Empatia, vaikea "taiteenlaji"

• 4 021
  • 12

krobbe

Jäsen
Empatia on henkilökohtainen ominaisuus, jonka osoittamiseen vaaditaan kykyä asettua toisen asemaan. Meillä jokaisella on kyky myötäelää kanssaveljiemme ja siskojemme eri elämäntilanteissa. Se mikä itse kullakin on se tapa ja taso jolla pystymme tuota empatiaa osoittamaan vaihtelee suuresti. Voimakkaan kyvyn tuntea empatiaa omaava ihminen saattaa tuntea myötätuntoa kapista rottaa kohtaan, joka viruu tuskissaan tunkiolla.

Viimeksi muokattu:

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Päivääkään en ole sosiaalipsykologiaa opiskellut enkä ainoaankaan alan kirjaan syvällisesti tutustunut, joten mielipiteeni tässä asiassa on puhtaasti mutua ja jonkinmoista kaupunkilaisjärjen synnyttämää mielikuvaa ja kokemusten kautta opittua henkilökohtaista survival storya, mutta se minkä elämä on minulle opettanut on, että hyvä oppia erottamaan empaattisuus ja sympaattisuus. Empaattisuus on hyve johon minä parhaani mukaan pyrin, kun taas sympaattisuus ei kuvatun laisissa tilanteissa ole ainakaan minulle sopiva käyttäytymismalli. Kuten ei monessa muussakaan vastaavassa "vaikeassa" tilanteessa.

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pidän itseäni hyvinkin empaattisena ihmisenä, joskus jopa liiankin. Mulle ei tuota ongelmia asettautua toisen ihmisen paikalle ja katsoa asioita myös oman näkövinkkelini ulkopuolelta.

Muutama kuukausi sitten kuulin entisen koulukaverini, silloisen hyvän ystävän, sairastuneen syöpään. Vaikka elämä heittelikin meitä eri suuntiin, koin hyvin vahvasti ne samat tunteet, mitä koin tätä ystävääni kohtaan meidän ollessa hyvinkin läheisiä. Yksi ensimmäisiä fiiliksiäni saadessani kuulla hänen sairaudestaan oli: "sääli, että sain kuulla siitä vasta nyt". Olisin halunnut olla ystäväni rinnalla tai käytettävissä silloin, kun taistelu sairautta vastaan oli rankinta. Hänen tapauksessaan onneksi ystävät jaksoivat tukea, eikä tietääkseni kukaan kovasti säikähtänyt ja katkaissut välejä. Sitäkin kuulemma sattuu todella usein. Itselleni tällainen ajatusmaailma on todella kaukainen. Otin kuitenkin välittömästi tähän vanhaan ystävääni yhteyttä ja juttelimme sekä sairaudesta että kaikesta muustakin vuosien varrella tapahtuneesta. Puhelun lopuksi sanoin, että toivon hänen muistavan, ettei sellaista asiaa olekaan, jota ei voisi mulle kertoa. Vaikka keskellä yötä. Lisäsin vielä, että voi olla joskus vaikeaa purkaa tuntojaan niille kaikkein läheisimmille ihmisille, joten tarvittaessa olen käytettävissä. Minä kun en ole liian lähellä, eikä mua tarvitse suojella oman suruni keskellä. Vaikka toki ystäväni puolesta surinkin.

Olen yhden ainoan kerran kohdannut ihmisen, jonka tiedettiin olevan kuolemassa. Kummisetäni, johon en juurikaan ollut pitänyt yhteyttä, makasi sairaalassa jo täysin poissaolevana. Koska kyseessä oli äitini veli, pyysin äitiäni ilmoittamaan, kun tilanne menee niin huonoksi, että on jäähyväisten aika. Kun se hetki koitti, menin sairaalaan, pidin kummisetääni kädestä kiinni ja vain hymyilin lempeästi. Hän ei tunnistanut minua, eikä reagoinut puheeseen, mutta voisin vaikka vannoa, että hän näki hymyni. En tiedä, mitä hänen päässään tuolla hetkellä pyöri, tuskin mitään, mutta haluan uskoa, että hän aisti läsnäoloni. Toivon, että hän ymmärsi katseestani ja läsnäolostani, että minä todella välitin, vaikka emme yhteyttä juuri pitäneetkään. Kun kummisetäni sitten kuoli, olin tiiviissä yhteydessä hänen poikaansa, serkkuuni. Annoin käytännön vinkkejä asioiden hoidosta ja sanoin olevani käytettävissä, jos tarvitsee olkaa johon nojata. Yhteydenpitomme olikin tuolloin tiivistä, sittemmin taas vähäisempää, mutta uskon, että serkkuni tietää, että kävi elämässä miten tahansa, muhun voi ottaa yhteyttä.

Olen herkkä, mutten kuitenkaan yliherkkä. Olen käytännön ihminen ja yleensä ensireaktioiden joukossa on miettiä, miten käytännössä tulee toimia, jos jotain ikävää sattuu. Herkkyyteni näkyy siinä, että saatan tahtomattani ottaa turhan suurta roolia sellaisen ihmisen elämässä, jonka elämä on järkkynyt syystä tai toisesta. Tiedostan kuitenkin tämän ja olenkin pyytänyt erilaisissa "kriisitilanteissa" sanomaan suoraan, jos tekemiseni tai sanomiseni tuntuu liian tuppautuvalta. Se ei suinkaan ole tarkoitukseni. Joskus on vain vaikea näyttää välittämistään niin kuin toinen ihminen sen haluaisi kokea.

Ystävieni ongelmat, surut ja murheet ovat myös omiani, vaikka en niihin pystyisi vaikuttamaankaan. Olen kuitenkin olemassa. Joskus voi tuntua siltä, että ei ole ketään kenelle voisi vaikkapa kiukutella. Mulle voi, koska mä osaan laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin ja jonkun tilanteen ollessa päällä, katsoa asian läpi sormieni. Siitä ei saa kuitenkaa tulla tapaa, koska en suostu kenenkään likasangoksi, mutta jos ystäväni kaipaa tällaista purkautumiskeinoa hädän hetkellä, suon sen hänelle. Enhän minä ole se, joka kärsii.

Sen verran on elämässä tullut surua ja murhetta koettua, että tiedän, kuinka paljon jo pelkkä kuunteleminen ja toisen ihmisen läsnäolo tuo helpotusta. Onneksi mullakin on elämässäni sellaisia ihmisiä, jotka pystyvät asettumaan toisen ihmisen tilanteeseen, enkä juurikaan ole törmännyt vähätteleviin kommentteihin. Tällaisten ihmisten arvoa on vaikea mitata mitenkään, mutta uskon omien ystävieni tietävän heidän merkityksensä minulle.

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naapurin mummo
Olen kyllä empaattinen ihminen, vaikka se, mitä nyt pian kirjoitan, saa useat tuumimaan, että en muka olisi.

Empatia on siis toisen sisällöllistä ymmärtämistä. Näen erittäin nopeasti ihmisistä millä tuulella he oikeasti ovat tai joku heitä vaivaa vähänkään. Äitinikin sanoi, että "jo 3-4 -vuotiaana näit heti ihmisistä mitä he oikeasti ovat". Hieman kummallista kuulla tuollaista mutta ymmärrän mitä hän tarkoitti.

Jos joku läheinen sairastaa vaikkapa syöpää, niin en minä siitä masennu. Jos itse olisin syöpää sairastava, niin en todellakaan haluaisi, että ihmiset sitä surisivat yhtään sen enempää! Semmoista elämä on, synnytään, kuollaan ja välillä sattuu kaikenlaista. Pakollisia asioita on. Ja vähemmän pakollisia, kuten surea päivästä toiseen. Paraneeko joku jos oikein masennun ja itken? Tunteeko hän olonsa paremmaksi jos makaisin vuoteensa ääressä vetistellen? Ajatteleeko minut tunteva läheinen, että en hänestä välitä jos olen luonansa iloisella päällä, vaikka hänellä ei ole kaikki enää niin hyvin? Voisiko hän paremmin jos masentuisin itsekin? En minäkään haluaisi muiden takiani masentuvan, se olisi kovin itsekästä jos haluaisin!

Eivät tunteet ole vain jotakin, jotka meihin tulevat automaattisesti. Tunteet ovat ajattelun tulosta, monet eivät vain tiedosta surusyitään tai edes suuremmin pohdi niitä, sanoo esimerkiksi psykologian tohtori Wayne Dyer ja olen samaa mieltä. Aiemmin olin toisenlainen mutta ajattelun muokkaamisen tuloksena, en kertakaikkiaan enää oikeasti, aidosti, niin paljoa sure, että pitäisi olla apeana toisen vuoksi kovin paljon.

En edes omien lapsieni vuoksi surisi suuria, jos niitä olisi. (tiedän, että tässä kohtaa moni sanoo vastaan) Ohjata voi, neuvoa, olla läsnä mutta olla kuitenkin positiivinen.

Minun hautajaisissa tulee soimaan mm. Eläkeläisten "Humpataan, Jumalauta". Ja juuri siksi, että ihmiset eivät ottaisi tätä niin vakavasti, ei kuolemaakaan. Sieltä sitten kyynelten läpi ehkä osisivat vähän jossain kohtaa nauraakin, sillä show must go ja sureminen ei ole minusta niin hyvä juttu, että sitä kannattaa elämässä harjoittaa. Empatiaa on toki hyvä kokea, mutta se ei ole kuin toisen ymmärtämistä, ei muuta.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kyllä mä varmasti olen jokseenkin empaattinen. Ikävä kyllä taidan olla valikoidusti empaattinen eli koskien läheisiä ja tuttuja ihmisiä. Ventovieraat eivät useinkaan aiheuta empatiaa vaikka tapahtuisi sitten mitä. Poislukien lapset. Lapsien hätä ja kärsimys on aina aiheuttanut mulle vahvoja tunnekuohuja.

krobbe

Jäsen
Kyllä mä varmasti olen jokseenkin empaattinen. Ikävä kyllä taidan olla valikoidusti empaattinen eli koskien läheisiä ja tuttuja ihmisiä. Ventovieraat eivät useinkaan aiheuta empatiaa vaikka tapahtuisi sitten mitä. Poislukien lapset. Lapsien hätä ja kärsimys on aina aiheuttanut mulle vahvoja tunnekuohuja.

Juuri näinhän se menee varmaan useimpien kohdalla. Vaikka uskonkin olevani empaattinen ihminen, joskus tuntuu siltä, että onko minulla valikoiva empaattisuus. Ilmeisesti näin on koska häpeäkseni täytyy tunnustaa, että tänään kun luin tuosta kahden rekkakuskin kuolemaan johtaneesta kolarista empatiatasoni laski pari piirua kun selvisi, että kuskit olivat venäläisiä, rauha heidän sielulleen joka tapauksessa.

krobbe

Jäsen
Olen usein miettinyt sitä, mitkä ovat itse kullakin todelliset motiivit osoittaa empaattisuutta. Saattako olla jopa niin, että haemme empaattisuutta itseämme kohtaan olemalla empaattisia muita kohtaan? Onko kyseessä halu antaa itsestään empaattinen kuva vain siksi, että empaattiset yksilöt ovat "valioyksilöitä" ja sitä kautta ympäristön palaute on mieltämme hivelevää? Bored Old Lady pyysi ilmoittamaan koska kannattaa saapua empatioimaan, ei kai se ihan noin pitäsisi mennä? Kuolevan ihmisen luona tulee käydä muutoinkin kuin silloin kuin "maalinauha" on katkeamassa. Eihän oikea empaattisuus voi olla suunnitelmallista. Toisaalta, sata pistettä BOL:lle siitä, että oli rohkeasti saattamassa kuolevaa viimeiselle matkalle, hieno teko!

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Bored Old Lady pyysi ilmoittamaan koska kannattaa saapua empatioimaan, ei kai se ihan noin pitäsisi mennä? Kuolevan ihmisen luona tulee käydä muutoinkin kuin silloin kuin "maalinauha" on katkeamassa. Eihän oikea empaattisuus voi olla suunnitelmallista. Toisaalta, sata pistettä BOL:lle siitä, että oli rohkeasti saattamassa kuolevaa viimeiselle matkalle, hieno teko!

Teoriassa kai homma meni juuri noin, vaikka en mä sitä tuolla tavalla ajatellut. Käytännössä asia ei kuitenkaan ole mielestäni yhtään niin karu kuin miltä saat sen kuulostamaan. Enkä siis koe menneeni "empatioimaan", vaan sanomaan hyvästit ihmiselle, jonka kanssa en läheisessä kanssakäymisessä ole oikeastaan koskaan ollut.

Se, miksi en muuten käynyt kummisetäni luona sairaalassa, oli niinkin yksinkertainen, ettei hän halunnut sinne vieraita. Oma äitinikin, hänen sisarensa, meni sinne puoliväkisin ja vähät välitti veljensä toiveesta. Ei ollut yksi, eikä kaksi kertaa, kun mutsi poistui sieltä muutaman minuutin jälkeen. Mutta mutsi ei siitä välittänyt, koska kyseessä oli hänen veljensä. Tiesipä ukko ainakin, että pikkusysteri hänestä välitti eikä alkanut "pehmoilemaan" sairaan ihmisen edessä. Kohteli siis kuten aina ennenkin. Omalla kohdallani halusin kunnioittaa kummisetäni tahtoa ja välitin terveiseni äitini kautta. Lisäksi mun oli pienen lapsen äitinä ja toista odottavana kohtuullisen vaikeata saada vierailuaikoja sovitettua oman perheeni aikatauluihin.

En missään tapauksessa koe olleeni "empatiahaaskalla", vaikka "vain" viimeiset jäähyväiset kävinkin jättämässä. Sairaan toinen oma poika ja monet muut sukulaiset eivät siihen kyenneet tai katsoneet aiheelliseksi. Mutta en mä siitä mitään kehuja ole hakemassa, kunhan kerroin oman kokemukseni.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
En koe olevani kovinkaan empaattinen ihminen vaikka tietyllä tavalla olen oppinut välittämään jopa tuntemattomistakin ihmisistä mutta en kuitenkaan sillä tasolla, että heidän kohtalonsa kovin minuun heijastuisi. En siis itke jos Italiassa kuolee pari sataa ihmistä maanjäristyksessä tai jos Suomessa ammutaan koulussa jokunen oppilas. Empatiani on siis kovin valikoivaa ja kohdistuu tiettyihin ihmisiin ja ihmisryhmiin - ja vielä niihinkin valikoiden. On kuitenkin asioita ja niiden kautta ihmisiä jotka koen tärkeäksi itselleni ja näihin asioihin suhtaudun siten, että sitä voisi kutsua "empaattiseksi" suhtautumiseksi.

Olen menettänyt ihmisiä lähestäni monella tavalla, periaatteenani on kuitenkin aina ollut se, että jollen ole pitänyt ihmiseen yhteyttä hänen eläessä niin en hänen maatessa sairaalassa lähde itkemään vuoteensa vierelle, jollei minua erityisesti pyydetä paikalle ja tuolloinkin mietin hyvin tarkkaan onko syytä mennä vai ei (no käytännössä liene menisin jos kuoleva minut luoksensa pyytäisi).

vlad.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Minä osaan teeskennellä empaattista melko hyvin - en tosin yhtä hyvin kuin Mirja Pyykkö, mutta ei osaa kukaan muukaan.

Suoraan sanottuna ei kyllä hetkauta pätkääkään ihmisten kuolemat tai sairaudet, jos kyse ei ole minulle hyvin läheisistä tyypeistä. Otan osaa vakavana, nyökyttelen ja käyttäydyn arvokkaasti mutta ajattelen samaan aikaan vaikka lätkää tai Led Zeppeliniä, tai että muistinko sammuttaa kahvinkeittimen.

Jos tuntemattomien tai edes hyvänpäiväntuttujen kuolemista masentuisi, saisi olla naama norsunvitulla koko ajan. Ei viitsi. Kai minä olen jonkin asteen psykopaatti sitten, tai ihan vaan paatunut. On tuo Kuolema niittänyt niin monta kertaa kuitenkin jo niin läheltä ettei enää hätkähdä mistään.

scholl

Jäsen
Olen valitettavasti sairastunut empatiaan.

Wallanderissa sunnuntaina Kurt Wallanderille annettiin ohjeeksi käyttää empatiaa jne. Hän sanoi, että ko. termi on tullut esille aikakauslehdessä parturissa istuessaan, muttei voinut kuvitella, että sitä tarvittaisiin murhatutkimuksessakin.

Luin viime yönä kirjaa Pekka Herlinistä, jonka olin saanut joululahjaksi, mutta jota en ollut ehtinyt aiemmin avata. Huomasin, että minulla on hyvin paljon samoja ominaisuuksia persoonassa kuin hänellä. Tosin en läträä viinan kanssa. Kirjassa sanottiin, että Herlinillä oli empatian puute. Itselläni se on ollut myös aikaisemmin niin.

Kesällä 2007 olin vakavasti sairas ja se vaikutti päähäni jotenkin niin, että jouduin tämän empatian uhriksi. Nykyisellään on hankalaa välillä katsoa uutislähetyksiä esimerkiksi kun ei pysty suhtautumaan kaikkiin asioihin kylmän viileästi. Monta kertaa kun katson televisiota niin tulee sellainen tunne, että alkaa ahdistamaan joku juttu sen toisen kokeman vääryyden tms. vuoksi ja joudun lopettamaan ko. ohjelman tai elokuvan katsomisen.

Empatiani on siinä mielessä hyvälaatuista empatiaa, koska en koe sitä esim. talibanien puolesta. Pikemminkin viha väärintekijöitä kohtaan on vain vahvistunut. Katsoin joku aika sitten jonkun dokumenttiohjelman, missä talibanit laittoivat tienvarsipommeja Afganistanissa ja täytyy sanoa, että viha heitä kohtaan oli erittäin suurta.

Monissa arkielämän asioissa en koe empatiaa. Joudun usein ristiriitoihin ja kärhämiin sen takia, että otan esille jonkun virheen. Esim. joku aika sitten spaghetti oli väärin keitetty. Se kypsyysaste oli väärä ja otin sen asian esille ihan normaalisti ilman mitään kritiikkiä niin silti se sen spaghetin keittänyt pahastui ja kaikki muut tekivät minusta jonkun terroristin asiassa. Eniten minua vituttaa asiassa se, että annetaan ymmärtää, ettenkö muka tietäisi miten spaghetti pitäisi olla keitetty. Miten se case voi olla minun syytäni. Empatiaan liittyy siis valehtelu. Jos joku on päinpersettä niin silloin pitää valehdella, että kaikki on hyvin. Sitä empatian osaa en ole oppinut, vaan oma empatiani on jonkinlainen oikeudenmukaisuuden emotionaalinen lisäkokeminen. Eli koen sitä vain silloin, kun koen, että jotain on kohdeltu väärin tai epäoikeudenmukaisesti. En sinänsä yleisesti osaa asettua toisen ihmisen asemaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy