Itse olen pitkälti keskittynyt siihen kysymykseen, että onko kansalaistottelemattomuus ja passiivinen vastarinta automaattisesti antidemokraattista ja demokratiaan kuulumatonta. Minusta näin ei selkeästikään ole, vaikka puhuttaisiin jopa Suomesta. Itse siis ilmeisesti kieltäisit ja tukahduttaisit tälläisen toiminnan täällä?
Tuohon viestisi alkuosaan otin jo kantaa toisaalla, joten tässä vain Elokapinan kieltämisestä/tukahduttamisesta. En tietenkään kieltäisi Elokapinaa. Miksi ihmeessä kieltäisin? Tukahduttamiseen vastaus on sitten hieman monitahoinen, se kun riippuu siitä, mitä tukahduttamisella tarkoitetaan. Oletan, että tarkoitat tässä, että estäisinkö laittomat mielenosoitukset. Vastaus tähän on kyllä estäisin.
Ja mitenkö se tapahtuisi? Aloitan yleisestä tasosta. Suomessa on mielenosoitusten suhteen selkeä säännöstö. Sellaisesta pitää tehdä ilmoitus viranomaisille ja siirtää mielenosoitus tarpeen vaatiessa toiseen aikaan tai sille osoitettuun uuteen paikkaan, jos alkuperäinen aika tai paikka aiheuttaisi kohtuutonta haittaa muille. Jos oletetaan, että tätä sääntöä rikotaan, reagointi riippuu rikkeen luonteesta. Jos rike tapahtuu siksi, että nuorilla mielenosoittajilta lähtee tilanteen huumassa hieman laukalle, riittää kun poliisi ohjeistaa heitä asiasta.
Jos sen sijaan tarkoitus on alunperinkin ollut ehdoin tahdoin rikkoa viranomaisten määräystä, jaellaan sakkoja tai muita rangaistuksia sen mukaan kun tilanne sitä vaatii. Jos mielenosoittajat kieltäytyvät tottelemasta poliiseja, on mielestäni riittävä voimankäyttö sallittavaa. Riittävänä pidän minimi määrää voimankäyttöä, jolla laiton mielenosoitus saadaan poistettua kohtuullisen ajan sisällä (n. kymmenen minuuttia). En koe, että poliisin velvollisuus on kanniskella letkuksi heittäytyviä mielenosoittajia, vaan silloin on voimankäyttö perusteltua. Lopuksi kuitenkin disclaimer, voimankäytön pitää toimia vähimmän vaadittavan periaatteen mukaisesti ja tarpeen vaatiessa keinot muuttuvat järeämmiksi jos vähempi ei riitä. Missään olosuhteissa poliisin ei pidä puuttua mielenosoitukseen, joka tapahtuu laillisten parametrien mukaan. Poliisin pitää myös suojella tällaista mielenosoitusta, jos joku kolmas taho sitä yrittää häiritä.