Estonian uppoaminen

  • 249 965
  • 1 248

Hagi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Tallinnassa on huomenna tiedotustilaisuus. Saa nähdä, millaisia tietoja julki tuodaan ja miten homma jatkuu.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Iltasanomien videolla autokannella on lautatavaraa, muutenhan ei maallikko noista videoista ymmärrä. Ensimmäisessä videossa näyttäisi olevan joku osa mutkalla hylystä ulospäin, niinkuin isku olisi tullut sisältäpäin. Mutta niinkuin sanoin, niin huono noihin on tällä asiantuntemuksella ottaa kantaa. Tai siis sen asiantuntemuksen puutteella.
 

waltteri21

Jäsen
Suosikkijoukkue
JoKP
Näinhän on se on, ettei maallikko osaa sanoa, taipuuko reiän reuna ulospäin laivan osuessa pohjaan. Aina tarvittaessa löytyy myös asiantuntija, joka osaa sanoa yhtä ja toinen asiantuntija sanoo yhtä pätevästi toista.

Ekalla videolla siitä reiän kautta näkyy kuorma-auto väärin päin. Akseli ja renkaat. Voisiko lastin siirtymä sisältä päin pamauttaa tuollaisen reiän laivaan?
 
Jotenkin todella koomista kun jotkut tosissaan miettii mihinköhän se upposi. Kiistatonta on että keulavisiiri tippui pohjaan mutta varmaan se syy on kuitenkin joku pienempi reikä kyljessä.
 
Jos sitä nyt pitää tutkia ja selvittää ni miks ei sitä voi tehdä kerralla kunnolla? Nostakoot ilmapatjoilla vaikka koko paatti pintaan.

Sama ku UFO ja Isojalka havainnoissa, kaikilla on huipputarkat kamerat jo ihan taskussa nykypäivänä, silti ainoat videot ja kuvat on ku jostain ysäriltä eikä saa mitään selvää
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Jos sitä nyt pitää tutkia ja selvittää ni miks ei sitä voi tehdä kerralla kunnolla? Nostakoot ilmapatjoilla vaikka koko paatti pintaan.

Sama ku UFO ja Isojalka havainnoissa, kaikilla on huipputarkat kamerat jo ihan taskussa nykypäivänä, silti ainoat videot ja kuvat on ku jostain ysäriltä eikä saa mitään selvää
Merenpohjassa ongelma ei ole kamera vaan valo. Paraskin Kamera saa vain tietyn määrän valoa sisäänsä ja lisävalon vieminen pohjaan täyspimeyteen ei ole mikään helppo prosessi.

Ja vaikka en ihan hirveästi ROV-teknologiasta ymmärrä, niin olettaisin että kamerat pitää olla suht paksun lasin takana paineesta johtuen, mikä ennestään heikentää valonsaantia linssiin.

Puhumattakaan siitä ettei ROViin voi hirveän paljon teknologiaa änkeä ennenkuin akkukesto ja toimintasäde kärsii.

Disclaimer: En siis tosiaan ole mikään ekspertti, nämä nyt maalaisjärjellä pääteltynä
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Niin eihän tuossa videossa ollut resoluution kanssa mitään ongelmaa. Valo ja ja samea vesi asettaa hieman haasteita. Se on hieman eri kun jossain koralliriutalla kuvailla. Hankaluus ehkä tulee myös siitä, että välillä on todella hankala hahmottaa mitä kuvassa varsinaisesti näkyy. Ehkä jonkinlainen 3d malli näyttämässä kameran paikkaa ja suuntaa kuvassa tms voisi auttaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kauhean hiljaista on ollut sen jälkeen, kun kohututkimuksen alustavaksi tulokseksi paljastui se, mitä täällä on jo moneen otteeseen jutusteltu... Hiljaisuus ei nyt sinällään yllätä, kun käytännössä näyttää siltä, että mysteeri on ratkaistu jo silloin muinoin onnettomuustutkinnan yhteydessä.

Lisää rahaa palamaan vaan. En kuitenkaan usko, että mikään tutkimus maailmassa tyydyttää vaihtoehtoteoreetikkoja, jollei tutkimusta sitten anneta vaikkapa Raben vastuulle.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers

Jaha, tämä dokkarisarja saa parin jakson verran jatkoa. Aika vaikea uskoa, että tässä tulisi yhtään mitään sellaista ilmi, mitä ei olisi näiden kahden viimeisen vuoden aikana muutoinkin kuultu.

Varmasti erinäisiä "todisteita" sukellusvene-teorialle esitetään jälleen ja kerrataan toimittajan oikeudenkäynti.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Nyt kesäkuussa hylyllä on tehty lisätutkimuksia Viron ja Ruotsin viranomaisten toimesta. Mielenkiintoista kuulla onko näissä löytynyt yhtään mitään uutta.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kauhean hiljaista on ollut sen jälkeen, kun kohututkimuksen alustavaksi tulokseksi paljastui se, mitä täällä on jo moneen otteeseen jutusteltu... Hiljaisuus ei nyt sinällään yllätä, kun käytännössä näyttää siltä, että mysteeri on ratkaistu jo silloin muinoin onnettomuustutkinnan yhteydessä.

Lisää rahaa palamaan vaan. En kuitenkaan usko, että mikään tutkimus maailmassa tyydyttää vaihtoehtoteoreetikkoja, jollei tutkimusta sitten anneta vaikkapa Raben vastuulle.

Nyt kun dokumentista on saatu kaksi uutta osaa näytille ja mitä ainakin itse ymmärsin että myös uutta tietoa, niin saisiko sinulta kommentit että pitääkö nuo alkuperäisen raportin johtopäätökset edelleen? Itse en asiasta ymmärrä tarpeeksi ja sinä vaikutat olevan asioista perillä.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Nyt kun dokumentista on saatu kaksi uutta osaa näytille ja mitä ainakin itse ymmärsin että myös uutta tietoa, niin saisiko sinulta kommentit että pitääkö nuo alkuperäisen raportin johtopäätökset edelleen? Itse en asiasta ymmärrä tarpeeksi ja sinä vaikutat olevan asioista perillä.

Ei minulla ainakaan mitään uutta tietoa aiheesta ole. Käsittääkseni alkuperäinen raportti pätee edelleenkin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Ei minulla ainakaan mitään uutta tietoa aiheesta ole. Käsittääkseni alkuperäinen raportti pätee edelleenkin.

Ilmeisesti olivat ainakin päässeet robotilla syvemmälle tuonne autokannelle ja siellä huomanneet että autokannelta pois johtavat ovet olivat kiinni, joka tuli ilmeisesti yllätyksenä kun oli olettamus että vesi oli niiden kautta päässyt autokannelta etenemään. Eivät tosin päässeet näkemään kuin muutaman kun romu esti etenemisen pidemmälle, mutta ne jotka näkivät olivat kiinni.

Sitten joku ekspertti tutki tuota keulaa ja totesi että se ei ole saanut mekaanisia iskuja niin kuin aiemmin sanottiin, vaan ilmeisesti yli 1200 asteen kuumuutta jollain tavalla.

Nuo nyt jäivät päällimmäisinä mieleen asioina jotka voisivat muuttaa tarinaa.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
@ElmerMoody

Lienee jo tässä ketjussa useampaankin otteeseen todettu, etteivät ne autokannen ovet olleet vesitiiviitä ovia. Jos siellä keulapäässä on pari ovea ollut kiinni, ei se kerro kokonaisuudesta juuri mitään.
 

Keltainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lautp, Saipa ja Veiterä. Ja Hakalin vosut
Vähän jälkijunassa tämä, mutta itselleni oli kyllä yllätys näissä viimeisissä kuvauksissa (siis tämän dokkarin jälkeen tehdyt), tuo kyljessä olevan reijän koko. Sehän ihan älyttömän iso.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: aave

Quaser

Jäsen
Suosikkijoukkue
O'Neill, KiVa
Ei tuota ihan huvikseen tutkita. Tiedotustilaisuus käynnissä.


– Viime vuoden alustavien tutkimusten mukaan oikean puolen repeämä oli neljä metriä korkea ja 22 metriä leveä. Nyt olemme saaneet tietää, että repeämä onkin vähintään kuusi metriä korkea ja vähintään 40 metriä leveä.

 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Mielenkiintoisinta tuossa tiedotustilaisuudessa oli, että tutkinnan mukaan alus ei ollut merikelpoinen. Alus ei missään nimessä olisi saanut olla liikenteessä, jos se olisi tarkastettu asianmukaisesti nimenomaan keulaportin osalta. Kova keli teki sitten selvää keulaportista ja lopputulos on valitettava.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
"Ei tuota huvikseen tutkita." Ei varmastikaan, muttei toistaiseksi ole tullut esiin mitään, joka edes horjuttaisi alkuperäistä Onnettomuustutkintakeskuksen raporttia. Juu repeämiä on ja ne ovat suuria, mutta nuo ovat tulleet uppoamisen jälkeen.
 
Siis 44m pitkä skraidu kyljessä eikä tiedetä mistä tullut? Pitäskö ettiä vaikka sitä kiveä pohjasta mitä vasten kylkimyyryä vetänyt. Omaan silmään näyttää kyllä edelleen että rauta on taipunut ulospäin eli laivan sisältä tullut voima
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös