinaan facessa ilmestyy esim. uutisia seinälle ja eikä niistä käy ilmi lähettäjää. Siinä yläpuolella lukee ainoastaan "sinulle suositeltu." Siis kuka tai mikä suosittelee mulle näitä, jokin facen algoritmi?
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Toisinaan facessa ilmestyy esim. uutisia seinälle ja eikä niistä käy ilmi lähettäjää. Siinä yläpuolella lukee ainoastaan "sinulle suositeltu." Siis kuka tai mikä suosittelee mulle näitä, jokin facen algoritmi?

Eikö olekin hienoa? Etusivulla ei näy kaverien julkaisuja, koska sä et tarvi niitä, mutta näkyy joku hassu eläinvideo, jossa apina syö banaania tai koira liukuu jäällä. Niitä sä haluut!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mistähän muuten johtuu että naamakirja vaihtuu välillä yht äkkiä itsestään englannin kieliseksi? Miksi vitussa muka itse sen vaihtaisin?

Ja toi on kanssa ärsyttävää kun koetat jotain ns. Etsiä niin naamakirja näyttää jotain 3-4 päivää vanhoja juttuja ja sit välillä 2 h vanhoja ihan sekaisin...
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
FB algoritmiään voi "kouluttaa".. itse en esim koskaan klikkaa IS tai IL linkkejä.. jos ne uutiset täytyy lukea, menen ao sivuille ilman FB:tä eri selaimella ja ingocniittona. Näin FB ei opi mitä uutisia haluan klikkailla. Uutisista klikkana lähinnä YLE jakoja...


..mutta ylipäätään kenenkään jakamia linkkejä en juuri koskaan suoraan klikkaa. Vuosia näin tehneenä, on mun feedin pääosassa... kavereiden postaukset.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
FB algoritmiään voi "kouluttaa".. itse en esim koskaan klikkaa IS tai IL linkkejä.. jos ne uutiset täytyy lukea, menen ao sivuille ilman FB:tä eri selaimella ja ingocniittona. Näin FB ei opi mitä uutisia haluan klikkailla. Uutisista klikkana lähinnä YLE jakoja...


..mutta ylipäätään kenenkään jakamia linkkejä en juuri koskaan suoraan klikkaa. Vuosia näin tehneenä, on mun feedin pääosassa... kavereiden postaukset.

Tämä on totta. Itsellä IL ja IS FB-sivut tykättyinä, mutten kumpaakaan seuraa. En ole näiden julkasuista tykännyt enkä kommentoinut -> en myöskään saa uutisseinälleni näitä. Sen sijaan TS, HS, MTV ja YLE tulevat ajan tasalla, ihan ok niin. Kavereiden postauksissa en aivan samaan ole vielä yltänyt, mutta toisaalta monet niistä onkin aika raskaita (koska olen nainen, ja kavereissani isosti naisia), joten en tätä liiaksi harmittele.

Mutta tuo "sinulle suositeltua" hieman ihmetyttää itseäkin. Tuota algoritmi-teoriaa siihen olen pohtinut, vaikkei kohdallani oikein mätsää mihinkään päivän pohdintoihin edes.

Ryhmät -alasivu tympäisee edelleen. Koneen selaimella näkyy vasemmalla suppeasti ryhmät, joiden jäsen olen. Isolla ehdotetaan kaikkea, ja joukossa on yhtä jos toista evvk-ryhmää. Ryhmät itselle syy, miksi ylipäätään FB:ssa olen, joten olisihan nuo omat ryhmät kiva nähdä selkeämmin. Mobiilina ryhmät syöttää "viimeaikojen" julkaisuja ryhmistä, jotka ei välttämättä edes suosikeissani ole. Tuo kaipaisi kyllä parannusta.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Ryhmät itselle syy, miksi ylipäätään FB:ssa olen, joten olisihan nuo omat ryhmät kiva nähdä selkeämmin. Mobiilina ryhmät syöttää "viimeaikojen" julkaisuja ryhmistä, jotka ei välttämättä edes suosikeissani ole. Tuo kaipaisi kyllä parannusta.

Tätä muutettiin FB:n toimesta tarkoituksella, kun yritys ja artistisivujen postausten näkyvyyttä rajattiin muutamia vuosia sitten (artistit proteistoivat tätä vastaan kovasti ja hyödyttömästi)

Ryhmien näkyvyys pudotettiin samalle tasolle kuin yritysten ja artistisivujen, jotta nää ei siirtyisi ryhmiin. Eli ryhmäpostauksista näytetään ao. ryhmän jäsenille n. 15% (ellei ole ryhmässä aktiivinen postaaja, jolloin näkee enemmän). Tän ideahan on siis saada yritys ja artistisivut käyttämään maksullista mainontaa ja se on kolahtanut pahasti ryhmien "nilkkaan"
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
On kai tää FB aikansa jo elänyt. Eipä sitä tosiaan tarvitse juuri muuten kun noiden ryhmien takia.

Hyvänä esimerkkinä: perustin alkuvuodesta ryhmä johon nappasin muutaman vanhan lukiokaverin, niin sanotun ryhmä rämän. Aattelin että vois nähdä näin 10 vuoden jälkeen, ja niinpä vain sovimme illanistujaiset ja kaikki vielä pääsi paikalle. Oli kyllä hienoa nähdä vanhoja hulttiokavereita. Eikä se meno oikeastaan mihinkään ollut muuttunut - kaikki kännissä kuin ankat ja läppä oli helvetin huonoa. Ehkä erona se, että osa painui kotiin jo aamuyöstä, osa aamulla, mutta kotiinsa menivät kaikki. Sitä se perhe-elämä teettää.

Anyway, on tuosta Facebookista siis jotain ihan oikeata hyötyäkin, mutta musta rupee tuntumaan että se on vaan enemmän joku helvetin tori tai kauppapaikka. Meen kyllä ihan oikealle torille jos torituttaa. Saatana.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tätä muutettiin FB:n toimesta tarkoituksella, kun yritys ja artistisivujen postausten näkyvyyttä rajattiin muutamia vuosia sitten (artistit proteistoivat tätä vastaan kovasti ja hyödyttömästi)

Ryhmien näkyvyys pudotettiin samalle tasolle kuin yritysten ja artistisivujen, jotta nää ei siirtyisi ryhmiin. Eli ryhmäpostauksista näytetään ao. ryhmän jäsenille n. 15% (ellei ole ryhmässä aktiivinen postaaja, jolloin näkee enemmän). Tän ideahan on siis saada yritys ja artistisivut käyttämään maksullista mainontaa ja se on kolahtanut pahasti ryhmien "nilkkaan"

Totta, kiitos muistin freessauksesta. Itsellä on tähän vapaaehtoisjärjestöjen näkemys. Heillä ei ole varaa maksaa mainonnasta, eikä sillä oikeaa porukkaakaan tavottaisi. Tällöin tarvitsee ryhmistä hyvää pohjaa keskustelulle ja informoinnille.

Muuten pidän FB:n kalenteritoiminnoista, sen avulla saa kummasti esim. keikkoja muistiin, kun synkronoi ne puhelimen kalenteriin. Meteli.net ja muusikoiden.net tuon myötä hieman unohtunut.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Ryhmät -alasivu tympäisee edelleen. Koneen selaimella näkyy vasemmalla suppeasti ryhmät, joiden jäsen olen. Isolla ehdotetaan kaikkea, ja joukossa on yhtä jos toista evvk-ryhmää. Ryhmät itselle syy, miksi ylipäätään FB:ssa olen, joten olisihan nuo omat ryhmät kiva nähdä selkeämmin. Mobiilina ryhmät syöttää "viimeaikojen" julkaisuja ryhmistä, jotka ei välttämättä edes suosikeissani ole. Tuo kaipaisi kyllä parannusta.

Tämä asia on beta-testauksessa olevassa uudessa layoutissa (siis tietokoneen selaimella) sentään hieman paremmin. Ryhmät-etusivu on sekalainen feedi omista ryhmistä, ja ryhmät on edelleen listattu vain vasemmassa valikossa, mutta ne on sentään huomattavasti isommalla kuvakkeiden kera ja helpommin selattavissa kuin nykyisen version pelkät tekstilinkit. Ryhmäehdotukset on myös siirretty omalle "Discover"-sivulleen, eikä ne pomppaa häiritsemään ellei sinne erikseen mene katsomaan,
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tähän on kyllä melkolailla kätevämpää perustaa se ryhmä WA:iin, käytettävyyskin on satakertaa parempaa.

Jep en ole vielä Whatsappiin tutustunut, mutta olin aika varma että joku muu kun FB on tämänkin tehnyt jo paremmin. Täytyypi kokeilla tuotakin ja ehkä vihdoin heittää tuo FB kuuseen.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Facebook vaihtui mulla lopullisesti Instagramiin mitä someiluun tulee joskus alkuvuodesta 2018 kun loin sinne vihdoin tilin. Tuntuu että nykyisin käyn jo melkein Twitterissäkin lähes yhtä useasti kuin Facessa. Ihan siihen pisteeseen ei olla vielä päästy mutta kuten @HPL76 sen tuossa yllä osuvasti sanoikin niin eipä tule itsekään enää Facea käytettyä oikeastaan muuten kuin parin ryhmän takia ja tulevien keikkatapahtumien julkaisuja seuratakseni. Noin muuten FB on käytännössä menettänyt täysin merkityksensä mun elämässä. Se vain on ja that's it. En mä siellä enää aikaa vietä, vilkaisen vain nopeasti max kerran tai kaksi päivässä ilmoitukset ja jatkan sen jälkeen muita toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tähän on kyllä melkolailla kätevämpää perustaa se ryhmä WA:iin, käytettävyyskin on satakertaa parempaa.

Tämä

Ryhmien, yhdistysten, seurojen jne. jne. asioiden hoitamiseen WA on paljon parempi alusta. Sen ongelma on tietty yhdistystoimijalle GDPR, koska WA jakaa actual yhteystiedon (puhelinnumeron) kaikille osallisille.. tarkoittaa, että WA:n liittämiseen tarttee saada yksilöidysti jokaiselta lupa.. kaveriporukoissa tietty väliä, mutta just esim yhdistystoiminnassa lakien mukaan pitäs mennä
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Oi niitä aikoja, kun oli vain IRC ;)

Allekirjoittaneella WA:n suuntaan ongelmana, että joillekin sittenkin luontaisampaa on sähköpostit, toisille nuo FB:n ryhmät. Kultaista keskitietä hankala löytää.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Kyllä Facebookin messenger on se kuningasväline viestittelyyn edelleen Whatssappin rinnalla. Muutenkin käytettävyydeltään Facebook on kärkiluokkaa, vaikka siellä välillä joku baananinsyöntivideo olisikin. Toki täällä ja monessa muussakin paikkaa on jo ollut muutaman vuoden trendikästä lytätä Facebook ja käyttää Whatsappia tai jotain sekunda sovelluksia ja olla mukamas niin coolia ja aikaansa edellä. Instagram on tällä hetkellä ainoa todellinen haastaja Facebookille.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Onneksi ostin reilusti FB:n osakkeita esimerkiksi viimeksi, kun tällä palstalla puhuttiin että nyt Facebook tulee varmasti kaatumaan. Hyvin on tullut tuottoa.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Instagram on tällä hetkellä ainoa todellinen haastaja Facebookille.

FB omistaa Instan ja ne on niputettu yhteen mm mainosmyynnin osalta. WA ei ole SoMe siinämielessä, se on viestipalvelu ja tarjoaa vähän toisenlasien palvelun kuin FB:n mese.

FB on vanhemmanväen paikka, Insta nuoremman. Uusimman tutkimuksen mukaan nuorten 13 - 23 vuotiaiden tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia ovat Instagram, YouTube ja Snapchat ja näitä kanavia käyttää yli 90 % kaikista kyselyyn vastanneista.

Nuoremmat piti Snapchatia jonkin verran tärkeämpänä, kun taas iän karttuessa Instagram nostaa suosiotaan.


Facebookia käyttää reilut 70 %, ja mutta pieni osa vastaajista nimesi sen tärkeimmäksi somekanavakseen. Facebookin käyttäjien määrä oli myös laskenut kahden vuoden takaisesta tutkimuksesta.

Kyselyn tulosten mukaan Snapchat, YouTube ja Instagram ovat keskeisimmät somekanavat 13–23-vuotiaiden nuorten tavoittamiseen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ainiin, tällainenkin on vielä olemassa.

Nojoo, olihan FB aikoinaan kätevä kanava lähipiirin seuraamiselle. Alkuaikoina (joskus 10 vuotta sitten) ihmiset postasivat vielä aika estottomasti juttuja, joten feediä lukemalla pysyi hyvin kärryillä ihmisten elämästä. Sitten sinne alkoi liittyä pomot, isoäidit, mutsit ja koiranulkoilutuskaverit, eikä enää huvittanut jakaa mitään mielipiteitä tai omaan elämään liittyviä juttuja.

Loppujen lopuksi asia on kuitenkin niin, että valtaosa ihmisistä haluaa käydä niitä keskustelujaan suljetuissa ryhmissä. WA on siihen hommaan kätevä väline; siellä voi tykitellä ensireaktioita ja hölmöjä ajatuksia. Face on ikään kuin ulkokuori, jota pitää pelkästään imago-syistä varjella.

Nykyisin tulee ehkä kerran viikossa vilkaistua newsfeed. Hirveetä skeidaahan se enimmäkseen on: ala-astekavereiden outoja postauksia, mainoksia, epämääräisiä "suosituksia", rakeisia profiilikuvan päivityksiä jne. Ylipäänsä tuntuu, että faceen ovat jämähtäneet lähinne ne, jotka eivät osaa käyttää muita alustoja.

Aikansa lapsi, kuten moni muukin asia.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kyllä tää Facebookin käyttö on jotenkin jäänyt lähes kokonaan. Muutaman kerran vkossa käyn paikalla ihmettelemässä, imtään päivityksiäkään en ole itse tehnyt kolmeen vuoteen. Huvikseni nyt selailin tuota etusivua ja 30:stä ensimmäisestä julkaisusta tasan yksi oli kaverilistallani olevan henkilön oma päivitys, loput 29 oli joko mainoksia / uutisia tmv. ja varmaan puolet sellaisilta sivustoilta joita en edes tuolla seuraa.

Eli joko kavereitanikaan ei enää kiinnosta päivitellä tuolla mitään tai sitten ne hukkuvat näiden mainosten yms. joukkoon aivan totaalisesti. Niin tai näin niin käyttö itselläni vähenee koko ajan.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eli joko kavereitanikaan ei enää kiinnosta päivitellä tuolla mitään tai sitten ne hukkuvat näiden mainosten yms. joukkoon aivan totaalisesti. Niin tai näin niin käyttö itselläni vähenee koko ajan.

Tarpeeksi kauan ku jaksaa mainoksia piilottaa niin niitä näkyy suhteellisen vähän. Ja se algoritmi jotenkin laskee että näyttää niiden kavereiden päivitykset joiden kanssa kommunikoit. Jos et kommunikoi mitenkään niin ne jäänee taka-alalle.

Omassa käytössä tuo jäänyt lähinnä kuvienjakopalveluksi ja joissain ryhmissä keskusteluksi. Henkilökohtaisia asioita en ole sinne koskaan laittanut enkä laita.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tarpeeksi kauan ku jaksaa mainoksia piilottaa niin niitä näkyy suhteellisen vähän. Ja se algoritmi jotenkin laskee että näyttää niiden kavereiden päivitykset joiden kanssa kommunikoit. Jos et kommunikoi mitenkään niin ne jäänee taka-alalle.

Omassa käytössä tuo jäänyt lähinnä kuvienjakopalveluksi ja joissain ryhmissä keskusteluksi. Henkilökohtaisia asioita en ole sinne koskaan laittanut enkä laita.

Jep tämä taitaa toimia noitten mainoksien osalta. Olen järjestelmällisesti piilottanut kaikki mainokset ja eipä niitä hirveästi näy nykyään.

Ja joo pari kaveria on joiden kanssa ei ole mitään tullut jutusteltua vuoteen tai pariin, ja ei mulla heistä mitään ilmoituksia ole tullut vaikka olisivat jotain päivittäneetkin.

Mulle on tullut myös noita "kusetus"-mainoksia joissa mainostetaan jotain aivan ihmeellistä ja on aika varma kusetuksen yritys. Niitä olen raportoinut ja blokkaillut, ja eipä nuitakaan enää juuri tule.

Pitäs varmaan raportoida, ignoroida, yyveettää ja mitä vielä niinkuin eräs palstahenkilö, ja sitten katsoa tuleeko yhtään mitään ilmoituksia mistään ikinä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Poistuin Facebookista puolisen vuotta sitten ja ei kaduta yhtään. Kuten todettua, mainokset ja ryhmät eivät kiinnosta yhtään. Ryhmissä ja Facebookissa ylipäätään on ihan ihmeellistä porukkaa. Kukaan normaali ja fiksu ei taida nykyään Facebookkiin mitään kirjoittaa.

Tämän lisäksi oma elämänlaatukin tuntuu paremmalta kun ei tarvitse seurata mitä kaverit tekevät tai aikovat tehdä. Elämä (lähes) ilman sosiaalista mediaa on paljon parempaa.
 

Barcelona

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Hyvin kyllä Facebook stalkkaa keskusteluja kännykän kautta. Juttelin noin pari tuntia sitten parista tuotteesta ja nyt niiden mainokset on news feedissä. Molemmat tuoteet olivat vielä elintarvikkeita joita ostan harvoin, mutta joiden tuotetietoja ei tarvii googlettaa. Joten ainoa keino miten fb-sai infon siitä että harkitsen noiden tuotteiden ostamista oli se että känykkä nyt oli takin povarissa kun keskustelin niiden ostamisesta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös