Epäpuhtaat ja kyseenalaiset taklaukset kaudella 2020–2021

  • 271 721
  • 1 912

NahkaHagrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jesse Puljujärvi.
Liigan kurinpito on senverran pelletasoa, ettei tässä oikeasti voi ennustaa montako peliä tulee kakkua ja kenellekin. Tässä tulee kakkua ihan 1-10 pelin väliltä, riippuu mitä noppa näyttää.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Bergerillä tosin ei ole kuin yksi pelikielto aiemmin taklauksesta ja yksi keskisormen näytöstä, joten aika ohut kurinpitohistoria

Olisi nytkin kannattanut näyttää keskisormea, niin saisi yhden siitä, kun kukaan ei viitsisi antaa uusijalisää tuollaisesta? Tuo keskisormikeissi sisälti myös polvitaklaustilanteen päävideotuomarin mielestä. Tuomio tuli kuitenkin jälkitilanteesta. Lisäksi näitä vahinkoja on esim karvan vajaa vuoden takainen polvitaklaus, josta mies lensi suihkuun, muttei saanut pelikieltoa.

Harmillista, jos kurinpito katsoo puhtaasti sen mukaan, mistä on itse arponut tuomioita, eikä sitä mitä mies on aikaisemmin puuhaillut.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Aika kovan tiltin sai Roine päähänsä Seppälän toimesta.
Sai, mutta ei Seppälä käytännössä voinut tilanteelle yhtään mitään.

Mitä tossa olisi Seppälä voinut muuta tehdä, kun Roine päätti kyykistyä menetettyään kiekon kontrollin? Seppälällä ei mitään mahdollisuuksi reagoida kun kaveri muuttaa asentoa juuri ennen niittiä. Ei muuten monessa sarjassa tulisi edes jäähyä tuosta, tuohan oli käytännössä täysin oikeaoppinen taklaus, kädet ja painopiste alhaalla Seppälältä. No ei yllätä liigassa nämä tuomiot.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
En ottanut kantaa oliko rike vai ei. Ehkä väärä ketju sitten. Mutta en mä nyt yllättyisi, jos kakkua leivottais.
En minäkään, koska liiga. Toisaalta on liiga joskus oikeitakin ratkaisuja tehnyt kuten Finley - Miklik tilanne josta ei tullut jäähyä eikä pelikieltoa vaikka Miklikiä sattuikin. Mielestäni hyvin verrannollinen siihen tilanteeseen tämä.

Pelikieltoa ei siis pidä Seppälälle antaa ja isojäähykin oli oikeastaan osastoa oikeusmurha.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Kyllähän Seppälä tuossa taklauksessa vähän ponnistaa ylöspäin, joten kai tuosta jokunen peli leivotaan.
 

T-aika

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Odotan mielenkiinnolla tuomiota Seppälän taklauksesta. Tällä tuomiolla kurinpito osoittaa, mikä on sen todellinen näkemys taklattavan vastuusta tässä sarjassa. Tuon alempana pää ei juurikaan voi olla ja taklaajalla ei ollut mitään mahdollisuutta välttää tilannetta ja pääosumaa enää taklauspäätöksen jälkeen, kun kiekkoon kurkottaminen tapahtui todella myöhään. Jos tästä taklauksesta tulee pelikieltoa, antaa liiga suoran lausunnon, ettei taklattavalla ole minkäänlaista vastuuta taklaustilanteissa tässä sarjassa. Pääosuma on kiistaton ja kohtalaisen rajukin, mutta taklaajan suorituksessa ei ole ainuttakaan sääntöjenvastaista asiaa, itsestä johtumatonta pääosumaa lukuunottamatta.

Tästä saadaan hyvä ennakkotapaus vastaaviin tilanteisiin.
 

F#21

Jäsen
Jooh, nyt oli kyllä väärä tuomio heittää tuosta pihalle. Ei Seppälä tossa mielestäni mitään väärää tee vaan Roineen viime hetken kurotus kiekkoon vaikuttaa tilanteeseen. Mä haluan edelleen nähdä jääkiekossa taklauksia joten näistä rankaiseminen on väärin.

Toivottavasti eivät jaa pelikieltoa ja Roine on kunnossa.
 

Jägen_pelsut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Johan liiga on pyyhkinyt peppua tuolla taklattavan vastuulla aikaa sitten. Sellaistahan ei ole.

Mutta itse keskittyisin siihen paljonko aikaa Seppälällä oli reagoida tuohon taklaukseen? Ihmisen reaktioaika on 0,3sek, tässä ajassa ihminen pystyy havaitsemaan muuttuvan tilanteen, esim. Taklattava on todella kyyryssä, taklattava on kääntänyt selän jne.. Mielestäni kiekossa voitaisiin katsoa vaikka 0,5sek varo ajalla näitä tilanteita. Jos pelaaja muuttaa asentoa alle tuon 0,5sek niin ei tulisi sanktiota tahallisesta päähän ajamisesta, koska reagointi aika+ aika oman teon muutokselle on jo niin hankala että siinä kolisee aina.
Joten taidan katsoa uusintana paljonko Seppälällä oli aikaa reagoida siihen että Roinen pää on alhaalla, itse veikkaisin jopa yli sekuntia joten Seppälällä olisi ihan hyvin ollut aikaa vaikka heittää itsensä maahan ja valua kohti Roinen jalkoja. Mutta sen näkee sitten.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Piti käydä ihan säännöistä tarkistamassa nuo kohdat ja säännöt sanoo: "
Jos kiekkoa kuljettava pelaaja pitää päätään alhaalla, kun hän lähestyy taklaajaansa,
taklausta ei rangaista päähän tai niskan alueelle kohdistuvana taklauksena, ellei
taklaaja käytä ylöspäin suuntautuvaa liikettä vastustajaan tai iske vartaloaan ylös
vastustajaan.
"

Sitten voidaan pohtia käyttikö Seppälä ylöspäin suuntautuvaa liikettä vai vetikö vain eteenpäin. Hidastuksia ja ihania still-kuvia katseltuani mielestäni osumakohta on Seppälän vyötärön korkeudella. Ei tuosta pitäisi siis mitään antaa.
 
Viimeksi muokattu:

chubster

Jäsen
......Joten taidan katsoa uusintana paljonko Seppälällä oli aikaa reagoida siihen että Roinen pää on alhaalla, itse veikkaisin jopa yli sekuntia joten Seppälällä olisi ihan hyvin ollut aikaa vaikka heittää itsensä maahan ja valua kohti Roinen jalkoja. Mutta sen näkee sitten.

Nyt on uus taso saavutettu. Mitä vittua mä just luin? :D :D :D :D :D :D
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eihän tästä Liigan kurinpidosta ikinä tiedä, mutta....

Eiköhän Seppälälle vähintään pari peliä tule. Liigassa on tavattu tuomio antaa, jos kontakti päähän on. Tällä kertaa sitä kontaktia voi jopa taklauksena pitää, aina ei niinkään ole ollut. Toki Roineen asento toimii tällä kertaa lieventävänä asianhaarana. Ei Seppälälle jäänyt pienintäkään mahdollisuutta osua puhtaasti. Joten ehkä sitä viittä peliä ei tällä kertaa nähdä. Mutta kun muistelee millaisia osumia päähän on tulkittu päähän kohdistuneeksi taklaukseksi, niin eihän tässä Seppälän tapauksessa pitäisi mitään epäselvää olla. Liigan linjalla pelikielto ei yllättäisi, "päähän kohdistunut taklaus". Nähdäkseni pitäisi merkittävä linjanmuutos tapahtua viime vuosien tuomioihin nähden, jos Seppälä ei pelikieltoa saa. Toivottattasti Roineelle ei pahemmin käynyt.

Kokonaan eri keskustelun paikka voisi toki olla Liigan tavassa määrittää päähän kohdistunut taklaus...
 

Jägen_pelsut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Nyt on uus taso saavutettu. Mitä vittua mä just luin? :D :D :D :D :D :D
Kysymys kuluu halutaanko väistää/ pystytäänkö väistämään? Eikö? Joko voidaan aina taklata tai jos toinen on pahassa kulmassa yritetään väistää se taklaus/törmäys, vaikka itse kaatumalla toisen jalkoihin. Itsekkin tänään viimeksi väistin ulkojäillä penkkaan kun pikkupoikaa joka taittoi eteeni, olisiko pitänyt se ajaa siihen pystyyn kun tuli tielle?

Mutta katsoin hidastuksen niin Seppälän reagointi aika oli n.0,5-0,6 sek joten ei hänellä siinä ollut riittävästi aikaa tehdä mitään. Paska tilanne näitä sattuu kun pelataan lätkää.
 

dorka

Jäsen
Naurattaa näissä tilanteissa aina ”pää pystyy!!,,.. kiviä tasku!!!” huutelijat. Näkee kuka ei ole jääkiekkoa pelannut. Realiteetit ja todellisuudentaju on jossain pelikonsoli-tasolla.

Tästä taklauksesta on tultava erittäin pitkä kakku. Ruma, tuomittava ja todella vaarallinen.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ainoa mistä voidaan keskustella on miten Seppälä ottaa vastaan Roineen surmansyöksyn. Selkeästi käsillään, mutta oliko vain reagointia vai tahallista- vaikea sanoa.

En mä tiedä onko siinäkään mitään keskusteltavaa. Seppälän kädet alhaalla ja kiinni kropassa. Seppälä itsekin on aika kyyryssä. Eihän puolustaja tuon puhtaammin voi taklata. Jos tästä leivotaan kakkua niin samalla voidaan kieltää taklaukset liigasta.

Erikoista että niinkin kokenut pelaaja kuin Roine ei tiedosta että sieltä saattaa kaveri tulla päälle ja kovaa. Ettei vaan kokovisiirillä olisi osuutta asiaan? Olikos se nyt Vesa Rantanen joka ennusti että näiden ansiosta pääosumat tulevat lisääntymään paljon.
 

Jägen_pelsut

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
En ole nähnyt yhdenkään puolustajan heittäytyvän maahan hyökkääjän lähestyessä kovalla vauhdilla. En edes teidän joukkueesta. Ei taida olla ns. realistinen vaihtoehto.

Olikos se Luoto Tapparasta pari kautta sitten joka näki vastaantulevan pelaajan ja veti häneen kunnon pommin omalla päällään?
Olen myös nähnyt kun toinen ottaa sitten osuman omaan päähän kun taklattavan asento muuttuu radikaalisti. Laitoin tuon heittäytymisen esimerkkinä, sillä myös voi katkaistaan se hyökkäys niin ettei kukaan loukkaannu, joka on kuitenkin se mitä tässä mietitään.
 

Mikko78

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Naurattaa näissä tilanteissa aina ”pää pystyy!!,,.. kiviä tasku!!!” huutelijat. Näkee kuka ei ole jääkiekkoa pelannut. Realiteetit ja todellisuudentaju on jossain pelikonsoli-tasolla.

Tästä taklauksesta on tultava erittäin pitkä kakku. Ruma, tuomittava ja todella vaarallinen.

Minä haluan vilpittömästi tietää mikä tuossa oli rumaa? Omaan silmään ei olisi paljon puhtaampi voinut olla. Seppälä ei edes polkenut kovaa vauhtia tuohon. Roineen peliasento oli käsittämättömän huono ja vaikka täällä mitä väitetään, niin ei pelaaja tuossa ajassa ehdi ”vetämään” taklausta pois.

Eli olet sitä mieltä että avojäällä ei taklattaisi ollenkaan...vai? Ja minä kuuluun niihin jotka ovat pelanneet itse.
 

chubster

Jäsen
Kysymys kuluu halutaanko väistää/ pystytäänkö väistämään? Eikö? Joko voidaan aina taklata tai jos toinen on pahassa kulmassa yritetään väistää se taklaus/törmäys, vaikka itse kaatumalla toisen jalkoihin. Itsekkin tänään viimeksi väistin ulkojäillä penkkaan kun pikkupoikaa joka taittoi eteeni, olisiko pitänyt se ajaa siihen pystyyn kun tuli tielle?

Mutta katsoin hidastuksen niin Seppälän reagointi aika oli n.0,5-0,6 sek joten ei hänellä siinä ollut riittävästi aikaa tehdä mitään. Paska tilanne näitä sattuu kun pelataan lätkää.


Ihan oikeasti nyt! :D :D :D :D :D Ei helvetti mitä täältä nykyään saa lukea.

Hienosti tehty, oikeasti, hattua päästä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös