Mainos

F1 2006: Saksan GP

  • 4 564
  • 60

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kauden 12. MM-osakilpailu ajetaan viikonloppuna. MM-taistelu Alonson ja M. Schumacherin välillä jatkuu. Oman lisämausteensa viikonloppuun saattaa tuoda sää, sillä Saksaan on luvattu viikonloppuna sadekuuroja ja esimakua saatiin perjantain harjoituksissa, kun toisen harjoitustunnin aluksi tihutteli vettä.

Suurta draamaa eivät harjoitukset tarjonneet, tapahtumia ei juurikaan ollut. Nico Rosberg hajotti autoaan ulosajossa ensimmäisellä tunnilla omaan ajovirheeseensä, eikä Nicoa nähty radalla toisella tunnilla, kun auton korjaamiseen meni liikaa aikaa. Lisäksi Christijan Albersin autoon jouduttiin vaihtamaan moottori, kun se hajosi ensimmäisissä harjoituksissa.

Harjoituksia mielenkiintoisempaa harjoitusten ulkopuolella käyty näytös. FIA:n viime viikolla kieltämä ja Renaultin kehittämä iskunvaimenninjärjestelmä sallittiin Saksan GP:ssä kisan tuomariston taholta. Saksan tuomariston uuden päätöksen takia FIA aikoo käsitellä asiaa uudelleen Saksan tai Unkarin GP:n jälkeen. Ilmeisesti Renault ei kuitenkaan aio käyttää tätä järjestelmää, ennen kuin FIA on lopullisen päätöksensä tehnyt. Tallilla on pelko hylkäyksistä, jos järjestelmä todetaan uudestaan kielletyksi.

Sinänsä mielenkiintoista poukkoilua, mutta siihen on jo hieman tottunut Formula 1:ä vuosia seuranneena. Säännöt ja niiden tulkinnat eivät ole aina kovin yksiselitteisiä ja päätös voi muuttua "hovissa".

Uutiset iskunvaimenninjärjestelmän viimeisimmistä vaiheista:
ITV: Stewards overrule FIA damper ban
Pitpass: Controversy puts a damper on GP weekend
MTV3: Tuomaristo sallii Renault'n iskunvaimentimet
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Viimeiset harjoitukset ennen aika-ajoa on sitten ajettu. Ferrari näyttäisi olevan hyvässä vauhdissa, vaikkeivät he olleetkaan aivan harjoitusten kärjessä. Esimerkiksi Felipe Massa (harjoitusten 4.) ajoi aina radalle tullessaan nopeimpia kierrosaikoja, joka lupaa hyvää aika-ajoon ja kilpailuun. Michael Schumacherilla (harjoitusten 9.) oli ilmeisesti pieniä ongelmia säätöjensä kanssa, mutta lopussa tullessaan radalle "Schumi" oli ajamassa nopeinta kierrosta, mutta joutui lopussa hiljentämään keltaisten lippujen takia. Keltaiset liput aiheutti Sakon Yamamoto ulosajonsa vuoksi.

Renault ei esittänyt vieläkään kaikkea osaamistaan. Lopussa hekin olisivat parantaneet aikojaan (Fisichella 6., Alonso 11.) ilman keltaisia lippuja. Ferrarilla on kuitenkin pieni ennakkosuosikin asema lähdettäessä aika-ajoon.

McLaren esitti positiivisia näyttöjä harjoitusten alkuvaiheessa, mutta keltaiset liput estivät aikojen parannukset lopussa myös heiltä. Räikkösen 8. ja de la Rosan 10. sijasta huolimatta McLarenilta voi odottaa sijoitusta ainakin toiselta viiden joukkoon. Toki täytyy ottaa huomioon, että pahimmat kilpailijat ovat voineet pitää vauhtiansa piilossa tähän asti, jolloin McLaren voi tippua jälleen liian kauas kärjestä kilpailua ajatellen.

Muista kuskeista sanottakoon, että osalla harjoitusten kärkimiehistä (Klien, Button, Barrichello ja Coulthard) oli varmaan kyse "pressrunista", eli ajamista kevyellä autolla ja uusilla renkailla. En usko, että tuosta nelikosta kaikki ovat kärjessä aika-ajossa. Ehkä Hondalla ja Red Bullilla on pienet mahdollisuudet toisella kuljettajalla kympin sakkiin aika-ajossa, mutta ei sen enempää.

Toyotan Jarno Trulli kärsi jälleen kerran epäonnesta, kun hänen moottorinsa hajosi aivan harjoitusten aluksi. Luultavasti Toyotalla on edessään moottorinvaihto ja kymmenen sijaa takapakkia lähtöruudukossa.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Ferrarin tahdissa menty kaksi ensimmäistä osiota aika-ajoissa. Vielä viimeinen samaan tahtiin ja Alonso jäisi taakse niin hyvältä näyttää!
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Oho, Kimi oli nopein ja sai paalupaikan. Aika oli vielä huikea! Olipahan yllätys ja positiviinen sellainen. Jospa se Kimi nyt välttäisi ne alkukierrosten ongelmat mitä hänellä on aikaisemmin tällä radalla ollut. Huomenna tulee olemaan mielenkiintoinen kisa. Alonso vasta seitsemäs ja Schumi toinen, mutta eiköhän luoteta siihen että Kimi pitää lähdössä Schumin takanaan.

Kohta narisee Kimi lehdistötilaisuudessa... Jee.

Edit: Repesin Kimille tuosa lehdistötilaisuudessa. Toimittaja onnittelee Kimiä paalusta ja Kimi siihen todella miehekkäästi suomalaiseen tyyliin: Tänks. :D
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Pakkipari kirjoitti:
Oho, Kimi oli nopein ja sai paalupaikan. Aika oli vielä huikea!
Kappas pirua, taisin nähdä unta, että Kimi otti paalupaikan. Joskus unet sitten kertovat totuudenkin. =)

Sitä en muista, miten kisa meni. Ei tainnut edetä siihen asti se uni.

Toivotaan, että Kimillä kone kestää ja pää. No pään kestämisen suhteen ei ole koskaan pelottanut, mies on aika kylmäpäinen. Olisihan se hienoa edes nähdä yksi voitto suomalaisväreissä tällä kaudella. Nyt olisi ehkä saumat, vaikka historia nyt sanoo mitä sanoo.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Schumi oli ainakin enemmän kuin itsevarma huomisesta kisasta. Sellainen fiilis on että Kimin paalupaikka selittyy poltto-aine eroilla.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
ultras kirjoitti:
Schumi oli ainakin enemmän kuin itsevarma huomisesta kisasta. Sellainen fiilis on että Kimin paalupaikka selittyy poltto-aine eroilla.

Siltä kieltämättä näytti.


Tilanne on Schumille käsienhierontaa aiheuttava myös siksi, että Massa ja Fisico ovat kumpikin hänen ja Alonson välissä. Kaiken huipuksi Fisico ja Alonso eivät ole peräkkäin, eli sopuilu ei luultavasti ole Renaultille mahdollista ainakaan startissa. Toki myös Alonso lienee liikkeellä raskaalla autolla.

Jos lähtö onnistuu, Räikkönen todennäköisesti repii eroa ensimmäisestä kierroksesta saakka. Schumia vastaan se ei varikkotaktiikan puolesta ehkä riitä, mutta MM-sarjan mielenkiinnon kannalta riittää toivottavasti ainakin kaikkia muita vastaan.



Ranger
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
ultras kirjoitti:
Schumi oli ainakin enemmän kuin itsevarma huomisesta kisasta. Sellainen fiilis on että Kimin paalupaikka selittyy poltto-aine eroilla.
Mutta oli naama ihan norsunvitulla lehdistötilaisuuden aluksi. Mahtoi olla suurikin pettymys kun ei sitten paalulle loppujen lopuksi päässyt. Which is nice.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Hieno juttu, että Kimi pääsi pitkästä aikaa paalulle. Minusta vähän tuntuu, että McLarenilla on pelattu kevyemmällä bensakuormalla, että saataisiin Kimi korkealle lähtöruudukossa. Tämä on mahdollista, koska ollaan Mersun kotiradalla ja McLaren ei ole viime aikoina ihan vakuuttanut.

Voittoon tuskin Kimillä on mahdollisuuksia, niin vahva Ferrari on ollut. "Schumi" oli aika itsevarman tuntuinen lehdistötilaisuudessa, joten hän on kaikesta huolimatta huomisen ennakkosuosikki.

Renaultilla ei oikein kulkenut. Koko viikonlopun talli on ollut varjojen mailla ja vaikka Fisichellalla ja Alonsolla olisikin enemmän polttoainetta kuin Ferrareilla, nousu on silti vaikeaa. Enkä usko, että bensamäärien erot olisivat kovin merkittävät, ei ne aikaisemminkaan ole olleet.

Aika-ajojen mielenkiintoisin episodi nähtiin viimeisen osion lopussa, kun de la Rosa ja Ralf Schumacher kolaroivat. Aika uskomatonta, että aika-ajon bensanpolttokierroksilla sählätään tuolla tavalla. Kummassakin oli vikaa kyseisessä tilanteessa, mutta se ei muuta sitä, että se pilasi kummankin aika-ajon. Ralf menetti vahinkoja korjatessa bensanpolttokierroksia ja aikaa, joten raskaalla autolla ja vain yhdellä nopealla yrityksellä ei kahdeksatta sijaa korkeammalle päästy. De la Rosan kohdalla korjaustoimenpiteisiin meni vähemmän aikaa, mutta ajettavuus varmasti kärsi kolarista jonkin verran ja lopulta sijoitus oli yhdeksäs. Saa nähdä, tutkiiko tuomaristo tilannetta ja tuleeko tästä rangaistuksia?

Vielä moottorinvaihdot: Jarno Trulli (13.) ja Christijan Albers (18.) pudotetaan viimeiseen lähtöriviin moottorinvaihtojen takia. Heidän edeltään lähtee Scott Speed, joka kolaroi aika-ajojen ensimmäisessä osassa, niin, että Speed ei saanut aikaa.

EDIT: Moottorinvaihto tehty Christijan Albersille, eikä Vitantonio Liuzzille. Virhe korjattu.
 
Viimeksi muokattu:

Speedye

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, CR7, AO, Härski
Erittäin loistava aika-ajo mielestäni.. Vaikka Kimi Schumin voittikin ei se harmita kun F. Alonso jäi todella kauas kärjestä. Toivotaan että jäisi myös kisassa niin tasoittuisi tuo MM-taistelu. Renaultilla aletaan muuten kohta painaa paniikkinappulaa ja se kuulostaa erittäin hyvältä. Uskoisin Kimin olevan suht kevyellä autolla liikkeellä, mutta eiköhän hänellä silti ole mahdollisuudet palkintopallille. Vielä kun huomenna ripsauttaisi hieman vettä Hockenheimissä niin saisi Schumacher näyttää sadekelin taitojaan. Ne ovat tunnetusti ylivoimaiset.
 
Ted Raikas kirjoitti:
Kappas pirua, taisin nähdä unta, että Kimi otti paalupaikan. Joskus unet sitten kertovat totuudenkin. =)
Mie taas heräsin kesken unien kun Räikkönen otti paalupaikan. Kumma miten noiden kisojen aikana aina nukahtaa. Paitsi paikanpäällä ollessa. Siellä se aika taas tuntuu menevän nopeammin.
Toivottavasti Räikkönen pitää Schumin takana lähdössä, ja saa revittyä eroa. Jotenkin tuntuu myös että on kevyemmällä autolla. Toivottavasti auto kestää ja taistelee voitosta. Renault oli pieni yllätys ja pettymys. Fisico 5:s ja Alonso vasta 7:s. Honda taas vaikutti hyvältä. Sitä taas ei sitten tiedä miten paljon bensaa kelläkin on. Toivottavasti Alonso kuitenkin tuolta nousee, eikä Schumacher saa kavennettua piste-eroa kovin paljoa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Aika yllättävää että Räikkönen otti paalupaikan. Koko kauden syvällä kulkenut McLaren väläytti.

Heräsin muutama kysymys ilmaan

- Johtuiko se Ferrarin ja muiden surkeudesta, raskaasta autosta vai onko McLaren lopulta saanut auton kulkeen?
- Vai onko kenties kyseessä kovalla riskillä otettu paalupaikka? Kyseessä Mercedeksen kotikilpailu ja kaiketi viimeinen kisa Hockenheimissa?
- Onko Mercedeksellä "pakon edessä" otettu moottorista kaikki mahdollinen irti. Koko kausi on oltu pohjalla. Kotikisa, tuhannet fanit, sekä sponsoreiden edustajat ovat paikalla. On näytetty mistä kana kusee, vai kuseeko.
- Käykö Kimille taas niinkuin on aina Hokkessa käynyt. Keskeytys tulee kuin Manulle aikoinaan illallinen. Jos se keskeytys jälleen tulee, 80 % varmuudella, kisa kestää noin 13 kierrosta.
 

repe_joke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim
Minä taasen en jotenkin jaksa uskoa, että Kimi olisi merkittävästi Schumia kevyemmällä autolla liikenteessä. Joku 5 kiekkaa voi olla eroa suuntaan tai toiseen, mutta ei sen enempää. Ja tuo 5 kierrosta ei ole ero eikä mikään, kun otetaan huomioon, että stopin jälkeen uusilla renkailla ajetaan normaalisti pari ensimmäistä kiekkaa kovempaa kuin ennen stoppia kuluneille renkailla.

Eikä muuten ole kovin pitkä aika, kun Kimi kertoi lehdessä, että Mclaren ei lähde superkevyen auton taktiikkaa käyttämään, koska kisassakin pitää pärjätä.
Samaisessa aviisissa Kimi myös vertasi Hocken profiilia vähän yllättäen Monacoon. Hänen mielestään tämän tyyppisillä radoilla ei suoranopeus ole tärkeää, vaan pito mutkista lähdettäessä.

No itse en Hockea ja Monaco itse ihan ensimmäisenä vertailisi toisiinsa, mutta täytyy muistaa se, että Mclaren oli Monacossa todella hyvässä vauhdissa.
Ja jos Kimi on tosissaan jutellut radan samankaltaisuuksista, niin hyväähän se lupaa huomista kisaa ajatellen.

Mutta kerrankin hyvä tulos tämän kauden aika-ajoista suomalaisittain. Toivottavasti Kimi pääsee kisassa maaliin asti.
 

Hejony

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Suomi
Scott Speedia on koeteltu viime aikoina aika kovalla kädellä. Kaksi viikkoa sitten Ranskan perjantain harjoituksissa mies täräytti varsin lennokkaasti valliin, ja sai selkäkipuja jotka käytännössä pilasivat sunnuntain GP:n hänen osaltaan. Tämän päiväinen osuma ei varmasti ainakaan parantanut selkää...Taisipa miekkonen olla mukana vieläpä Indyn joukkokolarissakin!
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Jacobus kirjoitti:
Hieno juttu, että Kimi pääsi pitkästä aikaa paalulle. Minusta vähän tuntuu, että McLarenilla on pelattu kevyemmällä bensakuormalla, että saataisiin Kimi korkealle lähtöruudukossa. Tämä on mahdollista, koska ollaan Mersun kotiradalla ja McLaren ei ole viime aikoina ihan vakuuttanut.

Uskaltaisin spekuloida samalla asialla, mutta ero muihin talleihin tuskin on suuren suuri. McLaren on edelliseissä testeissä ottanut käyttöönsä uuden etusiiven, joka ilmeisesti sopii nyt Kimin ajotyyliin täydellisesti. Nopeutta on varmasti löytynyt lisää, mutta en usko mitenkään, että yksittäinen parannus veisi McLarenin suoraan viime kisoja dominoineista Ferrareista ohi.

Veikkaankin, että huomenna kisassa Kimi tulee 2-3 kiekkaa Schumia aiemmin varikolle ja Schumi pystyy tämän turvin kääntämään kisan voitokseen. Kimi on kakkonen, Massa kolmas ja todennäköisesti raskaalla kuormalla aika-ajossa matkassa ollut Alonso nousee neljänneksi. Näin mestaruustaistelu tasoittuu viidellä pistellä ja Alonson MM-johto Saksan jälkeen on enää 12 pistettä.

Sinänsä mielenkiintoista, että Veikkaajan mukaan Ferrari maksaa jo Kimille palkkaa, joten Schumia ei varmaan haittaa se, että kaksi apupoikaa tulee syömään Alonsolta loppukaudesta pisteitä.
 

ultras

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara Tampere
Toinen aika-ajo sessio:
1:14.410 Kimi
1:13.778 Schumi
1:14.094 Massa
1:14.378 Button
Kolmas aika-ajo sessio:
1:14.070 Kimi
1:14.205 Schumi
1:14.569 Massa
1:14.862 Button

Tuosta voi kuitenkin joitan johtopäätöksiä vedellä.
 

Kapo

Jäsen
Ainakin sen voi päätellä, että taisi aikakierros mennä Kimiltä ihan nappiin. Kaikki muut olivat kisabensoilla huomattavasti aiempia aikojaan hitaampia.
 

Bloogi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ny Rangers.Chelsea&Man City.
Johtuisiko Alonson hitaus McLaren sopimuksesta ,koska kausi on näin pitkälle ja kaikkea uutta ei enää haluta Alonsolle kertoa ettei vie tietoja Mersun leiriin.
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Kisasta saattaa olla hyvinkin ratkaiseva MM-taistelun kannalta. Lähtöasetelmat huomioiden, vaakakuppi on kaatumassa Michael Schumacherin puolelle. Fernando Alonsolla on kova työ nousta seitsemännestä ruudusta. Todennäköisesti Alonso nostaa sijoitustaan, mutta Ferrareiden ja jopa Kimi Räikkösen lyöminen on vaikeaa.

Kuljettajien bensamäärät ovat hieman hämärän peitossa, mutta uskoisin, että Räikkönen on ehkä pari kierrosta kevyemmällä bensalastilla kuin "Schumi" ja Felipe Massa. Uskoisin myös, että Renaultit ovat raskaammalla autolla kuin Räikkönen, mutta heidän asemiaan heikentää huonommat lähtöruudut. Voisin veikata, että Renaultit ovat yhtä painavia kuin Ferrarit tai korkeintaan muutama kierros raskaammalla kuormalla. Honda-kuljettajien uskoisin olevan kevyellä kuormalla, kuten Räikkönen, tai sitten Honda on parantanut selkeästi suorituskykyään.

Luultavasti M. Schumacher voittaa kisan, vaikka toivoisin Räikkösen ottavan kauden avausvoittonsa. Räikkönen sijoittunee toiseksi ennen Massaa ja Alonsoa. Tällä kärkinelikolla MM-taistelu saisi kokonaan uuden luonteen.

Lauantain jälkeen lähtöruudukkoon tuli pieni muutos, kun Sakon Yamamoto pudotettiin viimeiseen ruutuun hänen vaihdettuaan autoa. Yamamoto ajoi aika-ajoissa Super Agurin vanhaa automallia (SA05), koska uusi auto (SA06) romuttui harjoituksissa. Uusi auto saatiin korjattua kisaan, joten Yamamoto ajaa nyt sillä.

Saksan GP:n lähtöruudukko (Formula1.com)

Sään puolesta kisasta näyttäisi tulevan normaali, eli sadetta ei ole tiedossa, vaikka vielä viikonlopun alussa puhuttiin sadekuurojen uhasta. Ainakin Formula1.com:n tiedotteen mukaan päivästä tulee jopa lauantaita kuumempi ja sateet eivät häiritsisi kilpailua: http://www.formula1.com/race/news/4691/762.html
 

Jacobus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Peliitat
Bloogi kirjoitti:
Johtuisiko Alonson hitaus McLaren sopimuksesta ,koska kausi on näin pitkälle ja kaikkea uutta ei enää haluta Alonsolle kertoa ettei vie tietoja Mersun leiriin.
En usko tähän. Luulisi, että Renaultilla haluttaisiin voittaa sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruus. Jotta nämä saavutettaisiin, on molempiin autoihin panostettava tässä vaiheessa täysillä. Osasyy Alonson hitauteen saattaa olla näissä iskunvaimentimissa, jotka FIA kielsi viime viikolla. Vaikka Saksan GP:n tuomaristo salli nämä iskunvaimentimet, Renault ei ole niitä käyttänyt, koska FIA aikoo uudestaan tutkia asian. Jos FIA toteaisi iskunvaimentimet laittomiksi uudestaan, saattaisi se tietää hylkäyksiä, eikä Renault uskalla ottaa tätä riskiä.

Iskunvaimentimista asiaa aiemmin palstalle lähettämistäni linkeistä:
Jacobus kirjoitti:
Toisekseen Alonso valitteli aika-ajojen jälkeen, ettei hän ole saanut renkaitaan toimimaan koko viikonlopun aikana toivotulla tavalla. Mikä sitten näistä kaikista on totuus? Sitä on vaikea sanoa.
 

ranger

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, Die Mannschaft
No niin, jo muutaman kierroksen jälkeen uskaltaisin väittää, että jos ja kun Alonso ajaa maaliin, hän on vähintään neljäs, eli tilanne MM-sarjassa kaventuu maksimissaan viidellä pisteellä. Button-Honda-pakettiin en luota pätkääkään.

Vittu tää pistelaskusysteemi on perseestä korostaessaan lajin perinteiden ja hengen vastaisesti aivan liikaa luotettavuutta nopeuden kustannuksella.


EDIT:

Jumalauta noiompuusilmiä. Taisi koko maailma suomalaista selostajaduoa lukuun ottamatta huomata heti, että bensaletku irrotettiin about viisi sekuntia ennen Räikkösen lähtöä varikolta.



Ranger
 
Viimeksi muokattu:

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Ylläri. Mclarenilla ongelmia Kimin pysähdyksen aikana. Todella hienoa taas. Kimi on kuitenkin ajanut tämän kisan tähän asti hyvin. Lähtö onnistui hyvin kaiken lisäksi.

Ai niin... Kenet yllätti Nico Rosbergin keskeytys aivan kisan alussa? Käsi ylös.
 

Kapo

Jäsen
Tätä kisaa jaksoi katsoa jo yli 15 minuuttia. Tällä tahdilla kausi 08-09 on niin mielenkiintoinen että jaksaa katsoa jo koko kisan.
 

Tomppa#74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Kyllä mäkki hoitaa. Ennen stoppeja about 3 sekkaa eroa ja ykkösenä. Stoppien jälkeen parikymmentä sekuntia kärjestä jääneenä... uskomatonta...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös