Etä HPK

  • 3 388
  • 6

Kari Oksanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sm-liiga: HPKMestis: Salamat
Asuin aikoinaan elämäni ensimmäiset 16 vuotta aivan Rinkelinmäen tietämillä.. Poltinaholla ja HPK:ta tuli jo silloin "fanitettua". Sittemmin aikuisena elämä vei pois Hämeenlinnasta, mutta ei HPK:ta sydämestä. Miten sinä, etä HPK-laisena näytät sen ulospäin? Minulla on HPK lippis ja pipo ja välillä ollut auton takaikkunalla HPK lippis. Kerran, pari kaudessa pyrin käymään otteluissa ja televisiosta katson matsit kun ehdin. En ole siis mitenkään fanaattinen seuraaja, mutta en voi myöskään koskaan kannustaa toista joukkuetta Liigassa HPK:n edelle.. aikas erikoista. Enkä usko että olen ainoa ajatusteni kanssa.
Mutta onko sinulla mennyt oma etätoiminta överiksi? Vai onko homma hanskassa ja seuraat HPK:n edesottamuksia minun tavoin, rauhallisesti mutta tasaisesti.
 

vastaantulija

Jäsen
Suosikkijoukkue
Määrätietoisesti HPK
Mutta onko sinulla mennyt oma etätoiminta överiksi? Vai onko homma hanskassa ja seuraat HPK:n edesottamuksia minun tavoin, rauhallisesti mutta tasaisesti.

En tiedä mikä on överiksi, mutta 30 vuotta oon tätä jengiä kannattanut. Nuorempana oli tietysti paljon kiihkeämpää fanittamista, mutta nykyäänkin aika tiivistä kannattamista, vaikka etänä on jo vuosia vedetty. Omistajaksi ryhdyin kun mahdollisuus tuli ja seisomakausikortti on kolmatta vuotta. Runkosarjassa käyn ehkä 10-15 kotipeliä katsomassa tunnin ajomatkan päästä. Viime keväänä olin paikalla jokaisessa pudotuspelien kotiottelussa.

En pidä kauheasti logoa esillä missään, mutta puhun kyllä asiasta avoimesti ja ylpeydellä aina, kun on kiekkohenkinen puhekumppani. Ei tämä koskaan minusta katoa. Kerhoa on eletty ja hengitetty jo niin kauan. Testamenttiin voisi kirjata toiveen, että hautajaisissa soitettaisiin arkkua laskettaessa "se on siellä"...
 

stadinHPK

Jäsen
Hämeenlinnasta olen lähtöisin, mutta aikuisiällä muuttanut töiden perässä Helsinkiin. Kotipeleihin ehdin yleensä ehkä pari kertaa kaudessa. Pääkaupunkiseudulla Kerho vieraili vielä Jokerien ja Bluesin aikana joka toinen viikko, mutta nyt pitää tyytyä Nordiksen peleihin pari kolme kertaa kaudessa.

Osan katson televisiosta ja osan kuuntelen nettisreamista (iltavuoroissa). Kiitos Kerhoradiolle, että vieraspelit kuuluu taas.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Koskaan en ole Hämeenlinnassa asunut, vaikka lähes 40 vuotta sitten tulinkin maailmaan sen keskussairaalassa. Parikymppiseksi asti asuin kuitenkin jokseenkin Hämeenlinnan vaikutuspiirissä, vaikkakin turvallisen matkan päästä. Hämeenlinna oli kuitenkin se paikka, johon mentiin kun lähdettiin kaupunkiin, joten siksi kai Kerho vakiintui omaksi joukkueekseni heti pysyvän liigataipaleen alettua. Eikä tämä ole muuttunut, vaikka kohta puolet elämästäni onkin mennyt Pirkanmaalla ensin opintojen ja sitten työn takia.

No, jääkiekkoa tulee kyllä seurattua huomattavasti vähemmän kuin joskus 15 vuotta sitten. Lähinnä teksti-TV:n kautta tulee tuloksia seurattua, ja joskus hyvin harvoin vilkuiltua peliä televisiosta, jos sellaista sattuu maksutomilta kanavilta tulemaan. Rinkelinmäellä kävin viimeksi silloin kun TPS otti finaalivoiton jatkoajalla. Kai siitä tuli traumoja. No, ehkä suurin syy on se, että on vaan tullut vanhaksi ja väsyneeksi.

Mutta vaikka onkin nykyään tällainen sunnuntaifani, niin silti joukkue on oikea. Ja pysyy.
 

HPKerho

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Helppo sanoa että överiksi tämä etä-touhuilu on jäänyt. Sen ymmärtää vielä jotenkin että noin kaksikymppiset ja nuoremmat fanit jaksaa mouhottaa Hämeenlinnan ulkopuolella jotain isossa mittakaavassa kovin pientä seuraa nimeltään HPK. Mutta että nelikymppinen mies liikkuu HPK-lippis päässä melkeinpä aina. Töissä käyn Tampereella ja siellä on työpisteellä HPK-kamaa koristeina, henkilökortti roikkuu kaulassa HPK-avainketjussa, kahvit HPK-mukista jne. Autossa on HPK:n tarraa, puhelimen takaakin löytyy tarraa. Emäntää pyysin tekemään HPK-villasukat ja ihanana ihmisenä tietenkin teki sellaiset. Eli siis täysin överiksi mennyt...

Itse harahdin jostain ihmeellisestä syystä HPK:n kannattajaksi Pohjanmaalta pienestä kunnasta joskus 80-90 lukujen taitteessa. En edes alkuperäistä syytä muista, mutta liittynee jotenkin altavastaajan asemaan. Tulee aina oltua heikomman puolella.

Mutta junnuna sitä käytiin koulussakin HPK:n paita päällä kun sellaiseen sai säästettyä rahaa. Sählyssä jne aina HPK:n paita päällä. Tampereelle tuli muutettua opiskelemaan ja kauden aikana oli aina paita opiskelijakämpän ikkunassa roikkumassa. Ensimmäisen kerran näin HPK:n livenä vasta 2000-luvulla kun Kerho saapui Hakametsään ja näitä Tampereen vieraspelejä tulikin monta vyölle. Ensimmäisen kerran näin HPK:n livenä Tampereen ulkopuolella 2006 finaaleissa Porissa. Tästä löytyi aikoinaan hyvä kuvakin Ässien kotisivuilta kun finaalipelissä HPK tehnyt maalin ja kuvassa Ässien fanikatsomo jossa punaisen meren keskellä joku hullu seisoo kädet pystyssä HPK-paita päällä. Sanotaanko näin että tuo on ainoa peli jossa jännitti että tuleeko turpaan.

Perheenlisäyksen kautta (poika syntyi 2006, luonnollisesti mestaruusvuonna) sain vihdoinkin HPK-kaverin jonka kanssa pääsi peleihin. Tampereella poika syntyi, mutta jotenkin epäluonnollisesti alkoi fanittamaan HPK:ta jo nuorella ikää vaikka kaverit eivät tätä päätöstä koskaan ole tajunnut. Poika pääsi ensimmäisen kerran katsomaan HPK:ta livenä Hakametsään noin 2010. Tämä peli taas on ainoa josta olen lähtenyt ennen loppua pois. Taisi jännitys olla liikaa ja poika oksensi minuutti ennen ensimmäistä erätaukoa syliinsä, joten pakko oli lähteä ekan erän jälkeen kotiin kun housut ja takki täynnä oksennusta. Mutta silti jatkoi HPK:n kannattamista ja nykyään poika on paremmin perillä Kerhon asioista mitä itse olen.

Tästä jokunen vuosi niin lähdettiin pojan kanssa Rinkelinmäelle ensimmäistä kertaa, oli siis molempien ensimmäinen Rinkelinmäen reissu. Sen jälkeen siellä onkin tullut käytyä joku 15 kertaa kaudessa. Tampereella tietenkin käyty Kerhon pelejä katsomassa ja Jotain yksittäisiä playoff-pelejä esim jyppilässä. Paljon halvemmalla sitä olisi päässyt jos olisi opetellut vaikka Ilves-tavoille Tampereelle muuttaessa mutta fanihommat nyt on vähän tällaisten erikoisten juttuja. Kahta en vaihda jne...
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Hienoja juttuja yllä @HPKerho.

Kaipa se pitää itsekin tänne ilmoittautua, kun Hämeenlinnaan ei Kerhoa kummempaa kosketuspintaa ole. Koskaan ei ole tullut siellä asuttua eikä ole sukua sieltä suunnalta. 90 luvun alkupuolella eräs sukulainen siirtyi pelaamaan Kerhoon ja hommasi sitten liput Rinkelinmäelle peliä katsomaan. Siitä se lähti sitten ja siinä kelkassa on kohtuullisen tiukasti pysytty ja tullaan pysymään loppuun asti.

Pääkaupunkiseudun vieraspelit pyrkinyt näkemään ja Rinkelinmällä tulee käytyä sen pari kertaa vuodessa, loput pelit tulee katsottua telkkarista. Nykyään usein osa pelistä jää näkemättä kun perhettä on tullut, mutta pääosan aina siinä samalla saa väijyttyä.

Kohokohtia tietysti mestaruudet, jälkimmäisen kohdalla tietyn extran toi pokaalin noston katsominen oma lapsi sylissä. Kyllä se oli herkkä paikka. Ensimmäisen aikana tuli oltua poistumiskiellossa Säkylässä, mikä vähän juhlintaa esti.

Jonkinlaisen kylähullun aseman varmaan täällä on saavuttanut kun Kerhon pipo päässä rattaita tulee työnneltyä. Seuraavan kerran tullee peli nähtyä omistajaillassa.
 

Tattari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kanta- ja Päijät-Häme "täältä jostakin" käsin...
Täällä sekarotuinen hämäläinen. Synnyin Lahdessa. Muutettiin alle kouluikäisenä Hämeenlinnaan ja vietin nuoruuttani Hämeenlinnassa ja silloin alkoi HPKn seuraaminen - Mestis ja Fazer-liiga-aikoja. Sitten opiskelemaan Lahden kautta Espooseen.

Uusi lätkäinnostus syntyi noin 4-5 v sitten. Olin vuoden Heinolassa projektissa ja kävin kaverin kanssa seuraamassa Pelsun A-junnuja ja Peliittoja. Sitten työt veivät Espoo-Tampere-akselille ja kävin katsomassa kolme viimeistä vuotta todella aktiivisesti Kerhon matseja!

Nyt ulkoistin itseni ulkomaille ja seuraillut mm AHL-matseja (hieman huonoilla yhteyksillä) ja yhden kerhomatsin paikan päällä Rinkelillä. Itseasiassa aika kiehtovaa on ollut seurailla mestaruus-Kerhon pelaajia eri joukkueissa. Olen vielä vähän jumissa kevään tunnelmissa...? Harkitsen jopa ekan tatskan hommaamista Lahden Jaskalta!

Kerho on aina ollut ja on ykkönen, mutta aika pian kiinnityn myös paikallisiin seuroihin. Näin sympatiat myös Pelsuille(!), Peliitoille ja ex-Bluesille sekä Tappara/Ilves fiiliksen mukaan ja HIFK (varsinkin nyt taas).
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös