Ex-fanien muistot ja itkut

  • 25 677
  • 94

MiksuMan

Jäsen
En tiennyt mihin ketjuun tämän purkaukseni kirjoittaisin ja siksi päätin avata sille oman ketjun, koska olisi mukava lukea onko myös muita entisiä jokerifaneja täällä, joilla on samat fiilikset.

Kävin eilen katsomassa Roki-Jokerit pelin ja kauas ollaan tultu niistä ajoista, kun täältä kaukaa porojen maasta tulin Helsingin kirkkaisiin valoihin Jokereiden pelejä katsomaan.

Jokerit nähdessäni, jos ei vedet tullut silmiin niin ainakin kylmät väreet tuli, koska jengi on ollut pikkupojasta asti niin iso juttu.

KHL-liigaan ja venäläisille myynnin jälkeen en ole Jokereita seurannut eikä ole kiinnostanut pätkääkään ja ennen matsin alkua mietin, että miltä tuntuu nähdä pitkästä aikaan Jokerit.

Yllätykseksi ja jopa hieman pettymykseksi Jokerit ei herättänyt minkäänlaisia fiiliksiä eikä tunteita. Joukkue ei tuntunut eikä näyttänyt Jokereilta. Vielä vähemmän yksikään pelaaja, lukuun ottamatta Mäki, jonka näkeminen herätti vähän vanhoja muistoja upeista ja ei niin upeista Jokeri-vuosista.

Tämä KHL-Jokerit on niin mauton, väritön ja hajuton. En voi käsittää miten ihmiset siellä päin pystyivät hyppäämään tähän Venäjän junaan ja unohtamaan kaikki juuret. KHL-Jokereilla ei ole mitään tekemistä eikä mitään yhteyttä siihen Suomen jääkiekkoliigassa pelaavaan joukkueeseen jonka suuri fani olen ollut aina 90-vuodesta asti.

On oikeasti aika kova paikka nyt viimeistään tajuta, että Helsingin Jokereita ei enää ole. Jengi on myyty Venäjälle ja venäläisomistukseen!

Mitään muuta samaa KHL-muovijoukkueessa verrattuna siihen oikeaan Suomen liigassa pelanneeseen JOKERIT-joukkueeseen ole kuin logo. Mutta logossa narri ei enää naura, se irvistää.

Hyi!

Mutta toivotan onnea niin joukkueelle kuin teille faneille tähän tehtävä idässä projektiin.

Anything
Anything
Anything for money
Would lie for you
Would die for you
I
Even sell my soul to the devil
 

No Look Pass

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampa Bay Lightning
Enemmän huolissani olisin, jos tuommoinen 2. miehistöllä Rokia vastaan läpsyttely herättäisi jonkinlaista kiimaa. Muistuttaa tasoltaan liiga-ajan pelejä.

Jokerit vs Datsyuk. Match made in heaven.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Enemmän huolissani olisin, jos tuommoinen 2. miehistöllä Rokia vastaan läpsyttely herättäisi jonkinlaista kiimaa. Muistuttaa tasoltaan liiga-ajan pelejä.

Jokerit vs Datsyuk. Match made in heaven.

Lienee nyt ainakin selvää, että kukaan näistä Venäjän eikun siis khl-faneista ei ole Jokereita seurannut ennen vuotta 2014. Jos kerran kotimainen sarja on ihan paskaa tasoltaan ja tunnelmaltaan niin mikä motiivi tällä porukalla olisi ollut Jokereiden seuraamiseen? Totuus on joskus epämieluisa mutta näin se vaan on, että 90 prosenttia khl-farmiseuran kannattajista ei välitä Jokereista millään tasolla. Vähän ollut kieltämättä huvittavaa, kun kaikkia entisiä vihaajia ja julleja kiinnostaakin hirveän paljon Jokerit-nimisen farmiseuran otteet. Yhtä huvittavaa ja samalla hieman surullista on se, että kannattajien huonompi aines alkaa vaatia jotain tasavertaisia mielipiteenvapauksia aivojaan käyttävien kannattajien kanssa.
 
Nykyisellä Jokereilla ei ole mitään tekemistä sen Suomen sarjoissa pelanneen seuran kanssa. Tämä nykyinen muovinen tappiopesäke on Pietarin SKA:n farmiseura, jota venäläiset käyttävät vain oman sarjansa "vahvikkeena", jotta voidaan todistella KHL:n mahtavuutta ja kuinka se on sujuttautunut näinkin kovaan jääkiekkomaahan.

Sääliksi käy aitoja Jokerikannattajia. Sellaisia eivät ole ne, jotka tätä farssia tukevat.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Totuus on joskus epämieluisa mutta näin se vaan on, että 90 prosenttia khl-farmiseuran kannattajista ei välitä Jokereista millään tasolla.

Ja mihinköhän tämä perustuu? Sinut olisi olisi huomattavasti helpompi ottaa tosissaan, jos lähes kaikki kirjoituksesi eivät olisi näitä lapsellisia kärjistyksiä ilman mitään faktoja.

Tämän ketjun perustamiselle silti iso peukku, jos se tarkoittaa Max Powerin ja muiden vastaavien kirjoittelun siirtymistä tänne.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mielestäni näissä itkuissa ei enää pitkään aikaan ole ollut kyse siitä, että itseltä on viety jotain, kuten vieraspelireissut Lappeenrantaan. Kyse on siitä, että organisaatiolla menee ainakin ulkoisesti nyt paremmin kuin ennen. Kateellisuus ja katkeruus heitä kohtaan, jotka viihtyvät Jokereiden parissa edelleen tai jopa paremmin kuin ennen, nostaa päätään.

KHL:stä ja Liigasta voi olla montaa mieltä, mutta itse olen sillä kannalla, että Jokerit voi ehdottomasti seurana paremmin, kun siihen ei ole liimaantunut kannattajajoukkoa, joka kuvittelee olevansa Jokerit ja kuvittelee pystyvänsä määrittelemään yksinoikeudella sen, mitä jokerina olo merkitsee teoriassa ja käytännössä. Tällainen itsekeskeisyys, joka on nyt muuttunut itsesääliksi ja katkeruudeksi, ei ole sitä Jokeria, mihin minä olen uskonut. Minä olen uskonut aina siihen, että Jokerit kuuluu kaikille siitä kiinnostuneille. Oikea Jokeri ei yritä säälittävästi nostaa itseään jatkuvasti jalustalle ja yritä rajoittaa oikeutta Jokereiden kannattamiseen.
 

haukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Euroopan no 1: Jokerit
Suurkiitokset MiksuManille tämän ketjun avaamisesta. Nyt me ikiaikaiset TODELLISET JOKERIFANIT (meitähän on MaxPowerin tutkimuksen mukaan vain 98,5 % jäljellä) saamme viihteellistä luettavaa tylsiin päiviin, siis niihin, kun ei ole Jokerien matsia. Lupaavasti on ketju pyörähtänyt käyntiin. Kiitos MM, kuka sitten lienetkin.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vihdoinkin oma ketju näille "tosifaneille". Pysykää jatkossa täällä, älkääkä suoltako propagandaanne muihin ketjuihin. Kiitos.
 

Jeffrey

Jäsen
Mielestäni näissä itkuissa ei enää pitkään aikaan ole ollut kyse siitä, että itseltä on viety jotain, kuten vieraspelireissut Lappeenrantaan. Kyse on siitä, että organisaatiolla menee ainakin ulkoisesti nyt paremmin kuin ennen. Kateellisuus ja katkeruus heitä kohtaan, jotka viihtyvät Jokereiden parissa edelleen tai jopa paremmin kuin ennen, nostaa päätään.

Kateus ja katkeruus. Katkeruus yleinsä liittyy siihen, kun ihminen kokee että häneltä on jotain viety. Toki se kenelle ne vierasmatkat tai jullien kanssa puistomyllyt ovat olleet se juttu, ovat hyvin saattaneetkin katkeroitua.

Onhan meillä muutakin historiaa tästä samasta aiheesta. Itse muistan kun me siirryttiin Areenalle 1997. Moni katkeroitui kun se "aito Jokerit" vietiin itseltään, ja luotiin "clap your hands Jokerit", meistä tuli muovia. Oma sieluni tuon kesti, ja sitten isompi kolaus oli 2004? kun Ultras Jokerit luotiin. Silloin meidän vanha faniporukka jakautui tosi ronskisti kahtia. Tulivat ne "oikein kannattajat" ja me vanha porukka joka oli sitä "vähän huonompaa kannataja ainesta". Tällöin Jokerifanien virsikirja poltettiin, luotiin paljon uutta ja haluttiin olla kovasti uudenlaista. Kyllähän Ultras toi paaaaaljon hyvää, mutta se huonopuoli sai itseni karsastamaan porukkaa, ja lopulta ne fanimatkat ja päätykannattaminen jäi omasta elämästä.

Tuon jälkeen peleissä istuttiin lähinnä piippuhyllyllä. En itse koe katkeroituneeni, mutta homma vaan ei napannut. Oikeastaan varmaan edellinen työsulkukausi oli se kun liekki alkoi taas kytemään, lässähtäen sitten lakon loppuessa. Kyllä siinä vielä sitten sinniteltiin ja KHL matkaan lähdettiin ihan hyvillä mielin. Nyt sitten KHL aikakaudella olen jopa päätyyn eksynyt muutamia kertoja vuodessa. Joskaan en edelleenkään ymmärrä miksi se virsikirja piti polttaa ja kehittää uusia huonompia chantteja. Noh, aikansa kutakin, I assume.
 
Yllätykseksi ja jopa hieman pettymykseksi Jokerit ei herättänyt minkäänlaisia fiiliksiä eikä tunteita. Joukkue ei tuntunut eikä näyttänyt Jokereilta. Vielä vähemmän yksikään pelaaja, lukuun ottamatta Mäki, jonka näkeminen herätti vähän vanhoja muistoja upeista ja ei niin upeista Jokeri-vuosista.
Hyi!

Vaikka Jokerit pelaisi edelleen Suomen sarjaa (=Liigaa), niin eipä siellä Mäen lisäksi varmaan ketään muitakaan entisaikojen jokeri-ikoneita olisi. Katsos kun tämä menee silleen, että ihminen vanhenee ja lopettaa uransa ja uusia pelaajia kasvaa junioreista ja hankitaan tilalle muualta. Sillä erolla tietysti, että nyt kun joukkue pelaa huomattavasti kovatasoisemmassa sarjassa ja pelaajisto on monta luokkaa laadukkaampaa kuin liiga-aikoina, niin tuolla pyörii vähemmän sellaisia suojatyöläisiä, koska taso ei vain riitä ja tason riittämättömyys tulee raaemmin esiin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joskaan en edelleenkään ymmärrä miksi se virsikirja piti polttaa
Ylipäätään suomalaiset on huonoja pitämään perinteistä kiinni. Tämä on sääli, sillä näin hukataan yksi voimavara. (Virsikirjan polttamisesta minulla tietystikään ole tarkempaa tietoa.)
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein
Voitaisiinko tämä ketju kuitenkin pyhittää näille itkuille? Se olisi kiva että nämä olisi kootusti yhdessä ketjussa ja siten poissa silmistä. Tätähän on pyydetty joten jättäkäämme vittuilu kokonaan pois.
 

Valle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit. SJK.
Mahtava ketju! Nyt pysyy muut osiot sitten toivottavasti lukukelpoisina. Saatte itkeä ihan rauhassa ja harjoittaa omaa terapiaa näiden raskaiden kokemuksien jälkeen.
 

DR_J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Huuhkajat, HJK
Sääliksi käy aitoja Jokerikannattajia. Sellaisia eivät ole ne, jotka tätä farssia tukevat.
Eikö esimerkiksi Pave tai muu OC:n porukka ole mielestäsi aitoja jokerikannattajia?
Muuta kommentoitavaa mulla ei tähän keskusteluun ole. Jokainen kannattakoon miten haluaa, tai olkoon kannattamatta.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
"Aina teille lauletaan, kävi meille mitä vaan"

Eikö se chantti jotenkin noin mene.

On näitä vanhanliiton faneja, jotka muistavat ajat ennen divaria ja divarin. Ja aina on oltu seuran tukena. On ollut Aimoa ja Hjallista. Nordista ja Areenaa (ja nyt Arenaa). On vaikeita aikoja ja hyviä aikoija. Ei moni OC:lainen tai Päätyläinen pidä nykyistä tilannetta parhaana mahdollisena, mutta silti ovat joukkueen tukena. Jos fanius ei kestä vastoinkäymisiä, niin onko se faniutta ollenkaan? Mulle Jokerifanius on sydämmessä, eikä sitä ole mahdollista järjellisillä argumenteilla tai kehäpäätelmillä heikentää tai lopettaa.

Kovasti vaaditaan seurauskollisuutta pelaajilta, mutta kun tulee kova paikka, niin omat rivit alkavat rakoilemaan?

Toki ymmärrän, jos joku ei koe seuraa enää omakseen, eikä halua olla sen tukena. Osalle se johtuu entisen yhteisön hajoamisesta, osalla se on venäläisomistajat, osaa ei kiinnosta KHL ja osa kaipailee enemmän jokeritaustaisia pelaajia. Osalle se on kaikki nämä ja osalle ei mikään näistä. Ihan ymmärrettäviä syitä kaikille. Fanius ja tunne on kaikille henkilökohtainen asia, jonka jokainen kokee varmasti aina vähän erilailla kuin vieressä oleva kaveri.

Sen vuoksi onkin ihan älyttömän tyhmää tuomita täällä muiden ajattelumalleja, suuntaan taikka toiseen. Minua vituttaa eniten se, että koitetaan muka lieventää omaa pahaa oloaan syyttelemällä muita, tai julistamalla omaa näkemystään absoluuttisenan totuutena. Ei ole mitään absoluuttista totuutta faniudesta, vaan kaikila on oma näkemyksensä.

Vituttaa myös se, että "nykyisistä faneista" mollataan niitä, jotka ovat katsoneen paremmaksi jättää leikin kesken.
 
Viimeksi muokattu:

McMulligan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Maailmassa on pääosin kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka puhuu ja niitä, jotka tekee. Useimmiten ne, ketkä pitää eniten meteliä itsestään, on niitä, jotka myös lähtee ensimmäisenä. Niiden taas ketkä tekee, harvemmmin haluaa ja tarvitsee puhua, koska teot puhuu jo puolestaan.

Kieltämättä osa menneistä chanteista sanoineen on näin jälkikäteen katsottuna hieman huvittavia, kun aika harvassa tuntuu olevan ne, jotka millään muotoa on koskaan osannut seisoa laulamansa sanoman takana. Onneksi niitäkin kuitenkin on olemassa, mutta saavat usein täysin perusteetonta kuraa niskaansa tosifaneilta, kun "eivät osaa pitää tunnelmaa hyvänä, eivät osaa olla riittävän äänekkäitä, laulaa vääriä chantteja, kannattaa väärin" ja mitälie muuta.

Mutta jatkakaa toki puhumista, laitan popcornit mikroon ja bissen jääkaappiin kylmenemään. Odotuksissa on aika eeppisiä tekstejä.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Vittu te ootte uunoja koko porukka. Säälikää itseänne ja toisianne maailman tappiin asti. Mä käyn koko sen ajan hallissa ja nautin ainutkertaisesta elämästä ilman turhia tunnontuskia.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten nämä ruikuttajat on joskus Jokerit faneiksi itseään kehdanneet kutsua? Siis tapahtui IHAN MITÄ VAAN niin omaa jengiä ei vaihdeta eikä hylätä!
 

mutina

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Chicago Blackhawks, Fife Flyers
Mielestäni on hyvä idea, että surutyötään tekevillä on oma ketjunsa. Olen monesti toivonut, ettei joka ketju leviä saman asian jauhamiseksI. Antakaamme siis työrauha tähän ketjuun.
 

Max Power

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2013
Mielestäni näissä itkuissa ei enää pitkään aikaan ole ollut kyse siitä, että itseltä on viety jotain, kuten vieraspelireissut Lappeenrantaan. Kyse on siitä, että organisaatiolla menee ainakin ulkoisesti nyt paremmin kuin ennen. Kateellisuus ja katkeruus heitä kohtaan, jotka viihtyvät Jokereiden parissa edelleen tai jopa paremmin kuin ennen, nostaa päätään.

Paremmin kuin ennen? Salli mun nauraa. Venäjän liigassa Pietarin farmina mennään kaudesta toiseen yli kymmenen miljoonan tappioilla ja koko seura kaatuu sillä hetkellä, kun mafia ottaa rahat pois. Jotain rajaa näihin harhoihin nyt.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miten nämä ruikuttajat on joskus Jokerit faneiksi itseään kehdanneet kutsua? Siis tapahtui IHAN MITÄ VAAN niin omaa jengiä ei vaihdeta eikä hylätä!

Fanius perustuu tunteeseen ja on henkilökohtainen asia. Jos tunne kuolee, niin jää vain kuoret. Ei se mene niin, että tapahtui mitä vaan, niin jengiä ei vaihdeta. Jos kokee, että se oma joukkue on myynyt sielunsa eikä enää edusta niitä arvoja, mihin joskus kiintyi, niin kyllä fanius ja fanitussuhde voi kuihtua.

Jos et ymmärrä, niin älä ymmärrä, mutta mene siinä tapauksessa muualle tästä ketjusta.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Fanius perustuu tunteeseen ja on henkilökohtainen asia. Jos tunne kuolee, niin jää vain kuoret. Ei se mene niin, että tapahtui mitä vaan, niin jengiä ei vaihdeta. Jos kokee, että se oma joukkue on myynyt sielunsa eikä enää edusta niitä arvoja, mihin joskus kiintyi, niin kyllä fanius ja fanitussuhde voi kuihtua.

Jos et ymmärrä, niin älä ymmärrä, mutta mene siinä tapauksessa muualle tästä ketjusta.

Taivas varjele näitä mielensä pahoittajia ;-)

Jos kaikki menisi teidän kässärin mukaan niin parin vuoden päästä pelattaisiin old school klassikoita Espoo Unitedia vastaan, taas löytyisi syy mennä hallille ja löytää se vastustaja kannattajajoukon alimittaisin mikkiiiri ja lyödä kimpassa kaveria takaapäin selkään... mä en voi mitään mutta mielikuvani tällaisista ultrista on juuri näinkin uljas!

Grow up!

ps. Kyllä... Jokainen saa valita mielipiteensä ja onneksi teitä ei ole hallilla vähään aikaan näkynyt. Itse en tähän ketjuun ihan vähään aikaan kirjoita koska ei ole aihetta (paitsi ihmetellä pienen poikalauman kiljumista joka kyllä täällä on saanut suhteettoman isot mittasuhteet). Itse en näitä "hissi melkein ylös" kannattajia enää huomio.

Vielä ooooooon kesäää jäljellä - vielä tulee kauniita... ;-)
 

JjZz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit. Sympatiat kaikille paskoille.
Yhtä huvittavaa ja samalla hieman surullista on se, että kannattajien huonompi aines alkaa vaatia jotain tasavertaisia mielipiteenvapauksia aivojaan käyttävien kannattajien kanssa.
Tipahdin tälle ihan totaalisesti :D Myönnän, käyn peleissä vain viihdyttääkseni itseäni, en siksi että minut määriteltäisiin jonkunlaiseksi sen perusteella. Tämähän on ilmeisesti suurin synti jonka ihminen voi tehdä. Olen siis ilmeisesti tätä huonompaa ainesta. Mitenköhän nyt selviän tästä :) Onkohan tää ihan oikeasti aikuinen joka näitä Max Powerin viestejä kirjoittelee? No, jos tämän paremman aineksen viestit keskittyvät nyt enemmän tähän ketjuun niin hyvä. Tosin tulen varmasti lukemaan tätä jatkossakin, niin hyviä nauruja täältä saa.
 

sininen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Taivas varjele näitä mielensä pahoittajia ;-)

Jos kaikki menisi teidän kässärin mukaan niin parin vuoden päästä pelattaisiin old school klassikoita Espoo Unitedia vastaan, taas löytyisi syy mennä hallille ja löytää se vastustaja kannattajajoukon alimittaisin mikkiiiri ja lyödä kimpassa kaveria takaapäin selkään... mä en voi mitään mutta mielikuvani tällaisista ultrista on juuri näinkin uljas!

Grow up!

ps. Kyllä... Jokainen saa valita mielipiteensä ja onneksi teitä ei ole hallilla vähään aikaan näkynyt. Itse en tähän ketjuun ihan vähään aikaan kirjoita koska ei ole aihetta (paitsi ihmetellä pienen poikalauman kiljumista joka kyllä täällä on saanut suhteettoman isot mittasuhteet). Itse en näitä "hissi melkein ylös" kannattajia enää huomio.

Okei. Et siis ymmärtänyt edes vähää alusta siitä mitä yritin sanoa. Sen lisäksi niputit minut johonkin merkilliseen joukkoon, johon ilmeisesti kaikki Jokerien nykysuuntausta vieroksuvat mielestäsi kuuluvat. Ethän sinä tiedä, että kuka minä olen. Ja tekisi mieleni sanoa, että todella hyvä, että en kaltaistasi leimakirveen heiluttajaa tunne muuta kuin nimimerkkinä.

Istuin Jokerien peleissä aika lailla säännöllisesti 90-luvun alusta vuoteen 2013 asti. (Itse asiassa muutaman ensimmäisen vuoden ajan seisoin E9-katsomossa Nordiksen aikoina ennen kuin hankimme sielläkin vakituiset tuolit allemme). Hartwall Areenalla kausikortit olivat yleensä 304 tai 303-katsomossa.
Olen ollut kausikorttilainen siis kolmella vuosikymmenellä.

Jo 90-luvun puolivälissä koin tämän seuran mukana käsittämättömiä tunne-elämyksiä koodisanoilla Janecky, Köln ja 1995 finaalisarjan viides peli. Viimeksimainittu on edelleen ehkä katkerin urheilimuistoni, kun taas rankkarivoitto Kölnistä oli otteluna niin huikea, että hyperventiloin. Kvartalnovin jatkoaikamaalia tuulettaessani nyrjäytin nilkkani. Erik Karlssonin maaginen viimeinen peli ja Nicklas Hardtin jatkoaikamaali ovat viimeiset suuret muistoni Jokereista.

Seuraan urheilua laajasti ja tunteella, mutta Jokerit oli minulle ylivoimaisesti rakkain ja eniten tunnekuohuja aiheuttava seura enkä koskaan voinut kuvitellakaan, että ei olisi, mutta kuten sanottua... jos kaikki muuttuu niin perustavalla tavalla kuin minun mielestäni Jokerien kohdalla muuttui alkaen vuodesta 2013, niin se mitä piti ikuisena voikin loppua.

En todellakaan kaipaa sinun arviotasi siitä, että onko minulla ollut oikeus kutsua itseäni faniksi. Kun nyt kuitenkin tunnen itseni ja ajatusmaailmani kohtuullisen hyvin, niin mielestäni on absurdia ajatellakin sellaista vaihtoehtoa, että en olisi ollut fani. Minulle Jokerit oli suurin ja kaunein ja olin ylpeä ollessani pieni osa sitä pienellä panoksellani katsomossa ja TV:n ääressä.

Nykyiseen versioon Jokereista en voi enää samaistua enkä olla siitä ylpeä. Se on minun valintani. Sinun valintasi on toinen ja kunnioitan sitä. Leimaavat ja kapeakatseiset mielipiteesi sen sijaan ovat oikeastaan hieman säälittäviä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös