Elukat, alle jääneet

  • 4 694
  • 48

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Terve

Silloin tällöin, kun autolla ajelee maantiellä, lähiöissä tai missä tahansa niin auton alle tuppaa jäämään kaiken maailman elukoita. Se on useimmiten ikävä ja traaginen tapahtuma, varsinkin jos alle jäänyt elukka on jonkun kotieläin. Isomman elukan päälle ajaminen saattaa taas laittaa oman hengen alttiiksi. Jotkut on tehnyt niinkin, että on lähtenyt väistämään jotain pientä metsän elävää ja on itse ajanut pöpelikköön.

Minkä elukan yli sinä olet ajanut?

Omalla listalla on kissa, siili ja joitain lintuja. Kissa jäi alle, kun ajelin Ruisrockista yksi vuosi Vaasaan yöllä. Vauhtia oli jonkin verran liikaa ja oli sen verran pimeää, että mitään ei ollut tehtävissä. Siili jäi alla sateen liukastamalla tiellä muutama viikko sitten. Olen ajanut siilin yli myös fillarilla, niin uskomattomalta kuin se kuullostaakin. Lintuja on kopissut etumaskiin tasaisin välein.
 

Loponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KÄRPÄT,TPS,HIF,JOK,TAP,HPK, BLU,ILV,LUK,ÄSS,SAI,
PORO

PORO >> vauhti oli niin luja Kaamasen tiellä, että pompussa hyppäs melkein auto ilmaan.

Pääsin siis melkein poron yli.
Mutta jäi alle.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tule mieleen muuta kuin jänis joskus vuosia sitten. Läheltä piti-tilanteita on kyllä ollut. Vaisomaisesti sitä tekee aina jonkin äkkijarrutuksen tms. ja sitten toivoo ettei joku takana tuleva tömähdä perään.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Siilin päälle Honda Monkeylla -91.

Uroshirven takajalkaan jarrut lukossa ja renkaat savuten autolla -97.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jos oikein muistan, niin jänis, orava, useita pikkulintuja, pöllö ja jokunen hyönteinen. Kahdesti olen ollut lähellä ajaa hirven päälle, viimeksi eilen.
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
-Lukemattomia muurahaisia ja muita maan pinnalla kulkevia öttiäisiä.
-Lentävät hyönteiset ovat autoni mieliravintoa. Naurattaa joku vuosi sitten viherpiiperöiden ajatus siitä, että hyttysiä ei tulisi tappaa vaan puhallella iholta pois, "hus hus!". Massamurhaa!!!
-2 jänistä on pyörähdellyt auton rattaisiin.
-1 Orava kipitti itsetuhoisin aikein eteen ja jäi pyörimään tielle. Veikkaan, että kuoli.
-Muutamia lintuja on jäänyt etusäleikköihin ja tuulilasiinkin eräs pariskunta tässä keväällä liihotti. Onnea valitsemallenne tielle.
-1 kärmes! Haha! Tunsin voitonriemua osuessani siihen. Vahinko se oli!

Siilet olen onnistunut väistämään, samoin hirvet. Lähellä on monesti olut hirvi- tai porokolari.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Vähissä ovat meikäläisen yliajot. Naakka lennosta, suoraan takaapäin. Rusakko ja muutama pikkulintunen.

Kaverini sentään yliajoi kauniin nuoren neidon suojatiellä ja sai neidon jalan kipsiin.
Kantoi kukkia tyttösen sairasvuoteelle kolme viikkoa, jonka tuloksena seurusteli yli 5 vuotta kyseisen neitokaisen kanssa. Tapansa "iskeä" kullakin..

K
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Isoin elukka vissiin kotimaassa on jänis, samaan kokoluokkaan kuuluvat myös kissa ja supi, pahana ihmisenä ajoin tosin sen supin yli ihan tahallani. Siilit olen Suomessa onnistunut väistämään.

Ausseissa sen sijaan onnistuimme autolla tappamaan nokkassiilin, vompatin ja tasmanian tuholaisen (Tasmanian Devil) sekä yhden metrinmittaisen liskon. En muista olinko ratissa milloinkin minä vai poikani. Siinä maassa kun kaikki elukat tuntuvat kuljeskelevan juuri iltahämärän aikoihin. Kenguruun emme onneksi osuneet, lähellä oli muutaman kerran, kengurunraatoja näimme teiden varsilla kyllä satoja.

t. Hanu
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Nuoren peuran kanssa on kohdattu, vieläpä Helsingissä. Harmittavasti kaverin takajalka oli sekunnin sadasosan liian hidas ja annoin sille ns. takajalan polvitaklauksen. Sinne se linkkasi metsään ja kuulemma ammattilainen lähti emiloa lopettamaan, toivottavasti siinä onnistuen. Tuli näin vitun kovallekin jätkälle kuin minä vähän surullinen olo. Sniif.

Toki kaikennäköistä pikkuelukkaa on raiteille sattunut, mutta ko. peura jäänyt päälimmäisenä mieleen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ajoin joskus kauan sitten fasaanin yli. Fasaani ei ilmeisesti tajunnut tulleensa yliajetuksi, koska pyrähti lentoon heti Ladan alta selvittyään. Tyhmä elukka. Ei antanut edes yhteystietojaan (vrt. Kaiser Sozen kaveri).

Muuten olen sitä mieltä, että pienempien elukoiden takia jarruttaminen on tyhmää ja vaarallista. Juurihan tässä oli tapaus, missä useita ihmisiä loukkaantui jonkun typerän elukan takia tehdyn äkkijarrutuksen seurauksena.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Viestin lähetti Playmaker
Nuoren peuran kanssa on kohdattu, vieläpä Helsingissä. Harmittavasti kaverin takajalka oli sekunnin sadasosan liian hidas ja annoin sille ns. takajalan polvitaklauksen.

Täsmälleen samalla tavalla kohtasimme hirven kanssa kuten tuossa ylempänä mainitsin. Eli takimmaiseen suoraksi ojennettuun takajalkaan kolahti. Kyllä se silti etuvalon rikkoi ja hirveltä jalka irtipoikki.

Tokihan noita lintuja on tullut kerättyä myös. Joskus huomasin vasta lomareissua seuraavana aamuna että etusäleikössä oli räkättirastas. Vähän samaan tapaan kuin Michelin-mies joissain rekka-autoissa.
 

Lint

Jäsen
Viestin lähetti Black Adder
[B-1 Orava kipitti itsetuhoisin aikein eteen ja jäi pyörimään tielle. Veikkaan, että kuoli.
[/B]

Samanlainen tilanne kävi eilen itsellä.
Ajelin tiellä reilua kuuttakymppiä, ja orava lähti ylittämään tietä vähän kauempana. Kun lähestyin autolla, iski kurreen täydellinen paniikki. Se alkoi pyöriä ympyrää sekopään lailla keskellä kaistaa. Onneksi niin keskellä että taisin ajaa ainoastaan sen päältä koskematta itse oravaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläisen auton alla on muutaman kerran ollut tunkki.

Muiden otusten yli en ole ajanut. Inssiajossa melkein teilasin mummon, mutta 'läheltä piti'-tilanteita ei lasketa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Itse olen ajanut muutaman rotan yli. Eiko kukaan muu ole harrastanut samaa? Yöaikaan kun ajelee kaupungissa, niin usein näkee rotan juoksemassa tiellä. Sitten vaan sihtailemaan...
 

Lady

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tietääkseni olen aina onnistumaan väistelemään kaikkia muita elukoita, paitsi yhtä - kalaa. Ajoin erään sillan yli, jonka kupeessa norkoilevat mato-onkijat olivat heittäneet saaliinsa sillalle. Mahdoton siinä oli alkaa koukkailemaan, kun tuli toinen auto vastaan.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Muistanko väärin, vai ajoikos muutama vuosi takaperin 3s tiellä nainen strutsin yli? Oli pudonnut kuljetusautosta eteen. Mahtaa olla ainoa laatuaan...

K
 

pata13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Lajinsa Viimeiset, Polk High
mäyrä (ei-koira)

Juurikin viime yönä mäyrän kohtaloksi koitui "menenpäs-enpäs mene-menenpäs-enpäs mene"-jahkailu, joka päättyi corsan puskuriin.
 

Rocco

Jäsen
Lintuja on pari kopsahtanut tuulilasiin. Siili kertaalleen. (EDIT: Siili siis EI kopsahtanut tuulilasiin vaan jäi takapyörän alle) Kerran ajoin jo valmiiksi yliajetun ketun yli. Muuten olen varsin eläinystävällinen autoilija.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kaliforniassa ajoin kuolleen peuran yli. Se oli siis jo jäänyt jo jonkun edellisen auton alle, mutta jätetty vastuullisesti keskelle kaista, joten minäkin pääsin sitä hauskuutta kokeilemaan. Vähän helvetin paljon jännitti, että tuliko siihen vuokra-autoon jälkiä tuon kookkaan sarvipään kookkaista sarvista, mutta onneksi ei.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Elmeri Hautamäki
Oliks hyväkin pano?

Jep, oli laakista vainaa, kun sai Passat:in suoraan aunariin.

K
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Supikoira - ja hemmetin iso. Rikkoi pappan meganesta koko etupuskurin sumuvaloineen.

Sitä se teettää, kun lähtee nelikaistaisen tien keskipusikosta kuin mummo lumesta. Ja kun räplää yhdeksänkympin vauhdissa autoradiota.

Tämä osuma kyllä vitutti, koska minun filosofiani mukaan ihminen on henkisesti helpompi kylmettää kuin eläin.
 

Bone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buccaneers, Lightning
Re: PORO

Viestin lähetti Loponen
PORO >> vauhti oli niin luja Kaamasen tiellä, että pompussa hyppäs melkein auto ilmaan.

Pääsin siis melkein poron yli.
Mutta jäi alle.

Oliko sillä Tenkratin vai Viuhkolan paita päällä?
Vai peräti Bäckströmin?
 

Decimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti MC61
Supikoira - ja hemmetin iso. Rikkoi pappan meganesta koko etupuskurin sumuvaloineen.

Pistän vielä paremmaks. Supikoira, skootterilla (!)
Kyllä. Muutama vuosi sitten ajoin pimeällä tiellä himaan skootterilla. Vauhtia oli sellaset 70-80km/h. Heitin pitkät päälle ku tuli pimeä maatie eteen (metsää molemmin puolin). No perkele, yhtäkkiä joku kipittää oikealta puolelta eteen -) väistöliike oikealle -) otus väistää samaan suuntaan -) *bunk* KRÄÄK!
Meinasin viel itte kaatua

Katoin taustapeileistä et nyt siellä tiellä makaa joku ja menin kattoo nii supikoirahan se. Aattelin että ajan sen yli uusiks nii pääsee tuskista mutta ku lähin keräämään vauhtia nii se katos takas metsään. Eli ihan vahinko oli tämä road kill.

Monesti on tullut ajettua jo valmiiksi liiskaantuineiden oravien, jänisten, kissojen, lintujen ja siilien yli autolla.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Joskus mopoiluiässä naapurin katti hyppäsi eteen, yritin koukata mutta kissan peeveli juoksi alle. Minä siitä lensin oikein kunnon kuperkeikan - lähinnä siis sen väistöliikkeen takia - ja turvalleni katuun, pari hammasta katkesi ja nenä murtui, kun kypärää ei ollut päässä. Kissa selvisi luullakseni huomattavasti pienemmin vammoin vaikka etupyörä sen yli menikin, ainakin se tuon törmäyksen jälkeen eleli vielä monta monituista vuotta. Minulla ei ollut kypärää päässä, olin alaikäinenkin enkä uskaltanut kertoa kotona että kissan kanssa kolaroin iltahämärissä, vaan sanoin kaatuneeni muuten vaan. Vanhemmat tietysti luulivat minun tapelleen, mutta uskoivat loppujen lopuksi, tai ainakin olivat uskovinaan. Mopo ei oikeastaan paljonkaan kärsinyt, ehkä ne sen takia epäilivät sitä kaatumista. No, lääkärireissu siitä tuli, hampaat saatiin jotenkuten korjattua ja klyyvarikin jäi vain hiukan vinoon.

Autolla olen ajanut yhden koiran yli, kaksi kertaa kissan yli, kerran jäniksen yli, pari kertaa oravan yli ja yhden kerran siilin yli. Peuran ja hirvenkin kanssa olen joskus kontakia ottanut, tällöin kylläkin itse taisin autoineni olla alla. Muutama lintu on myös päättänyt päivänsä autooni törmätessään. Nämä ovat aina surullisia tapauksia, eläin siinä yleensä toiseksi jää mutta varsinkin koiran, jäniksen ja kissankin kanssa kolaroidessa saattaa autoonkin tulla kolhuja. Ja on tullutkin.

Aina pyrin väistämään tielle juoksevaa eläintä, sikäli kun se on mahdollista muuta liikennettä sekä omaa tai muiden autossa olijoiden terveyttä vaarantamatta. Aina se vaan ei onnistu. Törmäyksen sattuessa olisi aina hyvä pysähtyä ja varmistaa että eläin ei jää kitumaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös