Elvis Presley – vuosisadan ääni

  • 10 098
  • 45

Wilsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Colorado Avalanche
Nyt kun tämän maailman kuuluisimman laulajan kuolemasta tulee huomenna kuluneeksi tasan kolmekymmentä vuotta, niin ajattelin että tällekin aiheelle lienee syytä perustaa oma ketjunsa. Samalla kun kymmenettuhannet ihmiset vaeltavat Gracelandiin kunnioittamaan kuninkaan muistoa, niin tämä olisi varmasti samalla sopiva hetki avata keskustelu siitä, mikä tekee Elviksestä ja hänen musiikistaan kuolemattoman.


Tuskin on ketään länsimaista ihmistä, joka ei olisi koskaan kuullutkaan nimeä Elvis. Yli 600 järjestäytynyttä fanclubia eri puolilla maailmaa, yli 1200 Elvis elämäkertaa, n. 85 000 virallista Elvis imitaattoria ja mikä kaikkein uskomattominta n. 2 miljardia myytyä levyä. Kukaan muu artisti ei ole päässyt lähellekään vastaavia lukemia. Kenenkään muun artistin tai henkilön ympärille(jeesusta lukuunottamatta) ei myöskään liene kehkeytynyt vastaavaa palvontakulttia.

Itse löysin Elviksen musiikin reilu kymmenen vuotta sitten erään Elvis näyttelyn kautta. Vaikea sanoa mikä tarkalleen ottaen kolahti, mutta jotakin maagista siinä oli. Sen jälkeen Elvis on kulkenut mukana tavalla tai toisella aina tähän päivään asti. Joskus on tullut kuunneltua enemmän, joskus vähemmän, mutta aina elvari on mukana pysynyt. Gracelandissakin tuli erään kielikurssin yhteydessä vierailtua muutama vuosi sitten vaikka en mihinkään fanclubiin kuulukaan.

Mites muilla arvon jatkislaiset? Minkälaisia muistoja teillä on Elviksestä? Kuka muistaa päivän jolloin hän kuoli? Mikä on mielestänne paras kappale? Onko joku muu vieraillut Gracelandissa? jne. Kaikkea Elvikseen liittyen tänne...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt kun tämän maailman kuuluisimman laulajan kuolemasta tulee huomenna kuluneeksi tasan kolmekymmentä vuotta, niin ajattelin että tällekin aiheelle lienee syytä perustaa oma ketjunsa.

Piti eilen aloittamani ihan samasta aiheesta, kiitos että teit työt!

EAP jos kuka ansaitsee oman ketjunsa. Muistan vielä aamun, jolloin radiosta (ei ollut intternettiä) välitettiin suruviesti ja se veti nuoren Yläpesän alun vakavaksi. Tuohon aikaan Yleisradio lähetti rocknrollia vain satunnaisesti eikä Rock-radiostakaan (tunnin mittainen kerran viikossa ohjelmanpätkä) ollut vielä syntynytkään. Elvis oli henkireikä joka sai haisaappaan väpättämään oikeaan tahtiin. Peilin edessä matkittiin remuenglannilla biisejä joista ei ymmärtänyt mitään. Olenkin vielä nykyäänkin sitä mieltä että rokkia ei pitäisi laulaa kuunnella millään ymmärtämällään kielellä koska siitä menee fiilis. Pysykööt runoilijat kaukana rokista ja kirjoitelkoot pieniä kirjasiaan joita kukaan ei lue. Elvari osasi puhua sydämeen vaikka kielestä ei ollut hajuakaan. Zuudifuudioolruudi!
Elvarin vanavedessä tuli speedmetallin isoisät The Shadows ja Sir Cliff eli brittien vara-Elvis ja vasta myöhemmin muut rankemmat soundit. Mitähän meillä olisi ilman Elvistä? Aika pehmoisilla linjoilla kenties oltaisiin, ilman punkkia, kapinaa ja metallia...?

Vinyylinä löytyy alkuperäisiä levyjä jonkin verran, DVD:nä löytyy Comeback 68 ja Aloha from Hawaii (joka oli maailman ensimmäinen suora rock-konsertti läpi maailman). Hienoja hetkiä!

Kyllä kaipaan Elvistä yhä. Tuntuu että niin paljon jäi tekemättä... Biisejä ei osaa luetella. Ehkä eniten koskettavat useat haikeat eronjälkeiset tilitykset...
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Yhden ketjun avasin pari vuotta sitten kun tuli 28 vuotta kuluneeksi Kuninkaan kuolemasta...

http://keskustelu.jatkoaika.com/showthread.php?t=28149&highlight=kuningas

Sen jälkeen tietysti arvostus on vain noussut ja Comeback-spesiaali on edelleen eräs kovimpia livevetoja koskaan...se, jos joku näyttää sekä Elviksen musikaalisen että seksuaalisen vetovoiman ja vahvuuden lavalla, eikä jätä arvailun varaan miksi Elvis oli niin suuri. Kuitenkin, kuten on tullut todettua, matka siitä viimeisen keikan taltiointiin on pitkä, ja surullinen, se miten väsynyt Elvis tuossa vaiheessa sitten on, on jotain käsittämättömän traagista.

Onneksi hänen musiikkinsa elää ikuisesti.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Äitini, vuosimallia 46, on pitänyt ison E:n musiikista pikkutytöstä saakka, joten on ihan luonnollista että ensimmäiset lapsuudesta muistamani kappaleet eivät ole hämähämähäkkejä vaan lovemetendereitä. Jotenkin Elvari on aina ollut tavallaan... itsestäänselvyys, ehkä. Mitä oli ennen Elvistä? Eipä juuri mitään.

Äänihän kävelevällä apteekilla oli kerrassaan loistava, biisit joita Elbo sai laulettavakseen eivät aina niinkään... Myöskään elokuvarooleissa (joista suurinta osaa Elpsu itse kuulemma vihasi) ei liiemmin ollut 50-luvun lopun jälkeen kehumista. Silti, äijän tuotanto on niin he-le-ve-tin laaja, että kaiken sen kuran joukossa loistaa timantteja ihan kenen tahansa kadehtia.

Lopuksi suositeltavaa lukemista Elzusta kiinnostuneille: Peter Guralnickin kirjoittamat "Nuori Elvis - Viimeinen Juna Memphisiin" ja "Graceland" ovat lukemistani Elvis-aiheisista kirjoista ehdottoman ylivertaisia.
 
Suosikkijoukkue
HIFK,Nashville Predators ja Nurmijärven Kurra
Itse olen kuunnellut Elvistä vuodesta -77, kun isäni hankki Valituilta Paloilta kokoelman Elvis levyjä. Pakettiin kuului 7 levyä, joista yhdellä oli Elviksen elokuvamusaa. Kuninkaan leffat olen myös nähnyt, kuten dokkarit, joita telkkarissa on ahkeraan pyörinyt. Jotain maagista Elviksessä on , kun vieläkin jaksaa miehen musaa kuunnella.
Yle Teema lähettää tulevana lauantaina tuhdin paketin Elvistä. Lähetys alkaa klo. 08.00 p.m. Ohjelmassa mm. Viva Las Vegas leffa, comeback special -68, ja dokkari kuninkaan cadillakeista. Täytyy ajastaa boksi ja nauttia showsta.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Täytyy muistuttaa tänä artisti-identiteettiaikana että Elvishän ei juurikaan itse tekemiään biisejä laulanut, vaan niitä käsikirjoitettiin hänelle. Miehen tehtävänä oli taiteilla niistä äänellään (ja lavapresenssillään) unohtumattomia ja siinähän hän oli velho. Biisien itse tekemisen tärkeys on järkyttävästi yliarvostettu rokkistereotypia, jolle en itse anna mitään arvoa. Hyvä biisi on hyvä biisi. Toiset ovat hyviä esittäjiä, toiset säveltäjiä, mutta varsin harvat hyviä molemmissa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jaa-a. Mitäköhän sitä "Kuninkaasta" sanoisi näin 50-luvun musan diggarina. Todetaan vaikka, että alussa kaveri oli Rock´n Roll, sitten täysi hawaijipelle, ryhdistäytyi 60-luvun lopulla ja lopussa oli taas surkea tapaus. Henk.koht. en voi antaa anteeksi Elvikselle Blue Suede Shoesin varastamista Carl Perkinsiltä hänen jouduttaan auto-onnettomuuteen matkalla keikalle. Btw. kappaleen alku on lastenlorusta ja yksi kaikkien aikojen klassikoista by Perkins. Toinen hirvitysten hirvitys oli Elviksen hulahulahawaji-aika elokuvineen. Sen voi jotenkin antaa anteeksi, kun tietää "Everstin" pakoittattaneen Elviksen tälle linjalle samalle tehden pedosta naurettavan kisumirrin.

Yleisenä viihdyttäjänä Elvis oli erinomainen, mutta rokkarikulmasta hän ei merkitse meikäläiselle juuri mitään. Kuvaava on, että Iltasanomien lukijat äänestivät Rokin "Kuninkaan" parhaaksi kappaleeksi Suspicious Mindsin, jota seurasivat If I Can Dream, Love Me Tender ja Always On My Mind. Pannaan tuohon rinnalle vaikka Carl Perkinsin, Eddie Cochranin tai Gene Vincentin tuotantoa ja katsotaan mistä päin kana pissii, kun puhe on Rock´n Rollista.

Olin matkalla kouluun, kun kaveri odotti järkyttyneenä mäen päällä ja kertoi Elviksen kuolleen. En myönnä järkyttyneeni. Perkinsin kuoleman kohdalla oli toisin ja näin myös tulevaisuudessa, kun viimeinen suuri SUN-legenda eli Jerry Lee Lewis poistuu keskuudestamme. Silloin laitan taas SUN-puseroni päälle kunnioituksesta oikeaa rokkaria kohtaan.

Elviksen paras biisi; That´s All Right Mama.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuningas on poissa

Kolmekymmentä vuotta sitten en sisäistänyt tämän viestin sisältöä. Silloin Elvis oli minulle vain yksi laulaja muiden joukossa.

Kaksikymmentä vuotta sitten Apu-lehti kirjoitti, että seitsemänkymmentäluvulla Elvis oli poissa, vaikka olikin läsnä, nyt hän on läsnä, vaikka onkin poissa. Silloin olin jo Elvis-fani, ja tuo äitini lehdestä leikkaamani juttu oli tallessa edelliseen muuttooni asti.

Kymmenen vuotta sitten minä päätin, että käyn Gracelandissä ennen omaa kuolemaani. Tänään vakuutuin päätöksestäni viettää 40-vuotisjuhliani Tennesseessä, ja kenties käväisen myös Mississippissä.

Minulle Elvis ei ole (enää) vain the King of Rock and Roll, vaan myös paras ja laaja-alaisin tulkitsija ikinä. Kai tiedätte, että Kuninkaalta löytyy myös yksi tango.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
Minulle Elvis ei ole (enää) vain the King of Rock and Roll, vaan myös paras ja laaja-alaisin tulkitsija ikinä. Kai tiedätte, että Kuninkaalta löytyy myös yksi tango.

Suomalaiskonnektiota löytyy myös sikäli, että Baddingin "Valoja" on 70-luvulla tarjottu MA Nummisen toimesta Elvarille biisejä välittänelle agentuurille. Ei napannut, valitettavasti. On todella komea doowop-juurinen slovari eikä Kingin tulkinta olisi vetoa varmastikaan heikentänyt. Kuten ei Agentsinkaan versio biisistä.

Elvarin innoittamasta alternativematskusta Nick Caven "Tupelo" ja koko "Firstborn Is Dead" -albumi pitää erikseen mainita. Cavelta taitaa löytyä myös "In The Ghetto" omana versiona, öbaut "Kicking Against The Pricks" -levyltä. Myös eräs Eric Cartman on laulanut tästä teoksesta melko mehevän version.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kai tiedätte, että Kuninkaalta löytyy myös yksi tango.

Joo tiedän sen kyllä: "The Walls Have Ears", eli saman biisin heitti aikanaan iskelmäfinlandian tämänvuotinen voittaja Eino Grön suorana suomennoksena: "Seinillä On Korvat".
Mutta tiedän myös sen, että tuo biisi ei ollut Elviksen ainoa tango. Niitä on toinenkin, mutta en vaan kuollaksenikaan muista sen toisen nimeä. Kuulin sen aikanaan muistaakseni Radio Mafian "Kadonneen Levyn Metsästäjissä". Eikä se ollut mikään rajatapaus, vaan silkkaa tangoa. Hieman tuntemattomampi kappale vaan.
Jos nimi tulee mieleen palailen palstalle.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
n. 85 000 virallista Elvis imitaattoria

Muistaakseni Markus Kajolla tai Alivaltiosihteerillä oli joku vitsintynkä tuosta jossain kirjassa. Luvut päästä heitettyjä mutta kuitenkin tyyliin "Elviksen kuollessa oli olemassa 3 täysipäiväistä Elvis-imitaattoria. Vuonna 1997 niitä oli 40000. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, vuonna 2027 joka kolmas amerikkalainen on Elvis-imitaattori."
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Biisien itse tekemisen tärkeys on järkyttävästi yliarvostettu rokkistereotypia, jolle en itse anna mitään arvoa. Hyvä biisi on hyvä biisi. Toiset ovat hyviä esittäjiä, toiset säveltäjiä, mutta varsin harvat hyviä molemmissa.

Niin, samalla ei voi olla miettimättä, että kuinka paljon sisältöä biisikynällä varustettu Elvis olisi saanut biiseihinsä... Elviksestä on oikeastaan mahdotonta saada riittävän kokonaista kuvaa, kun ei ole livenä nähnyt; on kerrottu, ja dvd:ltä nähty, että kyseessä on ollut lähinnä uskonnolisiin hurmostilaisuuksiin verrattavissa oleva ilmiö. Ja James Burton ja Ronnie Tutt kun ovat bändissä, niin mikäs on repiessä. Elviksen on kerrottu olleen erinomainen bandleader.

Mutta. Jos otsikko on Elvis-Vuosisadan ääni, niin rohkenen kuitenkin olla eri mieltä. Sanoisin, että rock'n'rollin kovin jätkä, mies joka rikkoi rajoja ja kuka tietää ehkä jopa muutti rock-musiikin tulevaisuutta sillä, ettei ainoa biisi-idea sisältänyt kertomusta bylsimisestä läpi yön yms, kuten kaikki rock-biisit tuohon aikaan, on Roy Orbison. Käsittämätön ääni, tulkinnat värisyttäviä, ehkäpä juuri siksi, että kirjoitti omasta elämästään ja sai sitä kautta varsinkin omiin biiseihin sisältöä enemmän kuin muut.

Sanokaa mitä sanotte, mutta minusta Only the lonely tai Blue Angel on kovempi veto kuin yksikään Elviksen listajyrä. Not that there's anything wrong with Elvis...
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
on Roy Orbison. Käsittämätön ääni, tulkinnat värisyttäviä, ehkäpä juuri siksi, että kirjoitti omasta elämästään ja sai sitä kautta varsinkin omiin biiseihin sisältöä enemmän kuin muut.

Kyllä Iso-O kuuluu meilläkin soittolistalle ja olihan hän äärimmäisen arvostettu heppu kollegoidensa joukossa kuolemaansa asti. Tämän voi todistaa vaikka Travelling Wilburys DVD:ltä joka ilmestyi vastikään kauppaan. Sanovatten, että myös Cashin mamman poika kuuluisi tälle samalle asteikolle, mutta itselläni on aina ollut vähän tiukkaa jaksaa kuunnella, kun ne Johnnyn biisit ovat niin kovin samasta laatikosta vedettyjä.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo tiedän sen kyllä: "The Walls Have Ears", eli saman biisin heitti aikanaan iskelmäfinlandian tämänvuotinen voittaja Eino Grön suorana suomennoksena: "Seinillä On Korvat".
Mutta tiedän myös sen, että tuo biisi ei ollut Elviksen ainoa tango. Niitä on toinenkin, mutta en vaan kuollaksenikaan muista sen toisen nimeä.

Nyt sen löysin. Täältä löytyy puolen minuutin pätkä. Kappale on nimeltään No More.
Jos tuo ei ole tangoa, niin minä olen Elvis Presley.
http://www.always-the-king.de/Tigger3000/Elvis/songs.html
 

Wilsson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Colorado Avalanche
mustaine kirjoitti:
Mutta. Jos otsikko on Elvis-Vuosisadan ääni, niin rohkenen kuitenkin olla eri mieltä.


Eri mieltä saa toki olla. Mutta perustelen otsikon valintaani sillä, että kukaan muu artisti maailmassa ei ole kyennyt, niin monipuolisesti tulkitsemaan, niin erilaista musiikkia kuin mitä Elvis teki. Kaikki kunnia toki myös Roy Orbisonille, mutta hän ei kyllä vedä tämän asian suhteen vertoja Elvikselle.

Jj kirjoitti:
Muistaakseni Markus Kajolla tai Alivaltiosihteerillä oli joku vitsintynkä tuosta jossain kirjassa. Luvut päästä heitettyjä mutta kuitenkin tyyliin "Elviksen kuollessa oli olemassa 3 täysipäiväistä Elvis-imitaattoria. Vuonna 1997 niitä oli 40000. Jos kehitys jatkuu samanlaisena, vuonna 2027 joka kolmas amerikkalainen on Elvis-imitaattori."

Heh. Tuossa voi olla jopa totuuden siemen, mutta muistaakseni tuolla luvulla 85 000 tarkoitettiin Elvis imitaattoreiden lukumäärää koko maailmassa, ei ainoastaan Amerikassa.

seeyou@jäähalli kirjoitti:
Kai tiedätte, että Kuninkaalta löytyy myös yksi tango.

Tämä nimenomaan on ehkä paras esimerkki Elviksen monipuolisuudesta laulajana. Niin ja se toinenkin tango tosiaan löytyy.
 

JayV

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eri mieltä saa toki olla. Mutta perustelen otsikon valintaani sillä, että kukaan muu artisti maailmassa ei ole kyennyt, niin monipuolisesti tulkitsemaan, niin erilaista musiikkia kuin mitä Elvis teki. Kaikki kunnia toki myös Roy Orbisonille, mutta hän ei kyllä vedä tämän asian suhteen vertoja Elvikselle

Näinhän se on, lähin vertailukohta Elvikselle tulkitsijana lieneekin Rauli Badding Somerjoki.

Karismaattisuudessa Elvikselle tuskin vetää vertoja yksikään laulaja.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Suosikkijoukkue
HIFK

Batigol

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Rangers, Tshekki, Argentina
Faktahan on kuitenkin se että Elvis ei ole mitään Michael Jacksonin rinnalla, jos puhutaan jonkun musiikkialan "kuninkuudesta".
 

Hockey Story

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
kuink kuka tahansa

Elviksen eräs ominaisuus oli se, että hänen henkilökohtainen olemuksensa oli kuin kenen tahansa tavallisen naapurin kaverin, eikä supertähteys noussut hattuun eikä näkynyt juurikaan äijän puheissa tai muussakaan tekemisessä, mitä itse olen mediassa Elviksen kohdalla nähnyt tai kuullut. Tämä ns. tavallinen heppu-ilmiö tuo Elviksen lähelle kuulijaa, ja vaikka kyseessä onkin rokin kunkuksi ristitty mies niin biisejä kuunnelessa tulee semmonen ovela "naapurin komiaääninen heppu se siellä illan ratoksi vaan laulelee"-fiilinki. Tämä seikka ottaa kuulijansa mukaan Elviksen ralleissa, jotka nekin kuvailevat tavallisen ihmisen elämää suurelta osin.Elvis ja tuotantonsa on maanläheinen lähestyttävä,niin peruskamaa kuin olla ja voi.Ja siinä on Presleyn suuruus,jolla mies tulkintoineen ihmisiä liikuttaa tavalla, johon harvempi artisti tuossa mittakaavassa pystyy ja kykenee.
No, tämä nyt oli vain meikäläisen fiilinki Rock"n rollin kingistä. jokaisella omat tunnelmansa, aidot asiat näkyvät lukemattomina versioina.
 

Anselm Raato

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ajetaan Valtralla, Seattle Kraken
Elvis Presley täyttäisi tänään 75 vuotta. Tai täyttää, jos on elossa.. kuka tietää.

Tasan meitsiä 50vuotta vanhempi. :) Hienoja miehiä ollaan. Minä ja Elvis, Elvis ja minä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tasan meitsiä 50vuotta vanhempi. :) Hienoja miehiä ollaan. Minä ja Elvis, Elvis ja minä.
On teitä muitakin, samana päivänä syntyneitä. David Bowie, Doorsin kitaristi Robbie Krieger ja vanha luokkakaverini Kimmo. Terveisiä Kimmolle; oltiin ainoat jotka ryyppäsivät koko yön penkkareita juhliessa. Kaikki muut sammuivat mutta me pojat kuunneltiin ZZ Toppia ja ratsastettiin sudella.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Elvis oli loistava rockabilly/rock'n'roll laulaja ennen musikaalista kuolemaansa vuonna 1956.

Täällä voi kuunnella elävää Elvistä:

http://www.youtube.com/watch?v=omlchxqDLjo

Täällä tarjolla ihmisraunio, jonka musiikkiteollisuus ja "eversti" Parker olivat pilanneet:

http://www.youtube.com/watch?v=AWRo6C_HcEo

Jokainen voi vetää omat johtopäätöksensä musiikin ja tyylitajun kehityksestä. Tämä ei tietenkään kumoa sitä tosiasiaa, että Elviksen Sun Collection on yksi maailman kaikkien aikojen kovimmista levyistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös