Mainos

Estonian uppoaminen

  • 285 517
  • 1 477

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tässä vielä sama linkki minkä laitoin jo eilenkin:


Tästä näkyy laivojen sijainnit. Eli kyllä tuolla tutkalla on sen verran täpliä ollut, että ei varmasti ole kukaan voinut olla täysin varma mikä kukin on. Myrskyn takia aikataulutkin kusivat, eli ehkä tuo "kyllä pitäisi rutiini kertoa mikä laiva menee missäkin" ei päde tässä tapauksessa.

Tässä myös näkee hyvin tuon eri kielien käytön. Yleisessä viestityksessä on pyritty puhumaan englantia, mutta ns. kahdenkeskisesti käytetty luontevinta kieltä. Estonian kielivalintahan on ihan selkeästi paniikin syytä. Sieltä oli kai jo jonkun aikaa yritetty ottaa yhteyttä ja hälyttää apua, mutta blackoutin lisäksi myös VHF-kuuluvuudessa oli kaiketi juuri myrskyn takia ongelmia.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Niin, pitää nyt huomioida se, että siellä tutkalla on myös muita täpliä. Myös isot aallot muodostavat omat täplänsä, säästöistä riippuen. Ei siellä ole ollut mitään tunnisteita, että mikä alus on mikäkin.

Tuo mayday-video on kyllä kylmäävää kuunneltavaa. Aivan uskomaton rauha on näillä muilla kapteeneilla kommunikoinnissa, vaikka varmasti kaikki ymmärtävät tilanteen vakavuuden...
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Onko tuon ajan laitteistolla tutkassa näkynyt myös se, että mikä laiva kohde X on?

Tämä on hyvä pointti myös. Aiemmin linkitetyn translitteroinnin yhteydessähän oli kartta missä alukset näkyivät. Minusta Mariella oli lähempänä kuin Europa ja ihmettelin miksi Estonia pyysi Europaa apuun eikä Mariellaa. Ehkä he luulivat Mariellaa Europaksi, jos tutka oli vielä toiminnassa.

Kyllä ne aika tarkkoja on, eihän niillä muuten tekisi yhtään mitään. Pointti lähinnä se, että kurssi heti Estoniaa kohti, sen tarkemman sijainnin olisi voinut tarkistaa matkalla. Nyt tuosta pätkästä syntyi mielikuva, että pitkään kesti kunnes mitään kurssin muutosta tehtiin, tämä saattoi maksaa monta ihmishenkeä. Eikös jossain ollut että taisivat nähdä kun Estonia viimeisen kerran puhalsi ilmat pois ja jatkoi kohti pohjaa.

Mistä päättelet ettei mitään kurssin muutosta tehty heti kun selvisi mikä alus pyytää apua ja missä suunnassa se on?

Litteroinnin ajoista ilmenee, että hätäkutsu tuli 1.24 ja 1.29 Mariella ilmoittaa olevansa noin 9 meripeninkulman päässä ja olevansa matkalla. Näköyhteyttä ei ollut.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo, näin arvelinkin. Mutta kun tuota väliä jokainen kippari on sata kertaa sahannut niin se marssijärjestys aina käytännössä sama.

Mun mielestä kipparin hommaan kuuluu tiedostaa että tuo tuossa on Estonia, takana tulee Viikkari jne... siis sellainen yleinen tilannekuva pitäisi olla selvä.

Miksi se olisi normaaliolosuhteissa oleellinen tieto, että mikä laiva on mikäkin? Eikö pointti ole lähinnä olla tietoinen siitä, missä niitä muita laivoja menee, mutta ei kai sillä tiedolla mitään tee, että kuka on kukin?
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tämä on hyvä pointti myös. Aiemmin linkitetyn translitteroinnin yhteydessähän oli kartta missä alukset näkyivät. Minusta Mariella oli lähempänä kuin Europa ja ihmettelin miksi Estonia pyysi Europaa apuun eikä Mariellaa. Ehkä he luulivat Mariellaa Europaksi, jos tutka oli vielä toiminnassa.



Mistä päättelet ettei mitään kurssin muutosta tehty heti kun selvisi mikä alus pyytää apua ja missä suunnassa se on?

Litteroinnin ajoista ilmenee, että hätäkutsu tuli 1.24 ja 1.29 Mariella ilmoittaa olevansa noin 9 meripeninkulman päässä ja olevansa matkalla. Näköyhteyttä ei ollut.

No tämä ihan oma oletus. Kapteeni kuulosti alussa siltä ettei tajunnut tilanteen vakavuutta (ihan luonnollista varmaankin, ehkä ajatteli että koneet vain sammuneet tms). Jonkun aikaa siinä meni niitä koordinaatteja ihmetellessä mutta uskallan väittää että moni menehtyi tämän vempuloinnin seurauksena.

Kyllä mä sitä mieltä olen, että jo noinkin ulkona merellä ajettaessa kapteenin tehtävä olisi hahmottaa missä ainakin muut matkustajalautat kulkevat, ei tuossa koko aikaa tarvitse ruoria käännellä. Siis ihan sitä vanhaa merenkulun ammattitaitoa tässä kyseenalaistan tiettyyn pisteeseen saakka (tiedä mitä ympärillä tapahtuu). Luulisi, että noi reitit noilla laivoilla aika vakiot eli että Estonia siellä etelämpänä jne...

Luulisi että noilla aluksilla tuolla olisi matkan aikana jotain kommunikoitua muutenkin, aalloista, merenkäynnistä jne... mutta ei kai sitten.

Ja joo, helppo se on täältä huudella... ihmetyttää vaan!
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Miksi se olisi normaaliolosuhteissa oleellinen tieto, että mikä laiva on mikäkin? Eikö pointti ole lähinnä olla tietoinen siitä, missä niitä muita laivoja menee, mutta ei kai sillä tiedolla mitään tee, että kuka on kukin?

Muistelisin jonkun isomman laivan kapteenin sanoneen että kyllä se kommunikoidaan ainakin HKI/TKU - Tukholma välillä missä järjestyksessä kapeimpiin kohtiin ajellaan eli tällä logiikalla kuvittelisin että olisi kapulla ollut mielikuva missä mikin menee.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Muistelisin jonkun isomman laivan kapteenin sanoneen että kyllä se kommunikoidaan ainakin HKI/TKU - Tukholma välillä missä järjestyksessä kapeimpiin kohtiin ajellaan eli tällä logiikalla kuvittelisin että olisi kapulla ollut mielikuva missä mikin menee.

Olihan se Europalla ja Mariella selvää missä olivat toisiinsa nähden. Europan perämieshän sanoo, Vikingin olevan perässä ja varmaan saaneen tiedon. Estonian sijainnilla ei ole ollut tuossa vaiheessa mitään merkitystä Europan tai Mariellan kulkemiselle. Se oli kuitenkin melkein 20 kilometrin päässä etelässä aivan eri väylällä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: aave

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olihan se Europalla ja Mariella selvää missä olivat toisiinsa nähden. Europan perämieshän sanoo, Vikingin olevan perässä ja varmaan saaneen tiedon. Estonian sijainnilla ei ole ollut tuossa vaiheessa mitään merkitystä Europan tai Mariellan kulkemiselle. Se oli kuitenkin melkein 20 kilometrin päässä etelässä aivan eri väylällä.

Sitä ammattitaitoa olisi hahmottaa silti missä Estonia menee. Siis eiköhän se aina mennyt etelämpänä ja vaikkapa vähän perässä aikatauluista johtuen. Tästä olisi voinut lähteä heti palttiarallaa siihen suuntaan ja tarkentaa maalitaulua matkan aikana.
 

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Muistelisin jonkun isomman laivan kapteenin sanoneen että kyllä se kommunikoidaan ainakin HKI/TKU - Tukholma välillä missä järjestyksessä kapeimpiin kohtiin ajellaan eli tällä logiikalla kuvittelisin että olisi kapulla ollut mielikuva missä mikin menee.

Mielestäni tässä on myös huomioitava se, että eivät Viking ja Silja ajaneet Tukholman ja Tallinnan väliä ikinä, joten se on olettaakseni ollut kyllä päivittäin HKI-STO -väliä suhaaville laivoille melkoisen yhdentekevää, mitä noin paljon etelämpänä tapahtuu. Varmasti oli toki erittäin kovalla tasolla rutiini siitä, mitä omalla reitillä tulee eteen.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Merellähän ei ole mitään "yleistä" kanavaa, missä jutellaan säästä, safkasta tai eilisen lottonumeroista. Saati että tutkitaan kanavia millään tarpeettomalla jargonilla. Kuten tuossa tallenteellakin kuulee, niin toi kanava 16 (hätäkanava) tukkeutuu välillä tuosta komminikaatiosta, ja kapteenit siirtyvät välillä eri taajuuksille puhumaan keskenään.

Utön mevatornissakaan ei kuunneltu mitään muuta kanavaa kuin hätä- ja luotsikanavaa.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Sitä ammattitaitoa olisi hahmottaa silti missä Estonia menee. Siis eiköhän se aina mennyt etelämpänä ja vaikkapa vähän perässä aikatauluista johtuen. Tästä olisi voinut lähteä heti palttiarallaa siihen suuntaan ja tarkentaa maalitaulua matkan aikana.
Edelleenkään, se ei siinä plotterilla kerro, että mikä täplä on mikäkin laiva. Tai muu kaiku. Ei siellä missään huudella jatkuvasti mitään sijaintitietoja. Veikkaan että edes Utön meva-tornissa ei tiedetty, että koska Estonia menee missäkin, kun se tieto ei koskettanut asemaa mitenkään. Hki-sto laivojen aikataulut tiedettiin, koska ne oli päivittäin näkyvissä samoihin aikoihin. Toki, sielläkään ei virallisesti tiedetty että mikä on mikäkin laiva, ennenkuin nähtiin nimi kyljessä.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Itselleni on jäänyt vähän sellainen mielikuva että kynnys mayday-viestille on aika korkea. Kyllähän sen vastaanottanut Silja Europan perämieskin (?) kuulosti lähinnä hämmästyneeltä alkuun. Eli ensin Estonialla on yritetty tehdä kaikki temput kallistuman oikaisemiseksi (esim. vakaajaan vettä, joskin pumppu horaisi ilmaa) ja sen selvittämiseksi mistä on kyse. Siinä vaiheessa kun hätäkutsu lähti oli Estonialla selvillä että nyt on tilanne todella huono ja ihmettelisin jos ei olisi ollut pikku tai vähän isompi paniikki päällä myös komentosillalla. Siksi en yhtään ihmettele että vaihtoivat kielen suomeksi kun se oli mahdollista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Sitä ammattitaitoa olisi hahmottaa silti missä Estonia menee. Siis eiköhän se aina mennyt etelämpänä ja vaikkapa vähän perässä aikatauluista johtuen. Tästä olisi voinut lähteä heti palttiarallaa siihen suuntaan ja tarkentaa maalitaulua matkan aikana.
Tuon kokoluokan merenkulku noilla väylillä ei ole mitään palttiarallaa touhua. Käytännössä laiva lähti poikkeamaan väylältään reitille jota se ollut todnäk ikinä kulkenut. Lisähenkiä olisi menetetty ainakin jos Europa olisi täräyttänyt palttiarallaa kivelle.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Edelleenkään, se ei siinä plotterilla kerro, että mikä täplä on mikäkin laiva. Tai muu kaiku. Ei siellä missään huudella jatkuvasti mitään sijaintitietoja. Veikkaan että edes Utön meva-tornissa ei tiedetty, että koska Estonia menee missäkin, kun se tieto ei koskettanut asemaa mitenkään. Hki-sto laivojen aikataulut tiedettiin, koska ne oli päivittäin näkyvissä samoihin aikoihin. Toki, sielläkään ei virallisesti tiedetty että mikä on mikäkin laiva, ennenkuin nähtiin nimi kyljessä.

Näinpä. Mutta meinasin yleisemmälläkin tasolla että luulisi Viikkari & Silja kipparin tietävän missä suunnassa Estonian on pakko olla (siis suunta heti etelämmäksi ja tarkemmat koordinaatit matkalla). Luulisi, että nämä kaverit kyllä tiedostaisivat missä noi muut pääkilpailijat milloinkin suunnilleen menevät. Samaa reittiä ajaneet vuosikymmenet vakioaikatauluilla... itse täällä Turun saaristossa pystyy 10 min tarkkuudella sanomaan että kohta pitäisi toi tulla tuolta ja toi tuolta...

Tuli tuo pätkä kuunneltua alusta uudestaan ja kuulostaahan se siltä että ekaa kertaa oltaisiin jouduttu yli kuusi metrisen veneen puikkoihin... hidasta, uneliasta...
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tästä olisi voinut lähteä heti palttiarallaa siihen suuntaan ja tarkentaa maalitaulua matkan aikana.

Tästä meillä ei siis ole tietoa koska kurssia alettiin kääntämään. Se lienee näytetty, että noin viisi minuuttia hätäkutsun jälkeen lähin alus (Mariella) oli matkalla Estonian viimeiseen tiedettyyn paikkaan, jossa se oli käsittääkseni noin 2.20. Vauhti ollut siis noin 10 solmua, jos en ole ihan väärässä.

Minusta tässä pitää ottaa huomioon se, että tuollaisen Mariellan kokoisen laivan ohjailu ei ole kovin näppärää, vaan lienee parempi saada kerralla suunta kohdilleen kuin arpoa sitä.

Toki, sielläkään ei virallisesti tiedetty että mikä on mikäkin

Väittävät, että nohevat kuuntelijat tunnistivat potkuriäänistä autolautat. Liekkö tornari?

Tuli tuo pätkä kuunneltua alusta uudestaan ja kuulostaahan se siltä että ekaa kertaa oltaisiin jouduttu yli kuusi metrisen veneen puikkoihin... hidasta, uneliasta...

Voi veikkoset sentään, ootko ihan tosissasi? Mitä heidän olisi pitänyt tehdä toisin? Herätteletkö vain keskustelua tällaisella kommentilla?
 
Viimeksi muokattu:

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Kyllä ne aika tarkkoja on, eihän niillä muuten tekisi yhtään mitään. Pointti lähinnä se, että kurssi heti Estoniaa kohti, sen tarkemman sijainnin olisi voinut tarkistaa matkalla. Nyt tuosta pätkästä syntyi mielikuva, että pitkään kesti kunnes mitään kurssin muutosta tehtiin, tämä saattoi maksaa monta ihmishenkeä. Eikös jossain ollut että taisivat nähdä kun Estonia viimeisen kerran puhalsi ilmat pois ja jatkoi kohti pohjaa.
Niin Estonia antoi sijainnin 1:29 ja Mariella kääntyi 1:32 ja Finnjet 1:33. En tiedä mitään laivojen ohjaamisesta mutta varmaan se hetken vie että tehdään arvio tilanteesta eli tsekataan vaikka tutkalta mikä niistä lukuisista aluksista voisi olla Estonia ja lyödään uusi kurssi laitteisiin. Varmaan päällikön on myös tehtävä arvio riskeistä kun omallakin aluksella on yli tuhat ihmistä. Eli ei tuossa kovin kauaa ole nenää kaivettu ennenkuin on käännetty kohti turmapaikkaa. Mariella päätyi sinne meressä olevien ihmisten keskelle ja jos vaikka minuutin olisi saanut tuosta nipistettyä, niin tuskin kovin montaa henkeä olisi enemmän pelastunut... varsinkin kun ei ollut oikein mitään keinoja poimia ihmisiä merestä.

Ja jos pointti siis oli se että heti ensimmäisestä hätäviestistä klo 1:22 olisi pitänyt lähteä kääntämään, niin tosiaan en usko että kovin tarkkaa tietoa on siitä missä Tallinna-Tukholma välin laivat menevät. Varsinkin tuossa kelissä kun omakin nopeus piti sovittaa sen mukaisesti. Europan kapteenihan esimerkiksi sanoi että ajoivat Hankoon asti niin kovaa kuin pystyivät koska tiesivät joutuvansa hidastamaan kelin takia kun lähtevät rannikon tuntumasta.
Mutta jos tuurilla olisi lähtenyt johonkin etelään päin, niin silloin varmaan parhaimmillaan sen seitsemän minuuttia aiemmin olisi voinut olla paikalla.

EDIT: Ja siis ainahan onnettomuus- ja tapaturmatilanteissa pitää tehdä ensin pikainen riskiarvio tilanteesta. Ettei siitä auttajasta tule myös autettavaa. Koskee ihan normaalia päivittäistä elämää ja vielä vähän isommalla painoarvolla tuollaista tilannetta missä vastuussa sadoista tai tuhansista ihmisistä. Ei silloin voi vain lähteä kääntämään johonkin suunnilleen sinne päin.

Ja edelleen koska niitä ihmisiä ei oikein mitenkään saatu sieltä merestä nostettua Mariellalla, niin muutamien minuuttien ero saapumisajassa tuskin merkitsi isoa eroa pelastuneiden määrässä.
 
Viimeksi muokattu:

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuon kokoluokan merenkulku noilla väylillä ei ole mitään palttiarallaa touhua. Käytännössä laiva lähti poikkeamaan väylältään reitille jota se ollut todnäk ikinä kulkenut. Lisähenkiä olisi menetetty ainakin jos Europa olisi täräyttänyt palttiarallaa kivelle.

Nyt ei oltu missään Hangon edustalla vaan vettä ihan riittämiin joka puolella.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Täytyy nyt muistaa kyseinen ajankohta. Ei olisi tuolloin ollut ihmeellistä jos kapteeni olisi ennen sotia syntynyt henkilö ja yleinen kielitaito "hieman" nykyistä huonompaa. Todennäköisesti molemmat englantia olisi osannut mutta luultavammin vain ammattisanaston osalta paremmin, joten hyvähän se on varmistaa kun kotivesillä kumminkin olivat.

Kapteeni oli nelikymppinen ja perämiehet taisivat olla luokkaa 21-30-vuotiaita, eli eivät todellakaan ennen sotia syntyneitä. Sinänsä tuossa kommunikaatiossa transkriptioiden mukaan ei ole ollut mitään kieliongelmaa. Paniikissa käyttänee sitä kieltä, minkä luontevimmin ajattelee auttavan.
 

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kapteeni oli nelikymppinen ja perämiehet taisivat olla luokkaa 21-30-vuotiaita, eli eivät todellakaan ennen sotia syntyneitä. Sinänsä tuossa kommunikaatiossa transkriptioiden mukaan ei ole ollut mitään kieliongelmaa. Paniikissa käyttänee sitä kieltä, minkä luontevimmin ajattelee auttavan.

Nämä kaikki menivät laivan mukana pohjaan?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Nyt ei oltu missään Hangon edustalla vaan vettä ihan riittämiin joka puolella.
Joo, totta olivat myös Utön eteläpuolella, muistin että lähempänä Kökaria. Jokatapauksessa palttiarallaa soveltuu huonosti merenkulkuun.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Oletetaan, että Europa ja Mariella olisivat ihannetilanteessa olleet paikalla hieman aikaisemmin, kuin olivat nyt - mitä se olisi (todennäköisesti) käytännössä muuttanut? Apuun tulleet alukset eivät voineet huonon sään vuoksi laskea omia pelastusveneitään mereen, ainoa vaihtoehto oli laskea mereen muutamia pelastuslauttoja sekä tämä "liukumäki" ja toivoa, että ihmiset pääsisivät niiden kautta turvaan. En usko, että tuolla viiveellä, joka käsittääkseni oli kuitenkin vain minuutteja, oli loppujen lopuksi hirveästi vaikutusta siihen, kuinka moni merestä enää pelastui.

Sen enempää Europa kuin Mariellakaan ei olisi joka tapauksessa ehtinyt paikalle ennen, kuin Estonia oli jo uponnut. Lisäksi huonon sään vuoksi lähimpänä olleet alukset (Europa ja Mariella) eivät voineet kiirehtiä paikalle täyttä vauhtia. Tämän lisäksi mm. Europan kapteeni on todennut, että he uskoivat aluksen ajelehtivan pimeänä ja pelkäävänsä törmäystä ajelehtivan Estonian kanssa. Kapteenien tulee myös miettiä oman aluksensa ja sen matkustajien turvallisuutta.

Jos jotain yksittäistä epäkohtaa tuosta Mayday-sanomasta etsitään, niin se on mielestäni se, että se annettiin liian myöhään eikä siinä (paniikin vuoksi) selkeästi mainittu esimerkiksi sitä, että vettä tulee valtoimenaan sisään. Vaikka komentosillalta ei ollut keulaporttiin näkyvyyttä, niin kyllä Estonialla on raju vedentulo tässä vaiheessa jo tiedetty. Olosuhteet huomioon ottaen en kuitenkaan hirveästi lähtisi miehistöä moittimaan, paniikki aiheuttaa sen, että jotain oleellistä voi jäädä sanomatta tai sanotaan väärin.

Estonia toki sanoo, että tilanne näyttää pahalta ja tämä on takuuvarmasti tiedetty myös Europalla ja Mariellalla viitaten Estonian kertomaan kallistumaan, mutta ensimmäinen ajatus ei silti ollut että se uppoaa näillä hetkillä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Lautalta taisi joku ainakin näistä löytyä paleltuneena.

Onko lukuja, että kuinka paljon miehistön jäseniä selvisi ja kuinka moni hukkui? Oliko se tuon kapteenin kohtalo juuri se kiistelty seikka?
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Blackoutin myötä Estonialta hävisivät tietysti myös sähköt, joten tuolla lienee myöa jotain vaikutusta myös laivan sisäiseen kommunikaatioon. Jotain laitteita on tietysti, mitkä toimivat jonkin aikaa paristoilla, (kuten meri-vhf- radio), mutta miten nuo paikantimet ? Myös laivan sisäinen kommunikaatio on varmasti ollut kaaottista, ja komentosillalle tullut tieto on ollut hyvin sekavaa. Näin vain sivuhuomautuksena tuohon keskusteluun mayday-viestin tasosta..
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Onko lukuja, että kuinka paljon miehistön jäseniä selvisi ja kuinka moni hukkui? Oliko se tuon kapteenin kohtalo juuri se kiistelty seikka?
Tässä linkki Estonian henkilökunnan listaukseen. Pelastuneet kursivoitu
Ei heitä hirveästi selvinnyt, Silver Linde oikeastaan ainoa päällystöön kuuluva
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös