Espoo Blues kaudella 2015–2016

  • 392 349
  • 1 907

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
On kyllä jännä juttu, että kiinnostuin itseasiassa enemmän tästä loppukauden joukkueesta ja pelaamisesta kuin "normimiehistöllä" sitä Ahon puuduttavaa kiekkoa. Sinänsä outoa koska Aho seisoi loppuun asti joukkueen takana.. mutta kyllähän pelityyli muuttui. Nuorten menoa oli ilo katsoa ja kovasti piti jännittää oman pään pyörityksiä. :)

Pelityyli muuttui ihan kauden alusta alkaen - jo jossain Tappara-pelissä alkukaudesta viihdyin tosi hyvin... ja asiat on asioita, ei pidä sotkea niitä henkilökohtaiseen kritiikkiin. Henkilönä arvostan itsekin Ahoa ihan helvetisti, vaikka pelillisissä asioissa olenkin aivan eri koulukuntaa. Toivottavasti en myöskään koskaan aiemmin ole Ahoa henkilönä kritisoinut, vaikka hänelle kenkää Bluesista heti sopimuksen julkaisun jälkeen toivoinkin. Edelleen - asiat on asioita, pidetään henkilökohtaisuudet poissa. Ja vaikka Aholle kenkää -ketjun avasin - ja näkemystäni puolustin aika vahvastikin... en ole asioista edelleenkään kääntänyt takkiani, mutta Aho oli helvetin hieno mies tämän kauden. Respect.

Itselleni tuli tällä kaudella täysin selväksi se, että tämä voi olla tässä ja nyt. Hienoja hetkiä kaudessa loppujen lopuksi oli paljon - kaksi päällimmäistä varmaan CHL-kotipeli Kärppiä vastaan seisomassa ja laulamassa... ja sitten se SaiPa maanantaina. Pitää mennä 90-luvulle, että tunne on ollut samaa. Ja olihan se loppusyksyn Sport-pelikin oikeastaan samaa sarjaa.

Olen kuitenkin tästä kaudesta ja sen hoidosta ikuisesti kiitollinen Jyrki Aholle, Tero Lehterälle, Antti Suomelalle, Jere Seppälälle, Ilmari Pitkäselle... no joo ja myös kaikille pelaajille, tiedätte sen itsekin. Olen sekä kiitollinen että ylpeä koko joukkueesta, joka jaksoi loppuun asti - enkä ole katkera niille, jotka eivät jaksaneet täällä loppuun asti.

Ja ihan viimeiseksi - olen aivan älyttömän ylpeä Bluesin kannattajista. Näytitte koko Suomen kiekkokansalle, että tämä merkitsee meille kaikille ihan julmetusti. Välillä olin itse mukana, välillä en. Mutta oma rakkauteni Bluesiin heräsi uudestaan teidän ansiostanne ihan uudelle tasolle. Kiitos teille kaikille nuorille ja vanhemmille, jotka jaksatte.

Jos tämä oli tässä, iso tyhjiö jää elämään. Elämä on tunteita - ilman niitä olisi aika tylsää. Vaikka joukkueen kausi loppui runkosarjaan, "playoffit" joukkueella pelataan vasta nyt.

Kunnes kuolema meidät erottaa.
 
Pelityyli muuttui ihan kauden alusta alkaen
Mitenhän uskallan kirjoittaa seuraavan kommentin? Olla E:n kanssa eri mieltä? ;) Olen kyllä eri mieltä tuosta, että heti kauden alusta olisi muuttunut. Mutta, en ole mikään kiekkoniilo, voin olla väärässä. Itselle ei vain sellaista näkynyt.

Ja ihan viimeiseksi - olen aivan älyttömän ylpeä Bluesin kannattajista. Näytitte koko Suomen kiekkokansalle, että tämä merkitsee meille kaikille ihan julmetusti.
Itse mietin eilen illalla, että miten yhteen liimautunut ydinfaniporukka onkaan. Ja millaista esimerkkiä he näyttävät suomen kiekkoscenessä. Uudenlaista kannatuskulttuuria suomeen? Laittaa paineet ja ajaa ehkä muitakin faniporukoita nostamaan tasoa. Olisi todella todella sääli jos tämä kuolee tähän.

Jos tämä oli tässä, iso tyhjiö jää elämään.
Sama juttu. Yli 20 vuotta enemmän tai vähemmän iso henkireikä. Johonkin kasvaa sisään, niin siitä luopuminen on todella vaikeaa. Hyvä ystävä on letkuissa ja kuolemassa. On vaikea päivystää ja katsoa vierestä.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Itse mietin eilen illalla, että miten yhteen liimautunut ydinfaniporukka onkaan. Ja millaista esimerkkiä he näyttävät suomen kiekkoscenessä. Uudenlaista kannatuskulttuuria suomeen? Laittaa paineet ja ajaa ehkä muitakin faniporukoita nostamaan tasoa. Olisi todella todella sääli jos tämä kuolee tähän.

Vastoinkäymiset yhdistää ja tuo merkillisellä tavalla voimia. Sitä ei varmaankaan sellaisten seurojen kannattajat, joiden pahimmat vastoinkäymiset ovat jääminen ulos pudotuspeleistä voi ymmärtää. Vastaavanlaisesta tilanteestahan myös Vaasan kannattajakulttuuri on kummunnut, meidän korpivaelluksemme on vielä ollut poikkeuksellisen pitkä. Kuilun partaalla käytiin viimeksi vuonna 2009, kun seuran olemassaolo oli toden teolla uhattuna. Tuolloin seuraa pelastamaan astui (muutaman hyväsydämisen sijoittajan lisäksi) kaksi espoolaista, Heikki Hiltunen ja Antti Törmänen. Vastapalvelua en voi teille luvata, mutta toivottavasti asiat jollain tavalla järjestyvät.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Mitenhän uskallan kirjoittaa seuraavan kommentin? Olla E:n kanssa eri mieltä? ;) Olen kyllä eri mieltä tuosta, että heti kauden alusta olisi muuttunut. Mutta, en ole mikään kiekkoniilo, voin olla väärässä. Itselle ei vain sellaista näkynyt.

Kyllä mun kanssa saa olla eri mieltä. Yleensä vaan silloin on väärässä ;)

Perustelen tuota sillä, että tietyllä tapaa Blues ei enää tällä kaudella pelannut "lähes joka tilanteessa" heti suoraan ylöspäin, hakenut pitkää syöttöä ja dumpannut kiekkoa. Hyvin kärjistäen sanottuna tuossa Ahon alkuajan pelitavassa itseäni ei miellyttänyt se, että oman joukkueen saadessa kiekko, suunta oli heti niin kiekolla kuin jätkillä suoraan ylöspäin ja ainoa tavoite oli pelata kiekko syvään. Tästä seurasi se, että esimerkiksi pitkiä tuli paljon ja pelin kontrolli annettiin vastustajalle. Pelin rakentelu ei vaan omasta mielestäni voi perustua siihen, että pelataan kiekko syvään ja lähdetään karvaamalla hakemaan sitä takaisin itselle.

Peli on tällä kaudella edelleen monesti nopeaa ylöspäinpelaamista, mutta kiekosta ei suosiolla luovuttu ja välillä näkyi jopa palautuksia ja hitaita lähtöjä. Ja samalla Bluesin viisikko oli paremmin kasassa, kun etäisyydet ei kasvaneet liian suuriksi. Nopeasti kääntyminen ja suoraan ylös pelaaminen on todella tehokasta, jos oma viisikko on valmiiksi tiiviinä ja vastustaja ei vielä ehtinyt ryhmittyä puolustamaan. Kiekon dumppaaminen oli paljon vähäisempää ja yleensä siihen oli hyväksyttävä perustelu. Peli meni ison askeleen kohti Matikaisen ajan Bluesin pelaamista, jossa karvattiin välillä korkealta ja pelattiin välillä nopeampaa, mutta myös haettiin välillä rauhoittumista ja tasapainoa.

Bluesin pelissä näkyi alkukaudella se taustayhtiön tuska, joka vei keskittymistä pelistä muualle. Kokeneet pelaajat haluavat menestystä eikä heillä ole enää silleen näytöntarvetta, joten peli oli välillä todella ahdistuneen oloista - varsinkin jos palkkojenkin kanssa on haasteita. Pitkälti tässä nämä pelaajat sitten lähtivät - tosin esimerkiksi Talajaa ja Sailiota tai kovin montaa muutakaan ei voi syyttää siitä, että olisi pelannut jotenkin puolivaloilla täällä - lähinnä se tuska näkyi siinä, että pelistä puuttui se raikkaus ja usko, vaikka tsemppiä riittikin. Loppukaudella taas kokoonpanossa oli käytännössä sellaisia pelaajia, jotka tiesivät tilanteen ja halusivat samalla antaa henkilökohtaisia näyttöjä tulevasta - ja olivat kiitollisia siitä, että saavat pelata, vieläpä käytännössä täysin paineettomassa tilanteessa. Ja pelistä tuli raikkaampaa sen takia.

Mutta se Ahosta ja pelitavasta, ne on ihan irrelevantteja asioita tällä hetkellä. Turha näistä on enää vääntää. Vaikka pelikausi loppui eilen, Bluesilla pudotuspelit kulisseissa on edelleen käynnissä. Kävi miten kävi, kauden lopettanut joukkue pelaajineen, valmentajineen ja kaikkine muine jäsenineen ansaitsee kaiken sen arvostuksen, mitä voin antaa. Ja kannattajaporukka on aivan huikea.
 
Kiitos E analyysista. Ehkäpä asia on juuri noin. Kuitenkin pitkä kesä välissä edelliskauteen hajottaa muistoja ja kaipa tuo syksyn peli kärsi seuran tilanteesta joka osaltaan sitten saattoi vaikuttaa amatöörin silmään. :) Sen kuitenkin muistan, että en syksyn peleistä kovin nauttinut, oli sitten "muukalaislegioona" joukkueena osasyyllinen (ei ollut oikein ketään pelaajaa/jia jota innolla olisin halunnut katsella), tai ahdinko kaukalossa. Noh, se siitä.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
@E tuo mainittu "riistokiekosta" luopuminen tai ainakin sen elementtien vähentäminen on varmasti johtunut paljolti pelaajamateriaalissa tapahtuneesta muutoksesta. Sellaiset pelaajat kuin Liivik, Sailio, Poukkula ja Korhonen olivat erittäin hyvui iskemään painetta vastustajan päätyyn ja hakemaan sieltä kiekonryöstöillä maalipaikkoja. Pätevää analyysia kaikenkaikkiaan tuossa viestissäsi.
 

E

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
@E tuo mainittu "riistokiekosta" luopuminen tai ainakin sen elementtien vähentäminen on varmasti johtunut paljolti pelaajamateriaalissa tapahtuneesta muutoksesta. Sellaiset pelaajat kuin Liivik, Sailio, Poukkula ja Korhonen olivat erittäin hyvui iskemään painetta vastustajan päätyyn ja hakemaan sieltä kiekonryöstöillä maalipaikkoja. Pätevää analyysia kaikenkaikkiaan tuossa viestissäsi.

Onhan se totta, että Bluesissa on Ahon aikana ollut erinomaisia karvaajia. Tommi Huhtala oli ehkä Liigan paras siinä roolissa ja nakutti kovat tehot, kun sai niitä irtokaroja toisessa päässä raavituksi kasaan. Mutta jotenkin olin tuota muutosta havaitsevinani jo SKA-harkkapelistä alkaen, Blues pelasi paljon enemmän kiekolla ja paljon organisoidummin kuin Ahon kaudella aiemmin.

Itse epäilen tuossa muutoksessa taustalla olevan viime kevään kuviot, jotka ennen kauden alkua pelotti paljonkin. Aho ei saanut pitää haluamiaan apuvalmentajia (olisi halunnut jatkaa samalla ryhmällä), vaan Lehterästä tehtiin väkisin kakkonen. Lehterä on kuitenkin hyvin erilainen valmentaja ajatusmalliltaan kuin Aho. Ja jotenkin uskon, että Aho tinki itse omasta ajatusmallistaan ja antoi Lehteränkin tuoda omia näkemyksiään mukaan. Eikö se Aho jossain kesällä ohimennen sanonut, että tuskin joulua Espoossa näkee - jotenkin alkuasetelma vaikutti tosi vaikealta. Tuo Ahon ja Lehterän yhteistyön toimiminen tai toimimattomuus pelotti ennen kautta itseäni todella paljon, mutta ainakin ulospäin kauden aikana se näytti olevan kuitenkin ihan ok. Vaikka joukkue jäi jumboksi, en kovin paljoa pistäisi valmennuksen piikkiin ;)

Vähän samaa oli silloin Petun viimeisellä kaudella havaittavissa, kun Marjamäki alkoi saada isompaa roolia takana. Molemmissa tapauksissa on yhteistä se, että ykkönen tietää olevansa viimeistä kautta seurassa ja kakkonen on hyvin todennäköinen työn jatkaja, jolloin on ihan perusteltua, että kakkonenkin saa tuoda omaa kädenjälkeään mukaan touhuun. Tosin nyt loppukaudesta ei enää ollut mitään takeita, että onko työtä, jota jatkaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös