On kyllä jännä miten tuo Facebook toimii. Normaalisti mulla on feed täynnä The Officea (olen katsonut hiljattain ja todnäk googlannut jotain siihen liittyvää) ja Frendejä (olen katsonut 20 vuotta sitten, enkä ole googlannut mitään). Erilaisia meemejä ja videoita kysesistä sarjasta siis Facebook täynnä, vaikka en niihin koskaan mitään reagoi (joskus saatan toki klikata auki ja katsoa), enkä ole koskaan Metan palveluista etsinyt mitään sarjoihin viittaavaa.
Nyt sitten sattumalta tuli yksi kuva Facebook-virrassa vastaan sarjasta Blackadder (Musta kyy) ja sen viimeisen tuotantokauden loppukohtauksesta ensimmäisen maailmansodan juoksuhaudassa. En ollut kuullutkaan tästä sarjasta ja sotahistoriasta kiinnostuneena googlasin sarjan nimen ja luin tasan yhden Wikipedia-sivun. Katsoin myös YouTubesta sarjan päätöskohtauksen, josta tuo kuvakin siis oli.
Mitä tapahtuu tämän jälkeen? Feedini on TÄYNNÄ Blackadder-sarjaa, tai siis tarkemmin ottaen sitä viimeisen kauden viimeisen jakson loppukohtausta, siis samaa, jonka olen juuri katsonut. Aina vähän eri kohdasta otettuna ja mahdollisesti pelkkänä kuvana tai "meeminä".
Tässä on nyt parikin juttua, mitkä ihmetyttävät. Miten ensinnäkin Meta saa tiedon siitä, mitä olen googlannut tai katsonut YouTubesta? Ovat kuitenkin toistensa verisimpiä kilpailijoita nämä yhtiöt, joten tuskin he kerättyä dataa jakavat. Olisiko pöydällä ollut puhelimeni jotenkin tunnistanut videon ääniklipistä mitä olen kuuntelemassa? Vai miten tämä voi olla mahdollista?
Samalla ihmettelen sitä, mikä järki Facebookilla on tuutata feediin sitä yhtä ja samaa kohtausta, jonka olen siis jo nähnyt. Sarjaa tehtiin neljä tuotantokautta ja 24 jaksoa, joista olen katsonut siis yhdestä jaksosta neljä viimeistä minuuttia. Materiaalia erilaisiin meemeihin olisi yllin kyllin, mutta jostain syystä Facebook tarjoaa minulle vain sitä yhtä ainoaa kohtausta. Onhan se ilmeisesti tv-historian klassikkokohtauksia, mutta silti.
Täytynee taas syyttää tekoälyä ja algoritmeja tästä. Siellä on ilmeisesti laskettu, että "fanitan" vain tuota yhtä kohtausta.