Mä itse asiassa ymmärrän hyvin, miksi tämän syksyn nousukas ei ymmärrä sitä, että täällä on projektia rakennettu ihan eri lähtökohdista ja ihan eri kulmasta kuin nousukkailla.
Jokerit on ollut K-Espoon monivuotisen projektin "häiriötekijä" nyt. Ja se on Espoossa jo Jokerien vielä nuollessa veriruplia määritelty tavoite, että K-Espoo pelaa Liigassa 24-25.
Nousu pelaamalla olisi ollut itselle se toive myös noususta Mestikseen. Sen esti korona, joka keskeytti silloin kauden. Sen sijaan Liiganousu pelaamalla oli utopiaa, kun projektia lähdettiin rakentamaan.
Jos nousumahdollisuus pelaamalla olisi ollut voimassa viime keväänä, olisin sitä mieltä, että pelaamalla vain nousut.
Mutta... olisiko Jokerien kannattajat sitä mieltä, että 25-26 kabinetissa Liigaan, vai vaatimus mestaruus ja karsinnat?
Jokainen Jokerien kannattaja, kenen kanssa olen jutellut, on haaveillut noususta Liigaan nimenomaan pelaamalla, karsintojen kautta.
Jokerien suunnitelmissa on ollut nousta Liigaan kaudelle 25-26. Sama tavoite säilyy, nyt vain se tapa tulee olemaan eri. Jos urheilullisesti se saavutetaan.
K niinkuin Kabinetti. Tästä Kiekko-Espoo tulee kuulemaan kuittailuja vielä pitkään jos yrittävät kabinetin kautta Liigaan vaikka pelillinen reittikin olisi nyt olemassa. Pahoin pelkään vaan että maltti ja taloudellinen jänne ei Espoossa kestä sitä, että se lähtisinkin tavoittelemaan nousua karsintojen kautta. Espoon nykyisillä taloudellisilla realiteeteilla Liiga taitaa olla ainut vaihtoehto. Toisaalta ymmärrän myös sen, jos/kun on alettu rakentamaan jo Liiga-tason jengiä ehdollisilla liigasopimuksilla.
Toisaalta Liiga saattaa näyttää teille edelleen punaista valoa talouden takia. Toivottavasti se ei aiheuta romahdusta.
Jokerien näkökulmastahan olisi hyvä jos menette nyt kabinetissa "pois alta" kilpailemasta karsintapaikasta. Mestiksen tulevaisuuden näkökulmasta taas olisi ensiarvoisen tärkeää, että sarjassa olisi ensi kaudella kaksi jengiä, jotka ihan tosissaan kilpailevat karsintoihin pääsystä ja jopa Liigan noususta myös lyhyellä aikavälillä.
Liigan kannalta paras vaihtoehto olisi se, että Espoo pistetään myös karsintajonoon "huonon talouden vuoksi" ja SaiPa tiputtautuisi Mestikseen omaehtoisesti ensi kaudelle. Sitten sarjassa olisi 14 jengiä ja kaikki olisi paremmin.